eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010 › Sygn. akt: KIO 2361/10
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2010-11-15
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO 2361/10

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Paweł Trojan Protokolant: Mateusz Michalec

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12.11.2010 r. w Warszawie odwołania
wniesionego w dniu 29.10.2010 r. przez wykonawcęwykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Budimex S.A., Eiffage Budownictwo Mitex
S.A., Tchas Polska Spółka z o.o. z adresem korespondencyjnym ul. Stawki 40, 01-040
Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gmina Olsztyn, Plac
Jana Pawła II 1, 10-101 Olsztyn
w trybie przetargu ograniczonego pn. „Zaprojektowanie i
wykonanie linii tramwajowej, odcinka ulicy Obiegowej, zajezdni tramwajowych, przejścia
podziemnego pod al. Piłsudskiego, przebudowy skrzyżowańdla potrzeb poprowadzenia linii
tramwajowej w ramach programu budżetowego: Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu
transportu zbiorowego w Olsztynie”


orzeka:

1. oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania w kwocie 20 000,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych
i zero groszy) obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Konsorcjum: Budimex S.A., Eiffage Budownictwo Mitex S.A., Tchas Polska Spółka z
o.o. z adresem korespondencyjnym ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych wpis w wysokości 20 000 zł
00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczony przez

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Konsorcjum: Budimex S.A., Eiffage Budownictwo Mitex S.A., Tchas
Polska Spółka z o.o. z adresem korespondencyjnym ul. Stawki 40, 01-040
Warszawa
tytułem wpisu od odwołania.



Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) na niniejszy wyrok
- w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.

Przewodniczący:

……………………



U z a s a d n i e n i e
do wyroku z dnia 15 listopada 2010 r. o sygn. akt KIO 2361/10


Zamawiający –

Gmina Olsztyn, Plac Jana Pawła II 1, 10-101 Olsztyn - prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu ograniczonego pn.
„Zaprojektowanie i wykonanie linii tramwajowej, odcinka ulicy Obiegowej, zajezdni tramwajowych,
przejścia podziemnego pod al. Piłsudskiego, przebudowy skrzyżowańdla potrzeb poprowadzenia
linii tramwajowej w ramach programu budżetowego: Modernizacja i rozwój zintegrowanego
systemu transportu zbiorowego w Olsztynie”

Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 roku – Prawo zamówieńpublicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z
późn. zm.).
Szacunkowa wartośćzamówienia jest większa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 16.07.2010 r. Zamawiający przekazał do publikacji ogłoszenie o zamówieniu
Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
Ogłoszenia zostało opublikowane w suplemencie do Dz. U. UE z dnia 21.07.2010 r.
Nr ogłoszenia 2010/S 139-213787.

W dniu 22.10.2010 r. Zamawiający przekazał informacjęo wykluczeniu
Odwołującego z postępowania.

Odwołanie zostało wniesione do Prezesa KIO w dniu 29.10.2010 r. Odwołujący
zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1) art. 7 i art. 23 ust. 2 oraz art. 25 Pzp poprzez jego wadliwe zastosowanie -naruszenie zasady
równego traktowania wykonawców, proporcjonalności oraz zbytniego formalizmu; uznaniu,że wykonawcy nie złożyli pełnomocnictwa o treści wskazanej w ogłoszeniu oraz nadmiernie
formalnych i niespełnialnych wymogów co do formy i treści pełnomocnictwa wskazanych w
ogłoszeniu

2) art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp poprzez jego niewłaściwe stosownie i uznanie,że wykonawca
podlegająwykluczeniu gdyżnie złożył dokumentu pełnomocnictwa;
3) art. 38 Kc i art. 368 § 1 Ksh poprzez ich pominięcie w całości i nie uznanie,że
pełnomocnikiem partnerów konsorcjum jest osoba prawna działająca przez swój organ;
4) art. 96 poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i uznanie,że dalszy pełnomocnik lidera
konsorcjum będącego pełnomocnikiem konsorcjum musi miećtakże oddzielne
pełnomocnictwa od innych członków/partnerów konsorcjum;
5) art. 104 KC poprzez jego wadliwe zastosowanie i uznanie,że czynności dalszego
pełnomocnika lidera będącego jednocześnie pełnomocnikiem konsorcjum sąnieważne,
gdyżnie posiadał on stosownego umocowania.
Wobec powyższego Odwołujący wniósł o:
1. unieważnienie czynności Zamawiającego w przedmiocie wykluczenia Wykonawcy
wspólnie ubiegającego sięo zamówienie;
2. unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na wyborze innych wykonawców
zaproszonych do składania ofert i udziału;
3. powtórzenie czynności badania i oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu z uwzględnieniem wniosku Odwołującego.

W uzasadnieniu Odwołujący odniósł siędo zapisów treści ogłoszenia zawartych
w punkcie III. 1.3) ppkt 2, V 1.3) ppkt 7 oraz V 1.3) ppkt 13 w którym Zamawiający wskazał
m.in.,że w każdym jednak przypadku w treści dokumentu /Pełnomocnictwa/ należało
wymienićwszystkich wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie przedmiotowego
zamówienia i wskazaćich pełnomocnika.

Wskazał, iżw całości i w pełni spełnił ten wymóg, gdyżwraz z wnioskiem o
dopuszczenie do udziału załączono dwa dokumenty pełnomocnictwa wystawione przez
uczestników konsorcjum, tj. spółki Eiffage Budownictwo Mitex S.A. oraz Tchas Polska Sp. z
o.o., gdzie każda ze spółek ustanawia pełnomocnikiem w przedmiotowym postępowaniu
spółkęBudimex S.A. W ocenie Odwołującego treśćtych dwóch dokumentów jest
jednoznaczna i nie może budzićżadnych wątpliwości zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy Pzp, co
do skuteczności oświadczenia woli oraz spełnienia ustawowego obowiązku. Wskazał
ponadto, iżw pełni odpowiada treści wskazanej przez Zamawiającego w ogłoszeniu:
- zawiera umocowanie do reprezentowania mocodawcy w postępowaniu i zawarcia
umowy;
- jest podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania mocodawców;

- wymienia wszystkich wykonawców ubiegających sięwspólnie.
W uzasadnieniu zostało równieżwskazane, iżOdwołujący tak jak w złożonych w dniu 18
października 2010 r. wyjaśnieniach, wskazujeże pełnomocnikiem wspólnie ubiegających się
wykonawców jest lider konsorcjum, spółka, osoba prawna, a nie jak błędnie i z
niezrozumiałych powodów przyjął Zamawiający osoba fizyczna pan Marcin S Wskazał
również, tak jak w przywołanych wyżej wyjaśnieniach,że osoba pełnomocnika, który także
jest jednym z członków konsorcjum sam sobie pełnomocnictwa udzielićnie może. Powołał
sięna orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 maja 2010 r. o sygn. akt KIO/UZP
773/10. Tym samym wskazał, iżwymóg Zamawiającego z litery b) pkt III. 1.3) ppkt 2 by było
tyle pełnomocnictw ile jest wykonawców jest niewykonalne, niezgodne z prawem oraz
dyskryminujące wykonawców wspólnie ubiegających sięo zamówienie, gdyżstawia im
dodatkowe wymagania nieprzewidziane w przepisach. W tym miejscu Odwołujący podniósł
także,że tak formalistycznie określona treśćpełnomocnictwa stoi w sprzeczności także z
art. 25 ustawy Pzp i określonym tam wymogiem „niezbędności".
W ocenie Odwołującego wżadnej mierze nie można sięzgodzićz Zamawiającym, który
stwierdził,że „przyczynąwykluczenia jest nie złożenie dokumentu (pełnomocnictwa)", gdyż
pełnomocnictwa uczestników konsorcjum dla jego lidera do reprezentowania ich w
postępowaniu zostały załączone do wniosku wykonawców.
Wskazał,że pełnomocnikiem konsorcjum w przedmiotowym zamówieniu jest osoba
prawna, spółka lidera Budimex S. A. i tak teżjak orzekła Krajowa Izba Odwoławcza w
wyroku z dnia 18 maja 2010 r. sygn.: KIO/UZP 773/10, w którego uzasadnieniu zostało
wskazane,że: „W przypadku pełnomocnictwa udzielonego osobie prawnej nie ma potrzeby
wskazywania w jego treści upoważnienia do udzielania dalszych pełnomocnictw, gdyż osoba
prawna z istoty swej nie działa "osobiście", lecz za pośrednictwem osób fizycznych, które
wchodzą w skład organów upoważnionych do jej reprezentacji, lub są jej pełnomocnikami."

Tym samym, w ocenie Odwołującego, Zamawiający w całości pominął oczywistątezę
wyroku oraz stosowne ustawowe przepisy art. 38 Kc i art. 368 § 1 Ksh. Na te przepisy
wskazywał Odwołujący w przywołanych wyjaśnieniach z dnia 18.10.2010 r. W przedmiotowej
sytuacji spółka Budimex S.A. działając przez osobęwchodzącąw skład organu
reprezentacji, Prezesa Zarządu - uprawnionego do jednoosobowej reprezentacji, ustanowiła
swoim pełnomocnikiem w przedmiotowym postępowaniu pana Marcina S. Wobec tego
pełnomocnik konsorcjum - osoba prawna Budimex S.A. - w przedmiotowym postępowaniu
działa przez swego pełnomocnika p. Marcina S, co jest w całości zgodne z art. 96 Kc w

związku z art. 38 Kc i 23 ust. 2 ustawy Pzp. Wświetle powyższego, w ocenie Odwołującego,
całkowicie niezrozumiałym jest dlaczego Zamawiający domaga siędla p. M. Sawickiego
pełnomocnictw od uczestników konsorcjum spółek Eiffage Budownictwo Mitex S.A. oraz
Tchas Polska Sp. z o.o.. Odwołujący wskazał, iżwżadnej mierze nie jest on ich
pełnomocnikiem czy pełnomocnikiem konsorcjum, ale osobąreprezentującąna mocy
pełnomocnictwa (art. 96 Kc) osobęprawnąwłaśnie ustanowionąpełnomocnikiem
konsorcjum (art. 23 ust. 2 ustawy Pzp), która wobec Zamawiającego reprezentuje
konsorcjum - wszystkich trzech jego uczestników.
Tym samym, zdaniem Odwołującego, wżadnej mierze nie można uznać, jak to wskazał
w wykluczeniu Zamawiający,że pan M. S działał jednostronnie bez umocowania i w tym
przypadku ma zastosowanie art. 104 Kc i jego czynności obarczone sąnieważnością, gdyż
miedzy innymi był umocowany tylko do reprezentowania jedynie Budimex S.A. Otóż, w
ocenie Odwołującego, był tak samo uprawniony jak członkowie zarządu wskazani w odpisie
z KRS do reprezentowania osoby prawnej Budimex S.A., która zgodnie z wolączłonków
konsorcjum działała przez swojego przedstawiciela w imieniu swoim i innych wykonawców
uczestników całego konsorcjum. I w tym znaczeniu należy zgodzićsięz Zamawiającym,że
pan Marcin Sawicki nie był pełnomocnikiem spółek Eiffage Budownictwo Mitex S.A. oraz
Tchas Polska Sp. z o.o., gdyżbył przedstawicielem spółki Budimex S.A., która złożonymi
pełnomocnictwami niepodważalnie wykazała swoje umocowanie do reprezentowanie
pozostałych partnerów konsorcjum.
W dalszej części uzasadnienia Odwołujący wskazał,że nie ma znaczenia kiedy
udzielono, a raczej jakie było następstwo czasowe udzielanych pełnomocnictw. Ważne by w
chwili składania oświadczenia woli (wniosku o dopuszczenie) prawo do reprezentowania
mocodawcy danej osobie przysługiwało. Idąc tokiem rozumowania Zamawiającego można
by uznać,że także prezes zarządu nie mógłby reprezentowaćBudimex S.A. jako lidera
konsorcjum i pełnomocnika konsorcjum osobiście, gdyżna funkcjęprezesa został także
powołany wcześniej tj. zanim zawiązano konsorcjum i Budimex S.A. i otrzymał od spółek
Eiffage Budownictwo Mitex S.A. oraz Tchas Polska Sp. z o.o. pełnomocnictwo w
przedmiotowym postępowaniu.
W ocenie Odwołującego całe nieporozumienie związane z datami pełnomocnictw wiąże
sięfaktem pominięcia przez Zamawiającego normy art. 38 Kc i art. 368 § 1 Ksh oraz
oczywistej tezy przywołanego powyżej wyroku Krajowej Izby Odwoławczej o sygn. akt
KIO/UZP 773/10 - pan Marcin S był w dacie złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału
należycie umocowany do reprezentowania spółki Budimex S.A., która w tej dacie była
należycie umocowana do reprezentowania pozostałych partnerów konsorcjum. Odwołujący
w tym miejscu przywołał tezęwyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 sierpnia 2009 r.
sygn. akt: KIO/UZP 1041/09; KIO/UZP 1063/09, które, zdaniem Odwołującego, potwierdza

jego argumentacjęwskazując,że: „Udzielanie pełnomocnictw w imieniu konsorcjum przed
formalnym podpisaniem czy parafowaniem porozumienia o jego powołaniu, w przypadku
posiadania właściwego umocowania do reprezentowania wszystkich wykonawców
ubiegających się/zamierzających ubiegać się o udzielenie zamówienia wspólnie
wykonawców, gdy nie istnieją wątpliwości, co do ich rzeczywistej woli i zamiaru w tym
przedmiocie (wola wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia nie musi być
promulgowana na piśmie) jest prawidłowe i dopuszczalne."

Ponadto Odwołujący podniósł, iżwszyscy członkowie konsorcjum w sposób
jednoznaczny wyjaśnili i potwierdzili swojąwolęw złożonym Zamawiającemu w dniu 18
października 2010 r. wyjaśnieniu. Tym samym, w ocenie Odwołującego, wykonawca w
sposób właściwy odpowiedział na wezwanie Zamawiającego do złożenia oświadczeń,
dokumentów i wyjaśnień. Zdaniem Odwołującego, powyższej jest wynikiem następujących
okoliczności:
- wykonawca jednoznacznie wskazał,że pełnomocnikiem konsorcjum w rozumieniu art. 23
ust 2 ustawy Pzp jest spółka Budimex S. A.;
- wykonawca następnie wyjaśnił,że z mocy art. 38 Kc pełnomocnik konsorcjum działa przez
swe organy, które ustanowiły pełnomocnika w osobie p. Marcina S;
- wykonawca wskazał,że z treści oświadczeń(wniosku o dopuszczenie) złożonych
Zamawiającemu wynika jednoznacznie,że dotycząwszystkich członków konsorcjum;
- wykonawca, wobec treści wezwania Zamawiającego wskazującąna nie odróżnienie
pełnomocnictwa (23 ust. 2 ustawy Pzp) dla osoby prawnej, od zasad reprezentacji osoby
prawnej (art. 38 i 96 Kc), dla uniknięcia wątpliwości, rzec można z „ostrożności procesowej",
przedłożył ponadto oświadczenia członków konsorcjum potwierdzających czynności ich
pełnomocnika - osoby prawnej, działające przez osobęjąreprezentującą.
Zdaniem Odwołującego, mając powyższe na względzie oraz z uwagi na fakt, iżinteres
prawny Wykonawcy polegający na możliwości ubiegania sięi pozyskania przedmiotowego
zamówienia został naruszony wniósł o uwzględnieni odwołania w zakresie wniosków iżądań.

Izba ustaliła,że podstawąwniesienia odwołania była czynnośćZamawiającego
polegająca na wykluczeniu Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Pzp.


Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, po przeprowadzeniu rozprawy w
przedmiotowej sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, w tym po
zapoznaniu się z dokumentac
j
ą
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,


w tym w szczególności z ogłoszeniem o zamówieniu, wnioskiem złożonym przez
Odwołującego
w
postępowaniu,
korespondencja
prowadzoną
pomiędzy
Zamawiającym a wykonawcami ubiegającymi się o udzielenie zamówienia
publicznego jak również po zapoznaniu się z odwołaniem, po wysłuchaniu
oświadczeń, jak też stanowisk Stron złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy
ustalił i zważył, co następuje.


W pierwszej kolejności Izba ustaliła,że wobec wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, którego dotyczy rozpoznawane przez Izbęodwołanie, po dniu 29
stycznia 2010 r., tj. po dniu wejścia wżycie przepisów ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o
zmianie ustawy - Prawo zamówieńpublicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223,
poz. 1778), do rozpoznawania niniejszej sprawy odwoławczej majązastosowanie przepisy
ustawy Pzp w brzmieniu nadanym ww. ustawąnowelizującą.
W drugiej kolejności Izba ustaliła,że nie została wypełnionażadna z przesłanek, o
których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.

Izba
stwierdziła,że
wypełniono
materialnoprawną
przesłankę
interesu
w uzyskaniu zamówienia, określonąw art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zdaniem Izby w przypadku
uwzględnienia odwołania i nakazania Zamawiającemu unieważnienia czynnośćwykluczenia
Odwołującego z postępowania, powtórzenia czynności oceny i kwalifikacji wniosków ma on
szansęna uzyskanie przedmiotowego zamówienia. Izba wskazuje, iżZamawiający nie
dokonał oceny punktowej wniosku Odwołującego na podstawie posiadanego doświadczenia
zawodowego. Brak jest w przekazanej dokumentacji postępowania informacji o wynikach
oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia wskazanego
we wniosku złożonym przez Odwołującego. Tym samym podniesione przez Zamawiającego
na etapie posiedzenia zarzut dotyczący odrzucenia odwołania na podstawie art. 189 ust. 2
pkt 2 ustawy Pzp ze względu an brak interesu w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp
wobec nie kwestionowania przez Odwołującego pozostałych wniosków złożonych w
postępowaniu i ewentualnego wpływu zarzutów na wynik postępowania mogłyby, w ocenie
Izby, miećwpływ na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie jedynie w przypadku
potwierdzenia sięktóregokolwiek z zarzutów. Jednakże w powyższym zakresie miałby
zastosowanie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp. Oznacza to, iżskutek w postaci uwzględnienia
odwołania, w przypadku potwierdzenia naruszenia któregokolwiek z przepisów ustawy Pzp
wskazanych w treści odwołania, ma miejsce wówczas, gdy zostaje wypełniona hipoteza
normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.

Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez Zamawiającego do akt sprawy w kopii
potwierdzonej za zgodnośćz oryginałem, w tym w szczególności z treści ogłoszenia o
zamówieniu, wniosku złożonego w postępowaniu przez Odwołującego, całokształtu
korespondencji pomiędzy Zamawiającym a wykonawcami prowadzonej w toku postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, jak równieżoświadczeńZamawiającego i
Odwołującego złożonych ustnie do protokołu w trakcie rozprawy.
W odniesieniu do stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego
rozstrzygnięcia Izba jako zasadniczy dowód uznała dokumentacjęprzedmiotowego
postępowania w postaci treści ogłoszenia o zamówieniu, treści wniosku złożonego przez
Odwołującego w postępowaniu, całokształtu korespondencji pomiędzy Zamawiającym a
wykonawcami prowadzonej w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak
równieżoświadczeńZamawiającego i Odwołującego złożonych ustnie do protokołu w trakcie
rozprawy.
Biorąc pod uwagęzgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów
podniesionych w odwołaniu skład orzekający Izby stwierdził,że odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.

I. W odniesieniu do zarzutów naruszenia przez Zamawiającego art. 7 i art. 23 ust. 2
oraz art. 25 ustawy Pzp poprzez jego wadliwe zastosowanie – naruszenie zasady równego
traktowania wykonawców, proporcjonalności oraz zbytniego formalizmu; uznaniu,że
wykonawcy nie złożyli pełnomocnictwa o treści wskazanej w ogłoszeniu oraz nadmiernie
formalnych i niespełnianych wymogów co do formy i treści pełnomocnictwa wskazanych w
ogłoszeniu Izba uznała,że nie zasługująone na uwzględnienie.
Na wstępie Izba wskazuje, w odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 7 ustawy Pzp, iż
przepis te zawiera trzy ustępy, w tym reguluje w ust. 3 kwestie związane z udzieleniem
zamówienia, tj. związane z czynnością, która w przedmiotowym postępowaniu nie miała
miejsca.
Izba wskazuje, iżobowiązkiem Odwołującego jest precyzyjne sformułowanie zarzutu.
Jest to wynikiem faktu,że ocena naruszenia przez Zamawiającego określonych w odwołaniu
przepisów ustawy Pzp jest każdorazowo rozpatrywana w zakresie dokonanej przez
Zamawiającego czynności. Tym samym to wskazane przez Odwołującego podstawy
faktyczne decydująo potwierdzeniu, bądźnie potwierdzeniu zarzutu podniesionego w

ramach wniesionegośrodka ochrony prawnej. Wszakże zgodnie z art. 180 ust. 3 ustawy Pzp
odwołanie powinno wskazywaćczynnośćlub zaniechanie czynności zamawiającego, której
zarzuca sięniezgodnośćz przepisami ustawy, zawieraćzwięzłe przedstawienie zarzutów,
określaćżądanie oraz wskazywaćokoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie
odwołania.
Wobec niedoprecyzowania w treści odwołania oraz w toku rozprawy przez
Odwołującego, które przepisy zawarte w art. 7 ustawy Pzp zostały naruszone przez
Zamawiającego, oraz wobec braku doprecyzowania w wyniku jakich czynności doszło do ich
naruszenia Izba uznała, iżw przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego nie doszło do naruszenia powyższego przepisu w całości. Jednakże biorąc pod
uwagęsposób sformułowania zarzutu Izba uznała, iżna skutek odniesienia sięw treści
odwołania do kwestii naruszenie zasady równego traktowania wykonawców, przedmiotem
zarzutu jest art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Ponadto wskazanie przez Odwołującego w odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 25
ustawy Pzp, co wynika z analizy uzasadnienia odwołania, iżw ogłoszeniu o zamówieniu
zostały zawarte nadmiernie formalistyczne i niespełnialne wymogi, co do formy i treści
pełnomocnictwa wskazuje,że zarzut ten dotyczy treści ogłoszenia. Wobec powyższego Izba
uznała powyższy zarzut za spóźniony.
W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 23 ust. 2 ustawy Pzp, który reguluje kwestie
związane z wspólnym ubieganiem sięwykonawców o udzielenie zamówienia publicznego
Izba wskazuje, iżewentualne naruszenie powyższego przepisu jestściśle powiązane z
ocenąprzez Zamawiającego treści dołączonych do wniosku pełnomocnictw orazściśle
powiązany z zarzutem naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.
Tym samym, wobec uznania przez Izbę, iżwykluczenie przez Zamawiającego
Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp było czynnością
uprawnionąnie doszło tym samym do naruszenia zasad udzielania zamówieńpublicznych, w
tym zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji wyrażonych w art. 7
ust. 1 ustawy Pzp.
Tym samym Izba uznała ponadto, iżw przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego art. 23 ust. 2 i art.
25 ustawy Pzp.

II. W odniesieniu do zarzutu dotyczącego naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust.
2 pkt 4 ustawy Pzp poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i uznanie,że wykonawca
podlega wykluczeniu gdyżnie złożył dokumentu pełnomocnictwa Izba uznała, iżnie
zasługuje on na uwzględnienie.

Skład orzekający Izby dokonał następujących ustaleńfaktycznych w odniesieniu do
ww. zarzutu.
Po pierwsze Izba ustaliła, iżw ramach przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyli
wykonawcy wspólnie ubiegający sięo udzielenie zamówienia publicznego w składzie
Budimex S.A. (Lider), Tchas Polska Spółka z o.o. oraz Eiffage Budownictwo Mitex S.A.
Po drugie Izba ustaliła,że Zamawiający w sekcji III pkt 1.3) ppkt 2 oraz sekcji VI pkt 3)
ppkt 13 ogłoszenia o zamówieniu wskazał, iżw przypadku wykonawców wspólnie
ubiegających sięo udzielenie zamówienia, wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w
przedmiotowym postępowaniu należało złożyćdokument ustanawiający Pełnomocnika do
reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w
postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Pełnomocnictwo
powinno byćpodpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania poszczególnych
wykonawców i w formie oryginału lub kopii poświadczonej notarialnie powinno zostać
złożone wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zamawiający
dopuścił aby pełnomocnictwo mogło byćudzielone w szczególności:
1) łącznie przez wszystkich wykonawców (jeden dokument);
2) oddzielnie przez każdego z nich (tyle dokumentów ilu wykonawców).
Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu wskazał również, iżw każdym jednak
przypadku w treści dokumentu /pełnomocnictwa/ należało wymienićwszystkich wykonawców
wspólnie ubiegających sięo udzielenie przedmiotowego zamówienia i wskazaćich
pełnomocnika.
Po trzecie Izba ustaliła,że wykonawcy Tchas Polska Spółka z o.o. oraz Eiffage
Budownictwo Mitex S.A. na podstawie dwóch pełnomocnictw z dnia 20.09.2010 r. udzielili
wykonawcy Budimex S.A. pełnomocnictwa m.in. do złożenia wniosku w przedmiotowym
postępowaniu, ustanawiając jednocześnie Odwołującego pełnomocnikiem wykonawców
wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia publicznego.
Izba ustaliła ponadto, iżzłożony przez Odwołującego wniosek został podpisany przez
pana Marcina S działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 18.08.2010 r.
podpisanego przez Dariusza Blochera – Prezesa Zarządu Budimex S.A. W powyższym
pełnomocnictwie Budimex S.A., zwana dalej „mocodawcą” lub „spółką” udzieliła
pełnomocnictwa
do
jednoosobowego
reprezentowania
spółki
w
przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Z ustaleńpoczynionych w oparciu o dokumentacjępostępowania wynika, iż
Zamawiający pismem z dnia 08.10.2010 r. wezwał Odwołującego na podstawie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp m.in. do uzupełnienia pełnomocnictwa upoważniającego osobę, która podpisała
wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu do reprezentowania wykonawców

wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia publicznego. W uzasadnieniu
Zamawiający wskazał, iżpełnomocnictwo z dnia 18.08.2010 r. obejmuje szerszy zakres
umocowania, niżpełnomocnictwo udzielone Liderowi konsorcjum przez pozostałych
wykonawców, jak równieżzostało wystawione z datąwcześniejsząniżpełnomocnictwa
udzielone na rzecz Lidera konsorcjum oraz obejmuje umocowanie do działania wyłącznie w
imieniu Lidera – Budimex S.A.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Odwołujący złożył wyjaśnienia wskazując, iż
przedłożone wraz z wnioskiem pełnomocnictwa, w tym pełnomocnictwo z dnia 18.08.2010 r.
sązgodne z zapisem ogłoszenia o zamówieniu (sekcja III pkt 1.3. ppkt 2 lit. b).
Ponadto Odwołujący wraz z powyższym pismem przedłożył oświadczenie podpisane
przez przedstawicieli Tchas Polska Spółka z o.o. oraz Eiffage Budownictwo Mitex S.A.
potwierdzające, ze pełnomocnictwo z dnia 18.08.2010 r. odpowiada zakresowi umocowania
udzielonego przez te podmiotu Liderowi konsorcjum – Budimex S.A., a także jest zgodne z
zawartąprzez Budimex S.A., Tchas Polska Spółka z o.o. oraz Eiffage Budownictwo Mitex
S.A. umowa konsorcjum w celu złożenia wspólnej oferty i wspólnej realizacji
przedmiotowego zamówienia.
Zamawiający pismem z dnia 22.10.2010 r. poinformował Odwołującego, iżna skutek
nie uzupełnienia pełnomocnictwa wykluczył wykonawcęz postępowania na podstawie art. 24
ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.
W ocenie Izby treśćzłożonego wraz z wnioskiem pełnomocnictwa z dnia 18.08.2010 r.
udzielonego panu Marcinowi S wskazuje, iżBudimex S.A. umocował tęosobędo
reprezentowania mocodawcy, tj. Budimex S.A. w zakresie szeregu czynności w ramach
przedmiotowego postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w tym podpisania
wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W dalszej kolejności należy wskazać,
iżpozostali uczestnicy konsorcjum, tj. Tchas Polska Spółka z o.o. oraz Eiffage Budownictwo
Mitex S.A ustanowili na podstawie dwóch pełnomocnictw z dnia 20.09.2010 r. Liderem
wykonawcęBudimex S.A., w tym m.in. do złożenia wniosku oraz składania wszelkich
oświadczeńwoli i dokumentów.
W ocenie Izby powyższe uprawnienia, tj. m.in. uprawnienie do działania przez
ustanowionego przez siebie pełnomocnika lub pełnomocników, wynikające z treści dwóch
wskazanych wyżej pełnomocnictw z dnia 20.09.2010 r. wskazuje, iżLider - pełnomocnik
konsorcjum (Budimex S.A.) był uprawniony nie tylko do ustanawiania dalszych
pełnomocników ale równieżdo posługiwania sięw ramach udzielonego umocowania
pełnomocnikami, których ustanowienie nastąpiło przed datąudzielenia pełnomocnictwa z
dnia 20.09.2010 r. Powyższe wynika jednoznacznie z treści pełnomocnictwa z dnia
20.09.2010 r. Tym samym nie sposób uznać, wbrew twierdzeniom Zamawiającego, iżna
brak umocowania wpływ ma data udzielenia pełnomocnictwa panu Marcinowi Sawickiemu.

Wszakże udzielenie pełnomocnictwa jest czynnościąwywołująca skutki na przyszłość(pro
futuro
), jednakże mocodawcy udzielający pełnomocnictwa z prawem substytucji mogą
rozszerzyćw treści dokumentu umocowanie do działania równieżna ustanowionych
wcześniej pełnomocników, co miało miejsce w niniejszym stanie faktycznym. Wszakże prawo
substytucji nie ogranicza pełnomocnika do korzystania jedynie z ustanowionych po
udzielenie pełnomocnictwa substytucyjnego pełnomocników, gdyżfakt, czy pełnomocnik
substytucyjny został ustanowiony po jego udzieleniu, czy teżprzed udzieleniem jest
zdarzeniem irrelewantnym w odniesieniu do skutków jakie niesie ze sobąfakt udzielenia
takiego prawa pełnomocnikowi. Otóżw takim wypadku mocodawca jużw momencie
udzielenia pełnomocnictwa z prawem substytucji może miećświadomość, iżpełnomocnik,
któremu udziela prawa do jego reprezentowania, działa przez pełnomocników, w tym
pełnomocników stałych lub ustawowych, co w takim wypadku należy odczytaćjako
rozciągnięcie skutków umocowania równieżna te osoby. Sytuacja taka nie stoi w
sprzeczności z instytucjąsubstytucji. Istotnym jedynie w tym względzie jest ustalenie w toku
dokonywanych przez pełnomocników substytucyjnych czynności, czy zakres ich
umocowania obejmuje prawo do dokonywania określonych czynności. W takim wypadku
zakres umocowania pełnomocnika substytucyjnego, przy uwzględnieniu dokonywanej
czynności prawnej, nie może byćwęższy niżzakres umocowania określony w
pełnomocnictwie udzielonym mocodawcy pełnomocnika substytucyjnego. Tym samym
istotne znaczenie ma w tym wypadku wykładnia złożonych w treści pełnomocnictw
oświadczeńwoli.
W przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie ogłoszenie
o zamówieniu precyzowało jeden z istotnych elementów treści pełnomocnictwa wskazując,że w każdym jednak przypadku w treści dokumentu /pełnomocnictwa/ należało wymienić
wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie przedmiotowego
zamówienia i wskazaćich pełnomocnika. Wobec powyższego każdorazowo z treści
pełnomocnictwa winno wynikać, w czyim imieniu działa pełnomocnik, tj. treść
pełnomocnictwa powinna wskazywaćwszystkich wykonawców wspólnie ubiegających sięo
udzielenie przedmiotowego zamówienia. Wbrew zarzutom podniesionym w treści odwołania
przez Odwołującego, takiego wymogu nie sposób uznaćjako przejawu nadmiernego
formalizmu ze strony Zamawiającego. To w czyim imieniu i na czyjąrzecz działa
ustanowiony pełnomocnik jest istotnym elementem treści pełnomocnictwa w kontekście
oceny skuteczności dokonywanych przez niego czynności prawnych. Zatem, w niniejszym
przypadku, z treści pełnomocnictwa każdorazowo winno wynikać, iżpełnomocnik działa w
imieniu Tchas Polska Spółka z o.o., Eiffage Budownictwo Mitex S.A. oraz Budimex S.A. W
ocenie Izby wymóg ten jest wymogiem merytorycznym, co do treści pełnomocnictwa, gdyż
określa on istotne postanowienia tego pełnomocnictwa. Nie sposób uznaćten wymóg za

wymóg formalny, jak równieżnie sposób uznać, iżjego nie spełnienie nie ma wpływu na
zakres umocowania pełnomocnika. Potwierdza to podniesiona w toku rozprawy przez
Zamawiającego teza, iżw swojej decyzji o wykluczeniu odniósł sięrównieżdo merytorycznej
treści pełnomocnictwa. Izba ustaliła, iżZamawiający w zawiadomieniu Odwołującego o
wykluczeniu z postępowania zawartego w piśmie z dnia 22.10.2010 r. wskazał m.in.,że: „(..)
pełnomocnictwo udzielone w dniu 18.08.2010 r. Panu Marcinowi Sawickiemu przez Prezesa
Zarządu Spółki Akcyjnej BUDIMEX z siedzibąw Warszawie (…) i obejmuje umocowanie do
działania wyłącznie w imieniu spółki akcyjnej BUDIMEX, a nie w imieniu Konsorcjum w/w
firm”.
Z treści pełnomocnictwa z dnia 18.08.2010 r. udzielonego na rzecz pana Marcina S nie
wynika, iżzostał on umocowany do działania w imieniu wykonawców wspólnie ubiegających
sięo udzielenie zamówienia publicznego. Wprost przeciwnie, z treści powyższego
pełnomocnictwa wyraźnie wynika, iżosoba umocowana (pan Marcin S) działa tylko i
wyłącznie w imieniu Budimex S.A. Oznacza to, iżpełnomocnik ten nie został umocowany do
reprezentowania wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie
zamówienia publicznego i tym samym podpisując wniosek o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu był umocowany jedynie do działania w imieniu na rzecz wykonawcy Budimex
S.A. Biorąc pod uwagęfakt, iżz treści złożonego w postępowaniu wniosku wynika, iżjest on
składany przez wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia
publicznego należy wskazać, iżpod względem podmiotowym, tj. dotyczącym faktu w czyim
imieniu pełnomocnik może działać, zakres pełnomocnictwa z dnia 18.08.2010 r. jest węższy
niżzakres podmiotowy pełnomocnictwa z dnia 20.09.2010 r. Powyższe wskazuje również, iż
podpisując wniosek w imieniu Tchas Polska Spółka z o.o., Eiffage Budownictwo Mitex S.A.
oraz Budimex S.A przekroczył on zakres umocowania, gdyżjego uprawnienie do
reprezentowania w postępowaniu było ograniczone jedynie do wykonawcy Budimex S.A.
Należy równieżwskazać, iżanaliza pełnomocnictwa z dnia 18.08.2010 r. wskazuje, iż
wielce prawdopodobnym jest,że Budimex S.A. ustanowił pana Marcina S pełnomocnikiem,
którego czynności miały zmierzaćdo zawarcia konsorcjum z innymi podmiotami i wraz z nimi
złożenia wniosku w przedmiotowym postępowaniu. Na powyższe mogąwskazywaćzapisy
pełnomocnictwa z dnia 18.08.2010 r. dotyczące uprawnieńdo podpisania umowy o
poufności oraz prowadzenia negocjacji. W szakle w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonego w trybie przetargu ograniczonego brak jest wspomnianych wyżej
czynności.
Nie ulega wątpliwości, iżzłożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
stanowi jednostronnączynnośćprawną. Złożenie wniosku nie wymaga bowiem akceptacji ze
strony zamawiającego. Jedynie upoważnia go do badania takiego wniosku pod względem
dochowania wymaganej formy, zgodności z przepisami o reprezentacji, jak równieżoceny,

czy złożone wraz z wnioskiem dokumenty potwierdzająspełnianie przez wykonawcę
warunków udziału w postępowaniu. Wobec powyższego do tego rodzaju czynności będzie
miał zastosowanie wprost art. 104 ustawy Kodeksu cywilnego, w związku z art. 14 ustawy
Pzp, który stanowi,że jednostronna czynnośćprawna dokonana w cudzym imieniu bez
umocowania lub z przekroczeniem jego zakresu jest nieważna. Jak wynika z powyższej
normy prawnej czynnośćtaka jest bezwzględnie nieważna bez możliwości jej
konwalidowania. W odniesieniu do powyższego należy wskazać, na tezęzawartąw uchwale
Sądu Najwyższego z dnia 27 lipca 1989 roku sygn. akt III CZP 69/98, w której skład Sądu
wskazał,że: oświadczenie o odwołaniu darowizny, złożone przez osobęnie mającądo tego
umocowania od darczyńcy, jest - gdy obdarowany nie wyraził zgody na działanie tej osoby
bez pełnomocnictwa - czynnościąprawnąbezwzględnie nieważną(art. 104, 900 k.c.), i stąd,
przez późniejsze pełnomocnictwo nie może ono byćkonwalidowane.
Izba wskazuje, wbrew twierdzeniom Odwołującego podniesionym w toku rozprawy,że
z treści udzielonego panu Marcinowi S pełnomocnictwa z dnia 18.08.2010 r. nie wynika wola,
aby pełnomocnik działał w imieniu wszystkich wykonawców ubiegających sięo udzielenie
zamówienia. Należy równieżwskazać, iżdo pełnomocnika w osobie pana Marcina
Sawickiego nie majązastosowania reguły dotyczące organów zarządzających osób
prawnych, w tym spółek kapitałowych prawa handlowego. Czym innym jest działanie
zarządu w imieniu spółki kapitałowej prawa handlowego, gdyżjest on organem
zarządzającym uprawnionym z mocy ustawy do działania w imieniu i na rzecz spółki, czym
innym jest ustanowienie pełnomocnika na podstawie czynności prawnej, której zakres należy
oceniaćna podstawie wykładani dokumentu pełnomocnictwa. Treśćtego dokumentu winna
określaćzakres umocowania. Wskazuje to, iżuprawniony z mocy prawa do reprezentowania
Lidera konsorcjum zarząd udzielił pełnomocnictwa osobie fizycznej jedynie do
reprezentowania Lidera konsorcjum, choćbył uprawniony do udzielenia pełnomocnictwa do
reprezentowania całego konsorcjum. Otóżczynnośćprawna w postaci złożenia w
przedmiotowych postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wniosku, dokonana
przez przedstawiciela działającego w cudzym imieniu, opiera się, zgodnie z treściąart. 96
ustawy Kodeks cywilny, na oświadczeniu reprezentowanego, tj. pełnomocnictwie i tym
samym jego wykładnia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii zakresu jego
umocowania.
Nieważnośćczynności prawnej polegającej na złożeniu wniosku o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu poskutkowało wykluczeniem Odwołującego z postępowania na
podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, gdyżstawa Pzp nie przewiduje innych
konsekwencji związanych z takimi okolicznościami.

Tym samym Izba uznała, iżw niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez
Zamawiającego art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp wskutek wykluczenia Odwołującego z
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

III. W odniesieniu do zawartych w odwołaniu zarzutów dotyczących naruszenia art. 38
ustawy Kodeks cywilnego i art. 368 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych (poprzez ich
pominięcie w całości i nie uznanie,że pełnomocnikiem parterów konsorcjum jest osoba
prawna działająca przez swój organ), art. 96 ustawy Kodeks cywilny poprzez jego
niewłaściwe zastosowanie i uznanie,że dalszy pełnomocnik lidera konsorcjum będącego
pełnomocnikiem konsorcjum musi miećtakże oddzielne pełnomocnictwa od innych członków
– partnerów konsorcjum oraz art. 104 ustawy Kodeks cywilny (poprzez jego wadliwe
zastosowanie i uznanie,że czynności dalszego pełnomocnika lidera będącego jednocześnie
pełnomocnikiem konsorcjum sąnieważne, gdyżnie posiadał on stosownego umocowania)
Izba wskazuje, iżnie zasługująone na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy Pzpśrodki ochrony prawnej określone w niniejszym
dziale przysługująwykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma
lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieśćszkodęw
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Tym samym Krajowa Izba Odwoławcza nie jest organem uprawnionym do orzekania w
zakresie przepisów innych ustaw niżustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych. Wskazane przez Odwołującego przepisy mogąbyćjedynie wskazane w
powiązaniu z przepisami ustawy Pzp lub stanowićelement argumentacji prawnej związanej z
naruszeniem przepisów ustawy Pzp. Izba wskazuje, iżOdwołujący formułując zarzut
naruszenia przez Zamawiającego art. 38 ustawy Kodeks cywilny oraz art. 368 § 1 ustawy
Kodeks spółek handlowych nie wskazał na powiązanie powyższego zarzutu z zarzutami
dotyczącymi przepisów ustawy Pzp. Nie mogązaśone stanowićprzedmiotu samodzielnych
zarzutów.
W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 96 oraz art. 104 ustawy Kodeks cywilny Izba
wskazuje, iżpowyższe zarzut podniesione w treści odwołania należy odnieśći powiązaćz
zarzutem naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, gdyżz pisma z
dnia 22.10.2010 r. (zawiadomieni wykonawcy o wykluczeniu z postępowania) wynika, iż
powyższe przepisy były podstawądo podjęcia przez Zamawiającego decyzji o wykluczeniu
Odwołującego z postępowania. Jednakże biorąc pod uwagęfakt, iżIzba nie stwierdziła
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp, w tym równieżart. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Pzp, powyższe zarzuty równieżnie uległy potwierdzeniu. Uzasadnienie w zakresie

powyższych zarzutów zostało zawarte w pkt II dotyczącym zarzutu naruszenia art. 24 ust. 2
pkt 4 ustawy Pzp.
Na marginesie Izba pragnie wskazać, w odniesieniu do argumentacji Odwołującego
zawartej w treści odwołania, iżwskazane przez Odwołującego przepisy ustawy Kodeks
spółek handlowych nie majązastosowania do czynności podejmowanych przez
pełnomocnika, gdyżwniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu został podpisany
przez osobędziałającąna podstawie pisemnego pełnomocnictwa, stanowiącego
oświadczenie reprezentowanego w rozumieniu art. 96 ustawy Kodeks cywilny, nie został zaś
podpisany przez organ wykonawczy osoby prawnej – spółki kapitałowej prawa handlowego,
zatem nie mamy tutaj do czynienia z oświadczeniem woli złożonym przez przedstawiciela
ustawowego – zarząd spółki. Zamawiający wszakże nie kwestionuje uprawnienia do działania
pana Marcina S w imieniu i na rzecz Budimex S.A., lecz jedynie jego uprawnienie do
występowaniu w imieniu i na rzecz pozostałych członków konsorcjum.
Tym samym Izba uznała, iżw niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez
Zamawiającego art. 38, art., 96 oraz 104 ustawy Kodeks cywilny, jak równieżnie doszło do
naruszenia art. 368 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych wskutek wykluczenia
Odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 24
ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

Zgodnie z treściąart. 192 ust. 2 ustawy Pzp Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może miećistotny wpływ na
wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Wobec powyższego stwierdzenie przez Izbę,
iżw przedmiotowym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego art. 7
ust. 1, art. 23 ust. 2, art. 24 ust. 2 pkt 4 oraz art. 25 ustawy Pzp powoduje, iżw
przedmiotowym stanie faktycznym nie została wypełniona hipoteza normy prawnej
wyrażonej w art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.

W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp orzeczono
jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówieńpublicznych, stosownie do wyniku postępowania, oraz w
oparciu o przepisy § 3 pkt 1 oraz § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238).

Przewodniczący:

……………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie