eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012Sygn. akt: KIO 2145/12
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2012-10-12
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 2145/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 12.10.2012 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
05.10.2012 r. przez ERBUD S.A., ul. Puławska 300 A, 02-819 Warszawa; adres do
doręczeń: ERBUD S.A. Oddział Szczecin, ul. Mostnika 22
. 70 - 672 Szczecin
w postępowaniu prowadzonym przez Komendę Wojewódzką Policji w Szczecinie,
ul. Małopolska 47, 70 - 515 Szczecin


postanawia:

1. umorzyć postępowanie odwoławcze;

2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz ERBUD
S.A., ul. Puławska 300 A
, 02-819 Warszawa; adres do doręczeń: ERBUD S.A.
Oddział Szczecin, ul. Mostnika 22
. 70 - 672 Szczecin kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.





Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.


Przewodniczący:

…………………………………



Sygn. akt: KIO 2145/12

U z a s a d n i e n i e


Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego pt.: "Wykonanie
zadania inwestycyjnego pn. „Poprawa dostępności funkcjonalności budynków i elementów
zagospodarowania Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie Szczecińskim poprzez integrację
pełnionych funkcji w nowej siedzibie przy ul. Warszawskiej 29"
, zostało wszczęte ogłoszeniem
w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2012/S
185-303953 z 26.09.2012 r. przez Komendę Wojewódzką Policji w Szczecinie, ul. Małopolska
47, 70 - 515 Szczecin zwaną dalej: „Zamawiającym”.
W dniu 05.10.2012 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) wpłynęło odwołanie
ERBUD S.A., ul. Puławska 300 A, 02-819 Warszawa; adres do doręczeń: ERBUD S.A. Oddział
Szczecin, ul. Mostnika 22. 70 - 672 Szczecin zwanego dalej: „ERBUD S.A.” albo „Odwołującym”
na podstawie art. 179 i nast.

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp”. Kopię odwołania
Zamawiający otrzymał w dniu 05.10.2012 r. (wpływ bezpośredni do Kancelarii Zamawiającego).
Odwołanie zostało wniesione od treści postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ" opublikowanej w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej, a także na stronach Biuletynu Informacji Publicznej i tablicy ogłoszeń
Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie, które naruszają zasadę uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców, żądając zmiany opisanych niżej postanowień ogłoszenia
o zamówieniu i SIWZ w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu. Mając powyższe na
uwadze żądał zmiany opisu warunków udziału w postępowaniu i zmiany poszczególnych
postanowień Ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ. dotyczących, między innymi, przedmiotu
świadczenia, jak i sposobu jego spełnienia, poprzez nakazanie Zamawiającemu zmiany
poszczególnych postanowień Ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ. jak i stanowiących jej integralną
treść: wzoru umowy wraz z załącznikami - załącznik nr 6 do SIWZ, jak i innych postanowień
opisu przedmiotu zamówienia zwanego dalej: „OPZ". Poprzez opisane niżej postanowienia
Ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ Zamawiający naruszył przepisy art. 7, 29 i nast., 36, 41 Pzp.

Warunek udziału w postępowaniu dotyczący dysponowania osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia, w zakresie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego kierownika
budowy (naruszenie art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust. 4 Pzp). W Ogłoszeniu o zamówieniu, oraz
w rozdziale V SIWZ, zatytułowanym: "Warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu
dokonywania oceny spełniania tych warunków"
Zamawiający zażądał wykazania się
dysponowaniem osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Wskazał, że: „za spełnienie
powyższego warunku Zamawiający uzna jeżeli wykonawca wykaże. że dysponuje osobami


zdolnymi do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w rozumieniu
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 i Nr 170,
poz. 1217) w określonych specjalnościach na nw. stanowiskach:
a) Kierownik Budowy - wymagane kwalifikacje i doświadczenie zawodowe:
- posiadanie uprawnień do kierowania robotami bez ograniczeń w specjalności
konstrukcyjno- budowlanej,
- posiadanie co najmniej pięcioletniego doświadczenia jako Kierownik Budowy przy
realizacji obiektów kubaturowych w tym co najmniej przy realizacji jednej inwestycji polegającej
na budowie budynku użyteczności publicznej o kubaturze minimum 5.000 m³ wraz
z infrastrukturą techniczną i wartości minimum 10.000.000 zł brutto."

Mając na uwadze wielkość i zakres zamówienia, ale także odnosząc się do rodzaju prac.
które mają być wykonywane, wskazać należy, że postawiony warunek sformułowano
z naruszeniem zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. śądanie
odwołania: W ocenie Odwołującego wskazane jest dopuszczenie do wykonywania zamówienia
również osoby, które mają doświadczenie w wykonawstwie robót na obiektach o cechach
i parametrach granicznych takich jak wskazano w SIWZ. ale z zastrzeżeniem, że dopuści się
osoby, które posiadają co najmniej pięcioletnie doświadczenie jako Kierownik Budowy przy
realizacji obiektów kubaturowych, w tym co najmniej przy' realizacji jednej inwestycji polegającej
na budowie lub przebudowie budynku użyteczności publicznej o kubaturze minimum 5.000 m³
wraz z infrastrukturą techniczną i wartości minimum 10.000.000 zł brutto. Przebudowa obiektu
budowlanego o podanych parametrach wymaga bowiem takich samych kwalifikacji jak budowa.
Postawione rozróżnienie nie jest zatem uprawnione.

Opis przedmiotu zamówienia, naruszający zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców poprzez nieuprawnione użycie znaków towarowych (naruszenie art.
29 ust. 3 i art. 30 ust. 5 i 31 Pzp). Zamawiający w' Specyfikacji Technicznej Wykonania
i Odbioru Robót Budowlanych zwanej dalej: „STWiORB" oraz w Dokumentacji Projektowej
zwanej dalej: „DP" i przedmiarach wskazuje w wielu miejscach w sposób nieuprawniony, np.:
na następujące znaki towarowe:

L.
porz.

Umiejscowienie w dokumentacji
i naruszenie
Opis - cytat z OPZ
1
Opis do projektu wykonawczego zespołu
budynków towarzyszących do Komendy
Powiatowej Policji w Stargardzie
Szczecińskim, pkt 8.4.1 (2 wskazania na znak
towarowy)
styropian Hydromax 8 cm

2
Opis do projektu wykonawczego zespołu
budynków towarzyszących do Komendy
Powiatowej Policji w Stargardzie
Szczecińskim, pkt 8.7 (wskazanie na znak
towarowy i producenta)
W wybranych pomieszczeniach zaprojektowano wentylatory do
wspomagania wentylacji grawitacyjnej - wentylatory ścienne SI LENT
100 produkcji VENTURE INDUSTRIES.
3
Opis do projektu wykonawczego zespołu
budynków towarzyszących do Komendy
Powiatowej Policji w Stargardzie
Szczecińskim, pkt 8.8 (wskazanie na znak
towarowy)
2x Abizol 2P+R od strony wewnętrznej SUPERFLEX 10 w/g instrukcji
producenta - od strony zewnętrznej 2x papa asfaltowa 1333
4
Opis do projektu wykonawczego zespołu
budynków towarzyszących do Komendy
Powiatowej Policji w Stargardzie
Szczecińskim, pkt 8.9 (wskazanie na znak
towarowy)
projekt przewiduje docieplenie 8 cm styropianem
„Hydromax"
projekt przewiduje 15 cm wełny mineralnej np. .
firmy Rockwool typu „Rocmin ".
5
Opis do projektu wykonawczego zespołu
budynków towarzyszących do Komendy
Powiatowej Policji w Stargardzie
Szczecińskim, pkt 8.10 (wskazanie na znak
towarowy)
Projekt przewiduje paroizolację bitumiczną FOALBITAL S40 lub
GLASBIT G200 S40 oraz folie paroizołacyjną w wybranym miejscu,
(wg warstw na rys. arch.)
6
Opis do projektu wykonawczego zespołu
budynków towarzyszących do Komendy
Powiatowej Policji w Stargardzie
Szczecińskim, pkt 8.11 (wskazanie na
znak towarowy i producenta)
Pokrycie dachu - lakier zabezpieczający SILVER
PRIMER SZYBKI LAKIER SBS , papa wierzchniego
krycia, zgrzewalna FIRESMART SOLO. [...]
Na wylewce lakier zabezpieczający SIL VER PRIMER
SZYBKI LAKIER SBS, papa wierzchniego bycia,
zgrzewalna FIRESM ART SOLO. [...]
Pobycie dachu - papa wierzchniego bycia BA UDER
PYE PV 25 OS, papa podkładowa samoprzylepna
BAUDER TECKSA. [...]
Na wylewce papa wierzchniego bycia BA UDER PYE
PV 250S, papa podkładowa samoprzylepna BAUDER
TEC KSA.

7
Opis do projektu wykonawczego zespołu
budynków towarzyszących do Komendy
Powiatowej Policji w Stargardzie
Szczecińskim, pkt 9.1.4 (wskazanie na
producenta)
Ściany od wewnątrz należy otynkować tynkiem III kat. Projekt
przewiduje tynk akrylowy firmy np. „Atlas".
8
Opis do projektu wykonawczego zespołu
budynków towarzyszących do Komendy
Powiatowej Policji w Stargardzie
Szczecińskim, pkt 9.3 (wskazanie na znak
towarowy)
Wylewka betonowa ze spadkiem 4-8 cm smarowana Betondur UV
zgodnie z instrukcją producenta na podbudowie z chudego betonu
20,0cm i podsypce piaskowo-cementowej.
9
Opis do projektu wykonawczego zespołu
budynków towarzyszących do Komendy
Powiatowej Policji w Stargardzie
Szczecińskim, pkt 10
(wskazanie na znak towarowy i
producenta)

2 x Projekt przewiduje wykończenie ścian płytką
klinkierową oraz tynkiem akrylowym np. firmy „Atlas".
Obudowa - konstrukcja stalowa z elementów
stalowych wg rysunków detalu architektury lub np.
panele systemowe z siatki w konstrukcji stalowej firmy „Beakert".
Projekt przewiduje wykończenie ścian tynkiem akrylowym np.
firmy „Atlas ".
Slupy wykończyć tynkiem akrylowym np. firmy „Atlas".
Budynek myjni - papa wierzchniego krycia BAUDER
PYE PV 25OS, papa podkładowa samoprzylepna
BAUDER TEC KSA.
Budynek zaplecza kojców - lakier zabezpieczający
SILVER PRIMER SZYBKI LAKIER SBS , papa wierzchniego
krycia, zgrzewał na FIRESMART SOLO.
Konstrukcji stalowej z elementów stalowych wg rysunków detalu
architektury lub np. firmy „Bekaert" z profili w/g rys. arch.
osiatkowane siatką powlekaną ocynkowaną 40X40X3.
Drzwi stalowe z elementów stalowych wg rysunków detalu
architektury lub systemowe np. firmy „Bekaert" z profili,
wykończone w sposób fabryczny w/g kolorystyki.
Konstrukcja stalowa z wypełnieniem z siatki w
układzie systemowym np. firmy „Bekaert".

10
Opis do projektu wykonawczego
zespołu budynków towarzyszących do
Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie
Szczecińskim, pkt 10 (wskazanie na
znak towarowy i
producenta)
Tynk akrylowy w/g wzornika „Atlas ":
- nr 0608
- nr 0610 Płytka klinkierowa wg wzornika np.:
firmy CRH Klinkier - starobrowarna.
Pobycie dachu: […]
Papa wierzchniego krycia, zgrzewalna
FIRESMART SOLO oraz lakier zabezpieczający SIL VER
PRIMER SZYBKI LAKIER SBS Tynk akrylowy w/g wzornika „Atlas":
- nr 0608
- nr 0610 Płytka klinkierowa wg wzornika np.:
firmy CRH Klinkier - starobrowarna.
Papa wierzchniego krycia BAUDER PYEPV250S
Tynk akrylowy w/g wzornika „Atlas ":
- nr 0608
- nr 0610
11
Opis do projektu wykonawczego
budynku Komendy Powiatowej Policji
w Stargardzie Szczecińskim, pkt 8.15
(wskazanie na znak towarowy i
producenta)
Izolacja ścian piwnic - superflex 100 lub równoważna o
podobnych parametrach. Ściany studzienek okiennych oraz ściany
oporowe schodów zewnętrznych - superflex 100 lub równoważne} o
zbliżonych lub wyższych parametrach.
12
Opis do projektu wykonawczego
budynku Komendy Powiatowej Policji
w Stargardzie Szczecińskim, pkt 8.16
(wskazanie na znak towarowy i
producenta)
-
strop nad I piętrem - paroizolacja bitumiczna
Foalbit Al S40 lub Glasbit G200 S40 na warstwie
gruntującej Siplast Primer Szybki Grunt SBS lub
równoważną o zbliżonych lub wyższych parametrach
w jednym systemie.
- strop nad U piętrem - papa BAUDER THERM DS2
na warstwie impregnacyjnej z roztworu
BURKOL1T lub równoważną o zbliżonych lub
wyższych parametrach w jednym systemie.
13
Opis do projektu wykonawczego
budynku Komendy Powiatowej Policji
w Stargardzie Szczecińskim, pkt 8.17
(wskazanie na znak towarowy i
producenta)
-
strop nad garażem - dziedziniec - polistyren
ekstrudowany TEGOTHERM gr. 6.0 cm lub równo
ważny o zbliżonych lub wyższych parametrach.
-
strop nad garażem od wewnątrz - pod pom.
biurowymi — płyta Tektalan E-21 gr. 7,5 cm lub
równoważny o zbliżonych lub wyższych parametrach.

14
Opis do projektu wykonawczego
budynku Komendy Powiatowej Policji
w Stargardzie Szczecińskim, pkt 8.18
(wskazanie na znak towarowy i
producenta)
-
izolacja akustyczna stropu nad pomieszczeniem
rozładowania broni - wełna mineralna URSA 10 cm
lub równoważna o zbliżonych lub wyższych
parametrach.
- Strop nad garażem -płyta Tektalan E-21 gr. 7,5 cm
-
stanowi jednocześnie izolację termiczną lub
równoważna o zbliżonych lub wyższych parametrach.

15
Opis do projektu wykonawczego
budynku Komendy Powiatowej Policji
w Stargardzie Szczecińskim, pkt 8.19
(wskazanie na znak
towarowy i producenta)
Pokrycie dachu nad 11 piętrem - papa wierzchniego krycia BAUDER
PYE PV 250S, papa podkładowa samoprzylepna BA UDER TEC KSA
lub równoważne o zbliżonych lub wyższych parametrach wykonane w
jednym systemie.
Pokrycie dachu nad I piętrem - lakier zabezpieczający
Silver Primer Szybki Lakier SBS, papa wierzchniego krycia,
zgrzewalna Fire Smart Solo lub równoważne o zbliżonych lub
wyższych parametrach wykonane w jednym systemie. [...] Na wylewce
papa wierzchniego bycia BAUDER PYE PV 2 5 OS, papa podkładowa
samoprzylepna BAUDER TEC KSA lub równoważne o zbliżonych lub
wyższych parametrach wykonane w jednym systemie.

16
Opis do projektu wykonawczego
budynku Komendy Powiatowej Policji
w Stargardzie Szczecińskim, pkt 9.2
(wskazanie na znak towarowy i producenta)
W zespole magazynu uzbrojenia w piwnicy sufit z płyty Promatec-H
EI120 lub równoważny o podobnych parametrach.

17
Opis do projektu wykonawczego
budynku Komendy Powiatowej Policji
w Stargardzie Szczecińskim. pkt 10.4
(wskazanie na znak towarowy i
producenta)
Pokrycie dachu nad 11 piętrem - papa wierzchniego krycia BAUDER
PYE PV 25OS, papa podkładowa samoprzylepna BA U DER TEC
KSA lub równoważne o zbliżonych lub wyższych parametrach
wykonane w jednym systemie.
Pokrycie dachu nad 1 piętrem - lakier zabezpieczający
Silver Primer Szybki Lakier SBS, papa wierzchniego krycia,
zgrzewalna Fire Smart Solo łub równoważne o zbliżonych lub
wyższych parametrach wykonane w jednym systemie.


18
Opis do projektu wykonawczego
budynku Komendy Powiatowej Policji
w Stargardzie Szczecińskim, pkt 10.5
(wskazanie na znak towarowy i
producenta)
geowłóknina GEOTESS PP 300 mata drenażowa
QDRAIN ZM 8 14 P polistyren ekstrudowany
TEGOTHERM 2xpapa GEMIN1FC 3mm
zagruntowana środkiem PRIMER

19
Opis do projektu wykonawczego
budynku Komendy Powiatowej Policji
w Stargardzie Szczecińskim. pkt 10.15
(wskazanie na znak towarowy i
producenta)
Tynk akrylowy kolor dobrany wg wzornika firmy „Atlas" - 0608 -
dopuszcza się zastosowanie tynku innej firmy w identycznej
kolorystyce Tynk akrylowy kolor dobrany wg wzornika firmy „Dryvit -
demantit metalic 203; dopuszcza się zastosowanie tynku innej firmy w
identycznej kolorystyce

20
Opis do projektu wykonawczego
budynku Komendy Powiatowej Policji
w Stargardzie Szczecińskim, pkt 12.7
(wskazanie na znak towarowy i
producenta)
-
Strop w pomieszczeniu magazynowym broni i
amunicji zabezpieczyć ogniowo sufitem podwieszanym w
systemie Promatec do EI 120 lub
równoważnym o podobnych parametrach.
- Strop nad garażem pod pomieszczeniami biurowymi
płyta Tectalan E-21 gr. 7,5 cm El 120 lub
równoważna o podobnych parametrach.

20
DP: Zestawienie stolarki okiennej
Ściana z pustaków szklanych prefabrykowana Glasspol-
Vitrablok

21
DP: Piwnica
Odwodnienie liniowe ACO
22
DP: Elewacja południowa budynku
głównego
Cegłą klinkierowa wg wzornika np.: CRH Klinkier
Tynk akrylowy wg wzornika np.: firmy ATLAS nr0608
Slupy - tynk wg wzornika np.: firmy DRYVIT -
demandit metallic 203

23
DP: Elewacja budynków towarzyszących
Tynk aby Iowy wg wzornika np.: firmy ATLAS nr0610
Tynk akrylowy wg wzornika np.: firmy ATLAS nr0608
Płytka klinkierowa wg wzornika np.: firmy CRH
Klinkier - starobrowarna

24
DP: Rzut przyziemia budynków
towarzyszących
2 x wy lewka betonowa BETONDUR UV
25
DP: Zestawienie drzwi
Brama garażowa rolowana formy np.: Hormann, Decotherm Classic S
26
DP: Zestawienie stolarki budynków
towarzyszących
Wrota z otworami okiennymi - Brama segmentowa HORMANSPU40

Ponadto, w DP, na rysunku przekroju B-B wskazano:

Stosownie do art. 29 ust. 1 i 2 Pzp przedmiot zamówienia opisuje się w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie
oferty, przy czym przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby
utrudniać uczciwą konkurencję. Zastosowanie w opisie przedmiotu zamówienia znaków
towarowych, patentów lub pochodzenia produktów jest więc możliwe jedynie wyjątkowo.
Warunkiem ich zastosowania jest w każdym przypadku ich użycia uzasadnienie tego faktu
specyfiką przedmiotu zamówienia i jednoczesne wykazanie, że zamawiający nie mógł opisać
przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń. Art. 29 ust. 3 Pzp
stanowi więc wyjątek od wyrażonej w art. 29 ust. 1 i 2 Pzp zasady opisu przedmiotu
zamówienia. Beneficjent powyższych dwóch elementów definicyjnych nie wykazał. Ww. opis
wymagań co do zastosowania wyjątku od zasady podlega natomiast zawsze interpretacji
zawężającej. Zatem wystąpienie obydwu powyższych przesłanek musi nastąpić łącznie
(koniunkcja) i musi zostać udowodnione przez Zamawiającego. Jedynie łączne ich
wystąpienie i dodatkowo umożliwienie składania ofert równoważnych, warunkuje możliwość
opisania przedmiotu zamówienia bez naruszenia dyspozycji art. 29 ust. 3 Pzp poprzez
użycie znaku towarowego, patentu lub pochodzenia. Możliwość użycia w opisie przedmiotu
zamówienia wyjątkowo stosowanych znaków towarowych, patentów lub pochodzenia
uzależniona jest także od opatrzenia tak sporządzonego opisu wyrazami "lub równoważny".
Art. 29 w ust. 3 Pzp wprowadza taki wymóg wprost. Wskazać należy, że ww. dopisku brak
przy użytych znakach towarowych. Stanowi to kolejny przykład naruszenia tego samego
przepisu. Dodatkowo, wykonawcom nie przyznaje się faktycznej możliwości wykazania, że
oferowane przez nich produkty są równoważne do opisanych znakiem towarowym, patentem
lub pochodzeniem. W SIWZ, i zawartym w nim OPZ, brak bowiem granicznych parametrów
równoważności, których spełnienie pozwalałoby podźwignąć wykonawcom ciężar
udowodnienia, ze oferowane przez nich roboty budowlane (a w ich ramach dostawy)
spełniają wymagania określone przez zamawiającego. Brak tych dodatkowych określników
dających wykonawcom faktyczną możliwość zaoferowania produktów równoważnych
oznacza, że opis przedmiotu zamówienia narusza zarówno art. 29 ust. 3, jak i art. 30 ust. 5
Pzp. W dalszej kolejności zauważył, że Zamawiający wprowadził zdanie, którego zadaniem
miało być prawdopodobnie zniwelowanie skutków wprowadzonego opisu przedmiotu
zamówienia w zakresie równoważności. W pkt 12. rozdziału III SIWZ wskazano bowiem, że:
"Wszelkie „nazwy własne" dotyczące materiałów i urządzeń zawarte w dokumentach
przetargowych należy traktować jako jedne z możliwych, co oznacza możliwość
zastosowania
materiałów,
urządzeń
(w
tym
technologii)
innych
producentów
o równoważnych parametry cechach i właściwościach. W przypadku zastosowania
równoważnych urządzeń i materiałów oferent jest zobowiązany przedstawić opis


oferowanych urządzeń i materiałów równoważnych podając nazwę producenta, markę. typ
i dołączyć certyfikaty, aprobaty techniczne itp., które określają właściwości i parametry
techniczne. Na podstawie art. 30 ust. 5 uPzp "Wykonawca, który powołuje się na
rozwiązania równoważne opisywanym przez Zamawiającego, jest zobowiązany wykazać, że
oferowane przez nie no dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania
określone przez Zamawiającego."
Ww. dopisek nie zmienia charakteru podawanych znaków
towarowych lub wskazania na producentów konkretnych wyrobów. Jest to typowy dopisek
wskazujący na konieczność i opisujący zasady wykazania równoważności produktów.
Pierwsze zdanie wskazujące na przykładowość podanych nazw zanegowane jest kolejnymi
zdaniami wprost nakazującymi udźwignięcie ciężaru udowodnienia równoważności. Oznacza
to, że podane znaki towarowe lub oznaczenia producentów są dla wykonawców wiążące,
skoro aby zaoferować inne rozwiązania należy wykazać ich równoważność. Zamawiający nie
przyznał także realnie możliwości wykazania równoważności oferowanych produktów,
bowiem w szczegółowych opisach, przy poszczególnych produktach nie podaje się żadnych
parametrów, dookreśleń których spełnienie pozwoliłoby na wykazanie równoważności
oferowanych produktów lub rozwiązań. Oczywistym jest zaś, że wszystkie cechy takie same
jak wskazany produkt referencyjny posiada tylko ten produkt. Inne produkty tym się właśnie
różnią, że nie zawierają wszystkich parametrów takich samych lub producenci nie podają ich
w kartach katalogowych w sposób dający porównanie. Wobec więc nieuprawnionego użycia
znaków towarowych, które wbrew ogólnemu sformułowaniu zawartemu w pkt 12 rozdziału III
SIWZ, są dla wykonawców wiążące, nie zawarto w SIWZ szczegółowych zasad składania
oferty równoważnej w przypadkach opisania przedmiotu zamówienia znakiem towarowym,
lub przez wskazanie patentu lub pochodzenia produktu. W dalszej kolejności należy się
odnieść do analizy treści opisów konkretnych produktów, które opisano przy użyciu
podanych znaków towarowych i stwierdzić, że wszystkie wyżej opisane produkty można było
z łatwością opisać cechami funkcjonalnymi czy użytkowymi lub granicznymi parametrami
technicznymi, które podają ich producenci w kartach katalogowych. Bez wątpienia można
było więc zastosować "dostatecznie dokładne określenia", bez wskazywania znaków
towarowych. Możliwe było także opisanie ich za pomocą cech technicznych i jakościowych,
z zachowaniem Polskich Norm przenoszących normy europejskie lub norm innych państw
członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy (art. 30 ust.
1 Pzp). W przypadku wskazanych materiałów istnieje możliwość wyodrębnienia
specyficznych cech technicznych i jakościowych, parametrów użytkowych, które przesądzają
o odmienności opisanych w ten sposób materiałów i urządzeń od pozostałych i dostatecznie
opisują ich jakość. W tych przypadkach użycie konkretnych znaków towarowych, patentów
lub pochodzenia stanowi więc nadużycie przysługującego Zamawiającemu prawa, które
wyjątkowo zezwala na opisanie przedmiotu zamówienia konkretnym znakiem towarowym.

Wyjątek od zasady wymaga zaś zawsze szczegółowego uzasadnienia i podlega zawężającej
interpretacji.Tym samym sformułowany opis przedmiotu zamówienia narusza zasadę
uczciwej konkurencji, poprzez bezpośrednie naruszenie zasad art. 29 i nast. Pzp w zakresie
prawidłowego opisywania przedmiotu zamówienia. śądanie odwołania. Usunięcie z OPZ
wszelkich znaków towarowych, ewentualnie umożliwienie wykonawcom złożenia oferty
równoważnej poprzez opisanie parametrów równoważności.

Opis
przedmiotu
zamówienia,
naruszający
obowiązek
sporządzenia
go
jednoznacznie i wyczerpująco, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie
oferty (naruszenie art. 29 ust. 1 i 31 Pzp). W Opisie do Projektu Wykonawczego budynku
Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie Szczecińskim, w pkt 9.7 zaniechano
prawidłowego opisu przedmiotu zamówienia poprzez stwierdzenie: "Dobór szaf do
uzgodnienia z Inwestorem".
Powyższe przenosi na wykonawców na etap realizacji
zamówienia obowiązki, które spoczywają na Zamawiającym. Zgodnie z przepisem art. 29
ust. 1 Pzp, przedmiot zamówienia winien być sporządzony w sposób kompletny z punktu
widzenia celu, któremu ma służyć, z zastosowaniem wskazówek interpretacyjnych zawartych
w ww. przepisie. Wykonawca winien uzyskać z opracowanego OPZ wszelkie informacje,
które są konieczne dla złożenia oferty. Z powyższego przepisu wprost (literalnie) wynika, że
opis przedmiotu zamówienia winien stanowić dla wykonawców całokształt wiedzy na temat
przyszłego zakresu ich świadczenia. W efekcie, tylko z treści tego opisu wykonawcy powinni
uzyskać wszystkie informacje pozwalające im na sporządzenie oferty. Wykonawcy powinni
więc w oparciu o sporządzony opis uzyskać informacje pozwalające im ocenić jaki jest
dokładny zakres ich przyszłego świadczenia, aby móc zaoferować jego wykonanie
(spełnienie). Zgodnie bowiem z art. 66 § 1 Kc: „Art. 66. § 1. Oświadczenie drugiej stronie woli
zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy”
. Tak więc,
z jednej strony zamawiający obowiązany jest opisać jakiego świadczenia oczekuje od
wykonawców, a z drugiej strony wykonawcy w oparciu o powyższą wiedzę mogą złożyć
oferty na określonych warunkach, co do. np.: ceny, terminu wykonania, gwarancji, jakości,
trwałości, parametrów technicznych, walorów użytkowych, konkretnych produktów, itp. Na
podstawie OPZ wykonawca ma więc uzyskać od zamawiającego wszystkie informacje
„mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty”, tj. wszystkie informacje o przyszłym
świadczeniu. Dla potwierdzenia powyższej tezy wskazał na wyroki KIO z dnia 07.07.2010 r.,
sygn. akt: KIO/UZP 1303/10, czy też z dnia 23.06.2010 r., sygn. akt: KIO/UZP 1100/10 Jeżeli
podstawowym celem stawianym opisowi przedmiotu zamówienia jest określenie zakresu
przyszłego świadczenia wykonawców (i w konsekwencji umożliwienie im zaoferowania jego
wykonania na określonych warunkach), to dla osiągnięcia tego celu opis winien być
stworzony w oparciu o podstawowe zasady wskazane w art. 29 ust. 1 Pzp. SIWZ nie

wskazuje, że zamówienie udzielane jest w systemie zaprojektuj i wybuduj. Tym samym OPZ
winien być kompletny. Powyższy opis szaf nie pozwala wykonawcom złożyć oferty.
Projektant niewystarczająco, a zatem nieprawidłowo opisał zakres świadczenia
wykonawców, a Zamawiający przenosi obowiązek w tym zakresie na wykonawców.
Powyższe jest działaniem niedopuszczalnym, albowiem bez uzasadnienia przenosi na
wykonawcę ryzyka, które winny spoczywać i co do zasady spoczywają, na inwestorze. Ma
szczególne znaczenie na kontraktach FIDIC. Przywołał Wyrok KIO z dnia 09.10.2008 r.,
sygn. akt: KIO/UZP 1021/08. śądanie odwołania. Podanie w OPZ informacji na temat szaf
w sposób zgodny z art. 29 ust. 1 i 31, tj. pozwalający na złożenie oferty.

Opis
przedmiotu
zamówienia,
naruszający
obowiązek
sporządzenia
go
jednoznacznie i wyczerpująco, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie
oferty poprzez wyłączenie z zakresu opisu przedmiotu zamówienia przedmiarów oraz
wskazanie na wizję lokalną i zobligowanie do złożenia oświadczenia o kompletności
rozwiązań (naruszenie art. 29 ust. 1 i 31 Pzp). Zamawiający wskazał w pkt 5. rozdziału III
SIWZ, że: "Wykonawca wykona przedmiot zamówienia zgodnie z dokumentacją projektową,
przedmiarami robót, kosztorysami nakładczymi, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru
robót, zasadami wiedzy technicznej i budowlanej, obowiązującymi przepisami i polskimi
normami."
W pkt 6. rozdziału III wskazał dodatkowo: "Cena ryczałtowa brutto powinna
obejmować wszystkie koszty, które należy ponieść, aby wykonać przedmiot zamówienia
określony w dokumentacji projektowej, Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót
Budowlanych i Przedmiarach Robót na warunkach opisanych w siwz."
W pkt 9. rozdział III
SIWZ wskazał: "Cena oferty będzie ceną ryczałtową stanowiąca wynik kalkulacji własnej
Wykonawcy dokonanej na podstawie dokumentacji projektowej, przedmiarów robót
(kosztorysami nakładczymi). Specyfikacjami Technicznymi Wykonania i Odbioru Robót.
W cenie materiałów wykonawca ma uwzględnić koszty zakupów materiałów. Do wyliczenia
ceny ryczałtowej, Wykonawca kierując się własna oceną, doświadczeniem oraz wiedzą - ma
prawo dokonać niezbędnej weryfikacji podstaw wyceny. W cenie materiałów wykonawca
musi uwzględnić wszystkie koszty narzutu. Zamawiający wymaga od Wykonawcy ujęcia
w ofercie wszystkich kosztów niezbędnych do wykonania przedmiotu zamówienia w tym
koszty organizacji i utrzymania zaplecza, opłat media, opracowanie dokumentacji
powykonawczej, operatów geodezyjnych i innych opracowań niezbędnych do wykonania
zamówienia. Za prawidłowe oszacowanie tych kosztów odpowiedzialność ponosi tylko
i wyłącznie Wykonawca."
W rozdziale XIII dotyczącym sposobu obliczenia ceny
Zamawiający podniósł: "Cena oferty będzie cena ryczałtową stanowiącą wynik kalkulacji
własnej Wykonawcy dokonanej na podstawie dokumentacji projektowej, przedmiarów robót
(kosztorysami nakładczymi), Specyfikacjami Technicznymi Wykonania i Odbioru Robót.


W cenie materiałów wykonawca ma uwzględnić koszty zakupów materiałów." Jednocześnie
w warunkach szczególnych kontraktu, w subklauzuli 1.1 Definicje, wskazał: "1.1.1.6 Rysunki.
Tam gdzie Warunki Kontraktu odnoszą się do „Rysunków'', należy czytać jako
..Dokumentacja Projektowa'’, tj.: Projekt Budowlany, Projekt Wykonawczy. Specyfikacje
Techniczne wykonania i odbioru robót, Przedmiar Robót."
W subklauzuli 1.5 dotyczącej
kolejności pierwszeństwa dokumentów także zdefiniował dokumentację projektową
w następujący sposób: "Dokumentacja Projektowa (Projekt budowlany, Projekt wykonawczy,
Specyfikacje Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych, przedmiar robót)."
, żeby
w tym samym punkcie Warunków Szczególnych oświadczyć: "Jeśli pojawią się jakiekolwiek
niezgodności lub różnice między treścią dokumentów, Inżynier wniesie konieczne
wyjaśnienia lub instrukcje właściwego sprostowania. Jeśli pojawią się jakiekolwiek
niezgodności lub różnice między treścią projektu budowlanego i wykonawczego (nieistotne
w świetle prawa budowlanego zmiany), to realizować należy projekt wykonawczy. Przedmiar
Robot jest materiałem pomocniczym i nie stanowi wyłącznej podstawy do obliczenia
ceny ryczałtowej brutto."
Oznacza to, że część OPZ. tj. we wszelkich miejscach, gdzie
wskazuje się. że składa się na niego także przedmiar robót przestaje mieć swoje pierwotne
znaczenie i staje się jedynie elementem pomocniczym. W ten sposób wykonawców obciąża
się negatywnymi konsekwencjami wszelkich braków w opisie przedmiotu zamówienia.
Zamawiający przerzucił odpowiedzialność za kompletności i prawidłowość wyliczeń
i szacunków robót na Wykonawcę. W razie bowiem sporu Zamawiający będzie swobodnie
podnosił - w zależności od okoliczności, że dane treści zamieszczone w przedmiarze
należało wziąć pod uwagę, gdyż stanowią OPZ albo nie należało brać uwagę, gdyż nie są
wiążące. Dodatkowo, w subklauzuli 1.8 Warunków Szczególnych Zamawiający wskazał:
"W akapicie czwartym po dotychczasowej treści dodaje się treść następującą: Wykonawca
oświadcza, że zapoznał się z Dokumentacją Projektową, Specyfikacjami i Pozwoleniem na
Budowę, zweryfikował ich kompletność, dokładność i wystarczalność dla wykonania Robót
oraz potwierdza taką kompletność, dokładność i wystarczalność."
Dodał, że w pkt 11
rozdziału III SIWZ wskazał, że: "Zamawiający wymaga od Wykonawcy zastosowania
rozwiązań materiałowych i technologicznych zgodnie z projektem wykonawczym,
szczegółowymi kosztorysami nakładczymi i Specyfikacjami Technicznymi Wykonania
i Odbioru Robót. Przed złożeniem ofert wskazana jest wizja lokalna terenu budowy."

Powyższe stwarza pozory, jakoby wizja lokalna była jedynie zaleceniem Zamawiającego.
W razie jednak sporów sądowych rozstrzyganych w podobnych stanach faktycznych, tj. gdy
dopuszczalna była wizja lokalna, z analizy orzecznictwa sądów powszechnych wynika, że
Sądy biorą pod uwagę ten fakt i orzekają na niekorzyść wykonawców. Powyższe
w połączeniu z obowiązkiem złożenia "oświadczenia o kompletności" w oparciu
o subklauzulę 1.8 Warunków Szczególnych prowadzi wprost do nadużycia prawa w zakresie

opisania przedmiotu zamówienia. śądanie odwołania. Uczynienie z przedmiaru robót
wiążącego elementu opisu przedmiotu zamówienia poprzez usunięcie zakwestionowanego
zdania. Wykreślenie zdania dotyczącego wizji lokalnej.

Naruszenie uczciwej konkurencji poprzez wprowadzenie ograniczeń co do
podwykonawstwa (naruszenie art. 36 ust. 4 i 5 Pzp). Co do zasady SIWZ zezwala na
wykonywanie umowy przy pomocy podwykonawców bez żadnych ograniczeń, a opracowany
wzór formularza ofertowego daje możliwość oświadczenia się wykonawców co do wykonania
zamówienia publicznego samodzielnie lub przy pomocy podwykonawców. Gdyby jednak
któryś z wykonawców oświadczył, że zamierza powierzyć podwykonawcom 100% zakresu
robót, to jego oferta musiałaby zostać odrzucona jako oferta, której treść nie odpowiada
treści SIWZ. Wynika to z faktu, ze Zamawiający wprowadzając w Warunkach Szczególnych
subklauzule modyfikujące Warunki Ogólne FIDIC., nie skreślił postanowienia, które przeczy
przyznanej wcześniej możliwości wykonywania zamówienia przy pomocy podwykonawców.
Jak wskazuje się bowiem w subklauzuli 4.4 Warunków Ogólnych FIDIC: "Wykonawca nie
podzleci całości robót".
Jakiekolwiek ograniczenia co do podwykonawstwa zawsze
ograniczają zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, zatem muszą
być uzasadnione. W przedmiotowym przypadku brak uzasadnienia dla wprowadzonego
ograniczenia. śądanie odwołania. Wprowadzenie subklauzuli Warunków Szczególnych,
która wyeliminuje zakwestionowane zdanie, ograniczające podwykonawstwo.

Naruszenie postanowień art. 41 Pzp poprzez zaniechanie uwzględnienia
w Ogłoszeniu o zamówieniu możliwości udzielania zamówień uzupełniających, pomimo
przewidzenia takiej możliwości w SIWZ i wzorze umowy. W rozdziale XIX SIWZ
Zamawiający przewidział możliwość udzielania zamówień uzupełniających. Podobnie,
w definicji Aneksu (subklauzula 1.1.1.17 Warunków Szczególnych) wskazał, że: "Aneks do
umowy: Oznacza zmianę postanowień Umowy pomiędzy jej stronami w przypadkach
określonych w art. 144. ust. 1. art. 67 PZP."
Informacji na temat możliwości udzielania
zamówień uzupełniających brak jednak w Ogłoszeniu o zamówieniu. Powyższe narusza
wprost dyspozycję art. 41 pkt 15) nakazującego zawarcie w Ogłoszeniu o zamówieniu
informacji o przewidywanych zamówieniach uzupełniających, o których mowa w art. 67 ust. 1
pkt 6 i 7, jeżeli tylko zamawiający przewiduje udzielenie takich zamówień. Zamawiający
formalnie przewidział taką możliwość, o czym świadczy analiza treści SIWZ, ale uniemożliwił
faktycznie skorzystanie z niej poprzez nieuwzględnienie informacji o zamówieniach
uzupełniających w treści Ogłoszenia o zamówieniu. śądanie odwołania. Zamieszczenie
w Ogłoszeniu o zamówieniu informacji na temat zamówień uzupełniających.

Naruszenie zasady równości stron stosunku cywilnoprawnego poprzez wprowadzenie
kar za opóźnienie a nie za zwłokę. W Subklauzula 1.8 Warunków Szczególnych wskazano,
że: "W przypadku nieterminowego wykonania przez Wykonawcę jego obowiązków, o których

mowa w punktach a), b), c) powyżej. Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną
w wysokości 1000 złotych brutto (słownie: jeden tysiąc złotych) za każdy dzień opóźnienia
w stosunku do terminów, o których mowa w tych punktach."
Zastrzeżenie kar umownych
w przypadku opóźnienia nie zaś zwłoki Wykonawcy narusza zasady prawa cywilnego
czyniąc umowę jednostronną. Naruszenie art. 476 i 477 k.c. śądanie odwołania.
Wprowadzenie kar umownych za zwłokę a nie opóźnienie.
Zamawiający w dniu 05.10.2012 r. zamieścił na stronie internetowej kopie odwołania
oraz wezwanie w trybie art. 185 ust.1 Pzp skierowane do uczestników postępowania
przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. śadne przystąpienia nie
miały miejsca (do 08.10.2012 r. włącznie).
W dniu 11.10.2012 r. (faxem) Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa
KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której
uwzględnił w całości odwołanie. Uwzględniając w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu
Zamawiający poinformował, że dokona czynności zgodnie z żądaniami zawartymi
w odwołaniu tj. odnośnie zarzutu w następującej kwestii:

1. Warunek udziału w postępowaniu dotyczący dysponowania osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia w zakresie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego kierownika
budowy (naruszenie art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust. 4 Pzp). Zamawiający informuje, te zmodyfikuje
treść warunku udziału w postępowaniu dotyczący dysponowania osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia w zakresie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego kierownika
budowy, za spełnienie powyższego warunku Zamawiający uzna jeżeli wykonawca wykaże,
że dysponuje osobami zdolnymi do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U.
z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 i Nr 170, poz, 1217) w określonych specjalnościach na nw.
stanowiskach: a) Kierownik Budowy - wymagane kwalifikacje i doświadczenie zawodowe:
- posiadanie uprawnień do kierowania robotami bez ograniczeń w specjalności
konstrukcyjno-budowlanej,
- posiadanie co najmniej pięcioletniego doświadczenia jako Kierownik Budowy przy realizacji
obiektów kubaturowych, w tym co najmniej przy realizacji jednej inwestycji polegającej na
budowie lub przebudowie budynku użyteczności publicznej o kubaturze minimum 5 000 m
3

wraz z infrastrukturą techniczną i wartości minimum 10.000.000 zł brutto.
2. Opis przedmiotu zamówienia, naruszający zasady uczciwej konkurencji i równego
Traktowania wykonawców poprzez nieuprawnione użycie znaków towarowych (naruszenie
art. 29 ust. 3 i art. 30 ust. 5 i 31 Pzp). Zamawiający opisze parametry równoważności.
3. Opis przedmiotu zamówienia, naruszający obowiązek sporządzenia go jednoznacznie
i wyczerpująco, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając

wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty (naruszenie
art. 29 ust. 1 i 31 Pzp). W pkt 9.7. Opisu do projektu Wykonawczego budynku Komendy
Powiatowej Policji w Stargardzie Szczecińskim znalazł się błędny zapis dotyczący szaf do
przechowywania dokumentacji niejawnej. Powyższe szafy będą przedmiotem odrębnego
postępowania. W związku z powyższym Zamawiający wykreśli zapis: „Dobór szaf do
uzgodnienia z Inwestorem"
.
4. Opis przedmiotu zamówienia, naruszający obowiązek sporządzenia go jednoznacznie
i wyczerpująco, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając
wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty poprzez
wyłączenie z zakresu opisu przedmiotu zamówienia przedmiarów oraz wskazanie na wizję
lokalną i zobligowanie do złożenia oświadczenia o kompletności rozwiązań (naruszenie art.
29 ust. 1 i 31 Pzp). Zamawiający potwierdza, że przedmiar robót stanowi integralną część
przedmiotu zamówienia i jest wiążącym elementem przy sporządzeniu oferty. Zamawiający
wykreśli zdanie: „przed złożeniem ofert wskazana jest wizja lokalna terenu budowy",
znajdujący się w pkt 11 SIWZ.
5. Naruszenie
uczciwej
konkurencji
poprzez
wprowadzenie
ograniczeń
co
do
podwykonawstwa (naruszenie art. 36 ust. 4 i 5 Pzp). W Subklauzuli 4.4. Warunków
Ogólnych (PODWYKONAWCY) Zamawiający skreśli pierwsze zdanie i zastąpi je
następującym: „Wykonawca może podzlecić całość Robót Podwykonawcom". Pozostałe
zapisy Subklauzuli 4.4. Warunków Szczególnych pozostają bez zmian.
6. Naruszenie postanowień art. 41 Pzp poprzez zaniechanie uwzględnienia w ogłoszeniu
o zamówieniu możliwości udzielania zamówień uzupełniających, pomimo przewidzenia takiej
możliwości w SIWZ i wzorze umowy. Zamawiający uwzględnieni w ogłoszeniu o zamówieniu
możliwość udzielania zamówień uzupełniających, wobec przewidzenia takiej możliwości
w SIWZ i wzorze umowy.
7. Naruszenie zasady równości stron w stosunku cywilnoprawnego poprzez wprowadzenie
kar za opóźnienie, a nie za zwłokę. Zamawiający wprowadzi zmianę w Subklauzuli 1.8
Warunków Szczególnych, nadając nowe brzmienie zapisu: „w przypadku nieterminowego
wykonania przez Wykonawcę jego obowiązków, o których mowa w pkt. a),b),c) powyżej
Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną w wysokości 1000,00 zł brutto (słownie;
jeden tysiąc złotych) za każdy dzień zwłoki w stosunku do terminów, o których mowa w tych
punktach."


Uwzględniając powyższe, Izba uznała, że istniała podstawa do przyjęcia, iż
postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp - należało
umorzyć.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu zgodnie z żądaniem Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
Pzp – umorzyła postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca
2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (Dz. U. nr 48, poz.
280) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym. W oparciu o § 32 ww.
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego
postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez
wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się stronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.

Przewodniczący:

…………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie