eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012Sygn. akt: KIO 829/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-05-08
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 829/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ewa Rzońca Protokolant: Paulina Nowicka

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2012 r. w Warszawie w sprawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 kwietnia 2012 r. przez
wykonawcę Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane "ERBUD" Sp. z o.o., ul.
Podmiejska 71, 44-207 Rybnik
w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Gliwice, ul.
Zwycięstwa 21, 44-100 Gliwice



orzeka:

1. oddala odwołanie,

2. kosztami postępowania obciąża Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane "ERBUD"
Sp. z o.o., ul. Podmiejska 71, 44-207 Rybnik
i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięćtysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez Przedsiębiorstwo
Remontowo-Budowlane "ERBUD" Sp. z o.o., ul. Podmiejska 71, 44-207 Rybnik

tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane "ERBUD" Sp. z o.o., ul.
Podmiejska 71, 44-207 Rybnik
na rzecz Miasta Gliwice, ul. Zwycięstwa 21, 44-
100 Gliwice
kwotę56 zł 00 gr (słownie: pięćdziesiąt sześćzłotych zero gorszy)
stanowiącąkoszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu dojazdu na
rozprawę.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gliwicach.

Przewodniczący: ……………………………

Sygn. akt: KIO 829/12


U z a s a d n i e n i e

Miasto Gliwice, ul. Zwycięstwa 21, 44-100 Gliwice (dalej: „zamawiający”) - prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówieńpublicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) – zwanej dalej
"ustawą" lub "Pzp" – postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Zespół Szkół
Techniczno-Informatycznych w Gliwicach ul. Chorzowska 5-budowa sali sportowej".

Szacunkowa wartośćzamówienia jest niższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.

20 kwietnia 2012 r. zamawiający poinformował Przedsiębiorstwo Remontowo-
Budowlane "ERBUD" Sp. z o.o., ul. Podmiejska 71, 44-207 Rybnik (dalej: „odwołujący” lub
„ERBUD”) o wyborze najkorzystniejszej oferty, wykluczeniu ERBUD z udziału w postępowaniu,
odrzuceniu jego oferty i zatrzymaniu wadium.

25 kwietnia 2012 r. ERBUD wniósł odwołanie zarzucając zamawiającemu
bezpodstawne wykluczenie odwołującego z udziału w oraz odrzucenie jego oferty. ERBUD
zarzucał zamawiającemu naruszenie:
1. art. 91 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy w związku z art. 46 ust. 1 i 3 ustawy o
samorządzie gminnym, a to poprzez:

dokonanie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, wykluczenia odwołującego
wykonawcy, odrzucenia jego oferty i zatrzymania wadium przez osobęnieuprawnioną
do reprezentacji zamawiającego,

dokonanie czynności porównania, oceny i wyboru ofert z pominięciem wszystkich
złożonych i niepodlegających odrzuceniu ofert, to jest z pominięciem oferty
odwołującego,
2. art. 24 ust. 2 pkt. 4 oraz art. 92 ust. 1 pkt. 2 ustawy w związku z art. 24 ust. 4 ustawy, a
to poprzez:

bezpodstawne przyjęcie, iżERBUD nie wykazał spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, to jest nie przedłożył „Wykazu osób" potwierdzającego dysponowanie
przez wykonawcęosobami zdolnymi do wykonania zamówienia, podczas gdy
wykonawca taki wykaz złożył i nie był wzywany do jego wyjaśnienia,

bezpodstawne wykluczenie odwołującego z udziału w postępowaniu i bezpodstawne
odrzucenie jego oferty.
ERBUD wnosił o:

unieważnienie czynności wykluczenia ERBUD z udziału w postępowaniu,

unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego,

nakazanie zamawiającemu powtórzenie czynności oceny ofert i wyboru oferty
najkorzystniejszej z uwzględnieniem wszystkich ofert niepodlegających odrzuceniu, w
tym oferty odwołującego,

zasądzenie od zamawiającego na rzecz ERBUD kosztów postępowania, w tym
kosztów zastępstwa przez pełnomocnika, według norm prawem przepisanych,

przeprowadzenie dowodów wskazanych w treści uzasadnienia niniejszego pisma.

Odwołujący wskazywał,że stosownie do treści art. 179 ust. 1 ustawy, iżposiada interes
w złożeniu odwołania. Czynności zamawiającego pozbawiły bowiem ERBUD prawa do
merytorycznej oceny przygotowanej przez niego oferty a nadto stały sięprzyczyną
bezpodstawnego zatrzymania wadium. Podnosił,że wykonawca składający ofertęw
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo oczekiwaćaby jego oferta
podlegała merytorycznej ocenie. Pozbawienie prawa do merytorycznej oceny ofert godzi z
samej istoty takiej czynności w interes wykonawcy. W ocenie odwołującego uchybienia,
których dopuścił sięzamawiający w niniejszej sprawie mająwpływ na wynik postępowania.
Niezależnie bowiem od tego jaka byłaby ostateczna kolejnośćofert w interesie odwołującego
jest to, by jego oferta została poddana klasyfikacji i mogła uzyskaćokreślony wynik. Tylko
merytoryczny wynik umożliwia bowiem wykonawcom udział w realizacji zadania, równieżw
tych przypadkach gdy ewentualny inny zwycięski wykonawca nie zdecyduje sięna realizację
zadania, tudzieżdojdzie do rozwiązania umowy. Wyeliminowanie odwołującego z kręgu
wykonawców, których oferty podlegająocenie jest więc uchybieniem rzutującym bezpośrednio
na wynik postępowania, rzutującym na prawidłowąklasyfikacjęofert. Niezależnie bowiem od
tego, która oferta zostałaby wybrana w dalszym toku postępowania, zmianie musiałaby ulec
klasyfikacja ofert, która przy uwzględnieniu odwołania obejmowałaby także wykonawcę
składającego odwołanie.

W uzasadnieniu odwołania ERBUD podnosił,że:

Naruszenie art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy w zw. z art. 46 ust. 1 i 3 ustawy
o samorządzie gminnym.

W pierwszej kolejności ERBUD podkreślał,że najważniejsze czynności podjęte w
niniejszym postępowaniu i zaskarżone przez odwołującego zostały dokonane w imieniu
zamawiającego przez osobęnieuprawnionądo reprezentacji. Pismo z dnia 20 kwietnia 2012 r.
informujące wykonawców o wyborze oferty najkorzystniejszej, wykluczeniu odwołującego z
udziału w postępowaniu, odrzuceniu oferty odwołującego podpisał Mariusz Komidzierski -
Zastępca Naczelnika Wydziału Inwestycji i Remontów, nie zaśosoba pełniąca funkcjęorganu
jednostki samorządu terytorialnego, lub osoba działająca z wyraźnego upoważnienia takiego
organu. Wyjaśniał,że zamawiający jest jednostkąsamorządu terytorialnego - gminąmiejską.
Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oświadczenie woli w imieniu gminy w
zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego
upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z innąupoważnionąprzez wójta osobą.
W ust. 3 w/w przepisu wskazano ponadto, iżjeżeli czynnośćprawna może spowodować
powstanie zobowiązańpieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata
skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej. W
ocenie ERBUD Mariusz Komidzierski nie jest osobąuprawnionądo reprezentowania
zamawiającego. Zwracał uwagę, iżw treści pisma z 20 kwietnia 2012r., nie powołuje sięteżna
udzielenie jakiegokolwiek umocowania do przeprowadzenia skarżonych niniejszym
odwołaniem czynności, Mariusza Komidzierskiego nie wymienia ponadto sporządzona przez
zamawiającego Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (dej: „siwz” lub „specyfikacja”)
wśród osób umocowanych do kontaktowania sięz wykonawcami w czasie postępowania o
udzielenie zamówienia. W pkt. 11 pkt. 1 siwz zaznaczono,że osobąuprawnionądo kontaktów
z wykonawcami ze strony Zamawiającego jest Aleksandra Radwańska, a w razie jej
nieobecności Danuta Barańska. Zdaniem odwołującego, skoro zaskarżone czynności zostały
podjęte przez osobęnieuprawnionądo reprezentacji zamawiającego, należy uznać, iżnie
mogąone rozstrzygaćo prawach i obowiązkach wykonawców biorących udział w
postępowaniu. zzynności takie sąbowiem dotknięte sankcjąnieważności.
O naruszeniu art. 91 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 1 i 3 w opinii ERBUD należy mówić
ponadto w jeszcze jednym aspekcie. Prawidłowe przeprowadzenie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej wymaga bowiem porównania i merytorycznej oceny wszystkich ofert, które
nie zostały odrzucone. Skoro zaśzamawiający bezpodstawnie odrzucił ofertęodwołującego i
zaniechał jej porównania w stosunku do innych ofert, ustalenie wyniku postępowania nie może
uchodzićza prawidłowe. Nieprawidłowąjest bowiem klasyfikacja ofert, która nie została
sporządzona na podstawie wszystkich podlegających badaniu ofert. Także z tego punktu
widzenia winno sięzatem mówićo naruszeniu art. 91 ust. 1 ustawy. Zwracał uwagę,że
nieprawidłowe zastosowanie art. 91 ust. 1 Pzp pociąga za sobąrównieżnaruszenie zasad
uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1 i 3 ustawy).

Naruszenie art. 24 ust. 2 pkt. 4 oraz art. 92 ust. 1 pkt. 2 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy.
Odwołujący wskazywał,że zamawiający wykluczył ERBUD zarzucając, iżten nie
wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Z uzasadnienia pisma z dnia 20
kwietnia 2012 r. wynika, iżzamawiający zakwestionował informacjęo doświadczeniu osób
podanych przez odwołującego w dokumencie „Wykaz osób", stanowiącym załącznik nr 4 do
specyfikacji. Zamawiający zarzucił, iż„Wykaz osób" przygotowany przez odwołującego nie
potwierdza,że dysponuje on osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Zdaniem ERBUD
takie działanie zamawiającego było błędne. Wyjaśniał,że dokumenty, które należało złożyć
wraz z ofertązamawiający określono w pkt. 9 siwz, m. in.:

wykaz osób, które będąuczestniczyćw wykonywaniu zamówienia wraz z informacjami
potwierdzającymi spełnienie warunku udziału w postępowaniu, a takie
zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacji o podstawie do
dysponowania tymi osobami o treści załącznika nr 4 do siwz,

oświadczenie zawarte w załączniku nr 4 do siwz, potwierdzająceże osoby, które będą
uczestniczyćw wykonywaniu zamówienia, posiadająwymagane uprawnienia.

Z kolei w pkt. 8.3 siwz zamawiający określił listęosób zdolnych do wykonywania
zamówienia, formułując wymogi dotyczące: kierownika budowy, kierownika robót sanitarnych,
kierownika
robót
elektrycznych,
kierownika
robót
drogowych,
kierownika
robót
niskoprądowych, specjalisty ds. rozliczeń.
ERBUD podnosił,że w oparciu o powyższe wymogi sporządził wykaz osób zgodnie z
załączonym wzorem „Wykaz Osób", wskazując w nim szczegółowo osoby, które miały
realizowaćzamówienie i informując o posiadanych przez te osoby uprawnieniach,
doświadczeniu, zakresie wykonywanych czynności. Odwołujący podał następujące osoby
zdolne do wykonania zamówienia: Jerzy Pojdą, kierownik budowy, doświadczenie 25 lat;
Sławomir Nowoczyk, kierownik robót sanitarnych, doświadczenie 10 lat; Zbigniew Trzj:
kierownik robót elektrycznych, doświadczenie zawodowe 9 lat, GrzegorzŻyła kierownik Latoś
robót drogowych, doświadczenie zawodowe 11 lat; Henryk Katarzyński kierownik robót
telekomunikacyjnych; doświadczenie zawodowe 6 lat, Andrzej Gorzawski, specjalista ds.
rozliczeń, doświadczenie zawodowe 14 lat. Dodatkowo Odwołujący sięwyraźnie zaznaczył, iż
wszystkie wskazane przez niego osoby posiadająwymagane przez siwz uprawnienia i
doświadczenie zawodowe. Zatem w opinii odwołującego spełnił wszystkie wymagania siwz w
zakresie wykazywania uprawnieńi doświadczenia osób odpowiedzialnych za realizację
zamówienia. Zwracał uwagę,że jeśli zamawiający domagał sięw „Wykazie Osób" lub
odrębnym dokumencie jeszcze innych informacji dotyczących kierownika budowy, kierownika
robót sanitarnych, kierownika robót elektrycznych, kierownika robót drogowych, kierownika
robót niskoprądowych, czy specjalisty ds. rozliczeń, winien był precyzyjnie określićswoje
oczekiwania w treści specyfikacji.
Podkreślał,że jeżeli zamawiający nie wymagał wskazania za pomocąkonkretnych dat
wykonywania czynności, których wykazanie uzasadniało spełnienie warunku udziału osoby na
konkretne stanowisko, nie może wymagaćod wykonawcy podania w spełnianiu warunków
udziału szczegółowych dat i w tym zakresie korzystaćz uregulowania art. 26 ust. 3 ustawy.
Odwołujący zgodnie z wymaganiami zamawiającego wypełnił formularz - załącznik nr 4 siwz
wpisując w nim wszystkieżądane informacje i oświadczając dodatkowo wyraźnie,że osoby
wymienione w załączniku nr 4 spełniająwymagania w zakresie posiadania uprawnieńi
doświadczenia. Niezależnie od powyższego zauważał, iżnawet gdyby zamawiający usiłował
kwestionowaćinformacje podane w „Wykazie osób", tudzieżgdyby uznał umieszczone w nim
dane za niewystarczające (do czego nie było podstaw), winien był wówczas wezwać
odwołującego siędo złożenia wyjaśnień. W toku postępowania zamawiający nie doręczył
tymczasem odwołującemu wezwania do złożenia wyjaśnień, ani uzupełnienia dokumentacji w
zakresie złożonego wykazu.
Natomiast w piśmie z dnia 12 kwietnia 2012 r. zamawiający wezwał odwołującego do
złożenia w terminie do 16 kwietnia 2012r. dowodów, iżniezłożenie dokumentów
potwierdzających udział w postępowaniu nastąpiło z przyczyn nieleżących po stronie
wykonawcy. W piśmie tym zamawiający powołał sięna pismo z dnia 27 lutego 2012 r. wysłane
za pośrednictwem poczty elektronicznej. W odpowiedzi na powyższe odwołujący wniósł o
przedłużenie terminu, wskazując, iżnie otrzymał wezwania, na które powołuje sięzamawiający
i musi zwrócićsiędo przedsiębiorstwa obsługującego serwer poczty elektronicznej celem
ustalenia czy pismo takie wpłynęło. W piśmie tym odwołujący wskazał, iżserwer obsługujący
pocztęelektroniczna nie znajduje sięw siedzibie spółki, ale jest własnościąinnego podmiotu.
Zamawiający, pomimo braku prawidłowego doręczenia wezwania do uzupełnienia
dokumentów, nie zgodził sięna wyjaśnianie okoliczności, czy wiadomośćelektroniczna z 27
lutego 2012 r. w ogóle dotarła do wykonawcy. Nie czekając na sprawdzenie powyższego
odmówił udzielenia zgody na przedłużenie terminu do przedłożenia dowodów, a następnie
wykluczył odwołującego sięz udziału w postępowaniu, odrzucił jego ofertęi zatrzymał wadium.
Tymczasem jak wynika z pisma przedsiębiorcy obsługującego serwer odwołującego (pismo z
dnia 16 kwietnia 2012r.), podmiot ten z uwagi na dużąilośćobsługiwanych kontrahentów
(tysiące wiadomości email) nie mógł w tak krótkim czasie dokonaćprecyzyjnego sprawdzenia
serwera. Zdaniem odwołującego w tym stanie rzeczy wykluczenie ERBUD i odrzucenie jego
oferty było podwójnie błędne. Po pierwsze, odwołujący złożył wszystkie wymagane w siwz
dokumenty, w szczególności złożył wraz z ofertą„Wykaz osób" potwierdzający uprawnienia i
doświadczenie osób odpowiedzialnych za wykonanie zamówienia. Po drugie nawet gdyby
zamawiający miał wątpliwości co do treści złożonego wykazu winien był wezwaćodwołującego
do złożenia wyjaśnień, tego zaśnie zrobił. Na koniec odwołujący odnosił siędo czynności
zamawiającego polegające na bezpodstawnym zatrzymaniu wadium wskazując,że w
niniejszej sprawieżadna z w/w przesłanek nie została spełniona. Jużpierwszy z wymogów,
polegający na braku przedłożenia wymaganych dokumentów nie został spełniony. Jak wyżej
wyjaśniono odwołujący złożył wraz z oferta „Wykaz osób", podając w nim wszystkieżądane
przez zamawiającego informacje. Nawet jeżeli Zamawiający uznał, iż„Wykaz osób"
przedłożony wraz z ofertąodwołującego, nie spełnia oczekiwańzamawiającego to winien był
wezwaćERBUD do złożenia wyjaśnień, czego nie zrobił.

W dniu 8 maja 2012 r. zamawiający w formie pisemnej odpowiedział na odwołanie
wnosząc o oddalenie odwołania i zasądzenie od odwołującego na rzecz zamawiającego
uzasadnionych kosztów postępowania odwoławczego obejmujących koszty związane z
dojazdem na wyznaczonąrozprawęIzby oraz wynagrodzenia pełnomocnika.

W uzasadnieniu ww. pisma podnosił,że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie z
następujących przyczyn:

Mariusz Komidzierski pełniący funkcjęZastępcy Naczelnika Wydziału Inwestycji i
Remontów jest osobąw pełni umocowanądo reprezentowania zamawiającego.
Przedmiotowe umocowanie wynika bowiem z Zarządzenia organizacyjnego nr 6/11
Prezydenta Miasta Gliwice z dnia 3 lutego 2011 r. - a w szczególności z treści Załącznika nr
12, które w pkt 5 wskazuje na Mariusza Komidzierskiego, jako umocowanąosobędo
działania w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający pismem
datowany na 20 kwietnia 2012 r. zawiadomił Odwołującego o wyborze najkorzystniejszej
oferty oraz poinformował odwołującego o wykluczeniu z udziału w postępowaniu.

W ocenie zamawiającego ERBUD nie wykazał spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, załączony bowiem do oferty „Wykaz osób" nie potwierdza,że odwołujący
dysponuje osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj. osobami do pełnienia funkcji
Kierownika budowy, Kierownika robót sanitarnych, Kierownika robót elektrycznych,
Kierownika robót niskoprądowych, spełniających warunki udziału w postępowaniu, określone
w pkt 8.3 SIWZ „Osoby zdolne do wykonania zamówienia".
Jednocześnie SIWZ wyraźnie wskazuje: III. 3.4) Osoby zdolne do wykonania
zamówienia - Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku: O zamówienie
mogąubiegaćsięwykonawcy, którzy dysponująlub będądysponowaćosobami zdolnymi do
wykonania zamówienia, to znaczy: Wykonawca musi miećdo dyspozycji odpowiednio
wykwalifikowany personel, tj.:
a) Kierownika budowy posiadającego uprawnienia budowlane w specjalności
konstrukcyjno-budowlanej do kierowania robotami budowlanymi, bez
ograniczeń, posiadającego co najmniej 5 letnie doświadczenie zawodowe w
kierowaniu pracami budowlanymi w zakresie posiadanych uprawnień
budowlanych (okres doświadczenia zawodowego dotyczy okresu od
uzyskania uprawnień) w tym co najmniej jednej zakończonej inwestycji
budowlanej polegającej na budowie obiektu użyteczności publicznej o
kubaturze minimum 15 000 m3 i wartości całkowitej robót 6.000 000 zł brutto.
b) Kierownika robót sanitarnych, posiadającego uprawnienia budowlane w
specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeńcieplnych
wentylacyjnych, gazowych kanalizacyjnych bez ograniczeńposiadającego co
najmniej
5-letnie
doświadczenie
zawodowe
w
kierowaniu
pracami
budowlanymi w zakresie posiadanych uprawnieńbudowlanych, (okres
doświadczenia zawodowego dotyczy okresu od uzyskania uprawnień), w tym
co najmniej jednej zakończonej inwestycji budowlanej polegającej na budowie
obiektu użyteczności publicznej o kubaturze min 15 000 m3.
c) Kierownika robót elektrycznych, posiadającego uprawnienia budowlane w
specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeńelektrycznych i
elektroenergetycznych bez ograniczeńposiadającego co najmniej 5-letnie
doświadczenie zawodowe w kierowaniu pracami budowlanymi w zakresie
posiadanych uprawnieńbudowlanych (okres doświadczenia zawodowego
dotyczy okresu od uzyskania uprawnień), w tym co najmniej jednej
zakończonej inwestycji budowlanej polegającej na budowie obiektu
użyteczności publicznej o kubaturze min 15 000 m3.
d) Kierownika robót drogowych, posiadającego uprawnienia budowlane do
kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeńw specjalności drogowej
posiadającego co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w kierowaniu
pracami budowlanymi w zakresie posiadanych uprawnieńbudowlanych (okres
doświadczenia zawodowego dotyczy okresu od uzyskania uprawnień).
e) Kierownika robót niskoprądowych, posiadającego uprawnienia do kierowania
robotami budowlanymi bez ograniczeńw specjalności telekomunikacyjnej
posiadającego co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w kierowaniu
pracami budowlanymi w zakresie posiadanych uprawnieńbudowlanych (okres
doświadczenia zawodowego dotyczy okresu od uzyskania uprawnień) w tym
co najmniej jednej zakończonej inwestycji budowlanej polegającej na
wykonaniu instalacji niskoprądowych w budynkach użyteczności publicznej.
f) Specjalisty ds. rozliczeń, posiadającego co najmniej 5-letnie doświadczenie
zawodowe w rozliczaniu robót budowlanych.
W przypadku podmiotów działających wspólnie osoby zdolne do wykonania
zamówienia podlegająsumowaniu.
Zatem w opinii zamawiającego wżadnym więc wypadku nie można mówićo
niejasnych, niedostatecznie ujawnionych czy nieskonkretyzowanych oczekiwaniach
zamawiającego. Jednocześnie sam odwołujący na str. 5 odwołania wskazuje,że chodziło o
wykaz osób, które będąuczestniczyćw wykonaniu zamówienia wraz z informacjami
potwierdzającymi spełnienie warunku udziału w postępowaniu, a także zakresu
wykonywanych przez nie czynności. Tym samym – zdaniem zamawiającego - odwołujący
wskazując osoby: Jerzy Pojdą, kierownik budowy, doświadczenie 25 lat; Sławomir
Nowaczyk, kierownik robót sanitarnych, doświadczenie 10 lat (...), z całąpewnościąnie
wskazał na spełnienie wymogów kwalifikacji, o jakich mowa w ww. zacytowanym fragmencie
siwz.

Następnie zamawiający wyjaśniał,że mając na uwadze ww. braki na podstawie art.
26 ust. 3 Pzp wezwał drogąelektroniczną(e-mail) w dniu 28 lutego 2012 r. odwołującego do
uzupełniania dokumentów (pismo z dnia 27 lutego 2012 r., znak: UM-87316/2012). Fakt
otrzymania przedmiotowego pisma został potwierdzony przez ERBUD drogąelektroniczną
(znak UM-101731/2012). Zamawiający wskazywał,że zgodnie z art. 27 ust. 1 i 2 Pzp, w
postępowaniach o udzielenie zamówienia oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz
informacje zamawiający i wykonawcy przekazują, zgodnie z wyborem zamawiającego,
pisemnie, faksem lub drogąelektroniczną. Jeżeli zamawiający lub wykonawca przekazują
oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje faksem lub drogąelektroniczną,
każda ze stron nażądanie drugiej niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania. W niniejszej
sprawie zamawiający przewidział w siwz doręczanie wniosków drogąelektronicznąi
doręczając w ten sposób wezwanie do uzupełnienia dokumentów zażądał potwierdzenia
wiadomości faksem lub na adres e-mail. Co więcej w przedmiotowej sprawie pomimo
bezskutecznego upływu terminu zamawiający pismem z dnia 12 kwietnia 2012 r. wyznaczył
odwołującemu dodatkowo termin do złożenia dowodów wskazujących,że nie złożenie
dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziałów w postępowaniu, o które
zamawiający wezwał pismem z dnia 27 lutego 2012 r. wynikało z przyczyn niezależnych po
stronie wykonawcy. W zakresie zatrzymania wadium zamawiający uznał,że działał zgodnie
z art. 46 ust. 4a Pzp, który stanowi,że zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami,
jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3, nie złożył
dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub pełnomocnictw, chyba,że
udowodni,że wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie.

Uwzględniając załączoną do akt sprawy dokumentację przedmiotowego
postępowania, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron złożone
podczas posiedzenia i rozprawy, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:


Izba ustaliła,że szacunkowa wartośćzamówienia jest niższa od kwot wskazanych w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.

Jedynym kryterium oceny ofert w postępowaniu, zgodnie z treściąsiwz, była cena –
100%. Oferta odwołującego, gdyby nie została odrzucona zostałaby sklasyfikowana na 5
pozycji w rankingu ofert (okolicznośćniesporna).

Oferty poprzedzające ofertęodwołującego sklasyfikowane na pozycjach od 1 do 4
zostały uznane przez zamawiającego za prawidłowe.

Zamawiający 20 kwietnia 2012 r. poinformował ERBUD o wykluczeniu odwołującego
z udziału w postępowaniu oraz odrzuceniu jego oferty.

Zważywszy powyższe należy wskazać, iżodwołujący jest podmiotem uprawnionym
do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp, gdyżposiada status
wykonawcy, jednak nie jest legitymowany do korzystania ześrodków ochrony prawnej, o
których stanowi przepis art. 179 ust. 1 Pzp.

Zgodnie z przywołanym przepisem legitymacja czynna do wniesienia odwołania
przysługuje wykonawcy, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz
poniósł lub może ponieśćszkodęw wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy (przesłanki materialno-prawne wniesienia odwołania).

Zdaniem Izby odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia, gdyżzłożył ofertę,
zatem niewątpliwie ubiegając się, jako wykonawca, o zamówienie w tym postępowaniu ma
interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia.

Do rozstrzygnięcia pozostaje, czy w stanie faktycznym sprawy odwołujący poniósł lub
może ponieśćszkodęw wyniku wskazywanych w odwołaniu naruszeńustawy.

W tym miejscu zasadne jest wskazanie,że ani w kodeksie cywilnym, ani w Pzp
pojęcie szkody nie zostało zdefiniowane. Jednak trafny wydaje siępogląd ugruntowany w
doktrynie i orzecznictwie,że przez szkodęrozumie sięuszczerbek majątkowy lub
niemajątkowy, jakiego doznaje poszkodowany w wyniku określonego działania lub
zaniechania. Wświetle art. 179 ust. 1 Pzp podkreślenia wymaga, iższkoda musi być
wynikiem naruszenia przez zamawiającego ustawy, co oznacza, iżwykazywana przez
odwołującego szkoda musi pozostawaćw adekwatnym związku przyczynowym z
uchybieniem przez zamawiającego przepisom Pzp. Konieczne jest tym samym wykazanie
przez odwołującego, iżzamawiający dokonał albo zaniechał dokonania czynności wbrew
przepisom Pzp, czego normalnym następstwem w okolicznościach danej sprawy jest
poniesienie lub możliwośćponiesienia szkody przez wnoszącego odwołanie. Jak podnosi się
w piśmiennictwie następstwa normalne to typowe, oczekiwane w zwykłej kolejności rzeczy,
które zazwyczaj z danego faktu wynikają. Jednocześnie - uwzględniając zasady
doświadczeniażyciowego - nie sąwynikiem szczególnego zbiegu okoliczności. Jak można
wywieśćz wyroku SN z dnia 19 czerwca 2008 r. (sygn. akt V CSK 18/08, Lex nr 424431)
następstwo ma charakter normalny wówczas, gdy w danym układzie stosunków i warunków
oraz w zwyczajnym biegu rzeczy, bez zaistnienia szczególnych okoliczności, szkoda jest
zwykle następstwem określonego zdarzenia.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wymaga podkreślenia,że
powoływane w odwołaniu uchybienia dotycząbadania i oceny oferty odwołującego, która
została sklasyfikowana na 5 miejscu w rankingu ofert. W okolicznościach sprawy
potwierdzenie sięzarzutów odwołania pozostawałoby bez wpływu na możliwośćuzyskania
przez odwołującego przedmiotowego zamówienia. Odrzucenie oferty, która zostałaby niżej
sklasyfikowana, w sytuacji gdyby ERBUD nie podlegał wykluczeniu, wżadnym razie nie
wpływa na sferęochrony interesów odwołującego związanych z ochronąprawa do uzyskania
przezeńzamówienia. Odwołujący nie wykazał, w jaki sposób pozostanie jego oferty w
postępowaniu, może skutkowaćwyrządzeniem mu szkody, skoro jego oferta, mogłaby się
uplasowaćdopiero sięna 5 miejscu w zestawieniu ofert.

Nie można sięzgodzićrównieżz twierdzeniami odwołującego, który podnosił,że
posiada uprawnienie do skorzystania zśrodka ochrony prawnej w postaci odwołania, gdyż
czynności zamawiającego pozbawiły go prawa do merytorycznej oceny jego ofert (bez
znaczenia na miejsce klasyfikacji oferty ERBUD w ostatecznym rankingu ofert). Stwierdzić
należy,że cena, którązwiera oferta odwołującego, przesądza o tym,że gdyby wykonawca nie
podlegał wykluczeniu jego oferta uplasowałaby sięna 5 miejscu, co w konsekwencji nie
pozwalałoby wykonawcy uzyskaćzamówienia, gdyżoferty sklasyfikowane przez
zamawiającego na czterech pierwszych pozycjach zostały uznane za prawidłowe.

Ponadto Izba zwraca uwagę,że pozostałe zarzuty zawarte w odwołaniu, poza
zarzutami dotyczącymi wykluczenia ERBUD w udziału w postępowaniu oraz zasadności
odrzucenia jego oferty, nie mogąstanowićprzedmiotu rozpoznania, gdyżzgodnie z treścią
art. 180 ust. 2 Pzp, w przypadku zamówienia o wartości mniejszej niżkwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, wykonawcy nie przysługujeśrodek
ochrony prawnej w postaci odwołania dotyczącego ww. czynności zamawiającego.

Podczas rozprawy strony złożyły następujące dowody:
1. Odwołujący – pismo firmy ASGARD-System z siedzibąwŻorach datowane na 20
kwietnia 2012 r. w którym ww. firma poinformowała,że nie odnalazła na serwerze
wiadomości e-mail, która mogłaby byćwysłana do ERBUD w dniu 27 lutego 2012 r.
przez Urząd Gminy w Gliwicach.
2. Zamawiający:
a) Zaświadczenie z wydziału Kadr, Szkoleńi Płac Urzędu Miejskiego w Gliwicach,że Pani Krystyna Pilsyk przebywała na zwolnieniu lekarskim w dniach: 16-20
kwietnia 2012.
b) Oświadczenie Danuty Barańskiej – Inspektora Wydziału Inwestycji i Remontów
datowane na dzień4 maja 2012,że w dniu 28 lutego 2012 r. osobiście wysłała
drogąelektroniczną(e-mail) wezwania do uzupełnienia dokumentów do 10
wykonawców, w tym do odwołującego.
Jednak biorąc pod uwagęzaprezentowanąprzez Izbęargumentacjępowyższe
dowody, nie mająznaczenia dla rozstrzygnięcia o zarzutów odwołania.

Reasumując, wobec faktu,że art. 179 ust. 1 ustawy wymaga wykazania
kumulatywnego spełnienia przesłanek posiadania interesu w uzyskaniu danego zamówienia
oraz wykazania co najmniej możliwości poniesienia przez wykonawcęszkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, biorąc pod uwagę, iżodwołujący
wykazał interes, a nie wykazał możliwości poniesienia szkody, zasadnym jest przyjęcie,że
na gruncie badanej sprawy nie jest legitymowany do wniesienia odwołania.

W tym stanie rzeczy Izba, działając na podstawie art. 192 ust. 1 w zw. z art. 179 ust.
1 ustawy, orzekła jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania z uwzględnieniem postanowień
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).




Przewodniczący ......................................




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie