eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 676/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-04-20
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 676/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Paweł Trojan Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 kwietnia 2012 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 kwietnia 2012 r. przez
wykonawcęDKM-Laskowscy Spółka jawna Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego
Melioracji, Kanalizacji i Robót Drogowych, ul. Dworkowa 2C, 05-230 Kobyłka

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego EKO-INWESTYCJA Spółka z o.o.,
ul. Dworcowa 55, 05-070 Sulejówek
w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Budowa
kanalizacji sanitarnej o dł. ok. 472 m wraz z odgałęzieniami w ulicy Iwaszkiewicza
i ul. Baczyńskiego” – zadanie nr II (znak sprawy FS/P/21/2012).


orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, nakazuje unieważnienie czynności odrzucenia oferty
złożonej przez Odwołującego, jak również nakazuje powtórzenie czynności badania
i oceny ofert oraz czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem oferty
złożonej przez Odwołującego,


2. kosztami postępowania w wysokości 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych
i zero groszy) obciąża Zamawiającego - EKO-INWESTYCJA Spółka z o.o., ul. Dworcowa
55, 05-070 Sulejówek
i:

1) zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę20 000 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy
złotych
zero groszy) uiszczonąprzez
wykonawcę
DKM-Laskowscy Spółka jawna Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego
Melioracji, Kanalizacji i Robót Drogowych, ul. Dworkowa 2C, 05-230 Kobyłka

tytułem wpisu od odwołania,
2) zasądza od EKO-INWESTYCJA Spółka z o.o., ul. Dworcowa 55, 05-070
Sulejówek
na rzecz DKM-Laskowscy Spółka jawna Przedsiębiorstwo
Budownictwa Wodnego Melioracji, Kanalizacji i Robót Drogowych, ul.
Dworkowa 2C, 05-230 Kobyłka
kwotę20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia
tysięcy złotych i zero groszy) stanowiącąuzasadnione koszty strony poniesione z
tytułu wpisu od odwołania.

3. Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) na niniejszy wyrok
- w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Siedlcach.

Przewodniczący:
……………………



U z a s a d n i e n i e
do wyroku z dnia 20 kwietnia 2012 r. w sprawie o sygn. akt KIO 676/12

Zamawiający – EKO-INWESTYCJA Spółka z o.o., ul. Dworcowa 55, 05-070
Sulejówek prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn.: „Budowa kanalizacji sanitarnej o dł. Ok. 472 m wraz z
odgałęzieniami w ulicy Iwaszkiewicza i ul. Baczyńskiego” – zadanie nr II (znak sprawy
FS/P/21/2012).

Szacunkowa wartośćzamówienia jest większa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

W dniu 13.01.2012 r. Zamawiający przekazał ogłoszenie o zamówieniu Urzędowi
Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
W dniu 17.01.2012 r. ogłoszenie zostało opublikowane w suplemencie do Dziennika
Urzędowego UE nr 2012/S 10-014987.

W dniu 03.04.2012 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o odrzuceniu
złożonej przez niego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy Pzp;
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
06.04.2012 r., w którym zarzucił Zamawiającemu działanie niezgodne z przepisami ustawy
Pzp poprzez podjęcie następujących czynności:
- odrzucenie oferty Odwołującego ze względu na art. 89 ust. 1 pkt 3-4 ustawy Pzp oraz:
- zaniechanie dokonania przez Zamawiającego czynności wynikającej z art. 90 ust. 2, gdzie
Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie do wyjaśnienia zaoferowanej ceny wykazał
poszczególne elementy wyceny, w której ujęto koszty robocizny, materiałów, sprzętu,
kosztów pośrednich i zysku oraz bardzo dogodnych warunków gruntowo-wodnych i dość
długiego terminu realizacji w dogodnym czasie dla wykonawcy oraz niewielkiego zagłębienia
kanału w jezdni gruntowej nieutwardzonej, które to warunki realizacji miały wpływ na
oferowanącenę.
W ocenie Odwołującego powyższe czynności oraz zaniechania stanowiąnaruszenie
przez Zamawiającego art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.
Tym samym Odwołujący, mając na względzie powyższe, wniósł o:
1. Unieważnienie czynności Zamawiającego z dnia 02.04.2012r. polegające na odrzuceniu
oferty firmy DKM - Laskowscy Sp. jawna.
2. Wybranie, jako najkorzystniejszej zgodnie z SIWZ i art. 91 ust. 1 Ustawy

Wskazał,że posiada interes w uzyskaniu niniejszego zamówienia i może ponieść
szkodęw wyniku naruszenia przez Zamawiającego ww. przepisów ustawy, utracićzysk, który
byłby wypracowany przy realizacji zamówienia, a także Zamawiający w wyniku naruszeniu
przepisów ustawy może doprowadzićdo likwidacji miejsc pracy w przedsiębiorstwie.
Powyższe dowodzi o spełnieniu przesłanki do skorzystania ześrodków ochrony prawnej
przewidzianych w art. 179 ust. 1 Ustawy.
Odwołujący w uzasadnieniu wskazał, ze w dniu 01.03.2012 r. złożył ofertęna ww.
zadanie, która po komisyjnym odczytaniu cen oferowanych okazała sięnajkorzystniejszą. W
wyniku badańofert Zamawiający wezwał Odwołującego do wyjaśnienia oferowanej ceny
stwierdzając,że kwota podana w ofercie znacznie odbiega od cen rynkowych podobnych
zamówień. Odwołujący podniósł, iżróżnica cenowa w ww. postępowaniu pomiędzy pierwszą,
a drugąofertąwynosiła 1,69%, a między pierwszą, a trzeciąofertą2,43%. W ocenie
Odwołującego oferowane ceny w innych przetargach prowadzonych przez Zamawiającego
np: FS/P/18/2012 i FS/P/17/2012,świadcząo cenach rynkowych aktualnie obowiązujących,
a także obrazujązawyżenie wartości szacunkowej zamówienia bądźjej niestaranne
przygotowanie. Odwołujący uzasadnił w terminie oferowanącenę, potwierdził,że oferta
zawiera wszystkie koszty oraz planowany zysk iże jest bardzo łatwa do realizacji.
Następnie Odwołujący wskazał,że Zamawiający w dniu 03.04.2012 r. przesłał
informacjęo wyborze oferty, w której podał,że odrzuca ofertęOdwołującego na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt. 3 i 4 zarzucając, w ocenie Odwołującego, bezpodstawnie cenęrażąco niską
oraz poważny zarzut o czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji. Zamawiający poinformował, iżwybrał ofertęnajkorzystniejsza która,
zdaniem Odwołującego, jest droższa o 2,43% od oferowanej ceny Odwołującego i która nie
jest ani rażąco niska, ani teżnie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Wświetle powyższego, w ocenie Odwołującego, niniejsze odwołanie jest zasadne i
zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła,że podstawąwniesienia odwołania była czynnośćZamawiającego
polegająca na odrzuceniu złożonej przez Odwołującego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
3 i 4 ustawy Pzp oraz czynności oceny wyjaśnieńw oparciu o art. 90 ust. 2 ustawy Pzp i
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.

Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, w tym po zapoznaniu się z
dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w
szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, postanowieniami
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, korespondencją prowadzoną w ramach
przedmiotowego
postępowania
pomiędzy
Zamawiającym
a
wykonawcami
ubiegającymi się o udzielenie zamówienia, złożoną w postępowaniu przez
Odwołującego ofertą, jak również po zapoznaniu się z odwołaniem, po wysłuchaniu
oświadczeń, jak też stanowisk stron złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy
ustaliła i zważyła, co następuje.

W pierwszej kolejności Izba ustaliła,że nie została wypełnionażadna z przesłanek,
o których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Jednocześnie Izba stwierdziła,że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ześrodka ochrony prawnej, gdyżwypełniono materialnoprawnąprzesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określonąw art. 179 ust. 1 ustawy Pzp kwalifikowaną
możliwościąponiesienia szkody przez Odwołującego będącej konsekwencjązaskarżonej w
odwołaniu czynności.
Odwołujący złożył w postępowaniu najkorzystniejsząekonomicznie ofertę, zaś
odrzucenie
złożonej
przez
niego
oferty
uniemożliwia
Odwołującemu
uzyskania
przedmiotowego zamówienia.

Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania o
zamówienie
publiczne,
nadesłanej
przez
Zamawiającego
do
akt
sprawy
w kopii potwierdzonej za zgodnośćz oryginałem, w tym w szczególności z treści ogłoszenia o
zamówieniu, treści SIWZ, korespondencji prowadzonej pomiędzy Zamawiającym a
wykonawcami ubiegającymi sięo udzielnie przedmiotowego zamówienia oraz przekazanej
przez Zamawiającego w oryginale oferty złożonej przez Odwołującego.
Biorąc pod uwagęzgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów
podniesionych w odwołaniu Izba stwierdziła,że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, iżZamawiający w SIWZ w Instrukcji dla
Wykonawców wskazał w pkt 13.1.3 SIWZ (Instrukcji dla Wykonawców - IDW,że: Ofertę

stanowi prawidłowo wypełniony Formularz Ofertowy na podstawie wzoru stanowiącego
załącznik nr 1 do niniejszej IDW wraz z załącznikami:
a) dane kontraktowe na podstawie wzoru stanowiącego Załącznik nr 1 do oferty;
b) wypełniony wykaz cen na podstawie wzoru stanowiący CzęśćIV SIWZ.
W drugiej kolejności Izba ustaliła, iżOdwołujący złożył w przedmiotowym
postępowaniu ofertęz cenąofertowąwynoszącą261.252,00 zł brutto. Wraz z ofertązłożył
wykaz cen – zestawienie zbiorcze, w którym przedstawił w trzech tabelach rozbicie ceny
ofertowej na poszczególne składniki, w tym pozycje ogólne (23.700,00 bez VAT), budowa
kanalizacji (188.700,00 zł bez VAT), wartośćnetto zadania, wyodrębniony podatek VAT w
stawce 23% oraz całkowitącenębrutto. W drugiej tabeli określił wartości ryczałtowe dla
poszczególnych pozycji ogólnych, zaśw trzeciej tabeli (wykaz cen nr 2 – budowa kanalizacji
w ul. Iwaszkiewicza i ul. Baczyńskiego) poszczególne wartości ryczałtowe netto dla
wykonania ok. 472 m kanalizacji grawitacyjnej DN 200 w ul. Iwaszkiewicza i ul. Baczyńskiego
w Sulejówku (151.800,00 zł), wykonanie 19 szt. odgałęzieńkanalizacji sanitarnej DN 160 od
kanału ulicznego do granic prywatnych nieruchomości (11.300,00 zł), rozbudowa istniejącego
wodociągu w ul. Baczyńskiego na długości 72 m (11.600,00 zł) oraz odtworzenie nawierzchni
w ulicy Baczyńskiego i Iwaszkiewicza zgodnie z wymaganiami Zarządcy Drogi (14.000,00 zł).
Po trzecie Izba ustaliła,że Zamawiający pismem z dnia 09.03.2012 r. zatytułowanym
„wezwanie do wyjaśnienia zaoferowanej ceny” działając na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy
Pzp wezwał Odwołującego do złożenia, w nieprzekraczalnym terminie tj. do dnia 21.03.2012
r. dokumentów, o których mowa w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia I część. W
uzasadnieniu Zamawiający podniósł,że w ogłoszeniu o postępowaniu podał kwotę, jaką
zamierza przeznaczyćna sfinansowanie zamówienia. Następnie wskazał,że: „W Państwa
ofercie przetargowej stwierdzono,że: kwota podana znacząco odbiega od przyjętych cen
rynkowych podobnych zamówień. Biorąc pod uwagępowyższe należy wezwaćPaństwa
firmędo wyjaśnienia sposobu wyliczenia zaoferowanej ceny, umożliwiając potwierdzenie
braku podstaw do wykluczenia z postępowania oraz uzupełnienia oferty przetargowej o
dokumenty umożliwiające potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu”.
Izba ustaliła, iżOdwołujący pismem z dnia 19.03.2012 r. wskazał, w odpowiedzi na
wezwanie Zamawiającego do złożenia wyjaśnieńzaoferowanej ceny,że elementami oferty
jest wycena, która w przedmiotowym piśmie została przedstawiona w następujących
punktach:
1) Koszty wykonania sieci kanalizacyjnej w warunkach gruntowo-wodnych korzystnych
(piaskiśrednie i drobne nie nawodnione) o zagłębieniu od 1,2 do 2,60 wykonywane ośrednim zagłębieniu 1,90 m ppt. Koszty wykonania 472 mb przedstawiająsięnastępująco:
- koszty materiałów – 87 540,00 zł;

- kwota stanowiąca wartość64 260,00 zł stanowi koszty robocizny, sprzętu, koszty pośrednie
oraz zysk.
Koszt wykonania 1 mb sieci kanalizacyjnej w drodze nieutwardzonej w warunkach w/w
wynosi 321,61 zł.
2) Wykonanie 19 sztuk odgałęzieńkanalizacji sanitarnej o łącznej długości 46 mb wyceniono
na łącznąsumę11 300,00 zł tj. 245,65 za 1 mb odrzutu w wykopanym częściowo wcześniej
wykopie, przy czym uśredniony koszt materiałów dla wykonania 1 mb odrzutu wynosi 55 zł.
Koszty robocizny, sprzętu, kosztów pośrednich i zysku wyliczono 190,65 zł dla 1 mb odrzutu.
3) Przebudowękolidującego wodociągu wyceniono na ogólnąsumę11 600,00 na odcinku 72
mb co stanowi 161,11 zł za 1 mb w ulicy nieutwardzonej i w dobrych warunkach gruntowo-
wodnych, przy czym uśredniony dla wykonania 1 mb materiał wynosi 70,69 zł. Koszty
robocizny, sprzętu, koszty pośrednie i zysk stanowią90,42 zł za 1 mb.
4) Odtworzenie nawierzchni tj. zgodnie z warunkami punktem 20 (nawierzchnia gruntowa nie
utwardzonażadnym kruszywem) oraz 40 m2 odtworzenia nawierzchni asfaltowej zgodnie z
punktem 11 warunków technicznych odtworzenia oszacowano na sumę14 000,00 zł co jest
kwotąpo dokonaniu analizy wystarczającązapewniającąpokrycie kosztów materiałów
robocizny i sprzętu oraz koszty pośrednie.
5) Pozycje ogólne zostały skalkulowane według wykazu nr 1 – pozycje ogólne.
Razem wartośćwykonania sieci kanalizacyjnej w ul. Iwaszkiewicza i Baczyńskiego
wyceniono na sumę212 400,00 netto. Oferowana przez nas cena nie jest rażąco niskąi nie
odbiega od innych ofert złożonych w w/w przetargu. Różnica pomiędzy I, a II ofertąwynosi
3 600,00 zł stanowi 1,69% oraz różnica pomiędzy I, a III ceną5 157,87 zł co stanowi około
2,43% ogólnej sumy.

Na zakończenie wyjaśnieńOdwołujący podniósł,że: „Duży wpływ na wyliczenie ceny
miał długi termin realizacji zadania (do 30.09.2012 r.) gdzie oferent korzystając z chwilowo
wolnych mocy przerobowych będzie miał wykonaćw dogodnym terminie i perfekcyjnie
przygotowaćjego realizację. Równieżbardzo dobre warunki gruntowo-wodne oraz niewielkie
zagłębienie kanału krótkie odrzuty miały wpływ na ofertowanącenę. Dlatego teżna
podstawie artykułu 90 ust. 2 Ustawy o zamówieniach publicznych prosimy o pozytywne
przyjęcie naszych wyjaśnieńi odrzucenie niepewności Zamawiającego na podstawie art. 90
ust. 1”.

Następnie Izba ustaliła, iżZamawiający pismem dnia 02.04.2012 r. zatytułowanym
„Zawiadomienie o wyborze oferty” wskazał,że na podstawie 92 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
informuje, iżw przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego została
wybrana oferta wykonawcy Roboty Drogowe i Brukarskie – Krzysiuk Mirosław z siedzibąw
Mińsku Mazowieckim z cenąofertowąwynoszącą267.596,18 złotych brutto. Ponadto

Zamawiający w powyższym piśmie wskazał na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, iż
odrzucił m.in. ofertęzłożonąprzez Odwołującego – DKM Laskowscy Spółka jawna
Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Melioracji, Kanalizacji i Robót Drogowych na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy Pzp. W uzasadnieniu Zamawiający wskazał,że w
dniu 09.03.2012 r. zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp wezwał wykonawcędo wyjaśnienia
sposobu wyliczenia zaoferowanej ceny. Następnie wskazał,że wykonawca w przekazanych
wyjaśnieniach nie wykazał zysku. W ocenie Zamawiającego nakazuje to przyjąć,że
wykonawca ten skalkulował swojąofertębez założenia wypracowania zysku.

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.

I. W odniesieniu do zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp
Izba uznała, iżzarzut powyższy zasługuje na uwzględnienie.


Na wstępie należy wskazać,że ustawa Pzp nie zawiera definicji rażąco niskiej ceny,
jak równieżnie zawiera procentowego poziomu, na podstawie którego można w sposób
automatyczny uznać, iżz takącenąmamy do czynienia. Ustawa nie określa również
obligatoryjnych składników ceny, w tym nie stanowi,że cena winna uwzględniaćzysk lub być
skalkulowana na takim poziomie, aby zapewnićrentownośćprowadzonej przez wykonawcę
działalności. Pojęcie to jest zatem pojęciem subiektywnym i jego ocena winna każdorazowo
odnosićsiędo stanu faktycznego stanowiącego podstawęoceny zasadności wezwania
wykonawcy do złożenia wyjaśnieńna podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jak również
odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Tym samym każdy przypadek
należy rozpatrywaćindywidualnie, biorąc pod uwagęokoliczności związane z realizacją
przedmiotu zamówienia, sam przedmiot zamówienia i wartośćzamówienia. Powyższe
stanowisko zostało wyrażone w postanowieniu Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 17
stycznia 2006 r. (sygn. akt II Ca 2194/05). Należy bowiem wskazać, iżza rażąco niskącenę
należy uznaćcenę, za którąnierealne i niemożliwe jest wykonanie przedmiotu zamówienia,
tj. biorąc pod uwagęreguły ekonomicznej opłacalności przedsięwzięćobejmujących w danym
czasie, miejscu i określonych realiach koszty realizacji danego konkretnego zadania, dostawy
lub usługi przekraczająwpływy wynikające z realizacji takiego zamierzenia. Jak wskazał Sąd
Okręgowy w Katowicach w wyroku z dnia 30 stycznia 2007 r. (sygn. akt XIX Ga 3/07) „o
cenie rażąco niskiej można mówićwówczas, gdy oczywiste jest,że przy zachowaniu reguł
rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcębyłoby dla niego nieopłacalne. Rażąco niska
cena jest to cena niewiarygodna, oderwana całkowicie od realiów rynkowych. Przykładem

może byćoferowanie towarów poniżej kosztów zakupu lub wytworzenia albo oferowanie
usług za symboliczna kwotę”.

Izba wskazuje,że sam bowiem fakt,że cena zaoferowana przez wykonawcęjest
niższa od wartości szacunkowej, wartości jakązamawiający ma przeznaczyćna wykonanie
przedmiotu zamówienia lub jest niższa od cen zaoferowanych przez pozostałych
wykonawców nie jest wystarczające do uznania danej ceny za rażąco niską.

Zatem powyższe ogólne rozważania należy przenieśćna grunt analizowanej sprawy.
Izba wskazuje, iżOdwołujący słusznie zauważył,że w ramach przedmiotowego
postępowania doszło do wyboru jako najkorzystniejszej oferty, której cena (267.596,18 zł
brutto) jest wyższa od ceny zaoferowanej przez Odwołującego (261.252,00 zł brutto) o
wskaźnik 2,43%. Izba wskazuje, iżw przedmiotowym postępowaniu złożono 12 ofert, których
ceny oscylowały od 261.252,00 zł (oferta Odwołującego) do wartości 812.004,18 zł brutto
(Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych GEO). Jednakże 4 wykonawców złożyło oferty z
cenąnie przekraczającąwartości 300.000,00 zł brutto (oferta nr 6: TROJACKI, Zdzisław
Trojacki, Mirosław Trojacki – 265.680,00 zł brutto; oferta nr 9: Roboty Drogowe i Brukarskie,
Krysiuk Mirosław – 267.596,18 zł brutto; oferta nr 10: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
SANBUD – 297.660,00 zł brutto oraz Odwołujący – 261.252,00 zł brutto). Nie sposób zatem,
w ocenie Izby, uznać, iżw ramach przedmiotowego postępowania ceny zaoferowane przez
pozostałych wykonawców mogłyby wskazywać, iżcena zaoferowana przez Odwołującego
nosi znamiona rażąco niskiej.

Należy ponadto wskazać,że Zamawiający w informacji o odrzuceniu oferty
Odwołującego nie odniósł siędo argumentacji przedstawionej w wyjaśnieniach składanych
na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Nie uwzględnił wskazanych tam okoliczności, w tym
korzystnych warunków gruntowo-wodnych (piaskiśrednie i drobne), długiego terminu
realizacji zamówienia, głębokości wykopów (średnio 1,9 m), krótkich odrzutów ziemi oraz
wykonania sieci w drogach o nawierzchni nieutwardzonej. Ponadto Zamawiający pominął
równieżokoliczność, iżOdwołujący w złożonych wyjaśnieniach wskazał,że na ceny
jednostkowe składająsiękoszty materiałów, robocizny, kosztów pośrednich oraz zysku. W
tym miejscu po pierwsze należy wskazać, iżokoliczności faktyczne przecząustaleniom
dokonanym przez Zamawiającego, tj. brak jest podstaw do uznania, iżwykonawca ten nie
uwzględnił w zaoferowanym wynagrodzeniu zysku. Po drugie należy podnieść, iżrealizacja
przedmiotu zamówienia bez zysku sama przez sięnie może prowadzićdo uznania, iżmamy
do czynienia z cenąrażąco niską. Sam brak wypracowania zysku nie przesądza o
powyższym fakcie. Za rażąco niskącenęnależy bowiem uznać, co zostało wskazane w
ogólnej części uzasadnienia, taką, która uniemożliwia realizacjęprzedmiotu zamówienia.
Zysk nie jest bowiem elementem conditio sine qua non koniecznym do uznania, iżtylko i
wyłącznie w okolicznościach w których występuje możliwa jest, z przyczyn obiektywnych,

realizacja zamówienia. Ma on charakter fakultatywny i biorąc pod uwagęocenę
zaoferowanego wynagrodzenia pod kątem ceny rażąco niskiej nie sposób uznać, iżjego brak
uniemożliwiałby realizacjęprzedmiotu zamówienia. Nie jest on elementem koniecznym dla
kalkulacji ceny, w przeciwieństwie do kosztów materiałów, robocizny, transportu, podatku itp.,
tj. takich kosztów, których poniesienie jest niemożliwe do uniknięcia.

Na uwagęzasługuje równieżokoliczność, co wynika z zaprezentowanego na
rozprawie stanowiska Zamawiającego,że ten ostatni swojądecyzjęoparł na domniemaniach,
tj. na przypuszczeniu,że Odwołujący skalkulował cenębez zysku. Izba wskazuje, iżbiorąc
pod uwagędoniosłośćczynności odrzucenia oferty z postępowania podstawąfaktyczną
takiej czynności nie mogąstanowićprzypuszczenia nie znajdujące potwierdzenia w faktach.

II. Zamawiający nie uzasadnił równieżokoliczności, iżw ramach niniejszego postępowania
doszło, w wyniku złożenia przez Odwołującego oferty, do czynu nieuczciwej konkurencji w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i tym samym,że została
wypełniona hipoteza normy prawnej uregulowanej w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. W
przypadku zastosowania instytucji uregulowanej w art. 89 ust. 1 ciężar udowodnienia faktów
spoczywa na podmiocie, który z faktów tych wywodzi skutki prawne. Decyzja o odrzuceniu
oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp nie zawiera odniesienia do
jakiegokolwiek przepisu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.). W toku rozprawy
Zamawiający wskazał jedynie, iżzachodzi przypuszczenie,że Odwołujący skalkulował cenę
bez wymaganego zysku, co jednocześnie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Tym samym Izba uznała, iżw ramach przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego doszło do naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 3
ustawy Pzp i tym samym do bezpodstawnego odrzucenia złożonej przez Odwołującego
oferty.

III. W zakresie zarzutu naruszenia art. 90 ust. 2 ustawy Pzp Izba podzieliła stanowisko
Odwołującego, zaprezentowane na rozprawie,że Zamawiający zaniechał oceny wyjaśnieńi
nie uwzględnił argumentacji Odwołującego dotyczącej korzystnych warunków gruntowych,
długiego terminu realizacji, jak równieżgłębokości wykopów, które to elementy miały wpływ
na skalkulowanie ceny. Izba wskazuje, iżZamawiający nie podjął jakiejkolwiek polemiki z
wyjaśnieniami Odwołującego złożonymi w odniesieniu do wezwania skierowanego na
podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Następnie dokonując odrzucenia złożonej przez
Odwołującego oferty pominął istotne w tej materii okoliczności mające wpływ na ocenę
zasadności tej czynności.

Biorąc pod uwagępowyższe Izba uznała, iżw ramach przedmiotowego postępowania
doszło do bezpodstawnego odrzucenia oferty Odwołującego oraz do naruszenia art. 90 ust. 2
ustawy Pzp ze względu na ocenęwyjaśnieńOdwołującego z pominięciem istotnych
okoliczności faktycznych, jak równieżdo naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp ze względu na
sprzeczne z ustawądokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej, będącej następstwem
wadliwych czynności poprzedzających wybór oferty.
Zgodnie z treściąart. 192 ust. 2 ustawy Pzp Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może miećistotny wpływ na
wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Wobec powyższego stwierdzenia przez Izbę
naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz art. 90 ust. 2 ustawy Pzp
powoduje, iżw przedmiotowym stanie faktycznym została wypełniona hipoteza normy
prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.

W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w
sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania z uwzględnieniem postanowieńrozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238) w tym w szczególności § 5 ust. 2 pkt 1.


Przewodniczący:


……………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie