eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012Sygn. akt: KIO 881/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-05-11
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 881/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik Protokolant: Mateusz Michalec

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 maja 2012 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 kwietnia 2012 r. przez LIDER TRADING
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez Zarząd
Transportu Miejskiego w Lublinie

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia: AUTOSAN
S.A. z siedzibą w Sanoku, AUTOBOX Sp. z o.o. z siedzibą w Starachowicach
,
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego


orzeka:

1. Oddala odwołanie;
2. Kosztami postępowania obciąża LIDER TRADING Sp. z o.o. i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez LIDER
TRADING Sp. z o.o.
tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od LIDER TRADING Sp. z o.o. na rzecz Zarządu Transportu
Miejskiego w Lublinie
kwotę3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) stanowiącąuzasadnione koszty strony poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 z późn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.

Przewodniczący: ……………



Sygn. akt: KIO 881/12
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie – prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Zakup
i dostawa 20 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich klasy mini
.
W dniu 30 kwietnia 2012 r. wykonawca LIDER TRADING Sp. z o.o.

wniósł odwołanie
wobec czynności odrzucenia jego oferty.
Odwołujący podniósł,że złożona przez niego oferta odpowiada treści SIWZ, zatem
brak było podstaw faktycznych do jej odrzucenia. Zdaniem Odwołującego, Zamawiający nie
uzasadnił stwierdzonej niezgodności oferty ze specyfikacją, a wymogi SIWZ były niejasne
i mogły miećwięcej niżjednąpoprawnąinterpretację. Odwołujący wskazał,że za prawidłowe
uzasadnienie odrzucenia oferty nie można poczytywaćprzytoczenia treści art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp.
W odniesieniu do stwierdzonych przez Zamawiającego niezgodności oferty ze
specyfikacjątechniczną, Odwołujący przedstawił następującąargumentację:

Pkt 3.1: Odwołujący zaoferował przewody wykonane z materiałów odpornych na korozję-
w strefie gorącej z metalu w otulinach izolujących, pozostałe z tworzyw sztucznych
w izolacji termicznej złącza z gumy silikonowej. W przypadku wykonania elementów
układu z metali, użyte metale lub ich stopy będąposiadaćjednakowy co do znaku
potencjał elektrochemiczny, dostosowany do płynu chłodzącego w celu uniknięcia korozji
elektrochemicznej w układzie chłodzenia. Odwołujący podniósł,że Zamawiający dopuścił
zastosowanie obu wariantów, czyli przewodów metalowych i z tworzyw sztucznych.
Odwołujący podał zgodnie z wymaganiami Zamawiającego,że materiały zastosowane na
przewody będąodporne na korozjęi w przypadku zastosowania materiałów metalowych
lub ich stopów będąposiadaćjednakowy co do znaku potencjał elektrochemiczny,
dostosowany do płynu chłodzącego w celu uniknięcia korozji elektrochemicznej
w układzie chłodzenia. Jednocześnie Odwołujący dopuszcza wykonanie zgodne z obu
wymaganiami i wybór korzystniejszego rozwiązania przez Zamawiającego. Odwołujący
podniósł,że wymagania te nie podlegająocenie punktowej i nie wpływająna wybór oferty.

Pkt 4.1.: Odwołujący zaoferował pojazdy o konstrukcji ramy podwozia wykonanej ze
specjalnej stali konstrukcyjnej o wysokiej wytrzymałości o parametrach zgodnych z grupy
M22, zabezpieczonej metodąkataforezy oraz konstrukcji płyty podłogowej wykonanej ze
stali odpornej na korozję- nierdzewnej o parametrach zgodnych z normąPN-EN 10088.
Odwołujący podniósł,że zaoferowany autobus wykonany jest z dwóch zespołów:

z oddzielnego podwozia i nadwozia zabudowanego na podwoziu posiadającym ramęczyli
rozwiązanie dopuszczone przez Zamawiającego. Z tego względu oba te elementy
posiadające różnąkonstrukcjęoddzielnie spełniając oba warunki postawione przez
Zamawiającego

Pkt 6.2.: Podłoga oferowanych pojazdów wykonana jest ze sklejki wodoodpornej
zabezpieczonej przed działaniem czynników atmosferycznych, klejonej do kratownicy lub
z innego materiału o porównywalnych lub wyższych parametrach eksploatacyjnych,
pokryta wykładzinąantypoślizgowąna całej powierzchni podłogi, dotyczy również
niezabudowanych nadkoli. Wykładzina antypoślizgowązgrzewana na łączeniach,
szczelna, przystosowana do mycia na mokro. W odwołaniu wykonawca wskazał,że
dopuszcza wykonanie zgodne z wymaganiami i wybór korzystniejszego rozwiązania przez
Zamawiającego. Jednocześnie wymagania te nie podlegająocenie punktowej i nie
wpływająna wybór oferty.

Pkt 9.1.: Odwołujący zaoferował zbiornik paliwa wykonany z materiału odpornego na
korozjęi podniósł,że w SIWZ nie było wymogu określenia rodzaju materiału.

Pkt 10.3.: Zgodnie z ofertązbiorniki powietrza wykonane sąz metali i stopów metali

odpornych na korozjęlub stali zabezpieczonej w procesie kataforezy oraz malowaniem
antykorozyjnym. W odwołaniu wykonawca wskazał,że dopuszcza wykonanie zgodne
z wymaganiami
i
wybór
korzystniejszego
rozwiązania
przez
Zamawiającego.
Jednocześnie wymagania te nie podlegająocenie punktowej i nie wpływająna wybór
oferty.

Pkt 10.5.: Odwołujący zaoferował układ pneumatyczny dostosowany do eksploatacji
w polskiej strefie klimatycznej.

Pkt 10.6.: Zgodnie z treściąoferty, wszystkie występujące elementy układu
pneumatycznego sąodpowiednio zabudowane lub umieszczone w sposób zapewniający
ochronęprzed bezpośrednim wpływem warunków atmosferycznych i innych
zewnętrznych (np. loduśniegu, błota), łatwy dostęp do zaworu ECAS. Odwołujący
podniósł,że w punkcie 10.2 Zamawiający dopuścił układ pneumatyczny.

Pkt 19.7.: Odwołujący zaoferował system komputerowy przystosowany do przeglądania
zgromadzonych nagrańbędzie wyposażony w oprogramowanie umożliwiające:
przenoszenie danych z rejestratorów do systemu komputerowego, dynamiczne
przeglądanie obrazów ze wszystkich kamer jednocześnie oraz każdej z osobna,
ekstrakcjędanych z rejestratora, z uwzględnieniem czasu i kamery, z której
zarejestrowano obraz, wydruk zatrzymanego obrazu oraz zapis w jednym ze
standardowych formatów (np. jpg, tif). przewijanie obrazu do tyłu i do przodu z różnymi

prędkościami. przekazanie zarejestrowanego materiału dowodowego wraz z niezbędnym
oprogramowaniem do przeglądania zapisu lub plikiem uruchamiającym odczyt.

Pkt 28.4.: Zgodnie z treściąoferty minimalna szerokośćprzejścia przynajmniej w jednych
drzwiach autobusu 1200 mm (wymiar mierzony wświetle drzwi przy otwartych drzwiach).
Odwołujący podniósł,że zgodnie z pkt 6.1. określił,że oferowany autobus posiada
przestrzeńdo przewozu osób na wózkach inwalidzkich o powierzchni 1300 x750 mm
wyposażone w urządzenie przytrzymujące wózek na wprost drzwi tylnych, co pozwala
Zamawiającemu zapoznanie sięz oferowanym rozwiązaniem. Jednocześnie w ofercie
zostały zamieszczone zdjęcia oferowanego autobusu na str. 52 oferty gdzie widaćukład
drzwi w autobusie.

Pkt 28.6.: Zgodnie z ofertąpojazdy wyposażone sąw przyciski do otwierania drzwi przez
pasażerów na zewnątrz i wewnątrz pojazdu przy każdych drzwiach pasażerskich lub na
skrzydle drzwi otwieranych na zewnątrz. Odwołujący podniósł,że dopuszcza wykonanie
zgodne z wymaganiami i wybór korzystniejszego rozwiązania przez Zamawiającego.
Jednocześnie wymagania te nie podlegająocenie punktowej i nie wpływająna wybór
oferty.

Pkt 29.2.: Odwołujący wskazał,że w ofercie potwierdził, iżautobus będzie wyposażony
w wymagane wyposażenie, natomiast rozmieszczenie i sposób montażu wyposażenia
dodatkowego zostanie uzgodnione z Zamawiającym.

Pkt 30.2.: Odwołujący wskazał,że dopuszcza wykonanie zgodne z każdym z wymagań
i wybór korzystniejszego rozwiązania przez Zamawiającego. Jednocześnie wymagania te
nie podlegająocenie punktowej i nie wpływająna wybór oferty.

Pkt 31.8.: Odwołujący wskazał,że zaoferował wlew paliwa zamykany, ryglowanie zamka
za pomocąklucza „kwadratu" lub za pomocącentralnego zamka.

Pkt 31.10.: Odwołujący podniósł,że zaproponował zastosowanie jednego klucza do
otwierania wszystkich zamków, natomiast nie zaoferował centralnego zamka.
W przypadku dodatkowych uzgodnieńz Zamawiającym na etapie podpisania umowy przy
wyborze opcji z centralnym zamkiem, przedmiotowy warunek nie będzie spełniony, co
zostało potwierdzone zapisem „nie dotyczy autobusów wyposażonych w centralny
zamek”. Jednocześnie wymagania te nie podlegająocenie punktowej i nie wpływająna
wybór oferty.
W odniesieniu do wskazanych przez Zamawiającego braków w ofercie (co do których
Zamawiający zaniechał wezwania na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy, ze względu na
odrzucenie oferty) Odwołujący przedstawił następującąargumentację:

złożone certyfikaty ISO zostały wydane dla firm KAPENA i Prowal, które zobowiązały się
do oddania do dyspozycji Odwołującemu niezbędnych zasobów w zakresie wiedzy

i doświadczenia oraz potencjału technicznego na okres korzystania z nich przy
wykonywaniu przedmiotowego zamówienia. W ramach wzajemnych uzgodnień
i przekazanych zasobów, firma Prowal posiadająca certyfikat spawalniczy potwierdzający
spełnienia wymagańnormy ISO 3834-2 lub równoważnej DIN 18800-7:2008-11
zobowiązuje siędo wykonania elementów spawanych dla oferowanych autobusów. Firma
produkująca autobus KAPENA S.A. posiada certyfikaty ISO 9001:2008 i ISO 14001:2004
potwierdzające,że oferowane autobusy będąwykonane zgodnie z powyższymi
systemami zarządzania jakościąi systemem zarządzaniaśrodowiskowego, natomiast
firma Lider Trading będzie sprzedawaćautobusy.

Odwołujący, zgodnie z punktem 4.1., 5.1. załącznika nr 1 do SIWZ podał,że oferowany
autobus będzie zbudowany z podwozia zabezpieczonego metodąkataforezy przez
dostawcępodwozia firmęIVECO, a konstrukcja nadwozia wykonana jest z materiałów
nierdzewnych
nie
wymagających
specjalnego
zabezpieczenia
antykorozyjnego.
Załączony opis odnosi siędo zabezpieczenia antykorozyjnego elementów podwozia
innych wymagających zabezpieczenia, jak sklejka i elementy z tworzywa zabezpieczenia
przez uszkodzeniem mechanicznym.

z punktu 2.3 SIWZ wynika,że przedstawienie dokumentów określonych w punkcie 3 nie
jest wymagane.

Odwołujący przedstawił pełne sprawozdanie z badańzużycia paliwa. Wyniki badańsą
przedstawione w części pierwszej w języku polskim, a załącznik nr 112 stanowi
dodatkowe informacje.
Odwołujący podniósł,że jego oferta jest kompletna i zgodna z SIWZ, a jeżeli
Zamawiający miał wątpliwości co do opisu oferowanych pojazdów, to powinien skorzystać
z regulacji art. 87 ust. 1 ustawy Pzp i dokonaćpoprawy omyłek w treści oferty.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności badania
i oceny ofert oraz dokonanie wyboru oferty Odwołującego.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła, co następuje:

W załączniku nr 1 do SIWZ Specyfikacja techniczna autobusów mini Zamawiający
zapisał,że Wykonawca w miejscach wskazanych przez zamawiającego zobowiązany jest do
podania producenta oraz typu i modelu. Wykonawca ponadto w poniższej tabeli w każdym
punkcie zobowiązany jest do szczegółowego opisu oferowanych cech, parametrów,
zespołów, instalacji potwierdzających jednoznacznie spełnienie wymagań zamawiającego
.

W dniu 20 kwietnia 2012 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o odrzucenia
jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, stwierdzając,że treśćoferty nie
odpowiada
wymaganiom
Zamawiającego
określonym
w
specyfikacji
technicznej.
Zamawiający wskazał następujący zakres niezgodności oferty z powyższąspecyfikacją:
1. pkt. 3.1. Przewody wykonane z materiałów odpornych na korozję – w strefie gorącej
z metalu w otulinach izolujących, pozostałe z tworzyw sztucznych również w izolacji
termicznej, preferowane złącza z gumy silikonowej lub wykonane w technologii bardziej
zaawansowanej, niż złącza silikonowe. W przypadku wykonania elementów układu
z metali lub ich stopów, użyte metale lub ich stopy muszą posiadać jednakowy co do
znaku potencjał elektrochemiczny, dostosowany do płynu chłodzącego w celu uniknięcia
korozji elektrochemicznej w układzie chłodzenia.
Wykonawca powtórzył treśćww.
wymogu, nie określając materiałów, z jakich materiałów wykonano elementy układu
chłodzenia w celu uniknięcia korozji elektrochemicznej.
2. Pkt. 4.1. Opis konstrukcji podwozia (płyty podłogowej, kratownicy, ramy) wykonanej: ze
stali odpornej na korozję - nierdzewnej o parametrach zgodnych z normą PN-EN 10088
lub ze specjalnej stali konstrukcyjnej o wysokiej wytrzymałości o parametrach zgodnych
z normą PN-EN 10025 lub z grupy M22 zabezpieczonej metodą kataforezy
. Wykonawca
zaoferował: Konstrukcja ramy podwozia wykonana ze specjalnej stali konstrukcyjnej
o wysokiej wytrzymałości o parametrach zgodnych z grupy M22 zabezpieczonej metodą
kataforezy. Konstrukcja płyty podłogowej wykonana ze stali odpornej na korozję –
nierdzewnej o parametrach zgodnych z normą PN EN 10088
. Wykonawca zaoferował
rozwiązanie niezgodne z wymaganiami zamawiającego, gdyżelementami podwozia jest
płyta podłogowa wykonana ze stali nierdzewnej oraz rama zabezpieczona metodą
kataforezy. Zamawiający dopuścił natomiast dwa warianty wykonania podwozia, nie
dopuszczając łączenia obu technologii.
3. Pkt 6.2. ppkt. I Ze sklejki wodoodpornej zabezpieczonej przed działaniem czynników
atmosferycznych, klejonej do kratownicy lub z innego materiału o porównywalnych lub
wyższych parametrach eksploatacyjnych
. Wykonawca powtórzył treśćww. zapisu, nie
podając, z jakiego materiału będzie wykonana podłoga.
4. Pkt 9.1. Wykonany z materiału odpornego na korozję. Wykonawca powtórzył treśćww.
zapisu, nie podając, z jakiego materiału zostanie wykonany zbiornik paliwa.
5. Pkt 10.3 Zbiorniki powietrza wykonane z metali i stopów metali odpornych na korozję lub
stali zabezpieczonej w procesie kataforezy + malowanie antykorozyjne
. Wykonawca
powtórzył treśćwymogu, nie podając z jakiego materiału zostanąwykonane zbiorniki

powietrza, podając ponadto 2 alternatywne rozwiązania bez wskazania, które zostanie
zastosowane.
6. Pkt 10.5 Układ pneumatyczny dostosowany do eksploatacji w polskiej strefie
klimatycznej, wyposażony w urządzenia zabezpieczające przed zamarzaniem
.
Wykonawca zaoferował układ pneumatyczny dostosowany do eksploatacji w polskiej
strefie
klimatycznej
,
nie
odnosząc
się
do
wymogów
wyposażenia
układu
pneumatycznego w urządzenia zabezpieczające przed zamarzaniem.
7. Pkt 10.6 (...) Łatwy dostęp do osuszacza, odolejacza, zaworu bezpieczeństwa i zaworu
ECAS po otwarciu bocznej klapy (...)
. Wykonawca wpisał w ofercie: Łatwy dostęp do
zaworu ECAS
, nie potwierdził natomiast dostępu do zaworu ECAS po otwarciu bocznej
klapy.
8. Pkt 19.7 (...) wraz z niezbędnym oprogramowaniem do przeglądania zapisu lub plikiem
uruchamiającym odczyt (...)
. Wykonawca powtórzył treśćww. zapisu, nie określił, które
rozwiązanie zostanie zastosowane w oferowanym systemie monitoringu.
9. Pkt 20.2 – Zamawiający wymagał podania producenta, typu i modelu automatu
biletowego. Wykonawca w ofercie nie podał powyższych danych.
10. Pkt 28.4 Minimalna szerokość przejścia przynajmniej w jednych drzwiach autobusu 1200
mm (wymiar mierzony w świetle drzwi przy otwartych drzwiach)
. Wykonawca powtórzył
treśćww. zapisu, nie podając, w ilu i których drzwiach szerokośćprzejścia wyniesie
1200 mm, co uniemożliwia zamawiającemu zapoznanie sięz konstrukcjąoferowanego
autobusu. Przy tak sformułowanym przez wykonawcęzapisie, wykonawca może
zaoferować3 różne rozwiązania o różnym rozmieszczeniu i liczbie drzwi o szerokości
1200 mm.
11. Pkt 29.2 Wyposażona w: półkę i zamykane okienko do sprzedaży biletów, ramię
z mocowaniem do tabliczki wielkości A5 z rozkładem jazdy, z indywidualnym
oświetleniem tabliczki, instalację nagłaśniającą umożliwiającą przekazywanie informacji
pasażerom, kasetkę na pieniądze i bilety, średniej klasy radioodbiornik do użytku przez
kierowcę, podręczną kieszeń bądź schowek na dokumenty formatu A4. W przypadku
zastosowania kabiny półzamkniętej wyposażenie dodatkowo w okienko do sprzedaży
biletów. Rozmieszczenie i sposób montażu wyposażenia dodatkowego zostanie
uzgodnione z Zamawiającym
. W ofercie wykonawca podał: Zgodnie z wymaganiami
zamawiającego. Rozmieszczenie i sposób montażu wyposażenia dodatkowego zostanie
uzgodnione z Zamawiającym
.
12. Pkt 28.6 Przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów na zewnątrz i wewnątrz pojazdu
przy każdych drzwiach pasażerskich lub na skrzydle drzwi otwieranych na zewnątrz
.

Wykonawca nie zaoferował jednego rozwiązania rozmieszczenia przycisków
zewnętrznych. Wymieniając jedynie rozwiązania wymagane przez zamawiającego, który
dopuścił dwa rozwiązania wzajemnie sięwykluczające.
13. Pkt 30.2. Przyciski zewnętrzne do otwierania drzwi przez pasażerów (tzw. Ciepły guzik):
1. Służące do otwierania tylko tych drzwi przy których są umieszczone po uaktywnieniu
przez kierowcę układu otwierania drzwi przez pasażerów. 2. Obudowa przycisku
w kolorze czerwonym. 3. Przyciski typu sensorycznego (dotykowe). 4. Działające od
momentu aktywowania przez kierowcę układu otwierania drzwi przez pasażerów do
momentu otwarcia drzwi lub do momentu dezaktywowania układu otwierania drzwi przez
pasażerów bez ich otwarcia.5. Liczba i rozmieszczenie przycisków (dotyczy drzwi
z prawej strony pojazdu): przy drzwiach dwuskrzydłowych otwieranych do wewnątrz
pojazdu: z obu stron po 1 szt., przy drzwiach jednoskrzydłowych otwieranych do
wewnątrz pojazdu: z lewej strony 1 szt., przy drzwiach otwieranych na zewnątrz - 1 szt.
6. Przyciski otwierania drzwi umieszczone bliżej krawędzi drzwi, niż urządzenie
sterujące awaryjnego otwierania drzwi. 7. Przy drzwiach otwieranych na zewnątrz
przyciski umieszczone bezpośrednio na skrzydłach drzwi. 8. Oznaczony na przycisku
lub na obudowie piktogramem w formie dwóch przeciwnie skierowanych strzałek „< >”
.
Wykonawca nie zaoferował jednego rozwiązania rozmieszczenia przycisków
zewnętrznych, wymieniając jedynie rozwiązania wymagane przez zamawiającego,
wzajemnie sięwykluczające.
14. Pkt 31.8 Wlew paliwa zamykany. Ryglowanie zamka za pomocą klucza „kwadratu" lub
za pomocą centralnego zamka
. Wykonawca powtórzył treśćww. zapisu, nie podając,
jakie rozwiązanie zostanie zastosowane w oferowanym autobusie. Zamawiający na
podstawie zaoferowanego rozwiązania przez wykonawcęnie jest w stanie określić
sposobu zamykania pojazdu, w szczególności wlewu paliwa.
15. Pkt 31.10. We wszystkich dostarczonych autobusach zastosowanie jednego klucza,
który służy do otwierania zamków: kabiny kierowcy i drzwi przednich. Nie dotyczy
autobusów wyposażonych w centralny zamek.
Wykonawca nie określił jakie rozwiązanie
zostanie zastosowane w oferowanym autobusie. Zamawiający na podstawie
zaoferowanego rozwiązania przez wykonawcęnie jest w stanie określićsposobu
zamykania pojazdu i kabiny kierowcy.
Jednocześnie zamawiający poinformował,że zaniechał wezwania Odwołującego na
podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do złożenia następujących dokumentów:

a) Certyfikatu Systemu Zarządzania Jakościązgodne z normą: PN-EN ISO 9001, oraz
Certyfikatu Systemu Zarządzania Jakościąw Spawalnictwie zgodne z normą: ISO 3834-
2 lub równoważnego.
b) Dokumentu dotyczącego opisuśrodków stosowanych przez wykonawcędotyczących
materiału i technologii zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji podwozia (płyty
podłogowej, ramy, kratownicy) i materiału i technologii zabezpieczenia antykorozyjnego
konstrukcji nadwozia (szkielet, poszycia boczne i pozostałe elementy nadwozia).
c) Dokumentów określonych w części VI pkt .3. Zgodnie z częściąVI pkt. 4. Wykonawca
powołujący sięprzy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na
potencjał innych podmiotów, które będąbrały udział w realizacji części zamówienia,
przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla
wykonawcy, określonym w pkt. 3. Zamawiający zaniechał jednocześnie wezwania do
złożenia wyjaśnieńz art. 26 ust. 4 Pzp w zakresie zobowiązania firmy KAPENA S.A.
i PROWAL Zakład Produkcji Wielobranżowej do udziału w realizacji przedmiotowego
zamówienia, celem ustalenia, czy wykonawca winien załączyćdokumenty, o których
mowa powyżej.
Ponadto Zamawiający wskazał,że wykonawca załączył sprawozdanie z badańITS
wraz z załącznikami bez tłumaczenia na język polski, co jest niezgodne z punktem X.3
SIWZ.
Izba zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła,że Odwołujący spełnia określone art. 179 ust. 1 ustawy Pzp
przesłanki korzystania ześrodków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodowaćponiesienie
przez niego szkody, polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła,że oferta Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ w zakresie
wskazanym przez Zamawiającego w uzasadnieniu odrzucenia oferty.
Z treści załącznika nr 1 do SIWZ jednoznacznie wynika dla wykonawców obowiązek
(w odniesieniu do wszystkich elementów specyfikacji technicznej) szczegółowego opisu
oferowanych cech, parametrów, zespołów, instalacji potwierdzających jednoznacznie
spełnienie wymagańzamawiającego. Zatem oferta powinna zawieraćwskazanie
konkretnych rozwiązańoraz ich opis, w takim stopniu szczegółowości, jaki niezbędny jest do
stwierdzenia zgodności oferty z oczekiwaniami Zamawiającego. Tymczasem Odwołujący,

w punktach: 3.1, 6.2 ppkt 1, 9.1, 10.3, 19.7, 28.4, 28.6, 30.2, 31.8, 31.10 załącznika
ograniczył sięwyłącznie do powtórzenia opisu dokonanego przez Zamawiającego
(a w punktach 10.5 i 10.6 powtarzając ten opis w sposób niepełny). Natomiast w punkcie
20.2 nie podał informacji o producencie, typie i modelu automatu biletowego. Mimo wyraźnej
dyspozycji Zamawiającego, Odwołujący nie wskazał materiałów, z których wykonane będą
poszczególne elementy pojazdów oraz nie określił, które z dopuszczalnych (a jednocześnie
wykluczających się) rozwiązańoferuje. Należy więc stwierdzić,że oferta Odwołującego jest
niepełna, nieskonkretyzowana. Na podstawie treści tej oferty Zamawiający nie był w stanie
ustalićistotnych cech oferowanego przedmiotu zamówienia i dokonaćich weryfikacji pod
kątem
spełniania
ustanowionych
w
specyfikacji
technicznej
wymagań.
Tak
nieskonkretyzowana oferta pozbawia Zamawiającego niezbędnej wiedzy na temat
oferowanych dostaw, narażając go – w przypadku wyboru takiej oferty – na konieczność
nabycia pojazdów nieodpowiadających jego potrzebom i oczekiwaniom.
Z kolei w punkcie 4.1 załącznika Odwołujący zaoferował skonkretyzowane, jednakże
niezgodne z wymogami rozwiązanie. Zamawiający bowiem dopuścił w specyfikacji
technicznej dwa możliwe warianty konstrukcji podwozia, Odwołujący natomiast zaoferował
rozwiązanie oparte częściowo na każdym z tych wariantów. W ocenie Izby, z postanowień
specyfikacji technicznej nie wynikała możliwośćzastosowania różnych technologii do
poszczególnych części podwozia.
Wobec powyższego Zamawiający miał wszelkie podstawy stwierdzić,że oferta
Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ. Wżadnej mierze nie zmienia tego powoływany
w odwołaniu fakt,że brakujące elementy opisu oferowanych pojazdów nie stanowiły
kryteriów oceny ofert i nie podlegały punktacji. W ofercie należy bowiem skonkretyzować
cechy przyszłegoświadczenia wykonawcy w zakresie określonym przez Zamawiającego
i pozwalającym mu ocenićspełnianie ustalonych wymagań, niezależnie od tego, czy
elementy te stanowiąkryteria oceny ofert.
Nie można zgodzićsięz Odwołującym,że Zamawiający zobowiązany był wyjaśnić
treśćoferty w kwestionowanym zakresie, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Procedura
przewidziana w przywołanym przepisie służy bowiem wyeliminowaniu wątpliwości co do
poszczególnych elementów oświadczenia woli zawartych w ofercie, nie może natomiast
prowadzićdo nadawania jej nowej treści, co w rozpatrywanej sprawie miałoby miejsce. Za
niedopuszczalne należy uznaćuzupełnianie przez wykonawcęswojego zobowiązania
i konkretyzowanie jego istotnych cech po otwarciu ofert, pod pozorem wyjaśniania treści
oferty. Udzielając wyjaśnieńna temat materiałów, z których wykonane będąposzczególne
urządzenia oraz rozwiązań, jakie zostanąwykorzystane w oferowanych autobusach,
Odwołujący w istocie złożyłby nowąofertę. Izba podzieliła stanowisko wyrażone w wyroku

KIO z 18 kwietnia 2011 r. (sygn. akt: KIO 731/11),że wyjaśnienie treści oferty
z zastosowaniem regulacji art. 87 ust. 1 ustawy (…) nie może stanowić zmiany oferty, musi
mieścić się w granicach merytorycznych treści oferty, zawartych w niej oświadczeniach
i informacjach. (…) Wyjaśnieniu podlegać może bowiem treść oferty, to znaczy istniejące
w niej informacje i w ramach tej treści wyjaśnienia powinny się zamknąć
. Należy więc
stwierdzić,że procedura określona w art. 87 ust. 1 ustawy Pzp nie znajdowała
w przedmiotowej sprawie zastosowania.
Nie
zasługuje
na
uwzględnienie
argumentacja
Odwołującego,że
oferta
Przystępującego zawiera równie ogólnikowe opisy, zatem odrzucenie oferty Odwołującego
i wybór oferty Przystępującego stanowiło naruszenie zasady równego traktowania
wykonawców. Izba stwierdziła bowiem,że oferta Przystępującego, we wskazanych przez
Odwołującego punktach 3.1, 9.1 i 28.4 zawierała wszystkie informacje niezbędne do
wykazania jej zgodności z wymaganiami opisanymi w specyfikacji technicznej.
W związku z tym,że oferta Odwołującego podlegała odrzuceniu na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, zaniechanie przez Zamawiającego wezwania do uzupełnienia
oświadczeńi dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp było prawidłowe. Zgodnie
z przywołanym przepisem, obowiązek wezwania do przedłożenia dokumentów zostaje
wyłączony, jeżeli mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu, co
w rozpatrywanej sprawie miało miejsce.
Wobec niestwierdzenia naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
odwołanie zostało oddalone.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący: …………..



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie