eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 1436/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-07-23
rok: 2012
Powiązane tematy:
sygnatury akt.:

KIO 1436/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska, Małgorzata Stręciwilk, Marzena Teresa Ordysińska Protokolant: Paulina Nowicka

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lipca 2012r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 lipca 2012r. przez wykonawcę Henryka Lisa,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą HENRYK LIS FOX SYSTEM,
ul. Łętowskiego 20, 40-648 Katowice w postępowaniu prowadzonym Komunalny Zakład
Gospodarki Mieszkaniowej, ul. Grażyńskiego 5, 40-126 Katowice,

przy udziale wykonawcy Impel Cleaning Sp. z o. o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław
zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego


orzeka:

1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża HENRYKA LISA prowadzący działalność gospodarczą
pod nazwą HENRYK LIS FOX SYSTEM, ul. Łętowskiego 20, 40-648 Katowice i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy zlotach zero groszy) uiszczoną przez Henryka Lisa,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą HENRYK LIS FOX SYSTEM,
ul. Łętowskiego 20, 40-648 Katowice tytułem wpisu od odwołania;

2.2. zasądza od Henryka Lisa, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
HENRYK LIS FOX SYSTEM, ul. Łętowskiego 20, 40-648 Katowice na rzecz
Komunalnego Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, ul. Grażyńskiego 5, 40-126
Katowice, kwotę 3 860 zł 00 gr słownie: (trzy tysiące osiemset sześćdziesiąt złotych
zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika i dojazdu na rozprawę.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.


Przewodniczący: ……………

……………

……………



Sygn. akt KIO 1436/12

U z a s a d n i e n i e

I. Komunalny Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Katowicach (zwany dalej Zamawiającym),
prowadzi postępowanie na wykonanie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
świadczenie usług utrzymania terenów zewnętrznych w nieruchomościach oraz utrzymania
czystości i porządku w budynkach zarządzanych przez KZGM w Katowicach - rejon EB-1.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym WE z dnia
3 lutego 2012 r., poz. 2011/S 37686-2012i Zamawiający zamieścił specyfikację istotnych
warunków zamówienia (dalej: SIWZ) na swojej stronie internetowej. Postępowanie
prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. – Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759;
dalej: Prawo zamówień publicznych).

W dniu 7 lipca 2012 r. Henryk Lis, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
HENRYK LIS FOX SYSTEM w Katowicach (dalej: Odwołujący) wniósł odwołanie, w którym
zakwestionował prawidłowość wyboru oferty najkorzystniejszej w części 2 postępowania
i zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych poprzez przeprowadzenie postępowania
o udzielenie zamówienia w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców;
2. art. 7 ust. 3 Prawa zamówień publicznych poprzez udzielenie zamówienia wykonawcy
wybranemu niezgodnie z przepisami, tj: IMPEL CLEANING Sp. z o.o.;
3. art. 87 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych poprzez zastosowanie przepisu przy
braku istnienia ustawowej przesłanki „niezgodności oferty ze SIWZ” i poprawienie omyłek w
ofertach wykonawców: Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych Jacek Wieczorek
(dalej „ Z.U.K.T.Z Jacek Wieczorek”), AGRO-SERVICE Piotr Kulak (dalej „AGRO-
SERVICE”), IMPEL CLEANING Sp. z o.o. ( dalej ”IMPEL”), wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia DGP CLEAN PARTNER Sp. z o.o. w konsorcjum,
P.U. AGAS Krystyna Głowniak ( dalej ”P.U. AGAS”);
4. art. 89 ust 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia ofert,
których treść nie odpowiada treści SIWZ, złożonych przez wykonawców: Z.U.K.T.Z Jacek
Wieczorek, AGRO-SERVICE, IMPEL, Konsorcjum DGP DOZORBUD, P.U. AGAS;
5. art. 89 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 87 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych poprzez
zaniechanie odrzucenia ofert wykonawców, w których występują błędy w obliczeniu ceny
(Z.U.K.T.Z Jacek Wieczorek, AGROSERVICE, IMPEL, Konsorcjum DGP DOZORBUD,

P.U. AGAS).
Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił skutecznie
wykonawca Impel Cleaning Sp. z o. o. we Wrocławiu, którego oferta została uznana przez
Zamawiającego za najkorzystniejszą w części 2 postępowania (dalej: Przystępujący,
IMPEL).

Odwołujący uzasadnił swoje zarzuty następująco:
Zamawiający dokonał poprawienia „omyłki” błędnego metrażu powierzchni poprzez
przyjęcie do obliczenia wartości usługi miesięcznej netto, prawidłowej, zgodnej z treścią
SIWZ wielkości powierzchni wynoszącej 318 910,90 m
2
. Zamawiający identycznie postąpił
wobec wszystkich ofert zakwestionowanych odwołaniem, a dalej w treści odwołania,
mechanizm
poprawiania
omyłek
Odwołujący
przedstawił
na
przykładzie
oferty
Przystępującego.
Po poprawieniu w trybie art. 87 ust 2 pkt. 3 Prawa zamówień publicznych jedynie
błędu w metrażu powierzchni i wyliczeniu nowej, prawidłowej wartości usługi miesięcznej
netto, w dalszym ciągu pozostawała błędna miesięczna kwota podatku VAT (3 919,77 zł –
zgodnie z wartością podaną w ofercie) oraz błędna miesięczna wartość usługi brutto (52
916,90zł – zgodnie z wartością podaną w ofercie). W następstwie Zamawiający w celu
poprawienia błędnej i obliczenia właściwej miesięcznej kwoty podatku VAT dokonał
samodzielnie ustalenia stawki podatku VAT (w ofercie podatek VAT podany był kwotowo,
a nie określony procentowo), być może – przypuszcza Odwołujący w odwołaniu – w oparciu
o pierwotnie złożoną ofertę firmy IMPEL, domniemując stawkę podatku VAT ze stosunku
miesięcznej kwoty podatku VAT do miesięcznej wartości usługi netto, bądź też ustalając
stawkę podatku VAT w oparciu o przepisy podatkowe. Albowiem – zauważał Odwołujący –
w treści SIWZ brak jest określenia stawki podatku VAT. Następnie po powyższym ustaleniu
stawki podatku VAT, Zamawiający w celu wyeliminowania błędu w obliczeniu ceny oferty,
dokonał przeliczenia i zmiany „wielkości miesięcznej kwoty podatku VAT” oraz „miesięcznej
wartości usługi brutto" i w konsekwencji obliczenia ceny ofertowej w oparciu o nieujawnioną
w treści SIWZ, domniemaną stawkę podatku VAT.
Zdaniem Odwołującego, poprawienie błędu w obliczeniu ceny poprzez dokonanie
zmiany „miesięcznej kwoty podatku VAT” oraz „wartości usługi miesięcznej brutto”
i w konsekwencji ceny ofertowej, przy braku wskazania stawki podatku VAT w SIWZ (jako

ustawowej przesłanki niezgodności oferty z SIWZ), przez Zamawiającego narusza art. 87 ust
2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych.
W ocenie Odwołującego poprawienie błędnej „miesięcznej kwoty podatku VAT”
i w konsekwencji ceny ofertowej przez Zamawiającego, byłoby możliwe jedynie w sytuacji,
gdyby istniała możliwość porównania błędnej miesięcznej kwoty podatku VAT w ofercie
Przystępującego z miesięczną kwotą podatku VAT obliczoną w oparciu o stawkę podatku
VAT, jasno i precyzyjnie wskazaną w SIWZ (wtedy dopiero zaistniałaby ustawowa
przesłanka niezgodności oferty z SIWZ). Tylko i wyłącznie w takim wypadku możliwe byłoby
przeliczenie miesięcznej kwoty podatku VAT i w konsekwencji ceny oferty. Tymczasem
w treści SIWZ nie była podana stawka VAT w oparciu o którą należy obliczyć kwotę podatku
VAT składającego się na cenę oferty brutto. Na poparcie swoich wywodów Odwołujący
przywoływał uchwałę SN z dnia 20 października 2011 r. (sygn. akt III CZP 52/11).
Odwołujący twierdził, że w sytuacji, w której Zamawiający nie określił w SIWZ stawki podatku
VAT, w ogóle nie może dojść do wystąpienia w tym zakresie innej omyłki w rozumieniu art.
87 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych, ponieważ nie wystąpi wówczas ustawowa
przesłanka niezgodności oferty z SIWZ, wobec braku dwóch potrzebnych do porównania
elementów, a zarazem niezbędnych do oceny przesłanki w postaci zaistnienia niezgodności.
Reasumując, Odwołujący twierdził, że określenie w ofercie ceny brutto
z uwzględnieniem błędnej kwoty podatku VAT stanowi błąd w obliczeniu ceny, gdyż brak jest
ustawowych przesłanek wystąpienia omyłki (art. 89 ust 1 pkt 6 w związku z art. 87 ust 2 pkt.
3 Prawa zamówień publicznych.
W konsekwencji Odwołujący wnosił o:
1. uwzględnienie odwołania w całości,
2. nakazanie unieważnienia czynności wyboru oferty Przystępującego, jako oferty
najkorzystniejszej dla części nr 2 przedmiotu zamówienia,
3. odrzucenie ofert wykonawców zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt. 2 oraz art. 89 ust 1 pkt 6
w związku z art. 87 ust. pkt 3 Prawa zamówień publicznych (Z.U.K.T.Z Jacek Wieczorek,
AGRO-SERVICE, IMPEL, Konsorcjum DGP DOZORBUD, P.U. AGAS),
4. nakazanie dokonania czynności powtórnej oceny ofert i wybór oferty najkorzystniejszej dla
części nr 2 przedmiotu zamówienia, spośród ofert ważnych, nieodrzuconych, zgodnie
z przepisami Prawa zamówień publicznych,, odpowiednimi zapisami SIWZ, oraz
powszechnie obowiązującymi przepisami prawa,
5. obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego,
6. zasądzenie na rzecz Odwołującego zwrotu uzasadnionych i udokumentowanych kosztów
udziału w postępowaniu.

II. Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień
publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.

Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1
Prawa zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia i może
ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień
publicznych - jeżeli podniesione przez niego zarzuty by się potwierdziły, w wyniku czego
zostałaby dokonana powtórna ocena ofert, a oferta Przystępującego (i inne oferty
wskazywane w odwołaniu) zostałaby odrzucona – wówczas Odwołujący miałby realną
szansę na uzyskanie zamówienia.

Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Izba ustaliła, co następuje:
1. We wzorze formularza ofertowego, stanowiącego załącznik do SIWZ (potwierdzona za
zgodność z oryginałem kopia SIWZ i innych dokumentów przywołanych w uzasadnieniu
w aktach sprawy), Zamawiający w pkt 1b określił sposób podania wartości usługi
miesięcznie w następujący sposób:
„wartość usługi miesięcznie: stawka ujednolicona ………… zł/m
2
x ……………… m
2

powierzchni (suma terenów zewnętrznych i terenów zielonych) = ……………….. zł netto
+ ……………. zł VAT = ……………… zł brutto”.

2. Wykonawcy mieli wypełnić powyższy formularz, przy czym ilość metrów kwadratowych
powierzchni była narzucona SIWZ, a wykonawcy mieli podać ,,stawkę ujednoliconą”,
tj. cenę jednostkową za świadczenie usługi dla jednego metra kwadratowego
powierzchni.
3. W ofertach zakwestionowanych w odwołaniu, w tym w ofercie Przystępującego,
wykonawcy omyłkowo podali ilość metrów kwadratowych powierzchni. Zamawiający
poprawił omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych, dostosowując
wielkość powierzchni podaną w ofertach do wymogów SIWZ. Możliwość dokonania
poprawki w taki sposób – w zakresie wielkości powierzchni - była bezsporna, co
Odwołujący podkreślił na rozprawie.
4.
Zamawiający zastosował do poprawienia wszystkich ofert kwestionowanych odwołaniem
taki sam mechanizm: po poprawieniu ilości metrów powierzchni na właściwą, przy
uwzględnieniu cen jednostkowych podanych przez poszczególnych wykonawców,

obliczył cenę brutto, z uwzględnieniem stawki podatku VAT, wynikającej z ofert przed
dokonaniem poprawy.

Na przykładzie poprawienia omyłki w ofercie Przystępującego mechanizm dokonania
poprawy przedstawiał się następująco:
- pierwotnie pkt 1b formularza ofertowego w ofercie Przystępującego brzmiał:
„wartość usługi miesięcznie: stawka ujednolicona 0,1542 zł/m2 x 317 750,50 m2
powierzchni ( suma terenów zewnętrznych i terenów zielonych) = 48 997,13 zł netto +
3 919,77 zł VAT = 52 916,90 zł brutto”

- Zamawiający dokonał poprawy w następujący sposób::
„wartość usługi miesięcznie: stawka ujednolicona 0,1542 zł/m2 x 318 910,90 m2
powierzchni ( suma terenów zewnętrznych i terenów zielonych) = 49 176,06 zł netto +
3 934,08 zł VAT = 53 110,14 zł brutto”.

5. Odwołujący wskazywał, że dokonanie poprawki w powyższy sposób nie było możliwe
w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych, ponieważ Zamawiający
samodzielnie dokonał poprawy w zakresie kwoty podatku VAT, nie mając do tego
podstaw. Równocześnie Odwołujący nie kwestionował prawidłowości działań
matematycznych wykonanych przez Zamawiającego w ramach poprawienia omyłki.

Oceniając tak ustalony stan faktyczny, co do którego Strony były zgodne, jednak
przypisywały mu odmienne skutki prawne, Izba stwierdziła, że nie doszło do
nieprawidłowego poprawienia omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień
publicznych w ofercie Przystępującego i innych zakwestionowanych odwołaniem.

Rozstrzygnięcie odwołania sprowadzało się do ustalenia, czy Zamawiający
w niniejszym stanie faktycznym mógł, po poprawieniu wielkości powierzchni (co było
dopuszczalne według Odwołującego) dokonać poprawy w dalszych elementach równania
matematycznego, prowadzącego do obliczenia ceny brutto w pkt 1b formularza ofertowego.
Według Odwołującego, skoro w SIWZ Zamawiający nie określił stawki podatku VAT nie mógł
dokonywać poprawek w tym zakresie na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień
publicznych, dającego uprawnienie do usuwania niezgodności treści oferty z treścią SIWZ.
Skład orzekający nie podzielił poglądu Odwołującego. Rzeczywiście w SIWZ
Zamawiający nie określił stawki podatku VAT. Ponadto, formularz ofertowy załączony do
SIWZ zawierał w odniesieniu do podatku VAT miejsce do wpisania kwoty podatku, a nie –
stawki podatku VAT. Jednak Zamawiający, dysponując – na podstawie złożonych ofert –
obliczoną przez wykonawców kwotą netto dla nieprawidłowo podanej wielkości powierzchni,
kwotą podatku VAT i kwotą brutto łatwo mógł ustalić, za pomocą prostych działań

matematycznych, przy pomocy jakiej stawki VAT wykonawcy obliczyli kwotę brutto dla
nieprawidłowej powierzchni. Kwoty podatku VAT we wszystkich ofertach zakwestionowanych
odwołaniem

zgodnie
z
oświadczeniem
Zamawiającego
na
rozprawie,
niezakwestionowanym przez Odwołującego – odpowiadały zastosowaniu podstawowej
stawki podatku VAT, tj. 8%.
W konsekwencji w ocenie Izby, Zamawiający dysponując kwotą netto wynikającą
z uwzględniania prawidłowej wielkości powierzchni, z uwzględnieniem wynikającej z ofert
stawki podatku VAT (choć nie została wskazana bezpośrednio, ławo było ją wyliczyć), mógł
dokonać poprawy w kocie brutto – poprawa omyłki w tym zakresie była konsekwencją
prostego działania matematycznego.
Jak się wydaje, Odwołujący wskazywał, że właściwy sposób poprawy omyłek byłby
następujący (złożył odpowiednią symulację na rozprawie): do poprawionej kwoty netto
uwzgledniającej właściwą wielkość powierzchni należałoby dodać kwotę podatku VAT
wynikającą z ofert, obliczoną dla kwoty netto uwzględniającej niewłaściwą wielkość
powierzchni (w zakresie kwoty podatku VAT Odwołujący stanowczo odmawiał
Zamawiającemu prawa do dokonania poprawy), powyższe kwoty sumowałyby się do
poprawionej zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych kwoty brutto.
W ocenie składu orzekającego, zaproponowany przez Odwołującego sposób
poprawy omyłek jest nieprawidłowy – przy takim działaniu matematycznym kwota podatku
VAT nie odpowiadałaby stawce 8% (kwota podatku VAT, którą Odwołujący chciałby
,,przenieść” z ofert do poprawionego działania, była obliczona dla niewłaściwej kwoty netto,
uwzględniającej nieprawidłową wielkość powierzchni).
Pogląd Odwołującego sprowadza się do stanowczego, wyraźnego rozróżnienia
między kwotą podatku VAT, a jego stawką. Rzeczywiście są to odmienne pojęcia, ale
niewątpliwie dysponując stawką podatku VAT i wartością netto, można obliczyć kwotę
podatku VAT; dysponując wartością netto i kwotą podatku VAT – można wyliczyć, jaka
stawka VAT została zastosowana. A zatem okoliczność, że wykonawcy w formularzach
ofertowych nie wskazywali stawki podatku VAT (nie było takiego obowiązku), a jedynie
kwotę, nie stała na przeszkodzie ustaleniom, jaka stawka została zastosowana. W rezultacie
Zamawiający, po poprawieniu kwoty netto, miał prawo konsekwentnie, zgodnie z zasadami
matematyki, poprawić dalsze elementy równania z pkt 1b formularza ofertowego.
Reasumując, Zamawiający zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych
poprawił w ofercie Przystępującego (i innych wykonawców) omyłkę, polegającą na
niezgodności oferty z SIWZ w zakresie wielkości powierzchni, a dalsze działania były jedynie
matematycznymi konsekwencjami poprawienia tejże omyłki, co nie spowodowało istotnych
zmian w treści ofert zakwestionowanych odwołaniem.

Wobec powyższych okoliczności Izba stwierdziła, że nie doszło do naruszenia
wskazywanych w odwołaniu przepisów Prawa zamówień publicznych i orzeczono jak
w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba zasądziła
Zamawiającemu w ramach kosztów dojazdu kwotę 260 zł, mimo wnioskowanej kwoty 520 zł,
ponieważ tylko na kwotę 260 zł Zamawiający przedstawił rachunki (bilet na przejazd PKP
w wysokości 239 zł i paragon fiskalny za dojazd taksówką w wysokości 21 zł).

Przewodniczący: ……………

……………

……………





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie