eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010 › Sygn. akt: KIO/2430/10
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2010-11-19
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO/2430/10

Komisja w składzie:
0: Małgorzata Stręciwilk, Przewodniczący : Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 listopada 2010 r. odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 listopada 2010 r. przez ZHiU JURAND
Jerzy i Elżbieta Szabłowscy s.c., ul. Rejtana 9, 85-032 Bydgoszcz
w postępowaniu
prowadzonym przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury, ul. Jana z Kolna 8b, 81-912 Gdynia


orzeka:
1. oddala odwołanie
2.
kosztami postępowania obciąża ZHiU JURAND Jerzy i Elżbieta Szabłowscy s.c.,
ul. Rejtana 9, 85-032 Bydgoszcz
i:

2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonąprzez ZHiU JURAND
Jerzy i Elżbieta Szabłowscy s.c., ul. Rejtana 9, 85-032 Bydgoszcz
tytułem
wpisu od odwołania;
2.2.

zasądza zapłatękwoty w wysokości 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) przez ZHiU JURAND Jerzy i Elżbieta Szabłowscy s.c., ul.
Rejtana 9, 85-032 Bydgoszcz
na rzecz Rejonowego Zarządu Infrastruktury,
ul. Jana z Kolna 8b, 81-912 Gdynia,
która to kwota stanowi koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i
wynagrodzenia pełnomocnika.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Gdańsku.
Przewodniczący:

………………………………


Sygn. akt: KIO/2430/10

U z a s a d n i e n i e


Narodowy Fundusz Zdrowia w Warszawie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi, w trybie
przetargu ograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na:
Eksploatację zleconą systemu cieplnego w WAK nr 1 w Gdańsku”. Postępowanie to
prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. t.j. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.), zwanej dalej: „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
UE z dnia 9 lipca 2010 r., pod nr: 2010/S 131-201232. Ogłoszenie podlegało zmianie, która
została opublikowana w Dzienniku UE z dnia 7 sierpnia 2010 r. nr: 2010/S 152-233823.

W postępowaniu tym Zamawiający w dniu 27 października 2010 r. przekazał
wykonawcy: ZHiU JURAND Jerzy i Elżbieta Szabłowscy s.c., z siedzibąw Bydgoszczy
(dalej: „Odwołujący”) informacjęo wykluczeniu go z udziału w postępowaniu na podstawie
art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

W związku z tączynnościąOdwołujący w dniu 5 listopada 2010 r. złożył odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, którego kopia została przekazana Zamawiającemu w
tej samej dacie.

Biorąc pod uwagępisma złożone w postępowaniu odwoławczym Izba ustaliła
następujące stanowiska stron postępowania i jego uczestników:

I.
Stanowisko Odwołującego

Odwołujący złożył odwołanie – jak podniósł – od decyzji Zamawiającego odrzucenia
złożonego przez odwołującego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
zarzucając temu rozstrzygnięciu Zamawiającego naruszenie:
1) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp;
2) art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp;
3) art. 50 ust. 1 ustawy Pzp;
4) art. 51 ust. 1 ustawy Pzp.

Biorąc powyższe pod uwagęOdwołujący wniósł o:

1) ponowne rozpatrzenie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
złożonego przez siebie;
2) unieważnienie decyzji o odrzuceniu swojego wniosku;
3) zaproszenie Odwołującego do złożenia oferty.

W uzasadnieniu sformułowanych zarzutów iżądańodwołania Odwołujący wskazał na
następujące okoliczności.
Zamawiający wykluczył Odwołującego z udziału w postępowaniu na podstawie art. 24
ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, ponieważw wyniku wezwania Zamawiającego z dnia 20
października 2010 r. do uzupełniania dokumentów, tj. wykazu zamówień(minimum jedno
zamówienie) w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania wniosków
odpowiadających swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia i wartościąnie mniejsząniż
50% wartości szacunkowej zamówienia (tj. 2 441 301,20 zł) oraz załączeniem dokumentów
(tj. umowy wraz z referencjąwystawionąprzez poprzedniego zamawiającego),że usługi
zostały wykonane należycie wykonawca ten przedłożył pismo, w którym podtrzymuje,że
załączone do wniosku dokumenty potwierdzająspełnianie warunków udziału w
postępowaniu i tym samym nie uzupełnił dokumentów. Odwołujący podniósł,że w
odpowiedzi na to wezwanie Zamawiającego poinformował go,że do wniosku dołączył wykaz
zamówieńwraz z umowami i referencjami, z których dwa wykonywane sąod 2002 r.
Realizacja dla długoletnich umów – według Odwołującego – jest dowodem na posiadanie
wystarczającego doświadczenia w eksploatacji systemu cieplnego, a także na to, iż
przebiega ona w sposób należyty, o czymświadcząuzyskane referencje. Dołączone przez
Odwołującego dwa zamówienia (RZI Bydgoszcz, 2 baza lotnicza w Bydgoszczy oraz RZI
Bydgoszcz, Jednostka Wojskowa 1641 w Inowrocławiu) spełniają– w jego ocenie – warunki
udziału określone przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu co do wymaganej
wiedzy i doświadczenia, tj. wynosząponad 50% wartości szacunkowej całego zamówienia
(Inowrocław: 3 360 655,74 zł netto przed waloryzacjąi Bydgoszcz: 3 524 590,16 zł netto
przed waloryzacją), gdyżwykonywane sąone w latach 2002 do 2012, a więc mieszcząsię
w wymaganym okresie ostatnich trzech lat.
Odwołujący podkreślił,że w ogłoszeniu o zamówieniu mówi sięo wymaganym
zamówieniu jako całości i nie dzieli sięjego wartości na poszczególne lata. Zamawiający nie
wymagał, aby wartośćwymaganego zamówienia podzielona była równieżna ten okres, a
jedynie, aby całośćwymaganego zamówienia miało takąwartość. Zdaniem Odwołującego
dwa wymienione przez niego zamówienia spełniająten wymóg ogłoszenia także co do
wartości i wykonywane sąw wymaganym terminie, tym samym Odwołujący powinien być
zaproszony do złożenia oferty, a odrzucenie jego wniosku na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Pzp było bezzasadne.

Odwołujący podniósł nadto,że dzielenie wartości wymaganych zamówieńna
poszczególne lata jest niedopuszczalne, gdyżdokonuje to podziału zamówienia i jest
niezgodne z naturąwzajemnego stosunku umownego jakim jest zobowiązanie zawarte w
dwóch umowach podpisanych z RZI Bydgoszcz. Takie działanie – zdaniem Odwołującego –
narusza zasadęuczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w postępowaniu.
Dodatkowo Odwołujący podniósł,że wartośćzamówienia nieświadczy o wymaganym
doświadczeniu, które jest potrzebne do wykonywania tego typu usług, co przyznał sam
Zamawiający zmniejszając wymóg doświadczenia do 50% wartości szacunkowej
zamówienia, tak więc równie dobrze mógł ten wymóg określićna poziomie 75% bądź40%
wartości szacunkowej zamówienia.

II.
Stanowisko Zamawiającego

Zamawiający przesłał drogąfaksowądo akt sprawy pismo z dnia 18 listopada 2010 r.
stanowiące odpowiedźna odwołanie (potwierdzone wersjąpisemnązłożonąw toku
rozprawy), w którym wniósł o:
1) oddalenie odwołania w całości
2) zasądzenie od odwołującego na rzecz Zamawiającego zwrotu kosztów
zastępstwa prawnego według norm przypisanych.
W uzasadnianiu swojego stanowiska, wskazując na opis warunku udziału w
postępowaniu w treści ogłoszenia o zamówieniu, wskazał,że Odwołujący na potwierdzenie
spełniania tego warunku wykazał,że wykonuje dwie umowy odpowiadające swoim rodzajem
udzielanemu zamówieniu i,że opiewająone na wartośćodpowiednio: 3 360 655,74 zł i
3 524 590,16 zł netto. Przy czym wskazał,że obie umowy zostały zawarte na okres lat 2002
– 2012. Zamawiający uznał,że Odwołujący nie wykazał spełniania przedmiotowego warunku
i wezwał Odwołującego do uzupełniania dokumentów, zaśOdwołujący tego wezwania nie
wykonał, stąd teżZamawiający podjął decyzjęo wykluczeniu Odwołującego z postępowania,
co stało siępodstawązłożonego odwołania.
Podniósł,że określone przez Zamawiającego w postępowaniu kryteria nie mogą
prowadzićdo naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Podkreślił,że poza sporem pozostaje,że postawiony przez Zamawiającego wymóg
doświadczenia jest zgodny z treściąrozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich
te dokumenty mogąbyćskładane. Stwierdził,że Odwołujący na potwierdzenie spełniania
warunku co prawda wykazał wykonywanie usług odpowiadających swoim rodzajem
przedmiotowi zamówienia, jednak – w ocenie Zamawiającego – nie wykazał drugiego
warunku odnoszącego siędo wartości realizowanego zamówienia. Powoływanie sięna

umowy obejmujące lata 2002 – 2012 dotyczy okresu sprzed wymaganych przez
Zamawiającego ostatnich trzech lat i okres przyszły po wspomnianych trzech ostatnich
latach. Powyższe – zdaniem Zamawiającego – nie potwierdza spełniania warunku udziału w
postępowaniu. Przepis rozporządzenia, w oparciu o który został wyznaczony okres trzech
lat, ma charakter bezwzględnie obowiązujący, co oznacza,że Zamawiający nie jest
uprawniony dożądania wykazania sięprzez wykonawców odpowiednim doświadczeniem w
okresie dłuższym, czy teżw okresie krótszym. W konsekwencji też– zdaniem
Zamawiającego – wykonawca równieżnie może powoływaćsięna potwierdzenie spełniania
warunku posiadania odpowiedniego doświadczenia na okresy dłuższe niżowe trzy lata
przed terminem składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Powyższe
dotyczy okresów sprzed wymaganych trzech lat, jak i okresów przyszłych.
Do oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu Zamawiający zatem przyjął
okres ostatnich trzech lat przed terminem składania wniosków i w ten sposób ustalił,że
Odwołujący wykazał wykonanie w okresie trzech ostatnich lat odpowiednich usług, ale nie
wykazał, aby miały one wymaganąprzez Zamawiającego minimalnąwartość. Przywołał
doświadczenie wskazane w ofercie Odwołującego:
1) Umowa z RZI Bydgoszcz Baza Lotnicza Bydgoszcz zawarta na okres 10 lat na
kwotę4 300 000,00 brutto, przy czym z załączonych referencji wynika,że kwota
ta obejmuje równieżmodernizacjęsystemu na kwotę890 000,00 zł; po odjęciu
modernizacji pozostaje kwota 3 410 000,00 zł na okres 10 lat co daje kwotę
1 023 000,00 zł w okresie ostatnich trzech lat przy wymaganej kwocie
2 441 301,20 zł;
2) Umowa z RZI Bydgoszcz Jednostka Wojskowa 1641 w Inowrocławiu zawarta na
okres 10 lat, na kwotębrutto, z załączonych referencji wynika,że kwota ta
obejmuje równieżmodernizacjęsystemu na kwotę1 320 000,00 zł po odjęciu
modernizacji pozostaje kwota 2 780 000,00 zł na okres 10 lat, co daje kwotę
834 000,00 zł w okresie ostatnich trzech lat, przy wymaganej kwocie 2 441 302,20
zł.

Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając dokumentacjęz niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron postępowania, zaprezentowane na piśmie i ustnie do
protokołu rozprawy, ustaliła i zaważyła co następuje.

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła,że nie została wypełnionażadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp.

W drugiej kolejności Izba stwierdziła,że Odwołujący ma interes w złożeniu
niniejszegośrodka ochrony prawnej. Zarzuty odwołania dotycząwykluczenia Odwołującego
z udziału w postępowaniu, czyli ograniczenia mu możliwości złożenia oferty w niniejszym
postępowaniu, a w efekcie skutkująuniemożliwieniem pozyskania przez tego wykonawcę
zamówienia. W przypadku uwzględnienia zarzutów odwołania i przywrócenia do
postępowania Odwołującego miałby potencjalne szanse na uzyskanie przedmiotowego
zamówienia. Zamawiający w drodze zaskarżonej czynności de facto pozbawiał
Odwołującego takich szans, narażając go tym samym na poniesienie wymiernej szkody w
postępowaniu.

Rozpoznając odwołanie Izba uznała je za niezasadne.

Izba przy wydaniu orzeczenia w sprawie uwzględniła w ramach materiału
dowodowego całośćdokumentacji postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej do akt
sprawy przez zamawiającego w kopii potwierdzonej za zgodnośćz oryginałem z
uwzględnieniem weryfikacji tej dokumentacji dokonanej w oparciu o oryginalną
dokumentacjęprzedkładanądo wglądu Izby przez Zamawiającego w toku rozprawy.
Uwzględniono równieżpisemne i ustne stanowiska stron złożone w sprawie.

Biorąc pod uwagęzebrany w sprawie materiał dowodowy Izba ustaliła,że:
1) Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu zmienionym w dniu 7 sierpnia 2010 r. w
Dzienniku Urzędowym UE 2010/S152-233823 opisał sposób dokonywania oceny
spełniania warunku wiedzy i doświadczenia wymaganych od wykonawców
poprzez wykonanie lub wykonująw okresie ostatnich 3 lat co najmniej jedno
zamówienie polegające na eksploatacji co najmniej jednej kotłowni wodnej o
mocy nie mniejszej niż0,5 MW, jednej kotłowni parowej o mocy nie mniejszej niż
o,5 MW i o wartości nie mniejszej niż50% szacunkowej wartości zamówienia,

potwierdzone umowąwraz z referencjąwystawionąprzez poprzedniego
Zamawiającego.
2) W pkt II.2.1) ogłoszenia o zamówieniu wskazano wartośćszacunkową
zamówienia na poziomie 4 882 602,40zł netto.
3) Odwołujący w terminie na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu złożył swój wniosek, załączając do niego

wykaz zrealizowanych robót eksploatacyjnych z trzema pozycjami: 1) prace na
rzecz RZI w Bydgoszczy (2 Baza Lotnicza Bydgoszcz) z okresem eksploatacji
10 lat i eksploatacjąrealizowanądo grudnia 2012 r., 2) prace na rzecz RZI w
Bydgoszczy (Jednostka Wojskowa 1641 w Inowrocławiu) z okresem
eksploatacji 10 lat i eksploatacjąrealizowanądo grudnia 2012 r. i 3) prace na
rzecz RZI w Gdyni (Jednostka Wojskowa JW. 4024 w Gdyni) z okresem
eksploatacji 2 lata i eksploatacjąrealizowanądo 30.06.2011 r.

referencje z 3 czerwca 2004 r. wystawione przez JednostkęWojskową3033
Bydgoszcz na kwotę890 000 zł, które dotycząprac wykazanych w pozycji
pierwszej wykazu i wyłącznie prac modernizacyjnych;

referencje z 31 października 2007 r., wystawione przez RZI Bydgoszcz na
kwotę1 320 000 zł, które odnosząsiędo prac wskazanych w pozycji drugiej
wykazu i sąto wyłącznie prace modernizacyjne;

potwierdzenie z 2 lutego 2010 r. wystawione dla RZI Bydgoszcz dotyczy prac
wykazanych w pozycji pierwszej wykazu i dotyczy eksploatacji systemu
cieplnego;

informacja z 12 marca 2010 r. z RZI Bydgoszcz Jednostka Wojskowa 1641 w
Inowrocławiu, która dotyczy prac wykazanych w pozycji drugiej wykazu i sąto
prace eksploatacyjne;

referencje z 12 marca 2010 r. z RZI Bydgoszcz odnosząsiędo prac w pozycji
pierwszej wykazu i sąto prace eksploatacyjne.

umowa nr OEN/PN-201/2D/6 z dnia 10 października 2002 r. z Jednostką
Wojskową3033 Bydgoszcz na wartośćwynagrodzenia umownego w kwocie:
4 300 000,00 zł brutto i terminem realizacji w zakresie eksploatacji sytemu
ciepłowniczego: 10.10.2002 – 30.09.2012;

umowa nr 651/III/FIN/2009 z RZI w Gdyni na wartośćwynagrodzenia
umownego w kwocie: 1 606 066,56 zł brutto i terminem realizacji: 01.08.2009
– 30.06.2011;


umowa nr OEN/PN-201/5/4 z Jednostka Wojskową1641 Inowrocław na
wartośćwynagrodzenia umownego w kwocie: 4 100 000,00 zł brutto i
terminem realizacji: 01.08.2002 – 31.07.2012 r.;
4) Zamawiający pismem z dnia 20 października 2010 r. wezwał Odwołującego w
trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do uzupełniania dokumentów na potwierdzenie
spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wyznaczając mu termin do dnia 22
października 2010 r. godz. 15:00 i wskazując na to,że wykazane trzy prace we
wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie wypełniająwymogu
wartościowego określonego przez Zamawiającego doświadczenia.
5) Odwołujący w piśmie z dnia 21 października 2010 r., przesłanym do
Zamawiającego w dniu 22 października 2010 r., nie uzupełniałżądanych
dokumentów Zamawiającemu, wyjaśniając tylko,że dołączone przez niego dwa
zamówienia (RZI Bydgoszcz, 2 Baza Lotnicza w Bydgoszczy i RZI Bydgoszcz
Jednostka Wojskowa 1641 w Inowrocławiu) spełniająwarunek doświadczenia. W
piśmie tym dodatkowo wyjaśnił,że w opisanym przez Zamawiającego warunku
udziału w postępowaniu mówi sięo zamówieniu jako całości i nie dzieli sięjego
wartości na poszczególne lata. Określony wymóg odnosił sięwyłącznie do tego,
aby wymagane zamówienie wartościowo odpowiadające 50% wartości
przedmiotowego zamówienia, mieściło sięw okresie ostatnich 3 lat, nie było zaś
wymogu, aby ta wartośćpodzielona była na ten okres.
6) Zamawiający pismem z dnia 27 października 2010 r. poinformował Odwołującego
o wykluczeniu go z udziału w postępowaniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Pzp.

Uwzględniając powyższe ustalenia faktyczne Izba stwierdziła,że Zamawiający miał
podstawy do wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu na podstawie art. 24 ust.
2 pkt 4 ustawy Pzp, a tym samym zasadnym równieżbyło zaniechanie zaproszenia
Odwołującego do złożenia oferty w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego.
Zgodnie z przywołanym przepisem z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego wyklucza sięwykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków udziału w
postępowaniu. Przepis ten ciężar wykazania,że określone w postępowaniu warunki, według
ich opisu dokonanego przez Zamawiającego, zostały wypełnione, nakłada na wykonawcę. W
niniejszym postępowaniu Odwołujący tak w swoim wniosku o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu, jak równieżw wyniku wezwania Zamawiającego do uzupełniania
dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nie udowodnił,że spełnia opisany w
ogłoszeniu o zamówieniu warunek udziału.

Izba nie kwestionuje tym samym,że Odwołujący ma szerokie doświadczenie w
pracach rodzajowo objętych przedmiotem zamówienia, co podnosił Odwołujący w toku
rozprawy, jednakże w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które ma
charakter sformalizowany, tj. wymaga sięw nim, aby wykonawca w jego toku
udokumentował Zamawiającemu wymagane doświadczenie – nie przedłożył stosownych
dokumentów potwierdzających spełnianie warunku wartościowo.
Dokonując wykładni literalnej określonego przez Zamawiającego warunku wiedzy i
doświadczenia stwierdzićpo pierwsze należy,że Zamawiający wymagał, aby wykazywane
przez wykonawców minimum jedno zamówienie odpowiadało rodzajowo przedmiotowi
zamówienia. W tym zakresie co do zasady nie ma sporu pomiędzy stronami postępowania
odwoławczego poza tym,że Zamawiający, oceniając prace wykazane przez Odwołującego,
dokonał wartościowego odliczenia z ich zakresu prac modernizacyjnych kotłowni,
pozostawiając do oceny jedynie wykonane prace eksploatacyjne dotyczące kotłowni.
Odwołujący w toku rozprawy sprzeciwił siętakiej ocenie Zamawiającego. Izba uznała,że
skoro przedmiotem niniejszego zamówienia jest wykonywanie usług polegających na
eksploatacji systemu cieplnego, tego rodzaju usługi winny podlegaćocenie w ramach
spełniania warunków udziału w postępowaniu. Odwołujący wżaden sposób w toku
postępowania odwoławczego nie wykazał,że wykonane usługi modernizacji kotłowni są
związane z przedmiotem zamówienia i odpowiadająmu rodzajowo, w taki sposób, aby
zweryfikowaćmożliwośćwykonywania przez danego wykonawcęusług eksploatacji systemu
cieplnego. Na pewno jednak wykazane modernizacje kotłowni wprost nie odnosiły siędo
zakresu określonego w opisie warunku doświadczenia, t. eksploatacji kotłowni wodnej, czy
parowej o określonej mocy. Słuszne zatem było odliczenie przez Zamawiającego od
wykazanych prac wartości robot modernizacyjnych kotłowni, na które zresztąprzedłożone
zostały odrębne dokumenty potwierdzające prawidłowąrealizacjętych robót.
Kontynuując interpretacjęwarunku doświadczenia stwierdzićpo drugie należy,że
wykazywane przez wykonawców zamówienie miało odpowiadaćwartości szacunkowej
niniejszego przedmiotu zamówienia na poziomie nie mniejszym niż50%. Z ustaleńIzby
wynika,że wartośćszacunkowa przedmiotu zamówienia został określona na poziomie
4 882 602,40 zł netto. Zatem 50% wartości szacunkowej zamówienia stanowi kwota:
2 441 301,20 zł, która jest bezsporna pomiędzy stronami postępowania odwoławczego.
Przedmiot sporu stanowi natomiast okres, w którym owe zamówienia były realizowane.
Odwołujący wykazał dwa zamówienia, które wartościowo mogłyby odpowiadaćwarunkowi
doświadczenia (tj. wartości: 2 441 301,20 zł) i sąto prace wykonywane na rzecz (poz. 1 i 2
wykazu prac). Trzecia z wykazywanych prac na rzecz RZI w Gdyni nie odpowiada
wymaganej wartości zamówienia, stąd teżnie była brana pod uwagęprzy ocenie spełniania
warunków udziału w postępowaniu, co do czego zgodni byli zarówno Zamawiający jak i

Odwołujący. Dwie pozostałe wykazywane przez Odwołującego prace realizowane były na
rzecz RZI Bydgoszcz - według wykazu robót, zaśwedług treści przedłożonych przez
Odwołującego umów - na rzecz Jednostki Wojskowej 3033 Bydgoszcz i Jednostki Wojskowej
1641 Inowrocław. Prace te sąwykonywane na podstawie dwóch odrębnych umów, których
okres realizacji został określony – w pierwszym i w drugim przypadku na lata 2002 – 2012.
Na potwierdzenie należytego wykonania tych zamówieńOdwołujący przedłożył przede
wszystkim umowy zawarte z JednostkąWojskową3033 Bydgoszcz i z JednostkąWojskową
1641 w Inowrocławiu. Przedmiotem wykazu prac sąprace będące tak aktualnie w toku
realizacji, jak i prace, które były jużrealizowane przed wymaganym okresem trzech lat przed
upływem terminu składania wniosków.
Niezależnie od tego, czy należało oceniaćw tym przypadku w ramach
wykazywanego zamówienia wartośćprac zrealizowanych przed okresem trzech lat w
stosunku do daty upływu terminu składania ofert oraz prac jeszcze nie wykonanych Izba
stwierdziła,że przedłożone przez Odwołującego wraz z wnioskiem dokumenty nie
potwierdzająprawidłowości realizacji określonych prac. Izba stwierdziła niekompletnośći
brak adekwatności przedłożonych wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu w stosunku do wykazywanych w wykazie zrealizowanych robót
eksploatacyjnych.
W pierwszej kolejności stwierdzićnależy,że dane zawarte w wykazie zrealizowanych
robót eksploatacyjnych co do podmiotu, na rzecz którego prace były wykonywane, nie są
adekwatne w stosunku do danych zawartych w przedłożonych umowach – w wykazie
wskazano jako ten podmiot Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Bydgoszczy, zaśprzedłożone
umowy podpisano bezpośrednio z Jednostkami Wojskowymi. W tym zakresie w przypadku
braku uzupełniania przez Odwołującego właściwych dokumentów (np. poprawionego wykazu
robót) dane wymagały co najmniej wyjaśnienia, czego Odwołujący wżaden sposób nie
sprostował.
Co do dokumentów referencyjnych: dwie pierwsze referencje z dnia 3 czerwca 2004
r. i z dnia 31 października 2007 r. dotyczyły prac modernizacyjnych, a nie eksploatacyjnych
dlatego teżnie mogły byćbrane pod uwagę. Dokument określony mianem „Potwierdzenie” z
dnia 2 lutego 2010 r. równieżnie może byćbrany pod uwagęz uwagi na to,że odnosi się
wyłącznie do realizacji prac w miesiącu styczniu 2010 r., a nie całego okresu umowy, czy też
wymaganego okresu trzech lat przed upływem terminu składania wniosków. Dokument
określony mianem: „Informacja” z dnia 12 marca 2010 r. wystawiony przez RZI Bydgoszcz
Jednostka Wojskowa 1641 w Inowrocławiu wskazuje na wykonanie przez Odwołującego
określonych prac w okresie 2007, 2008 i 2009 na terenie kompleksu wojskowego 6005 –
Latkowo. Analiza zapisów umowy z dnia 18 lipca 2002 r. (nr OEN/PN-201/5/D/4) oraz
załączonego wykazu prac nie wskazują, aby informacja z dnia 12 marca 2010 r. o

prawidłowości realizacji przez Odwołującego określonych prac potwierdzała realizacjęprac,
o których mowa w wykazie robót oraz we wskazanej umowie. Tak w treści umowy, jak i w
wykazie robót nie wskazano, aby chodziło o wykonywanie prac na terenie kompleksu
wojskowego 6005 – Latkowo, okres realizacji prac wprost nie odpowiada teżterminowi
realizacji zamówienia, na które powołuje sięOdwołujący w poz. drugiej wykazu.
Uwzględniając powyższe dokumentu „Informacji” Zamawiający nie mógł uznaćza dokument,
który potwierdzałby należyte wykonanie prac, na które Odwołujący powołuje sięw wykazie
robót. Owa informacja, biorąc pod uwagęjej treść, wskazany zakres przedmioty prac oraz
daty realizacji, nie może byćuznana za taki dokument. Dokument wystawiony w dniu
12 marca 2010 r. przez RZI Bydgoszcz został wystawiony przez inny podmiot niżten, z
którym Odwołujący podpisał umowęna realizacjęprac wykazanych w poz. pierwszej
wykazu, stąd teżnie może byćtakże uznany za dokument potwierdzający należyte
wykonanie prac, o których mowa w umowie z dnia 10 października 2002 r. (nr OEN/PN-
201/2/D/6). RZI w Bydgoszczy – jak wynika z treści przedłożonej przez Odwołującego
umowy – nie było zamawiającym (podmiotem na rzecz którego prace miały być
wykonywane). Odwołujący nie wykazał też– a mógł to uczynićw momencie wezwania do
uzupełniania dokumentów, skierowanego do niego przez Zamawiającego – prawa
wystawienia takiego dokumentu przez inny podmiot aniżeli zamawiający, na rzecz którego
prace były wykonywane. Z racji tego,że zakres czasowy realizacji prac w dokumencie nie
odpowiada wprost terminowi realizacji umowy z dnia 10 października 2002 r. można mieć
także wątpliwości, czy wystawiony dokument dotyczy przedłożonej przez wykonawcę
umowy.
Uwzględniając powyższe Izba stwierdziła,że przedłożone we wniosku Odwołującego
dokumenty nie potwierdzająnależytego wykonania zamówień, które Odwołujący wykazał w
wykazie robót na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Stwierdzić
należy,że same przedłożone przez wykonawcęumowy nie mogąbyćuznane za takie
dokumenty, pomimo tego,że Zamawiający równieżprzedłożenia takich dokumentówżądał.
Dokumentem, który zgodnie z przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane (Dz. U. Nr 226, poz. 1817)
ma potwierdzać,że określone w wykazie usług (prace) zostały wykonane lub są
wykonywane należycie, odnosi siędo dokumentu wystawionego przez podmiot niezależny,
który ma uprawnienie do stwierdzenia,że określone prace były wykonane, bądźsą
wykonywane – w przypadku usług ciągłych lub powtarzających sięokresowo – przez
konkretny podmiot, który sięna nie powołuje należycie. Takim podmiotem będzie zawsze
podmiot, na rzecz którego – zgodnie z umową– prace były wykonywane. Może to byćtakże
podmiot, który był wykonawcąokreślonych prac wystawiający dokument na rzecz

podwykonawcy określonych usług. Inne podmioty byłyby uprawione do wystawienia takiego
dokumentu jedynie w sytuacji, gdyby z postanowieńumowy o wykonanie określonych prac
takie uprawienie dla tych podmiotów wynikało, albo też, jeśliby zostały do tego upoważnione
przez podmiot, na rzecz którego prace były wykonywane. Takich szczególnych sytuacji
Odwołujący w przypadku wskazywanego przez siebie doświadczenia nie wykazał, a
powinien był to uczynićwe wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a najpóźniej
w terminie na uzupełnienie dokumentów. Za dokument potwierdzający należyte wykonanie
zamówienia nie może byćuznana sama treśćumowy. Umowa potwierdza jedynie powstanie
po stronie wykonawcy zobowiązania do realizacji określonego zakresu prac w określonym
terminie, nie wynika natomiast to, czy prace zostały faktycznie – zgodnie ze zobowiązaniem
zawartym w umowie – prawidłowo wykonane.
Co do określonego przez Zamawiającego okresu trzech lat, co do którego powinno
odnosićsięwykazywane w ramach doświadczenia zamówienie, Izba uznała,że zarówno
treśćwarunku określonego przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu, jak również
przepisy przywołanego rozporządzenia w sprawie dokumentów (
§
1 ust. 1 pkt 3)) odnoszą
siędo prac (dostaw, czy usług) wykonanych lub wykonywanych w ciągu trzech ostatnich lat.
Przyjęcie okresu dłuższego, wykraczającego poza określony czas trzech lat w odniesieniu do
jednego z wykonawców ubiegających sięo zamówienie prowadziłoby niewątpliwie do
naruszenia zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. Odwołujący,
biorąc pod uwagęprzywołane przepisy oraz zapisy warunku udziału w postępowaniu mógł
powołaćsięna zamówienie, którego realizacja rozpoczęła siępoza okresem trzech lat
wymaganym w tym przypadku, jednakże dla oceny prawidłowości wykonania tych prac i
weryfikacji oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu konieczne było ustalenie
wartości wykonanych prac w okresie 3 lat (podobne stanowisko wyraził Sąd Okręgowy w
Szczecinie w wyroku z 17 kwietnia 2009 r.; sygn. akt: II Ca 137/09).

W tym zakresie jak równieżbiorąc pod uwagębrak dokumentów potwierdzających
należyte wykonanie tych prac, Odwołujący w dostateczny sposób nie udowodnił
Zamawiającemu,że spełnia określony przez niego warunek, pomimo tego,że Zamawiający
dał Odwołującemu możliwośćuzupełniania w tym zakresie braków wniosku o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu. Warto teżpodkreślić,że w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego obowiązuje zasada pisemności (art. 9 ust. 1 ustawy Pzp), wszystkie
zatem informacje dotyczące spełniania warunków udziału powinny byćpotwierdzone na
piśmie przez wykonawcęw drodze odpowiednich dokumentów, bądźudzielonych wyjaśnień.
Takich dokumentów i ewentualnie stosownych wyjaśnieńze strony Odwołującego zabrakło,
stąd teżnależało uznać,że wykonawca ten nie wykazał spełniania warunków.

Tym samym Izba stwierdziła,że Zamawiający, wykluczając Odwołującego z udziału w
postępowaniu nie dopuścił sięnaruszenia przepisów ustawy Pzp, wskazanych w treści
odwołania.

Mając powyższe na uwadze i działając na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze
ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania Izba orzekła stosownie do wyniku postępowania,
uwzględniając treśćart. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp.
Uwzględniono równieżdyspozycję
§
3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238) – zasądzając od Odwołującego na rzecz Zamawiającego
uzasadnione koszty strony, obejmujące wynagrodzenie pełnomocnika Odwołującego na
podstawie przedłożonego w toku rozprawy do akt sprawy rachunku.

Przewodniczący:

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie