eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 468/14
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2014-03-21
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 468/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata Protokolant: Mateusz Michalec

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu
21 marca 2014 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10
marca 2014 r. przez
Odwołującego – Związek Pracodawców Branży Usług Inżynierskich, ul.
Klonowa 6, 00-591 Warszawa, w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego -
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa,
przy udziale
Wykonawców:
a) Halcrow Group Limited, Elms House 43, W6 7EF Londyn,
b) Zakłady Budownictwa Mostowego Inwestor Zastępczy S.A., ul. Julianowska 13,
03-338 Warszawa,
zgłaszających swoje przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Odwołującego.


postanawia:

1. Umarza post
ępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego – Związek Pracodawców Branży Usług Inżynierskich, ul. Klonowa 6, 00-
591 Warszawa,
kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych, zero
groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.

Stosownie do art. 198 a i 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.), na niniejsze postanowienie – w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Warszawie.



Przewodnicz
ący: ………………………

sygn. akt: KIO 468/14

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, ul.
Wronia 53; 00-874 Warszawa - prowadzący postępowanie: Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie, ul, Mińska 25; 03-808 Warszawa prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest „Zarządzanie Kontraktem
oraz Pełnienie nadzoru inwestorskiego w rozumieniu Prawa budowlanego nad kontraktem
pn.: Projekt i budowa drogi ekspresowej S8 od w
ęzła „Marki" (bez węzła) do węzła
„Radzymin Płd": Zadanie I - Projekt i budowa drogi ekspresowej S8 na odc. I w
ęzeł „Marki"
(bez w
ęzła) - węzeł „Kobyłka", Zadanie II - Projekt i budowa drogi ekspresowej S8 na odc. II
w
ęzeł „Kobyłka" (bez węzła) - węzeł „Radzymin Płd." w podziale na zadania: Zadanie 1.
Zarz
ądzanie Kontraktem pn. Projekt i budowa drogi ekspresowej S8 od węzła „Marki" (bez
w
ęzła) do węzła „Radzymin Płd.": Zadanie I - Projekt i budowa drogi ekspresowej S8 na odc.
I w
ęzeł „Marki" (bez węzła) - węzeł „Kobyłka", Zadanie II - Projekt i budowa drogi
ekspresowej S8 na odc. II w
ęzeł „Kobyłka" (bez węzła) - węzeł „Radzymin Płd." Zadanie 2.
Pełnienie nadzoru inwestorskiego w rozumieniu Prawa budowlanego nad Kontraktem pn.
Projekt i budowa drogi ekspresowej S8 od w
ęzła „Marki" (bez węzła) do węzła „Radzymin
Płd.": Zadanie I - Projekt i budowa drogi ekspresowej S8 na odc. I w
ęzeł „Marki" (bez węzła)
- w
ęzeł „Kobyłka", Zadanie lI - Projekt i budowa drogi ekspresowej S8 na ode. II węzeł
„Kobyłka" (bez w
ęzła) - węzeł „Radzymin Płd.” na podstawie przepisów ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.).

Zamawiający dnia 28 lutego 2014 roku dokonał modyfikacji treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.

Dnia 10 marca 2014 roku Związek Pracodawców Branży Usług Inżynierskich, ul. Klonowa
6 00-591 Warszawa - Biuro Związku: Al. Ujazdowskie 37 I. 8a (dalej „odwołujący”) wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej na czynność zamawiającego obejmującą
modyfikację specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 1 i 2 ustawy, a także art. 36
ust. 1 pkt 4 ustawy i art. 144 ustawy w zw. z art. 7 ustawy, poprzez brak jednoznacznego
określenia terminu realizacji zamówienia, wskazanie, że termin, w zależności od potrzeb,
może ulec wydłużeniu lub skróceniu oraz że zmiana terminu nie stanowi zmiany umowy

w rozumieniu art. 144 ustawy, a także poprzez otwarty i niesprecyzowany katalog przesłanek
do zawieszenia wykonania usług.
Mając powyższe na względzie odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez:
1. w s.i.w.z., w Tomie I, instrukcja dla Wykonawców wraz z formularzami, w Rozdziale 1, w
pkt 5 „Termin realizacji przedmiotu zamówienia" Zadanie 1 i Zadanie 2:
1) dla Zadania 1: wykreślenie zdania „Termin 38 i 42 miesiące zależy od okresu
projektowania i realizacji robót, dlatego w zależności od potrzeb, może ulec wydłużeniu
lub skróceniu"
2) dla Zadania 2: wykreślenie zdania „Termin 38 i 42 miesiące zależy od okresu
projektowania i realizacji robót dlatego w zależności od potrzeb, może ulec wydłużeniu
iub skróceniu"
2. w s.i.w.z., TOM II: Istotne dla stron postanowienia umowy, Rozdział 1 Formularz Umowy
dla Zadania 1 i dla Zadania 2, Umowa § 3 „Termin realizacji Umowy:
1) dla Zadania 1: wykreślenie ust. 4 tj. „Czas realizacji Usługi zależy ad faktycznego
czasu realizacji poszczególnych etapów Kontraktu, o których mowa w ust. 1. Takie
wydłużenie lub skrócenie czasu realizacji Usługi, nie stanowi zmiany umowy w
rozumieniu art. 144 ust. 1 - ustawy Prawo Zamówień Publicznych,"
2) dla Zadania 2: wykreślenie ust. 6 tj. „Czas realizacji Usługi zależy od faktycznego
czasu realizacji poszczególnych etapów Kontraktu, o których mowa w ust 1. Takie
wydłużenie lub skrócenie czasu realizacji Usługi, nie stanowi zmiany umowy w
rozumieniu art. 144 ust 1 - ustawy Prawo Zamówień Publicznych."
3. w s.i.w.z., TOM III: Opis przedmiotu zamówienia dla Zadania 1 i Zadania 2 pkt 4 „Termin
realizacji Zadania":
1) dla Zadania 1: wykreślenie zdania „Termin 38 i 42 miesiące zależy od okresu
projektowania i realizacji robót, dlatego w zależności od potrzeb, może ulec wydłużeniu
lub skróceniu"
2) dla zadania 2: wykreślenie zdania „Termin 38 i 42 miesiące zależy od okresu
projektowania i realizacji robót dlatego w zależności od potrzeb, może ulec wydłużeniu
lub skróceniu"
4. w s.i.w.z., TOM II: Istotne dla stron postanowienia umowy, Rozdział 1 Formularz Umowy
dla Zadania 1 i dla Zadania 2, Umowa odpowiednio § 40 i § 34 „Zawieszenie realizacji
Umowy przez Zamawiającego:
1) dla Zadania 1: wykreślenie w ust. 1 sformułowania „w takim czasie i w taki sposób, w
jaki uważa to za konieczne”, wykreślenie w ust. 2 sformułowania „w szczególności"
nadanie ust. 5 brzmienia „W przypadku gdy Konsultant nie otrzyma zezwolenia na

wznowienie wykonania Usługi Konsultant będzie uprawniony do wypowiedzenia
Umowy z zachowaniem 1-miesieczneao terminu wypowiedzenia."
2) dla Zadania 2: wykreślenie w ust. 1 sformułowania „w takim czasie i w takie sposób, w
jaki uważa to za konieczne”, wykreślenie w ust. 2 sformułowania „w szczególności",
nadanie ust. 5 brzmienia „W przypadku gdy Konsultant nie otrzyma zezwolenia na
wznowienie wykonania Usługi, Konsultant będzie uprawniony do wypowiedzenia
Umowy z zachowaniem 1-miesiecznego terminu wypowiedzenia”, wykreślenie
postanowień ust. 6 oraz Wykreślenie wskazanych w pkt 1 - 4 zastrzeżeń i sformułowań
w dalszej części SIWZ mających związek ze wskazanymi postanowieniami,
Względnie
Wskazanie w s.i.w.z. dla Zadania 1 i Zadania 2, warunków do dokonania zmiany
terminu realizacji Umowy zgodnie z art. 144 ustawy, a także określenie zamkniętego
katalogu wszystkich przesłanek.
Odwołujący zarzucił również zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 1 i 2 ustawy w zw.
z art. 7 ustawy poprzez sformułowanie wzoru umowy w sposób, który nie pozwala na
dokonanie wyceny przedmiotu zamówienia i jego realizację zgodnie ze złożona ofertą
w związku z przyjęciem w s.i.w.z., w Tomie II, Istotne postanowienia umowy, Umowa dla
Zadania 1 i Zadania 2:
1)
w Umowie dla Zadania 1 w § 9 ust. 8,11, 28 i 29,
2)
w Umowie dla Zadania 2 w § 9 ust. 9,10, 26 i 27,
- tj., że realizacja zamówienia następować będzie z uwzględnieniem Harmonogramu Pracy
Personelu Konsultanta (dalej HPPK) i odpowiednio Harmonogramu Pracy Personelu
Nadzoru Inwestorskiego (dalej HPPNI), który będzie mógł być modyfikowany i kształtowany
przez Kierownika Projektu w sposób dowolny i niezależnie od stanowiska odpowiednio
Konsultanta lub Nadzoru Inwestorskiego oraz poprzez brak jednoznacznego określenia,
kiedy i z jakich przyczyn Kierownik Projektu może wprowadzić zmiany w HPPK i HPPNI oraz
pozostawienie oceny zasadności zmian do wyłącznej decyzji zamawiającego.

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia:
1) dla Zadania 1: modyfikację postanowień ust. 8, 11, 29 i 29 poprzez jednoznaczne,
enumeratywne określenie możliwych ingerencji w HPPK, a także uprawnienie dla
Wykonawcy do nie wyrażenia zgody na proponowane zmiany,
2) dla Zadania 2: modyfikację postanowień ust. 9, 10, 26 i 27 poprzez jednoznaczne,
enumeratywne określenie możliwych ingerencji w HPPK, a także uprawnienie dla
Wykonawcy do nie wyrażenia zgody na proponowane zmiany.

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 1 i 2 ustawy w zw. z art. 7
ustawy przez przyjęcie w s.i.w.z., w Tomie II, Istotne postanowienia umowy, Umowa dla
Zadania 1 i Zadania 2:
1) w umowie dla zadania 1 w § 27 ust. 4, że „W szczególnie uzasadnionych przypadkach,
gdy członek Personelu Konsultanta
świadczy pracę w innym miejscu niż Plac Budowy, świadczenie pracy przez członka Personelu Konsultanta na wniosek Konsultanta może
zosta
ć potwierdzone przez Zamawiającego.
Zamawiaj
ący nie potwierdzi świadczenia pracy poza placem budowy w następujących
przypadkach:

-

braku przedło
żenia wniosku, o którym mowa powyżej zawierającego miejsce, zakres
i planowany efekt wyjazdu,

-

brak potwierdzenia pobytu przez podmiot, który był celem wizyty."

2) w umowie dla zadania 2 w § 23 ust. 4, że „W szczególnie uzasadnionych przypadkach,
gdy członek Personelu Nadzoru
świadczy pracę w innym miejscu niż Plac Budowy, świadczenie pracy przez członka Personelu Nadzoru na wniosek Nadzoru
Inwestorskiego mo
że zostać potwierdzone przez Zamawiającego.
Zamawiaj
ący nie potwierdzi świadczenia pracy poza placem budowy w następujących
przypadkach:

-

braku przedło
żenia wniosku, o którym mowa powyżej zawierającego miejsce, zakres i
planowany efekt wyjazdu,

-

brak potwierdzenia pobytu przez podmiot, który był celem wizyty."

co powoduje brak możliwości skalkulowania oferty i uznaniowość zamawiającego
w zakresie potwierdzenia świadczenia pracy poza placem budowy.

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez nadanie tym
postanowieniom, w obu Umowach, następującego brzmienia:
„Gdy członek Personelu Nadzoru świadczy pracę w innym miejscu niż Plac Budowy, świadczenie pracy przez członka Personelu Nadzoru na wniosek Nadzoru Inwestorskiego
zostanie potwierdzone przez Zamawiaj
ącego. Zamawiający nie potwierdzi świadczenia pracy
poza placem budowy w nast
ępujących przypadkach:
-

braku przedło
żenia wniosku, o którym mowa powyżej zawierającego miejsce, zakres i
planowany efekt wyjazdu,

-

brak potwierdzenia pobytu przez podmiot, który był celem wizyty.”


Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 1 i 2 ustawy w zw. z art. 7
ustawy poprzez niejasne i nieprecyzyjne określenie wysokości należnego Wykonawcy

wynagrodzenia z uwagi na załączenie do treści s.i.w.z. załącznika nr 3 Warunki Ogólne
Kontraktu na wykonanie robót budowlanych, które są sprzeczne z przyjętym przez
zamawiającego w Umowach sposobem i podstawą dokonywania rozliczeń.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu dokonania zmian
postanowień s.i.w.z., aby były one jednoznaczne w zakresie podstaw i wysokości
wynagrodzenia.
W konsekwencji zmian, do których wprowadzenia będzie zobowiązany zamawiający w
s.i.w.z., nadto odwołujący wniósł o zobowiązanie zamawiającego do wprowadzenia takich
zmian w treści ogłoszenia o zamówieniu.
Odwołujący wniósł także o przeprowadzenie dowodu z treści s.i.w.z. oraz jej zmian na
okoliczność jej treści w zakresie wskazanym w uzasadnieniu odwołania.

Odwołujący wskazał, że należy do grona organizacji wpisanych na listę, o której mowa
w art. 154 pkt 5 ustawy Pzp. Związek Pracodawców Branży Usług Inżynierskich został
wpisany na listę ww. organizacji decyzją Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 30
czerwca 2011 r. (sygn. LO/24/11) i widnieje na tej liście pod pozycją 129.
W świetle powyższego oraz art. 179 ust. 2 ustawy, odwołujący wskazał, że jest uprawniony
do wnoszenia środków ochrony prawnej wobec treści ogłoszenia o zamówieniu, jak i też
wobec specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Do postępowania odwoławczego – po stronie odwołującego, zgłosili przystąpienie
wykonawcy:
1) Halcrow Group Limited, Elms House 43, W6 7EF Londyn,
2) Zakłady Budownictwa Mostowego Inwestor Zastępczy S.A., ul. Julianowska 13,
03-338 Warszawa.

Zamawiający dnia 20 marca 2014 roku złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania.
Jednocześnie zamawiający dnia 20 marca 2014 roku zmodyfikował treść specyfikacji
istotnych warunków zamówienia.

Odwołujący, na posiedzeniu złożył oświadczenie, iż wycofuje odwołanie wniesione w dniu
10 marca 2014 roku.

Z uwagi na powyższe, działając na podstawie przepisu art. 187 ust. 8 ustawy - Prawo
zamówień publicznych, Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie oraz
postanowiła zwrócić na rzecz odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu.



Przewodnicz
ący:
…………………………





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie