eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011 › Sygn. akt: KIO 2668/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-12-29
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 2668/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Brzeska Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 grudnia 2011 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 grudnia 2011 r. przez Miejskie
Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m. st. Warszawie Sp. z o.o., ul. Obozowa 43, 01-161
Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Ministerstwo Finansów, Departament
Finansów Resortu, 00-916 Warszawa, ul. Świętokrzyska 12

przy
udziale
wykonawcy
Wojciecha
Byśkniewicza
prowadzącego
działalność
gospodarczą pod nazwą „BYŚ” Wojciech Byśkniewicz, ul. Arkuszowa 43, 01-934
Warszawa
zgłaszającego przystąpienie po stronie Zamawiającego.



orzeka:

1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
oceny ofert oraz unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego z
postępowania oraz odrzucenia jego oferty i powtórzenie czynności badania i
oceny ofert, z uwzględnieniem oferty Odwołującego.

2. Kosztami postępowania obciąża Ministerstwo Finansów, Departament Finansów
Resortu, 00-916 Warszawa, ul. Świętokrzyska 12
i:

1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę7 500 zł 00 gr.
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczonąprzez Miejskie
Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m. st. Warszawie Sp. z o.o., ul. Obozowa
43, 01-161 Warszawa
tytułem wpisu od odwołania,
2) zasądza od Ministerstwa Finansów, Departament Finansów Resortu, 00-916
Warszawa, ul. Świętokrzyska 12
na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa
Oczyszczania w m. st. Warszawie Sp. z o.o., ul. Obozowa 43, 01-161
Warszawa
kwotę11 100 zł 00 gr. (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero
groszy) stanowiącąkoszty strony poniesione z tytułu wpisu oraz koszty strony
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 119, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:
……………………



Sygn. akt KIO 2668/11
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Ministerstwo Finansów, Departament Finansów Resortu, 00-916
Warszawa, ul.Świętokrzyska 12 prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego,
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówieńpublicznych (tekst
jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) (zwanej dalej również„ustawą
Pzp
”), postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Wykonanie usługi wywozu nieczystości
stałych z terenu Ministerstwa Finansów".


Wartośćzamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w dniu 28 października 2011 roku w
Biuletynie ZamówieńPublicznych, pod poz. 357634.

Wykonawca - Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m. st. Warszawie Sp. z o.o.,
ul. Obozowa 43, 01-161 Warszawa (zwany dalej: „Odwołującym”) w dniu 14 grudnia 2011 r.
(data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej złożył odwołanie na czynność
wykluczenia go z postępowania oraz w konsekwencji odrzucenia oferty Odwołującego na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu w odwołaniu naruszenie:
- art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez uznanie,że złożona przez Odwołującego oferta
podlega odrzuceniu,
- art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp poprzez uznanie, iżOdwołujący nie wykazał spełniania
warunków udziału w postępowaniu, a w konsekwencji podlega wykluczeniu z postępowania,
- art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez uznanie, iżzłożone przez Odwołującego wraz z ofertą
dokumenty nie potwierdzająspełniania warunków udziału w postępowaniu.

W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o:
1)
unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu,
2)
unieważnienie odrzucenia złożonej przez Odwołującego oferty w postępowaniu,
3)
dokonanie ponownego badania i oceny złożonej przez Odwołującego oferty,
4)
dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu,
5)
zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Odwołujący uzasadniając swoje stanowisko, wskazał m. in. na następujące okoliczności:
Odwołujący zaznaczył,że zgodnie z zapisami Rozdziału VII ust. 3 pkt 2) SIWZ „Opis
sposobu dokonania oceny spełnienia warunków
" Zamawiający określił, iżwarunek
posiadania uprawnieńdo wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy
prawa nakładająobowiązek ich posiadania zostanie uznany za spełniony, gdy Wykonawca
wykaże sięposiadaniem aktualnego zezwolenia na zbieranie i transport odpadów
obejmujących odpady z grupy 15, 17 i 20 wydane zgodnie z ustawąz dnia 27 kwietnia 2001
r. o odpadach (tekst jednolity z dnia 14 września 2010 r., Dz. U. Nr 185, poz. 1243).
Odwołujący wraz z ofertązłożył stosowne decyzje, które według Odwołującego wypełniałyżądanie Zamawiającego. Pismem z dnia 28 listopada 2011 r. Zamawiający wezwał
Odwołującego do uzupełnienia powyższego dokumentu, gdyżw ocenie Zamawiającego z
przedłożonych wraz z ofertądokumentów nie wynikało, iżOdwołujący posiada zezwolenie
na zbieranie i transport wszystkich odpadów z grup 17 i 20 wymienionych w Rozporządzeniu
MinistraŚrodowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112,
poz. 1206). Odwołujący pismem z dnia 29 listopada 2011 r. wyjaśnił, iżzałączone wraz z
ofertądecyzjępotwierdzająspełnianie warunków udziału w postępowaniu. Pismem z dnia 9
grudnia 2011 r. Zamawiający poinformował o wykluczeniu Odwołującego z przedmiotowego
postępowania, a w konsekwencji odrzucenia złożonej przez niego oferty.
Odwołujący zaznaczył również,że zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy Pzp opis sposobu
dokonania oceny spełniania warunków, o których mowa w ust. 1 (art. 22 ustawy Pzp)
powinien byćzwiązany z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu
zamówienia. W niniejszym postępowaniu Zamawiającyżądając wykazania sięprzez
wykonawców posiadaniem aktualnego zezwolenia na zbieranie i transport odpadów
obejmujących odpady z grupy 15, 17 i 20 nie doprecyzował w sposób jednoznaczny, iż
wykonawca musi posiadaćstosowne zezwolenia na wszystkie odpady z ww. grup. Należy
podnieść, iżZamawiający zobowiązany jest do opisu sposobu dokonania oceny warunków
udziału w postępowaniu określonych w art. 22 ust. 1 ustawy, tych, które uważa za niezbędne
dla zagwarantowania rzetelnego wykonania zamówienia, co teżw niniejszym postępowaniu
Zamawiający uczynił. Sposób interpetacji tak postawionego warunku nie wzbudził
wątpliwości nie tylko Odwołującego, ale i czterech pozostałych wykonawców, których oferty
zostały odrzucone w niniejszym postępowaniu.Żaden z wykonawców nie wnosił pytańdo
SIWZ w zakresie wymaganych dokumentów mających służyćwykazu spełniania warunków
udziału w postępowaniu. Zgodnie z utrwalonąliniąorzecznicząKrajowej Izby Odwoławczej
wykonawcy nie mogąponosićnegatywnych konsekwencji ogólnych postanowieńzawartych
przez Zamawiającego w SIWZ w tym ogólnie sformułowanych warunków podmiotowych.
Ponadto Odwołujący zaznaczył, iżz treści art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wynika, iżobowiązekżądania uzupełnienia dokumentów zachodzi w dwóch sytuacjach: - gdy wykonawcy nie

złożyli oświadczeńi dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w
postępowaniu; - gdy wykonawcy złożyli dokumenty zawierające błędy.
W opinii Odwołującego złożona przez niego decyzja potwierdza spełnianie warunku
udziału w postępowaniu, który nie został sformułowany w sposób jednoznaczny. Uznanie za
trafne decyzji Zamawiającego doprowadziłoby w konsekwencji do zaburzenia zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców, które stojąu podstaw prowadzenia
postępowańo udzielenie zamówienia publicznego, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.

W dniu 9 grudnia 2011 r. Zamawiający zawiadomił wykonawcęo wykluczeniu
Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy oraz w konsekwencji
o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.

Czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania oraz odrzucenia jego oferty
stała sięprzedmiotem odwołania, wniesionego przez wykonawcęMiejskie Przedsiębiorstwo
Oczyszczania w m. st. Warszawie Sp. z o.o., ul. Obozowa 43, 01-161 Warszawa.

Następnie Izba ustaliła,że do niniejszego postępowania po stronie Zamawiającego
zgłosił przystąpienie wykonawcy Wojciecha Byśkniewicza prowadzącego działalność
gospodarcząpod nazwą„BYŚ” Wojciech Byśkniewicz, ul. Arkuszowa 43, 01-934 Warszawa.

Pismem z dnia 27 grudnia 2011 r. Zamawiający odpowiedział na odwołanie, nie
zgadzając sięz zarzutami zawartymi w odwołaniu oraz wnosząc o oddalenie przedmiotowego
odwołania.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ, ofertę wykonawcy Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w
m. st. Warszawie Sp. z o.o., ul. Obozowa 43, 01-161 Warszawa jak również
oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania złożone w trakcie
rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:

Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.

Ponadto Izba ustaliła,że Odwołujący przekazał Zamawiającemu kopięniniejszego
odwołania.

Izba stwierdziła,że Odwołujący legitymuje sięuprawnieniem do korzystania
ześrodków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Izba ustaliła również,że wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym
miało miejsce w dniu 15 grudnia 2011 r.

Na podstawie art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp, Izba stwierdziła, iżprzystąpienie
wykonawcy Wojciecha Byśkniewicza prowadzącego działalnośćgospodarcząpod nazwą
„BYŚ” Wojciech Byśkniewicz, ul. Arkuszowa 43, 01-934 Warszawa (dalej zwany:
Przystępującym”), po stronie Zamawiającego jest skuteczne, gdyżzgłosili oni przystąpienie
w dniu 19 grudnia 2011 r. (data wpływu pisma do Prezesa Izby), tj. w 4- dniu (ponieważ3
dzieńjako dzieńustawowo wolny od pracy upływał w dniu 18 grudnia 2011 r. w niedzielę) od
daty otrzymania od Zamawiającego kopii odwołania wraz z wezwaniem do przyłączenia się
do postępowania, co miało miejsce w dniu 15 grudnia 2011 r.
Izba ustaliła,że zgodnie z postanowieniami Rozdziału VII ust. 3 pkt 2) SIWZ „Opis
sposobu dokonania oceny spełnienia warunków
" Zamawiający określił, iżwarunek
posiadania uprawnieńdo wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy
prawa nakładająobowiązek ich posiadania zostanie uznany za spełniony, gdy Wykonawca
wykaże sięposiadaniem aktualnego zezwolenia na zbieranie i transport odpadów
obejmujących odpady z grupy 15, 17 i 20 wydane zgodnie z ustawąz dnia 27 kwietnia 2001
r. o odpadach (tekst jednolity z dnia 14 września 2010 r., Dz. U. Nr 185, poz. 1243).
Zamawiający pismem z dnia 28 listopada 2011 r. na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp wezwał wykonawcędo uzupełnienia dokumentu wskazującego posiadanie aktualnego
zezwolenia na zbieranie odpadów obejmujących odpady z grupy 15, 17, 20, gdyżz
dokumentów załączonych do oferty nie wynika, iżposiadająpaństwo zezwolenie na
zbieranie wszytskich odpadów z grup 17 i 20 wymienionych w Rozporządzeniu MinistraŚrodowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz.
1206).
Pismem z dnia 29 listopada 2011 r. Odwołujący udzielił Zamawiającemu wyjaśnień
wskazując, iżopis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków powinien być
związany z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalny do przedmioru zamówienia. Zatem
według Odwołującego załączone przez niego zezwolenia sąwystarczające dla spełnienia
warunku udziału w niniejszym postępowaniu.

Ponadto Izba ustaliła również,że pismem z dnia 9 grudnia 2011 r. Zamawiający
zawiadomił o wykluczeniu Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4

ustawy oraz w konsekwencji o odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 5 ustawy Pzp.

Biorąc pod uwagęzgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba
uznała, iżodwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie.

Dokonując
oceny
podniesionych
w
odwołaniu
zarzutów,
na
podstawie
zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, uwzględniając stanowiska stron Izba
stwierdziła,że odwołanie należało uwzględnić.

Przechodząc do szczegółowego omówienia zarzutu, Izba rozpatrzyła zarzut
naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp - poprzez wykluczenie wykonawcy z uwagi na nie
wykazanie spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Izba uznała,że w niniejszym stanie faktycznym powyższy zarzut potwierdził się.
Spór wniesiony niniejszym odwołaniem sprowadza siędo pytania jak Zamawiający
rozumiał postanowienia rozdziału VII ust. 3 pkt 2), czy wświetle tak skonstruowanych
wymagańnależało wykazaćsięaktualnym zezwoleniem na zbieranie i transport odpadów
obejmujących wszystkie odpady z grupy 15, 17, 20 wydane zgodnie z ustawąz dnia 27
kwietnia 2001 r. o odpadach czy teżwystarczyło przedłożenie aktualnego zezwolenia
obejmujących jakiekolwiek odpady z grupy 15, 17, 20. Aby rozstrzygnąćniniejszy spór
koniecznym jest dokonanie interpretacji tych postanowieńprzez KrajowąIzbęOdwoławczą.
Należy zdecydowanie podkreślić,że to Zamawiający odpowiada za właściwe
i precyzyjne opisanie wymagań, uwzględniając wszelkie istotne dane, parametry. Wskazane
wymagania sąwiążące dla Zamawiającego i wykonawców w toku postępowania i tylko
wobec jasnych i klarownych warunków i wymagańwprost wyrażonych w SIWZ można
dokonaćprawidłowej oceny ich spełniania. Na tej podstawie bowiem wykonawcy ustalają,
czy sąw stanie przystąpićdo postępowania podejmujądecyzjęo wzięciu bądźnie udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zatem tylko przez pryzmat wymagań
jasno określonych w SIWZ możliwe jest dokonanie badania i oceny złożonych ofert.
Niedopuszczalnym jest w opinii Izby interpretowanie postawionych wymagańna
etapie złożonych ofert i „podciąganie” przyjętej interpretacji pod poszczególnych
wykonawców. Zamawiający najpierw precyzuje swoje wymaganie w sposób jasny i klarowny
a następnie bada złożone oferty w oparciu o postawione warunki, nie zaśodwrotnie.
Jakiekolwiek wątpliwości w interpretacji warunków i wymagańZamawiającego
postawionych w tym zakresie w SIWZ nie mogąbyćodczytywane na niekorzyśćwykonawcy,

zatem nie mogąprzesądzaćo wykluczeniu wykonawcy z postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Wykluczenie wykonawcy z postępowania za niespełnienie
warunków udziału może nastąpićwyłącznie w oparciu o jasno brzmiące postanowienia
ogłoszenia i SIWZ.
Izba przychyliła siędo stanowiska Odwołującego,że co do spornych wymagańjeśli
Zamawiający chciał aby postanowienie rozdziału VII obejmowało wszystkie odpady to
należało powyższe odpowiednio sformułowaćw SIWZ, zaśZamawiający kierując do
Odwołującego pismo z dnia 28 listopada 2011 r. rozszerzył postawione w tym zakresie
wymagania, używając w nim zwrotu „zezwolenie na zbieranie wszystkich odpadów z grup
(…)”.

W niniejszym stanie faktycznym w opinii Izby wymagania Zamawiającego nie zostały
w sposób jasny doprecyzowane. Skoro intencjąZamawiającego było wymaganie aktualnego
zezwolenia na wszystkie odpady z grupy 15, 17, 20 to z pewnościąpowinien powyższe w
sposób dostateczny i precyzyjny wyartykułowaćw SIWZ.
Izba nie dała wiary wyjaśnieniom Zamawiającego, iżnie jest on w stanie wykluczyćże
będzie miał do czynienia z odpadami niebezpiecznymi orazże na dany moment nie jest on w
stanie jednoznacznie stwierdzićjakie odpady sąprzedmiotem niniejszego postępowania.
Izba wzięła pod rozwagę,że Zamawiający posiada doświadczenie w prowadzeniu
postępowańna wykonanie usługi wywozu nieczystości stałych (prowadząc je równieżw
2008 r.), zatem Zamawiający jest w stanie przewidziećco może wchodzićw zakresświadczonej usługi i jak powinny wyglądaćwarunki i wymagania Zamawiającego w stosunku
do opisanego przedmiotu zamówienia.

Izba przychyliła siędo stanowiska Odwołującego,że przedmiot zamówienia
obejmowaćma wywóz nieczystości stałych a katalog odpadów w wymienionych grupach jest
bardzo szeroki i nie wszystkie odpady (t.j. kwasy, odczynniki fotograficzne, podkłady
kolejowe, itp) znajdujące sięw wymienionych grupach będąprzedmiotem tego zamówienia.
Zatem mając powyższe na względzie Izba przyjęła, iżskoro powstały wątpliwości w
rozumieniu warunku i wymagańZamawiającego w tym zakresie to interpretacja
postawionego warunku powinna byćdokonana na korzyśćwykonawców uczestniczących w
niniejszym postępowaniu w oparciu o opisany przedmiot zamówienia.

Konkludując, zdaniem Izby wobec niedoprecyzowania wymagańw zakresie
postawionego warunku brak jest podstaw do uznania wświetle postanowieńSIWZ,że
Zamawiający w sposób kategoryczny wymagał przedłożenia zezwolenia na zbieranie i
transport wszystkich odpadów z grup 15, 17, 20 wymienionych w Rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 27 września 2001 w sprawie katalogu odpadów. Jeśli zamiarem
Zamawiającego było badanie ww. warunku w sposób wskazany w piśmie z dnia 28 listopada
2011 r. to powinien w sposób wyraźny i jednoznaczny wyartykułowaćswoje wymagania w
SIWZ, tak aby w sposób jasny i klarowny dokument ten był podstawądo oceniania ofert w
niniejszym postępowaniu. Skoro więc Zamawiający nie określił w sposób kategoryczny w
SIWZ, jak należy rozumiećpostawione przez niego wymagania, to na etapie badania i oceny
ofert nie może ustalać, dodatkowych warunków i je doprecyzować.
Wobec stwierdzenia naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp i w konsekwencji art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
orzeczono jak w sentencji.
Uwzględniając powyższe, Izba stwierdziła,że naruszenie przez Zamawiającego
przepisów wskazanych powyżej miało istotny wpływ na wynik niniejszego postępowania i
działając na podstawie przepisów art. 192 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, Izba orzekła jak
w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), w tym także co do
uzasadnionych kosztów Odwołującego w zakresie wynagrodzenia pełnomocnika, jednakże
ograniczając ich wysokośćdo kwoty określonej w § 3 pkt 2 b) niniejszego rozporządzenia.

Przewodniczący:

…………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie