eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 941/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-05-21
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 941/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Justyna Tomkowska Protokolant: Magdalena Cwyl

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
21 maja 2015 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 maja 2015 roku przez
Odwołującego – Impel Catering „Company” Sp. z o.o., sp. k. z siedzibą we Wrocławiu,
w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego - Regionalny Szpital z siedzibą w
Kołobrzegu


orzeka:
1. oddala odwołanie.
2. kosztami postępowania obciąża
Odwołującego - Impel Catering „Company” Sp. z o.o.,
sp. k. z siedzibą we Wrocławiu, i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego - Impel
Catering „Company” Sp. z o.o., sp. k. z siedzibą we Wrocławiu tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od
Odwołującego - Impel Catering „Company” Sp. z o.o., sp. k. z siedzibą
we Wrocławiu, na rzecz
Zamawiającego - Regionalny Szpital w Kołobrzegu, kwotę 4.753 zł
46 gr
(słownie: cztery tysiące siedemset pięćdziesiąt trzy złote czterdzieści sześć groszy)
stanowiącą koszty wynagrodzenia pełnomocnika i koszty dojazdu na posiedzenie Izby

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Koszalinie.

Przewodnicz
ący: ……………

Sygn. akt KIO 941/15
UZASADNIENIE


W dniu 8 maja 2015 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, na podstawie
art. 180 ust. 1 w związku z art. 179 ust 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z dnia 9 sierpnia 2013 roku, poz. 907 ze zm.), zwanej dalej „ustawą
Pzp”, odwołanie złożył wykonawca Impel Catering “Company” sp. z o. o. sp. k. z siedzibą we
Wrocławiu, zwany dalej „Odwołującym”.

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie przetargu
nieograniczonego pn. „Świadczenie usług żywienia pacjentów szpitala i inne usługi
gastronomiczne dla potrzeb Regionalnego Szpitala w Kołobrzegu” prowadzi Zamawiający:
Regionalny Szpital w Kołobrzegu. Nr ogłoszenia 2015/S 082-146016 z dnia 28 kwietnia 2015
roku.
Odwołanie złożono wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowień
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, dalej „SIWZ”.
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1)
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania Wykonawców przy formułowaniu postanowień ogłoszenia
o zamówieniu oraz SIWZ;
2)
art. 142 ust. 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego ustalenia
w treści SIWZ postanowień o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości
wynagrodzenia należnego wykonawcy.
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu zmiany kwestionowanych
postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ w zakresie i brzmieniu zaproponowanym
przez Odwołującego w odwołaniu.
Odwołujący oświadczył, iż ma interes w złożeniu odwołania, ponieważ obecne
postanowienia ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ naruszają przepisy ustawy Pzp
a w konsekwencji uniemożliwiają mu złożenie oferty zgodnej z przepisami ustawy i ubieganie
się tym samym o przedmiotowe zamówienie.
W uzasadnieniu Odwołujący podniósł, że w dniu 28 kwietnia 2015 r. zostało
opublikowane ogłoszenie o zamówieniu oraz SIWZ dotyczące przedmiotowego zamówienia.
W ocenie Odwołującego postanowienia ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ naruszają
przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych. Termin realizacji umowy o przedmiotowe
zamówienie publiczne ustalony został na okres 36 miesięcy. Zamawiający w dokumentacji
postępowania (Załącznik nr 8 do SIWZ § 13 ust. 4-8) przewidział, że:
„4.
W przypadku zawarcia umowy na okres dłu
ższy niż 12 miesięcy, wynagrodzenie
Wykonawcy, o którym mowa w § 2 umowy, dotycz
ące niewykonanej części zamówienia;

będzie waloryzowane w trakcie obowiązywania umowy w przypadku zmiany stawki podatku
od towarów i usług. Warunkiem dokonania waloryzacji b
ędzie skierowanie do
Zamawiaj
ącego pisemnego wniosku Wykonawcy zawierającego uzasadnienie i szczegółowy
sposób wyliczenia nowych cen, o których mowa wy
żej na wynagrodzenie Wykonawcy.
Waloryzacja b
ędzie mogła nastąpić po upływie miesiąca od dnia wprowadzenia nowych
stawek podatku VAT.
5.
W przypadku zawarcia umowy na okres dłu
ższy niż 12 miesięcy; wynagrodzenie
Wykonawcy, o którym mowa w § 2 umowy, dotycz
ące niewykonanej części zamówienia;
b
ędzie waloryzowane w trakcie obowiązywania umowy w przypadku zmiany wysokości
minimalnego wynagrodzenia za prac
ę. Warunkiem dokonania waloryzacji będzie
skierowanie
do
Zamawiaj
ącego
pisemnego
wniosku
Wykonawcy
zawieraj
ącego
uzasadnienie i szczegółowy sposób wyliczenia nowych cen oraz szczegółowe uzasadnienie
wpływu zmian, o których mowa wy
żej na wynagrodzenie Wykonawcy. Waloryzacja będzie
mogła nast
ąpić po upływie miesiąca od dnia wprowadzenia nowej kwoty wynagrodzenia za
prac
ę.
6.
W przypadku zawarcia umowy na okres dłu
ższy niż 12 miesięcy, wynagrodzenie
Wykonawcy, o którym mowa w § 2 umowy, dotycz
ące niewykonanej części zamówienia,
b
ędzie waloryzowane w trakcie obowiązywania umowy w przypadku zmiany zasad
podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysoko
ści
stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. Warunkiem dokonania waloryzacji
b
ędzie skierowanie do Zamawiającego pisemnego wniosku Wykonawcy zawierającego
uzasadnienie i szczegółowy sposób wyliczenia nowych cen oraz szczegółowe uzasadnienie
wpływu zmian, o których mowa wy
żej na wynagrodzenie Wykonawcy. Waloryzacja będzie
mogła nast
ąpić po upływie miesiąca od dnia wprowadzenia nowych zasad podlegania
ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu.
7.
W przypadku niewykazania przez Wykonawc
ę wpływu zmian, o których mowa w ust.
5 i 6 na wzrost wynagrodzenia Wykonawcy; Zamawiaj
ący ma prawo odmówić waloryzacji
wynagrodzenia Wykonawcy do czasu przedstawienia wymaganego uzasadnienia oraz
dokumentów potwierdzaj
ących żądania Wykonawcy”.
Odwołujący podnosił, że wskazane regulacje nie realizują dyspozycji przepisu art.
142 ust. 5 ustawy Pzp, gdyż:
1)
zmiana wysokości wynagrodzenia Wykonawca jest nieobowiązkowa - uzależniona od
zgody Zamawiającego, podczas gdy na mocy przywołanego wyżej przepisu ustawy
waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy jest obligatoryjna;
2)
Zamawiający
w
postanowieniach
umownych
uzależnił
zmianę
wysokości
wynagrodzenia od wyników przeprowadzonej przez Zamawiającego oceny przedstawionej
przez Wykonawcę kalkulacji, podczas gdy art. 142 ust. 5 ustawy Pzp, nakazuje w umowie

ustalić wprost zasady wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia
wykonawcy;
3)
Zamawiający w postanowieniach umownych zaniechał wskazania terminu, od którego
będzie obowiązywała wynagrodzenia wykonawcy w zmienionej wysokości;
Przepis art. 142 ust. 5 ustawy Pzp wprowadza obowiązek waloryzacji wynagrodzenia,
a nie uprawnienie dla stron, które miałoby charakter uznaniowy. W rezultacie Zamawiający
nie może określać zasad waloryzacji w sposób fakultatywny przez stosowanie zwrotów typu
„wynagrodzenie może ulec zmianie”; „wynagrodzenie może być waloryzowane”; „waloryzacja
może nastąpić”; „zmiana jest dopuszczalna” lub równoważnych.
W prowadzonym postępowaniu Zamawiający stwierdza, iż waloryzacja będzie mogła
nastąpić po upływie miesiąca od dnia wprowadzenia nowych stawek podatku VAT, nowej
kwoty wynagrodzenia za pracę oraz nowych zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym
lub ubezpieczeniu zdrowotnemu. Wspominany przepis nakłada na Zamawiającego
obowiązek ustalenia w umowie „zasad wprowadzania odpowiednich zmian wysokości
wynagrodzenia wykonawcy”. Tym samym Zamawiający jest zobligowany określić w umowie
szereg warunków i reguł, według których dokonywana będzie zmiana waloryzacja
wynagrodzenia wykonawcy. Zamawiający w opisie dopuszczalnych zmian do umowy nie
zawarł żadnych regulacji dot. rzeczonych zasad wprowadzania odpowiednich zmian
w zakresie odpowiadającym treści przepisu art. 142 ust. 5 ustawy Pzp. Na podstawie
postanowień umownych zmiana taka będzie dokonywana w oparciu o wniosek wykonawcy
po przeprowadzeniu negocjacji. Zasady prowadzenia tychże negocjacji nie zostały przez
zamawiającego opisane, co uniemożliwia prawidłową kalkulację ceny ofertowej.
Z daleko idącej ostrożności Odwołujący zaznaczył również, że „mechanizmem
waloryzacji” wynagrodzenia wykonawcy nie są, w świetle art. 142 ust. 5 ustawy Pzp
negocjacje. Zgodnie z przywołanym przepisem wykonawca w chwili składnia oferty powinien
mieć pewność, że obliczenie jego ceny wykonane zostało z uwzględnieniem wszystkich
ryzyk rynkowych. Negocjacje takiej pewności nie gwarantują, gdyż dopiero po ich
zakończeniu, a więc w czasie realizacji umowy, wykonawca uzyska wiedzę o ostatecznej
wysokości kosztów, które zobowiązany będzie ponieść w związku z realizacją zamówienia.
W związku z powyższym, Odwołujący a także każdy z wykonawców ubiegających się
o przedmiotowe zamówienie publiczne wbrew wykładni przepisu art. 142 ust. 5 ustawy Pzp
oraz sprzecznie z jego celem, nie uzyskał pewności, że:
1)
wysokość
jego
wynagrodzenia
ulegnie
modyfikacji
-
zmiana,
zgodnie
z postanowieniami umowy, jest dopuszczalne a nie obligatoryjna jak obliguje ustawa;
2)
odpowiednio do wzrostu obciążeń publicznoprawnych wzroście wynagrodzenie
wykonawcy - zgodnie z umową wysokość ewentualnego wzrostu ustalona zostanie w wyniku
negocjacji.

Zmiana do przedmiotowej umowy w wymienionych zakresach uzależniona jest od wyniku
negocjacji. Postanowienie takie jest niezgodne z obowiązującą ustawą Pzp. Zgodnie
z przepisem art. 142 ust. 5 ustawy Pzp wysokość waloryzacji powinna być wprost zależna od
wzrostu obciążeń publicznoprawnych wykonawcy z tytułów, o których mowa powyżej.
Ponadto Odwołujący wskazuje, że zawarte w treści SIWZ postanowienia nie realizują
dyspozycji przepisu art. 142 ust. 5 ustawy Pzp, w zakresie dotyczącym zasad wprowadzania
odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia, gdyż nie został opisany:
1)
termin, od którego będzie obowiązywało zwaloryzowane wynagrodzenie;
2)
o jaką wartość lub wielkość waloryzacja będzie dokonywana;
3)
jaki będzie mechanizm waloryzowania wynagrodzenia wykonawcy przewidziany
w zawartej umowie.
Odwołujący podkreśla, iż takie działania Zamawiającego stoją w sprzeczności
z celem nowelizacji przepisu art. 142 ustawy Pzp. Uzasadnieniem nowelizacji przywołanego
przepisu art. 142 ustawy Pzp było m.in., że: „w praktyce zamawiających właściwie nieobecne
było wł
ączanie do wzorów umów tzw. klauzul waloryzacyjnych. Przygotowana przez
zamawiaj
ących treść wzorów (projektów) umów, nie pozwalała na uwzględnienie
w ostatecznych rozliczeniach nawet znacznych, niezale
żnych od wykonawców, zmian
kosztów wykonania zamówienia, zwłaszcza dotycz
ących zmian wysokości obciążeń
publicznoprawnych. W efekcie, przy niewysokich mar
żach, pozornie niewielka zmiana np.
podatku od towarów i usług (VAT) powodowała utrat
ę marży, a w konsekwencji prowadziła
do pogorszenia sytuacji finansowej przedsi
ębiorcy. Powyższe prowadziło do znacznego
ograniczania przez przedsi
ębiorców kosztów wykonania zamówienia. Wyżej wskazane
sytuacje odnosiły si
ę przede wszystkim do umów wieloletnich, w trakcie trwania których
wykonawcy byli zaskakiwani zmianami ci
ężarów publicznoprawnych oraz kosztami
okre
ślanymi przez przepisy prawa. Ponadto, skutki dotyczące zmian wynagrodzenia
odczuwaj
ą także pracownicy, przy czym jednocześnie zamawiający są narażeni na
pogorszenie jako
ści wykonywanego zamówienia, np. przez zastąpienie materiałów
potrzebnych do wykonania zamówienia materiałami ta
ńszymi, które zazwyczaj są
materiałami ni
ższej jakości. Zniwelowanie powyższych działań może nastąpić dzięki
wprowadzeniu zasady obowi
ązku wprowadzania do umów zapisów dotyczących
odpowiedniej zmiany wysoko
ści wynagrodzenia w ściśle określonych przypadkach”.
Odwołujący zaznaczył, że działania Zamawiającego stają także w sprzeczności ze
stanowiskiem Krajowej Izby Odwoławczej wyrażonym w wyroku z dnia 9 marca 2015 r. (KIO
346/15), zgodnie, z którym: „(...) wymienione w art. 142 ust. 5 ustawy Pzp stawki podatku
VAT, kwoty minimalnego wynagrodzenia oraz
zasady i stawki obowi
ązujące
w ubezpieczeniach społecznych i zdrowotnych s
ą regulowane przez akty prawne
o charakterze bezwzgl
ędnie obowiązującym. Oznacza to, że wykonawcy nie mają żadnego

wpływu na ich wysokość i muszą je uwzględniać również przy kalkulowaniu ceny oferty.
Dokonywanie w tym zakresie zmian przez ustawodawc
ę może zatem wpłynąć na koszt
wykonania zamówienia przez wykonawc
ę. Celem wskazanego przepisu jest możliwość
unikni
ęcia przez wykonawcę negatywnych dla niego skutków zmian legislacyjnych. Wniosek
taki wynika z uzasadnienia projektu ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 roku, (…). Zgodnie
z tre
ścią proponowanego przepisu art. 142 ust. 5 ustawy, umowa musiałaby zawierać
postanowienie o odpowiedniej zmianie wysoko
ści wynagrodzenia wykonawcy w razie
zmiany:
-
stawki podatku od towarów i usług;
-
wysoko
ści minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie
odr
ębnych przepisów;
-
wysoko
ści stawki składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
Z art. 142 ust. 5 ustawy Pzp wynika,
że wynagrodzenia wykonawcy winno zostać
odpowiednio zmienione. Zmiana powinna by
ć „adekwatna”, wynikające wprost z zaistniałej
zmiany przepisów prawa. Kwota o jak
ą zmienione zostanie wynagrodzenia, nie powinna być
ani ni
ższa, ani wyższa niż to wynika ze zmiany przepisów prawa. Powyższe argumenty
uzasadniaj
ą również konieczność dokonania zmiany wynagrodzenia wykonawcy od dnia
wej
ścia w życie zmian przepisów prawa.”
Mając powyższe na uwadze, Odwołujący wnosi o zmianę postanowień Załącznika nr
8 do SIWZ w § 13 ust. 4-8 w następujący sposób:
„1.
Strony postanawiaj
ą, iż dokonają w formie pisemnego aneksu zmiany wynagrodzenia
w wypadku wyst
ąpienia jednej ze zmian przepisów wskazanych w art. 142 ust. 5 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówie
ń publicznych, tj. zmiany:
a.
stawki podatku od towarów i usług,
b.
wysoko
ści minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust.
3-5 ustawy z dnia 10 pa
ździernika 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
c.
zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub
wysoko
ści stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.
2.
Zmiana wysoko
ści wynagrodzenia obowiązywać będzie od dnia wejścia w życie
zmian o których mowa w ust 1.
3.
W wypadku zmiany, o której mowa w ust. 1 lit. a) warto
ść netto wynagrodzenia
Wykonawcy nie zmieni si
ę, a określona w aneksie wartość brutto wynagrodzenia zostanie
wyliczona na podstawie nowych przepisów.
4.
W przypadku zmiany, o której mowa w ust 1 lit. b) wynagrodzenie Wykonawcy
ulegnie zmianie o warto
ść wzrostu całkowitego kosztu Wykonawcy wynikającą ze
zwi
ększenia wynagrodzeń osób bezpośrednio wykonujących zamówienie do wysokości

aktualnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia, z uwzględnieniem wszystkich
obci
ążeń publicznoprawnych od kwoty wzrostu minimalnego wynagrodzenia.
5.
W przypadku zmiany, o którym mowa w ust 1 lit. c) wynagrodzenie Wykonawcy
ulegnie zmianie o warto
ść wzrostu całkowitego kosztu Wykonawcy, jaką będzie on
zobowi
ązany dodatkowo ponieść w celu uwzględnienia tej zmiany, przy zachowaniu
dotychczasowej kwoty netto wynagrodzenia osób bezpo
średnio wykonujących zamówienie
na rzecz Zamawiaj
ącego.
6.
Za wyj
ątkiem sytuacji o której mowa w ust. 1 lit. a), wprowadzenie zmian wysokości
wynagrodzenia wymaga uprzedniego zło
żenia przez Wykonawcę oświadczenia o wysokości
dodatkowych koszów wynikaj
ących z wprowadzenia zmian, o których mowa w ust 1 litera b)
i c).
7.
Zmiany tre
ści umowy wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem
niewa
żności”.
Wobec powyższego Odwołujący wnosił jak na wstępie.

Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie
odwołania w całości. Wskazał, że zawarł we wzorze umowy wszystkie wymagane elementy,
tj. określił zasady wprowadzenia odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego
wykonawcy. Art. 142 ust. 5 ustawy Pzp narzuca dokonanie zmian wynagrodzenia tylko w
przypadku jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonywania zamówienia przez
wykonawcę.

Zamawiający zastrzegł, że warunkiem dokonania waloryzacji będzie skierowanie do
Zamawiającego pisemnego wniosku zawierającego uzasadnienie i szczegółowy sposób
wyliczenia nowych cen oraz szczegółowe uzasadnienie wpływu zmian na wynagrodzenie
wykonawcy. Zasadnym jest zobowiązanie wykonawcy do wykazania wpływu zmiany
wskazywanych regulacji na koszty wykonania zamówienia. Wprowadzenie zapisu o
waloryzacji wynagrodzenia jedynie na podstawie jego oświadczenia mogłoby prowadzić do
bezpodstawnego podnoszenia wynagrodzenia.

Zamawiający podniósł, że zasad waloryzacji, wbrew twierdzeniom Odwołującego, nie
określono w sposób fakultatywny. Zamawiający w ust. 4, 5, 6 § 13 zapisał, że
„wynagrodzenie będzie waloryzowane”. Określił również sposób wprowadzania zmian i
termin wprowadzenia tych zmian.

Zamawiający
nie
uzależnia
wzrostu
wynagrodzenia
od
obowiązkowego
przeprowadzania negocjacji, a jedynie wymaga zgodnie z zapisami umowy oraz art. 142 ust.
5 ustawy Pzp udowodnienia przez wykonawcę, że zmiany, o których mowa w art. 142
ustawy Pzp mają wpływ na koszty wykonywania zamówienia. W doktrynie przyjmuje się że w
razie zmiany stawki podatku VAT, wysokości minimalnego wynagrodzenia czy składki na

ZUS, wykonawcy mogą zwrócić się o przeprowadzenie negocjacji w sprawie zmiany
wynagrodzenia. Tymczasem pomimo tego, umowa nie nakłada obowiązku przeprowadzania
negocjacji w tym zakresie. W świetle powyższego, zarzut, iż prowadzenie negocjacji jest
niezgodne z przepisami, jest całkowicie bezzasadny.

Zamawiający zauważył, że na cenę oferty w przypadku świadczenia usługi żywienia
nie ma wpływu jedynie wynagrodzenie pracowników czy stawka VAT, ale szereg innych
czynników, np. dzierżawa, utrzymanie pomieszczeń, media. Zamawiający w takim przypadku
musi żądać od wykonawcy przedstawienia kalkulacji, która będzie wskazywała, że
wprowadzona zmiana ma wpływ na koszty wykonywania zamówienia przez wykonawcę.

Na podstawie zebranego materiału dowodowego, tj. tre
ści SIWZ, w tym wzoru umowy,
ogłoszenia
o
zamówieniu,
stanowisk
i
o
świadczeń
Stron
post
ępowania
zaprezentowanych pisemnie i w toku rozprawy, skład orzekaj
ący Izby ustalił i zważył,
co nast
ępuje:

Ustalono, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy ich, skierowała odwołanie
na rozprawę.

Ustalono dalej, że wykonawca wnoszący odwołanie posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych. Nieprawidłowe dokonanie czynności sporządzenia
ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ, w tym ustalenie warunków umownych, a także
potencjalne stwierdzenie naruszenia w tym zakresie przepisów ustawy Pzp pozbawia
Odwołującego możliwości uzyskania zamówienia i podpisania umowy w sprawie zamówienia
publicznego oraz wykonywania zamówienia. Wypełnione zostały zatem materialnoprawne
przesłanki do rozpoznania odwołania, wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Na rozprawie Strony podtrzymały stanowiska wyrażone pisemnie.

Izba ustaliła, że zgodnie z postanowieniami załącznika nr 8 do SIWZ wzoru umowy
w § 13 ust. 4-8 Zamawiający przewidział, że:
„4.
W przypadku zawarcia umowy na okres dłu
ższy niż 12 miesięcy, wynagrodzenie
Wykonawcy, o którym mowa w § 2 umowy, dotycz
ące niewykonanej części zamówienia;
b
ędzie waloryzowane w trakcie obowiązywania umowy w przypadku zmiany stawki podatku
od towarów i usług. Warunkiem dokonania waloryzacji b
ędzie skierowanie do

Zamawiającego pisemnego wniosku Wykonawcy zawierającego uzasadnienie i szczegółowy
sposób wyliczenia nowych cen, o których mowa wy
żej na wynagrodzenie Wykonawcy.
Waloryzacja b
ędzie mogła nastąpić po upływie miesiąca od dnia wprowadzenia nowych
stawek podatku VAT.
5.
W przypadku zawarcia umowy na okres dłu
ższy niż 12 miesięcy; wynagrodzenie
Wykonawcy, o którym mowa w § 2 umowy, dotycz
ące niewykonanej części zamówienia;
b
ędzie waloryzowane w trakcie obowiązywania umowy w przypadku zmiany wysokości
minimalnego wynagrodzenia za prac
ę. Warunkiem dokonania waloryzacji będzie
skierowanie
do
Zamawiaj
ącego
pisemnego
wniosku
Wykonawcy
zawieraj
ącego
uzasadnienie i szczegółowy sposób wyliczenia nowych cen oraz szczegółowe uzasadnienie
wpływu zmian, o których mowa wy
żej na wynagrodzenie Wykonawcy. Waloryzacja będzie
mogła nast
ąpić po upływie miesiąca od dnia wprowadzenia nowej kwoty wynagrodzenia za
prac
ę.
6.
W przypadku zawarcia umowy na okres dłu
ższy niż 12 miesięcy, wynagrodzenie
Wykonawcy, o którym mowa w § 2 umowy, dotycz
ące niewykonanej części zamówienia,
b
ędzie waloryzowane w trakcie obowiązywania umowy w przypadku zmiany zasad
podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysoko
ści
stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. Warunkiem dokonania waloryzacji
b
ędzie skierowanie do Zamawiającego pisemnego wniosku Wykonawcy zawierającego
uzasadnienie i szczegółowy sposób wyliczenia nowych cen oraz szczegółowe uzasadnienie
wpływu zmian, o których mowa wy
żej na wynagrodzenie Wykonawcy. Waloryzacja będzie
mogła nast
ąpić po upływie miesiąca od dnia wprowadzenia nowych zasad podlegania
ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu.
7.
W przypadku niewykazania przez Wykonawc
ę wpływu zmian, o których mowa w ust.
5 i 6 na wzrost wynagrodzenia Wykonawcy; Zamawiaj
ący ma prawo odmówić waloryzacji
wynagrodzenia Wykonawcy do czasu przedstawienia wymaganego uzasadnienia oraz
dokumentów potwierdzaj
ących żądania Wykonawcy”.

Biorąc pod uwagę przedmiotowe ustalenia, skład orzekający Izby uznał, że
odwołanie nie zasługiwało na uwzgl
ędnienie.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 roku o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych
dodała ust. 5 do art. 142 ustawy Pzp. Zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi, w przypadku
umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy zamawiający zobowiązani są
przewidzieć zasady wprowadzania odpowiednich zmian wynagrodzenia, w przypadku
zmiany:
a) stawki podatku VAT

b) wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę
c) zasad podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub zdrowotnemu albo wysokości
stawki składki na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne
jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.

Oznacza to, że w ściśle określonych przypadkach wykonawcy będzie przysługiwało
wynagrodzenie wyższe niż umówione, aby w ten sposób niwelować ryzyko spadku
opłacalności (czy też zaistnienia stanu nieopłacalności) realizacji zamówień publicznych.
Jednocześnie dostrzeżenia wymaga, że ustawodawca wymaga od Zamawiającego, aby ten
zbadał, czy i w jakim stopniu wymienione w ust. 5 czynniki wpłyną na ponoszone przez
wykonawcę koszty realizacji zawartej umowy. Z drugiej strony, to na wykonawcy spoczywa
obowiązek wykazania wysokości zmiany kosztów wykonania zamówienia. Z tych powodów
uznano, że przewidziany we wzorze umowy w przedmiotowym postępowaniu obowiązek
złożenia przez wykonawcę pisemnego wniosku zawierającego uzasadnienie i szczegółowy
sposób wyliczenia nowych cen oraz szczegółowe uzasadnienie wpływu zmian za działanie
Zamawiającego jak najbardziej uprawnione. Nie oznacza to jednocześnie, że pomiędzy
Zamawiającym a wykonawcą toczyły się będą negocjacje, dopiero w wyniku których ustalona
zostanie wysokość dodatkowego wynagrodzenia. Złożenie wniosku wraz z kalkulacją ma
raczej w ocenie Izby charakter porządkowy dla danego kontraktu.

Z treści art. 142 ust. 5 ustawy Pzp wynika, że to Zamawiający odpowiedzialny jest za
stworzenie, opisanie zasad wprowadzania zmian w wysokości należnego wykonawcy
wynagrodzenia. Ani treść tych zasad, ani stopień ich szczegółowości nie zostały jednak
przez ustawodawcę określone. Z uzasadnienia do projektu o zmianie ustawy oraz
stanowiska doktryny i orzecznictwa wynika, że zasady te muszą być „odpowiednie”. Ze
względu na konieczność zapewnienia stabilności stosunków gospodarczych przyjąć należy,że owe zasady powinny precyzować kwestię waloryzacji wynagrodzenia na tyle
szczegółowo, aby w toku realizacji umowy strony niejako automatycznie, według opisanej
krok po kroku procedury mogły dokonać procesu zmian. Wbrew twierdzeniom Odwołującego
w przedmiotowej sprawie, takie procedury, działające w sposób automatyczny we wzorze
umowy przewidział Zamawiający. Nie można zgodzić się z Odwołującym, że w tym
postępowaniu waloryzacja jest fakultatywna. Obowiązkowy charakter zastosowania klauzul
waloryzacyjnych wynika z brzmienia art. 142 ust. 5 ustawy Pzp, takie też jest stanowisko
przedstawione w piśmie procesowym i na rozprawie przez Zamawiającego. Waloryzacja
będzie się odbywała obowiązkowo, kiedy regulacje prawne tego wymagają, według opisanej
procedury, którą inicjował będzie pisemny wniosek wykonawcy. W opisanym mechanizmie
nie należy natomiast upatrywać uprawnienia do żądania przez wykonawcę automatycznego

podwyższenia należnego wynagrodzenia, ponieważ – jak wspomniano – będzie to zależało
od wykazania przez niego wpływu zmian ustawodawstwa na koszt wykonania zamówienia.

Przechodząc do analizy dalszych postanowień wzoru umowy, a w szczególności
zdania, iż „(…) Waloryzacja będzie mogła nastąpić po upływie miesiąca od dnia
wprowadzenia nowych zasad (…)”
dostrzeżenia wymaga, iż Odwołujący błędnie upatruje
w stwierdzeniu tym zasady, że dopiero po upływie miesiąca od zaistnienia określonych
zmian będzie mu wypłacane podwyższone wynagrodzenie, co oznacza, że wykonawca nie
będzie otrzymywał pełnej rekompensaty za dodatkowe obowiązki nałożone na niego
przepisami bezwzględnie obowiązującymi. Nic bardziej mylnego. Zdanie to, w ocenie składu
orzekającego Izby, oznacza tylko tyle, że wykonawca po upływie miesiąca będzie mógł
wystąpić do Zamawiającego z umotywowanym wnioskiem zawierającym szczegółowe
wyliczenie wpływu zmian na wynagrodzenie wykonawcy. Postanowienie umowne nie
oznacza, iż wykonawca nie otrzyma rekompensaty wstecz w pełnej należnej mu wysokości.
Taką też argumentację na rozprawie przedstawił Zamawiający, stwierdzając, że „z zapisów
umowy nie wynika,
że zapłata wynagrodzenia nie będzie obejmowała wynagrodzenia ze
skutkiem wstecz, od dnia wprowadzenia zmian”.
Powyższe postanowienie umowne określa
jedynie moment początkowy, od kiedy wykonawca może domagać się zmiany
wynagrodzenia. Ponadto zauważyć należy, że wykonawca w każdym wypadku zobowiązany
jest wykazać wpływ zmiany na jego wynagrodzenie i dopiero w takim przypadku klauzula
waloryzacyjna może znaleźć zastosowanie.

Konkludując, w ocenie Izby Zamawiający wprowadził do wzoru umowy postanowienia
określające zasady dokonywania odpowiednich zmian wynagrodzenia wykonawcy,
odnoszące się chociażby do terminu i sposobu ich wprowadzenia, a także obowiązków
dowodowych wykonawcy na wystarczającym poziomie szczegółowości dla procedury zmian
umowy.

Mając na uwadze powyższe ustalenia i stanowisko składu orzekającego, Izba nie
dopatrzyła się naruszenia przepisów wymienionych przez Odwołującego w petitum
odwołania i orzekła jak w sentencji. Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że odwołanie nie
zasługiwało na uwzględnienie, a czynności lub zaniechania Zamawiającego nie miały i nie
mogły mieć wpływu na wynik postępowania. Zamawiający nie naruszył zasad prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określonych w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp,
tj. zasady równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 pkt 1) oraz
ust. 4 w zw. z § 3 pkt 2) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:……………………….


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie