eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 1986/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-10-10
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1986/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Grzegorz Matejczuk Członkowie: Jolanta Markowska, Lubomira Matczuk - Mazuś Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 października 2014 r.
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 września 2014 r. przez
Odwołującego wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1)
Instal Warszawa S.A., ul. Siennicka 29, 04-394 Warszawa (lider), 2) EkoWodrol
Sp. z o.o., ul. Słowia
ńska 13, 75-846 Koszalin, w postępowaniu prowadzonym przez
ZamawiającegoPrzedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., ul. Komunalna
5, 75-724 Koszalin,

przy udziale
wykonawcy EQUIPO M. O., ul. Karolewska 38/40, 90-561 Łódź -
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego,


orzeka:

1.
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
oceny
ofert,
uniewa
żnienie
czynno
ści
wykluczenia
Odwołuj
ącego
z
post
ępowania oraz unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;

2.
kosztami postępowania obciąża
Zamawiającego i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od
ZamawiającegoPrzedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp.
z o.o., ul. Komunalna 5, 75-724 Koszalin –
na rzecz Odwołującego kwotę 18
600 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.), na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w
Koszalinie.

Przewodnicz
ący: ……………………………….
Członkowie: ……………………………….
……………………………….



Sygn. akt: KIO 1986/14

Uzasadnienie

Zamawiający – Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Koszalinie

prowadzi, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz.U.2013.907 ze zm.) – dalej: Pzp lub Ustawa; postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego, którego przedmiotem jest „Budowa instalacji biologicznego przetwarzania
frakcji organicznej wydzielonej ze strumienia odpadów komunalnych na terenie
Regionalnego Zakładu Odzysku Odpadów w Sianowie, ul. Lubuszan 80”, znak sprawy
2014/S 109-191547.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 7 czerwca 2014 r., pod nr 2014/S 109-191547.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W dniu 16 września 2014 r., Zamawiający poinformował wykonawców biorących
udział w postępowaniu o wyborze – jako najkorzystniejszej – oferty przedsiębiorcy EQUIPO
M. O., ul. Karolewska 38/40, 90-561 Łódź, zawiadamiając jednocześnie o wykluczeniu z
postępowania Odwołującego – wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: 1) Instal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie (lider), 2) EkoWodrol Sp. z
o.o. z siedzibą w Koszalinie.
W dniu 26 września 2014 r. Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie od czynności oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1)
art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art 24 ust. 2 pkt 3 oraz art. 91 ust. 1 i 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych, poprzez niezasadne wykluczenie Odwołującego, z powodu
złożenia przez niego jakoby nieprawdziwych informacji odnośnie kosztów
eksploatacji, stanowiących podstawę oceny ofert w kryterium koszty eksploatacji, a w
rezultacie brak oceny oferty Odwołującego w podanych kryteriach oceny ofert;
2)
art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 4 poprzez niezasadne wykluczenie
Odwołującego z powodu rzekomego nie wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu;
3)
art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę EQUIPO M. O. ze względu na jej
niezgodność z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia;

4)
a w przypadku nieuwzględnienia zarzutu z pkt 3) - art. 91 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
poprzez dokonanie niewłaściwej oceny oferty EQUIPO M. O. w kryterium koszty
eksploatacji;
5)
art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy
EQUIPO M. O., mimo niewykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu w
zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;
6)
a w przypadku nieuwzględnienia zarzutu z pkt 4) - art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wezwania wykonawcy EQUIPO M. O. do uzupełnienia wykazu osób lub
zobowiązań podmiotów trzecich udostępniających potencjał osobowy wraz z
wymaganymi dla podmiotów trzecich dokumentami podmiotowymi.

Na podstawie powyższych zarzutów Odwołujący wniósł o:
1)

nakazanie unieważnienia czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty;
2)

nakazanie dokonania ponownej oceny ofert.
Odwołujący wskazał jednocześnie, że o ocenie ofert został poinformowany faksem w
dniu 17 września 2014 r., stąd termin na złożenie niniejszego odwołania został dochowany.
Podniesiono jednocześnie, że Odwołujący ma interes w uzyskaniu niniejszego zamówienia.
Oferta Odwołującego wg. podanych kryteriów oceny ofert jest ofertą najkorzystniejszą.
Wykluczenie Odwołującego z udziału w postępowaniu pozbawia go możliwości uzyskania
niniejszego zamówienia. Odwołujący, w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
ustawy, może ponieść szkodę.
W uzasadnieniu odwołania podniesiono, że Odwołujący został wykluczony z udziału
w postępowaniu z powodów nieuzasadnionych, które nie mają oparcia w przepisach prawa
zamówień publicznych oraz są nieprawdziwe. Natomiast oferta wykonawcy EQUIPO została
wybrana niezgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Odnosząc się szczegółowo do postawionych zarzutów Odwołujący przedstawił
następującą argumentację:

W zakresie zarzutu z pkt 1) Odwołania dotyczącego wykluczenia z powodu złożenia
nieprawdziwych informacji:
Podniesione zostało, że Zamawiający upatruje nieprawdziwych informacji w
podanych przez Odwołującego w ofercie kosztach eksploatacji instalacji, a konkretnie
poprzez nieuwzględnienie w nich „kosztów załadunku i wyładunku odpadów oraz ich
przerzucania w proponowanej instalacji
”. W tym zakresie Zamawiający odwołuje się do
wyjaśnień Odwołującego złożonych odnośnie kosztów eksploatacji instalacji w dniu
22.08.2014 r. Ponieważ zarówno Załącznik nr 3 do oferty „Koszty eksploatacji”, jak i
wezwanie Zamawiającego z dnia 18.08.2014 r. i odpowiedź Odwołującego z dnia 22.08.2014

r. w tym zakresie, stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, uzasadnienie tego zarzutu
Odwołania nie ujawnia danych liczbowych (kosztu zużycia paliwa podanego w Załączniku nr
3, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa).
Odwołujący wskazał, że zgodnie z pkt 8 Specyfikacji istotnych warunków zamówienia
kryteriami oceny ofert są: cena - 70%; koszty eksploatacji - 30%.
W pkt 8.2.2) Siwz podano, że „Koszt jednostkowy (wyrażony w zł/Mg/rok) należy
wyliczy
ć, zgodnie z metodologią opisaną w załączniku nr 7 do SIWZ. Załącznik nr 7 do Siwz
to jednak wzór wykazu osób. Zamawiający nie usunął tej nieścisłości w drodze modyfikacji
Siwz. Jedynym fragmentem Siwz, który można uznać za „metodologię”, którą należało
przyjąć do obliczania kosztów eksploatacyjnych, była legenda nad i pod tabelą wzoru
Załącznika nr 3 do Siwz. Jeśli chodzi o koszty paliwa (bo to one zostały uznane przez
Zamawiającego za nieprawdziwe informacje), to wzór Załącznika nr 3 do Siwz zawierał
jedynie stwierdzenie: „kalkulacja kosztów eksploatacji instalacji biostabilizacji (proces
biostabilizacji) o przepustowo
ści 25 000 Mg/rok winna obejmować: koszty paliw - rocznie
oraz w przeliczeniu na 1 Mg materiału wsadowego”.

W związku z tym Zamawiającemu zostało zadane w toku postępowania pytanie do
treści SIWZ, w jaki sposób Zamawiający będzie weryfikował koszty eksploatacyjne podane w
załączniku nr 3. W odpowiedzi udzielonej w dniu 03.07.2014 r. Zamawiający wyjaśnił to
następująco: „Koszty eksploatacyjne będą weryfikowane na etapie oceny złożonych ofert na
podstawie danych zawartych w zał
ączniku nr 3 „Kalkulacja kosztów eksploatacji instalacji”.
Dodatkowym elementem przy ocenie kosztów eksploatacyjnych b
ędą dane zawarte w
zał
ączniku nr 4 „Wykaz wyposażenia i urządzeń z załączonymi kartami katalogowymi
urz
ądzeń”. Na podstawie w/w danych Zamawiający zweryfikuje i określi rzetelność
wykazanych kosztów eksploatacyjnych. Równocze
śnie istnieje możliwość sprawdzenia
kosztów eksploatacyjnych poprzez zadanie pyta
ń użytkownikom funkcjonujących instalacji
podanych w ofercie w zał
ączniku nr 6 „Wykaz zrealizowanych instalacji”.
Odwołujący wskazał, że w ten właśnie sposób, opierając się na legendzie zawartej w
załączniku nr 3 oraz przeliczając koszty paliwa zużywanego przez urządzenia oferowane w
niniejszym postępowaniu, a opisane w załączniku nr 4 (tj. zwijarka do membran) - podał
koszty zużycia paliwa przez oferowaną przez niego instalację, zgodnie z przedmiotem
zamówienia wymaganym w SIWZ.
Pismem z dnia 18.08.2014 r. Odwołujący został wezwany przez Zamawiającego do
wyjaśnienia podanych w Załączniku nr 3 kosztów zużycia paliwa. Zamawiający zarzucił, że
Odwołujący nie uwzględnił w tych kosztach zużycia paliwa przez ładowarkę, która posiada i
użytkuje Zamawiający (a, służącą mu do kształtowania pryzm, przerzucania i załadunku
odpadu. W wezwaniu do wyjaśnień Zamawiający podał, że ładowarka, którą posiada i którą

jakoby należało uwzględnić w kosztach zużycia paliwa została wyprodukowana w 2012 r., a
„zużycie paliwa przez w/w ładowarką w ciągu 11 miesięcy 2013 r. wyniosło 15014”.
Odwołujący podkreślił, że nigdzie w specyfikacji Zamawiający nie wymagał
uwzględnienia w kosztach eksploatacji kosztów zużycia posiadanej przez niego ładowarki,
nie podał jej marki, roku produkcji ani zużycia paliwa.
Żaden wykonawca (z wyjątkiem tego,
który ewentualnie wszedł w posiadanie informacji nieujawnionych w trakcie postępowania),
nie mógł mieć wiedzy na temat zużycia paliwa ładowarki posiadanej przez Zamawiającego.
Argumentowano jednocześnie, że ładowarki kołowe mogą być różne i zużywać różną ilość
paliwa. Zużycie paliwa zależy od typu i wielkości ładowarki. Z jednego zdania w Rozdziale II
pkt III ppkt 1.1. SIWZ -

Boksy napełniane b
ędą ładowarką kołową do wysokości 3,0 m” nie
można uzyskać informacji na temat typu i wielkości ładowarki. Określenie kosztów zużycia
paliwa nieokreślonej bliżej ładowarki byłoby obarczone dużym błędem. Tymczasem
Zamawiający doskonale zna koszty paliwa zużywanego przez ładowarkę przez niego
użytkowaną. Dał temu wyraz w wezwaniu do wyjaśnień. Stąd nie potrzebuje ich podawania
przez wykonawcę w ofercie.
Podniesiono następnie, że w pkt 1.4 Rozdziału II SIWZ Zamawiający wymagał:
Wykonawca zobowiązany jest do przedłożenia w ofercie kalkulacji kosztów eksploatacji
instalacji biologicznego przetwarzania o przepustowo
ści 25 000 Mg/rok będącej
przedmiotem niniejszego post
ępowania (Zał. Nr 3)”. Ładowarka nie była oferowana przez
Odwołującego, gdyż nie wchodziła w zakres przedmiotu zamówienia. Gdyby była, koszt
zużycia paliwa można byłoby łatwo obliczyć na podstawie kart katalogowych lub średniego
zużycia u innych użytkowników instalacji, gdzie taka sama ładowarka była oferowana.
W konkluzji Odwołujący stwierdził, że Zamawiający nie miał podstaw, aby żądać
uwzględnienia w kosztach eksploatacji kosztów zużycia paliwa przez ładowarkę
Zamawiającego. Tym bardziej nie można mówić o złożeniu nieprawdziwych informacji przez
Odwołującego. Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp z postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego wyklucza się wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe informacje
mające wpływ na wynik postępowania. Żadna z przesłanek tego przepisu nie zachodzi w
niniejszej sytuacji.
Odwołujący odwołał się przy tym do orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej
wskazując, że przesłanka nieprawdziwych informacji jest spełniona wtedy, gdy po pierwsze
wykonawca złożył informacje odbiegające od rzeczywistości (Nieprawdziwe informacje to
takie, które nie s
ą zgodne ze stanem faktycznym, odbiegają od rzeczywistościwyrok KIO
797/14 z dn. 08.05.2014 r.), a po drugie zło
żone intencjonalnie, w celu wprowadzenia
Zamawiaj
ącego w błąd („Wykluczenie wykonawcy z powodu podania nieprawdziwych
informacji mogłoby nast
ąpić jedynie w warunkach celowego, zawinionego i zamierzonego
zachowania wykonawcy, podj
ętego z zamiarem podania nieprawdziwych informacji w celu

wprowadzenia zamawiającego w błąd i wykorzystania tego błędu dla uzyskania zamówienia
publicznego” - wyrok KIO 432/14 z dn. 21.03.2014 r.).
Tymczasem Konsorcjum Instal
Warszawa S.A. i EkoWodrol Sp. z o.o. złożyło prawdziwe informacje na temat kosztów
zużycia paliwa przez urządzenia oferowane przez niego w ramach instalacji, a napędzane
paliwem. Konsorcjum nigdy nie ukrywało, że koszty te nie obejmują ładowarki
Zamawiającego. Celem podania takich, a nie innych informacji na temat kosztów zużycia
paliwa było spełnienie wymagań Siwz i dostarczenie Zamawiającemu rzetelnych informacji,
wynikających z kart katalogowych oferowanego sprzętu. Odwołujący jasno dał temu wyraz w
wyjaśnieniach z dnia 22.08.2014 r.

W zakresie zarzutu z pkt 2) Odwołania dotyczącego wykluczenia z powodu
niewykazania spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia:
Odwołujący podniósł, że Zamawiający w rozdziale III Siwz pkt 5.1.a) postawił
warunek wiedzy i doświadczenia:
1)

„w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał, zrealizował dostawą
polegającą na budowie lub rozbudowie dwóch instalacji do biologicznej stabilizacji
odpadów działających nieprzerwanie przez okres min. 12 m-cy, z zastosowaniem
technologii membranowej, w której membrana ma bezpośredni kontakt ze
stabilizowanym materiałem i w których to produkt (stabilizat) uzyskał wymagania
określone w § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r.
(Dz. U. 2012.1052), z czego minimum jedna instalacja winna posiadać wydajność min.
20000 Mg/rok i o wartości min. 4.000.000,00 PLN netto”.
albo alternatywnie
2)

„dostawę (z montażem), w rozumieniu Prawa zamówień, obejmującą instalacje do
biologicznej stabilizacji odpadów, która to spełnia powyższe wymagania
Zamawiającego. Wykonawca winien wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy
- w tym okresie zrealizował w/w dostawę wraz z montażem”.
Wskazano, że Odwołujący wybrał drugą opcję wykazując spełnianie warunku
doświadczenia, gdyż wykazywało dostawę instalacji wraz z montażem.
Podniesiono następnie, że Zamawiający w Rozdziale III pkt 5.2.2) Siwz zażądał, na
potwierdzenie spełniania warunku wiedzy i doświadczenia: Wykazu zrealizowanych instalacji
według wzoru stanowiącego Załącznik nr 6 do SIWZ.

dokumentów potwierdzających. że w/w instalacje zostały wykonane należycie i
prawidłowo ukończone (np.: poświadczenia, protokoły odbioru robót.

We wzorze załącznika nr 6 SIWZ Zamawiający powtórzył, że: „Wykonawca winien

załączyć dowody, potwierdzające, że wykazane roboty zostały wykonane w sposób należyty
oraz wskazujący, czy zostały wykonane zgodnie z zaoferowaną technologią oraz prawidłowo
ukończone (poświadczenia lub referencje i protokoły odbioru)”.

Odwołujący podniósł, że jeśli chodzi o poz. nr 2 wykazu instalacji, to Odwołujący do
oferty załączył protokół odbioru podpisany przez generalnego wykonawcę inwestycji -
EOUIPO M. O. oraz podwykonawcę - dostawcę instalacji wraz z montażem - firmę
Biodegma GmbH, która jest w niniejszym postępowaniu podmiotem udostępniającym
Odwołującemu zasoby wiedzy i doświadczenia. Odwołujący wypełnił więc żądanie z pkt III
pkt 5.2.2) Siwz przedkładając jako dokument potwierdzający, że instalacja została wykonana
należycie i prawidłowo ukończona - protokół odbioru.

Ponieważ instalacja wykazana przez Odwołującego pod poz. 2 jest dostawą wraz z
montażem, korzystając z przepisu § 1 ust. 2 pkt 3) rozporządzenia w sprawie rodzajów
dokumentów, Odwołujący przedstawił, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego,
oświadczenie Biodegma GmbH oraz oświadczenie własne, potwierdzające należytą dostawę
i montaż instalacji. Jednakże Zamawiający zupełnie zignorował te dokumenty, mimo że w
piśmie przewodnim do uzupełnienia Odwołujący wyjaśnił uzasadnione przyczyny o
obiektywnych charakterze, z powodu których nie był w stanie uzyskać poświadczeń. Otóż
firma EQUIPO M. O., która byłaby podmiotem właściwym do wydania poświadczenia (jako
zlecający wykonanie instalacji generalny wykonawca), jest konkurentem w niniejszym
postępowaniu, a zatem w nie jest w jej interesie wydanie takiego poświadczenia. Firma
EQUIPO odmówiła wydania poświadczenia, mimo że sama wykazuje się na potrzeby
spełnienia warunku właśnie instalacją do biologicznej stabilizacji odpadów wykonaną przez
Biodegma GmbH w ramach inwestycji realizowanej na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa
Oczyszczania w m.st. Warszawie Sp. z o.o.
W wydanym w dniu 09.09.2014 r.
„poświadczeniu” EQUIPO stwierdziła nienależyte wykonanie całości umowy, jakoby z
powodu nieobycia wszystkich zaplanowanych wizyt serwisowych. Nie ma to nic wspólnego z
prawidłowym wykonaniem dostawy i montażu samej instalacji do tlenowej stabilizacji
odpadów w technologii membranowej. Stwierdzenie to padło tylko dlatego, aby
przeszkodzić\zablokować firmie Biodegma GmbH w możliwości wykazywania się tą
instalacją dla wykazania swego doświadczenia. W tym przypadku można mówić nie tylko o
złej woli EQUIPO, ale wręcz o popełnieniu przez tę firmę czynu nieuczciwej konkurencji,
polegającego na utrudnieniu dostępu do rynku.

Odwołujący wskazał, że również Miejskie Przedsiębiorstw Oczyszczania w m.st.
Warszawie Sp. z o.o. w piśmie z dnia 10.09.2014 r. odmówiło firmie Biodegma GmbH
wystawienia poświadczenia powołując się na to, iż Przedsiębiorstwo zawarło umowę z firmą
EQUIPO M. O. i tylko tej firmie może wystawić referencje. Z treści odpowiedzi wynika
jednak, że MPO w m.st. Warszawie potwierdza udział firmy Biodegma jako dostawcy

instalacji.

Podniesiono także, że Odwołujący w wyjaśnieniach z dnia 22.08.2014 r. wskazywał,że w złożonej w niniejszym postępowaniu ofercie firmy EQUIPO M. O., na str. 58 znajdują
się referencje wydane przez MPO w m.st. Warszawa Sp. z o.o., a dotyczące instalacji
wymienionej pod poz. nr 2 w wykazie instalacji konsorcjum Instal Warszawa S.A. oraz Eko
Wodrol Sp. z o.o., oraz protokoły odbioru inwestycji realizowanej dla MPO w Warszawie (str.
61-62 oferty EQUIPO). Do wyjaśnień z 22.08.2014 r. zostały załączone kopie tych stron
oferty EQUIPO. Z niezrozumiałych przyczyn Zamawiający uznał to za postępowanie
nieuczciwe (!) i uczynił podstawą uzasadnienia dla wykluczenia Odwołującego z powodu
niewykazania spełniania warunku doświadczenia. W ocenie Odwołującego świadczy to o
naruszającym uczciwą konkurencję sprzyjaniu Wykonawcy EQUIPO oraz o rażąco
nierównym traktowaniu wykonawców biorących udział w postępowaniu. Nie może bowiem
tak być, że Zamawiający uznaje jedną i tę samą inwestycję (wykonanie instalacji do
stabilizacji tlenowej odpadów dla MPO w m.st. Warszawie) raz za prawidłowo wykonaną i
wykazaną (w ofercie EQUIPO), a raz za nieprawidłowo wykazaną (w ofercie Odwołującego).
Istotą postawionego warunku była dostawa i montaż instalacji w technologii membranowej.
Samo wykonanie robót towarzyszących nie wymaga specyficznego doświadczenia i
produktu (membrany). Tymczasem w niniejszym postępowaniu Zamawiający faworyzuje
wykonawcę (EQUIPO) kosztem faktycznego wykonawcy dostaw i montażu przedmiotowej
referencji instalacji (Biodegma). Takie postępowanie jest niedopuszczalne i świadczy o
naruszeniu podstawowych zasad zamówień publicznych: uczciwej konkurencji równego
traktowania wykonawców.

W zakresie zarzutu z pkt 3 i 4) Odwołania dotyczącego zaniechania odrzucenia oferty
firmy EQUIPO M. O., ewentualnie nieprawidłowej oceny oferty w kryterium koszty
eksploatacji:
Odwołujący podniósł, że w załączniku nr 3 „Koszty eksploatacyjne” w ofercie
wykonawcy EQUIPO M. O. podano koszty zużycia energii elektrycznej na poziomie 73.000
kWh/rok. Przy tym poziomie zużycia energii, nie jest możliwe odpowiednie napowietrzenie
pryzm, dające osiągnięcie efektu ekologicznego instalacji tj. osiągnięcie parametrów
zawartych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r. w sprawie
mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (Dz. U.
2012 r. poz. 1052). Dlatego oferta tego wykonawcy jest niezgodna z wymaganiami Siwz z
rozdziału III pkt 1.1, zgodnie z którym „Zamawiający wymaga, aby instalacja biologicznego
przetwarzania odpadów komunalnych zmieszanych spełniała warunki stawiane przez
Rozporz
ądzenia Ministra Środowiska z dnia 24 września 2012 r. w sprawie mechaniczno -

biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz szczegółowe
wymagania okre
ślone w niniejszym opisie przedmiotu zamówienia (Oświadczenie Zał. Nr 1)”.
Ewentualnie w ofercie EQUIPO znacznie zaniżono koszty zużycia energii
elektrycznej. Stąd punktacja przyznana wykonawcy EQUIPO w kryterium koszty
eksploatacyjne jest nieprawidłowa. EQUIPO otrzymało za dużo punktów w tym kryterium.
Skoro wykonawca EQUIPO przewidział 10 pyzm (jest to postępowanie typu
zaprojektuj i wybuduj), a zgodnie z pkt 1.1 Siwz „Dla prawidłowego przebiegu procesu
napowietrzania dla ka
żdej pryzmy należy zaprojektować wentylator”, to instalacja EQUIPO
będzie wyposażona w 10 wentylatorów. Zgodnie z załączonymi do oferty kartami
katalogowymi, EQUIPO oferuje wentylatory o mocy 4 kW. Mając na uwadze fakt, iż pryzmy
muszą być napowietrzane przez wiele godzin w ciągu każdej doby, przy podanym przez
EQUIPO zużyciu energii elektrycznej przez wentylatory tj. 73.000 kWh/rok, pracowałyby one
przez czas niewystarczający dla zapewnienia wymaganego efektu. Zadaniem wentylatorów
jest wtłaczanie powietrza do pryzm. Wentylatory dostarczają tlen dla prawidłowego
funkcjonowania mikroorganizmów odpowiedzialnych za. rozkład substancji organicznej w
odpadach. W instalacji do stabilizacji tlenowej jest to istotne zadanie. Jeżeli pryzmy nie
zostaną odpowiednio napowietrzone, nie zostanie osiągnięty wymagany efekt ekologiczny.
Jednocześnie podniesiono, że Zamawiający wykluczył Odwołującego z powodu
jakoby podania nieprawdziwych informacji polegających na zaniżeniu kosztów eksploatacji tj.
zużycia paliwa. Natomiast nawet nie wezwał do wyjaśnień kosztów zużycia energii
elektrycznej podanych przez wykonawcę EQUIPO, mimo oczywistego ich zaniżenia.

W zakresie zarzutu z pkt 5 i 6) Odwołania dotyczącego zaniechania wykluczenia
wykonawcy EQUIPO M. O., ewentualnie wezwania do uzupełnienia dokumentów:
Odwołujący argumentował, że w wykazie osób (str. 74-77 oferty) wykonawca
EQUIPO pod poz. 6 wymienił Pana D. L., w opisie jego doświadczenia wskazując, że jest to
„obecnie Dyrektor/ projektant technolog w firmie SOLVEX Kft”. Na str. 86 oferty zamieścił
zobowiązanie samego Pana D. L. do udostępnienia własnej osoby „do dyspozycji
Wykonawcy”.
Obok jego podpisu widnieje pieczątka firmy SOLVEX Kft („kft” na Węgrzech
oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością).
Podobnie, w wykazie osób pod poz. 10 wymieniono dr L. A., obok którego podpisu, w
zobowiązaniu tej osoby do udostępnienia samego siebie (str. 87 oferty) widnieje pieczątka
spółki Proficomp Komyezettechnika Zrt („zrt” na Węgrzech oznacza spółkę akcyjną o
zamkniętym akcjonariacie).
Odwołujący stwierdził, że ujawnienie nazw spółek przy nazwiskach osób,
wymienionych pod poz. 6 i 10 w wykazie osób, oraz samo stwierdzenie w opisie
doświadczenia Pana D. L. oznacza, że to spółki SOLVEX Kft oraz Proficomp

Komyezettechnika Zrt są pracodawcami tych osób, które nie występują tam jako osoby
prywatne, lecz pracownicy. Zwłaszcza że, jak wynika z Załącznika nr 4 - Wykaz wyposażenia
i urządzeń (str. 16 oferty EQUIPO) oraz kart katalogowych załączonych do oferty, firmy z
grupy kapitałowej Proficomp są dostawcą technologii, którą EQUIPO oferuje w tym
postępowaniu. Pan D. L. jest zaś wskazywany na stanowisko Projektanta technologa, a dr L.
A. na stanowisko technologa.
W konsekwencji Odwołujący wskazał, że w ofercie EQUIPO brak zobowiązań: spółki
SOLVEX Kft do udostępnienia Pana D. L. oraz spółki Proficomp Komyezettechnika Zrt do
udostępnienia Pana L. A. . Co więcej brak również dokumentów i oświadczeń wymaganych
od podmiotów udostępniających zasoby tj. zgodnie pkt 5.5 ppkt II instrukcji dla wykonawców,
dokumentów i oświadczeń wymienionych w pkt 5.5 lit. a i b IDW.
Konkludując Odwołujący stwierdził, że wobec powyższego, istnieje przesłanka do
wykluczenia wykonawcy EQUIPO M. O. z powodu niewykazania spełniania warunku
dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, ewentualnie wezwania do
uzupełnienia w tym zakresie.

Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca EQUIPO M. O. . Strony nie wniosły w tym zakresie opozycji, a Izba stwierdziła
skuteczność dokonanego zgłoszenia i dopuściła wykonawcę do udziału w postępowaniu w
charakterze uczestnika.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź, w której wniósł o oddalenie odwołania
podnosząc, że Odwołujący nie wykazał istnienia interesu w uzyskaniu zamówienia ponieważ
na skutek tego, że nieskutecznie przedłużył termin związania ofertą, nie wyraził woli
dalszego uczestnictwa w postępowaniu. Wniosek o przedłużenie terminu związania ofertą
wpłynął do Zamawiającego faksem w dniu 19 września 2014 r., tj. na dzień przed upływem
terminu związania ofertą, tj. 20.09.2014 r., jednak wniosek Odwołującego nie zawierał
informacji o przedłużeniu terminu ważności wadium na przedłużony okres związania ofertą.
Wykonawca nie wyraził woli przedłużenia ważności wadium. Jednocześnie, wskazał, że
zgodnie z art. 85 ust. 4 Pzp przedłużenie terminu związania ofertą jest dopuszczalne tylko z
jednoczesnym przedłużeniem okresu ważności wadium albo jeżeli nie jest to możliwe z
wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą. Wadium
Odwołującego straciło zaś ważność w dniu 23 września 2014 r. Odwołanie zostało
natomiast wniesione w dniu 26 września 2014 r., a więc w chwili w której Odwołujący nie był
już uczestnikiem postępowania i nie miał interesu w uzyskaniu zamówienia.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia
odwołania, a Odwołujący posiada legitymację do wniesienia odwołania wymaganą w art. 179
ust. 1 Pzp.
Przyjęty przez Zamawiającego Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty najkorzystniejszej wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i
sposobu oceny ofert (SIWZ – Rozdział III „Instrukcja dla wykonawców” pkt 8), tj. cena brutto
– 70% i koszty jednostkowe (zł/Mg) eksploatacji instalacji – 30%, przy uwzględnieniu ceny i
kosztu jednostkowego eksploatacji instalacji podanych w ofercie Odwołującego oraz liczby
punktów, która mogłaby zostać przyznana tej ofercie, zgodnie ze wzorem przyjętym przez
Zamawiającego, wskazuje że oferta Odwołującego – w sytuacji, gdyby nie został on
wykluczony – byłaby ofertą najkorzystniejszą. W konsekwencji, zarzucone Zamawiającemu
naruszenia przepisów ustawy Pzp może powodować naruszenie interesu Odwołującego w
uzyskaniu zamówienia oraz szkodę z tego tytułu.
Po
przeprowadzeniu
rozprawy,
uwzgl
ędniając
zgromadzony
materiał
dowodowy, jak równie
ż biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron oraz
uczestnika post
ępowania Izba uznała, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Jednocze
śnie, w ocenie Izby potwierdziły się jedynie zarzuty odnoszące się do
wykluczenia Odwołuj
ącego, co jednak było wystarczające do uwzględnienia
odwołania, gdy
ż wykluczenie wykonawcy, którego oferta mogłaby uzyskać największą
liczb
ę punktów stanowi o naruszeniu przepisów, które miało lub mogło mieć istotny
wpływ na wynik post
ępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Tym samym
spełniona została przesłanka z art. 192 ust. 2 Pzp.


Na wstępie należy wskazać, że Izba nie podzieliła stanowiska Zamawiającego
przedstawionego w pisemnej odpowiedzi na odwołanie, odnoszącego się do braku po stronie
Odwołującego interesu w uzyskaniu niniejszego zamówienia, opartego na tezie o
nieskutecznym przedłużeniu terminu związania ofertę wobec braku jednoczesnego
przedłużenia terminu ważności wadium na przedłużony okres związania ofertą. Jak wynika z
akt sprawy, Odwołujący w pierwotnym terminie związania ofertą, w piśmie z dnia 19
września 2014 r., oświadczył, że na podstawie art. 85 ust. 2 Pzp przedłuża termin związania
ofertą o kolejne 60 dni. Jednocześnie, zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty
datowane jest na 16 września 2014 r. W tych okolicznościach brak przedłużenia terminu
ważności wadium przy oświadczeniu o przedłużeniu terminu związania ofertą nie może
uzasadniać wniosku, iż Odwołujący utracił status wykonawcy, a tym samym nie cechuje go
przesłanka w postaci posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia. Należy przede
wszystkim zauważyć, że zgodnie z art. 46 ust. 1 Pzp, Zamawiający ma obowiązek zwrócić
wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub

unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza, z zastrzeżeniem ust. 4a. Zamawiający w swoim stanowisku, opierając się
na art. 85 ust. 4 Pzp, pominął jednocześnie zdanie drugie tego przepisu, zgodnie z którym,
jeżeli przedłużenie terminu związania ofertą dokonywane jest po wyborze oferty
najkorzystniejszej (tak jak w okolicznościach przedmiotowej sprawy), obowiązek wniesienia
nowego wadium lub jego przedłużenia dotyczy jedynie wykonawcy, którego oferta została
wybrana jako najkorzystniejsza. W świetle tego przepisu nie można czynić Odwołującemu
zarzutu braku przedłużenia terminu ważności wadium i wywodzić z tego wniosek o
nieskuteczności oferty. Odwołujący nie utracił statusu wykonawcy zainteresowanego
uzyskaniem zamówienia, a tym samym nie zaistniały podstawy do oddalenia odwołania ze
względu na brak legitymacji materialnej. Podniesione w odwołaniu zarzuty podlegały zaś
merytorycznemu rozpoznaniu.

W zakresie ustaleń istotnych dla rozstrzygnięcia zarzutów odwołania należy wskazać,że:
Przedmiotem zamówienia jest budowa instalacji do biologicznego, tlenowego
przetwarzania frakcji biodegradowalnej wytworzonej z odpadów komunalnych zmieszanych o
przepustowości 25 000 Mg/rok.
W Opisie przedmiotu zamówienia, Zmawiający w ramach Opisu technologicznego
(SIWZ – Rozdział II pkt 1.1.) wskazał, że „wymaga zastosowania technologii opartej na
zastosowaniu membran. Proces stabilizacji musi przebiega
ć w systemie zamkniętym.
Odpady poddawane procesowi stabilizacji b
ędą gromadzone w pryzmach. Pryzmy będą
ograniczone z trzech stron
ścianami żelbetowymi. Wymiary powstałych boksów i ilość
boksów nale
ży zaprojektować tak aby wydajność instalacji wyniosła 25 000 Mg/rok oraz
zmie
ściła się na terenie o powierzchni 0,8 ha wraz z drogami i placami manewrowymi. W
ramach w/w wymienionej powierzchni nale
ży zaprojektować plac przewidziany do
przesiewania powstałego stabilizatu. Wysoko
ść ściany tylnej zgodna z wymogami
technologicznymi. Wysoko
ść ścian bocznych należy dobrać w wielkości umożliwiającej
swobodne, nie m
ęczące rozwijanie, zwijanie i kotwienie membran bez użycia drabin,
rusztowa
ń, podestów itp. jednak nie niższe niż 1,50 m. Odpady umieszczone w boksie
zostan
ą przykryte membraną tak aby membrana przylegała bezpośrednio do odpadów.
Dla prawidłowego przebiegu procesu stabilizacji nale
ży zapewnić napowietrzanie
pryzmy po przez kanały napowietrzaj
ące umieszczone w płycie dennej boksu. Ilość kanałów
zgodna z wymogami technologicznymi. Kanały napowietrzaj
ące powinny również spełniać
funkcj
ę kanałów do odprowadzania odcieków powstających w trakcie procesu stabilizacji.
Odcieki nale
ży odprowadzić do istniejącego zbiornika retencyjnego. Dla prawidłowego
przebiegu procesu napowietrzania dla ka
żdej pryzmy należy zaprojektować wentylator.

Głównym elementem procesu jest membrana, która powinna zapewnić odpowiedni
mikroklimat przez cały czas trwania procesu stabilizacji przez utrzymanie
żądanych
warunków stabilizacji. Membrana powinna składa
ć się z trzech warstw . Zewnętrzna warstwa
wykonana w 100% z PES odporna na rozrywanie i promieniowanie UV.
Środkowa warstwa
winna posiada
ć mikroporowatość pozwalającą przepuszczać powietrze oraz parę wodną,
jednocze
śnie będąc wodoodporną membraną ePTFE. Trzecia warstwa winna być powłoką
aktywn
ą pełniącą funkcje ochronne wykonana z PES. Zamawiający żąda spełnienia przez
membran
ę
poni
ższych
parametrów,
co musi
by
ć
udokumentowane
badaniami
laboratoryjnymi, przeprowadzone przez laboratorium akredytowane. Wyniki bada
ń muszą
by
ć dołączone do oferty.
- masa na jednostk
ę powierzchni 450 - 490 g/m2 zgodnie z normą EN 12127;1997
- przepuszczalno
ść pary wodnej < 19,5 m2Pa/W zgodnie z normą EN 31092; 1993
- wytrzymało
ść na rozerwanie > 5000 N zgodnie z normą ISO 3303;1990 Method A
- przepuszczalno
ść powietrza 2 – 6 m3/m2*h przy ciśnieniu 200 Pa zgodnie z normą EN ISO
9237;1995
- odporno
ść na przenikanie środków chemicznych
- NAOH 40%
- HNO3 65%
- HCl 32%
- H2SO4 24%
Brak przenikania przez min 120 min. Zgodnie z norm
ą DIN 32783
- odporno
ść na przenikanie wody >50000 Pa zgodnie z normą EN 20811;1992 (ISO 811)
zwi
ększanie ciśnienia wody: 6 000 Pa/min.
Zamawiaj
ący wymaga dołączenia do oferty dokumentów potwierdzających
skuteczno
ść oczyszczania powietrza przez membranę opracowanych przez niezależną
instytucj
ę.
Boksy napełniane b
ędą ładowarką kołową do wysokości 3,0 m. Instalacja musi być
wyposa
żona w urządzenie mechaniczne z własnym napędem (elektrycznym lub spalinowym)
do odwijania i zwijania membrany. W celu zapewnienia całkowitej higienizacji materiału
stabilizowanego nale
ży wykonać system sterowania procesu.
Szafa sterownicza powinny znajdowa
ć się przy każdym boksie.
Instalacja do tlenowej stabilizacji powinna osi
ągnąć oczekiwaną wydajność przy
zało
żeniu, że proces będzie prowadzony dwuetapowo:
- czas trwania fazy intensywnej stabilizacji pod membran
ą maksymalnie 5 tygodni
- czas trwania fazy dojrzewania pod membran
ą maksymalnie 5 tygodni.
Technologia musi by
ć dostosowana do przetwarzania frakcji biodegradowalnej
wytworzonej z odpadów komunalnych zmieszanych zgromadzonych na terenie


Regionalnego Zakładu Odzysku Odpadów w Sianowie. Jeżeli do zaprojektowania instalacji
technologicznej wymagane s
ą badania laboratoryjne frakcji biodegradowalnej (0 –80 mm) i
odcieków powstałych w trakcie procesu biostabilizacji to koszty i wykonanie ich le
żą po
stronie Wykonawcy.
Zamawiaj
ący wymaga, aby instalacja biologicznego przetwarzania odpadów
komunalnych zmieszanych spełniała warunki stawiane przez Rozporz
ądzenia Ministra Środowiska z dnia 24 września 2012 r. w sprawie mechaniczno – biologicznego
przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz szczegółowe wymagania okre
ślone
w niniejszym opisie przedmiotu zamówienia.(O
świadczenie Zał. Nr 1)
Zamawiaj
ący wymaga, aby zgodnie z zapisami zawartymi w Krajowym Planie
Gospodarki Odpadami, przy budowie instalacji do biologicznego przetwarzania odpadów
zastosowano sprawdzone i wielokrotnie stosowane w ró
żnych warunkach rozwiązania
technologiczne spełniaj
ące wymagania BAT.( Oświadczenie Zał. Nr 2 )
Zamawiaj
ący wymaga, aby wykonana instalacja spełniała wszelkie wymogi prawne, w
zakresie gospodarki odpadami i biologicznego przetwarzania odpadów, na dzie
ń
zako
ńczenia rozruchu technologicznego”.

W ramach Opisu przedmiotu zamówienia (pkt 1.3. Projekt techniczny i wykonanie
robót), Zamawiający określił, że: „wymaga wykonania projektu technologicznego, projektu
technicznego budowlanego i wykonawczego wielobran
żowego oraz uzyskanie pozwolenia
na budow
ę. Wykonawca przekaże Zamawiającemu jeden komplet dokumentacji.
Zamawiaj
ący dysponuje działkami nr 103 i 104 w obrębie ewidencyjnym nr 4 w
Sianowie na terenie RZOO o powierzchni około 0,8 ha. Wymagana wydajno
ść projektowanej
instalacji to przepustowo
ść 25 000 Mg/rok.
Zamawiaj
ący przekaże Wykonawcy badania geologiczne, mapę syt –wys. do celów
projektowych w skali 1:500.
Do
Wykonawcy
b
ędzie
nale
żało
uzyskanie
decyzji
o
środowiskowych
uwarunkowaniach przedsi
ęwzięcia, decyzji lokalizacyjnej celu publicznego, warunków
technicznych wykonania niezb
ędnych przyłączy, uzyskanie wszelkich uzgodnień i decyzji
wymaganych do uzyskania pozwolenia na budow
ę. Może wystąpić konieczność uzyskania
zgody na wycink
ę drzew. W ofercie należy podać koszt realizacji zadania bez kosztów
wycinki drzew. Ewentualne koszty wycinki poniesie Zamawiaj
ący oddzielne. Ściany boczne i tylne oraz ich posadowienie należy zaprojektować tak aby istniała
mo
żliwość nadbudowy ścian do wysokości 5,0 m i wykonania zadaszenia w konstrukcji
stalowej.
Przed zło
żeniem wniosku o uzyskanie pozwolenia na budowę projekt musi być
zatwierdzony przez Zamawiaj
ącego.

Przed przystąpieniem do wykonania projektu konieczna jest wizja lokalna.
Beton u
żyty do wykonania ścian, płyty dennej boksów, kanałów, dróg i placów
manewrowych musi by
ć odporny na agresywne środowisko wytworzone przez odpady i
odcieki z odpadów.
Płyta denna boksów, drogi i place nale
ży zaprojektować zakładając obciążenie
pojazdem o ci
ężarze całkowitym 25 Mg.
Na terenie RZOO znajduje si
ę trafostacja o mocy 400 kW (rezerwa mocy około 150
kW), kanalizacja odcieków i zbiornik retencyjny odcieków oraz instalacja wodoci
ągowa. W
ramach projektu nale
ży wykonać kosztorys inwestorski, warunki techniczne wykonania i
odbioru robót budowlanych oraz plan bezpiecze
ństwa i ochrony zdrowia. Zamawiający
dopuszcza wykonanie cz
ęści zadania przez podwykonawców. Podwykonawcom może być
powierzona realizacja projektu i robót budowlanych wielobran
żowych. W związku z
powy
ższym w ofercie należy podać oferowany koszt realizacji zadania z rozbiciem na niżej
wymienione elementy:
- projekt techniczny,
- roboty budowlane wielobran
żowe,
- dostawa i monta
ż instalacji technologicznej”.

Zgodnie z Wymaganiami uzupełniającymi (SIWZ – Opis przedmiotu zamówienia, pkt
1.4.) wykonawca został zobowiązany m.in. do:
„- przedłożenia w ofercie kalkulacji kosztów eksploatacji instalacji biologicznego
przetwarzania o przepustowo
ści 25 000 Mg/rok będącej przedmiotem niniejszego
post
ępowania (Załącznik nr 3);
- zał
ączenia do oferty wykazu proponowanego wyposażenia i urządzeń objętych
przedmiotem zamówienia oraz Karty Katalogowe Urz
ądzeń. Wykaz winien zostać
sporz
ądzony na formularzu stanowiącym Załącznik nr 4 do SIWZ.”


W Załączniku nr 3 – Kalkulacja kosztów eksploatacji instalacji – Zamawiający
wskazał, że kalkulacja powinna obejmować:
1.
„koszty energii elektrycznej – rocznie oraz w przeliczeniu na 1 Mg materiału
wsadowego
2.
koszty paliw – rocznie oraz w przeliczeniu na 1 Mg materiału wsadowego
3.
koszty przegl
ądów i konserwacji – rocznie oraz w przeliczeniu na 1 Mg materiału
wsadowego, na podstawie kosztów 10letnich (zgodnie z harmonogramem
przegl
ądów i konserwacji)”.

W Załączniku nr 4 – Wykaz Wyposażenia i urządzeń z załączonymi Kartami
Katalogowymi Urządzeń – Zamawiający wymagał podania w formie tabelarycznej wykazu
urządzeń, w tym m.in. ich nazw, typu i producenta.

W Opisie sposobu przygotowania oferty (SIWZ – Rozdział III Instrukcja dla
wykonawców, pkt 6) Zamawiający wskazał, że ofertę stanowi Formularz ofertowy wraz z
Kalkulacją kosztów eksploatacji instalacji (Załącznik nr 3) i Wykazem Wyposażenia i
Urządzeń z załączonymi Kartami Katalogowymi Urządzeń (Załącznik nr 4), oraz
oświadczeniem, że Wykonawca gwarantuje dostawę membran, będących elementem w/w
instalacji, o parametrach i wymaganiach podanych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia lub równorzędnych przez okres 15 lat licząc od daty odbioru instalacji oraz że
przy wymianie membrany zobowiązuje się do utylizacji zużytej membrany na koszt własny –
zgodnie z zał. nr 9, i potwierdzeniem spełnienia warunków podanych w pkt. III 1.1 Rozdział II
Opis przedmiotu
zamówienia dotyczących oferowanej membrany - zgodnie z zał. nr 10.

W Opisie sposobu obliczenia ceny (SIWZ – Rozdział III Instrukcja dla wykonawców,
pkt 7), Zamawiający wskazał, że cena oferty musi zawierać wszelkie koszty niezbędne do
zrealizowania zamówienia i cena podana w ofercie będzie wiążąca, stała i niezmienna przez
cały okres realizacji zamówienia.

Zgodnie z Opisem kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze
oferty wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert (SIWZ – Rozdział III
Instrukcja dla wykonawców, pkt 8), Zamawiający wskazał, że przy wyborze oferty będzie się
kierował następującymi kryteriami:
1)
cena (brutto) 70%
2)
koszty jednostkowe (zł/Mg) eksploatacji instalacji – 30%.
Zamawiający zastrzegł jednocześnie, że koszt jednostkowy (wyrażony w zł/Mg/rok)
należy wyliczyć, zgodnie z metodologią opisaną w Załączniku nr 7 do SIWZ. Zgodnie z
Załącznikiem nr 7 do SIWZ stanowi on jednak Wykaz osób, które będą uczestniczyły w
wykonaniu zamówienia.

Pismem z dnia 3 lipca 2014 r., Zamawiający w odpowiedzi na pytanie dotyczące
wyjaśnienia, jak będą weryfikowane koszty eksploatacyjne podane w Załączniku nr 3,
Zamawiający wskazał, że „Koszty eksploatacyjne będą weryfikowane na etapie złożonych
ofert na podstawie danych zawartych w zał
ączniku nr 3 „Kalkulacja kosztów eksploatacji
instalacji”. Dodatkowym elementem przy ocenie kosztów eksploatacyjnych b
ędą dane

zawarte w załączniku nr 4 „Wykaz wyposażenia i urządzeń z załączonymi kartami
katalogowymi”. Na podstawie w/w danych Zamawiaj
ący zweryfikuje i określi rzetelność
wykazanych kosztów eksploatacyjnych. Równocze
śnie istnieje możliwość sprawdzenia
kosztów eksploatacyjnych poprzez zadanie pyta
ń użytkownikom funkcjonujących instalacji
podanych w ofercie w zał
ączniku nr 6 „Wykaz zrealizowanych instalacji”. W przypadku
stwierdzenia próby zani
żenia kosztów eksploatacyjnych przez oferenta, zostanie wszczęte
post
ępowanie zgodnie z art. 90 ustawy Prawo zamówień publicznych”.

Pismem z dnia 18 sierpnia 2014 r., Zamawiający działając na podstawie art. 87 ust. 1
Pzp zwrócił się do Odwołującego o wyjaśnienia dotyczące zapisu w Załączniku nr 3 do SIWZ
– kalkulacja kosztów eksploatacyjnych instalacji w elemencie kalkulacji – koszty paliwa.
Zamawiający zakwestionował podane zużycie paliwa na rok, jako znacząco zaniżone.
Jednocześnie, Zamawiający wskazał, że w pkt. 1.1. „Opis technologiczny” określił, sposób
napełniania i opróżniania boksów, cyt. „Boksy napełnianie będą ładowarką kołową do
wysokości 3,0 m”. Podniesiono przy tym, że odpad podlegający stabilizacji musi być
przerzucany, co wynika z zapisu § 4 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia
11 września 2012 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych
odpadów komunalnych. Zamawiający stwierdził, że w świetle między innymi powyższych
wymogów należało skalkulować ilość zużytego paliwa. Jednocześnie podano, że
Zamawiający posiada ładowarkę (rok produkcji 2012), którą użytkuje na kompostowni
otwartej do kształtowania pryzm, przerzucania i załadunku na środki transportu do wywozu
stabilizatu. Zużycie paliwa przez w/w ładowarkę w ciągu 11 miesięcy 2013 r. wyniosło 15014
l. Zamawiający wskazał Odwołującemu, że podane w jego ofercie zużycie paliwa
diametralnie odbiega od zużycia paliwa wynikającego z doświadczenia Zamawiającego.
Zastrzeżono jednocześnie, że podane w załączniku nr 3 koszty eksploatacji instalacji nie
podlegają korekcie, ponieważ kalkulacja kosztów eksploatacji jest jednym z kryteriów oceny
ofert.

Odwołujący w odpowiedzi z dnia 22 sierpnia 2014 r., w odniesieniu do
kwestionowanych kosztów zużycia paliwa, podniósł że ani w Instrukcji dla wykonawców, ani
w komentarzu do załącznika nr 3, czy też w wyjaśnieniach SIWZ, Zamawiający nie określił,
co ma być składową pozycji „koszty paliwa”. Dodatkowo, Zamawiający nie określił w SIWZ,że ładowarka kołowa lub też samo ponoszenie kosztów jej eksploatacji, wchodzi w zakres
zamówienia. W związku z powyższym nie mógł oczekiwać obliczenia zużycia paliwa w/w
urządzenia. Wskazano jednocześnie, że w kalkulacji kosztów przyjęto zużycie urządzeń
oferowanych przez oferenta, wymienionych w załączniku nr 4 i to tylko tych, które zużywają
paliwa, tj. w rozpatrywanym przypadku zwijarki do membran. Odwołujący podniósł ponadto,

że sposób jego kalkulacji był zgodny z odpowiedzią Zamawiającego z dnia 3 lipca 2014 r.
Podkreślono także, że z uwagi na to, że ani w załączniku nr 3, ani w załączniku nr 4 nie
wskazano ładowarki, która nie jest objęta przedmiotem zamówienia, to doliczenie do kosztów
eksploatacyjnych kosztów paliwa ładowarki, stanowiłoby o niezgodności treści oferty z
treścią SIWZ. Ponadto, skoro ładowarka nie wchodzi w zakres dostaw, to określenie jej
kosztów eksploatacyjnych byłoby obarczone dużym błędem. Zużycie paliwa zależy od typu i
wielkości ładowarki. Odwołujący wskazał także, że z jednego zdania w Rozdziale II pkt III pkt
1.1. – „Boksy napełniane będą ładowarką kołową do wysokości 3,0 m” – nie można uzyskać
informacji na temat typu i wielkości ładowarki, a zatem nie można podać kosztów zużycia
paliwa. Wyjaśniono przy tym, że podany w załączniku nr 3 koszt zużycia paliwa stanowi
iloczyn zużycia godzinnego zwijarki i godzin pracy zwijarki w roku.
W uzasadnieniu wykluczenia Odwołującego z postępowania Zamawiający podał, że
nie uznaje wyjaśnień złożonych w powyższym zakresie, ponieważ to wykonawca ma określić
wyposażenie, urządzenia i sprzęt, jakie są niezbędne do funkcjonowania instalacji
proponowanej przez niego. Wszystkie w/w dane są jednym z elementów projektu
technologicznego, który jest częścią przedmiotu zamówienia. Zamawiający wskazał ponadto,że z wyjaśnień wykonawcy wynika, że Odwołujący dokonał kalkulacji kosztów eksploatacji
bez wsadu nie uwzględniając kosztów załadunku i wyładunku odpadów oraz ich
przerzucania w proponowanej instalacji. Tak sporządzona kalkulacji nie przedstawia dla
Zamawiającego żadnej wartości i nie może być brana pod uwagę przy ocenie ofert.
W konsekwencji Zamawiający stwierdził, że nie uznaje wyjaśnień Odwołującego i
wyklucza go na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp – z uwagi na złożenie nieprawdziwych
informacji mających wpływ na wynik postępowania, ponieważ koszty eksploatacyjne
stanowią kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty, a znacznie zaniżony koszt
eksploatacyjny spowodowałby przyznanie największej liczby punktów w stosunku do innych
złożonych ofert.

W ocenie Izby, powyższe działanie Zamawiającego nie znajduje uzasadnionych
podstaw, zarówno faktycznych, jak i prawnych. Izba w pełni podzieliła wywody i
argumentacj
ę prawną podniesioną w tym zakresie w treści odwołania. W
rozpatrywanym post
ępowaniu nie zaistniały bowiem żadne przesłanki do przypisania
Odwołuj
ącemu czynu polegającego na złożeniu nieprawdziwych informacji mających
lub mog
ących mieć wpływ na wynik postępowania.

W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że działanie Odwołującego nie cechowały
znamiona zarówno o charakterze podmiotowym, jak i przedmiotowym charakterystyczne dla
czynu w postaci złożenia nieprawdziwych informacji.

Jak wskazuje się w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej – złożenie
nieprawdziwej informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp, ze skutkiem w postaci
wykluczenia wykonawcy z postępowania, to czynność dokonana przez wykonawcę w sposób
zamierzony tj. z winy umyślnej, nie zaś w wyniku błędu czy niedbalstwa (przykładowo wyrok
KIO z dnia 7 kwietnia 2014 r., sygn. akt KIO 552/14). Ponadto, nieprawdziwe informacje to
takie, które nie są zgodne ze stanem faktycznym, odbiegają od rzeczywistości.Żadnego z powyższych znamion nie można przypisać działaniu Odwołującego, w tym
w szczególności, co do przyjętego sposobu kalkulacji kosztów eksploatacji instalacji w części
dotyczącej kosztów paliwa. Trafnie argumentował Odwołujący w odwołaniu oraz w toku
rozprawy, że nie można uznać intencjonalności i kierunkowego działania wobec wymogów,
które nie wynikały z treści specyfikacji. Zasadnie podniesiono także, że nigdy zamiarem
Odwołującego nie było wykazanie, że przedstawiona kalkulacja uwzględnia koszty paliwa
ładowarki – gdyż wymogu takiego nie postawił Zamawiający. Okoliczności te podniósł
Zamawiający wobec Odwołującego dopiero na etapie wezwania do złożenia wyjaśnień, a
więc już po złożeniu oferty. Skoro Odwołujący nie uwzględnił przy kalkulacji kosztów
eksploatacji kosztów paliwa ładowarki (do czego miał uzasadnione podstawy), a o wymogu
tym został poinformowany dopiero w treści wezwania, to nie można uznać, by na etapie
składania ofert wykonawca ten mógł działań w zamiarze podania nieprawdziwych informacji
(co, do których Zamawiający nie sprecyzował swoich wymogów). W konsekwencji
informacjom podanym przez Odwołującego nie można w ogóle zarzucić niezgodności ze
stanem faktycznym, gdyż przedstawiona kalkulacja odpowiada urządzeniom zaoferowanym
w Załączniku nr 4 do SIWZ.
Same powyższe okoliczności uzasadniały krytyczną ocenę decyzji Zamawiającego i
uczynienie podstawą wykluczenia Odwołującego przepisu art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Jednocześnie należy wskazać, że w ocenie Izby Zamawiający w sposób
nieuprawniony przerzucił na Odwołującego konsekwencje wynikające z niedoskonałości
przyjętych w SIWZ zapisów, która to okoliczność obciąża jednak Zamawiającego. Analiza
treści specyfikacji potwierdza, że Zamawiający w żadnym miejscu nie sprecyzował, że w
ramach kalkulacji kosztów eksploatacji instalacji należy uwzględnić koszt paliwa ładowarki.
Zamawiający nie wskazał w tym zakresie także żadnych danych, które mogłoby służyć
wykonawcom do dokonania tego rodzaju kalkulacji. W toku rozprawy Zamawiający nie
przedstawił także rzeczowych argumentów, dlaczego w odniesieniu do eksploatacji
ładowarki wykonawcy mieli kalkulować jedynie koszty paliwa (a nie inne, mogące być także
uznane za koszty porównywalne). Dodatkowo, informacji tych Zamawiający nie
wyartykułował także w ramach udzielanych wyjaśnień do treści SIWZ. Należało także
podzielić argumentację Odwołującego, że nie jest wiadomym, na podstawie jakich
bezpośrednio informacji Zamawiający przyjął, że Przystępujący uwzględnił eksploatację

ładowarki – w zakresie kosztów paliwa, podczas gdy urządzenie takie nie było oferowane,
jako nie stanowiące przedmiotu zamówienia. Informacje te wynikają oczywiście pośrednio z
treści oferty Przystępującego, jednak jest to kolejna okoliczność potwierdzająca wysoki
stopień braku precyzji po stronie Zamawiającego. Ocena ta została bowiem oparta na
pewnym założeniu, z góry przyjętej zależności – że skoro zużycie paliwa z oferty odpowiada
własnym doświadczeniom Zamawiającego, to znaczy, że oferent skalkulował koszty paliwa
ładowarki.
W ocenie Izby, Zamawiający powinien w tym zakresie dochować większej precyzji i
staranności – tym bardziej, gdy koszt eksploatacji instalacji uczynił kryterium oceny ofert o
wadze 30%. Powinno więc zostać wskazane wykonawcom szczegółowo, co i jak powinno
zostać skalkulowane, tak by zachowana została równość w ubieganiu się o zamówienie, a
także zagwarantowana porównywalność złożonych ofert. W konsekwencji, jeżeli
Zamawiający uznał za istotne jedynie koszty paliwa ładowarki to powinien był do jasno
wyrazić, a nie pozostawiać w sferze pewnych założeń i domysłów. Warto przytoczyć w tym
miejscu pogląd wyrażony w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 12 listopada 2010 r.,
sygn. akt KIO/UZP 2350/10, w którym wskazano, że „Nieujawnione, czy niewystarczająco
jasno wyartykułowane intencje zamawiaj
ącego nie mogą w sposób negatywny wpływać na
sytuacj
ę wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego”.
Konsekwencje braku precyzji Zamawiającego nie mogą obciążać wykonawcy, a tym
bardziej, w tym przypadku, nie można było zgodzić się na uznanie zasadności i trafności
decyzji o przypisaniu Odwołującemu czynu polegającego na złożeniu nieprawdziwych
informacji.

W odniesieniu do drugiej z podstaw wykluczenia Odwołującego, należy wskazać, że
zgodnie z przyjętymi w SIWZ Warunkami udziału w postępowaniu oraz opisem sposobu
dokonywania oceny ich spełnienia (SIWZ – Rozdział III, pkt 5.1.a), o udzielenie zamówienia
– w zakresie warunku wiedzy i doświadczenia – mogli ubiegać się wykonawcy, którzy
wykażą, że „w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalno
ści jest krótszy – w tym okresie, wykonał, zrealizował dostawę
polegaj
ącą na budowie lub rozbudowę co najmniej dwóch instalacji do biologicznej
stabilizacji odpadów działaj
ących nieprzerwanie przez okres min. 12 m-cy, z zastosowaniem
technologii membranowej, w której membrana ma bezpo
średni kontakt ze stabilizowanym
materiałem i w których to produkt (stabilizat) uzyskał wymagania okre
ślone w § 6 ust. 1
Rozporz
ądzenia Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r. (Dz.U.2012.1052), z czego
minimum jedna instalacja winna posiada
ć wydajność min. 20 000 Mg/rok i o wartości min.
4.000.000,00 PLN netto.


Zamawiający zaakceptuje także doświadczenie jeżeli przedmiotem zamówienia były
dostawy (z monta
żem), w rozumieniu Prawa zamówień publicznych, obejmujące instalacje
do biologicznej stabilizacji odpadów, która to spełnia powy
ższe wymagania Zamawiającego.
Wykonawca winien wykaza
ć, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania
ofert, a je
żeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie zrealizował w/w
dostaw
ę wraz z montażem”.
W Wykazie oświadczeń i dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu
potwierdzenia spełniania warunku posiadania wiedzy i doświadczenia (SIWZ – Rozdział III
pkt 5.2.2), Zamawiający wskazał, że spełnienie tego warunku nastąpi na podstawie
złożonego przez wykonawcę „wykazu zrealizowanych instalacji według wzoru stanowiącego
Zał
ącznik nr 6 do SIWZ oraz dokumentów potwierdzających, że w/w instalacje zostały
wykonane nale
życie i prawidłowo ukończone (np.: poświadczenia, protokoły odbioru robót)”.
W Załączniku nr 6 do SIWZ – Wykaz zrealizowanych instalacji – Zamawiający
wskazał natomiast, że „Wykonawca winien załączyć dowody, potwierdzające, że wykazane
roboty zostały wykonane w sposób nale
żyty oraz wskazujący, czy zostały wykonane zgodnie
z zaoferowan
ą technologią oraz prawidłowo ukończone (poświadczenia lub referencje i
protokoły obioru)”.

Odwołujący, w Załączniku nr 6 do SIWZ, jako drugą instalację wskazał instalację
zrealizowaną na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w m.st. Warszawie Sp. z
o.o. Odwołujący dołączył do oferty protokół odbioru podpisany przez generalnego
wykonawcę tej inwestycji oraz podwykonawcę – dostawcę instalacji wraz z montażem –
firmę Biodegma GmbH, która w niniejszym postępowaniu udostępniła Odwołującemu zasoby
w postaci wiedzy i doświadczenia.
Zamawiający pismem z dnia 18 sierpnia 2014 r., działając na podstawie art. 26 ust. 3
Pzp wezwał Odwołującego m.in. do dostarczenia poświadczenia lub referencji i protokołu
odbioru podpisanego przez inwestora i wykonawcę zadania inwestycyjnego, z którym została
zawarta umowa na realizację wskazanego powyżej zadania. Wskazano jednocześnie, że
załączone protokoły spisane pomiędzy wykonawcą, a podwykonawcą robót nie spełniają
wymagań Zamawiającego.
W odpowiedzi, pismem z dnia 22 sierpnia 2014 r., Odwołujący wskazał na wstępie,że zgodnie z opinią Prezesa UZP z marca 2013 r., pt. „Zasady wyboru wykonawcy w świetle
art. 22 ust. 5 ustawy Pzp”, przez „poświadczenie” należy rozumieć dokument potwierdzający
określone fakty lub wiedzę wystawcy, którego wystawcą nie jest wykonawca.
Poświadczeniem będą zatem zarówno dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz
którego roboty budowlane, dostawy lub usługi zostały wykonane lub wykonywane (w
przypadku dostaw lub usług), np. referencje, jak i dokumenty wystawione przez inny
podmiot, który posiada kompetencje, by poświadczyć określone fakty. W odniesieniu do pkt

2 wykazu instalacji, Odwołujący wyjaśnił następnie, że przekładając protokoły podpisane
przez generalnego wykonawcę oraz podwykonawcę, który to podwykonawca jest w tym
postępowaniu podmiotem udostępniającym zasób w postaci wiedzy i doświadczenia, został
wypełniony wymóg z pkt III pkt 5.2.2) SIWZ. Wskazano, że wykonawca przedłożył już
dokument potwierdzający, że instalacja została wykonana należycie i prawidłowo ukończona
– protokół odbioru. Podniesiono także, że Zamawiający nie jest uprawniony do żądania, aby
był to protokół odbioru sporządzony pomiędzy inwestorem a generalnym wykonawcą, gdyż
takiego wymogu nie postawił w treści SIWZ. Ponadto wskazano, że żadne z obowiązujących
przepisów nie ograniczają możliwości powoływania się na doświadczenie z ograniczeniem
do doświadczenia uzyskanego, jako generalny wykonawca. Skoro doświadczenie
podwykonawcy w wykonaniu danych prac obejmuje zakres wystarczający do wykazania
spełnienia warunku udziału (czego Zamawiający nie zakwestionował) to należy je
uwzględnić, jako prawidłowe.
Jednocześnie, z ostrożności Odwołujący przedstawił oświadczenie podwykonawcy
oraz oświadczenie własne, potwierdzające należyte wykonanie instalacji wymienione w poz.
2 Wykazu.
Ponadto, Odwołujący wskazał, że w ofercie Przystępującego (str. 58) znajdują się
referencje wydane przez MPO w m.st. Warszawie Sp. z o.o., dotyczące instalacji
wymienione w poz. nr 2 Wykazu. Odwołujący przedłożył przy tym zdjęcia protokołów odbioru
tej inwestycji, z oferty Przystępującego, uzasadniając jednocześnie swoje działanie tym, że
Przystępujący byłby podmiotem właściwym do wydania poświadczenia, jednak jest on
konkurentem w niniejszym postępowaniu, a zatem nie jest w jego interesie wydanie takiego
poświadczenia. Podniesiono przy tym, że skoro jednak Przystępujący wykazuje na
potwierdzenie spełniania warunku udziału tę samą inwestycję to nie można zaprzeczyć
prawidłowości jej wykonania. Podkreślono, że podwykonawca (udostępniający w tym
postępowaniu zasoby na rzecz Odwołującego) zwracał się do Przystępującego, jak i MPO w
m.st. Warszawie Sp. z o.o. o wydanie poświadczenia dla tej inwestycji, jednak z uwagi na
krótki termin na uzupełnienie dokumentów uzyskanie ich nie było możliwe, stąd wykonawca
przedkłada oświadczenia własne i podwykonawcy. Wskazano także, że niedopuszczalnym
byłoby w jednym postępowaniu uwzględnienie, jako prawidłowej tej samej instalacji dla
jednego wykonawcy, a zanegowanie jej w ofercie drugiego wykonawcy.

W uzasadnieniu wykluczenia Odwołującego z postępowania Zamawiający podał, że
wykonawca nie wypełnił żądania zawartego w powyższym wezwaniu. Przysłał fotokopie
dokumentów z oferty konkurencyjnej. Wskazano, że Odwołujący wszedł w posiadanie tych
fotokopii w wyniku zgody Zamawiającego, a takie postępowanie jest postępowaniem, co
najmniej nieuczciwym. Jednocześnie, Zamawiający stwierdził, że oświadczenie, że podmiot

udostępniający
zasoby
Odwołującemu
był
podwykonawcą
Przystępującego
jest
bezwartościowe. Takie oświadczenie powinno być bowiem wystawione przez inwestora, a
nie przez wykonawcę.

W ocenie Izby, całościowa analiza sprawy, z uwzględnieniem dokumentów
powołanych w tre
ści odwołania, nie pozwala na uznanie, że ze względu na
zakwestionowan
ą poz. nr 2 z Wykazu zrealizowanych instalacji, Zamawiający był
uprawniony do wniosku, i
ż Odwołujący nie wykazał spełnienia warunków udziału w
post
ępowaniu. Nie zaistniały w tym przypadku przesłanki do zastosowania art. 24 ust.
2 pkt 4 Pzp.

Należy na wstępie stwierdzić, że w uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający
nie wyjaśnił w zasadzie, na jakiej podstawie nie uznał posiadania przez Odwołującego
wymaganej wiedzy i doświadczenia, ograniczając się jedynie do kwestii o charakterze
formalnym. Nie uzasadniono także w sposób rzeczowy powodów odmówienia znaczenia
oświadczeniom złożonym przez Odwołującego, w szczególności nie podając w tym zakresie
merytorycznych podstaw zajętego stanowiska, co do braku ich wartości.
Ponadto, słusznie podnosił Odwołujący, że na etapie oceny ofert Zamawiający
rozszerzył de facto treść SIWZ, powołując się na wymóg dostarczenia protokołu odbioru
podpisanego przez inwestora i wykonawcę zadania inwestycyjnego, podczas gdy w treści
SIWZ oraz Załączniku nr 6 tego rodzaju uszczegółowienia brak.
Uznając zasadność zarzutów Odwołującego Izba uwzględniła w tym zakresie, że
Odwołujący za pomocą dostępnych mu dokumentów starał się wykazać spełnienie warunku
w zakresie wiedzy i doświadczenia. Całość posiadanej przez Zamawiającego dokumentacji,
w tym protokoły odbioru złożone przez Odwołującego, ale także referencje dotyczące tej
samej inwestycji, na które wskazał Odwołujący, pozwalała na przyjęcie oceny, że warunek
ten został spełniony przez Odwołującego. W działaniu Zamawiającego przeważył formalizm
nad istotą wymogu, a więc ocenie, czy wykonawca faktycznie posiada wiedzę i
doświadczenie niezbędne do należytej realizacji zamówienia. Między stronami nie było
sporne, że inwestycja z poz. nr 2 wykazu to inwestycja wskazana także w ofercie
Przystępującego. Poza sporem pozostawało także to, że podwykonawcą tej inwestycji był
podmiot, z którego zasobów korzysta obecnie Odwołujący. Należy wskazać w tym miejscu,że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej nie budzi wątpliwości, że nie ma podstaw do
zakazywania wykonawcy wykazywaniem się doświadczeniem własnym lub cudzym, ale
zdobytym w ramach podwykonawstwa (por. przykładowo wyrok KIO z dnia 24 października
2013 r., sygn. akt KIO 2394/13). W wyroku z dnia 22 marca 2010 r., sygn. akt KIO/UZP
172/10, wyrażony został pogląd, że „Jeśli przykładowo wykonawca był podwykonawcą

jakiejś firmy realizującej dostawę powyższe nie może dyskwalifikować tego, że dany
wykonawca wykonał okre
śloną dostawę o określonej wartości, a więc zdobył doświadczenie
w tym zakresie”.

W niniejszej sprawie uznanie stanowiska Zamawiającego prowadziłoby do sytuacji, w
której wobec jednego z wykonawców (posiadającego poświadczenia odpowiadające
Zamawiającemu) zostałaby uwzględniona ww. inwestycja, a wobec drugiego wykonawcy
(Odwołującego) ta sama inwestycja – przy braku wątpliwości, co do zakresu zadań
podwykonawcy (udostępniającego Odwołującemu swoje zasoby), jak również przy braku
wątpliwości, co do prawidłowości wykonania tej inwestycji, a jedynie z uwagi nie
przedłożenia Zamawiającemu protokołów podpisanych przez inwestora (czego Odwołujący
nie mógł obiektywnie uzyskać w okolicznościach tej sprawy), przy jednoczesnym otrzymaniu
innych protokołów odbioru (których dopuszczalności brzmienie SIWZ nie wyłączało) – nie
zostałaby uznana, jako potwierdzająca spełnienie postawionych warunków udziału w
postępowaniu. Zaaprobowanie stanowiska Zamawiającego, w okolicznościach tej sprawy,
prowadziłoby
zdaniem
Izby
do
wprowadzenia
nieuzasadnionego
zróżnicowania
wykonawców w zakresie oceny posiadania przez nich wymaganej wiedzy i doświadczenia, i
to zróżnicowania znajdującego swoje źródło jedynie w kwestiach formalnych – przy czym, jak
wskazano literalne brzmienie SIWZ nie wyłączało możliwości złożenia protokołów odbioru,
takich jak te przedstawione przez Odwołującego.
Warto także wskazać, że w wyroku z dnia 5 sierpnia 2013 r., sygn. akt KIO 1776/13,
Izba wskazała, że „Inwestor może wystawić referencje także podwykonawcy, o ile posiada
wiedz
ę co do faktu należytego wykonania przez niego odpowiedniej części zamówienia”. W
ocenie Izby, w niniejszej sprawie Odwołujący wykazał w sposób przekonujący, że z przyczyn
o charakterze obiektywnym nie był w stanie uzyskać poświadczeń od inwestora zadania
wskazanego w poz. 2 Wykazu. W konsekwencji uprawniony był, niezależnie od złożonych
protokołów, do skorzystania z możliwości przewidzianej w § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich
może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być
składane (Dz.U.2013.231).

W odniesieniu do pozostałych zarzutów – skierowanych wobec oferty
Przyst
ępującego – Izba nie znalazła podstaw do uwzględnienia twierdzeń i żądań
Odwołuj
ącego.

W zakresie zarzutów z pkt 3) i 4) odwołania, należy wskazać, że cena oferty
Przystępującego wynosi brutto – 10.245.900,00 zł. Cena oferty Odwołującego wynosi
natomiast 10.389.810,00 zł brutto.

Przystępujący w Załączniku nr 3 do oferty podał w odniesieniu do elementu kalkulacji
– koszty energii elektrycznej następującą wielkość: 73 000 kilowatogodziny na rok.

W ocenie Izby, Odwołujący nie udowodnił, by oferta Przystępującego w powyższym
zakresie pozostawała niezgodna z treścią SIWZ. Jako bezpodstawny należało w
konsekwencji uznał zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. W szczególności, Odwołujący
nie przedłożył Izbie rzeczowych dowodów na wykazanie podnoszonej okoliczności, iż przy
powyższym poziomie zużycia energii nie jest możliwie odpowiednie napowietrzenie pryzm, a
tym samym nie jest możliwe osiągnięcie parametrów zawartych w rozporządzeniu MinistraŚrodowiska z dnia 11 września 2012 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania
zmieszanych odpadów komunalnych (Dz. U. 2012 r. poz. 1052). Wyliczenie złożone przez
Odwołującego w toku rozprawy nie mogło zostać uznane za rzeczowy dowód o
obiektywnych charakterze. Było to bardzo ogólne przedstawienie własnych wyliczeń
Odwołującego, nie poparte żadną szczegółową argumentacją. Dodatkowo, wartość
dowodową przedmiotowego wyliczenia skutecznie podważyły dowody przedłożone w tym
zakresie przez Przystępującego.
Izba nie znalazła także podstaw do uznania, by Zamawiający dopuścił się
niewłaściwej oceny oferty Przystępującego. Nie doszło więc do wskazywanego przez
Odwołującego naruszenia art. 91 ust. 1 i 2 Pzp. Także w tym zakresie Odwołujący nie
wykazał, że w ofercie Przystępujące zostały znacznie zaniżone koszty zużycia energii
elektrycznej. W istocie, Odwołujący ograniczył się w tej materii do prezentacji własnej,
ogólnej oceny, która nie została jednak poparta dowodami i właściwą argumentacją. Należy
w tym miejscu podkreślić, że udowodnienie powyższych okoliczności spoczywało na
Odwołującym. Zgodnie z rozkładem ciężaru dowodowego to Odwołujący, który wywodził z
podnoszonych przez siebie twierdzeń określone skutki prawne obowiązany był do ich
udowodnienia (art. 190 ust. 1 Pzp). Odwołujący nie sprostał jednak temu obowiązkowi.

W zakresie zarzutów z pkt 5) i 6) odwołania należy wskazać, że w ramach Warunków
udziału w postępowaniu oraz opisu sposobu dokonywania oceny ich spełnienia, w
odniesieniu do warunku dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia (SIWZ
– Rozdział III, pkt 5.1.b), Zamawiający określił, że wykonawca musi dysponować
potencjałem kadrowym – własnym lub wyrażającym gotowość do współpracy, który będzie
uczestniczył w wykonaniu zamówienia, tj. m.in.:
„- projektant technolog w zakresie gospodarki i przetwarzania odpadów –jedna osoba
posiadaj
ąca następujące kwalifikacje: wykształcenie wyższe techniczne; co najmniej 5 lat
do
świadczenia zawodowego jako projektant instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych.


- technolog – co najmniej 1 osoba posiadająca następujące kwalifikacje: wykształcenie
techniczne z zakresu in
żynierii środowiska lub inżynierii sanitarnej; co najmniej 5 lat
do
świadczenia
zawodowego,
na
stanowisku
zwi
ązanym
z
wykonywaniem
lub
nadzorowaniem wykonywania prac zwi
ązanych z technologią ochrony środowiska w tym
pełniła funkcj
ę technologa rozruchu (lub czynność równoważne) na co najmniej 1 instalacji
biologicznej stabilizacji odpadów o przepustowo
ści min. 20.000 Mg/rok”.


Zgodnie z Rozdziałem III SIWZ pkt 5.2.3), „wykonawca musi dysponować
potencjałem kadrowym – własnym lub wyra
żającym gotowość do współpracy, który będzie
uczestniczy
ć w wykonaniu niniejszego zamówienia i będzie odpowiedzialny za kierowanie
robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych,
do
świadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia a także zakresu
wykonywania przez nich czynno
ści oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi
osobami, dla stanowisk wymienionych w pkt 5.1.b).

Ocena spełnienia warunku nast
ąpi na podstawie złożonego przez wykonawcę:
- wykazu osób, które b
ędą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, potwierdzający
posiadane kwalifikacje zawodowe, a tak
że zakres wykonywanych czynności, wraz z
informacj
ą o podstawie do dysponowania tymi osobami sporządzony według wzoru
stanowi
ącego Załącznik nr 7 do niniejszej SIWZ
- o
świadczenia, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają
wymagane uprawnienia, je
żeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,
sporz
ądzone według wzoru stanowiącego Załącznik nr 8 do SIWZ”.
Przystępujący w złożonej ofercie wskazał dla stanowiska Projektant technolog – Pana
D. L. (poz. 6 Załącznika nr 7). W kolumnie dotyczącej „Informacji o podstawie do
dysponowania osobą” podano: umowa. W poz. nr 10 Załącznika nr 7, dla stanowiska
Technologa – wskazano Pana L. A. . W kolumnie dotyczącej „Informacji o podstawie do
dysponowania osobą” podano: umowa.
Jednocześnie, Przystępujący dołączył wraz z ofertą oświadczenia ww. osób o
oddaniu swoich zasobów Przystępującemu. Tożsame oświadczenia złożyły także pozostałe
osoby wskazane w treści Wykazu.
W treści Formularza oferty Przystępujący nie podawał nazw (firm) podwykonawców,
na których zasoby powoływałby się na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b, w celu
wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1
ustawy Pzp.
W ocenie Izby, za chybione należało uznać wywody i argumentację Odwołującego
nakierowaną na wykazanie zaniechania wykluczenia wykonawcy EQUIPO M. O. z uwagi na
niewykazanie spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania

osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, jak również zaniechanie wezwania tego
wykonawcy do uzupełnienia wykazu osób lub zobowiązań podmiotów trzecich
udostępniających potencjał osobowy wraz z wymaganymi dla podmiotów trzecich
dokumentami podmiotowymi.
Odwołujący oparł swoje zarzuty w zasadzie jedynie na okoliczności, iż na treści
dodatkowo złożonych oświadczeń znalazły się pieczątki spółek węgierskich, co miało by
oznaczać, że to te podmioty udostępniają swoje zasoby. Izba nie znalazła podstaw do
podzielenia przedmiotowej oceny, która abstrahuje zarówno od samej treści tych
oświadczeń, ale co najistotniejsze od treści oferty, jak i treści SIWZ.
W ocenie Izby, całościowa analiza oferty Przystępującego nie pozostawia
wątpliwości, co do podstawy i charakteru stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z osobami
zadeklarowanymi w ramach potencjału osobowego. Ani z oferty wykonawcy, ani z Wykazu
osób nie wynika, by potencjał ten był udostępniany przez podmiot trzeci – tj. spółki,
pracodawców ww. osób. Przystępujący w treści oferty w ogóle nie powoływał się na
korzystanie z zasobów innego podmiotu w celu wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu. Podobnie w treści wykazu wyraźnie wskazano, że podstawą współpracy
będzie wzajemna umowa, a nie udostępnienie przez podmiot trzeci.
Sama treść złożonych dodatkowo oświadczeń nie pozwala na wyciągnięcie wniosku,
by były one składane nie w imieniu własnym, ale w imieniu spółek, i że to te spółki są
podmiotami udostępniającymi. W treści przedmiotowych oświadczeń w żadnym miejscu nie
widnieje zapis, który mógłby potwierdzać stanowisko prezentowane przez Odwołującego.
Wobec powyższego, Izba uznała, że samo złożenie pieczątki przy podpisach ww.
osób, nie stanowi okoliczności wystarczającej do powzięcia wątpliwości, co do podstawy i
zasad korzystania przez Przystępującego z potencjału ww. osób. Twierdzenia Odwołującego
nie znajdują w tym zakresie potwierdzenia w pełnej analizie i ocenie treści oferty oraz jej
załączników.
Oceniając zarzuty podniesione przez Odwołującego Izba miała także na względzie,że w SIWZ Zamawiający określił jednoznacznie dokumenty, na podstawie których będzie
oceniał spełnienia postawionego warunku – Wykaz wraz z oświadczeniem wykonawcy. Oba
te dokumenty zostały złożone przez Przystępującego.

Mając wszystko powyższe na uwadze orzeczono, jak w sentencji wyroku.

Należy jednocześnie wskazać, że konsekwencją uwzględnienia odwołania powinno
być dokonanie przez Zamawiającego ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego.

O kosztach postępowania, stosownie do wyniku, orzeczono na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 Pzp. W związku z uwzględnieniem odwołania Izba zasądziła od Zamawiającego
na rzecz Odwołującego uzasadnione koszty postępowania odwoławczego poniesione
z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika (§ 5 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 3
pkt 1 i 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący: ……………………………….
Członkowie: ……………………………….
……………………………….






Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie