eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012Sygn. akt: KIO 959/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-05-24
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 959/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 maja 2012 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 maja 2012 r. przez Qumak-Sekom S.A.
z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez Port Lotniczy Lublin S.A.

przy udziale Janusza Doleckiego prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
P.W. „DOLMAX” Janusz Dolecki
, zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego


orzeka:

1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie wyboru
najkorzystniejszej oferty i odrzucenie – na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp – oferty Janusza Doleckiego prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą P.W. „DOLMAX” Janusz Dolecki;

2. Kosztami postępowania obciąża Port Lotniczy Lublin S.A. i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę20.000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez Qumak-
Sekom S.A.
tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Portu Lotniczego Lublin S.A. na rzecz Qumak-Sekom S.A. kwotę
23.600 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącąuzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania
oraz wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 z późn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.


Przewodniczący: ……………



Sygn. akt: KIO 959/12
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Port Lotniczy Lublin S.A. – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Budowa sieci
uzbrojenia terenu – branża sanitarna, elektroenergetyczna i telekomunikacyjna, budowa dróg
i parkingów wraz z zagospodarowaniem terenu, część II.

W dniu 10 maja 2012 r. Wykonawca Qumak-Sekom S.A. wniósł odwołanie wobec
zaniechania wykluczenia z postępowania Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Dolmax
i zaniechania odrzucenia tego wykonawcy oferty, zarzucając Zamawiającemu naruszenie
przepisów: art. 7 ust. 1 i 3, art. 24 ust. 2 pkt 4, art. 26 ust. 3 i 4, art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2oraz art.
91 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł,że Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Dolmax, którego oferta
została wybrana jako najkorzystniejsza, nie wykazało spełniania warunków udziału
w postępowaniu w zakresie zdolności finansowej.
Odwołujący wskazał,że zgodnie z punktem 7.1.4. SIWZ Zamawiający wymagał, aby
oferenci wykazali,że posiadająśrodki finansowe lub zdolnośćkredytowądla części II
zamówienia na kwotę250 000.00 PLN. Wykonawca, którego oferta została wybrana, na
potwierdzenie przywołanego warunku przedłożył opiniębankowąod Banku BPH S.A. z 28
lutego 2012 r. W opinii tej jednoznacznie wskazano,że została wystawiona została na
podstawie obowiązujących w Banku procedur orazże jest ważna jedynie przez miesiąc od
jej wydania, a zatem do dnia 28 marca 2012 r. Odwołujący wskazał,że termin składania ofert
upływał 25 kwietnia 2012 r., zatem opinia Banku BPH S.A. załączona do oferty była już
nieważna. Zamawiający zwrócił sięPrzedsiębiorstwa Wielobranżowego Dolmax z prośbą
o wyjaśnienia w zakresie zdolności finansowej, w odpowiedzi na które wykonawca ten złożył
jedynie oświadczenie,że nie posiada kredytów w innych bankach niżBank BPH S.A.
Zdaniem Odwołującego ww. wykonawca nie wykazał,że posiada wymaganąprzez
Zamawiającego zdolnośćfinansową, w związku z czym podlegał wykluczeniu
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.
Ponadto Odwołujący podniósł,że oferta Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Dolmax
jest niezgodna z treściąSIWZ. Odwołujący wskazał,że zgodnie z punktem 13 SIWZ, jednym
z kryteriów oceny ofert (o wadze 20%) jest termin realizacji zamówienia, który zgodnie z § 6
wzoru umowy należy traktowaćjako termin liczony od dnia podpisania umowy.
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Dolmax w formularzu ofertowym (pkt 2) oświadczyło,że
wykona niniejsze zamówienie w terminie 35 dni kalendarzowych, jednak liczonych nie od

dnia podpisania umowy, a od przekazania budynku do montażu, przy czym określenie to
zostało dopisane ręcznie na formularzu. W ten sposób Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
Dolmax dokonało bezprawnie ingerencji w treśćw SIWZ.
Odwołujący podkreślił,że Zamawiający nie zezwolił na wprowadzanie jakichkolwiek
uwarunkowańdotyczących terminu zakończenia prac w ramach tego zamówienia.
Przeciwnie, Zamawiający bardzo szczegółowo w § 16 ust 3 umowy określił warunki
dopuszczalności zmiany tego terminu, podając m.in. możliwośćwydłużenia realizacji
w sytuacji, gdy inne części budowy TerminalaŚwidnik ulegnązmianie. W związku z tym,że
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Dolmax dokonało zmiany w formularzu, nie jest
wiadomym, jak należy liczyćwskazany przez tego wykonawcętermin, bowiem istnieje
ryzyko,że nie będzie to 35 dni od dnia podpisania umowy, czego oczekiwał Zamawiający.
Ponadto wykonawca ten nie określił, od przekazania którego budynku ma byćliczony termin
(budynek główny czy budynek bazy paliw). Zdaniem Odwołującego, oferta Przedsiębiorstwa
Wielobranżowego Dolmax jest niezgodna z SIWZ, bowiem wskazana data realizacji
zamówienia nie jest datąliczonąod podpisania umowy, jest datąniepewną,
niejednoznacznąi niemożliwąna chwilęobecnądo określenia. W związku z powyższym
Zamawiający zobowiązany był do odrzucenia oferty tego wykonawcy na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł również,że oferta Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Dolmax
podlegała odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, jako naruszająca
ustawowązasadępisemności postępowania. Wskazał,że w przedłożonej przez ww.
wykonawcęgwarancji ubezpieczeniowej dokonane sąskreślenia, natomiast w formularzu
ofertowym wprowadzono ręcznie dopisane zmiany. Zdaniem Odwołującego niedopuszczalne
był dokonywanie dopisków i skreśleńbez odpowiedniego, czytelnego podpisu umocowanej
osoby przy dokonanych zmianach. Odwołujący powołał sięna przepis art. 9 ust. 1 ustawy
Pzp, nakazujący prowadzenie postępowania z zachowaniem formy pisemnej oraz na art. 78
KC, zgodnie z którym niezbędnym do zachowania formy pisemnej elementem jest złożenie
własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treśćoświadczenia. Z powyższych
przepisów Odwołujący wywiódł,że dokonywanie tak istotnych zmian w ofercie wykonawcy,
jak czas na wykonanie zamówienia, bez potwierdzenia,że zmiany te zostały wprowadzone
przez upoważnionądo reprezentowania danego oferenta osobę, jest niedopuszczalne,
w związku z tym oferta Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Dolmax powinna zostać
odrzucona, jako niezgodna z ustawą.
Ponadto Odwołujący podniósł,że Zamawiający zaniechał, w odniesieniu do
Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Dolmax, zastosowania procedury określonej w art. 26
ust. 3 i 4 ustawy Pzp. W ocenie Odwołującego Zamawiający powinien wyjaśnićkwestię

dysponowania przez tego wykonawcęwymaganym doświadczeniem, ponieważani wykaz
wykonanych prac, ani referencje nie określająwartości i rodzaju wykonanych prac.
Odwołujący wskazał,że w punkcie 74.1. SIWZ dla II części Zamawiający wymagał
legitymowania sięwykonaniem w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu
składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie)
minimum jednej roboty polegającej na wykonaniu instalacji elektrycznych obiektu należącego
do kategorii XX zgodnie z załącznikiem ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Dolmax dla wykazanie spełnienia powyższego wymogu
przedłożyło referencje od Petrotech Sp. j., w których jedynie stwierdzono należyte wykonanie
instalacji elektrycznych w stacji paliw PKS Chełm S.A. w Bogdance. W sytuacji gdy
referencje sątak lapidarne i nie wskazujązakresu i specyfiki prac oraz wartości, wykonawca
zobowiązany był do odpowiednio szczegółowego uzupełnienia wykazu wykonanych robót.
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Dolmax w wykazie prac nie wskazało na wartośćprac,
mimoże było to wymagane, a ponadto określono jedynie,że zakresem prac były objęte
instalacje elektryczne spełniając wymogi Zamawiającego. W takim przypadku Zamawiający
powinien skorzystaćz przepisu art. 26 ust 3 lub 4 Ustawy PZP i wezwaćtego oferenta do
wykazania,że Stacja paliw PKS Chełm S.A. należy do kategorii XX zgodnie z załącznikiem
ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623
z późn. zm.).
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, powtórzenia czynności oceny ofert, wezwania Przedsiębiorstwa
Wielobranżowego Dolmax do złożenia dokumentów i wyjaśnień, odrzucenia oferty tego
wykonawcy oraz dokonania wyboru oferty Odwołującego.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła, co następuje:

W punkcie 13.2 SIWZ Zamawiający określił następujące kryteria oceny ofert: cena –
80%, termin realizacji – 20%. Według wzoru formularza oferty, w punkcie 2 wykonawcy
zobowiązani byli oświadczyć, w jakim terminie (liczonym w dniach kalendarzowych)
wykonająprzedmiotowe zamówienie. Zamawiający we wzorze formularza oferty nie określił
początku biegu tego terminu. Natomiast według § 6 wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ)
termin realizacji zamówienia będzie liczony od dnia podpisania umowy, a zgodnie z § 3 ust.
1 pkt 1.1 projektu umowy, Zamawiający przekaże wykonawcy teren budowy w terminie 7 dni
od dnia zawarcia umowy.

W dniu 2 kwietnia 2012 r. Zamawiający dokonał modyfikacji SIWZ, polegającej na
podziale zamówienia na dwie części. CzęśćII zamówienia, zgodnie z dokonanązmianą,
obejmuje wykonanie instalacji silnoprądowych i słaboprądowych w budynku stacji paliw.
Jednocześnie Zamawiający zapisał w SIWZ,że dokładne określenie parametrów Robót,
w tym również ich szczegółowy zakres, zawarty jest w niniejszej Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia, Umowie oraz dokumentacji projektowej wraz ze specyfikacjami
technicznymi, stanowiącej Załącznik nr 1 do niniejszej Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia
.
Dokonując powyższej modyfikacji, Zamawiający w odniesieniu do części II
zamówienia nie zmienił postanowieńdotyczących kryteriów oceny ofert, nie opracował
równieżnowego projektu umowy ani nie określił w innej formie istotnych postanowień, które
zostanąwprowadzone do treści umowy. Zamawiający nie dokonał równieżzmiany punktu 16
SIWZ, stanowiącego,że istotne dla stron postanowienia, które zostanąwprowadzone do
treści umowy określa załącznik nr 7 do SIWZ.
Na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, Zamawiający
wymagał od wykonawców ubiegających sięo udzielenie zamówienia w części II wykazania
m.in.:


wykonania w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert (a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie) minimum 1 roboty
polegającej na wykonaniu instalacji elektrycznych obiektu należącego do kategorii XX
zgodnie z załącznikiem do ustawy Prawo budowlane (pkt 7.4.1 SIWZ),


posiadaniaśrodków finansowych lub zdolności kredytowej na kwotę250.000 zł (pkt
7.4.3).
W celu wykazania spełniania powyższych warunków wykonawcy zobowiązani byli
złożyćodpowiednio: wykaz robót budowlanych oraz informacjęz banku lub spółdzielczej
kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których wykonawca posiada rachunek, potwierdzającą
wysokośćposiadanychśrodków finansowych lub zdolnośćkredytowąwykonawcy,
wystawionąnie wcześniej niż3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.
Przystępujący złożył ofertę, w której zaoferował wykonanie przedmiotu zamówienia
(częśćII) za cenę3.132.933,00 zł brutto, z terminem realizacji 35 dni kalendarzowych, przy
czym wykonawca dopisał,że termin ten należy liczyćod przekazania budynku do montażu.
W punkcie 5 formularza oferty Przystępującego (dotyczącym wysokości wadium), została
przekreślona kwota 500.000 zł i dopisana odręcznie kwota 40.000 zł.

Na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy
i doświadczenia, Przystępujący złożył wykaz robót budowlanych (wg wzoru stanowiącego
załącznik nr 6f do SIWZ), w którym przedstawił jednąrobotę, polegającąna wykonaniu
w 2011 r. instalacji elektrycznych w stacji paliw PKS Chełm S.A. w Bogdance. Wykonawca
przedłożył równieżreferencje wystawione przez PETROTECH Adam Pakulski i Wspólnicy
Sp. j., potwierdzające,że Przedsiębiorstwo Wielobranżowe DOLMAX wykonało w 2011 r.
instalacje elektryczne w stacji paliw PKS Chełm S.A. w Bogdance. Prace zostały
zrealizowane terminowo i zgodnie z przedstawioną ofertą (…)
.
Na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji
ekonomicznej i finansowej Przystępujący przedstawił informacjęz Banku BPH S.A. z 28
lutego 2012 r., w której bank stwierdza,że wykonawca posiada zdolnośćkredytowądo
obsługi kredytów krótkoterminowych o charakterze obrotowym do wysokości 580.000 zł, przy
założeniu,że nie posiada zaangażowańkredytowych o charakterze obrotowym w innym
bankach. W treści przedmiotowej opinii stwierdzono,że jest ona ważna miesiąc od daty jej
wystawienia. W dniu 26 kwietnia 2012 r. Zamawiający wezwał wykonawcęna podstawie art.
26 ust. 4 ustawy Pzp, do wyjaśnienia, czy posiada zaangażowanie kredytowe w innych
bankach (i w jakiej kwocie). W odpowiedzi Przystępujący poinformował,że nie posiada
zaangażowańkredytowych w innych bankach, poza bankiem wydającym opinięo zdolności
kredytowej (Bank PBH S.A.).
W dniu 30 kwietnia 2012 r. Odwołujący zawiadomił wykonawców o wyborze oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej.
Izba zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła,że Odwołujący – jako wykonawca mogący uzyskać
zamówienie w przypadku potwierdzenia sięzarzutów przedstawionych w odwołaniu –
spełnia określone art. 179 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki korzystania ześrodków ochrony
prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego
przepisów ustawy Pzp może spowodowaćponiesienie przez niego szkody, polegającej na
nieuzyskaniu zamówienia.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie ze względu na potwierdzenie sięjednego
zarzutu odwołania, dotyczącego niezgodności oferty Przystępującego z treściąSIWZ.
W ocenie Izby, oferta złożona przez Przystępującego podlega odrzuceniu na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z uwagi na wprowadzenie do formularza oferty
dodatkowego zastrzeżenia, dotyczącego sposobu liczenia terminu wykonania zamówienia.

Zgodnie z załącznikiem nr 7 do SIWZ (projekt umowy), termin wykonania zamówienia
liczy sięod dnia podpisania umowy, zatem zaoferowanie wykonania zamówienia w terminie
35 dni od przekazania budynku do montażu powoduje,że oferta nie odpowiada treści
specyfikacji. Izba nie podzieliła stanowiska Zamawiającego i Przystępującego,że dla części
II zamówienia nie określono istotnych postanowieńprzyszłej umowy. Projekt umowy
opracowany został przed podziałem zamówienia na części, a dokonując modyfikacji
Zamawiający nie wprowadziłżadnych nowych postanowieńdotyczących wzoru umowy. Co
więcej, w zmienionej specyfikacji Zamawiający odwołał siędo projektu umowy w odniesieniu
do części II zamówienia, stanowiąc,że dokładne określenie parametrów Robót, w tym
również ich szczegółowy zakres, zawarty jest w niniejszej Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, Umowie oraz dokumentacji projektowej wraz ze specyfikacjami technicznymi
.
Zatem wniosek,że projekt umowy nie dotyczył części II zamówienia był nieprawidłowy.
Ponadto, nawet gdyby przyjąć,że dla części II nie było określonego wzoru umowy, to
nie można zgodzićsięze stanowiskiem,że naturalne jest, iżtermin ten należy liczyćod
przekazania obiektu wykonawcy. Z pewnościąnie można tego wywieśćz art. 647 KC, na
który powołał sięPrzystępujący. Powyższy przepis określa jedynie elementy przedmiotowo
istotne umowy o roboty budowlane, nie określając terminów wykonania czynności ciążących
na stronach tej umowy.
Z uwagi na fakt,że termin wykonania zamówienia był jednym z kryteriów oceny ofert,
zastrzeżenie poczynione przez Przystępującego sprawiło,że jego oferta stała się
nieporównywalna z ofertąOdwołującego. Niezrozumiałe jest twierdzenie Zamawiającego,że
oferty były porównywalne, gdyżobie określały termin wykonania robót określony w dniach

kalendarzowych, a początek biegu tego terminu jest bez znaczenia. Inaczej bowiem
wykonawca określa termin liczony od dnia podpisania umowy (który nie jest tożsamy z dniem
przekazania obiektu robót, co stwarza dla wykonawcy większe ryzyko, związane chociażby
z karami umownymi), inaczej – termin liczony od dnia przekazania obiektu, co daje
możliwośćnatychmiastowego rozpoczęcia robót.
W związku z powyższym należy stwierdzić,że Przystępujący złożył ofertę
nieodpowiadającąspecyfikacji istotnych warunków zamówienia, a więc podlegającą
odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, a zaniechanie jej odrzucenia było
naruszeniem przepisów ustawy, które miało wpływ na wynik postępowania. W konsekwencji
odwołanie należało uwzględnić, stosownie do dyspozycji art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.
Pozostałe zarzuty podniesione w odwołaniu Izba uznała za niezasadne.

W odniesieniu do informacji z banku należy stwierdzić,że zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 9
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów

dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogąbyćskładane (Dz.U. Nr 226, poz. 1817), informacja z banku lub
spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których wykonawca posiada rachunek,
potwierdzająca wysokośćposiadanychśrodków finansowych lub zdolnośćkredytową
wykonawcy, powinna byćwystawiona nie wcześniej niż3 miesiące przed upływem terminu
składania ofert. Opinia złożona przez Przystępującego spełnia ten warunek, należało jednak
rozstrzygnąć, czy stwierdzenie w jej treści, iżważna jest przez miesiąc od dnia wystawienia
powoduje,że nie potwierdza ona spełniania warunku udziału w postępowaniu. Zdaniem Izby
na tak postawione pytanie należy udzielićodpowiedzi negatywnej.

Przywołany wyżej przepis
rozporządzenia nie odwołuje siędo ważności czy aktualności informacji z banku, a jedynie
do daty jej wystawienia, stanowiąc,że ma byćwystawiona nie wcześniej niż3 miesiące
przed terminem składania ofert. Rozporządzenie przyjmuje więc pewnego rodzaju fikcję
prawną,że opinia bankowa wystawiona w określonym dniu we wskazanym przedziale
czasowym potwierdza spełnianie warunku udziału w postępowaniu na dzieńskładania ofert,
mimoże faktycznie sytuacja finansowa wykonawcy może ulec zmianie niezwłocznie po
wystawieniu opinii. Brak jest, zdaniem Izby, podstaw do różnicowania sytuacji podmiotu,
który przedstawił opinięz określeniem jej „ważności” na miesiąc od dnia wystawienia,
i podmiotu, który złożył takąopiniębez wskazaniażadnego okresu ważności (opiniętaką
można byłoby uznaćza aktualnątylko w dniu jej wystawienia). Należy więc stwierdzić,że na
mocy rozporządzenia, opinia wystawiona nie wcześniej niż3 miesiące przed upływem
terminu składania ofert potwierdza sytuacjęfinansowąwykonawcy na dzieńskładania ofert.
Nie potwierdził sięrównieżzarzut dotyczący niewykazania spełniania warunku
udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia. Izba ustaliła,że Przystępujący
podał w wykazie wszystkieżądane przez Zamawiającego informacje, niezbędne do oceny
spełniania warunku, tj. wskazał rodzaj robót, miejsce i termin ich wykonania oraz przedstawił
dokument potwierdzający ich należyte wykonanie. Z kolei podanie wartości robót nie było po
modyfikacji SIWZ wymagane (Odwołujący na rozprawie nie podtrzymał zarzutu w tym
zakresie). Zarówno wykaz jak, i referencje wskazują,że roboty dotyczyły instalacji
elektrycznej stacji paliw, która jest jedynym obiektem kategorii XX zgodnie z załącznikiem do
ustawy Prawo budowlane. Zatem informacje te były wystarczające od oceny spełniania
warunku udziału w postępowaniu, a wykonawca nie miał obowiązku przedstawiaćżadnych
dodatkowych danych na temat swojego doświadczenia.
Nie można równieżpodzielićpoglądu Odwołującego,że oferta Przystępującego
podlega odrzuceniu jako niezgodna z ustawą, ze względu na dokonanie w niej dopisków
i skreśleńbez opatrzenia podpisem. Formularz oferty został podpisany przez wykonawcę,
a sam fakt dopisania określonej treści w ofercie pismem ręcznym nieświadczy

o niezgodności oferty z ustawą(Odwołujący nie kwestionował,że dopisana treśćpochodzi
od wykonawcy, który ofertępodpisał).
Wobec stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy, które miało wpływ na wynik
postępowania, odwołanie – stosownie do art. 192 ust. 2 ustawy Pzp – zostało uwzględnione.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


Przewodniczący: ……………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie