eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015Sygn. akt: KIO 2044/15
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2015-10-01
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 2044/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 1 października 2015 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 września 2015r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego Clar
System Spółka Akcyjna z siedzib
ą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B oraz Hospital
System Spółka z ograniczon
ą odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul.
Janickiego 20B
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewn
ętrznych w Gdańsku,
ul. Kartuska 4/6


postanawia:

1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego Clar
System Spółka Akcyjna z siedzib
ą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B oraz Hospital
System Spółka z ograniczon
ą odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul.
Janickiego 20B
kwoty 13 500zł. 00 gr. (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Gdańsku.

Przewodnicz
ący: ……………

Sygn. akt KIO 2044/15
Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
usługę w zakresie kompleksowego utrzymania czystości, świadczenie prac personelu
pomocniczego niższego oraz usługi portierskie w SP ZOZ MSW w Gdańsku zostało
wszczęte ogłoszeniem zamieszczonym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 11
września 2015r. za numerem 2015/S 176-319459.
W dniu 21 września 2015r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
publicznego Clar System Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B oraz
Hospital System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul.
Janickiego 20B - zwani dalej odwołującym, wnieśli odwołanie na treść siwz. Odwołanie
zostało podpisane przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa
konsorcjalnego z dnia 16 września 2015r. udzielonego przez Clar System Spółka Akcyjna z
siedzibą w Poznaniu i podpisanego przez prezesa i członka zarządu ujawnionych w KRS i
upoważnionych do łącznej reprezentacji oraz przez Hospital System Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu i podpisanego przez prokurenta. Reprezentacja
obu spółek jest zgodna z załączonymi do odwołania odpisami z KRS. Kopia odwołania
została przekazana zamawiającemu drogą elektroniczną w dniu 18 września 2015r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
1. naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późna. zm. poz. 984, 1047 i
1473, z 2014 r. poz. 423, 768, 811, 915 i 1146, 1232 oraz z 2015 r. poz. 349, poz.
478, poz. 605- dalej ustawy) przez naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców przy formułowaniu postanowień ogłoszenia o zamówieniu
oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: „SIWZ”);
2. naruszenie przepisu art. 142 ust. 5 ustawy przez jego niezastosowanie polegające na
zaniechaniu ustalenia w treści SIWZ zasad wprowadzania odpowiednich zmian
wysokości wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zmiany stawki podatku od
towarów i usług, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na
podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę oraz zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub
ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia
społeczne lub zdrowotne;
3. naruszenie przepisu art. 91 ust. 2 i ust. 3 ustawy przez przyjęcie kryterium oceny ofert
w postaci liczba usług wykonanych bądź wykonywanych w okresie ostatnich 3 lat,
polegających na kompleksowym utrzymaniu czystości oraz świadczeniu prac

personelu pomocniczego w placówkach ochrony zdrowia - szpitalach o wartości co
najmniej 30.000,00 zl brutto miesięcznie 10%, które to kryterium odnosi się do
właściwości wykonawcy, a nie do przedmiotu zamówienia;
4. naruszenie przepisów art. 91 ust. 4 i 5 ustawy przez dokonanie w rozdziale 18 pkt 7
SIWZ opisu sposobu oceny ofert w sposób właściwy dla przypadku, gdy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zastosowanie ma tylko jedno
kryterium oceny ofert (cena), podczas gdy w niniejszym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego zamawiający przyjął dwa kryteria oceny ofert.
Wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu dokonanie zmiany
kwestionowanych przez odwołującego postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz
SIWZ w zakresie i brzmieniu zaproponowanym w uzasadnieniu odwołania;
2. obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym także
kosztami związanymi z dojazdem na wyznaczoną rozprawę lub rozprawy Izby oraz
kosztami wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości 3.600,00 zł.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, gdyż obecne
postanowienia ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ naruszają przepisy ustawy, a w
konsekwencji uniemożliwiają odwołującemu złożenie oferty zgodnej z przepisami prawa i
ubieganie się tym samym o uzyskanie przedmiotowego zamówienia publicznego.
UZASADNIENIE
Odwołujący zauważył, że zgodnie z rozdziałem 5 SIWZ (s. 4) okres realizacji zamówienia
wynosi 48 miesięcy od daty podpisania umowy. W pkt VI.3. in fine (tj. po ppkt 10) ogłoszenia
o zamówieniu zamawiający wskazał, że:
„Zamawiający dopuszcza zmianę cen określonych w umowie w przypadku:
1)
Zmiany wysokości opłat na rzecz Skarbu Państwa (podatek VAT);
2)
Zmiany średniorocznego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych
ogółem ogłaszanego przez Prezesa GUS za rok ubiegły i nie więcej niż średnioroczny
wskaźnik wzrostu cen towarów usług konsumpcyjnych ogłoszony przez Prezesa GUS za rok
ubiegły;
3)
zmiany wynagrodzenia Wykonawcy w sytuacji gdy dojdzie do zmiany powierzchni
podlegającej usłudze. W razie zwiększenia powierzchni Zamawiający przewiduje w ramach
niniejszej umowy możliwość udzielenia zamówienia dodatkowego zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt
5 ustawy z 29.1.2004 - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.).
W przypadku zmniejszenia powierzchni np. wynajęcia któregokolwiek z pomieszczeń przez
Zamawiającego, wynagrodzenie Wykonawcy pomniejszone zostanie proporcjonalnie o
metraż wynajętej powierzchni. Wykaz pomieszczeń oraz ich powierzchnie określa załącznik
nr 7 do niniejszej umowy.

Ponadto na podstawie przepisu art. 144 ust 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2013r. poz. 907 z późn. zm.) Zamawiający dopuszcza możliwość dokonania zmiany zawartej
umowy w sprawie zamówienia publicznego w następującym zakresie:
1)
w przypadku zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na
podstawie art. 2 ust 3-5ustawy z 10.10.2002 o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U z
2002 r. nr 200, poz. 1679 ze zm.);
2)
w przypadku zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub
ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub
zdrowotne jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez
Wykonawcę.

Jeżeli zmiany wymienione w pkt 1 i 2 będą miały wpływ na koszty wykonania przez
Wykonawcę zamówienia publicznego”
Z kolei w załączniku nr 15 do SIWZ (s. 55) stanowiącym wzór umowy w sprawie zamówienia
publicznego zamawiający przyjął zapis o następującej treści:
„1.
Ponadto na podstawie przepisu art 144 ust 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) Zamawiający dopuszcza możliwość dokonania
zmiany zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego w następującym zakresie:
1)
w przypadku zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na
podstawie art. 2 ust 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu
za pracę (Dz. U z 2002 r. Nr 200, poz. 1679 ze zm.);
2)
w przypadku zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub
ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub
zdrowotne jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez
Wykonawcę.
-
Jeżeli zmiany wymienione w pkt. 1 i 2 będą miały wpływ na koszty wykonania przez
Wykonawcę zamówienia publicznego.
2.
O każdej propozycji zmiany cen Wykonawca zobowiązuje się powiadomić
Zamawiającego z 30-dniowym wyprzedzeniem, w formie pisemnego uzasadnienia
załączając dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek określonych w ust. 2, które
będzie podstawą do przeprowadzenie rokowań”.
Odwołujący podniósł, że ustawodawca w przepisie art. 142 ust. 5 ustawy wskazał, że umowa
zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy zawiera postanowienia o zasadach wprowadzania
odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany:
1)
stawki podatku od towarów i usług,
2)
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust.
3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,

3)
zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu, zdrowotnemu lub
wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne
-jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.
Z kolei przepis art. 144 ust. 1 ustawy stanowi, że zakazuje się istotnych zmian postanowień
zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru
wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w
ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił
warunki takiej zmiany.
Odwołujący zauważył, że wskazane wyżej postanowienia ogłoszenia o zamówieniu oraz
SIWZ nie stanowią wykonania normy wynikającej z art. 142 ust. 5 ustawy, która to nakazuje
zamawiającemu określić w umowie zasady wprowadzania odpowiednich zmian wysokości
wynagrodzenia wykonawcy w sytuacji opisanej w tym przepisie. Źródłem wskazanego
uchybienia zamawiającego -- co wynika z faktu wskazywania przez niego na przepis art. 144
ust. 1 ustawy - wydaje się być to, że zgodności z prawem swoich działań (de facto treści
postanowień ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ) zamawiający upatruje w fakcie przewidzenia
samej możliwości wprowadzenia zmiany do umowy zawartej z wykonawcą w zakresie
wysokości wynagrodzenia w przypadku zmiany stawki podatku VAT, wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę lub zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub
ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub
zdrowotne. Tymczasem, zdaniem odwołującego, w przypadku opisanym w art. 142 ust. 5
ustawy sama możliwość zmiany wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy jest już
przewidziana w treści normy prawnej wynikającej z tego przepisu ustawy, a prawodawca
wymaga w konsekwencji określenia w umowie w sprawie zamówienia zasad wprowadzenia
tych zmian do umowy.
Z redakcji kwestionowanych postanowień ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ wynika zatem
według odwołującego, że zmiana wysokości wynagrodzenia wykonawcy w przypadku
zmiany stawki podatku VAT, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę lub zasad
podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości
stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne nie jest obowiązkowa, a zależna
jest od woli zamawiającego. Postanowienia ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ przewidują
bowiem jedynie możliwość zmiany umowy, a nadto prowadzenie rokowań w tym zakresie.
Dla wzmocnienia zasadności przedmiotowego zarzutu odwołujący powołał stanowisko
zajmowane w analogicznych sprawach przez Krajową Izbę Odwoławczą. I tak, w wyroku z
dnia 16.03.2015 r. sygn. KIO 413/15.
Uwzględnienie odwołania w tym zakresie zdaniem odwołującego skutkować powinno
nakazaniem przez Izbę dokonania odpowiednich zmian przez zamawiającego w treści
ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ. Zgodna z prawem, tj. z art. 142 ust. 5 ustawy klauzula

waloryzacyjna powinna przy tym określać szczegółowo warunki i reguły wprowadzenia zmian
w wysokości wynagrodzenia wykonawcy, w tym zwłaszcza odnoszące się do terminu
początkowego, w którym wykonawca będzie mógł przedstawić żądanie podwyższenia
wynagrodzenia oraz termin wejścia w życie zmian umowy w zakresie wysokości
wynagrodzenia wykonawcy. Zważywszy na to, co wynika z powołanego wyżej wyroku KIO,że to na zamawiającym spoczywa wyłącznie ciężar finansowy zmian legislacyjnych
określonych w art. 142 ust. 5 ustawy PZP, przyjąć według odwołującego należy, iż poprawna
klauzula waloryzacyjna powinna przewidywać uruchomienie procedury zmiany umowy w
sprawie zamówienia publicznego w zakresie dotyczącym wysokości wynagrodzenia
należnego wykonawcy już od dnia opublikowania we właściwym dzienniku promulgacyjnym
zmian przepisów prawa stanowiących przyczynę waloryzacji. Oczekiwanie z wszczęciem
tejże procedury na upływ vacatio legis nie byłoby z punktu widzenia celu regulacji określonej
w art. 142 ust. 5 ustawy uzasadnione. Tym bardziej, że czynność prawna między stronami
umowy w sprawie zamówienia publicznego w zakresie zmiany wysokości wynagrodzenia
może być dokonana z zastrzeżeniem terminu, który odpowiadałby terminowi wejścia w życie
przepisów stanowiących podstawę waloryzacji.
Klauzula waloryzacyjna, która odzwierciedlałaby, m.in., powyżej wskazane elementy zasad
wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy zamówienia publicznego,
niewątpliwie zgodna byłaby z ratio legis wprowadzenia przez ustawodawcę przepisu art. 142
ust. 5 ustawy do porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.
Następnie odwołujący wskazał, że z pkt IV.2.1) ogłoszenia o zamówieniu oraz z rozdziału 18
pkt 2 SIWZ wynika, że prócz ceny, zamawiający przyjął jako drugie kryterium oceny ofert
liczbę wykonanych/wykonywanych usług, przy czym szczegółowy opis tego kryterium -
zgodnie z SIWZ - brzmi w następujący sposób: liczba usług wykonanych bądź
wykonywanych w okresie ostatnich 3 lat, polegających na kompleksowym utrzymaniu
czystości oraz świadczeniu prac personelu pomocniczego w placówkach ochrony zdrowia -
szpitalach o wartości co najmniej 30.000,00zł brutto miesięcznie -10%”
Zgodnie zaś z art. 91 ust. 2 i ust. 3 ustawy kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne
kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność,
parametry techniczne, aspekty "środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin
wykonania zamówienia oraz koszty eksploatacji. Kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć
właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej
lub finansowej.
Zdaniem odwołującego, przyjęte przez zamawiającego drugie kryterium oceny ofert dotyczy
w istocie właściwości wykonawcy.
Odwołujący stwierdził, że drugie kryterium oceny ofert nie stanowi żadnego z typów kryteriów
przykładowo wskazanych przez ustawodawcę w art. 91 ust. 2 (jakość, funkcjonalność,

parametry techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin
wykonania zamówienia oraz koszty eksploatacji). W ocenie odwołującego kryterium to nie
stanowi także jakiekolwiek innego (nienazwanego przez ustawę) kryterium odnoszącego się
do przedmiotu zamówienia. Przeciwnie, odnosi się ono do właściwości wykonawcy. Jest tak
z tego powodu, że opis tego kryterium odnosi się do wiedzy i doświadczenia wykonawcy, i to
ta właściwość wykonawcy wyrażona liczbą wykonanych przez niego zamówień publicznych
ma być przedmiotem oceny w ramach drugiego kryterium oceny ofert. Wniosek powyższy,
według odwołującego, potwierdzają następujące argumenty.
Opis drugiego kryterium oceny ofert odpowiada w istocie opisowi warunku udziału w
postępowaniu w postaci wiedzy i doświadczenia, jaki przyjął zamawiający. Zgodnie bowiem z
rozdziałem 10 pkt 2 ppkt 1 SIWZ „ Wykonawca jest zobowiązany wykazać, że w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał lub wykonuje co najmniej 2 usługi
polegające na kompleksowym utrzymaniu czystości oraz świadczeniu prac personelu
pomocniczego w placówkach ochrony zdrowia - szpitalach o wartości co najmniej 30.000,00
zł brutto miesięcznie”. Opis drugiego kryterium oceny ofert jest zatem taki sam jak opis
warunku udziału w postępowaniu, i to zarówno w części opisującej rodzaj, czy przedmiot
umów, które wykonawca wykonał lub wykonuje oraz czasookresu, w którym je wykonał.
Konstatacja powyższa zdaniem odwołującego, przesądza zatem o zasadności twierdzenia
odwołującego, że opis drugiego kryterium oceny ofert odnosi się do właściwości wykonawcy.
Nie można bowiem, według odwołującego, zasadnie twierdzić, że wiedza i doświadczenie
podmiotu prawa nie dotyczy jego właściwości. Odwołujący powołał stanowisko wyrażone
przez KIO w uzasadnieniu wyroku z dnia 20.01.2014 r., sygn. KIO 3006/13.
Reasumując dotychczasową argumentację, zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy PZP, kryteria
oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, w szczególności jego wiarygodności
ekonomicznej, technicznej lub finansowej. Odwołał się do stanowiska doktryny - P. Granecki,
Prawo zamówień publicznych. Komentarz,2014, Legalis, oraz orzecznictwa Zespołu Arbitrów
przy Urzędzie Zamówień Publicznych - postanowienie z dnia 19.07.2006 r. (sygn. UZP/ZO/0-
2069/06).
W tym stanie rzeczy według odwołującego zasadne jest nakazanie przez KIO
Zamawiającemu przyjęcie innego drugiego kryterium oceny ofert.
W dalszej kolejności odwołujący wskazał, że pojęcie najkorzystniejszej oferty zostało
zdefiniowane w art. 2 pkt 5 ustawy. Stosownie do postanowień tego przepisu, za ofertę
najkorzystniejszą należy uznać ofertę z najniższą ceną lub ofertę przedstawiającą
najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów. W niniejszym postępowaniu zamawiający
przyjął z kolei dwa kryteria oceny ofert, tj. cenę oraz liczbę wykonanych/wykonywanych
usług.

Na wypadek sytuacji, w której wykonawcy zainteresowani uzyskaniem zamówienia
publicznego, zaoferowaliby cenę lub uzyskali w ramach innego (kolejnego) kryterium taką
samą liczbę punktów (zostali tak samo ocenieni), ustawodawca przyjął w art. 91 ust. 4 i 5
regulacje określające sposób oceny ofert takich wykonawców (ust. 4) oraz sposób dalszego
procedowania w tym przypadku przez zamawiającego (ust. 5).
Przypadek dotyczący sytuacji, w której ocena ofert odbywa się na podstawie więcej niż
jednego kryterium oceny ofert, określony jest w art. 91 ust. 4 ustawy. Zgodnie z tym
przepisem jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej
ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród
tych ofert wybiera ofertę z niższą ceną. Innymi słowy, w sytuacji określonej w tym przepisie
zamawiający ma obowiązek wybrać ofertę z niższą ceną. Jest to zatem sposób oceny ofert
w tego rodzaju sytuacjach określony w przepisie ustawy.
Przypadek dotyczący sytuacji, w której ocena ofert odbywa się na podstawie jedynie
kryterium ceny, określony jest w art. 91 ust. 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym jedynym kryterium oceny ofert jest cena,
nie można dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej ze względu na to, że zostały złożone
oferty o takiej samej cenie, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do
złożenia w terminie określonym przez zamawiającego ofert dodatkowych. Innymi słowy, w
sytuacji określonej w tym przepisie ustawodawca określa obowiązek zamawiającego
polegający na wezwaniu wykonawców do złożenia ofert dodatkowych.
Przekładając powyższe na okoliczności niniejszej sprawy, odwołujący zauważył, iż w
rozdziale 18 pkt 7 SIWZ zamawiający przyjął, że „Jeżeli nie będzie można dokonać wyboru
oferty najkorzystniejszej ze względu na to, że zostały złożone oferty o takiej samej cenie,
Zamawiający wezwie Wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie
określonym przez Zamawiającego ofert dodatkowych. Wykonawcy składając oferty
dodatkowe, nie mogą zaoferować cen wyższych niż zaoferowane w złożonych ofertach.”
Zdaniem odwołującego tak określony w SIWZ zapis dotyczący sposobu oceny złożonych
ofert jest wadliwy, gdyż nie odpowiada on treści przepisu art. 91 ust. 4 ustawy. Treść
cytowanego wyżej rozdziału 18 pkt 7 SIWZ przesądza zatem o tym, że przyjęty przez
zamawiającego opis oceny ofert nie jest zgodny z ustawą, a na bezwzględny charakter
przepisów określających sposób postępowania zamawiającego w przypadku, gdy co
najmniej dwie oferty przejawiają taki sam bilans w ramach kryterium oceny ofert wskazał już
Zespół Arbitrów przy UZP w tezie 3 wyroku z dnia 2.03.2006 r., sygn. UZP/ZO/0-583/06.
Konstatację powyższą potwierdza także doktryna -J. Pieróg, Prawo zamówień publicznych.
Komentarz, 2015, Legalis. Odwołujący oczekuje nakazania przez KIO zamawiającemu
dokonanie zmiany treści SIWZ w tym zakresie poprzez dostosowanie rozdziału 18 pkt 7
SIWZ do treści art. 91 ust. 4 ustawy.

Odwołujący podkreślił, że kształtowanie poszczególnych postanowień SIWZ, w tym
zwłaszcza kryteriów oceny ofert nie jest działaniem dowolnym oraz musi mieć swoje
uzasadnienie w istniejących potrzebach jednostki zamawiającej, i nie naruszać przy tym
obowiązujących przepisów prawa. Kryteria oceny ofert nie mogą być sprzeczne z
podstawowymi zasadami zamówień publicznych, nie mogą one ograniczać konkurencji, a
tym bardziej nie mogą wprowadzać nieuzasadnionych preferencji określonych wykonawców
(tak wyrok KIO z 13.1.2011 r., sygn. KIO 2803/11).

W dniu 18 września 2015r. zamawiający przekazał wykonawcom kopię odwołania drogą
elektroniczną, a w dniu 21 września 2015r. faksem praz umieścił na swojej stronie
internetowej informację o odwołaniu wzywając do wzięcia udziału w postępowaniu
odwoławczym. Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.

W dniu 28 września 2015r. odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania.
Izba zważyła, co następuje:

Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 ustawy, które
skutkowałyby odrzuceniem odwołania.
Przepis art. 187 ust. 8 ustawy stanowi, iż odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze, przy
czym, jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90 %
wpisu.

Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 187 ust. 8
zdanie pierwsze ustawy, na posiedzeniu umorzyła postępowanie odwoławcze.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy, orzeczono o zwrocie odwołującemu 90%
kwoty uiszczonego wpisu.

Przewodnicz
ący: ……………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie