eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2016 › Sygn. akt: KIO 1358/16
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2016-08-03
rok: 2016
sygnatury akt.:

KIO 1358/16

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Szafraniec

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 3 sierpnia 2016 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 25 lipca 2016 r. przez wykonawcę:
Medassist sp. z o.o. w Krakowie (31-215),
ul.
Żabiniec 46 w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Samodzielny
Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Mi
ńsku Mazowieckim (05-300), ul. Szpitalna 37

przy udziale wykonawcy:
Clar System S.A. w Poznaniu (60-542), ul. Janickiego 20B
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego


postanawia:

1.
umarza postępowanie odwoławcze,
2.
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy:
Medassist sp. z o.o. w Krakowie kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Siedlcach.

Przewodnicz
ący: ……………………………

Sygn. akt: KIO 1358/16

U z a s a d n i e n i e


Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
na realizację zadania: „Kompleksowe utrzymanie czystości i transportu wewnętrznego
w obiektach SP ZOZ w Mi
ńsku Mazowieckim” zostało wszczęte przez Samodzielny
Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Mińsku Mazowieckim, zwany dalej Zamawiającym.
Ustalona przez Zamawiającego wartość zamówienia, zgodnie z informacją zawartą
w doręczonym przez Zamawiającego Prezesowi Izby piśmie z dnia 27 lipca 2016 r.,
przekraczała kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r.
poz. 2164 ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2016/S 135-243536)
w dniu 15 lipca 2016 r.
W dniu 25 lipca 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez wykonawcę: Medassist sp. z o.o. w Krakowie, zwanego dalej Odwołującym.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
I.
art. 142 ust. 5 ustawy Pzp poprzez:
1. zaniechanie przez Zamawiającego określenia w treści SIWZ postanowień o zmianie
wysoko
ści wynagrodzenia należnego Wykonawcy w przypadku wejścia w życie
przepisów zmieniaj
ących wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę lub
zmieniaj
ących zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu
zdrowotnemu lub wysoko
ść stawki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
2. wskazanie, że waloryzacja może być dokonywana jedynie raz w roku, w sytuacji gdy
zgodnie z niniejszym przepisem waloryzacja wynagrodzenia nale
żnego wykonawcy
w przypadkach, o których mowa w niniejszym przepisie, nast
ępuje za każdym razem,
gdy zmieni
ą się przepisy dotyczące minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz zasad
podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub
wysoko
ści stawki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
3. określenie w treści SIWZ postanowień przewidujących możliwość zwaloryzowania
wynagrodzenia wykonawcy dopiero po upływie 12 miesi
ęcy, w sytuacji
gdy zgodnie z niniejszym przepisem waloryzacja wynagrodzenia nale
żnego
wykonawcy w przypadkach,, o których mowa w niniejszym przepisie, nast
ępuje

automatycznie, a nowa wysokość wynagrodzenia powinna obowiązywać od dnia
wej
ścia w życie odpowiednich przepisów (od tego dnia wzrastają koszty wykonawcy),
4. określenie w treści SIWZ możliwości nieudzielenia (nawet w sposób dorozumiany)
przez Zamawiaj
ącego zgody na waloryzację wynagrodzenia w przypadku spełnienia
przewidzianych w niniejszym przepisie przesłanek, w sytuacji gdy z ustawy wynika
automatyzm zmiany wysoko
ści wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zaistnienia
zmian w przepisach okre
ślonych w niniejszym przepisie oraz wykazania
przez wykonawc
ę wpływu zmian w przepisach na koszty realizacji zamówienia
publicznego;

II.
art. 145 ust. 5 ustawy Pzp w zw. z art. 4 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r.
o zmienia ustawy - Prawo zamówie
ń publicznych (Dz.U. z 2014 poz. 1232)
poprzez zastosowanie wska
źnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urz
ędu Statystycznego za ostatni kwartał
kalendarzowy
poprzedzaj
ący
miesi
ąc,
w
którym
nast
ępuje
waloryzacja,
w sytuacji gdy zgodnie z niniejszymi przepisami zmiana wynagrodzenia powinna by
ć
odpowiednia, tj. obejmowa
ć:
1. w przypadku zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę - sumę wzrostu
kosztów wykonawcy zamówienia publicznego wynikaj
ących z podwyższenia
wynagrodze
ń poszczególnych pracowników biorących udział w realizacji pozostałej
do wykonania, w momencie wej
ścia w życie zmiany, części zamówienia,
do wysoko
ści wynagrodzenia minimalnego obowiązującej po zmianie przepisów lub
jej odpowiedniej cz
ęści, w przypadku osób zatrudnionych w wymiarze niższym
ni
ż pełen etat,
2. w przypadku zmiany podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu
zdrowotnemu lub wysoko
ści stawki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne -
sum
ę wzrostu kosztów wykonawcy zamówienia publicznego oraz drugiej strony
umowy o prac
ę lub innej umowy cywilnoprawnej łączącej wykonawcę zamówienia
publicznego
z
osob
ą
fizyczn
ą
nieprowadz
ącą
działalno
ści
gospodarczej,
wynikaj
ących z konieczności odprowadzenia dodatkowych składek od wynagrodzeń
osób zatrudnionych na umow
ę o pracę lub na podstawie innej umowy cywilnoprawnej
zawartej przez wykonawc
ę z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności
gospodarczej, a bior
ących udział w realizacji pozostałej do wykonania, w momencie
wej
ścia w życie zmiany, części zamówienia przy założeniu braku zmiany
wynagrodzenia netto tych osób.

III.
art 7 ust 1 Pzp poprzez określenie zasad waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy
w sposób niezgodny z przepisami ustawy Pzp i uzale
żniający zmianę wysokości

wynagrodzenia wykonawcy od woli Zamawiającego, co narusza zasadę równego
traktowania wykonawców
.”

Uwzględniając podniesione zarzuty, Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu zmiany
postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w sposób opisany w odwołaniu.
W dniu 3 sierpnia 2016 r., tj. przed rozpoczęciem posiedzenia Izby z udziałem stron,
Zamawiający doręczył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie,
w której zawarł oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu.
Zgodnie z przekazaną Prezesowi Izby informacją zawartą w piśmie z dnia 27 lipca 2016 r.,
kopię odwołania wraz z wezwaniem do przystąpienia do postępowania odwoławczego
Zamawiający w dniu 25 lipca 2016 r. przekazał za pośrednictwem poczty elektronicznej
innym wykonawcom uczestniczącym w prowadzonym przez niego postępowaniu, a ponadto
zamieścił je na swojej stronie internetowej.
W dniu 26 lipca 2015 r. Prezesowi Izby zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie Odwołującego doręczył wykonawca: Clar System S.A. w Poznaniu
W przewidzianym przepisem art. 185 ust. 2 ustawy Pzp terminie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała, że zachodzą przesłanki określone w art. 186
ust. 2 ustawy Pzp umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego. Kierując się
tym przekonaniem rozstrzygnęła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10,
w związku z art. 186 ust. 6 pkt 1) ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), a w szczególności § 5 ust. 1 pkt 1) powołanego
rozporządzenia. Uwzględniając powołane przepisy Izba uznała, iż wpis wpłacony
przez Odwołującego podlega zwrotowi, zaś koszty poniesione przez Strony znosi się
wzajemnie.

Przewodniczący: ……………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie