eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2009 › Sygn. akt: KIO/UZP 1026 /09
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2009-08-20
rok: 2009
sygnatury akt.:

KIO/UZP 1026 /09

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska Członkowie: Izabela Kuciak, Luiza Łamejko Protokolant: Przemysław Śpiewak

po rozpoznaniu na rozprawie

w dniu 19 sierpnia 2009 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Konsorcjum Przedsiębiorstwo "UNIPRO-BUD" Spółka z o.o.,
Krzysztof Krawczyk prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Budowlane "WITKA" Krzysztof Krawczyk ul. Komeńskiego 26/8, 82-300 Elbląg
od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego Wojewódzki Szpital Zespolony w Elblągu
ul. Królewiecka 146, 82-300 Elbląg
protestu z dnia 3 lipca 2009 r.

przy udziale wykonawcy xxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie odwołującego,
przy udziale wykonawcy xxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego.

orzeka:
1. oddala odwołanie,


2. kosztami postępowania obciąża Konsorcjum Przedsiębiorstwo "UNIPRO-BUD" Spółka
z o.o., Krzysztof Krawczyk prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Budowlane "WITKA" Krzysztof Krawczyk ul. Komeńskiego 26/8, 82-
300 Elbląg
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4574 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu

uiszczonego

przez Konsorcjum Przedsiębiorstwo
"UNIPRO-BUD" Spółka z o.o., Krzysztof Krawczyk prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Budowlane
"WITKA" Krzysztof Krawczyk ul. Komeńskiego 26/8, 82-300 Elbląg,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) przez Konsorcjum Przedsiębiorstwo "UNIPRO-BUD" Spółka
z o.o., Krzysztof Krawczyk prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą Przedsiębiorstwo Budowlane "WITKA" Krzysztof Krawczyk ul.
Komeńskiego 26/8, 82-300 Elbląg
na rzecz Wojewódzkiego Szpitala
Zespolonego w Elblągu ul. Królewiecka 146, 82-300 Elbląg
stanowiącej
uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika,

3)
dokonaćwpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 5 426 zł 00 gr (słownie: pięćtysięcy czterysta
dwadzieścia sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz Konsorcjum Przedsiębiorstwo
"UNIPRO-BUD" Spółka z o.o., Krzysztof Krawczyk prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Budowlane
"WITKA" Krzysztof Krawczyk ul. Komeńskiego 26/8, 82-300 Elbląg.


U z a s a d n i e n i e


Zamawiający Wojewódzki Szpital Zespolony w Elblągu prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na roboty
budowlane
pn.
„Termomodernizacja
zespołu
budynków
Wojewódzkiego
Szpitala
Zespolonego w Elblągu przy ul. Królewieckiej 146". Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Biuletynie ZamówieńPublicznych pod nr 162726 w dniu 22 maja 2009 r.
W dniu 29 czerwca 2009 r. zamawiający przekazał wykonawcom, w tym
odwołującemu informacjęo wyborze najkorzystniejszej oferty złożonej przez firmę
Kompleksowa Obsługa Budownictwa-Kujawski Sp. z o.o. w Elblągu oraz o odrzuceniu na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zmianami), zwanej dalej Pzp oferty
złożonej przez Konsorcjum: Przedsiębiorstwo "UNIPRO-BUD" Spółka z o.o. oraz Krzysztof
Krawczyk prowadzący działalnośćgospodarcząpod firmąPrzedsiębiorstwo Budowlane
"WITKA" Krzysztof Krawczyk (zwane dalej Konsorcjum UNIPRO-BUD). Zamawiający uznał,że treśćoferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, gdyż
złożony w ofercie dokument (załącznik nr 3 do siwz) pn. "Dyrektywny harmonogram
rzeczowo-finansowy" nie zawiera wymaganych elementów przedmiaru przedmiotu
zamówienia, oznaczonych jako pozycje: D ( w tym poz. 7, 8, 9 i 9.1), H, C i A.
Konsorcjum UNIPRO-BUD wniosło protest dotyczący: czynności: modyfikacji
załącznika nr 3 z naruszeniem przepisu art. 38 ust. 4 Pzp, gdyżinformacja o zmianie treści
załącznika nie została przekazana niezwłocznie odwołującemu, czynności odrzucenia oferty
złożonej przez odwołującego oraz zaniechania odrzucenia oferty złożonej przez firmę
Kompleksowa Obsługa Budownictwa-Kujawski Sp. z o.o. i wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił naruszenie art. 26 ust. 3 i ust. 4, art. 38 ust. 4, art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz
art. 87 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 oraz art. 91 ust. 1 Pzp. Wniósł o powtórzenie czynności oceny
ofert, w szczególności o: ustalenie, iżoferta odwołującego nie podlega odrzuceniu,
o przekazanie odwołującemu zmodyfikowanej treści załącznika nr 3 do siwz i wyznaczenia
dodatkowego terminu do jego złożenia, ewentualnie o wezwanie odwołującego do
uzupełnienia oferty poprzez złożenie załącznika nr 3 odpowiadającego wymaganej przez
zamawiającego treści, o dokonanie wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej,
o odrzucenie oferty wykonawcy Kompleksowa Obsługa Budownictwa - Kujawski Sp. z o.o.
na podstawie art. 89 ust.1 pkt. 2 Pzp, alternatywnie o unieważnienie postępowania z uwagi
na okoliczność, iżodwołującemu nie została przekazana modyfikacja załącznika nr 3.
W uzasadnieniu odwołujący podniósł:
1. zarzuty dotyczące odrzucenia oferty złożonej przez odwołującego.

Na wniosek odwołującego, w oparciu o art. 42 ust. 2 Pzp zamawiający przekazał
odwołującemu specyfikacjęistotnych warunków zamówienia. Zgodnie z postanowieniami
siwz oferta winna zawieraćm.in. "dyrektywny harmonogram rzeczowo-finansowy"
sporządzony zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do siwz. Otrzymany od
zamawiającego wraz ze specyfikacjązałącznik nr 3 nie zawierał elementów wskazanych
przez zamawiającego, stanowiących podstawęodrzucenia oferty. Zgodnie z treściąart. 38
ust 4 Pzp zamawiający modyfikując treśćsiwz (załącznika nr 3), winien był dokonanązmianę
specyfikacji przekazaćniezwłocznie wykonawcom, którym przekazał siwz, a więc
odwołującemu. Zamawiający powyższego obowiązku nie dopełnił, w efekcie odwołujący nie
wiedział o zmianie treści załącznika więc nie mógł sporządzićharmonogramu w sposób
wymagany przez zamawiającego. Odwołujący wskazał na orzecznictwo KIO, w tym wyrok
z dnia 28 listopada 2008 r. sygn. akt KIO/UZP 1294/08 i KIO/UZP 1295/08 oraz wyrok z dnia
29 sierpnia 2008 r. KIO/UZP 844/08. Odwołujący stwierdził,że sporządził ofertęzgodnie
z przekazanąmu przez zamawiającego siwz. Podniósł, iżbłędne sporządzenie załącznika
przez zamawiającego nie może obciążaćodwołującego. Konsekwencjązaniechania przez
zamawiającego wykonania obowiązku przewidzianego w art. 38 ust. 4 Pzp jest brak
możliwości odrzucenia oferty. Zdaniem odwołującego harmonogram rzeczowo-finansowy
(załącznik nr 3) nie stanowi treści oferty w rozumieniu art. 66 §1 k.c., gdyżnie określa
istotnych postanowieńumowy lecz jego treśćjest wypadkowąpozostałych elementów oferty
i może podlegaćuzupełnieniu.
2. zarzuty wobec wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący podniósł,że zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej, której
cena jest wyższa od ceny zaoferowanej przez odwołującego o 311.169,24 zł, w związku
z czym dokonany wybór narusza przepis art. 91 ust.1 Pzp. Przywołał orzecznictwo KIO -
wyrok z dnia 20.10.2008 r. sygn. akt KIO/UZP 1077/08, wyrok z dnia 30.10.2008 r. sygn. akt
KIO/UZP 1113/08. Odwołujący zarzucił także, iżoferta złożona przez firmęKompleksowa
Obsługa Budownictwa-Kujawski Spółkęz o.o. zawiera niekompletny załącznik nr 3, który nie
zawiera elementu D pozycja 9.1, podobnie jak oferta odwołującego. Ponadto wykonawca ten
nie przedłożył wymaganych referencji na potwierdzenie spełniania warunku dotyczącego
posiadanego doświadczenia, wobec czego oferta ww. wykonawcy powinna zostać
odrzucona.
Zamawiający oddalił protest. Wyjaśnił,że nażadnym etapie postępowania nie
modyfikował treści załącznika nr 3. Załącznik nr 3 Dyrektywny harmonogram rzeczowo-
finansowy stanowi element oferty, nie jest dokumentem wymaganym na potwierdzenie
spełniania warunków udziału w postępowaniu i jako taki nie podlega uzupełnieniu na
podstawie art. 26 ust. 3 Pzp. Jest to bardzo istotny dokument, na podstawie którego
zamawiający będzie dokonywał rozliczenia inwestycji z podmiotem współfinansującym.

Ponadto, zamawiający uznał,że nie ma podstaw do odrzucenia oferty złożonej przez
wykonawcęKompleksowa Obsługa Budownictwa Kujawski Sp. z o.o. Zgodnie
z wprowadzonymi w dniu 08.06.2009r. zmianami i uzupełnieniami do przedmiarów robót ww.
wykonawca w załączniku nr 3 element D uwzględnił wprowadzone zmiany, poprzez dodanie
pozycji 10, natomiast pozycja 9.1 „inne roboty towarzyszące termonodernizacji” została
określona jako pozycja 10.1. Nie ma teżpodstaw do kwestionowania prawdziwości
złożonych przez ww. wykonawcędokumentów referencyjnych.
Konsorcjum "UNIPRO-BUD" wniosło odwołanie od oddalenia protestu. Odwołujący
podtrzymał w odwołaniu zarzuty dotyczące czynności odrzucenia oferty odwołującego
i nierównego traktowania wykonawców oraz wniósł o nakazanie powtórzenia czynności
oceny ofert, uznanie,że oferta odwołującego nie podlega odrzuceniu, a oferta złożona przez
firmęKompleksowa Obsługa Budownictwa - Kujawski Sp. z o.o. podlega odrzuceniu,
alternatywnie - o unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia z powodu nie
przekazania odwołującemu modyfikacji załącznika nr 3 do siwz. W uzasadnieniu odwołujący
powtórzył argumentacjęzawartąw proteście w zakresie podniesionych zarzutów
oraz dodatkowo wskazał,że argumentacja, iżzamawiający nie modyfikował treści załącznika
nr 3 nie odpowiada rzeczywistemu stanowi faktycznemu. Zamawiający winien był podjąć
czynności wyjaśniające wobec rozbieżności pomiędzy złożonym przez odwołującego
harmonogramem i zmienionąspecyfikacjąw oparciu o art. 87 ust.1 Pzp, bądźteżwezwać
odwołującego na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp do uzupełnienia załącznika. Odwołujący
podniósł również,że załącznik nr 3 złożony przez wykonawcęKompleksowa Obsługa
Budownictwa-Kujawski Spółkęz o.o. nie zawiera elementu D pozycja 9.1, a mimo to został
uznany przez zamawiającego za prawidłowy, co stanowi o nierównym traktowaniu
wykonawców w postępowaniu.

Krajowa Izba Odwoławcza, w wyniku analizy dokumentów przedłożonych do akt
sprawy, oryginalnej dokumentacji postępowania oraz wyjaśnień stron postępowania
odwoławczego złożonych na rozprawie, ustaliła i zważyła, co następuje:


Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.


KIO stwierdziła,że odwołujący legitymuje sięinteresem prawnym w rozumieniu
art. 179 ust. 1 Pzp. Odwołujący złożył ofertęz najniższącenąspośród trzech złożonych
ofert, a zatem biorąc pod uwagęjedyne kryterium oceny ofert ustalone w przedmiotowym

postępowaniu - cena 100% Izba uznała,że interes prawny odwołującego w uzyskaniu
zamówienia mógłby doznaćuszczerbku w przypadku potwierdzenia się, iżzamawiający
naruszył wskazane przepisy ustawy Pzp poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty
odwołującego. Odwołujący utraciłby w ten sposób możliwośćuzyskania przedmiotowego
zamówienia.

W przedmiotowym postępowaniu zamawiający w pkt 3.1 siwz opisał przedmiot
zamówienia, poprzez wskazanie, w formie tabeli, poszczególnych elementów robót
budowlanych z podziałem na „bloki”. Dokładnie w tym samym układzie zamawiający
opracował „formularz cenowy” oraz „dyrektywny harmonogram rzeczowo-finansowy”, które
wykonawcy mieli obowiązek złożyćw ofercie. W pkt 3.2 siwz zamawiający wymienił także
dokumenty, w których został opisany przedmiot zamówienia, w tym projekt budowlany,
ekspertyzy, ogólne warunki techniczne wykonania i odbioru robót, przedmiary.
Stosownie do treści pkt 10.5 lit e siwz „dyrektywny harmonogram rzeczowo-finansowy”
powinien byćsporządzony zgodnie ze wzorem opracowanym przez zamawiającego jako
załącznik nr 3 do siwz. Zamawiający zamieścił przy tym uwagę, iż:
-

w harmonogramie należy podaćwartośćprzerobu dla elementów składowych
(oznaczonych liczbami) jak i elementów głównych przedmiotu zamówienia
(oznaczonych literami),
-

wartości przerobu dla elementów składowych przedmiotu zamówienia należy
wpisywaćw polach oznaczonych kolorem zielonym (pożądany okres realizacji),
-

wartości przerobu dla elementów głównych przedmiotu zamówienia należy wpisywać
w polach oznaczonych koloremżółtym (pożądany okres realizacji),
-

wartośćprzerobu łącznego w okresie pierwszych 6. miesięcy realizacji robót nie
może przekroczyćkwoty 1.300.000,00 PLN netto.
W toku rozprawy zamawiający wyjaśnił,że we wzorze harmonogramu zostały
oznaczone kolorem zielonym iżółtym pola, odpowiadające poszczególnym miesiącom w 18 -
miesięcznym okresie realizacji zamówienia, które wykonawcy powinni wypełnićpoprzez
podanie w nich wartości przerobu (wykonania) elementów składowych robót, elementów
głównych oraz przerobu łącznego, z zastrzeżeniem,że wartośćprzerobu łącznego w okresie
pierwszych 6 miesięcy realizacji robót nie może przekroczyćkwoty 1 300 000,00 PLN netto.
Wszystkie pozycje harmonogramu podlegały następnie zsumowaniu. Powyższe oznacza,że czas i terminy realizacji poszczególnych elementów robót zostały określone przez
zamawiającego i nie mogły byćindywidualnie wskazywane przez wykonawców.
Obowiązkiem wykonawców było natomiast rozpisanie w tych terminach wartości
wykonanych robót w rozbiciu na poszczególne miesiące.

Strony potwierdziły na rozprawie,że odwołujący złożył do zamawiającego wniosek
o wydanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W odpowiedzi na ten wniosek
w dniu 4 czerwca 2009 r. zamawiający przekazał odwołującemu dokumentacjęprzetargową
dotyczącąprzedmiotowego postępowania, co odwołujący potwierdził złożonym podpisem.
W dniu 8 czerwca 2009 r. zamawiający przesłał odwołującemu wyjaśnienia treści siwz,
w tym zmiany i uzupełnienia przedmiarów robót dokonane w odpowiedzi na pytania
wykonawców. W toku rozprawy odwołujący potwierdził fakt otrzymania powyższych zmian
przedmiarów dotyczących przedmiotu zamówienia oraz wskazał,że dokonane zmiany
w przedmiarach nie pociągnęły za sobądokonania przez zamawiającego zmian w załączniku
nr 3 zawierającym wzór harmonogramu.
Odwołujący złożył ofertę, w której zawarł harmonogram rzeczowo-finansowy nie
zawierający pozycji: D ( w zakresie poz. 7, 8, 9 i 9.1), H, C i A tj. łącznie 37 elementów robót
wskazanych we wzorze harmonogramu (załącznik nr 3). W toku rozprawy odwołujący
wyjaśnił,że w złożonym harmonogramie nie podsumował wartości pozycji „razem”, ponieważ
harmonogram nie zawierał wszystkich pozycji, a zatem suma podanych w harmonogramie
wartości składowych nie odpowiadałaby wartości „razem” wynikającej z formularza
cenowego ani teżcenie za wykonanie przedmiotu zamówienia podanej w formularzu
ofertowym. Odwołujący potwierdził również,że wartości elementów robót zawarte
w formularzu cenowym (załącznik nr 2 do siwz) powinny odpowiadaćdokładnie wartości
wskazanej w odpowiednich pozycjach harmonogramu.

W tak ustalonym stanie faktycznym Izba zważyła, co następuje.

Złożone przez obie strony w toku rozprawy wyjaśnienia potwierdzają, iżzamawiający
nie dokonywał w toku postępowania modyfikacji treści załącznika nr 3 do siwz,
w szczególności w zakresie pozycji, których brak stanowił podstawęodrzucenia oferty
odwołującego jako niezgodnej z treściąsiwz. Z uwagi na powyższe, nie można podzielić
zarzutu naruszenia przez zamawiającego przepisu art. art. 38 ust. 4 Pzp. Fakt ten został
ustalony w sposób niebudzący wątpliwości. Niezgodnośćtreści złożonego harmonogramu
z wymaganiami siwz powstała zatem nie na skutek modyfikacji formularza przez
zamawiającego, ale w wyniku pominięcia jednej z trzech stron formularza. W toku
postępowania zamawiający nie wykazał faktu przekazania odwołującemu kompletu
dokumentacji przetargowej. Odwołujący równieżnie udowodnił,że brak jednej strony
w harmonogramie wynikał z przekazania przez zamawiającego niekompletnego załącznika.
Niezależnie od powyższego Izba ustaliła, na podstawie wyjaśnieńodwołującego,
iż„odwołujący nie sumował kwot podanych w harmonogramie, ponieważbiorąc pod uwagę
jego niekompletność, suma nie zgadzałaby sięz kwotąpodanąw formularzu cenowym

i w ofercie”,że odwołujący przygotowując ofertęzdawał sobie sprawęz braku części
formularza, mimo to nie wystąpił do zamawiającego o wyjaśnienie tej kwestii, nie skorzystał
z możliwości pozyskania formularza ze strony internetowej zamawiającego, jak równieżnie
dopisał samodzielnie brakujących pozycji, które z łatwościąmógł ustalićna podstawie tabeli
zamieszczonej w pkt 3.1 siwz opisującej przedmiot zamówienia lub formularza cenowego
(załącznik nr 2 do siwz). W toku rozprawy odwołujący przyznał,że pozycje te sądokładnie
takie same i wręcz należało przenieśćwartości z poszczególnych pozycji formularza
cenowego do takich samych pozycji harmonogramu, z tym,że w rozbiciu na miesiące
realizacji. W związku z powyższym Izba uznała,że odwołujący nie dochował należytej
staranności w zakresie przygotowania oferty, która jest wymagana od podmiotu działającego
w obrocie gospodarczym w sposób profesjonalny. Nie usprawiedliwia niezachowania
należytej staranności równieżokoliczność,że odwołujący przygotowywał i złożył ofertętuż
przed upływem terminu składania ofert. Biorąc pod uwagępowyższe, brak jest podstaw do
twierdzenia,że odwołujący poniósł konsekwencje popełnionego przez zamawiającego błędu
w postaci odrzucenia złożonej oferty.

Odnosząc siędo, podniesionego przez odwołującego, zarzutu dotyczącego
naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez odrzucenie oferty złożonej przez odwołującego,
Izba uznała zarzut powyższy za niezasadny. Izba uznała przy tym,że braki
w harmonogramie odwołującego nie mogąpodlegaćpoprawieniu przez zamawiającego jako
„inne omyłki” polegające na niezgodności oferty ze specyfikacjąistotnych warunków
zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty, stosownie do art. 87 ust. 2 pkt 3
Pzp.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treśćnie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2
pkt 3 Pzp. Art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp stanowi,że zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki
polegające na niezgodności oferty ze specyfikacjąistotnych warunków zamówienia,
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty, niezwłocznie zawiadamiając o tym
wykonawcę, którego oferta została poprawiona. Jak to podkreślono w publikacji Urzędu
ZamówieńPublicznych „Prawo ZamówieńPublicznych po nowelizacji z dnia 4 września 2008
r.” pod red. J. Sadowego, Warszawa 2008, str. 117 i nast. „Ustawa dopuszcza również
poprawianie innych omyłek polegających na niezgodności oferty ze specyfikacjąistotnych
warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty (art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy). Poprawianie omyłek na podstawie cyt. przepisu dotyczy omyłek nie mających
charakteru oczywistego oraz niekoniecznie odnosi siędo ceny, a więc może dotyczyć
równieżinnych elementów złożonej oferty. (... ) Na podstawie cyt. przepisu można poprawić
omyłkę, która nie powoduje istotnych zmian w treści oferty. Dopuszczalne wydaje się

dokonanie zmian w sytuacji, jeżeli z okoliczności wynika zamiar złożenia przez wykonawcę
oferty zgodnie z wymaganiami zamawiającego oraz poprawienie omyłki nie ingeruje
w sposób istotny w treśćoferty, tj. nie powoduje konieczności znaczącej ingerencji ze strony
zamawiającego lub nie dotyczy jej istotnych postanowień."
Wświetle treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia harmonogram rzeczowo-
finansowy stanowi częśćoferty wykonawcy tj. oświadczenie wskazujące w sposób
szczegółowy jakie wartości elementów robót, stanowiących łącznie przedmiot zamówienia,
zostanązrealizowane przez wykonawcęw określonych przez zamawiającego terminach
i z zachowaniem wymogu maksymalnej wartości robót za okres pierwszych 6 miesięcy.
W harmonogramie należało wpisaćwartośćnetto dla każdej z kilkudziesięciu pozycji wraz
z kwotąwynikającąz podsumowania wartości netto. Należało równieżpodaćdla każdej
pozycji harmonogramu wartośćprodukcji budowlano-montażowej w podziale miesięcznym
okresu realizacji. Jak słusznie podniósł zamawiający, oświadczenie wykonawcy
w powyższym zakresie należy uznaćza istotny element oferty, określający szczegółowy
sposób rozliczenia z wykonawcąwartości wykonywanych robót (ceny). Wymagania w tym
przedmiocie zostały określone przez zamawiającego w związku z udziałem podmiotu
zewnętrznego w finansowaniu inwestycji. Nie złożenie przez odwołującego wymaganego
oświadczenia w formie harmonogramu uwzględniającego cały przedmiot zamówienia –
wszystkie elementy składowych robót, stanowi brak dotyczący treści oferty w stosunku do
wymagańokreślonych przez zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
a tym samym niezgodnośćtreści oferty z treściąsiwz. W ocenie Izby, przepis art. 87 ust. 2
pkt 3 Pzp ma zastosowanie jeżeli niezgodnośćtreści oferty z treściąsiwz ma charakter
omyłki, a jej poprawienie nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty. Wskazane braki w
ofercie odwołującego nie stanowiąomyłki zważywszy,że odwołujący zdawał sobie sprawę,
iżzłożony w ofercie harmonogram nie jest kompletny. Jednocześnie zamawiający nie może
dokonaćsamodzielnego ich poprawienia bez uzyskania od wykonawcy dodatkowych
informacji. Izba ustaliła,że wżadnym innym miejscu oferty nie znajduje sięoświadczenie
odnoszące siędo okoliczności, których wskazania wymagano w harmonogramie.
Wbrew twierdzeniu odwołującego,że braki w harmonogramie polegające na pominięciu
omawianych pozycji dotyczących mogąpodlegaćwyjaśnieniu w trybie art. 87 ust. 1 Pzp
pogląd taki nie znajduje właściwego usprawiedliwienia. Wyjaśnieniu w trybie art. 87 ust. 1
Pzp podlega treśćoferty w przypadku, gdy budzi ona wątpliwości na tyle,że zamawiający
nie może samodzielnie, bez uzyskania wyjaśnieńze strony wykonawcy rozstrzygnąćjaka
jest treśćoferty. Wżadnym razie brak wymaganej treści nie podlega wyjaśnieniu w trybie
art. 87 ust. 1 Pzp, ponieważwyjaśnienie w tym przypadku polegaćmoże jedynie na
uzupełnieniu oświadczenia, co stanowiłoby wprowadzenie do oferty nowej treści.

W konsekwencji takie „wyjaśnienie” stanowiłoby niedozwolonązmianętreści oferty
w rozumieniu art. 87 ust.1 zdanie drugie.
Stwierdzićnależy,że nietrafny jest równieżzarzut naruszenia art. 26 ust. 3 i ust. 4 Pzp.
Załącznik nr 3 „dyrektywny harmonogram rzeczowo – finansowy” nie stanowi oświadczenia
lub dokumentu w rozumieniu art. 25 ust. 1 Pzp, który może podlegaćuzupełnieniu na
podstawie art. 26 ust. 3 Pzp lub wyjaśnieniu w trybie art. 26 ust. 4 Pzp. Harmonogram nie
stanowi bowiem oświadczenia lub dokumentu składanego na potwierdzenie, iżwykonawca
spełnia warunki udziału w postępowaniu, ani teżdokumentu, który potwierdza spełnienie
wymagańzamawiającego dotyczących robót budowlanych będących przedmiotem
zamówienia. Przepis art. 26 Pzp reguluje szczególny tryb postępowania dotyczący wyłącznie
oświadczeńi dokumentów, które zostały określone przez ustawodawcęw sposób
jednoznaczny w treści tego przepisu. Brak jest zatem podstaw do rozszerzającej interpretacji
przepisów art. 26 ust. 3 i 4 Pzp.

Wobec powyższych ustaleńIzba uznała,że zamawiający nie naruszył art. 91 ust. 1
Pzp, poprzez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty droższej niżoferta
odwołującego, gdyżpotwierdziła sięw toku postępowania przesłanka odrzucenia oferty
odwołującego. W konsekwencji, Izba nie znalazła podstaw do stwierdzenia naruszenia przez
zamawiającego przepisu art. 7 ust. 1 Pzp poprzez niezachowanie przez zamawiającego
w przedmiotowym postępowaniu zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.

Biorąc za podstawęstan rzeczy, ustalony w toku postępowania, Izba orzekła,
jak w sentencji, na podstawie art.191 ust.1 Pzp.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy Prawo zamówieńpublicznych stosownie do wyniku postępowania. Izba uwzględniła
koszty wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w wysokości 3 600,00 zł, na podstawie
faktury złożonej do akt sprawy stosownie do brzmienia § 4 ust. 1 pkt 2 lit. rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2007r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 128, poz. 886 ze zm.).

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Elblągu.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie