eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 1870/15
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2015-09-03
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 1870/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu
3 września 2015 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 sierpnia 2015 r.
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Soley sp.
z o.o. z siedzib
ą w Balicach, Mostmarpal sp. z o.o. z siedzibą w Zarzeczu
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Zabezpieczenie osuwiska
zlokalizowanego przy przepu
ście nr 6 drogi krajowej nr 28 około 3+625 w gminie Mucharz,
pow. Wadowicki, woj. Małopolskie
(nr postępowania 869/IBŚ/2015/HŁ)

prowadzonym przez zamawiającego:
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie
przy udziale wykonawcy:
Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-Podbeskidzie” sp. z o.o.
z siedzib
ą w Skoczowie – zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego

postanawia:
1. Odrzuca odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża
wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: Soley sp. z o.o. z siedzib
ą w Balicach, Mostmarpal sp.
z o.o. z siedzib
ą w Zarzeczu i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego
kwotę
10000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
powyższego
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Krakowie.


Przewodnicz
ący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1870/15


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie – prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst
jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.; zwanej dalej również „ustawą pzp”
lub „pzp”), w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia
na roboty budowlane pn. Zabezpieczenie osuwiska zlokalizowanego przy przepuście nr 6
drogi krajowej nr 28 około 3+625 w gminie Mucharz, pow. Wadowicki, woj. Małopolskie

(nr postępowania 869/IBŚ/2015/HŁ). Ogłoszenie o tym zamówieniu 23 lipca 2015 r. zostało
zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod poz. 186756. Wartość tego
zamówienia nie przekracza kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy pzp.


28 sierpnia 2015 r. Odwołujący – wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Soley sp. z o.o. z siedzibą w Balicach, Mostmarpal sp. z o.o. z siedzibą
w Zarzeczu {dalej również: „Konsorcjum Soley”} – wniósł w formie pisemnej do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie {zachowując wymóg przekazania jego kopii
Zamawiającemu} od następująco określonych czynności lub zaniechań Zamawiającego:

1. Niezwrócenia się bezpośrednio do Mota-Engil Central Europe Ceska Republika a.s.
z siedzibą w Pradze lub też do zarządu Mota-Engil Central Europe S.A. z siedzibą
w Krakowie o dodatkowe informacje dotyczące wystawionych referencji na rzecz
drugiego z występujących w przetargu oferentów – Przedsiębiorstwa Inżynieryjnego
„IMB- Podbeskidzie” sp. z o.o. {dalej również: „IMB-Podbeskidzie”}.
2. Niewykluczenia oferty IMB-Podbeskidzie z postępowania.
3. Braku uznania oferty IMB-Podbeskidzie za odrzuconą.
4. Wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez IMB-Podbeskidzie.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 25 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 w zw. z § 1 pkt 5 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.
U. poz. 231; dalej również: „rozporządzenie o dokumentach”) – przez zaniechanie
uzyskania dodatkowych informacji od Mota-Engil Central Europe Ceska Republika a.s.
lub Mota-Engil Central Europe S.A. z siedzibą w Krakowie jako wystawcy referencji dla
IMB-Podbeskidzie, czy roboty wykonywane na rzecz Mota-Engil Central Europe Ceska
Republika a.s. zostały wykonane, czy też wciąż trwają, w sytuacji gdy Zamawiający
Sygn. akt KIO 1870/15


powziął informację od Odwołującego, że IMB-Podbeskidzie w dalszym ciągu wykonuje
roboty, a tym samym nie wykonało w całości robót, implikując tym samym skutek
w postaci niespełnienia warunku przetargu, a to wobec braku odpowiedniego
doświadczenia po stronie drugiego z oferentów – IMB-Podbeskidzie.
2. Art. 24 ust. 2 pkt. 4 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 – przez niewykluczenie oferty
„IMB-Podbeskidzie”, w sytuacji gdy zachodziły ku temu przesłanki, gdyż nie posiadało
odpowiedniego doświadczenia wymaganego w ogłoszeniu o zamówieniu oraz
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja”, „SIWZ”
lub „s.i.w.z.”}.
3. Art. 24 ust. 4 – przez brak odrzucania oferty „IMB-Podbeskidzie” w sytuacji zaistnienia
podstaw do wykluczenia oferty.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. Unieważnienia wyboru oferty IMB- Podbeskidzie jako najkorzystniejszej.
2. Powtórzenia badania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia oraz oceny ofert złożonych w postępowaniu,
w tym oferty Odwołującego, i dokonania wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej.

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podał okoliczności faktyczne, które jego
zdaniem uzasadniają wniesienie odwołania w powyższym zakresie.

Zamawiający poinformował Izbę, że 28 sierpnia 2015 r. przekazał faksem drugiemu
wykonawcy uczestniczącemu w postępowaniu kopię odwołania.

31 sierpnia 2015 r. Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-Podbeskidzie” sp. z o.o.
z siedzibą w Skoczowie zgłosiło w formie pisemnej do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.

Wobec dokonania zgłoszenia w odpowiedniej formie, z zachowaniem 3-dniowego
terminu oraz wymogu przekazania kopii zgłoszenia Stronom postępowania, a więc zgodnie
z art. 185 ust. 2 pzp, Izba nie miała podstaw do stwierdzenia nieskuteczności tego
przystąpienia, co do którego nie zgłoszono również opozycji.

Przystępujący wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 6 pzp,
względnie o jego oddalenie jako niezasadnego, prezentując okoliczności faktyczne, które
jego zdaniem o tym świadczą.

Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony – podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
Sygn. akt KIO 1870/15


Na podstawie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia Izba ustaliła
i zwa
żyła , co następuje:

Zamawiający prowadzi powyżej opisane postępowanie o udzielenie zamówienia jako
postępowanie, w którym wartość szacunkowa zamówienia wynosi 11.811.229,00 zł (w tym
zamówienia uzupełniające 1.900.000,00 zł), co stanowi równowartość 2.795.623,33 euro
{według kursu złotego w stosunku do euro wynoszącego 4,2249 na mocy § 1
obowiązującego rozporządzenia

Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 r.
w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania
wartości zamówień publicznych (Dz. U. z dnia 31 grudnia 2013 r.)}, a więc jest mniejsza
od kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp, która
wynosi aktualnie

5.186.000 euro dla robót budowlanych {na mocy § 1 obowiązującego
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie kwot wartości
zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń
Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz. U. z dnia 31 grudnia 2013 r.)}.

Odwołanie nie zawiera zarzutów dotyczących wykluczenia Odwołującego
z postępowania lub odrzucenia oferty Odwołującego.
Od odwołania uiszczono wpis w wysokości 10 tys. zł, czyli w wysokości właściwej dla
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, dla którego wartość zamówienia jest
mniejsza niż kwota określona na podstawie powyżej wskazanego przepisu rozporządzenia
wydanego na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.

W tak ustalonych okolicznościach Izba stwierdziła, że odwołanie podlega odrzuceniu.

Art. 189 ust. 2 ustawy pzp zawiera enumeratywne wyliczenie przesłanek
stanowiących podstawę odrzucenia odwołania, których zaistnienie w danej sprawie Izba
zobowiązana jest wziąć pod uwagę z urzędu, zgodnie z art. 189 ust. 4 pzp.
Zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 6 pzp Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi,że w postępowaniu o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 pzp, odwołanie dotyczy innych czynności niż określone
w art. 180 ust. 2 pzp.
Według art. 180 ust. 2 pzp jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie przysługuje
Sygn. akt KIO 1870/15


wyłącznie wobec czynności: 1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej
ręki lub zapytania o cenę; 2) opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków
udziału w postępowaniu; 3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie
zamówienia; 4) odrzucenia oferty odwołującego {przepis ten został wprowadzony ustawą
z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778) i obowiązuje od 29 stycznia 2010 r.}.

Izba zważyła, że wszystkie zarzuty zawarte w odwołaniu dotyczą czynności
lub zaniechań Zamawiającego związanych z ofertą złożoną przez Przystępującego.
Natomiast zarzuty odwołania nie dotyczą czynności, o których mowa w art. 180 ust. 2 pkt 3
i 4 pzp, czyli w tym przypadku wykluczenia Odwołującego z postępowania lub odrzucenia
jego oferty. Z odwołania wynika wręcz, że Konsorcjum Soley nie zostało wykluczone
z postępowania, ani jego oferta nie została odrzucona. Zarzuty odwołania zmierzają
wyłącznie do wykluczenia z postępowania Przystępującego, względnie odrzucenia jego
oferty, co w konsekwencji miałoby doprowadzić do wyboru oferty Odwołującego jako jedynej
pozostałej w postępowaniu. Tymczasem na mocy przywołanego powyżej przepisu
Odwołującemu przysługuje wyłącznie uprawnienie do odwołania się od czynności, które
eliminowałyby go z udziału w postępowaniu.

Wobec stwierdzenia zajścia przesłanek odrzucenia odwołania, Izba nie mogła
merytorycznie rozpoznać odwołania, które podlega obligatoryjnemu odrzuceniu na podstawie
art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy pzp. Z tego względu, Izba – działając na podstawie art. 192 ust.
1 zd. 2 w zw. z art. 189 ust. 3 ustawy pzp – odrzuciła odwołanie na posiedzeniu niejawnym
bez udziału Stron i Przystępującego.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz zgodnie z § 3
pkt 1 oraz § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), obciążając
Odwołującego tymi kosztami w postaci uiszczonego przez niego wpisu.


Przewodnicz
ący:
………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie