eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013 › Sygn. akt: KIO 2185/13
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2013-09-24
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 2185/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 24 września 2013 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 września 2013 r. przez wykonawcę Maquet Polska
sp. z o.o. w Warszawie

przy udziale wykonawcy Sorin Group Polska sp. z o.o. w Warszawie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,

w postępowaniu prowadzonym przez Szpital Bielański im. ks. Jerzego Popiełuszki
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Warszawie


postanawia:

1. umorzyć postępowanie odwoławcze,

2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty 7.500,00 zł (słownie: siedmiu tysięcy pięciuset złotych) na
rzecz wykonawcy Maquet Polska sp. z o.o. w Warszawie, stanowiącej wpis od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 poz. 907 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodnicz
ący: ………….…………


Sygn. akt: KIO 2185/13
U z a s a d n i e n i e

Szpital Bielański im. ks. Jerzego Popiełuszki Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej w Warszawie, zwany dalej „zamawiającym”, prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013
poz. 907 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, którego przedmiotem jest „dostawa zestawów
do oksygenacji pozaustrojowej ECMO dla Szpitala Bielańskiego w Warszawie”.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
poz. 329246. Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia z
zastosowaniem przepisów ustawy Pzp wymaganych przy procedurze, której wartość
szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

W dniu 5 września 2013 r. zamawiający zawiadomił faksem wykonawcę Maquet
Polska sp. z o.o. w Warszawie, zwanego dalej „odwołującym”, o odrzuceniu złożonej przez
odwołującego oferty, a także o wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
wykonawcę Sorin Group Polska sp. z o.o. w Warszawie, zwanego dalej „wykonawcą Sorin”.

Wobec czynności odrzucenia złożonej przez siebie oferty, a w konsekwencji wobec:
1) czynności zamawiającego polegającej na wyborze oferty wykonawcy Sorin,
2) zaniechania czynności wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej,
3) zaniechania uznania wyjaśnień dotyczących treści oferty odwołującego
odwołujący wniósł w dniu 10 września 2013 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej.

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie
1) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp przez przeprowadzenie przedmiotowego postępowania z
naruszeniem zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz
zaniechanie dokonania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej oferty w
postępowaniu,
2) art. 87 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie uznania przez zamawiającego wyjaśnień
odwołującego potwierdzających zgodność złożonej przez niego oferty z treścią SIWZ,
3) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp przez niezasadne odrzucenie oferty odwołującego jako
niezgodnej z treścią SIWZ,

4) art. 91 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie czynności wyboru oferty odwołującego jako
najkorzystniejszej w postępowaniu.

W oparciu o przywołane zarzuty i przedstawioną w uzasadnieniu odwołania
argumentację odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
1) unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy Sorin jako najkorzystniejszej w
postępowaniu,
2) unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
3) powtórzenia czynności badania i oceny ofert w postępowaniu,
4) dokonania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.

Na podstawie dokumentacji postępowania ustalono, że zamawiający kopię odwołania
wraz z wezwaniem do zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego przekazał
innym wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu w dniu 10 września 2013 r. pocztą
elektroniczną.

W dniu 11 września 2013 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
pochodzące od wykonawcy Sorin. Zgłoszenie przystąpienia zostało podpisane przez Panią
Filipinę Pilichowską, działającą na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wykonawcę
Sorin w dniu 23 października 2013 r. W treści pełnomocnictwa wskazano m.in. że
pełnomocnik w ramach i zakresie działalności spółki ma prawo do pełnego i samodzielnego
reprezentowania spółki oraz do samodzielnego składania podpisów w imieniu spółki
obejmujące zajmowanie się kwestiami biznesowymi o wartości do 500.000 euro w
szczególności w zakresie sporządzenia oświadczeń, zawiadomień i deklaracji wymaganych
zgodnie z przepisami ustawy Pzp, w tym składania odwołań i korzystania z innych środków
prawnych wymienionych w ww. ustawie.
W treści zgłoszenia przystąpienia nie wskazano, w czym wykonawca upatruje
interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony do której przystępuje, tj.
zamawiającego.

Ustalono także, że 19 września 2013 r., przed rozpoczęciem posiedzenia z udziałem
stron, do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź na odwołanie, w której
zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.

Zamawiający ani zgłaszający przystąpienie nie stawili się na posiedzenie Izby z
udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego wyznaczone w dniu 24 września

2013 r. Ponieważ jednak zostali prawidłowo zawiadomieni o terminie posiedzenia (dowody
zawiadomień w aktach sprawy), ich niestawiennictwo nie wstrzymało rozpoznania odwołania
(§ 20 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań Dz.U. Nr 48, poz. 280 ze zm.).

W dniu 24 września 2013 r., w trakcie posiedzenia przed Izbą, odwołujący złożył
opozycję wobec zgłoszenia przystąpienia wykonawcy Sorin. Wywiódł, że zgłaszający
przystąpienie nie wykazał umocowania osoby, która w imieniu wykonawcy Sorin podpisała
zgłoszenie przystąpienia, tj. dla pani Filipiny P. Podniósł, że pełnomocnictwo z 23
października 2013 r. jest jedynie pełnomocnictwem ogólnym, w którym nie wymieniono
nazwy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez
zamawiającego. Ponadto zarzucił, że pełnomocnictwo nie mocuje pełnomocnika do
wnoszenia środków ochrony prawnej na podstawie ustawy Pzp, a nadto jest ograniczone
kwotowo do podpisywania korespondencji w sprawach o wartości do 5 000 euro, w sytuacji
gdy wartość oferty odwołującego opiewa na około 48 000 euro. Niezależnie od powyższego
odwołujący podniósł, że zgłaszający przystąpienie nie wskazał w zgłoszeniu przystąpienia, w
czym upatruje interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której zgłosił
przystąpienie, tj. zamawiającego.

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że zgłoszenie przystąpienia złożone przez
wykonawcę Sorin było nieskuteczne z uwagi na niewskazanie przez wykonawcę w czym
upatruje interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia odwołania na korzyść zamawiającego, co jest
jednym z warunków formalnych zgłoszenia przystąpienia, wynikających z art. 185 ust. 2
ustawy Pzp.
Stosownie do art. 185 ust. 2 ustawy Pzp Wykonawca może zgłosić przystąpienie do
post
ępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania,
wskazuj
ąc stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
strony, do której przyst
ępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w formie
pisemnej
albo
elektronicznej
opatrzonej
bezpiecznym
podpisem
elektronicznym
weryfikowanym za pomoc
ą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a jego kopię przesyła się
zamawiaj
ącemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
Z przywołanego przepisu wynika w sposób jednoznaczny, że jednym z elementów
pisma, jakim jest zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego, winno być
wskazanie, w czym wykonawca upatruje swego interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia

odwołania na korzyść strony, do której przystępuje. Wykonawca w piśmie swym oświadczył
jedynie, iż „posiada interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego”, nie
odnosząc tego jednak tego w żaden sposób do okoliczności faktycznych w postępowaniu.
Wskazanie interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia jest elementem istotnym pisma albowiem -
jak wynika z przepisu art. 185 ust. 3 ustawy Pzp - ustawodawca przyznaje status uczestnika
postępowania wyłącznie wykonawcom, którzy mają interes w tym, aby odwołanie zostało
rozstrzygnięte na korzyść jednej ze stron. Ponadto, w myśl art. 185 ust. 4 ustawy Pzp,
interes ten może być kwestionowany przez strony w drodze opozycji.
Niewskazanie w czym wykonawca upatruje interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść strony do której przystąpił jest zatem brakiem formalnym zgłoszenia przystąpienia do
postępowania odwoławczego. Jednocześnie dostrzeżenia wymaga, że ustawa Prawo
zamówień publicznych nie zna instytucji usunięcia braków formalnych zgłoszenia
przystąpienia do postępowania odwoławczego (w przeciwieństwie do instytucji usunięcia
braków formalnych odwołania – art. 187 ust. 3 ustawy Pzp). Powyższe skutkowało
koniecznością uznania za bezskuteczne zgłoszenia przystąpienia wykonawcy Sorin do
analizowanego postępowania odwoławczego. Stwierdzono zatem, że w terminie określonym
w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp żaden wykonawca nie zgłosił Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Podzielono tym samym, wielokrotnie wyrażany w orzecznictwie Izby pogląd, iż Brak
skutecznego, tj. zgodnego z art. 185 ust. 2 p.z.p., zgłoszenia przyst
ąpienia do postępowania
odwoławczego nale
ży traktować jako brak przystąpienia w terminie opisanego w art. 186 ust.
2 ustawy. Tym samym w przedmiotowym post
ępowaniu odwoławczym nie brał udziału żaden
wykonawca przyst
ępujący po stronie zamawiającego(tak m.in. postanowienie KIO z dnia 6
kwietnia 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 348/10).
Podzielono w omawianym zakresie również
stanowisko wyrażane w piśmiennictwie, zgodnie z którym Wobec braku przepisów
ustalaj
ących zasady uzupełniania braków formalnych w interwencji ubocznej ich ewentualne
wyst
ąpienie sankcjonowane będzie odrzuceniem interwencji (por. Dzierżanowski
Włodzimierz, Jerzykowski Jarosław, Stachowiak Małgorzata, komentarz LEX 2010,
Komentarz do art. 185 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówie
ń publicznych
(Dz.U.10.113.759), [w:] M. Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzier
żanowski, Prawo zamówień
publicznych. Komentarz, LEX, 2010, wyd. IV.).

W dalszej kolejności Izba nie podzieliła stanowiska odwołującego jakoby zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego z 11.09.2013 r. zostało podpisane przez
osobę, która nie wykazała umocowania do sporządzenia i wniesienia takiego pisma.
Wbrew stanowisku odwołującego, literalna analiza pełnomocnictwa z 23.10.2013 r.
prowadziła do wniosku, że mocowało ono pełnomocnika do korzystania ze środków ochrony

prawnej w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych na
podstawie ustawy Pzp. Ze strony 4 pełnomocnictwa wynikało prawo do sporządzenia
oświadczeń, zawiadomień i deklaracji wymaganych zgodnie z przepisami ustawy Pzp, w tym
składania odwołań i korzystania z innych środków prawnych wymienionych w ww. ustawie.
Niewątpliwie zaś zgłoszenie przystąpienia uznaje się za środek ochrony prawnej,
uregulowany w dziale VI ustawy Pzp zatytułowanym „Środki ochrony prawnej”.
Zgodzić należało się ze stanowiskiem odwołującego, że w orzecznictwie Izby, jak
również sądów okręgowych orzekających w przedmiocie skarg na orzeczenia Izby
ugruntował się pogląd, że pełnomocnictwo do wniesienia środka ochrony prawnej na gruncie
ustawy Pzp winno być pełnomocnictwem rodzajowym. Jednakże, wbrew stanowisku
odwołującego, analizowane pełnomocnictwo z 23.10.2013 r. takiemu wymogowi
odpowiadało. Przywołany wyżej fragment świadczył również o tym, że było to
pełnomocnictwo rodzajowe, gdyż mocowało pełnomocnika do działania w imieniu spółki w
tych rodzajach spraw, które polegać będą na korzystaniu ze środków ochrony prawnej w
postępowaniach o udzielenie zamówienia prowadzonych na podstawie ustawy Pzp. Nie
można zgodzić się ze stanowiskiem odwołującego, że z pełnomocnictwem rodzajowym
mielibyśmy do czynienia wyłącznie wtedy, gdyby nawiązywało ono do nazwy konkretnego
postępowania o udzielenie zamówienia, które prowadzi zamawiający. W ocenie Izby, takie
pełnomocnictwo byłoby pełnomocnictwem szczegółowym, a nie rodzajowym.
Niezgodne z rzeczywistością było również stanowisko odwołującego jakoby
umocowanie pełnomocnika ograniczono kwotowo do podpisywania korespondencji w
sprawach o wartości do 5 000 euro. Izba stwierdziła, że istotnie ze str. 3 pełnomocnictwa
wynikało przywołane ograniczenie. Uszło jednak uwadze odwołującego, że w świetle treści
str. 4 pełnomocnictwa, pełnomocnik w ramach i zakresie działalności spółki miał również
prawo do pełnego i samodzielnego reprezentowania spółki oraz do samodzielnego składania
podpisów w imieniu spółki, obejmujące zajmowanie się kwestiami biznesowymi o wartości do
500.000 euro, w tym korzystanie ze środków ochrony prawnej na gruncie ustawy Pzp. A
zatem należało dojść do wniosku, że pełnomocnik, w zakresie korzystania ze środków
ochrony prawnej, nie był ograniczony kwotą 5.000 euro, lecz 500.000 euro, która to wartość
znacznie przewyższała cenę oferty przystępującego czy odwołującego.

W dalszej kolejności Izba, działając na podstawie art. 185 ust. 4 ustawy Pzp,
postanowiła oddalić opozycję odwołującego przeciw przystąpieniu. Jak wynika z
przywołanego przepisu uwzględnienie opozycji następuje w sytuacji, jeżeli zgłaszający
opozycję uprawdopodobni, że wykonawca nie ma interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść strony do której przystąpił. Koniecznym jest zatem co najmniej przedstawienie
zaczątku dowodu, że wykonawca nie odniesienie żadnej korzyści w razie rozstrzygnięcia

odwołania na korzyść strony, do której przystąpił. Argumentacja podniesiona przez
odwołującego nawiązywała wyłącznie do strony formalnej zgłoszenia przystąpienia, więc
Izba odniosła się do niej w ramach oceny skuteczności zgłoszenia przystąpienia. Odwołujący
nie tylko nie uprawdopodobnił, ale nawet nie wskazał takich okoliczności, które świadczyłyby
o tym, że wykonawca Sorin nie posiada interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
zamawiającego, co skutkowało koniecznością oddalenia opozycji.

Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne, jak również fakt, że zamawiający
w dniu 19 września 2013 r. uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości,
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na
podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp. Zgodnie z przywoływanym przepisem, w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba
może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca.

W związku z powyższym Izba, na podstawie art. 186 ust. 2, art. 186 ust. 6 pkt 1, art.
192 ust. 1 zd. 2 ustawy Pzp, postanowiła jak na wstępie.

Izba nakazała zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania,
stosownie do przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41, poz. 238), zgodnie z którym w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę, jeżeli w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca, a zamawiający uwzględnił w
całości zarzuty przedstawione w odwołaniu przed rozpoczęciem posiedzenia z udziałem
stron Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej
tytułem wpisu.

Przewodniczący: ……………..………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie