eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013 › Sygn. akt: KIO 2451/13
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2013-10-30
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 2451/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 października 2013 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 października 2013 r. przez

wykonawcę
CompuGroup Medical Polska Sp. z o.o., ul. do Dysa 9, 20-149 Lublin w
postępowaniu prowadzonym przez
ZOZ Szpitala Powiatowego w Sochaczewie, ul.
Batalionów Chłopskich 3/7, 96-500 Sochaczew

przy udziale wykonawcy
Alteris S.A., ul. PCK 6/3, 40-057 Katowice zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


orzeka:

1. oddala odwołanie.
2. kosztami postępowania obciąża
wykonawcę CompuGroup Medical Polska Sp. z o.o., ul.
do Dysa 9, 20-149 Lublin
i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
CompuGroup Medical Polska Sp. z o.o., ul. do Dysa 9, 20-149 Lublin tytułem
wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Płocku.


Przewodnicz
ący:………………..


Sygn. akt: KIO 2451/13

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający: Zespół Opieki Zdrowotnej Szpitala Powiatowego w Sochaczewie, ul.
Batalionów Chłopskich 3/7, 96-500 Sochaczew wszczął
postępowanie o udzielenie
zamówienia
publicznego
w
postępowaniu
prowadzonym
w
trybie
przetargu
nieograniczonego na dostawę sprzętu komputerowego wraz z dostawą licencji i wdrożeniem
szpitalnego systemu informatycznego dla ZOZ Szpitala Powiatowego w Sochaczewie (nr ref.
LG-ZZ/ZP-352-44/D/2013).

Przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem WE 2013/S 125-214304.

Odwołujący: CompuGroup Medical Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Lublinie, ul. Do Dysa 9, 20-149 Lublin otrzymał zawiadomienie o wyborze
najkorzystniejszej oferty wykonawcy: ALTERIS S.A. z siedzibą w Katowicach w dniu 9
października 2013 roku (przekazane drogą faksową).

Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem przetargu Odwołujący w dniu 18
października 2013r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec
czynności Zamawiającego podjętych w przedmiotowym, polegających na:

1. ocenie ofert,

2. zaniechaniu wykonania czynności zgodnych z żądaniem odwołania CompuGroup
Medical Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, którego zarzuty Zamawiający w całości
uwzględnił (KIO 2169/13),
3. zaniechaniu odrzucenia oferty ALTERIS S.A. z siedzibą w Katowicach,
4. wyborze oferty ALTERIS S. A. z siedzibą w Katowicach, jako najkorzystniejszej.

Powyższym czynnościom zarzucił naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r., poz. 907),
zwanej dalej „ ustawą Pzp” oraz art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, a także art. 89 ust. 1 pkt 1 i 8
ustawy Pzp oraz art. 84 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty w sytuacji, gdy urządzenia i oprogramowanie zaoferowane
przez ALTERIS S.A. z siedzibą w Katowicach, nie spełniały wymagań SIWZ co dotyczy:
a) urządzenia wielofunkcyjnego A4 mono (str. 59 oferty ALTERIS), które nie spełnia
wymagań SIWZ w zakresie żądanych interfejsów Ethernet, którą to okoliczność uznał

Zamawiający uwzględniając w całości zarzuty odwołania CompuGroup Medical Polska Sp. z
o.o (por. pismo z dnia 16 września 2013 roku, znak LG-ZZ/ZP-352-44/D/2013), a którą
potwierdziła ALTERIS S.A. z siedzibą w Katowicach w wyjaśnieniach złożonych w dniu 25
września 2013 roku, deklarując osiągnięcie wymaganej funkcjonalności poprzez
zastosowanie zewnętrznego urządzenia, które nie zostało opisane w SIWZ, a którego
dostawę ALTERIS S.A. w Katowicach zadeklarowała dopiero w złożonych wyjaśnieniach
doprowadzając do niedopuszczalnej i niezgodnej z ustawą modyfikacji treści oferty
dokonanej po dniu składania ofert;
b) oprogramowania systemowego MS-Windows Server 2012 (str. 37, 41 oferty
ALTERIS) oraz pakietu biurowego MS-Office (str. 49, 54 oferty ALTERIS), które to
oprogramowanie zostało zaoferowane na licencji typu GOV, która nie może zostać udzielona
podmiotowi będącemu samodzielnym zakładem opieki zdrowotnej, co potwierdzają zasady
licencjonowania firmy Microsoft określone w dokumentach dołączonych do wyjaśnień
ALTERIS S.A. z siedzibą w Katowicach złożonych w dniu 25 września 2013 roku.

Mając na uwadze podniesione zarzuty wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2. powtórzenia czynności oceny ofert;
3. odrzucenia oferty ALTERIS Spółki Akcyjnej z siedzibą w Katowicach;
4. powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.

W pierwszym rzędzie Odwołujący zauważył, że we wcześniejszym odwołaniu (KIO
2169/13) kwestionował już czynność wyboru oferty ALTERIS S.A., jako oferty
najkorzystniejszej, w którym to postępowaniu odwoławczym zarzuty dotyczyły m.in.
zgodności z wymaganiami SIWZ urządzenia wielofunkcyjnego A4 mono (producent:
CANON, model: i-SENSYS MF 4870dn) oraz oprogramowania systemowego Microsoft
Windows Server 2012 oferowanego w oparciu o licencję typu GOV.

Zwrócił uwagę, że w wtedy Odwołujący podnosił, iż:
a)
urządzenie CANON i-SENSYS MF 4870dn nie spełnia warunków określonych
przez Zamawiającego ponieważ, nie dysponuje interfejsem 10/10/1000 Ethernet Base, a w
urządzeniu wbudowano jedynie interfejs 10/100;
b)
ALTERIS S.A. nie może dostarczyć oprogramowania MS-Windows Server
2012 oraz pakietu biurowego MS-Office, z którego Zamawiający mógłby legalnie korzystać
ponieważ licencja typu GOV może być udzielana określonym rodzajom podmiotów
zaliczającym się do administracji rządowej, spełniającym kryteria określone przez
producenta oprogramowania tj. firmę Microsoft. W świetle tych kryteriów samodzielny
publiczny zakład opieki zdrowotnej nie może korzystać z licencji typu GOV.

Wskazał na okoliczność, że Zamawiający w piśmie z dnia 16 września 2013 roku
(znak LG-ZZ/ZP-352-44/D/2013) uwzględnił odwołanie złożone przez CompuGroup Medical
Polska Sp. z o.o. zgodnie ze zgłoszonymi w nim żądaniami, a w ślad za wskazanym wyżej
pismem Zamawiający dokonał unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, a
następnie wezwał ALTERIS S.A. do złożenia wyjaśnień w celu potwierdzenia, iż wskazane
wyżej urządzenie wielofunkcyjne oraz oprogramowania spełniają wymagania SIWZ.

Nadto podniósł, że w wyjaśnieniach złożonych w dniu 25 września 2013 r. przez
ALTERIS S.A. w odniesieniu do urządzenia wielofunkcyjnego wykonawca ten wskazał, iż:
„ALTERIS S.A. potwierdza, ze zaoferował urządzenie wielofunkcyjne A4 mono (model: i-
SENSYS MF 4870dn, producent CANON) realizujące funkcjonalność: „Interfejs 10/100/1000
Ethernet Base TX oraz USB 2.0”, spełniające pozostałe wymagania opisane w Załączniku Nr
1 do Opisu przedmiotu zamówienia - Opis wymaganych parametrów sprzętu
komputerowego. Zamawiający poprzez taki zapis SIWZ nie wymaga konkretnego sposobu,
w jaki ma zostać spełnione uzyskanie interfejsu GigabitEthernet. W przypadku urządzenia
wielofunkcyjnego CANON MF4870DN ALTERIS 5.4. oferuje dodatkowo moduł printserwera
z interfejsem GiaabitEthernet. Moduł printserwera jest kompatybilny z urządzeniami
wielofunkcyjnymi MFP (czyli w tym przypadku CANON MF4870DN) oraz z najnowszymi
systemami operacyjnymi, między innymi Microsoft Windows 7” (por. str. 2 wyjaśnień
ALTERIS S.A.).

Zaznaczył także, że do wyjaśnień ALTERIS S.A. dołączyła ulotkę produktową
urządzenia External Gigabit USB Print Server PS 1103 (Zewnętrzny serwer wydruku Gigabit
USB) w wersji angielsko- i polskojęzycznej.

Odwołujący wskazał także, iż w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym część
SIWZ, Zamawiający poinformował wykonawców, iż przedmiot zamówienia obejmuje
„dostawę sprzętu komputerowego wymienionego w tabeli 1, o parametrach przedstawionych
w Załączniku nr 1 do opisu przedmiotu zamówienia”.

Poza tym zauważył, że w Tabeli 1 (Wykaz sprzętu komputerowego dostarczanego w
ramach zamówienia) Zamawiający zawarł zamkniętą listę dostarczanego sprzętu
komputerowego, gdzie w tabeli w poz. 10 wymienił urządzenia wielofunkcyjne A4 mono (10
szt.), jednak nie wymieniając żadnych dodatkowych urządzeń, w tym w szczególności
urządzeń typu print server.

W dalszej kolejności zwrócił uwagę, że w Załączniku nr 1 do Opisu Przedmiotu

Zamówienia, w części dotyczącej urządzenia wielofunkcyjnego A4 mono Zamawiający
wymagał wskazania producenta i modelu oferowanych urządzeń.

Jednocześnie Odwołujący podniósł, że Zamawiający opisał parametry tego
urządzenia wskazując, że urządzenie ma posiadać interfejs 10/100/1000 Ethernet Base TX
oraz USB 2.0.

Z powyższych względów - według Odwołującego - nie ulega wątpliwości, że opis
zawarty w załączniku dotyczy konkretnego urządzenia, a nie grupy urządzeń, a zatem
wymóg posiadania interfejsu 10/100/1000 Ethernet odnosi się, więc do samego urządzenia,
a nie bliżej nieokreślonych komponentów zewnętrznych.

Skoro zaś opis parametrów urządzenia ma charakter konstrukcyjny, a nie
funkcjonalny, oczywistym jest – w ocenie Odwołującego, iż wymagane parametry musi
osiągać samo urządzenie.

Wskazał również na istotny dla rozstrzygnięcia sprawy – w opinii Odwołującego - fakt,
iż na stronie 59 własnej oferty ALTERIS S.A. w sposób jednoznaczny podał, że oferuje
urządzenie CANON model i-SENSYS MF 4870dn nie wskazując jednak, iż wraz z nim
dostarczać będzie jakiekolwiek dodatkowe komponenty, a zwłaszcza, że dostawa obejmuje
także zewnętrzny serwer wydruku.

Nadto podkreślił, że ALTERIS S.A. w swoich wyjaśnieniach w sposób wyraźny
przyznał, iż urządzenie CANON model i-SENSYS MF 4870dn nie posiada wymaganego
interfejsu 10/100/1000 Ethernet Base TX, a dla osiągnięcia funkcjonalności żądanej przez
Zamawiającego koniecznym jest zastosowanie dodatkowego zewnętrznego serwera
wydruku, stanowiącego odrębne urządzenie.

Zdaniem Odwołującego fakt ten znajduje potwierdzenie w dołączonych przez
ALTERIS S.A. ulotkach produktowych.

Według Odwołującego bezspornym jest również, iż zewnętrzny serwer wydruku nie
był objęty treścią oferty ALTERIS S.A., o czym świadczy fakt, iż dopiero w wyjaśnieniach z
dnia 25 września 2013 roku ALTERIS S.A. wskazała, iż dodatkowo oferuje moduł
printserwera.

Biorąc powyższe argumenty pod uwagę stwierdził, iż zaoferowane przez ALTERIS
S.A. urządzenie CANON i-SENSYS MF 4870dn nie spełnia wymogów SIWZ.

Nie można bowiem podzielić poglądu, zgodnie z którym wymagane parametry
urządzenia wielofunkcyjnego mogły być osiągane przez użycie dodatkowych, zewnętrznych
urządzeń. Opis przedmiotu zamówienia w żaden sposób nie pozwalał na tak dowolne
rozszerzenie przedmiotu świadczenia przez wykonawcę, tym bardziej, iż Zamawiający nie
przewidywał możliwości składania ofert wariantowych. Z kolei sam Zamawiający w sposób
wyraźny i niebudzący wątpliwości określił katalog urządzeń dostarczanych w ramach
niniejszego zamówienia. Lista ta ma charakter zamknięty i nie zawiera modułu printserwera.

Nadto podniósł, iż nawet, jeśli uznać, że osiągnięcie wymaganego parametru
mogłoby nastąpić poprzez użycie dodatkowych urządzeń, to jednak bezspornym – w ocenie
Odwołującego - pozostaje, że oferta ALTERIS S.A. w żadnym punkcie nie przewidywała
dostarczenia takich urządzeń, a w szczególności nie wymieniała zewnętrznego serwera
wydruku Gigabit USB PS 1103 oraz fakt, że ALTERIS S.A. dopiero w złożonych
wyjaśnieniach oświadczyła, że oferuje dodatkowe urządzenie, dzięki któremu osiąga
wymagane parametry SIWZ.

Taka sytuacja oznacza – według Odwołującego, że ALTERIS S.A. w złożonych
wyjaśnieniach podjęła próbę modyfikacji złożonej oferty, podczas gdy w świetle
unormowania zawartego w art. 84 ust. 1 ustawy Pzp zmiana oferty może następować
wyłącznie do upływu terminu składania ofert, a zmiana oferty dokonywana w terminie
późniejszym jest więc wykluczona, a zmodyfikowana w taki sposób oferta powinna ulec
odrzuceniu z uwagi na jej niezgodność z przepisami ustawy.

Podkreślił przy tym, że Zamawiający uwzględniając zarzuty pierwszego odwołania de
facto przyznał, że urządzenie CANON i-SENSYS MF 4870dn nie spełnia wymogów SIWZ, a
prowadząc dodatkowe postępowanie wyjaśniające Zamawiający uzyskał dodatkowe
potwierdzenie zarzutu podnoszonego przez Odwołującego.

Nadto argumentował, że zgodnie zaś z treścią art. 186 ust. 2 ustawy Pzp
Zamawiający w takiej sytuacji zobligowany był odrzucić ofertę ALTERIS S.A., to jest
wykonać czynność wnioskowaną przez Odwołującego, które to zaniechanie odrzucenia
oferty ALTERIS S.A. skutkuje powyższego przepisu ustawy Pzp.

Reasumując powyższy wywód podniósł, że w przedmiotowej sprawie bezspornym
jest, iż urządzenie CANON i-SENSYS MF 4870dn nie spełnia wymogów SIWZ, co powinno
prowadzić do odrzucenia oferty ALTERIS S.A. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 SIWZ.

Poza tym zarzucił, że dokonanie wyboru oferty ALTERIS S.A. w powyższych
warunkach, pomimo wystąpienia powyższych uchybień narusza przepis art. 7 ust. 3 ustawy
Pzp, a nadto wskazuje na istnienie po stronie Zamawiającego preferencji dotyczącej
wykonawcy ALTERIS, co jest sprzeczne z treścią art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.

Odnośnie zarzutu dotyczącego oprogramowania systemowego MS-Windows Server
2012 oraz pakietu biurowego MS-Office CGM podniósł, że w poprzednim odwołaniu
wskazywał, iż licencja GOV, na której ALTERIS S.A. ofertuje wskazane wyżej
oprogramowanie, może być udzielana tylko określonym kategoriom podmiotów rządowych.

Zauważył przy tym, że rodzaj licencji wiąże się w tym wypadku z uzyskaniem
szczególnie atrakcyjnej ceny, stąd też producent oprogramowania limituje dostęp do tego
rodzaju licencji.

Wskazał także, że do wyjaśnień złożonych w dniu 25 września 2013 roku ALTERIS
S.A. dołączyła wydruk z informacji dotyczącej licencji GOV, z której wynika, iż licencja GOV
może być udzielana instytucjom rządowym świadczącym usługi w zakresie ochrony zdrowia,
rozstrzygające w sprawach polityki zdrowotnej lub ustanawiające przepisy dotyczące
ochrony zdrowia na szczeblu krajowym, finansujące usługi w zakresie ochrony zdrowia.

Z powyższego Odwołujący wnioskował, że licencja GOV (rządowa) przeznaczona
jest dla naczelnych organów rządowych z sektora służby zdrowia, a Zamawiający ma status
samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, którego założycielem jest jednostka
samorządu terytorialnego (powiat) - instytucja pozarządowa.

Dodatkowo zauważył, że jest to podmiot, który może prowadzić działalność
gospodarczą i osiągać dochody z tego tytułu, a więc nie spełnia on więc kryteriów
określonych w dokumencie przedstawionym przez ALTERIS S.A.

Licencja typu GOV – według zapatrywania Odwołującego - nie może więc zostać
skutecznie udzielona Zamawiającemu, który otrzymując oprogramowanie na takiej licencji
korzystałby z niego nielegalnie.

Powyższe oznacza – zdaniem Odwołującego, iż oferta ALTERIS S.A. także i w tym
elemencie jest niezgodna z wymaganiami SIWZ, a zatem powinna zostać odrzucona na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.

Dodatkowo zarzucił, że oferta ta narusza też przepis ustawy o prawie autorskim i

prawach pokrewnych, albowiem zgodnie z zobowiązaniem zawartym w ofercie ALTERIS
S.A. zamierza przekazać Zamawiającemu oprogramowanie, z którego Zamawiający nie
będzie mógł korzystać, co powinno to skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp.

Podkreślił przy tym, że Zamawiający uwzględniając zarzuty pierwszego odwołania de
facto przyznał, że systemowe oraz pakiet biurowy firmy Microsoft nie spełniają wymogów
SIWZ, a prowadząc dodatkowe postępowanie wyjaśniające Zamawiający uzyskał
potwierdzenie zarzutu podnoszonego przez Odwołującego.

Według Odwołującego zgodnie z treścią art. 186 ust. 2 ustawy Pzp Zamawiający w
takiej sytuacji zobligowany był odrzucić ofertę ALTERIS S.A., to jest wykonać czynność
wnioskowaną przez Odwołującego, a zaniechanie odrzucenia powyższej oferty skutkuje
naruszeniem przepisu art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.

W dniu 21 października 2013r. zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego wykonawca: ALTERIS S.A. z siedzibą w
Katowicach, zwany dalej Przystępującym.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.

Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść dokumentacji postępowania przetargowego, w tym ogłoszenia i Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), oferty Przystępującego, informacji o powtórzeniu
czynności badania i oceny ofert oraz wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 9 października
2013r., wezwania do uzupełnienia dokumentów i złożenia wyjaśnień z dnia 18 września
2013r. i odpowiedzi Przystępującego na to wezwanie z dnia 24 września 2013r., zgłoszenia
przystąpienia do postępowania odwoławczego, odpowiedzi na odwołanie z dnia 30
października 2013r., jak również na podstawie złożonych na rozprawie przez strony i
uczestnika wyjaśnień oraz pism Izba postanowiła odwołanie oddalić.

Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.

Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w
działaniach Zamawiającego naruszenia przepisów art. 7 ust.1 i 3, art. 89 ust. 1 pkt 1, 2, 8
oraz art.84 ust.1 ustawy Pzp, jak również art. 186 ust.2 ustawy Pzp.

Jednym z istotnych zagadnień wymagających rozstrzygnięcia w przedmiotowej
sprawie była kwestia oceny czy treść oferty złożonej przez Odwołującego odpowiadała treści
SIWZ, a także czy wybór najkorzystniejszej oferty w przedmiotowym przetargu był
uzasadniony pod względem prawnym.

W pierwszej kolejności jednak Izba rozstrzygnęła zarzut naruszenia przepisu art.186
ust.2 ustawy Pzp, uznając go za bezzasadny.

Stosownie do brzmienia tego przepisu w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.

Zdaniem Izby Zamawiający wykonał w całej rozciągłości żądania Odwołującego
zawarte w odwołaniu o sygn. akt KIO 2169/13.

Na tle tego zarzutu Izba ustaliła, że Odwołujący w tamtym postępowaniu
odwoławczym wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
1)
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2)
powtórzenia czynności oceny ofert,
3)
wezwania wykonawcy Alteris do złożenia wyjaśnień, co do zastrzeżenia
poufności części oferty złożonej przez tego wykonawcę,
4)
odtajnienia zastrzeżonej i nieudostępnionej odwołującemu części oferty
wykonawcy Alteris,
5)
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę Alteris lub ewentualnie wezwania
wykonawcy Alteris do uzupełnienia dokumentów dotyczących udostępnienia temu
wykonawcy zasobów podmiotu trzeciego,
6)
powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.

Z powyższego wynika, że Odwołujący w pkt. 5 żądania odwołania wnioskował w ten
sposób, że wykonanie jednej z czynności wymienionych w tym punkcie będzie wystarczające
dla spełnienia tego wniosku.

Jednocześnie Izba stwierdziła, że Zamawiający wykonał czynność wezwania
wykonawców do uzupełnienia dokumentów, o której mowa w powyższym pkt. 5 wniosków
odwołania, zatem zarzut ten nie mógł zostać uwzględniony.

Następnie przechodząc do drugiej grupy zarzutów wskazujących na sprzeczność
treści złożonej przez Przystępującego oferty z treścią SIWZ Izba uznała te zarzuty za
nieznajdujące uzasadnienia w zebranym w sprawie materiale dowodowym.

Izba ustaliła, że Zamawiający w rozdziale II SIWZ opisu przedmiotu zamówienia w
tabeli 1 wskazał wykaz sprzętu komputerowego w ramach zamówienia.

Pod l.p.1, 2, 5, 6 przedmiotowej tabeli 1 określił ogólnie wymagane oprogramowania,
zaś pod l.p.11 wskazał urządzenie wielofunkcyjne A4, mono, zaś w załączniku nr 1 – do
opisu przedmiotu zamówienia dokonał opisu wymaganych parametrów sprzętu
komputerowego.

Na podstawie powyższego opisu wykonawcy byli zobowiązani do wpisania w ofercie
producenta, oferowanego modelu, roku produkcji oraz potwierdzenia oferowanego
parametru.

Izba stwierdziła, że w zakresie przedmiotowego sporu na stronie 37 oferty, poz.1
serwer bazodanowy 1 sztuka pod l.p.47, na stronie 41 oferty, poz.1 serwer aplikacyjny 1
sztuka pod l.p.26, na stronie 49 oferty, poz.5 stacjonarna stacja robocza – 60 sztuk pod
l.p.17, na stronie 54 oferty, poz.6 mobilna stacja robocza(laptop – 10 sztuk) pod l.p.16 i na
stronie 59 oferty, poz.11 urządzenie wielofunkcyjne A4, mono – 10 sztuk pod l.p.9
Przystępujący dokonał wpisu wszystkich powyżej wskazanych elementów oczekiwanych
przez Zamawiającego.

Okoliczności tej nie zmienia przeprowadzone przez Zamawiającego postępowanie
wyjaśniające w zakresie złożonej przez Przystępującego oferty na podstawie art.26 ust.4
ustawy Pzp (vide: pismo Zamawiającego z dnia 18 września 2013r.), które w istocie
potwierdzało oświadczenie Przystępującego dotyczące zaoferowanych parametrów.

Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego, że zaoferowany moduł printserwera z
interfejsem GigabitEthernet, jako element peryferyjny urządzenia Canon, model: i – SENSYS
MF4870dn nie był zaoferowany, gdyż gdyby było inaczej bezprzedmiotowe byłoby

potwierdzenie przez Przystępującego tej funkcjonalności w odniesieniu do urządzenia
wielofunkcyjnego.

Przede wszystkim należy wskazać, że Zamawiający dokonał – w ocenie Izby – opisu
parametrów przedmiotu zamówienia przy uwzględnieniu funkcji zaoferowanego urządzenia,
nie przewidując jednak możliwości opisania w ofercie szczegółowego rozwiązania
techniczno – funkcjonalnego, zatem wykonawcy nie mieli obowiązku dokonania wpisu
modułu towarzyszącego urządzeniu.

Izba stwierdziła, że dla Zamawiającego kluczowe znaczenie miało określenie przez
wykonawców w ofercie urządzenia wielofunkcyjnego A4, mono, jego producenta, modelu i
roku produkcji, a także potwierdzenie oferowanego parametru.

Wymaga również podkreślenia, że SIWZ nie przewidywała innych wymagań, w
szczególności dotyczących zestawienia wyposażenia zewnętrznego, tworzącego z
urządzeniem integralną całość, nie zawierała także zakazu skorzystania z takiego
połączenia.

Należy również zaznaczyć, że Zamawiający nie przewidział w SIWZ dodatkowej
rubryki w załączniku nr 1 Opis wymaganych parametrów sprzętu komputerowego do oferty
na uwagi umożliwiające rozbudowanie przez wykonawców opisu technicznego rozwiązania
wraz ze wskazaniem akcesoriów do zaoferowanego urządzenia.

Izba doszła również do przekonania, że argumentacja Odwołującego i wnioski z niej
wynikające o zamkniętym katalogu zaoferowanych urządzeń są przekonywujące, jednak nie
mają one związku z okolicznością zaproponowania urządzenia wielofunkcyjnego
zawierającego rozwiązanie peryferyjne.

Należy wyraźnie wskazać, że Zamawiający wymagał zaoferowania jedynie
urządzenia wielofunkcyjnego A4, mono – 10 sztuk bez określenia sposobu uzyskania
funkcjonalności, w tym również w aspekcie technicznym i opisowym.

Izba stwierdziła, że propozycja dostawy oczekiwanego przez Zamawiającego
urządzenia została w ofercie Przystępującego złożona wraz z potwierdzeniem żądanych
parametrów funkcjonalności, w tym dotyczących l.p.9 – interfejs 10/100/1000 Ethernet Base
TX oraz USB 2.0.

Jeżeli Zamawiający w powyższym zakresie nie poczynił żadnych zastrzeżeń w
zakresie zakazu dokonywania zestawienia wymaganego urządzenia z innym elementem
(modułem), to kreowanie nowych wymagań SIWZ na etapie oceny ofert jest prawnie
niedopuszczalne.

Jednocześnie wymaga zauważenia, że Zamawiający nie żądał w SIWZ jakichkolwiek
dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań załącznika nr 1 do SIWZ w spornym
zakresie.

W zakresie drugiego zarzutu Izba uznała, że Zamawiający będzie uprawniony do
skorzystania z licencji GOV, jako podmiot uprawniony, działający non profit i będący
jednostką sektora finansów publicznych realizującą przede wszystkim zadania lecznicze.

Według Izby Zamawiający mieści się kategorii podmiotów uprawnionych w ramach
definicji Microsoft(EMEA) w kategorii podmiotów - E. Służba zdrowia, to jest wszelkich
organizacji/instytucji rządowych świadczących usługi w zakresie ochrony zdrowia i
ubezpieczeń, rozstrzygających w sprawach polityki zdrowotnej lub ustanawiających przepisy
dotyczące ochrony zdrowia na szczeblu krajowym, finansujących usługi w zakresie ochrony i
ubezpieczeń lub odgrywających rolę regulacyjną w przypadku takich usług.

Należy stwierdzić, że stosownie do § 1 ust.1 Statutu Zespołu Opieki Zdrowotnej
„Szpitala Powiatowego” w Sochaczewie będącego Załącznikiem do Uchwały nr XVI/86/2012
Rady Powiatu w Sochaczewie z dnia 15 czerwca 2012r.jest on samodzielnym publicznym
zakładem opieki zdrowotnej, będącym podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej(Dz. U. nr
112, poz.654 z późn.zm).

Natomiast zgodnie z art. 4 ust.1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba
prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje
zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

W myśl zaś art. 55 ust.1 pkt. 2 cyt. wyżej ustawy o działalności leczniczej
samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może uzyskiwać środki finansowe z
wydzielonej działalności innej niż wymieniona w pkt 1, jeżeli statut przewiduje prowadzenie
takiej działalności.

Statut, co prawda w § 6 przewiduje możliwość prowadzenia przez szpital działalności
gospodarczej, innej niż działalność leczniczą, jednak – w ocenie Izby – nie jest to działalność
gospodarcza sensu stricte, o której mowa w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej,
lecz jest to działalność oparta jedynie na mechanizmie samofinansowania, która służy
dofinansowaniu działalności leczniczej.

Z wyjaśnień Zamawiającego wynika, że szpital nie jest podmiotem nastawionym na
zysk, który wypłacałby dywidendy udziałowcom, a jego działalność jest finansowana w
ponad 50% z budżetu państwa.

Nadto Zamawiający oświadczył, że w chwili obecnej szpital ponosi stratę na
działalności, a wszystkie zyski uzyskiwane z działalności poza leczniczej są przeznaczane
na działalność leczniczą.

Poza tym wymaga wskazania, że art. 17 ust.1 pkt.4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o
podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są: dochody
podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa,
naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw
społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w
wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i
społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zatem Izba uznała, że powyższe okoliczności pozwalają Zamawiającemu na
skorzystanie z zaoferowanego typu licencji.

Reasumując powyższe Odwołujący – według zapatrywania Izby - nie udowodnił wżaden sposób, że Zamawiający nie jest podmiotem, który może skorzystać z dobrodziejstwa
licencji typu GOV Microsoft, a w szczególności nie wykazał on za pomocą dokumentu, że
producent oprogramowania zakazuje szpitalowi skorzystanie z takiej licencji oraz, że szpital
prowadzi działalność gospodarczą nastawioną na zysk, jak przedsiębiorca. Przedłożony
Statut ZOZ Szpitala przewiduje jedynie możliwość prowadzenia określonej działalności, co
nie jest równoznaczne z obowiązkiem prowadzenia takiej działalności, a wobec tego nie
przesądza o ograniczeniu dostępu dla szpitala do takiego rodzaju licencji.

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp postanowiła
oddalić odwołanie.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:…………………..



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie