rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2012-03-06
rok: 2012
data dokumentu: 2012-03-06
rok: 2012
sygnatury akt.:
KIO 354/12
KIO 354/12
Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 06.03.2012 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
20.02.2012 r. przez Consortia Sp. z o.o., ul. Jagiellońska 74, 03-301 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74,
03-734 Warszawa
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
20.02.2012 r. przez Consortia Sp. z o.o., ul. Jagiellońska 74, 03-301 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74,
03-734 Warszawa
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz
Consortia Sp. z o.o., ul. Jagiellońska 74, 03-301 Warszawa kwoty 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………………
Sygn. akt: KIO 354/12
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na: „Projekt i zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 i ERTMS/GSM-
R wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym warstwy nadrzędnej dla 8 LCS-ów na
Unii kolejowej E-65 Warszawa-Gdynia w ramach projektu POIiŚ 7.1-1.4 „Modernizacja linii
kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa - Gdynia - w zakresie warstwy nadrzędnej LCS,
ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego" (nr referencyjny
postępowania: IRZRg-216-03/11-POIiŚ7.1-1.4), zostało wszczęte przez PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A., ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa zwane dalej: „Zamawiającym”,
ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za
numerem 2011/S 247-401088 z 23.12.2011 r.
W dniu 10.02.2012 r. Zamawiający ogłosił na swojej stronie internetowej zmianępkt
11.4.5. PFU zawartego w tomie III Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwanej
dalej: „SIWZ”.
W dniu 20.02.2012 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) wpłynęło odwołanie
Consortia Sp. z o.o., ul. Jagiellońska 74, 03-301 Warszawa zwanego dalej: „Consortia Sp.
z o.o.” albo „Odwołującym” na podstawie art. 179 ust. 1 i art. 180 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn.
zm.) zwanej dalej: „Pzp”. Kopięodwołania Zamawiający otrzymał w dniu 20.02.2012 r.
(faxem). Wnosił odwołanie od niezgodnej z Pzp czynności Zamawiającego polegającej na
zawarciu w opracowanej przez Zamawiającego wymagania (pkt 11.4.5. PFU zawartego
w tomie III SIWZ „Standardy, interfejsy sieciowe") niemożliwego do spełnienia przez
Wykonawców. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 i art. 29 ust. 2 Pzp poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób
naruszający zasady uczciwej konkurencji.
2. art. 29 ust. 1 Pzp poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny
i niewyczerpujący, za pomocąniedostatecznie precyzyjnych i zrozumiałych określeń, nie
uwzględniając wszystkich wymagańi okoliczności, które mogąmiećwpływ na sporządzenie
oferty,
3. art. 7 ust. 1 Pzp poprzez prowadzenie postępowania o zamówienie publiczne
w sposób niezapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców.
Odwołujący niniejszym wnosi o uwzględnienie odwołania poprzez nakazanie
Zamawiającemu dokonania zamiany zapisów Ogłoszenia i SIWZ w zaskarżonym zakresie
w sposób wskazany w niniejszym odwołaniu. W przypadku uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów podniesionych w odwołaniu, wnoszęo dokonanie przez
Zamawiającego zaskarżonych czynności w sposób określony w niniejszym odwołaniu.
Ponadto wnosił o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania odwoławczego.
Dnia 10.02.2012 r. Zamawiający zamieścił na swojej stronie internetowej zmianępkt
11.4.5. PFU zawartego w tomie III SIWZ „Standardy, interfejsy sieciowe" wprowadzając
wymagania niemożliwe do spełnienia przez Wykonawców. Zamawiający w SIWZ w pkt
11.4.5. PFU zawartego w tomie III „Standardy, interfejsy sieciowe" początkowo sformułował
następujące wymaganie „Dla przedmiotu Zamówienia należy stosować aktualne, w dniu
podpisaniu Umowy, standardy i specyfikacje dla sieci ERTMS/GSM-R wyszczególnione na
internetowej stronie Europejskiej Agencji Kolejowej (
www.ero.europa.eu)
". Z kolei w dniu
10.02.2012 r. udzielając odpowiedzi na pytanie 5 jednego z Wykonawców nadał nowe
brzmienie przywołanemu zapisowi PFU: „Dla przedmiotu Zamówienia należy stosować
aktualne, w dniu poprzedzającym otwarcie ofert, standardy i specyfikacje dla sieci
ERTMS/GSM-R wyszczególnione na internetowej stronie Europejskiej Agencji Kolejowej
(
www.era.europa.eu)
”. Powyższe wymaganie jest niemożliwe do spełnienia przez
Wykonawców albowiem standardy i specyfikacje dla sieci ERTMS/GSM-R wyszczególnione
na internetowej stronie Europejskiej Agencji Kolejowej (
www.era.europa.eu
) zmieniająsię,
a Zamawiający w SIWZ w pkt 11.4.9 PFU zawartego w tomie III „Integracja BSS
z infrastrukturąGSM-R" formułuje następujące kolejne wymagania
„Punkt 13. Wykonawca zagwarantuje, że:
oferowana przez Wykonawcę infrastruktura BSS GSM-R współpracuje z systemem NSS20
na co najmniej jednej linii kolejowej; lub
oferowana przez Wykonawcę infrastruktura BSS GSM-R przeszła z wynikiem pozytywnym
Testy Interoperacyjności (IOT) z systemem NSS20 dla interfejsu A, przy czym oferowana
infrastruktura BSS GSM-R musi zawierać te same typyurządzeń (BSC i BTS) co
infrastruktura testowana a zakres testów musi obejmować badanie co najmniej
następujących parametrów:
- Podstawowe i dodatkowe usługi GSM dla transmisji głosu i danych
- Scenariusze „celi reselection" oraz ,,handover"
- Adresowanie funkcyjne (FA)
- Adresowanie zależne od lokalizacji (LDA)
- Zarządzanie priorytetami połączeń (eMLPP)
- Połączenia grupowe (VGCS)
- Połączenia rozsiewcze (VBS)
- Kolejowe połączenia alarmowe (REC)
- Przesyłanie informacji do dyspozytora (OTDI)
- Funkcjonalność „late entry "
przy czym, Wykonawca powinien wykazać, że dla obecnie obowiązujących funkcjonalnych
i systemowych wymagań EIRENE wyspecyfikowanych wymaganiami w wersji 7 FRS i wersji
15 SRS, które odwołują się do Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności (TSI, index 32
i 33) wymienionej w zaleceniu ERA „Recommendation on updating the Annex A ofthe TSI
Control Command and Signalling for High Speed and Conventional Rail systems
ERA/REC/ERTMS/38-2009" z dnia 24 kwietnia 2009r., odbyły sie testy interoperacyiności
dla konfiguracji, która jest wymagana w tym przetargu. Testy takowe powinny być
nadzorowane przez przynajmniej jedną niezależną organizację kolejową jak na przykład
Grupę Użytkowników ERTMS (ERTMS Users Group), Europejską Agencję Kolejową (ERA
European Railway Agency) lub Międzynarodowe Zrzeszenie Kolei (UIC)."
Jednoczesne zestawienie powyższych wymagańprowadzi do wniosku,że zmiana
wymagańEuropejskiej Agencji Kolejowej w przeddzieńzłożenia oferty może zmienić
konfiguracjęsprzętu, która wymagana jest w przetargu, a więc czyni niemożliwym do
spełnienia wymóg przeprowadzenia testów interoperacyjności dla konfiguracji, która jest
wymagana w przetargu zgodnie z pkt 11.4.9 PFU gdyż:
a) Konfiguracja sprzętu wymagana w przetargu, która ma podlegaćtestom
interoperacyjności, znana może byćdopiero w przededniu przetargu. Wykonawca
musiałaby zatem przystąpićdo testów i zakończyćje w ciągu jednego dnia aby
zagwarantować,że infrastruktura BSS GSM-R przeszła z wynikiem pozytywnym Testy
Interoperacyjności
b) Praktycznie niemożliwym jest wykonanie testów w krótszym niżparętygodni czasie i
niemożliwym jest wykonanie ich bez odpowiedniego przygotowania polegającego na
przewiezieniu sprzętu do odpowiedniego laboratorium, opracowaniu planu testów,
podłączeniu sprzętu do urządzeńdostawcy NSS20 i skonfigurowaniu sprzętu tak aby spełnił
zaplanowane działania testowe. Przygotowania do testów IOT mogąrównież
zająćod kilku do kilkunastu tygodni
c) Niemożliwe jest wykonie testów bez posiadania dostępu do sprzętu NSS20, co jest
najważniejsząbarierąw przeprowadzeniu wymaganych testów, a więc dopuszcza się
nieuczciwąkonkurencjęnic dając Wykonawcom równych szans. Zamawiający nie
zapewnia bowiem dostępu do NSS20, ani nie wymaga od dostawcy NSS20, aby ten
udostępnił swoje urządzenia do testów. Zamawiający nie udostępnia nawet specyfikacji
urządzeńNSS20. Wykonawca nie ma zatem nawet podstawowej wiedzy na temat tego jak
mógłby byćskonfigurowany sprzęt NSS20 do testów. Uprzywilejowanym przy tak
skonfigurowanych wymaganiach jest dostawca urządzeńNSS20. Zwrócił tu uwagęna fakt, iż
dostawca sprzętu NSS20 nie został zobligowany przez Zamawiającego do wykazania się
testami IOT z BSS innych dostawców, co oznacza, iżciężar wykazania siętakimi testami
spoczywa wyłącznie na innych dostawcach.
Z uwagi na fakt,że Zamawiający oczekuje od Wykonawców zobowiązania siędo
spełnienia standardów i specyfikacji, które sąmożliwe do spełnieniu jedynie przez dostawcę
NSS20, wnoszęo:
a) wykreślenie pkt 11.4.5 PFU zawartego w tomie III SIWZ w całości lub
b) wprowadzenie wymagania w pkt 11.4.9 PFU, punkt 13 do wykazania sięprzez
Wykonawcęwykonaniem w przeszłości testów interoperacyjności interfejsu A
nadzorowanych przez niezależnąorganizacjękolejową, pomiędzy NSS20 lub inną
wersja NSS produkowanego przez dostawcęNSS20 i BSS dostarczanym przez
Wykonawcę, w następujący sposób:
„Punkt 13. Wykonawca zagwarantuje, że:
oferowana przez Wykonawcę infrastruktura BSS GSM-R współpracuje z systemem NSS20
naco najmniej jednej linii kolejowej;lub
oferowana przez Wykonawcę infrastruktura BSS GSM-R przeszła z wynikiem pozytywnym
Testy Interoperacyjności (IOT) z systemem NSS20 lub innąwersjąsystemu NSS
produkowanego przez dostawcęNSS20 dla interfejsu A, przy czym oferowana infrastruktura
BSS GSM-R musi zawierać te same typy urządzeń (BSC i BTS) co infrastruktura testowana
a zakres testów musi obejmować badanie co najmniej następujących parametrów:
- Podstawowe i dodatkowe usługi GSM dla transmisji głosu i danych
- Scenariusze „cell reselection" oraz „handover"
- Adresowanie funkcyjne (FA)
- Adresowanie zależne od lokalizacji (LDA)
- Zarządzanie priorytetami połączeń (eMLPP)
- Połączenia grupowe (VGCS)
- Połączenia rozsiewcze (VBS)
- Kolejowe połączenia alarmowe (REC)
- Przesyłanie informacji do dyspozytora (OTD!)
- Funkcjonalność „ late entry"
przy czym, Wykonawca powinien wykazać, że dla obecnie obowiązujących funkcjonalnych
i systemowych wymagań EIRENE wyspecyfikowanych wymaganiami w wersji 7 FRS i wersji
15 SRS, które odwołują się do Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności (TSI, index 32
i 33) wymienionej w zaleceniu ERA „Recommendution on updating the Annex A ofthe TSI
Control Command and Signalling for High Speed and Conventional Rail systems
ERA/REC/ERTMS/38-2009" z dnia 24 kwietnia 2009r. Testy takowe powinny być
nadzorowane przez przynajmniej jedną niezależną organizację kolejową jak na przykład
Grupę Użytkowników ERTMS (ERTMS Users Group), Europejską Agencję Kolejową (ERA
European Railway Agency) lub Międzynarodowe Zrzeszenie Kolei (UIC)."
Zamawiający w dniu 22.02.2012 r. zamieścił na stronie internetowej kopie odwołania
oraz wezwał (e-mialem) w trybie art. 185 ust.1 Pzp uczestników postępowania
przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.Żadne przystąpienia nie
miały miejsca.
W dniu 01.03.2012 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Zamawiający wobec
wniesienia odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp,
odpowiedźna odwołanie, w której uwzględnił w całości odwołanie. Wskazał,że uznaje
przedstawione odwołanie w zakresieżądania:
1) modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania
poprzez wykreślenie w całości pkt 11.4.5 PFU zawartego w tomie III SIWZ.
W ocenie Zamawiającego powyższy sposób uwzględnienia w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu. Uwzględniając powyższe, Izba uznała,że istniała podstawa do
przyjęcia, iżpostępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp -
należało umorzyć. Zamawiający zobowiązał siędo wykreślenia zgodnego zżądaniem
zawartym w odwołaniu.
Wobec ustalenia,że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu zgodnie zżądaniem Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpiłżaden wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
Pzp – umorzyła postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iżz mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znosząsięwzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca
2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań(Dz. U. nr 48, poz.
280) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym. W oparciu o § 32 ww.
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego
postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez
wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeńw siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
ZamówieńPublicznych. Odpis postanowienia przesyła sięstronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
…………………………………
1. umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz
Consortia Sp. z o.o., ul. Jagiellońska 74, 03-301 Warszawa kwoty 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………………
Sygn. akt: KIO 354/12
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na: „Projekt i zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 i ERTMS/GSM-
R wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym warstwy nadrzędnej dla 8 LCS-ów na
Unii kolejowej E-65 Warszawa-Gdynia w ramach projektu POIiŚ 7.1-1.4 „Modernizacja linii
kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa - Gdynia - w zakresie warstwy nadrzędnej LCS,
ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego" (nr referencyjny
postępowania: IRZRg-216-03/11-POIiŚ7.1-1.4), zostało wszczęte przez PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A., ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa zwane dalej: „Zamawiającym”,
ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za
numerem 2011/S 247-401088 z 23.12.2011 r.
W dniu 10.02.2012 r. Zamawiający ogłosił na swojej stronie internetowej zmianępkt
11.4.5. PFU zawartego w tomie III Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwanej
dalej: „SIWZ”.
W dniu 20.02.2012 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) wpłynęło odwołanie
Consortia Sp. z o.o., ul. Jagiellońska 74, 03-301 Warszawa zwanego dalej: „Consortia Sp.
z o.o.” albo „Odwołującym” na podstawie art. 179 ust. 1 i art. 180 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn.
zm.) zwanej dalej: „Pzp”. Kopięodwołania Zamawiający otrzymał w dniu 20.02.2012 r.
(faxem). Wnosił odwołanie od niezgodnej z Pzp czynności Zamawiającego polegającej na
zawarciu w opracowanej przez Zamawiającego wymagania (pkt 11.4.5. PFU zawartego
w tomie III SIWZ „Standardy, interfejsy sieciowe") niemożliwego do spełnienia przez
Wykonawców. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 i art. 29 ust. 2 Pzp poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób
naruszający zasady uczciwej konkurencji.
2. art. 29 ust. 1 Pzp poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny
i niewyczerpujący, za pomocąniedostatecznie precyzyjnych i zrozumiałych określeń, nie
uwzględniając wszystkich wymagańi okoliczności, które mogąmiećwpływ na sporządzenie
oferty,
3. art. 7 ust. 1 Pzp poprzez prowadzenie postępowania o zamówienie publiczne
w sposób niezapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców.
Odwołujący niniejszym wnosi o uwzględnienie odwołania poprzez nakazanie
Zamawiającemu dokonania zamiany zapisów Ogłoszenia i SIWZ w zaskarżonym zakresie
w sposób wskazany w niniejszym odwołaniu. W przypadku uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów podniesionych w odwołaniu, wnoszęo dokonanie przez
Zamawiającego zaskarżonych czynności w sposób określony w niniejszym odwołaniu.
Ponadto wnosił o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania odwoławczego.
Dnia 10.02.2012 r. Zamawiający zamieścił na swojej stronie internetowej zmianępkt
11.4.5. PFU zawartego w tomie III SIWZ „Standardy, interfejsy sieciowe" wprowadzając
wymagania niemożliwe do spełnienia przez Wykonawców. Zamawiający w SIWZ w pkt
11.4.5. PFU zawartego w tomie III „Standardy, interfejsy sieciowe" początkowo sformułował
następujące wymaganie „Dla przedmiotu Zamówienia należy stosować aktualne, w dniu
podpisaniu Umowy, standardy i specyfikacje dla sieci ERTMS/GSM-R wyszczególnione na
internetowej stronie Europejskiej Agencji Kolejowej (
www.ero.europa.eu)
". Z kolei w dniu
10.02.2012 r. udzielając odpowiedzi na pytanie 5 jednego z Wykonawców nadał nowe
brzmienie przywołanemu zapisowi PFU: „Dla przedmiotu Zamówienia należy stosować
aktualne, w dniu poprzedzającym otwarcie ofert, standardy i specyfikacje dla sieci
ERTMS/GSM-R wyszczególnione na internetowej stronie Europejskiej Agencji Kolejowej
(
www.era.europa.eu)
”. Powyższe wymaganie jest niemożliwe do spełnienia przez
Wykonawców albowiem standardy i specyfikacje dla sieci ERTMS/GSM-R wyszczególnione
na internetowej stronie Europejskiej Agencji Kolejowej (
www.era.europa.eu
) zmieniająsię,
a Zamawiający w SIWZ w pkt 11.4.9 PFU zawartego w tomie III „Integracja BSS
z infrastrukturąGSM-R" formułuje następujące kolejne wymagania
„Punkt 13. Wykonawca zagwarantuje, że:
oferowana przez Wykonawcę infrastruktura BSS GSM-R współpracuje z systemem NSS20
na co najmniej jednej linii kolejowej; lub
oferowana przez Wykonawcę infrastruktura BSS GSM-R przeszła z wynikiem pozytywnym
Testy Interoperacyjności (IOT) z systemem NSS20 dla interfejsu A, przy czym oferowana
infrastruktura BSS GSM-R musi zawierać te same typyurządzeń (BSC i BTS) co
infrastruktura testowana a zakres testów musi obejmować badanie co najmniej
następujących parametrów:
- Podstawowe i dodatkowe usługi GSM dla transmisji głosu i danych
- Scenariusze „celi reselection" oraz ,,handover"
- Adresowanie funkcyjne (FA)
- Adresowanie zależne od lokalizacji (LDA)
- Zarządzanie priorytetami połączeń (eMLPP)
- Połączenia grupowe (VGCS)
- Połączenia rozsiewcze (VBS)
- Kolejowe połączenia alarmowe (REC)
- Przesyłanie informacji do dyspozytora (OTDI)
- Funkcjonalność „late entry "
przy czym, Wykonawca powinien wykazać, że dla obecnie obowiązujących funkcjonalnych
i systemowych wymagań EIRENE wyspecyfikowanych wymaganiami w wersji 7 FRS i wersji
15 SRS, które odwołują się do Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności (TSI, index 32
i 33) wymienionej w zaleceniu ERA „Recommendation on updating the Annex A ofthe TSI
Control Command and Signalling for High Speed and Conventional Rail systems
ERA/REC/ERTMS/38-2009" z dnia 24 kwietnia 2009r., odbyły sie testy interoperacyiności
dla konfiguracji, która jest wymagana w tym przetargu. Testy takowe powinny być
nadzorowane przez przynajmniej jedną niezależną organizację kolejową jak na przykład
Grupę Użytkowników ERTMS (ERTMS Users Group), Europejską Agencję Kolejową (ERA
European Railway Agency) lub Międzynarodowe Zrzeszenie Kolei (UIC)."
Jednoczesne zestawienie powyższych wymagańprowadzi do wniosku,że zmiana
wymagańEuropejskiej Agencji Kolejowej w przeddzieńzłożenia oferty może zmienić
konfiguracjęsprzętu, która wymagana jest w przetargu, a więc czyni niemożliwym do
spełnienia wymóg przeprowadzenia testów interoperacyjności dla konfiguracji, która jest
wymagana w przetargu zgodnie z pkt 11.4.9 PFU gdyż:
a) Konfiguracja sprzętu wymagana w przetargu, która ma podlegaćtestom
interoperacyjności, znana może byćdopiero w przededniu przetargu. Wykonawca
musiałaby zatem przystąpićdo testów i zakończyćje w ciągu jednego dnia aby
zagwarantować,że infrastruktura BSS GSM-R przeszła z wynikiem pozytywnym Testy
Interoperacyjności
b) Praktycznie niemożliwym jest wykonanie testów w krótszym niżparętygodni czasie i
niemożliwym jest wykonanie ich bez odpowiedniego przygotowania polegającego na
przewiezieniu sprzętu do odpowiedniego laboratorium, opracowaniu planu testów,
podłączeniu sprzętu do urządzeńdostawcy NSS20 i skonfigurowaniu sprzętu tak aby spełnił
zaplanowane działania testowe. Przygotowania do testów IOT mogąrównież
zająćod kilku do kilkunastu tygodni
c) Niemożliwe jest wykonie testów bez posiadania dostępu do sprzętu NSS20, co jest
najważniejsząbarierąw przeprowadzeniu wymaganych testów, a więc dopuszcza się
nieuczciwąkonkurencjęnic dając Wykonawcom równych szans. Zamawiający nie
zapewnia bowiem dostępu do NSS20, ani nie wymaga od dostawcy NSS20, aby ten
udostępnił swoje urządzenia do testów. Zamawiający nie udostępnia nawet specyfikacji
urządzeńNSS20. Wykonawca nie ma zatem nawet podstawowej wiedzy na temat tego jak
mógłby byćskonfigurowany sprzęt NSS20 do testów. Uprzywilejowanym przy tak
skonfigurowanych wymaganiach jest dostawca urządzeńNSS20. Zwrócił tu uwagęna fakt, iż
dostawca sprzętu NSS20 nie został zobligowany przez Zamawiającego do wykazania się
testami IOT z BSS innych dostawców, co oznacza, iżciężar wykazania siętakimi testami
spoczywa wyłącznie na innych dostawcach.
Z uwagi na fakt,że Zamawiający oczekuje od Wykonawców zobowiązania siędo
spełnienia standardów i specyfikacji, które sąmożliwe do spełnieniu jedynie przez dostawcę
NSS20, wnoszęo:
a) wykreślenie pkt 11.4.5 PFU zawartego w tomie III SIWZ w całości lub
b) wprowadzenie wymagania w pkt 11.4.9 PFU, punkt 13 do wykazania sięprzez
Wykonawcęwykonaniem w przeszłości testów interoperacyjności interfejsu A
nadzorowanych przez niezależnąorganizacjękolejową, pomiędzy NSS20 lub inną
wersja NSS produkowanego przez dostawcęNSS20 i BSS dostarczanym przez
Wykonawcę, w następujący sposób:
„Punkt 13. Wykonawca zagwarantuje, że:
oferowana przez Wykonawcę infrastruktura BSS GSM-R współpracuje z systemem NSS20
naco najmniej jednej linii kolejowej;lub
oferowana przez Wykonawcę infrastruktura BSS GSM-R przeszła z wynikiem pozytywnym
Testy Interoperacyjności (IOT) z systemem NSS20 lub innąwersjąsystemu NSS
produkowanego przez dostawcęNSS20 dla interfejsu A, przy czym oferowana infrastruktura
BSS GSM-R musi zawierać te same typy urządzeń (BSC i BTS) co infrastruktura testowana
a zakres testów musi obejmować badanie co najmniej następujących parametrów:
- Podstawowe i dodatkowe usługi GSM dla transmisji głosu i danych
- Scenariusze „cell reselection" oraz „handover"
- Adresowanie funkcyjne (FA)
- Adresowanie zależne od lokalizacji (LDA)
- Zarządzanie priorytetami połączeń (eMLPP)
- Połączenia grupowe (VGCS)
- Połączenia rozsiewcze (VBS)
- Kolejowe połączenia alarmowe (REC)
- Przesyłanie informacji do dyspozytora (OTD!)
- Funkcjonalność „ late entry"
przy czym, Wykonawca powinien wykazać, że dla obecnie obowiązujących funkcjonalnych
i systemowych wymagań EIRENE wyspecyfikowanych wymaganiami w wersji 7 FRS i wersji
15 SRS, które odwołują się do Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności (TSI, index 32
i 33) wymienionej w zaleceniu ERA „Recommendution on updating the Annex A ofthe TSI
Control Command and Signalling for High Speed and Conventional Rail systems
ERA/REC/ERTMS/38-2009" z dnia 24 kwietnia 2009r. Testy takowe powinny być
nadzorowane przez przynajmniej jedną niezależną organizację kolejową jak na przykład
Grupę Użytkowników ERTMS (ERTMS Users Group), Europejską Agencję Kolejową (ERA
European Railway Agency) lub Międzynarodowe Zrzeszenie Kolei (UIC)."
Zamawiający w dniu 22.02.2012 r. zamieścił na stronie internetowej kopie odwołania
oraz wezwał (e-mialem) w trybie art. 185 ust.1 Pzp uczestników postępowania
przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.Żadne przystąpienia nie
miały miejsca.
W dniu 01.03.2012 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Zamawiający wobec
wniesienia odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp,
odpowiedźna odwołanie, w której uwzględnił w całości odwołanie. Wskazał,że uznaje
przedstawione odwołanie w zakresieżądania:
1) modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania
poprzez wykreślenie w całości pkt 11.4.5 PFU zawartego w tomie III SIWZ.
W ocenie Zamawiającego powyższy sposób uwzględnienia w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu. Uwzględniając powyższe, Izba uznała,że istniała podstawa do
przyjęcia, iżpostępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp -
należało umorzyć. Zamawiający zobowiązał siędo wykreślenia zgodnego zżądaniem
zawartym w odwołaniu.
Wobec ustalenia,że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu zgodnie zżądaniem Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpiłżaden wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
Pzp – umorzyła postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iżz mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znosząsięwzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca
2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań(Dz. U. nr 48, poz.
280) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym. W oparciu o § 32 ww.
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego
postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez
wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeńw siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
ZamówieńPublicznych. Odpis postanowienia przesyła sięstronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
…………………………………
Wcześniejsze orzeczenia:
- Sygn. akt KIO 263/15 z dnia 2015-12-23
- Sygn. akt KIO 245/15, KIO 305/15 z dnia 2015-03-04
- Sygn. akt KIO 270/15 z dnia 2015-03-03
- Sygn. akt KIO 273/15 z dnia 2015-02-27
- Sygn. akt KIO 267/15 z dnia 2015-02-27


