eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011 › Sygn. akt: KIO/12/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-01-12
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO/12/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kawa Członkowie: Marek Koleśnikow, Piotr Kozłowski Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2011 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez ALLCON Budownictwo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
S.K.A., 81-537 Gdynia, ul. Łużycka 6
od czynności zamawiającego Hipodrom Sopot Sp. z
o.o., 81-745 Sopot, ul. Polna 1.


przy udziale Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o., 80-338 Gdańsk, ul. Opacka 12
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.



orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty, oraz ponowne badanie i ocenę ofert

2. Kosztami postępowania obciąża Hipodrom Sopot Sp. z o.o., 81-745 Sopot, ul. Polna 1 i
nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości
20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) z kwoty
wpisu uiszczonego przez ALLCON Budownictwo Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością S.K.A., 81-537 Gdynia, ul. Łużycka 6

2)
dokonaćwpłaty kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych
zero groszy) przez Hipodrom Sopot Sp. z o.o., 81-745 Sopot, ul. Polna 1 na
rzecz ALLCON Budownictwo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
S.K.A., 81-537 Gdynia, ul. Łużycka 6
stanowiącej uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówieńpublicznych na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Gdańsku.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



KIO 12/11


UZASADNIENIE
Hipodrom Sopot Sp. z o.o., 81-745 Sopot, ul. Polna 1 zwany dalej „zamawiającym”
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego postępowaniu na
wybór Wykonawcy w zakresie pełnienia funkcji Generalnego Wykonawcy robót
budowlano-montażowych wraz z dostawąi montażem niezbędnych materiałów,
urządzeńoraz wyposażenia, związanych z realizacjąprojektu pn. „ Rewitalizacja
Historycznego Zespołu Hipodromu w Sopocie wraz z remontem i rozbudową,
współfinansowanego przez UnięEuropejskąześrodków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013”
W dniu 23 grudnia 2010 r. nastąpił wybór najkorzystniejszej oferty. Wybrana została
oferta wykonawcy Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o., 80-338 Gdańsk, ul.
Opacka 12 zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego, zwanego dalej „wykonawcą”„przystępującym”. Tym samym
nie została wybrana oferta firmy ALLCON Budownictwo Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnościąS.K.A., 81-537 Gdynia, ul. Łużycka 6, zwanego dalej
„odwołującym”. Różnica punktowa w rankingu ofert pomiędzy oferta wybrana ,a
ofertąodwołującego była bardzo niewielka i wynosiła zaledwie 0.16 punktu. W ocenie
odwołującego, zamawiający dopuścił sięw toku postępowania szeregu uchybień
zarówno w zakresie badania i oceny oferty wykonawcy, jak i w zakresie badania i
oceny spełniania przez wykonawcęwarunków udziału w przedmiotowym
postępowaniu.
Odwołujący wskazuje zarzut naruszenia przez zamawiającego przy ocenie i wyborze
oferty najkorzystniejszej kilkunastu przepisów ustawy prawo zamówieńpublicznych –
dalej zwanej „ustawą” lub „pzp”. Jednakże dla rozpatrzenia sprawy Izba przyjęła
podział dokonany przez odwołującego w uzasadnieniu odwołania, na cztery
pogrupowane tematycznie zarzuty.
Ad.I w przedmiocie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 i w
zw. z art. 7 ust. 1 uPzp dotyczącego braku jednoznacznej i stanowczej akceptacji

przez wybranego wykonawcęwzoru umowy określonego w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. W załączniku B do SIWZ, na str. 46-74, Zamawiający
zamieścił wzór umowy w sprawie zamówienia publicznego, zawierający § 1 - § 24.
Ostatni z paragrafów składa sięz czterech ustępów, przy czym częśćz nich (tj. ust. 2-
4) została - umieszczona pod miejscem przewidzianym na podpisy stron (na str. 74).
Przystępujący w niniejszym postępowaniu Korporacja Budowlana Doraco Sp. z o.o.
złożył oświadczenie o związaniu istotnymi warunkami umowy (wzorem umowy) w
ramach formularza oferty (str. 3 oferty), ale jednocześnie załączył do swej oferty dwa
dodatkowe dokumenty w tym przedmiocie, tj.: dokument pn. „Oświadczenie o umowie"
z dnia 15.10.2010 r. (str. 126 oferty), w pierwszym z nich oświadczył: Składając ofertę
w przetargu nieograniczonym (…………..) oświadczamy,że podpisany załączony
wzór umowy obowiązuje wraz ze zmianami i modyfikacjami dokonanymi przez,
zamawiającego w trakcie postępowania przetargowego; oraz drugi dokument
parafowany, niepełny wzór umowy (str. 127-154 oferty), tj. nie zawierający
postanowień§ 24 ust. 2-4, który zawierał z kolei wzór umowy przewidziany w SIWZ
(str. 74 SIWZ). Powyższe stanowi, zdaniem odwołującego, o niezgodności treści oferty
wykonawcy z treściąspecyfikacji istotnych warunków zamówienia wydanej w
przedmiotowym postępowaniu , gdyżzamawiający oczekiwał, iżakceptacja wzoru
umowy nastąpi przez oświadczenie zawarte w formularzu ofertowym (w pkt 5
formularza); nie wymagał natomiast załączenia do oferty parafowanego/podpisanego
wzoru umowy. Tym samym wykonawca załączając dwa dokumenty nie wskazał który
jest dla niego wiążący. Składając w tym zakresie dwa oświadczenia woli dokonał
zmiany treści oferty co zdaniem odwołującego jest niedopuszczalne.
W odpowiedzi na odwołanie zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości i w
zakresie przedmiotowego zarzutu podniósł iżprzedstawione w odwołaniu zarzuty są
całkowicie bezpodstawne wskazującże zamawiający nie miałżadnych wątpliwości,że Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o. składając swojąofertęw
przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prawidłowo
złożyła oświadczenie woli o „uznaniu sięza związanyąokreślonymi w niej warunkami
i zasadami postępowania oraz zawartymi w niej istotnymi warunkami umowy
(wzorem umowy)". składając następujące oświadczenie „oświadczamy zgodnie z art.
44 ustawy PZP, że spełniamy warunki udziału w postępowaniu określone w SIWZ
oraz że zapoznaliśmy się ze specyfikacja istotnych warunków zamówienia i


uznajemy się za związanych określonymi w niej warunkami i zasadami postępowania
oraz zawartymi w niej istotnymi warunkami umowy (wzorem umowy)".
Równocześnie
zamawiający podniósłże zamieszczając wzór umowy w formularzu ofertowym
popełnił błąd i nie zamieścił w nim postanowień§ 24 ust. 2-4, które były wymienione
w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Niemniej jednak wskazał,że
dokumenty te nie były wymagane i dlatego nie były brane pod uwagęw trakcie oceny
oferty. Zamawiający nie miałżadnych wątpliwości,że celem przystępującego było
złożenie oświadczenia woli, które umożliwiałoby mu staranie sięo udzielenie
zamówienia publicznego i wbrew twierdzeniu odwołującego dodatkowe oświadczenie
złożone przez przystępującego wskazuje,że był on zdeterminowany uzyskać
zamówienie publiczne, bowiem załączył do oferty wzór, który zamieścił zamawiający,
nie mniej jednak zabezpieczył siępoprzez złożenie oświadczenia,że załączony wzór
obowiązuje ze wszystkimi zmianami i modyfikacjami dokonanymi przez
zamawiającego w trakcie postępowania przetargowego.
Wskazał równieżże w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądów
powszechnych ukształtowało sięjednoznaczne stanowisko,że formalizm nie jest
celem samym w sobie oraz,że błędy zamawiającego nie mogąobciążać
wykonawców. W przedmiotowym postępowaniu nie ulega wątpliwości,że to
zamawiający zamieścił błędny wzór umowy w załączniku do formularza ofertowego i
tylko zamawiający, winien ponosićewentualne negatywne konsekwencje z tego
tytułu.
Przystępujący poparł zarówno w złożonym piśmie procesowym jak i w stanowisku
zaprezentowanym w trakcie rozprawy stanowisko zamawiającego w tej kwestii oraz
wskazał ,że w złożonym oświadczeniu potwierdziłże zapoznał sięz siwz i uznał się
związanym określonymi w siwz warunkami. W związku z powyższym brak jest
przesłanek do odrzucenia oferty wykonawcy DORACO Sp. z o.o. na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Nadto podniósłże przyczynąodrzucenia oferty nie może
byćokolicznośćzałączenia przez wykonawcędodatkowych dokumentów -
niewymagalnych przez Zamawiającego.
Ad II w zakresie drugiego zarzutu w którym odwołujący podniósł naruszenia art. 89
ust.1 pkt.6 i art. 89 ust.1 pkt1 dotyczącego nieprawidłowości w obliczeniu przez
wybranego wykonawcęoferowanej ceny, wskazał między innymi na niezgodnośćw
tym zakresie treści oferty z treściąspecyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 89

ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 uPzp), biorąc pod uwagęfakt obliczenia przez
wykonawcęceny w sposób niezgodny ze sposobem szczegółowo opisanym przez
zamawiającego w Rozdziałach 10 i 12 siwz.
W rozdziałach tych zamawiający sformułował szereg wymagańodnośnie sposobu
obliczenia ceny i jej określenia przez wykonawców w ich ofertach. Wykonawcy winni
byli skalkulowaćcenędla całości przedmiotu zamówienia (Rozdział 10.1. SIWZ),
jednocześnie określając ceny na wszystkie pozycje określone w przedmiarach robót
według następujących zasad określonych w Rozdziale 10.4. siwz:(a) wszystkie
pozycje w kosztorysach muszązawieraćcenęjednostkową; wartośćwiększa od zera,
(c)
cena jednostkowa każdej pozycji kosztorysu musi obejmowaćkoszty
bezpośrednie robocizny, materiałów wraz z kosztami zakupu, pracy sprzętu i
transportu technologicznego oraz koszty pośrednie i zysk, (d)wartośćkażdej pozycji
oblicząsiępoprzez pomnożenie ceny jednostkowej przez ilośćjednostek, (e) do
wartości każdej pozycji kosztorysu wykonawca doda kwotępodatku VAT; suma tych
składników będzie stanowiła wartośćbrutto kosztorysów, (f) ostatecznącenę, oferty
stanowićbędzie wartośćbrutto wynikająca z wszystkich pozycji kosztorysów, (g)
wszystkie ceny określone przez wykonawcę, zostanąustalone na okres ważności
oferty i nie będąpodlegały zmianie.
Nadto wykonawcy winni byli załączyćdo oferty kosztorysy uproszczone opracowane
na podstawie dokumentacji projektowej i sporządzone w układzie określonym w
przedmiarach załączonych do siwz (Rozdział 10.5. SIWZ). Udzielając odpowiedzi na
pytania wykonawców odnośnie treści siwz, zamawiający wyjaśnił,że załączone do
siwz przedmiary mającharakter pomocniczy i informacyjny (zamawiający wykreślił lit.
b z Rozdziału 10.4. SIWZ), zaśpodstawąwyceny sąprojekty wykonawcze i
specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót , a więc to one majądecydujące
znaczenie przy opracowaniu kosztorysów ofertowych wymaganych rozdziałem 10.5.
siwz. Ponadto wymagał od wykonawców podania w formularzu oferty, obok ceny za
wykonanie całości przedmiotu zamówienia, cen na poszczególne elementy przedmiotu
zamówienia.
Odwołujący podnosi,że zamawiający nie zawarł w siwz postanowienia, które
przyznawałoby kosztorysom znaczenie wyłącznie informacyjne czy pomocnicze.
Wbrew zatem postanowieniom § 3 ust, 1 i 2 wzoru umowy stanowiącego załącznik B
do SIWZ fstr. 61). wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy nie zostało przez

zamawiającego pomyślane i skonstruowane jako wynagrodzenie o charakterze czysto
ryczałtowym. Przeciwnie, wykazuje ono cechy co najmniej wynagrodzenia o
charakterze mieszanym (ryczałtowo-kosztorysowym). Znajduje to potwierdzenie nie
tylko w opisie sposobu przygotowania ofert i obliczenia ceny, ale równieżm.in. w
prawie korekty wynagrodzenia przez zamawiającego, w trakcie realizacji umowy, o
roboty niewykonane, a ujęte w kosztorysie szczegółowym, w oparciu o składniki
kalkulacyjne w nim zawarte (Rozdział 16.3. siwz, str. 33; § 24 ust. 3 wzoru umowy, str.
74 siwz) oraz możliwości obniżenia ceny za roboty niewykonane, uznane jako zbędne.
Oprócz wskazania na powyższe błędy odwołujący wskazał na szereg dalszych
nieprawidłowości i rozbieżności występujących zarówno w obrębie samych
kosztorysów (i stanowiących ich częśćzestawień/tabeli materiałów) jak i pomiędzy
kosztorysami a formularzem oferty. Podniósłże w wielu przypadkach cena materiałów
wykorzystywanych do wykonania części przedmiotu zamówienia jest wyższa niż
wynagrodzenie za wykonanie tej części łącznie z robocizną,pracami sprzętu i
narzutami. Jako przykład podałże z kosztorysu ofertowego na roboty teletechniczne
budynku nr 12 wynika,że wykonawca zamierza zrealizowaćroboty za kwotę16
627,39 zł (str. 456 oferty),- podczas gdy z zestawienia materiałów (str. 457 oferty) dla
tego kosztorysu wynika,że same materiały będąkosztowały 27 036,65 zł netto — czyli
daleko więcej niżrobocizna z materiałem i sprzętem. Podobnie, z kosztorysu
ofertowego na roboty teletechniczne Budynku nr 13 wynika,że wykonawca zamierza
zrealizowaćroboty za kwotę60 684,26 zł (str. 463 oferty) podczas, gdy z zestawienia
materiałów (str. 465 oferty) dla tego kosztorysu wynika,że same materiały będą
kosztowały 65 423,93 zł netto — ponownie, więcej niżrobocizna z materiałem i
sprzętem. Ponadto przedstawił w układzie tabelarycznym przykład kilkudziesięciu
pozycji cen materiałów gdzie cena danego materiału ujętego w kosztorysie ofertowym
jest niższa niżcena tego materiału ujęta w zestawieniu materiałów.
Podniósł równieżzarzut zaoferowania w zestawieniu materiałów sprzedaży
części niepodzielnej pozycji materiałowej, tzn wskazania w kosztorysie ułamkowej
części danego urządzenia przyjętego do kosztorysowania.
Zarzuciłże wykonawca wbrew postanowieniom siwz zaoferował niektóre przedmioty
lub wykonanie niektórych robót za zero złotych lub znacznie poniżej ich wartości
rynkowej. Jako przykład wskazał iż- w kosztorysie ofertowym pn. Budynek nr 4
Instalacja Gazu (str. 357 oferty) w poz. 15 wykonawca zaoferował skrzynkę

telemetryczną 160.1 OOP za cenęjednostkową, netto 657,63 zl, podczas w
odpowiadającym temu kosztorysowi zestawieniu materiałów pn. Budynek nr 4
Instalacja Gazu (str. 358 oferty) w poz. 19 ta sama skrzynka została przez
wykonawcęzaoferowana za cenę0 zł (nieodpłatnie). Pomimo jednoznacznie
sformułowanego w siwz zakazu oferowania zerowych cen jednostkowy, w
kosztorysie ofertowym pn. Hipodrom - Teletechnika Budynek nr 9 (str. 448 oferty) w
poz.75 wykonawca zaoferował wykonanie przejśćogniowych 3 szt. za cenę0 zł
(nieodpłatnie). Równoznaczne z nieodpłatnym zaoferowaniem określonych robót było
zadeklarowanie przez Wykonawcęw kosztorysie ofertowym pn. Hipodrom Sopot —
Hala nr 2: na str. 226 oferty w poz. 410 elementu Toaleta (D)-Lustro na szerokość
umywalki (-160/100) wpuszczane w terakotę (na wys. Dół 125cm). Umywalka typu
AO.Uaceram S-97
z syfonem chromowanym za symbolicznącenęjednostkowąnetto
0,01 zł, na str. 225 oferty w poz. 397 elementu Hydrant nadtynkowy, wewnętrzny 25
za symbolicznącenęjednostkowąnetto 0,10 zł.
Wskazał na nieprawidłowe podanie wartości podatku VAT w kosztorysach
ofertowych, podnoszącże w przeważającej liczbie przypadków, wykonawca podał w
kosztorysach ofertowych nieprawidłowe co do wysokości kwoty podatku od towarów i
usług - kwoty przez niego podane nie stanowiąwyniku przemnożenia
poszczególnych cen netto przezżadnąz obowiązujących stawek tego podatku i, w
konsekwencji, ceny brutto. Pomimo iżte różnice stanowiąwartośćniewielka to
jednak wskazująna nieprawidłowy sposób liczenia ceny, a cena brutto jest wynikiem
bliżej niesprecyzowanych działań, co do których wiedzęposiada tylko wykonawca.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Odwołującego, zachodziły podstawy do
odrzucenia oferty wykonawcy Korporacja Budowlana Doraco Sp. z o.o. w oparciu o
art. 89 ust. 1 pkt 6 i art. 89 ust. 1 pkt 1 uPzp, z uwagi na błędy w obliczeniu ceny i
niezgodnośćoferty z art. 2 pkt 13 uPzp i art. 387 § 1 k.c. w zw. z art. 14 uPzp.
Zamawiający podnosi,że w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego wskazał,że wynagrodzenie za przedmiot umowy ma
charakter ryczałtowy. Zamawiający nie kwestionuje faktu,żeżądał załączenia do
oferty kosztorysu, ale dokument ten miał dla zamawiającego charakter jedynie
pomocniczy, nie istotny z punktu widzenia ważności oferty. Na powyższe wskazuje
chociażby następujący fragment siwz: „W przypadku rozbieżności opisów materiałów
pomiędzy dokumentacjąprojektowąa zestawieniem materiałów, urządzeńi

wyposażenia w ofercie Wykonawcy przyjmuje się,że Wykonawca uwzględnił w cenie
materiały, urządzenia i wyposażenie zgodne z dokumentacjąprojektową. Ewentualne
braki pozycji robót w kosztorysie uproszczonym nie stanowiąpodstawy dożądania
dodatkowego wynagrodzenia i przyjmuje się,że Wykonawca zobowiązał sięwykonać
wszystkie roboty wynikające z dokumentacjąprojektowąi STWiOR w cenie oferty."
Zamawiający wżadnej ofercie nie badał kosztorysów, gdyżz jego punktu widzenia
istotne znaczenie miała jedynie cena zaoferowana za cały przedmiot zamówienia, a
cena oferty ma uwzględniaćwszelkie koszty niezbędne do zrealizowania
zamówienia.
Badanie kosztorysu w przedmiotowej sprawie miałoby znaczenie, gdyby
Wykonawca zaoferował rażąco niskącenę, co jednak nie miało miejsca. Podniósł ,że
nie było podstaw tak jak twierdzi odwołujący , do odrzucenia oferty wybranego
wykonawcy gdyż, przy podejmowaniu decyzji o odrzuceniu oferty istotne powinno
byćto, czy cel zamawiającego został osiągnięty tzn. czy na podstawie sporządzonej
oferty jest on pewny,że otrzyma przedmiot zamówienia zgodny z jego potrzebami i
zapisami w siwz oraz czy możliwa jest ocena takiej oferty. Zamawiający, na
podstawie złożonej oferty, nie miał i nie mażadnych wątpliwości,że przystępujący
zaoferował przedmiot zamówienia zgodny z zapisami siwz oraz zaoferował konkretną
cenęza wykonanie tego zamówienia co odpowiadało określonemu ryczałtowemu
wynagrodzeniu. Wszelkie błędy w kosztorysie należy traktowaćjako nieistotne, nie
mające wpływu na wynik postępowania, albowiem poszczególne ceny nie podlegały
badaniu przez zamawiającego. Zgodnie bowiem z przepisami kodeksu cywilnego
wynagrodzenie ryczałtowe jest wynagrodzeniem stałym i właśnie dlatego nie
poszczególne ceny, ale końcowa wycena jest przedmiotowo istotna dla
zamawiającego. Wskazał ,że odwołujący koncentruje sięna poszczególnych
pozycjach zawartych w kosztorysie, który jak podkreśla zamawiający, nie majążadnego znaczenia w przedmiotowej sprawie. Zamawiający wskazuje,że zarzut dot.
ewentualnych nieprawidłowości w kosztorysie jest bezpodstawny równieżz tej
przyczyny,że jest przedwczesny. Abstrahując od faktu,że jak wskazano powyżej
wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy, dla zamawiającego jedyne i istotne
znaczenie miał kosztorys szczegółowy, który jednak zgodnie z siwz będzie
wymagany dopiero na etapie po wyborze najkorzystniejszej oferty, a przed
podpisaniem umowy. To właśnie według tego kosztorysu szczegółowego nastąpią

ewentualne rozliczenia prac zamiennych czy zaniechanych. To dopiero ten kosztorys
będzie oceniany przez Zamawiającego, a jego prawidłowośćbędzie determinować
zawarcie umowy.
W stanowisku podanym w trakcie rozprawy podałże nie dokonywał szczególnej
oceny kosztorysów i w tym zakresie powołał sięna pismo z 31 sierpnia 2010 r. -
wyjaśnienie nr 3, gdzie w odpowiedzi na jedno z pytańwskazał, iżdo oferty
wymagany jest tylko kosztorys uproszczony natomiast dokładna wycena ma być
dostarczona w kosztorysie szczegółowym dostarczonym zamawiającemu przed
podpisaniem umowy.
Zamawiający przyjął,że tzw. (solidna wycena) nastąpi dopiero w kosztorysie
szczegółowym jednakże z zastrzeżeniem,że wartośćdokonanych tam wyliczeńnie
może byćinna niżwartośćpodana w kosztorysie ofertowym. Dopiero kosztorys
szczegółowy będzie dokumentem wiążącym strony, a kosztorys uproszczony był
tylko dokumentem pomocniczym, na tyle nieistotnym,że zamawiający w specyfikacji
zastrzegł,że rozbieżności czy braki w tym kosztorysie nie mogąmiećwpływu na
cenę.
Przystępujący popierając stanowisko zamawiającego w sprawie wskazał,że zgodnie
z Rozdziałem 12 SIWZ cenęoferty należało podaćw złotych polskich i wyliczyćna
podstawie kosztorysów dla całości zamówienia, uwzględniając wszelkie koszty
niezbędne do jego wykonania, w tym koszty gwarancyjne, podatki oraz rabaty,
upusty itp., których wykonawca zamierza udzielić. Cena została wyliczona na
podstawie kosztorysów dla całości zamówienia. Następnie Wykonawca dokonał
modyfikacji tak obliczonej ceny uwzględniając koszty gwarancyjne oraz upusty, które
nie sąuwzględniane podczas sporządzenia kosztorysu.
Celem dołączenia do oferty zestawienia materiałów, urządzeńi wyposażenia jest
wskazanie zamawiającemu jakie materiały będązastosowane przez wykonawcę.
Zestawienie materiałów, urządzeńi wyposażenia jest wyłącznie dokumentem
pomocniczym wskazującym jakie materiały będąużyte, a nie ile te materiały są
warte, lub jakie za te materiały wykonawca chce uzyskaćwynagrodzenia. W związku
z powyższym treśćzestawienia materiałów, urządzeńi wyposażenia jako dokument
nie będący kosztorysem uproszczonym, nie może byćkwalifikowana jako błędne
sporządzenie tego kosztorysu. Wobec tych argumentów przystępujący stwierdza ,że
zarzut odwołującego nie zasługuje na uwzględnienie.

Ad. III w zakresie zarzutu trzeciego tj. naruszenia przez zamawiającego art. 26
ust.3 w związku z art.22 ust.1 pkt.3 dotyczącego nie wykazania sięprzez wybranego
wykonawcędysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, odwołujący
wskazał,że przedstawieni w charakterze kierownika robót Mirosław Macko oraz
Józef Piotrowicz nie spełniająna wymogów siwz. Ocena spełniania warunków miała
następowaćmin. w oparciu o wykaz osób, zawierający: informacje na temat okresu
ich zatrudnienia, ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia,
podania zakresu wykonywanych przez nich czynności, informacji o podstawie do
dysponowania tymi osobami oraz oświadczenie, orazże osoby te posiadają
wymagane uprawnienia (Rozdział 6.1.3. SIWZ, str. 19, wzór wykazu osób załączony
do SIWZ, str. 42).
Osoby wskazane na stanowisko kierownika robót miały legitymowaćsię-
odpowiednim wykształceniem, uprawnienia do kierowania robotami w zakresie
( ……….) a także posiadającego minimum pięcioletniąpraktykęzawodowąi
doświadczenie w kierowaniu co najmniej dwiema robotami branżowymi w obiektach
użyteczności publicznej. Podniósł ,że z przedstawionego wykazu nie wynika na
jakim stanowisku w/w osoby były zatrudnione gdyżwykonawca w ofercie wskazałłą
cznie stanowisko „kierownika budowy / kierownik robót”. Nadto precyzując zarzut
podał iżjego zarzuty dotyczątego, którąz dwóch funkcji pełniły osoby wskazane
przez niego w odwołaniu , ponieważkierownik budowy chociażpodnosi
odpowiedzialnośćza wszystko co siędzieje na budowie to nie kieruje w zasadzie
poszczególnymi robotami branżowymi ,a tym samym nie nabywa w tym zakresie
doświadczenia. Zdaniem odwołującego zamawiający winien był, wezwaćwykonawcę
w trybie art. 26 ust. 3 uPzp do złożenia w wyznaczonym terminie wykazu osób
uczestniczących w realizacji zamówienia, potwierdzającego spełnianie przez tego
wykonawcęwarunku dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia,
albo przynajmniej - w pierwszej kolejności - zwrócićsiędo wykonawcy o wyjaśnienie
treści, złożonego z ofertąwykazu osób, w trybie art. 26 ust. 4 uPzp; jednakżadnej z
tych czynności zamawiający jednak nie przedsięwziął. Tym samym należało uznaćże wykonawca nie wykazał sięspełnianiem tego warunku wedle wymogów siwz.
Zamawiający replikując zarzuty odwołującego podniósł ,że odwołujący dowodzi w
zakresie zarzutu w sposób sprzeczny z zasadami logiki i wnioskowania prawniczego.
Skoro bowiem, jak dowodzi zamawiającyżądał, aby osoba była kierownikiem robót

branżowych - z czym zamawiający absolutnie sięnie zgadza, gdyżwymagał jedynie
kierowania robotami, a nie bycia kierownikiem, to wykonawca przedstawiając osobę
będącąkierownikiem budowy, a więc odpowiedzialnym za wszystkie aspekty
prowadzonych robót budowlanych i kierujący całym procesem budowlanym, spełnia
tym bardziej wymóg określony przez zamawiającego, w myśl zasady,że skoro
wymaga się„czegośmniejszego" to tym bardziej jest to spełnione, gdy zaoferowane
zostaje „coświększego".
Przystępujący podałże zgodnie z wykazem osób załączonym do oferty
wykonawcy DORACO Sp. z o.o. Pan Mirosław Macko posiada 8 lat praktyki
zawodowej w tym ponad 5 lat jako kierownik budowy i kierownik robót branży
sanitarnej (pozycja w wykazie osób - okres praktyki zawodowej), a Pan Józef
Piotrowicz posiada 35 lat praktyki zawodowej w tym ponad 5 lat na stanowisku
kierownika budowy w budownictwie telekomunikacyjnym (pożycia 37, 44, 48 i 50życiorysu zawodowego). W związku z powyższym należy stwierdzić, iżPan Mirosław
Macko i Pan Józef Piotrowicz legitymująsięponad 5 letnim doświadczeniem i
kwalifikacjami zawodowymi - kierownikiem budowy pełniącym równocześnie funkcję
kierownika robót branżowych. Wskazał na fakt,że wżyciorysie wskazane jest, iż
obecnie obydwaj piastująfunkcjękierownika budowy, a to nie oznacza,że nie mogą
równocześnie byćkierownikiem robót branżowych.
Ad IV. w zakresie zarzutu naruszenia art. 26 ust.3 w związku z art. 22 ust.1 pkt. 2
dotyczącego braku potwierdzenia przez wykonawcęspełniania warunku posiadania
wiedzy i doświadczenia w wykonywaniu robót budowlanych o odpowiedniej wartości i
charakteru. Zamawiający nałożył na każdego z wykonawców obowiązek wykazania,że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie:
1)
zrealizował dwie roboty budowlano-montażowe polegające na budowie lub
przebudowie lub remoncie, kubaturowego budynku użyteczności publicznej
(„budynek użyteczności publicznej')” zgodnie definicjązawartąw § 3 pkt 6
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadaćbudynki i ich usytuowanie) o
wartości nie mniejszej niż36.000.000 zł brutto każda, lub

2)
zrealizował dwie roboty budowlano-montażowe polegające na budowie lub
przebudowie lub remoncie kubaturowych budynków użyteczności publicznej o ichłą
cznej wartości nie mniejszej niż72.000.000,00 zł brutto.
Wykonawca musiał teżwykazać,że wyżej wymieniona(e) robota(y) wykonał zgodnie
z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończył, z podaniem ich wartości,
rodzaju (przedmiotu, zakresu), dat i miejsc wykonania, oraz (fakultatywnie) nazwy,
adresu i telefonu odbiorców.
3)
zrealizował co najmniej jednąinwestycjędotyczącąprzebudowy lub
modernizacji lub remontu obiektu zabytkowego o wartości nie mniejszej 5.000.000,00
złotych brutto.
Ocena spełniania powyższego warunku miała następowaćm.in. w oparciu o
wykaz zrealizowanych robót budowlanych, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i
miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentów potwierdzających,że roboty
zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone
(Rozdział 6.1.2. SIWZ, str. 19, wzór wykazu robót załączony do SIWZ, str. 41).
Podniósł ,ze wykonawca nie wykazał spełnienia warunku nr 3 gdyżz wykazu
przedstawionych robót nie wynika jaka konkretnie częśćtych kwot przypadała na
prace polegające na przebudowie/modernizacji/remoncie obiektu zabytkowego, a
przede wszystkim, czy wartośćtych właśnie prac w przypadku każdej z tych
inwestycji przekraczała wymagany w SIWZ próg 5.000.000 zł brutto. Odwołujący
podnosi, iżrozbudowa i modernizacja hoteli Park w Szczecinie polegała na
dobudowie nowego skrzydła hotelu więc nie może byćbrana jako remont lub
modernizacja obiektu zabytkowego. Jednoczenie dodaje, iżnie kwestionuje, iż
wykonawca wykazał sięwystarczającąliczbązrealizowanych inwestycji. Odwołujący
podnosi, iżjego zdaniem roboty na kwotę5 mln złotych przy modernizacji lub
remoncie na obiekcie zabytkowym winny byćbrane pod uwagętylko stricte roboty na
takim obiekcie.
Wobec tego zamawiający winien był, wezwaćwykonawcęw trybie art. 26 ust. 3 uPzp
do złożenia w wyznaczonym terminie wykazu zrealizowanych robót budowlanych,
potwierdzającego spełnianie przez tego wykonawcęwarunku dysponowania
niezbędnądo wykonania zamówienia wiedząi doświadczeniem.
Zamawiający odpowiadając na powyższy zarzut wskazałże zamawiającemu chodziło
o wartośćcałej inwestycji, która musiała wynosić5 milionów złotych brutto, a nieże

konkretnie wartośćsamej przebudowy, modernizacji lub remontu ma tyle wynosić.
Końcówka zdania „o wartości nie mniejszej niż5 milionów złotych brutto" jest bowiem
dopełnieniem pierwszej części zdania odnoszącego siędo inwestycji jako takiej, a
nie do zdania wtrąconego „dotyczącego przebudowy lub modernizacji lub remontu".
Całkowicie bezzasadne jest więc badanie jakąwartośćcałej inwestycji stanowiły
ewentualne prace dotyczące przebudowy lub modernizacji lub remontu. Z analizy
złożonych dokumentów zamawiający jednoznacznie stwierdza,że wykonawca ten
warunek, spełnił w całości. Uzyskując stosowne doświadczenie na wykonywaniu
robót Nowej Pakowni w Gdańsku oraz budowie hotelu Park w Szczecinie.
Przystępujący wskazał , iżzamawiający wymagał wykazania sięco najmniej jednej
inwestycji dotyczącej przebudowy lub modernizacji lub remontu obiektu
zabytkowego. Zamawiający nie przyznawał dodatkowych punktów za dodatkowe
inwestycje. Wykonawca DORACO Sp. z o.o. wykazał siędwoma inwestycjami, w tym
remontem i adaptacjąspichlerza Nowa Pakownia w Gdańsku.

Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie,
uwzględniając dokumentacjęz niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron postępowania i przystępującego, zaprezentowane
na piśmie i ustnie do protokołu rozprawy stwierdza co następuje:
Odwołanie jest zasadne mimo iż nie wszystkie przywołane w odwołaniu zarzuty
zasługują na uwzględnienie.

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła,że nie została wypełnionażadna z
przesłanek ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art.
189 ust. 2 ustawy Pzp.
Następnie Izba stwierdziła,że odwołujący i przystępujący posiadająinteres w
korzystaniu ześrodków ochrony prawnej, o którym stanowi art. 179 ust. 1 ustawy
prawo zamówieńpublicznych.Środki ochrony prawnej przysługująkażdemu
podmiotowi, którego interes w uzyskaniu zamówienia dozna lub choćby zagraża mu
doznanie uszczerbku w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Odwołujący wnosząc przedmiotowe odwołanie w dostateczny sposób wykazał swój
interes w złożeniu niniejszegośrodka ochrony prawnej gdyżw przypadku
uwzględnienia odwołania ma szansęna uzyskanie przedmiotowego zamówienia.

Natomiast przystępujący po stronie zamawiającego wykazał,że uwzględnienie
odwołania może uniemożliwićmu realizacjęprzedmiotu zamówienia.
W przedmiocie zarzutu pierwszego, dotyczącego naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 2 w
zw. z art. 82 ust. 3 i w zw. z art. 7 ust. 1 uPzp dotyczącego braku jednoznacznej i
stanowczej akceptacji przez wybranego wykonawcęwzoru umowy określonego w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, Izba stwierdza ,że powyższy zarzut nie
potwierdził sięi nie zasługuje na uwzględnienie.
Niewątpliwym w sprawie jest fakt ,że wykonawca złożył wymagane przez
zamawiającego oświadczenie woli o treści - „oświadczamy zgodnie z art. 44 ustawy
PZP, że spełniamy warunki udziału w postępowaniu określone w SIWZ oraz że
zapoznaliśmy się ze specyfikacja istotnych warunków zamówienia i uznajemy się za
związanych określonymi w niej warunkami i zasadami postępowania oraz zawartymi
w niej istotnymi warunkami umowy (wzorem umowy)"
. Z tego oświadczenia wynika
spełnienie wymogu złożenia oświadczenia woli wykonawcy, o akceptacji
przedstawionego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wzoru umowy jako
wiążącego strony postępowania.
Niewątpliwym w sprawie jest fakt popełnienia błędu przez zamawiającego
polegającego na zamieszczeniu w formularzu ofertowym wzoru umowy, który nie
zawierał jej pełnego tekstu. Fakt złożenia przez wykonawcędwóch dodatkowych
oświadczeńw tym zakresie, należy interpretowaćw ten sposób ,że wykonawca-
przystępujący, chciał w tej zaistniałej sytuacji złożyćtakie oświadczenie woli o
akceptacji treści umowy, aby nie można mu było zarzucićbraku akceptacjęumowy
o treści wymaganej przez zamawiającego. Fakt złożenia akceptacji warunków
umowy, jednoznacznie rozstrzyga oświadczenie wykonawcy z dnia 15 października
2010 r., gdzie wykonawca oświadczył,że „podpisany załączony wzór umowy
obowiązuje wraz ze zmianami i modyfikacjami dokonanymi przez zamawiającego w
trakcie trwania przetargu
”. Ponadto w sprawie niewątpliwy jest fakt ,że błąd w
zakresie niepełnego tekstu umowy popełnił zamawiający, a jego błędy nie mogą
obciążaćwykonawców. Nadto odwołujący wżaden sposób nie wykazał ,że
przystępujący składając dwa dodatkowe oświadczenia woli naruszył w tym zakresie
konkretny przepis ustawy pzp lub postanowieńsiwz który uzasadniałby zastosowanie
w przepisu art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy.

W zakresie zarzutu drugiego, Izba stwierdza iżzarzut ten ze względu na ustalenie
wynagrodzenia w formie ryczałtowej ,a tym samym informacyjno-pomocnicząrolę
złożonych kosztorysów nie zasługuje na uwzględnienie, chociaższereg
popełnionych przez wykonawcębłędów, zdaniem Izby wymaga odniesienia siędo
nich.
Zamawiający w sposób niejednoznaczny wskazał iżwynagrodzenia za przedmiot
zamówienia będzie wynagrodzeniem ryczałtowym. Za takim stanowiskiem
przemawia faktże zamawiający nigdzie w zapisach siwz takiego ustalenia
wynagrodzenia w sposób jednoznaczny nie ustalił, a ponadto na pytanie Izby „ z
jakich zapisów siwz wynika iżwynagrodzenia ma charakter ryczałtowy – pełnomocnik
zamawiającego stwierdza,że „w ocenie zamawiającego wynika to z rozdziału 12 pkt.
2 i 3.”
oraz,że „nie ma w SIWZ zapisu z którego wynikałoby wprost, że cena ma mieć
charakter ryczałtowy”
. Tym samym niewłaściwa jest sytuacja kiedy forma
wynagrodzenia nie wynika wprost z zapisów siwz.
Nadto trudna uznaćza właściwąsytuacje kiedy zamawiający w sposób
jednoznaczny w rozdziale 10 pkt.4 lit. a – f, ustala zasady określania cen na
wszystkie pozycje określone w przedmiarach robót, wskazując np.że wszystkie
pozycje w kosztorysach muszązawieraćcenęjednostkową; wartośćwiększa od zera,
cena jednostkowa każdej pozycji kosztorysu musi obejmowaćkoszty bezpośrednie
robocizny, materiałów wraz z kosztami zakupu, pracy sprzętu i transportu
technologicznego oraz koszty pośrednie i zysk i nie podając do jakich kosztorysów
wymóg ten ma zastosowanie, a akceptuje niewątpliwie inne wyliczenie cen w
załączonych kosztorysach uproszczonych. Nadto Izba ma wątpliwości co do
prawidłowości stanowiska zamawiającego w który stwierdzaże „zamawiający nie
przywiązywał wagi do kosztorysu uproszczonego, dlatego nie poddawał
szczegółowemu badaniu zawartych w nim pozycji , a nadto zamawiający przyjął, że
tzw. (solidna wycena) nastąpi dopiero w kosztorysie szczegółowym”,
w sytuacji
kiedy zamawiający podaje zastrzeżenie, „
ż
e wartość dokonanych wyliczeń w
kosztorysie szczegółowym nie może być inna niż wartość podana w kosztorysie
ofertowym
”. Tym samym wątpliwośćbudząw szczególności, wycenione pozycje z
wartością„zerową” niedopuszczonąprzez zamawiającego oraz te zawierające błędy
co do wyliczonej kwoty podatku VAT, innej wartości materiałów podanych w
kosztorysie i zestawieniu materiałów. Zarówno zamawiający jak i przystępujący

stwierdzająże relacja pomiędzy kosztorysem szczegółowym sporządzanym przed
podpisaniem umowy do kosztorysów uproszczonych dołączonych do oferty, będzie
polegała na wykazaniu w ramach danej pozycji kosztorysowej takich składników
kosztorysu oraz R-M-S, przy czym wartośćdanej pozycji kosztorysowej będzie taka
sama jak w kosztorysie ofertowym. Tak więc kosztorys szczegółowy będzie stanowić
wg. stanowiska zamawiającego i przystępującego, odwzorowanie kosztorysów
załączonych do oferty, tym samym wątpliwości budzi sposób konwalidacji błędów z
tych kosztorysów przy przeniesieniu ich zawartości do kosztorysu szczegółowego.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest postępowaniem
wymagającym od stron postępowania profesjonalizmu, profesjonalizm ten winien
szczególnie przejawiaćsięw staranności postępowania stron w opracowaniu oferty
oraz jej oceny przez zamawiającego. Izba stoi na stanowiskuże jeśli zamawiający
nie wymaga dołączenia do oferty określonych dokumentów nie stanowiących treści
oferty , to wykonawca nie musi ich dołączać, lecz jednakże to czyni, to dokumenty te
winne byćjak wszystkie inne stanowiące treśćoferty, sporządzone w sposób
staranny i dokładny ,aby nie było wątpliwości co do ich treści.
Jednakże Izba biorąc pod uwagę,że odwołujący oprócz wskazania wątpliwości, nie
udowodniłże wynagrodzenie za przedmiot zamówienia nie będzie miało charakteru
ryczałtowego, uznajeże wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy i tym samym
przyznaje racjęzamawiającemuże w tej sytuacji załączone do oferty kosztorysy
mającharakter informacyjny i wskazanie w nich ewentualnych błędów czy
nieścisłości nie ma wpływu na ważnośćoferty i zaoferowanej kwoty wynagrodzenia
ryczałtowego. Tym samym Izba podziela stanowisko wyrażone w wyroku KIO 717/10
w którym stwierdzono,że w umowie na roboty budowlane przy ustaleniu
wynagrodzenia umownego jako wynagrodzenia ryczałtowego, kosztorysy ofertowe
pełniąjedynie charakter pomocniczy i informacyjny
Wobec powyższego Izba uznała za niezasadne, szczegółowe badanie wszystkich
podniesionych w tym zarzucie okoliczności, jako nie mających wpływu na
nieuwzględnienie tego zarzutu.
W zakresie zarzutu trzeciego dotyczącego spełnienia przez przystępującego
warunku udziału w postępowaniu polegającego na wykazaniu dysponowania
osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, Izba stwierdza iżzarzut ten zasługuje
na uwzględnienie.

Zamawiający nie ustalił i nie wyjaśnił w sposób nie budzący wątpliwości iżosoby
wskazane przez przystępującego na stanowisko kierownika robót branżowych w
zakresie: sieci, instalacji i urządzeńcieplnych, wentylacyjnych, gazowych,
wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń/ wskazano pana Mirosława
Macko/ oraz w zakresie telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą
towarzyszącąbez ograniczeń/ wskazano pana Józefa Piotrowicza/ posiadają
minimum pięcioletniąpraktykęzawodowa i doświadczenie w kierowaniu co najmniej
dwiema robotami branżowymi w obiektach użyteczności publicznej.
W sposób nie budzący wątpliwości Izby zasadne jest stwierdzenie odwołującego ,ze
przystępujący zgłosił w ofercie te w/w osoby na stanowiska kierownika robót. Tym
samym aby spełnićwymóg 5 letniej praktyki niezbędne jest wykonywanie przez okres
minimum 5 lat pracy, na stanowisku związanym z wykonywaniem danych robót.
Odnośnie praktyki w/w osób wykonawca podał ,że nabyli oni właściwego
doświadczenia pełniąc funkcję– Mirosław Macko kierownika budowy/kierownika
robót ,a Józef Piotrowicz kierownika budowy.
Odnosząc siędo stanowiska zamawiającego i przystępującego który wymienione
osoby wskazał na przedmiotowe stanowiska ,odpierając zarzuty odwołującego
wskazał ,że ”Pan Mirosław Macko i Pan Józef Piotrowicz legitymują się ponad 5
letnim doświadczeniem i kwalifikacjami zawodowymi - kierownikiem budowy
pełniącym równocześnie funkcję kierownika robót branżowych” …..”obecnie obydwaj
Panowie piastują funkcję kierownika budowy, nie oznacza to, że nie mogą
równocześnie być kierownikiem robót branżowych. Tym bardziej, że zarówno Pan
Mirosław Macko jak i Pan Józef Piotrowicz posiadają uprawnienia budowlane od
ponad 5 lat
” Izba stwierdzaże bez szczegółowego wyjaśnienia tej kwestii nie jest
możliwe wykazanieże spełnione zostały wymogi siwz w tym zakresie.
Nabycie praktyki w kierowaniu robotami branżowymi wymaga pełnienia tej funkcji na
budowie. Pełnienie funkcji kierownika budowy nie będąc równocześnie kierownikiem
robót branżowych, nie daje podstaw do nabywania z racji samego nadzoru, praktyki
na danym stanowisku. Inny zakres stanowiska kierownika budowy i kierownika robót
w sposób jednoznaczny wynika nawet z warunków postawionych w siwz przez
zamawiającego w tym postępowaniu. Inne twierdzenie z którego wynikałoby np.że
kierownik zakładu pracy pełniąc nadzór nad wszystkimi stanowiskami pracy w
zakładzie nabywa doświadczenia w ich zakresie, nie znajduje logicznego

uzasadnienia. Izba stwierdzaże do okresu wymaganej 5 letniej praktyki zawodowej
możliwe jest wliczenia wykonywanej pracy po dacie uzyskania określonych
uprawnieńbudowlanych i uzyskaniu wpisu do Okręgowej Izby Inżynierów
Budownictwa. Pan Mirosław Macko rozpoczął, zgodnie z przedłożonymżyciorysem
zawodowym, pełnienie funkcji kierowniczych w budownictwie od października 2005
roku. Do grudnia 2006 pełnił funkcje kierownika robót ,a od stycznia 2007 do chwili
obecnej pełni funkcje kierownika budowy. Brak jest jakiegokolwiek dokumentu,
wskazującego na równoczesne pełnienie funkcji kierownika robót z branży na którąw
niniejszym postępowaniu został zgłoszony. W szczegółowym opisie wykonywanych
robót / str 3życiorysu/ nie dokonano rozdziału pełnienia funkcji kierownika robót i
kierownika budowy podając je łącznie jako kierownik robót/budowy. Tak więc okres
pełnienia funkcji kierowniczych datuje sięod października 2005 roku do 15
października 2010 roku tj. spełnienie warunku na dzieńupływu terminu składania
ofert. Zdaniem Izby w sposób niezgodny z siwz i istotny dla niniejszego
postępowania podano okres praktyki zawodowej podając tylko miesiąc i rok, bez
podania określonego dnia miesiąca, czyli nie wskazano pełnej daty obejmującej
czasookres zatrudnienia. Według. załączonegożyciorysu Pan Mirosław Macko pełnił
funkcje kierownicze na budowie maksymalnie przez okres 5 lat i 15 dni zakładając
,że pełnienie funkcji rozpoczął 1 października 2005 roku i nie było przerw pomiędzy
poszczególnymi robotami, ale tego zarówno wykonawca jak i zamawiający nie
wykazali, dlatego teżpodanie szczegółowe dat w tej sprawie ma znaczenie. Wżaden
sposób z załączonych dokumentów nie wynika ,ze Pan Mirosław Macko pełniąc
funkcje kierownika budowy pełnił równocześnie / jak twierdzi w piśmie przystępujący/
funkcje kierownika robót i tym samym spełnia wymóg postawiony w siwz.
Odnośnie osoby Pana Józefa Piotrowicza to Izba stwierdza ,ze posiada on
kilkudziesięciu letniąpraktykęzawodowa, jednakże w przedłożonymżyciorysie
zawodowym nie wynika iżby kiedykolwiek pełnił on funkcjękierownika robót
branżowych do wykonywania których został zadysponowany przez przystępującego.
W tej sprawie należy podnieśćże równieżdla zamawiającego nie było jasne,
prawidłowe udokumentowanie przez przystępującego spełnianie przez w/w osoby,
warunków siwz, Wniosek taki należy wywieśćz faktuże po otrzymaniu kopii
odwołania zamawiający wystąpił do przystępującego o potwierdzenie spełniania
przez Pana Mirosława Macko i Józefa Piotrowicza wymogów siwz w tym zakresie.

Izba wbrew stanowisku odwołującego ocenia pozytywnie, takie postępowanie
zamawiającego . Z chwiląotrzymania kopii odwołania, zamawiający w trosce o
prawidłowośćpostępowania o udzielenie zamówienia publicznego i możliwość
zawarcia ważnej umowy o wykonanie przedmiotu zamówienia winien, poddać
ponownej analizie dokonany wybór oferty. Zamawiający dopóki nie zawrze umowy o
zamówienie publiczne ma prawo do ponownej analizy złożonej i wybranej oferty,
wraz prawem do decyzji o powtórzeniu dokonanego wyboru oferty jeśli uzna ,że
wykonano poprzednio ocena ofert i wybór oferty najkorzystniejszej jest obarczona
wadąprawną, lub decyzja została podjęta na podstawie nieprawdziwych danych
podanych w ofercie. W tym zakresie Izba popiera tezęz wyroku KIO 1939/10 gdzie
Izba stwierdziła ,że nadrzędnązasadądotyczącąwszelkiego rodzaju czynności
przedsiębranych przez instytucje zamawiające w toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego jest ich zgodnośćz przepisami ustawy. Tym samym brak
jest podstaw do uznania działania zamawiającego polegającego na wystąpieniu do
wykonawcy w trybie art. 87 ust.1 ustawy pzp do złożenia wyjaśnień, za prowadzenie
negocjacji z wykonawcą.
W zakresie tego zarzutu Izba nakazuje zamawiającemu po unieważnieniu wyboru
oferty najkorzystniejszej wezwanie wykonawcy do złożenia w określonym terminie
dokumentów potwierdzających spełnianie warunku udziału w postępowaniu, w
zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, dotyczących
osób w/w.
Odnośnie zarzutu czwartego dotyczącego braku potwierdzenia przez wykonawcę
spełniania warunku posiadania wiedzy i doświadczenia w wykonywaniu robót
budowlanych o odpowiedniej wartości i charakteru i tym samym naruszenia art. 26
ust.3 w związku z art. 22 ust.1 pkt. 2 ustawy pzp, Izba nie uwzględnia tego zarzutu.
Zamawiający dla wykazania jego spełnienia zobowiązał wykonawców do wykazania
sięzrealizowaniem w okresie pięciu lat przed upływem terminu składania ofert lub w
okresie krótszym odpowiadającym okresowi prowadzenia działalności gospodarczej,
dwóch robót budowlanych na kwotęnie mniejsząniż36 ml zł każda, lub jednej za
minimum 72 ml. złotych, oraz zrealizowania co najmniej jednej inwestycji za kwotęco
najmniej 5 ml. złotych dotyczącej przebudowy lub modernizacji lub remontu obiektu
zabytkowego. Odwołujący kwestionującże wśród wykazanych robót nie wykazano iż
na pewno wykonawca legitymuje sięwykonaniem robót na obiekcie zabytkowym o

wartości minimum 5 ml. złotych. Wykonawca wskazał jako spełnienie w tym zakresie
wymogu doświadczenia poprzez roboty na adaptacji spichlerza Nowa Pakownia w
Gdańsku , gdzie łączna wartośćrobót budowlanych wynosiła 16 348 000,00 zł, a
roboty te były wykonywane na obiekcie zabytkowym, czego odwołujący nie
kwestionował. Brak jest podstawżądania aby wykonawca wykazał się
wyodrębnieniem kosztu części robót , gdyżnierealne jest w całym zadaniu
budowlanym wyodrębnićroboty związane tylko z obiektem zabytkowym. Takieżądanie nie znajduje równieżuzasadnienia w postanowieniach siwz, gdzie
zamawiający wżaden sposób nie określił warunków zaliczenia danych robót do prac
na obiekcie zabytkowym. Wobec powyższego Izba stwierdza,że wykonawca w
sposób prawidłowy wykazał spełnienie tego warunku, gdyżważne w sprawie jest aby
wykonawca wykazał siędoświadczeniem w zrealizowaniu robót, na kwotęnie
mniejsząniż5 mln złotych w zakresie remontu lub modernizacji obiektu zabytkowego
czyli dotyczy to wartości całej inwestycji, a nie tylko samych robót remontowo-
modernizacyjnych.

Wobec powyższego Izba stwierdzając naruszenie przepisów ustawy wskazanych w
zarzucie nr III nakazała unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
oraz nakazała ponowne badanie ocenęofert. Niniejsze orzeczenie Izby nie
dyskwalifikujeżadnej ze złożonych ofert , gdyżnadal będąpodlegały badaniu i
ocenie zamawiającego.
Izba postanowiła jak na wstępie orzekając na podstawie przepisów art. 190 ust.7,
191 ust.2 i 192 ust. 2 i 3 pkt.1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp, oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt.1a i 2 ppkt. a i b)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania ( Dz. U. Nr 41 poz. 238.
Nie zasądzono kosztów dla odwołującego z powodu przedłożenia faktury, gdzie
wymienione należności zarówno podmiotowo jak i przedmiotowo nie wykazujążadnego związku ze sprawą. Ponadto brak jest podstaw do zasądzenia zwrotu kwoty
faktury za zakup paliwa do samochodu. Zwrotowi mogąpodlegaćuzasadnione
koszty dojazdu na rozprawę, ustalone na podstawie rachunku obejmującego w tym

zakresie ilośćprzejechanych, samochodem prywatnym kilometrów, razy ustalona
Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie
warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów
służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących
własnościąpracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 ze zm.) stawkąza 1 kilometr.

Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie