eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 1672/14
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2014-08-27
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1672/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski Protokolant: Łukasz Listkiewicz

wobec cofnięcia w dniu
26 sierpnia 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 sierpnia 2014 r.
przez wykonawcę:
Kancelaria Radców Prawnych C. i Partnerzy sp. p. z siedzibą
w Warszawie

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Obsługa prawna szpitala
w zakresie prowadzonej działalno
ści (nr postępowania 91/EZP/14)
prowadzonym przez zamawiającego: Ś
ląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu z siedzibą
w Zabrzu

postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego – Kancelarii Radców Prawnych C. i Partnerzy sp. p. z siedzibą
w Warszawie
kwoty 6750 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt
złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Gliwicach.



Przewodnicz
ący:
………………………………

Sygn. akt KIO 1672/14


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu z siedzibą w Zabrzu –
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907, pózn. zm.;
zwanej dalej również „ustawą pzp” lub „pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia na
usługi pn. Obsługa prawna szpitala w zakresie prowadzonej działalności (nr postępowania
91/EZP/14).

17 lipca 2014 r. ogłoszenie tym o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod nr 156269-2014, w tym samym dniu Zamawiający zamieścił
ogłoszenie o zamówieniu w swojej siedzibie na tablicy ogłoszeń oraz na swojej stronie
internetowej {www.sccs.pl), na której od tego dnia udostępnił również specyfikację istotnych
warunków zamówienia {zwaną również dalej w skrócie „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.
Wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp i została ustalona przez Zamawiającego na kwotę
473.088,00 zł, co stanowi równowartość 111.976,14 euro.

11 sierpnia 2014 r. Zamawiający przesłał drogą elektroniczną Odwołującemu –
Kancelarii Radców Prawnych C. i Partnerzy sp. p. z siedzibą w Warszawie {zwanej również
dalej w skrócie „Kancelarią”} – zawiadomienie o wykluczeniu z postępowania oraz
o odrzuceniu jego oferty, a także o wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
Kancelarię Radców Prawnych „Akces” K. J., N. M.-I., A. Z., M. W. sp. p. z siedzibą w
Katowicach.

14 sierpnia 2014 r. Odwołujący wniósł odwołanie {pismem z tej daty} do Prezesa
Krajowej
Izby
Odwoławczej
{zachowując
wymóg
przekazania
kopii
odwołania
Zamawiającemu} od powyższych czynności Zamawiającego, któremu zarzucił następujące
naruszenia przepisów ustawy pzp {zarzuty}:
1. Art. 7 ust. 1 w zw. z art. 89 ust 1 pkt 5 oraz art. 24 ust. 2 pkt 4 – przez bezpodstawne
wykluczenie Odwołującego z postępowania z uwagi na niesłuszne przyjęcie,że Odwołujący nie spełnia warunków udziału w przedmiotowym postępowaniu,
co skutkowało odrzuceniem oferty Odwołującego.
2. Art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 – przez dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej
w sposób niezgodny z postanowieniami SIWZ.
3. Art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 – przez uznanie, że oferta Odwołującego jest
niezgodna z treścią SIWZ z tego powodu, że Zamawiający wymagał dysponowania
Sygn. akt KIO 1672/14

maksymalnie 2 osobami spełniającymi wymogi postawione w SIWZ, a Odwołujący
w wykazie osób złożonym na wezwanie do uzupełnienia dokumentów wskazał 1 osobę
spełniającą wymogi opisane w SIWZ oraz 6 osób wskazanych dodatkowo, co zostało
wyraźnie zaznaczone w treści oferty, a według Zamawiającego potwierdza,że Odwołujący zaoferował wykonanie usługi w inny sposób, niż było to wymagane przez
Zamawiającego.
4. Art. 7 ust. 1 w zwi. art. 26 ust. 3 i 4 – przez zaniechanie przez Zamawiającego wezwania
Odwołującego do wyjaśnienia, względnie uzupełnienia wykazu usług, jeżeli Zamawiający
miał wątpliwości w zakresie usługi wykonywanej na rzecz Mazowieckiego
Specjalistycznego Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie,
w szczególności w kwestii obsługi prawnej inwestycji polegającej na budowie szpitala.
5. Art. 24 ust. 2 pkt 4 – przez uznanie, że Odwołujący nie wykazał spełniania warunków
udziału w postępowaniu, nie dysponując osobą potwierdzającą spełnianie warunku
udziału w postępowaniu.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
{żądania}:
1. Unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
2. Dokonania ponownego badania i oceny ofert, z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
3. Uznania za najkorzystniejszą oferty złożonej przez Odwołującego.

Odwołujący sprecyzował powyższe zarzuty przez podanie następujących okoliczności
prawnych i faktycznych uzasadniających wniesienie odwołania.

Odwołujący podał, że został wykluczony z udziału w postępowaniu na podstawie
art. 24 ust. 2 pkt 4 pzp, co – zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp – skutkowało odrzuceniem
jego oferty.
I.

Odwołujący zrelacjonował, że warunkiem udziału w postępowaniu dla pakietu nr 1
było wykazanie, że Wykonawcy:
a. dysponują doświadczeniem zawodowym rozumianym jako:
a) wykonanie min. 2 usług bie
żącej obsługi prawnej w podmiotach leczniczych w rodzaju
lecznictwo szpitalne w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalno
ści leczniczej o wartości
minimum 300.000,- zł ka
żda usługa, w tym: min. na rzecz 1 SP ZOZ, min. 1 na rzecz
podmiotu b
ędącego jednostką z sektora finansów publicznych realizującego inwestycję
w postaci budowy szpitala
świadczoną przez okres co najmniej 12 m-cy; usługa co najmniej
1 obsługi prawnej musi obejmowa
ć doradztwo w zakresie pomocy publicznej oraz
prowadzenia bada
ń klinicznych,
b) wykonanie min. 2 usług polegaj
ących na reprezentowaniu klienta (osoby fizycznej, osoby
Sygn. akt KIO 1672/14

prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej) w sprawach z zakresu
zamówie
ń publicznej przed Krajową Izbą Odwoławczą, wygranych przez klienta.
b. zapewniaj
ą minimum 1 osobę, a maksymalnie 2 osoby odpowiedzialną/e za świadczenie
usług nast
ępujących uprawnieniach i kwalifikacjach:
a) wpis na list
ę radców prawnych /adwokatów (w przypadku wykonawców innych niż osoby
fizyczne wpis na list
ę dotyczy wszystkich osób wskazanych jako osoby, które będą świadczyły usługi dla zamawiającego);
b) posiadanie od co najmniej 5 lat uprawnie
ń adwokata lub radcy prawnego;
c) co najmniej 3 letnie do
świadczenie w zakresie bieżącej obsługi minimum 2 podmiotów
leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalno
ści leczniczej tym min. 1 SP ZOZ
w rodzaju leczenie szpitalne,
d) co najmniej 12 miesi
ęczne doświadczenie w zakresie obsługi procesu budowy obiektu
budowlanego – szpitala, w jednostce sektora finansów publicznych
e) co najmniej 3 letnie do
świadczenie w zakresie bieżącej obsługi podmiotów leczniczych,
których podmiotem tworz
ącym jest Minister Zdrowia
f) znajomo
ść języka angielskiego pozwalająca na prowadzenie rozmów, negocjacji
i sporz
ądzanie dokumentów;

Odwołujący podał, że na potwierdzenie spełniania powyższych warunków wskazał
w ofercie m. in. usługę wykonywaną na rzecz Instytutu Reumatologii im. prof. Eleonory
Reicher – podmiotu leczniczego utworzonego przez Radę Ministrów (uznając, że obsługa
podmiotu utworzonego przez Radę Ministrów w sferze kompetencji, posiadanej wiedzy
i do
świadczenia jest porównywalna do obsługi prawnej podmiotu leczniczego, którego
organem tworzącym jest Minister Zdrowia, który jako członek Rady Ministrów realizuje
politykę ustaloną przez Radę Ministrów). Ponadto Odwołujący wskazał w ofercie inne
podmioty lecznicze dla wykazania wieloletniego doświadczenia Kancelarii w obsłudze
szeroko pojętego sektora zdrowia, w tym dla Szpitali: Grochowskiego, Praskiego,
Czerniakowskiego, Wolskiego, im. Dzieci Warszawy w Dziekanowie Leśnym, Tworkowskiego
oraz dla Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej dla: Warszawy - Bemowa,
Warszawy - Pragi Północ, Warszawy - Ursynowa, a także Instytutu Reumatologii, Centrum
Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Ministerstwa Zdrowia czy też oddziału NFZ.

Zamawiający pismem z 28 lipca 2014 r. wezwał Odwołującego do: po pierwsze –
uzupełnienia złożonej oferty, przez uzupełnienie wykazu o osobę, która posiada co najmniej
3-letnie doświadczenie w zakresie bieżącej obsługi podmiotu leczniczego, którego
podmiotem tworzącym jest Minister Zdrowia oraz, po drugie – złożenia wyjaśnienia
dotyczącego usługi świadczonej na rzecz Instytutu Reumatologii im. prof. Eleonory Reicher,
m. in. w jakim okresie (z datami dziennymi) usługa obsługi procesu budowy obiektu
Sygn. akt KIO 1672/14

budowlanego była świadczona dla wskazanej w wykazie usług inwestycji budowy szpitala
Instytutu Reumatologii im. prof. Reicher oraz prosz
ę podać nazwę tej inwestycji i okres jej
realizacji.


30 lipca 2014 r. w zakreślonym terminie pisemne wyjaśnienia Kancelarii zostały
złożone w siedzibie Zamawiającego osobiście przez pełnomocnika umocowanego, zgodnie
z treścią pełnomocnictwa załączonego na str. 12 oferty, do „składania w imieniu Wykonawcy,
w toku Post
ępowania, wszelkich dokumentów, oświadczeń woli i wiedzy oraz dokonywania
czynno
ści przewidzianych przepisami oraz składania innych oświadczeń woli i wiedzy
w zwi
ązku z Postępowaniem w tym (...) składania wyjaśnień dotyczących treści oferty,
składania wyja
śnień dotyczących oferty lub dokumentów oraz uzupełnienia oświadczeń
i dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Prawo zamówie
ń publicznych oraz
składaniem innych dokumentów przez Wykonawc
ę w związku z przedmiotowym
post
ępowaniem.

W treści pisma datowanego na 29 lipca 2014 r., w odpowiedzi na część pierwszą
wezwania Zamawiającego do uzupełnienia oferty, Odwołujący złożył wykaz osób,
uzupełniony o radcę prawnego B.a S.ego, który spełnia wszystkie warunki udziału w
postępowaniu, opisane w pkt V.2.b SIWZ, tj. posiada: a) wpis na listę radców prawnych; b) 8
lat uprawnień radcy prawnego; c) 6 letnie doświadczenie w zakresie bieżącej obsługi
minimum 2 podmiotów leczniczych w rozumieniu przepisu art. 4 ust. 1 ustawy o działalności
leczniczej, w tym min. 1 SP ZOZ w rodzaju leczenie szpitalne (Regionalne Centrum
Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Bydgoszczy, Praktyka Lekarska Katarzyna Kobus-
Błachnio, Szpital Czerniakowski SP ZOZ); d) co najmniej 12 miesięczne doświadczenie w
zakresie obsługi procesu budowy obiektu budowlanego - szpitala, w jednostce sektora
finansów publicznych (Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im. prof. Jana
Mazurkiewicza w Pruszkowie); e) co najmniej 3 letnie doświadczenie w zakresie bieżącej
obsługi podmiotów leczniczych, których podmiotem tworzącym jest Minister Zdrowia
(Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Bydgoszczy); f) znajomość języka
angielskiego pozwalająca na prowadzenie rozmów, negocjacji i sporządzanie dokumentów.
Odwołujący dodał, że szczegółowe informacje potwierdzające spełnianie przez tę osobę ww.
warunków zostały umieszczone w wykazie osób, stanowiącym załącznik do pisma
Odwołującego z 29 lipca 2014 r.

W odpowiedzi na drugą cześć wezwania Odwołujący wyjaśnił, że usługa na rzecz
Instytutu Reumatologii im. prof. Eleonory Reicher w Warszawie realizowana była przez
Kancelarię od 30 czerwca 2011 r. do 25 czerwca 2014 r., a jej wartość wyniosła 423.120,00
zł brutto. W ramach ww. usługi Kancelaria świadczyła pomoc prawną w procesie
inwestycyjnym dotyczącym modernizacji i rozbudowy ww. instytutu. Pomoc prawna objęła
Sygn. akt KIO 1672/14

swym zakresem przygotowanie inwestycji, jej przeprowadzenie oraz zastępstwo procesowe
w sporach z wykonawcami robót.

Odwołujący dodatkowo wyjaśnił – odpowiadając na uwagi Zamawiającego
o bezzasadności powoływania się na obsługę innych podmiotów niż wskazane w SIWZ –że wykaz osób złożony w ofercie miał na celu zaprezentowanie bogatego potencjału
kadrowego, jakim dysponuje Kancelaria, w tym w zakresie świadczenia pomocy prawnej
na rzecz licznych podmiotów świadczących usługi w sektorze zdrowia.

W zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty z 11 sierpnia 2014 r.
Zamawiający poinformował, że oferta Odwołującego została odrzucona, a Wykonawca
wykluczony z udziału w postępowaniu ze względu na niespełnianie warunków udziału w
postępowaniu. Zamawiający uzasadnił swoją decyzję okolicznością, że radca prawny B. S.
nie spełnia wymogu: co najmniej 12 miesięcznego doświadczenia w zakresie obsługi
procesu budowy obiektu budowlanego - szpitala, w jednostce sektora finansów publicznych.

Zdaniem Zamawiającego z wykazu wynika, że inwestycje w Mazowieckim Specjalistycznym
Centrum Zdrowia oraz w Szpitalu Tworkowskim w Pruszkowie nie były budowami szpitala;
ponadto obsługa tej drugiej inwestycji nie trwała ponad 12 miesi
ęcy (świadczona od
6.2014r.)
.

Ponadto zdaniem Zamawiającego Pismo uzupełniające ofertę wraz z wykazem osób,
które Wykonawca wskazał jako wyznaczone do realizacji usługi jest podpisane przez osob
ę
nie posiadaj
ącą wykazanego umocowania do jego reprezentowania w postępowaniu,
a zatem uzupełnienie nale
ży uznać za nieskuteczne.

W odniesieniu do powyższego Odwołujący wskazał na następujące okoliczności.

Odwołujący nie podziela poglądu, że usługa wykonywana przez niego na rzecz
Mazowieckiego Specjalistycznego Centrum Zdrowia nie spełnia wymogów opisanych
w SIWZ co najmniej 12 miesięcznego doświadczenia w zakresie obsługi procesu budowy
obiektu budowlanego - szpitala, w jednostce sektora finansów publicznych
, gdyż
Zamawiający w SIWZ jednoznacznie wskazał na „proces budowy”, a nie budowę – jak
wskazuje w uzasadnieniu wykluczenia Odwołującego się. Pojęcie „proces budowy"
nawiązuje wprost do definicji robót budowlanych z art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane,
przez które należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu,
remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego
.

Takie same stanowisko zajęła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 9 marca
2009 r., sygn. akt KIO/UZP 220/09, w którym wskazała: Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 8
ustawy Pzp „Ilekro
ć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to
rozumie
ć wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze

Sygn. akt KIO 1672/14

zm.), a także realizację obiektu budowlanego w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. –
Prawo budowlane, za pomoc
ą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi
przez zamawiaj
ącego”. Tym samym, w zakresie oceny, czy dana robota (w omawianym
przypadku modernizacja) jest zaliczana do robót budowlanych nale
ży się kierować
przepisami ustawy Prawo budowlane
.

W związku z powyższym pojęcie „inwestycja w postaci budowy szpitala”, jakiej użył
Zamawiający w SIWZ, nie odnosi się tylko do wniesienia zupełnie nowego budynku szpitala,
lecz może obejmować także przebudowę istniejących pomieszczeń szpitala, czyli inwestycje
budowlane, które w wykazie usług i wykazie osób wskazał Odwołujący.

Odwołujący dodał, że w wykazie świadczonych usług wymienił liczne inwestycje dla
podmiotów z sektora zdrowia, które obsługiwał świadcząc dla nich pomoc prawną, w tym
w zakresie obsługi „procesu budowlanego”, począwszy od przygotowania dokumentacji
w postępowaniu administracyjnym, poprzez proces zamawiania dostaw i usług,
koordynowania prac w ramach wykonywania robót budowlanych, aż po uzyskanie pozwoleń
na użytkowanie, kończących proces budowy.

W piśmie z 28 lipca 2014 r. Zamawiający wezwał Odwołującego się do uzupełnienia
oferty m. in. w jakim okresie (z datami dziennymi) usługa obsługi procesu budowy obiektu
budowlanego była
świadczona dla wskazanej w wykazie usług inwestycji budowy szpitala
Instytutu Reumatologii im. prof. Reicher oraz prosz
ę podać nazwę tej inwestycji i okres jej
realizacji.
Z treści zapytania Zamawiającego wynika jednoznacznie, że nie miał on
wątpliwości co do tego, że wskazana przez Odwołującego się inwestycja stanowiła budowę –
gdyby było inaczej, okoliczność ta stałaby się przedmiotem zapytania Zamawiającego, który
jest zobligowany przepisami prawa do wezwania Wykonawcy do uzupełnienia oferty
w zakresie wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu z precyzyjnym
sformułowaniem wątpliwości albo w razie uzupełnienia – niezgodności.

Odwołujący działając w zaufaniu do Zamawiającego i zgodnie z jego wezwaniem
uzupełnił ofertę o wszystkie wymagane przez Zamawiającego elementy i informacje, nie
wiedząc, że rzeczywiste wątpliwości Zamawiającego wzbudził opis inwestycji budowlanych.
Dopiero w piśmie z 11 sierpnia 2014 r. Zamawiający wskazał na tę okoliczność, choć
w ocenie Odwołującego Zamawiający dokonał zawężającej wykładni warunku udziału
w postępowaniu i pozbawił go w ten sposób możliwości uzyskania zamówienia.

Odwołujący zarzucił, że przez podjęcie decyzji o wykluczeniu go z postępowania
Zamawiający dokonał modyfikacji SIWZ, polegającej na ograniczeniu warunku dotyczącego
wiedzy i doświadczenia – co jest niedopuszczalne z mocy art. 38 ust. 4 pzp, gdyż zmiana
została dokonana już po terminie składania ofert.

W wyroku z 29 kwietnia 2014 r. (sygn. akt KIO 747/14) Krajowa Izba Odwoławcza
Sygn. akt KIO 1672/14

wskazała: Zamawiający na etapie oceny ofert nie może interpretować wymagań siwz wbrew
literalnemu brzmieniu danego postanowienia specyfikacji. Ewentualna modyfikacja
wymaga
ń, bądź ich wyjaśnianie (celem usunięcia wątpliwości, co do danego warunku i
celem obiektywnego ustalenia woli zamawiaj
ącego, co do danego postanowienia
specyfikacji) mo
że następować – zgodnie z przepisami ustawy z 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych – przed upływem terminu składania ofert. Rozszerzaj
ąca interpretacja
postanowie
ń specyfikacji – na etapie oceny ofert prowadziłaby w konsekwencji – bez
wzgl
ędu na pobudki zamawiającego – do naruszenia zasady równego traktowania i uczciwej
konkurencji, o których to zasadach stanowi art. 7 ust. 1 p.z.p.
Według Odwołującego
powyższe potwierdza, że Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu dokonał oceny ofert
z rażącym naruszeniem przepisów ustawy pzp.

Zdaniem Odwołującego ocena dokonana przez Zamawiającego, że inwestycje
w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia oraz w Szpitalu Tworkowskim
w Pruszkowie nie były budowami szpitala
– została dokonana bezpodstawnie i niezgodnie
z faktami. Zamawiający mając w tym zakresie wątpliwości powinien zwrócić się
do Odwołującego o złożenie w tym zakresie lub przedłożenie stosownych dokumentów –
czego nie uczynił, naruszając w ten sposób art. 26 ust. 3 i 4 ustawy pzp. Zamawiający
wezwał Odwołującego do wyjaśnień, lecz zakres wezwania ograniczył się tylko do usługi
wykonywanej na rzecz Instytutu Reumatologii. W toku postępowania Zamawiający nie
wzywał Odwołującego do wyjaśnień w zakresie usługi wykonanej na rzecz Mazowieckiego
Specjalistycznego Centrum im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie. Skoro Zamawiający
miał wątpliwości co do spełniania przez ta usługę warunku opisanego w SIWZ, powinien
wezwać Odwołującego do wyjaśnień, względnie do uzupełnienia wykazu usług – czego nie
uczynił. Natomiast w zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający,
zupełnie bezpodstawnie uznaje, że usługa ta nie spełnia wymagań opisanych w SIWZ.

Ponadto Odwołujący podkreślił, że arbitralna interpretacja nazw inwestycji
budowlanych, obsługiwanych przez Odwołującego się, nie ma uzasadnienia, biorąc pod
uwagę fakt, że rozstrzygające w tym przedmiocie są decyzje administracyjne, z których
wynika dozwolony prawem zakres prac budowlanych. Odwołujący wskazał, że zgodnie z art.
3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu
budowlanego w okre
ślonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu
budowlanego
. Natomiast w świetle przepisu art. 2 pkt 8 ustawy pzp pod pojęciem roboty
budowlane należy rozumieć wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 2c lub obiektu budowlanego, a także
realizację obiektu budowlanego, za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami
określonymi przez zamawiającego. Odwołujący podniósł, że z decyzji o zatwierdzeniu
Sygn. akt KIO 1672/14

projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę nr 176/PR/09 wydanej przez
Starostę Pruszkowskiego 27 kwietnia 2009 r. wynika, że dotyczyła ona remontu, rozbudowy
i przebudowy budynku
(...). Decyzja ta została przeniesiona na Mazowieckie Specjalistyczne
Centrum Zdrowia im. Prof. Jana Mazurkiewicza decyzją Starosty Pruszkowskiego nr
120/PR/11 z 26 kwietnia 2011 r. również ze wskazaniem, że dotyczy: remontu, rozbudowy i
przebudowy budynku nr 11 i 17 – Pawilon VII z przeznaczeniem na Oddziały
Ogólnopsychiatryczne oraz Centrum Radiologii
(...). Według Odwołującego z powyższych
decyzji jednoznacznie wynika, że inwestycja prowadzona w Mazowieckim Specjalistycznym
Centrum Zdrowia im. Prof. Jana Mazurkiewicza stanowiła budowę w rozumieniu ustawy
Prawo budowlane oraz była to budowa szpitala, a jednocześnie była to robota budowlana
w rozumieniu ustawy pzp.

Co do okresu świadczenia przez Odwołującego obsługi tego procesu budowlanego,
Odwołujący zarzucił, że Zamawiający niezgodnie z faktami uzasadnił w piśmie z 11 sierpnia
2014 r., że obsługa tej drugiej inwestycji nie trwała ponad 12 miesięcy. Zdaniem
jednoznacznie wykazał w ofercie (w wykazie usług), że obsługa procesu budowlanego trwa
od czerwca 2013 r., czyli od początku realizacji usługi na rzecz Mazowieckiego
Specjalistycznego Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie. Natomiast
w wykazie osób złożonym w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów
nastąpiła pomyłka, gdyż obsługa prawna drugiej inwestycji budowlanej wskazanej w ww.
wykazie przy Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza
była realizowana od czerwca 2013 r., a nie, jak przez pomyłkę wskazano w wykazie osób,
od czerwca 2014 r. W ocenie Odwołującego okoliczności te jednoznacznie wskazują na fakt,że spełnia warunek udziału w przedmiotowym postępowaniu, dotyczący co najmniej 12
miesi
ęcznego doświadczenia w zakresie obsługi procesu budowy obiektu budowlanego -
szpitala, w jednostce sektora finansów publicznych

Odwołujący podniósł, że pojawienie się wszelkich nieścisłości w postanowieniach
SIWZ nie może obciążać w żaden sposób wykonawcy, co stanowi pogląd ukształtowany
w szczególności przez linię orzeczniczą Krajowej Izby Odwoławczej.

Wyrok z 10 stycznia 2014r. (sygn. akt KIO 2862/13): To Zamawiający odpowiada
za kształt SIWZ, w tym za poprawne sformułowanie warunków udziału w post
ępowaniu.
Warunki te winny wobec tego by
ć zaprezentowane w taki sposób, aby nie rodziły one
w
ątpliwości interpretacyjnych na dalszym etapie postępowania, w tym przede wszystkim
podczas oceny stopnia spełniania danego warunku przez oferenta. Je
żeli warunki udziału
sformułowano w taki sposób,
że możliwe sążne metody ich odczytania, czy też
jednoznacznie nie wskazano w jaki sposób odbywa
ć się będzie ocena poziomu ich
spełniania, to nale
ży na obecnym etapie wybrać ten sposób interpretacji, który jest
Sygn. akt KIO 1672/14

korzystniejszy dla wykonawcy. Jeżeli Zamawiający tak ustanowił warunki, że nie jest możliwe
sprawdzenie poziomu ich spełniania przez poszczególnych wykonawców, lub co najmniej
jest to wysoce utrudnione, to za powy
ższe odpowiedzialność ponosi Zamawiający.

Wyrok z 7 marca 2013r. (sygn. akt: KIO 392/13, KIO 393/13): Izba zauważa, że precyzyjne określenie wymagań jest jedną z najważniejszych czynności Zamawiającego,
która ma bezpo
średni wpływ na wynik postępowania (jak równieżźniej sza realizację
zamówienia) i musi by
ć jasno określona w ogłoszeniu i SIWZ, by wykonawca nie miał
problemu z jej zrozumieniem. W post
ępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego SIWZ
tworzona jest po to, aby Zamawiaj
ący otrzymał w wyniku przeprowadzonego postępowania
zamówienie, które odpowiada
ć będzie ściśle jego potrzebom. SIWZ jest jednym
z podstawowych w post
ępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i jednym z głównych
dokumentów, na podstawie którego wykonawcy sporz
ądzają ofertę. Specyfikacja stanowi
instrukcj
ę dla wykonawców w jaki sposób powinni sporządzić poprawnie ofertę, przy czym
je
śli wykonawcy wykażą spełnienie wszystkich wymagań Zamawiającego zgodnie z zapisami
SIWZ, Zamawiaj
ący nie może wykluczyć takiego wykonawcy. Wykonawca czytając SIWZ nie
mo
że się domyślać jakie wymagania powinien spełnić startując do przedmiotowego
post
ępowania. Wymagania Zamawiającego powinny być określone w SIWZ w sposób
jednoznaczny, nie budz
ący wątpliwości, gdyż sporządzona przez Zamawiającego SIWZ
wi
ąże zarówno Zamawiającego jak i wykonawców uczestniczących w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego. Z tych te
ż względów SIWZ musi być precyzyjna
i jednoznaczna, a jakiekolwiek w
ątpliwości powstałe na tym tle powinny być, przy
poszanowaniu przepisów prawa rozstrzygane na korzy
ść wykonawcy. Zamawiający nie
mo
że również obowiązku sporządzenia oraz doprecyzowania zapisów SIWZ przerzucać
na wykonawców


Odwołujący podsumował, że w związku z powyższym nie ulega wątpliwości,że wszelkie niejasności zawarte w postanowieniach SIWZ należy tłumaczyć na korzyść
wykonawcy. W tym przypadku – z uwagi na brak zdefiniowania przez Zamawiającego
pojęcia „proces budowy" – na potrzeby przedmiotowego postępowania, należy przyjąć,że jest on tożsamy z definicją „robót budowlanych”, przewidzianych przepisem art. 3 pkt 7
ustawy Prawo budowlane i obejmuje on nie tylko budowę, ale również rozbudowę obiektu
budowlanego, którego proces obsługiwał Odwołujący się choćby w Mazowieckim
Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. Prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie.
II.

W zakresie naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy pzp
Odwołujący podniósł, że w zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający
nie wskazał konkretnego postanowienia SIWZ, które potwierdziłoby, że oferta Odwołującego
Sygn. akt KIO 1672/14

nie odpowiada treści SIWZ. Zamawiający w ww. zawiadomieniu poinformował,że Odwołujący zaoferował wykonanie usługi w inny sposób niż było to wymagane przez
Zamawiającego, przez wskazanie w wykazie osób zbyt dużej ilości osób. Zamawiający żądał
wykazania w wykazie osób maksymalnie 2 osób spełniających wymogi postawione w SIWZ,
które będą realizowały zamówienie, a Odwołujący w wykazie osób złożonym na wezwanie
do uzupełnienia dokumentów wskazał 1 osobę spełniającą wymogi opisane w SIWZ, która
miała realizować zamówienie oraz 6 osób wskazanych dodatkowo, co zostało wyraźnie
zaznaczone w treści oferty.

Odwołujący stwierdził, że jego intencją było zaprezentowanie Zamawiającemu
bogatego potencjału kadrowego, posiadającego doświadczenie w obsłudze podmiotów
prowadzących działalność leczniczą, jakim dysponuje Kancelaria – co w ocenie
Odwołującego nie czyni treści oferty niezgodnej z treścią SIWZ, w szczególności,że w wykazie tym została wskazana osoba spełniająca wymogi zamawiającego, która była
dedykowana do realizacji tego zamówienia.

Odwołujący powołał się na to, że w wyroku z 28 kwietnia 2014 r. (sygn. akt KIO
757/14) Krajowa Izba Odwoławcza wskazała: Odrzucenie oferty w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2
p.z.p. nast
ępuje jedynie w sytuacji, gdy zamawiający stwierdzi określoną merytoryczną i
istotn
ą sprzeczność oferty wykonawcy z treścią SIWZ, a więc niezgodność co do przedmiotu
przeszłego
świadczenia stanowiącego przedmiot zamówienia, opisany w postanowieniach
SIWZ
. Zdaniem Odwołującego oznacza to, że w przedmiotowym postępowaniu nie można
mówić o niezgodności treści jego oferty z postanowieniami SIWZ.
III.

Odwołujący podniósł, że okoliczności wskazane w treści odwołania potwierdzają
także, że Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej w sposób niezgodny
z postanowieniami SIWZ, naruszając tym samym zasady udzielania zamówień określone
w ustawie pzp, w tym, że zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie
z przepisami ustawy pzp.

26 sierpnia 2014 r. Zamawiający przesłał do Izby odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o jego oddalenie, w następujący sposób uzasadniając swoje stanowisko.
I. {odnośnie niewykazania warunków udziału w postępowaniu}

Zamawiający podniósł, że żadna z osób wskazanych przez Odwołującego w ofercie
nie spełniała wymogów SIWZ, a w szczególności żadna z osób nie spełniała wymaganego
3-letniego doświadczenia w zakresie bieżącej obsługi podmiotów leczniczych, których
podmiotem tworzącym jest Minister Zdrowia. Nie ma wątpliwości, ze Rada Ministrów to
zupełnie inny i odrębny organ niż Minister Zdrowia, z innymi kompetencjami, uprawnieniami
Sygn. akt KIO 1672/14

oraz odmienną strukturą organizacyjną. Natomiast bez znaczenia na etapie oceny spełniania
przez Odwołującego warunków odziała w postępowaniu jest opinia Odwołującego, który
uważa, że obsługa podmiotu, którego organem tworzącym jest Rada Ministrów jest
porównywalna do obsługi podmiotu, którego organem tworzącym jest. Minister Zdrowia.
Taka opinia Odwołującego mogłaby być: ewentualnie brana pod uwagę na etapie zapytań
i wyjaśnień treści SIWZ. Natomiast skoro Zamawiający żądał doświadczenia w wykonaniu
usługi dla konkretnie określonego podmiotu, to wykonawca nie może zamiast tego
wykazywać się doświadczeniem w jego ocenie porównywalnym.

W takiej sytuacji Zamawiający wezwał Odwołującego do uzupełnienia oferty.

Odwołujący w uzupełnieniu swojej oferty wskazał jedną z osób, która posiadała
wymagane doświadczenie w obsłudze podmiotów leczniczych, dla których organem
tworzącym jest Minister Zdrowia tj. radcę prawnego B.a S.ego, jednakże osoba ta nie
spełniała z kolei wymogu co najmniej 12-slo miesięcznego doświadczenia w zakresie obsługi
procesu budowlanego w jednostce sektora finansów publicznych. Zdaniem Zamawiającego
nie sposób zgodzić się z interpretacją Odwołującego jakoby pojęcie „proces budowy obiektu
budowlanego - szpitala” nawiązywało wprost do art 3 pkt 7 Prawa budowlanego, czyli do
definicji robot budowlanych. Pojęcie nawiązuje bowiem wprost do art. 3 pkt 6 Prawa
budowlanego, który definiuje budowę (należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu
budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu
budowlanego).

Zamawiający oświadczył, że gdyby miał na myśli jakiekolwiek roboty budowlane
to napisałby o robotach budowlanych prowadzonych na terenie szpitala, a nie o budowie
szpitala.

Zdaniem Zamawiającego cytowany przez odwołującego wyrok Izby z dnia 9 marca
2009 r. w ogóle nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż Zamawiający
nigdzie nie posłużył sio pojęciem robót budowlanych (wyrok dotyczy rozumienia pojęcia
„robót budowlanych”, a nie pojęcia „budowy").

W opinii Zamawiającego szczególnie dla prawnika powinna być jasna różnica
pomiędzy „robotami budowlanymi" a „budową". Dla oceny, czy dana, inwestycja jest budową
nie ma znaczenia treść pozwolenia na budowę, gdyż jest ono wydawane dla całej inwestycji,
której realizacja może być podzielona na części. Z informacji uzyskanych przez
Zamawiającego wynika, że w odniesieniu do inwestycji wykazanej przez Odwołującego (tj.
Przystosowanie byłego budynku gospodarczo-technicznego na cele medyczne (etap I) –
utworzenie Centrum Radiologii oraz Oddziału VIIA Ogólnopsychiatrycznego wraz
z zakupem aparatury medycznej w Szpitalu Tworkowskim w Pruszkowie
) zostały zawarte
dwie umowy z firmą Polbud S.A. Pierwsza została zawarta w 2011 r. w wyniku przetargu
Sygn. akt KIO 1672/14

na Zadanie nr 1 – roboty ogólnobudowlane związane z realizacją projektu: „Przystosowanie
byłego budynku gospodarczo-technicznego na cele medyczne (etap I) – utworzenie Centrum
Radiologii oraz Oddziału VIIA Ogólnopsychiatrycznego wraz z zakupem aparatury
medycznej w Szpitalu Tworkowskim w Pruszkowie”
oraz druga, w 2012 r., zawarta z wolnej
ręki na „Roboty konstrukcyjne, rozbiórkowe i elewacyjne wynikające z istniejącego stanu
technicznego budynku, który ujawnił si
ę po wykonaniu robót rozbiórkowych i skuciu tynków
i od których wykonania uzale
żnione jest wykonanie zamówienia podstawowego tj.(…). Przy
czym żadne z tych zamówień nie jest realizowane od 1.07.2013 r., jak to podał Odwołujący
w swojej ofercie. A ponadto zdaniem Zamawiającego przystosowanie budynku gospodarczo-
technicznego na cele medyczne czy kompleksowa modernizacja oddziału nie jest
wykonaniem, rozbudową czy nadbudową budynku szpitala.

Zamawiający podsumował,. że wobec powyższego był zobowiązany do wykluczenia
Odwołującego z powodu niewykazania spełnienia warunków udziale w postępowaniu.
II. {odnośnie nieodpowiadania oferty treści SIWZ}

Zamawiający podniósł, że opisał w SIWZ w jaki sposób ma być wykonywana przez
wykonawcę usługa obsługi prawnej. Natomiast nie interesował go potencjał osobowy
wykonawcy, czy jest on duży czy mały. Zamawiający wymagał, aby usługi świadczyły mu
stale te same osoby, maksymalnie dwie, które spełniać będą wymogi SIWZ (pkt II.2 SIWZ:
wyznaczenie co najmniej 1 osoby, a maksymalnie 2 spełniającą/spełniające wymogi
wynikaj
ące ze specyfikacji do wykonywania zadań wynikających z przedmiotu zamówienia, w
szczególno
ści osoba/osoby te będą odbywać dyżury u Zamawiającego ( przypadku dwóch
osób wymagana jest jednoczasowa obecno
ść) zgodnie z wymogami SIWZ; zmiana tej
osoby/osób wymaga
ć będzie zgody zamawiającego).

Tymczasem Odwołujący wskazał w ofercie więcej niż 2 osoby do świadczenia usług
na rzecz Zamawiającego. a co za tym idzie zaproponował inny sposób realizacji usługi niż
wymagał lego Zamawiający. Według Zamawiającego nie sposób się zgodzić z interpretacją
Odwołującego jakoby wskazanie w wykazie większej liczby osób miało na celu
zaprezentowanie Zamawiającemu bogatego potencjału kadrowego, a wskazano jedna osobą
spełniającą wymogi SIWZ (radcę prawnego B.S.), który był dedykowany do realizacji
zamówienia. Taka obecna interpretacja jest sprzeczna ze złożonymi w ofercie
oświadczeniami Odwołującego, gdyż:
– w piśmie uzupełniającym ofertę Odwołujący oświadczył, że radca prawny B. S. będzie brał
udział w realizacji zamówienia (a nie, że będzie je samodzielnie wykonywał) oraz, że
pozostałe wskazane w wykazie osoby także będą brały udział w realizacji zamówienia;
– pod tabelą z wykazem osób biorących udział w realizacji zamówienia Odwołujący
oświadczył, że oprócz osób wskazanych w powyższym wykazie w realizacji zamówienia w
Sygn. akt KIO 1672/14

razie wyboru oferty Kancelarii jako najkorzystniejszej będą brały udział także inne osoby
stale współpracuj
ące z Kancelarią,
– w obu tabelach (pierwszej złożonej w ofercie i drugiej złożonej w odpowiedzi na wezwanie
do uzupełnienia) Odwołujący przy każdej z wymienionych w tabeli osób, wskazując zakres
wykonywanych przez te osoby czynności, oświadczył, że każda z tych osób będzie
wykonywać wszystkie czynności, o których mowa w opisie przedmiotu zamówienia dla
Pakietu nr 1.

Zamawiający podsumował, że z powyższego wyraźnie wynika, że wymagał, aby
obsługę prawną świadczyły maksymalnie dwie osoby, a Odwołujący zaoferował świadczenie
jej przez nigdzie nieokreśloną w ofercie liczbę osób, z całą pewnością jednak większą niż
dwie.

Z ostrożności Zamawiający dodał, że skontaktował się z radcą prawnym B. S. i
zapytał, czy faktycznie będzie on osobą, która będzie świadczyła obsługę prawną dla
Zamawiającego, w szczególności przyjeżdżała dwa razy w tygodniu na całodzienne dyżury
do siedziby Zamawiającego. W rozmowie telefonicznej (z której Zamawiający sporządził
notatkę służbową) radca prawny B. S. oświadczył, że nie jest i nie będzie w stanie być taką
osobą, a w szczególności nie będzie w stanie przyjeżdżać na dyżury czy pilnie w razie takiej
potrzeby Zamawiającego,

Zamawiający podsumował, że wobec powyższego zobowiązany był odrzucić ofertę
Odwołującego jako niezgodną z treścią SIWZ.

14 sierpnia 2014 r. Zamawiający przekazał drogą elektroniczną informację
o wniesieniu odwołania oraz jego kopię pozostałym wykonawcom uczestniczącym
w postępowaniu.

19 sierpnia 2014 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo z 18
sierpnia 2014 r., zawierające zgłoszenie przez Kancelarię Radców Prawnych „Akces” K. J.,
N. M.-I., A. Z., M. W. sp. p. z siedzibą w Katowicach przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.

Wobec niedochowania 3-dniowego terminu na zgłoszenie przystąpienia do Prezesa
Izby od otrzymania kopii odwołania, który upłynął 18 sierpnia 2014 r. oraz przy spełnieniu
wymogu przekazania jego kopii Stronom postępowania – Izba stwierdziła, że w świetle
art. 185 ust. 2 pzp przystąpienie należy uznać za bezskuteczne.

26 sierpnia 2014 r. wpłynęło do Izby {o godz. 16:49} pismo Odwołującego, w którym
oświadczył, że na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy pzp cofa odwołanie wniesione 14 sierpnia
2014 r. w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez
Sygn. akt KIO 1672/14

Zamawiającego.

Oświadczenie zostało podpisane przez partnera, upoważnionego – zgodnie
z informacją odpowiadającą odpisowi aktualnemu z rejestru przedsiębiorców Krajowego
Rejestru Sądowego dla Nr KRS 0000216184 z 14 sierpnia 2014 r. – do
samodzielnej reprezentacji Kancelarii Radców Prawnych C. i Partnerzy sp. p. z siedzibą w
Warszawie.

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:

Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozstrzygnięcia zarzutów
odwołania.

Odwołujący skutecznie wycofał 26 sierpnia 2014 r. przed otwarciem rozprawy
uprzednio wniesione odwołanie.

Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze
na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).



Przewodnicz
ący:
………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie