eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 274/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-02-24
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 274/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Szafraniec Protokolant: Przemysław Łaciński

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lutego 2012 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 lutego 2012 r. przez wykonawcę: Polska
Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym
przez Urząd do Spraw Cudzoziemców w Warszawie

przy udziale wykonawcy: Sygnity S.A. w Warszawie zgłaszającego swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego


orzeka:

1.
oddala odwołanie,

2.
kosztami postępowania obciąża wykonawcę: Polska Wytwórnia Papierów
Wartościowych S.A. w Warszawie
i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez wykonawcę:
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie tytułem wpisu
od odwołania,

2.2. zasądza wykonawcy: Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
w Warszawie
na rzecz Urzędu do Spraw Cudzoziemców w Warszawie kwotę
3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
z
tytułu
wynagrodzenia
pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący:
……………………………




Sygn. akt: KIO 274/12

U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
na realizacjęzadania: „Zaprojektowanie, wykonanie, wdrożenie i uruchomienie gruntownie
zmodernizowanej aplikacji Systemu Pobyt (Systemu Pobyt v.2)”
zostało wszczęte
przez Urząd do Spraw Cudzoziemców w Warszawie, zwany dalej Zamawiającym. Ustalona
przez Zamawiającego wartośćzamówienia przekraczała kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), zwanej dalej ustawąPzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
(2011/S 196-319652) w dniu 12 października 2011 r.
Pismem z dnia 30 stycznia 2012 r. Zamawiający poinformował Wykonawców biorących
udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia o wyborze oferty najkorzystniejszej.
W dniu 9 lutego 2012 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez wykonawcę: Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie,
zwanego dalej Odwołującym.
W dniu 13 lutego 2012 r. wykonawca:

Sygnity S.A. w Warszawie, zwany dalej
Przystępującym, doręczył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej zgłoszenie przystąpienia
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Biorąc pod uwagęwniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia odwołanie będące
przedmiotem rozpoznania przez Izbę, zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego, a także oświadczenia i argumentacjęstron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego zaprezentowane na piśmie oraz w toku rozprawy, skład orzekający Izby
ustalił następujące stanowiska stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego.
Stanowisko Odwołującego:
Odwołanie zostało wniesione wobec dokonanej przez Zamawiającego czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, a także wobec zaniechania przez Zamawiającego wykluczenia
Przystępującego
z
udziału
w
postępowaniu
o
udzielenie
zamówienia
oraz wobec zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego. Odwołujący twierdził,
iżPrzystępujący nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego
posiadania wiedzy i doświadczenia, a ponadto zaoferował cenęrażąco niskąw stosunku

do przedmiotu zamówienia. Z ostrożności Odwołujący zarzucał Zamawiającemu,
iżten zaniechał wezwania Przystępującego do uzupełnienia dokumentów mających
potwierdzaćspełnianie warunków udziału w postępowaniu lub wezwania do złożenia
wyjaśnieńodnoszących siędo tych dokumentów. Poprzez dokonanie opisanych czynności,
czy teżzaniechanie ich dokonania, Zamawiający w ocenie Odwołującego naruszył art. 7
ust. 1 i 3, art. 24 ust. 2 pkt 3) i 4), art. 24 ust. 4, art. 26 ust. 3 i 4, art. 89 ust. 1 pkt 4)
oraz art. 90 ust. 3 ustawy Pzp.
Uwzględniając podniesione zarzuty, Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenia czynności badania
i oceny ofert, wykluczenia Przystępującego z udziału w postępowaniu o udzielenia
zamówienia oraz odrzucenia złożonej przez niego oferty oraz wyboru oferty Odwołującego
jako najkorzystniejszej, ewentualnie wezwania Przystępującego do uzupełnienia wykazu
usług i dokumentów potwierdzających ich należyte wykonanie lub teżwezwania
Przystępującego do złożenia wyjaśnieńw odniesieniu do treści powołanych dokumentów.
Stanowisko Zamawiającego:
Zamawiający przedstawił swoje stanowisko w sprawie w odpowiedzi na odwołanie
oraz na rozprawie przed Izbą. Wnosił o oddalenie odwołania. Twierdził, iżna podstawie
dokumentów mu złożonych w toku postępowania o udzielenie zamówienia ustalił,że nie było podstaw ku temu, aby wykluczyćPrzystępującego z udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia. Oświadczył też, iżwobec przedstawienia przez Przystępującego
szczegółowych wyjaśnień, nie miał od podstaw do odrzucenia złożonej przez niego oferty.
Stanowisko Przystępującego:
Przystępujący przedstawił swoje stanowisko w sprawie w zgłoszeniu przystąpienia
do postępowania odwoławczego oraz na rozprawie przed Izbą. Popierał on w całości
stanowisko Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego,
na
podstawie
zebranego
materiału
dowodowego
w
sprawie,
z uwzględnieniem stanowisk stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego, skład
orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje.
W pierwszej kolejności skład orzekający Izby wykluczył, iżspełniona została którakolwiek
z przesłanek odrzucenia odwołania ustanowionych w art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.

W dalszej kolejności Izba stwierdziła,że Odwołującemu, wświetle przepisu art. 179
ust. 1 ustawy Pzp, przysługiwało prawo wniesienia odwołania w postępowaniu o udzielenie
zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego.
Izba postanowiła zaliczyćw poczet materiału dowodowego dokumentacjępostępowania
o udzielenie zamówienia przekazanąprzez Zamawiającego, a także pozostałe dokumenty
złożone wraz z odwołaniem oraz w toku rozprawy przez Odwołującego.
Mając na celu ocenęzasadności zarzutów podnoszonych w odwołaniu, Izba ustaliła,że Zamawiający w pkt 5.1.2 SIWZ wymagał, aby Wykonawcy wykazali się:
a)
wykonaniem w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jednej usługi
- przedsięwzięcia obejmującego wykonanie projektu oraz zbudowanie i wdrożenie – na jego
podstawie – bazodanowego systemu informatycznego, dla co najmniej 100 jednoczesnych
użytkowników z dostępem do systemu w architekturze wielowarstwowej (warstwa aplikacji
obsługiwana w przeglądarce internetowej) (dalej Projekt)
oraz
b)
wykonaniem w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jednej usługi
w zakresie migracji systemu bazodanowego do nowego środowiska przy bazie danych
nie mniejszej niż 1.500.000 rekordów. (dalej Usługa)

Zgodnie z pkt 6.1.2 SIWZ na potwierdzenie spełnienia tak postawionego warunku
Wykonawcy zobowiązani byli złożyćwykaz wykonanych usług, sporządzony według wzoru
stanowiącego załącznik nr 4 do SIWZ, wraz z dokumentami potwierdzającymi,że usługi te
zostały wykonane prawidłowo.
Przed upływem terminu składania ofert siedmiu Wykonawców, w tym Przystępujący
i Odwołujący, złożyło Zamawiającemu swoje oferty.
W toku postępowania o udzielenie zamówienia, pismem z dnia 4 stycznia 2012 r.,
Zamawiający, w trybie art. 90 ustawy Pzp, wezwał Przystępującego do złożenia wyjaśnień
dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokośćceny. Przystępujący w piśmie
z dnia 11 stycznia 2012 r. zawarłżądane wyjaśnienia.

Zamawiający, pismem z dnia 30 stycznia 2012 r. poinformował Wykonawców biorących
udział
w
postępowaniu
o
wyborze
oferty
złożonej
przez
Przystępującego,
jako najkorzystniejszej.
Wobec powyższego Odwołujący wniósł odwołanie, które Izba, kierując sięprzepisem
art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, rozpoznała w granicach zarzutów w nim zawartych.
Skład orzekający Izby, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy,
w szczególności powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu,
doszedł do przekonania, iżsformułowane przez Odwołującego zarzuty nie znajdująoparcia
w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie
nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z pkt 5.1.2 Wykonawca był zobowiązany wykazaćsięwykonaniem dwóch prac,
które w SIWZ zostały określone jako Projekt (pkt 5.1.2.a) SIWZ) i Usługa (pkt 5.1.2.b) SIWZ).
Wykaz usług załączonych do oferty Przystępującego zawierał dwie pozycje, z których każda
miała odpowiadaćjednemu z rodzajów wymaganych przez Zamawiającego prac.
Odwołujący twierdził, iżżadna z nich nie może zostaćuznana za potwierdzającąspełnianie
warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia.
W odniesieniu do pierwszej z nich twierdził, iżtreśćwykazu nie odpowiada prawdzie,
gdyżusługa opisana w tej pozycji została wykonana w okresie trzech lat przed upływem
terminu składania ofert. Potwierdzaćto miały dokumenty przedstawione Izbie,
w szczególności końcowy protokół odbioru z dnia 5 listopada 2004 oraz aneks nr 1 do tegoż
protokołu z dnia 31 marca 2009 r. Podkreślał, przy tym, iżnie jest istotna data podpisania
protokołu obioru ostatecznego, ale rzeczywiste wykonanie odbieranej pracy, ewentualnie
data przedstawienia do odbioru zrealizowanych prac, a to, w jego ocenie. miało miejsce
przed listopadem 2008 r., a zatem przed okresem, który obejmowała treśćwarunku (trzy lata
przed upływem terminu składania ofert, tj. przed dniem 30 listopada 2001 r.). Dowodem
czego miały byćdaty przywołane w treści aneksu nr 1 do końcowego protokołu odbioru,
z których każda jest wcześniejsza, aniżeli data progowa wskazana w treści warunku
– każda jest bowiem datąsprzed listopada 2008 r.
W odniesieniu do drugiej z prac wykazywanych przez Przystępującego, Odwołujący twierdził,
iżz treści referencji wynika, iżprzedmiotem wykazywanej usługi nie była wymagana
przez Zamawiającego migracja systemu bazodanowego do nowegośrodowiska.
W ocenie Odwołującego z treści dokumentu mającego potwierdzaćnależyte wykonanie tej
pracy wynika,że taka migracja została wskazana jedynie jako rezultat realizacji prac
objętych zamówieniem ujętym w pozycji drugiej wykazu usług. Stwierdził on, iżpod pojęciem

rezultatu należy rozumiećkonsekwencje jakiegośdziałania, a tym samym rezultat prac swym
zakresem pojęciowym nie obejmuje samych prac.
Tak postawione zarzuty uzasadniały, w ocenie Odwołującego, twierdzenie, iżPrzystępujący
nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania wiedzy
i doświadczenia, tym samym powinien zostaćwykluczony z udziału w tym postępowaniu.
Ponadto wobec faktu, iżzawarł w dokumentach przedstawionych Zamawiającemu
oświadczenia sprzeczne ze stanem faktycznym, powinien teżzostaćwykluczony z udziału
w postępowaniu, równieżz uwagi na złożenie nieprawdziwych informacji mających wpływ
na wynik postępowania. To zaśpowinno przesądzićo uznaniu oferty tego Wykonawcy
za odrzuconą.
Odwołujący twierdził ponadto,że w przypadku, gdyby uznać,że powyżej sformułowane
zarzuty nie znajdująpotwierdzenia w stanie faktycznym, uznaćnależało,że Zamawiający
powinien był powziąćwątpliwości co do wiarygodności dokumentów mu przedstawionych.
W przypadku usługi ujętej w pozycji pierwszej wykazu, z uwagi na długi okres realizacji
usługi, zaśw przypadku drugiej z wykazanych prac, z uwagi na stwierdzone
przez Odwołującego wątpliwości co do rzeczywistej wartości tej pracy. Kierując siętym
przekonaniem
Odwołujący
postawił
Zamawiającemu
zarzut
naruszenia
art.
26
ust. 3 i 4 ustawy Pzp, uznał on bowiem,że stwierdzone wątpliwości co do wykazu usług,
jak i załączonych do niego referencji, rodziły po stronie Zamawiającego obowiązek wezwania
Przystępującego do uzupełnienia tych dokumentów, a co najmniej do wyjaśnienia ich treści.
Analiza przedstawionego przez Przystępującego wraz z ofertąwykazu usług, pozwala,
zdaniem składu orzekającego, stwierdzić, iżtreśćoświadczenia zawarta w tym dokumencie
potwierdza spełnianie warunku udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia
dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia. Okolicznośćta nie była też
przez Odwołującego kwestionowana. Jego zarzuty były bowiem, jak to jużwskazano,
ukierunkowane na wykazanie,że treśćta nie odpowiadała prawdzie, a zatem wykazanie,
iżpierwsza usługa nie została wykonana w okresie trzech lat przed upływem terminu
składania ofert, druga zaśnie obejmowała swym zakresem prac, których wykonania
wymagał Zamawiający w pkt. 5.1.2.b) SIWZ. W ocenie Izby Odwołujący nie przedstawił
odpowiednich dowodów mających potwierdzaćzasadnośćformułowanych przez niego
twierdzeń.
W odniesieniu do pierwszej z przywołanych w wykazie usług prac, jako datęjej zakończenia
wskazany został dzień31 marca 2009 r. Data ta została potwierdzona równieżw załączonej
do wykazu usług referencji. Przedstawione przez Odwołującego dokumenty miały

zakwestionowaćprawdziwośćtej daty. Zdaniem Izby ich treśćnie pozwalała
o tym przesądzić. Co prawda zgodnie z kopiąkontraktu, której zgodności z oryginałem nikt
nie kwestionował, nawet po uwzględnieniu postanowieńprzedstawionego równieżaneksu,
okres realizacji wykazywanych przez Przystępującego prac miał zakończyćsię
w dniu 29 października 2004 r., to jużco innego wynika z równieżprzedstawionego
przez Odwołującego końcowego protokołu odbioru i aneksu do niego. Zgodnie z pkt 9
końcowego protokołu z dnia 5 listopada 2004 r. nie zostały wykonane wszystkie prace objęte
przedmiotem umowy. Wyraźnie zaznaczono tam, iżstan taki nie wynika z winy Wykonawcy
oraz konieczna jest finalizacja wdrożenia, co zostanie potwierdzone aneksem do tego
protokołu (fakt ten potwierdza równieżprzedstawiony wraz z odwołaniem wydruk ze strony
internetowej Microsoft – znajduje siętam wyraźne stwierdzenie, iżwykonany system
oczekuje na wdrożenie). Aneks ten, opatrzony datą: 31 marca 2009 r., został także Izbie
złożony. Jego treść, nie potwierdza, jak chciałby tego Odwołujący,że wykonanie wdrożenia
(tj. ostatniego z elementów wykazywanej przez Przystępującego usługi), a tym samym
zakończenie realizacji całej usługi, miało miejsce przed listopadem 2008 r., a nawet przed
dniem 31 marca 2009 r. W treści tego dokumentu nie zostały, wbrew twierdzeniom
Odwołującego, wskazane jedynie daty wcześniejsze niżlistopad 2008 r., w jakich zostały
wykonana każda z czynności składająca sięna realizacjęusługi, a wręcz przeciwnie,
w odniesieniu do pkt. IV.3.2 (str. 12 i 13), znajduje sięwyraźne wskazanie na datę
podpisania tegożaneksu. Podobnie kopia pisma z 7 listopada 2008 nie pozwala przesądzić,
iżusługa wykazana przez Przystępującego, została wykonana przed listopadem 2008 r.
Powołane pismo potwierdza, iżw dacie jego sporządzenia nie został podpisany jeszcze
protokół odbioru. Co ważniejsze, jego treść, nie udowadnia tezy Odwołującego,że wykonanie (zakończenie) usługi wskazanej w pozycji pierwszej wykazu usług (czy też,
jak chciał Odwołujący, przedstawienie Zamawiającemu efektów jej wykonania do odbioru)
miało miejsce w dacie przed listopadem 2008 r.
Zarzuty odnoszące siędo drugiej z przywołanych w wykazie usług prac oparł Odwołujący
na dokonanej przez siebie wykładni treści załączonej do tegożwykazu referencji
z dnia 14 lipca 2011 r. W ocenie Izby zarzuty te nie zasługująna uznanie. Brak bowiem
podstaw ku temu, aby ze sposobu redakcji przedstawionego Zamawiającemu dokumentu
mającego
potwierdzać
należyte
wykonanie
wykazywanej
usługi
wnioskować,
iżnie obejmowała ona swym zakresem migracji systemu bazodanowego do nowegośrodowiska informatycznego. W dokumencie tym wyraźnie bowiem stwierdzono,że rezultatem wykonania opisanej tam pracy była m.in. wymagana przez Zamawiającego
migracja danych. Twierdzenia Odwołującego zmierzające do wykazania, iżmigracja ta
nie była efektem działańPrzystępującego, nie zostały udowodnione. Brak podstaw,

aby za choćby powód do podjęcia wątpliwości w tym zakresie uznaćmożna było treść
powołanej referencji. W tym miejscu należy przywołaćokoliczność, którąpowołał
Przystępujący, iżzgodnie z treściąreferencji rezultatem prowadzonych przez niego prac było
m.in. oprogramowanie, jego wdrożenie oraz migracja danych od niego z trzech innych
systemów. Kierując sięzatem sposobem rozumowania Odwołującego, przyjąćnależałoby,że Odwołujący w ogóle nie zrealizował wykazywanej usługi, a takie wnioski stałyby
w sprzeczności tak z treściąwykazu usług, jak i referencji z dnia 14 lipca 2011.
Co istotne, Odwołujący nie wskazałżadnych dowodów, które potwierdzałyby zasadność
podnoszonych przez niego w tym zakresie zarzutów.
Dlatego
też
Izba
uznała,

nie
zostało
udowodnione,że
przedstawiony
przez Przystępującego wykaz wraz z referencjami, w odniesieniu do obu wskazanych
w nim usług, nie potwierdza spełniania przez tego wykonawcęwarunków udziału
w postępowaniu, ani teżże dokumenty te zawierająnieprawdziwe informacje mające
lub mogące miećwpływ na wynik postępowania. Kierując siętym przekonaniem, Izba
stwierdziła, iżnie potwierdziły sięzarzuty naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 2
pkt 3) i 4) ustawy Pzp, a tym samym nie mógł zostaćuznany za zasadny zarzut zaniechania
uznania za odrzuconąoferty złożonej przez Przystępującego.
Kierując siętymi samymi ustaleniami Izba uznała również, iżnie zostało wykazane,
aby Zamawiający naruszył przepisy art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp. Jako,że nie zostało
wykazane,że złożony przez Przystępującego wykaz usług wraz z załączonymi do niego
referencjami nie potwierdza spełniania warunków udziału w postępowaniu, Izba uznała
także, iżnie było podstaw do wzywania Przystępującego do uzupełnienia tych dokumentów,
a nawet do wyjaśniania ich treści.
Niezależnie od powyższego Izba uznała, iżnie zostało wykazane, aby Zamawiający swym
działaniem lub zaniechaniem działań, do których byłby zobowiązany, naruszył art. 89 ust. 1
pkt 4) i art. 90 ust. 3 ustawy Pzp. W ocenie Izby nie zostało wykazane, aby zaoferowana
przez Odwołującego cena była rażąco niska. Stanowisko Odwołującego w tym zakresie
ograniczyło sięjedynie do powołania istotnej różnicy między wysokościąceny zaoferowanej
przez
Przystępującego,
a
szacunkową
wartością
zamówienia
ustaloną
przez Zamawiającego, a także do stwierdzenia, iżz jego doświadczenia wynika,
iżniemożliwe jest zrealizowanie przedmiotu zamówienia za takącenębez poniesienia straty.
Wświetle orzecznictwa i doktryny oczywistym jest,że ustalenie istotnej różnicy pomiędzy
powołanymi wartościami, może w niektórych przypadkach byćpodstawądo wezwania
Przystępującego do złożenia wyjaśnieńw trybie art. 90 ustawy Pzp. Nie może byćono

jednak, bez pozostawienia Wykonawcy możliwości przedstawienia takich wyjaśnień,
podstawądo odrzucenia złożonej przez niego oferty. Wyjaśnienia takie Przystępujący zawarł
w piśmie z dnia 11 stycznia 2012 r. Co do drugiej tezy odnoszącej siędo możliwości
wykonania przedmiotu zamówienia przez Przystępującego, zauważyćnależy,że stanowisko
odmienne Odwołujący prezentował na stronie drugiej pisma z dnia 11 stycznia 2012 r.,
w którym to piśmie zawarł własne wyjaśnienia w zakresie zaoferowanej przez siebie ceny
w kontekście zagadnienia ceny rażąco niskiej. Wobec prezentowania odmiennego
stanowiska przez Odwołującego w tej sprawie na etapie przed wyborem oferty
najkorzystniejszej,
od
tego
które
zawarte
zostało
w
odwołaniu,
a także wobec nieprzedstawienia przez Odwołującegożadnych dowodów dla stwierdzenia
faktów, z których wywodził on skutki prawne, Izba uznała, iżnie potwierdził sięzarzut
zaniechania przez Zamawiającego odrzucenia oferty złożonej przez Przystępującego,
z uwagi na fakt,że zawiera ona rażąco niskącenęw stosunku do przedmiotu zamówienia.
Co ważne, Odwołujący nie podjąłżadnych działańmających na celu udowodnienie
podnoszonych przez siebie w tym zakresie zarzutów. Dlatego teżIzba uznała,
iżnie potwierdził sięzarzut zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 4) ustawy Pzp.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, iżOdwołujący nie udowodnił, aby Zamawiający
traktował Wykonawców biorących udział w postępowaniu w sposób nierówny, a tym samym,
aby naruszał on art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba, działając na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp,
orzekła jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania, oraz w oparciu o przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba uwzględniła
w szczególności § 3 pkt 2 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym uzasadnione
koszty strony zalicza w poczet kosztów postępowania w wysokości określonej na podstawie
rachunków
przedłożonych
do
akt
sprawy.
W
ocenie
Izby
przedstawienie
przez Zamawiającego faktury VAT, w której jest on ujęty jako nabywca usługi obejmującej
zastępstwo procesowe przez Izbą, stanowi wypełnienie przesłanek uwzględnienia kosztów
strony ustanowionych w tym przepisie.

Przewodniczący: ……………………………





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie