eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008 › Sygn. akt: KIO/UZP 964/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-09-26
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 964/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Izabela Niedziałek Członkowie: Andrzej Niwicki, Grzegorz Mazurek Protokolant: Magdalena Pazura

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24.09.2008 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia Przedsiębiorstwo
Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o.o., 85-766 Bydgoszcz, ul. Fordońska 353 (Lider);
Rejonowy Zarząd Inwestycji Człuchów Sp. z o.o., 77-300 Człuchów, ul. Średnia 12
od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., 71-682
Szczecin, ul. Golisza 10
protestu z dnia 19 sierpnia 2008 r.

przy udziale xxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
xxx.


orzeka:
1. oddala odwołanie,

2. kosztami postępowania obciąża Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o.o.,
85-766 Bydgoszcz, ul. Fordońska 353 (Lider); Rejonowy Zarząd Inwestycji Człuchów
Sp. z o.o., 77-300 Człuchów, ul. Średnia 12
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości
4 064 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy)

z kwoty wpisu uiszczonego przez Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej
Sp. z o.o., 85-766 Bydgoszcz, ul. Fordońska 353 (Lider); Rejonowy
Zarząd Inwestycji Człuchów Sp. z o.o., 77-300 Człuchów, ul. Średnia 12;

2)
dokonaćwpłaty kwoty 4 767 zł 02 gr (słownie cztery tysiące siedemset
sześćdziesiąt siedem złoty dwa grosze) przez Przedsiębiorstwo Obsługi
Inwestycyjnej Sp. z o.o., 85-766 Bydgoszcz, ul. Fordońska 353 (Lider);
Rejonowy Zarząd Inwestycji Człuchów Sp. z o.o., 77-300 Człuchów, ul. Średnia 12
na rzecz Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., 71-682
Szczecin, ul. Golisza 10
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i kosztów dojazdu;

3)
dokonaćwpłaty kwoty XXX (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP;

4)
dokonaćzwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz Przedsiębiorstwa Obsługi Inwestycyjnej
Sp. z o.o., 85-766 Bydgoszcz, ul. Fordońska 353 (Lider); Rejonowy
Zarząd Inwestycji Człuchów Sp. z o.o., 77-300 Człuchów, ul. Średnia 12;


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w przedmiocie „Inżynier Kontraktu dla kontraktów: Budowa,
modernizacja i przebudowa systemu kanalizacyjnego i wodociągowego lewobrzeżnego
Szczecina”, „Renowacja sieci wodociągowej”, „Wykonanie robót optymalizacyjnych
i modyfikacyjnych istniejącego procesu uzdatniania wody na Stacji Uzdatniania Wody
Miedwie”,
(numer referencyjny 2000/PL/16/P/PE/016-22), opublikowanego w Dzienniku
Urzędowym Wspólnot Europejskich w dniu 18 kwietnia 2008r., nr 76 pod pozycją103018.
W dniu 12 sierpnia 2008r. Zamawiający zamieścił na stronie internetowej, a także
przekazał wykonawcom informacjęo wyborze najkorzystniejszej oferty złożonej przez
Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych „Eko-Inwst” S.A., „POLDEK” Dionizy Polikowski.
Jednocześnie, Zamawiający wykluczył z postępowania i odrzucił oferty złożone przez

Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o.o., Rejonowy Zarząd Inwestycji
Człuchów Sp. z o.o. oraz konsorcjum: P Group Polska Sp. z o.o., Ekocentrum Sp. z o.o.
W dniu 19 sierpnia 2008r. (transmisja faksu), protest do Zamawiającego złożyło
Konsorcjum, którego Liderem ustanowiono Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej
Sp. z o.o. Zarzucono Zamawiającemu bezpodstawne wykluczenie Go z postępowania
i uznanie, na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, Jego oferty za odrzuconąoraz dokonanie
w tych okolicznościach wyboru oferty najkorzystniejszej. Wskazano na naruszenie art. 89
ust. 1 pkt 5, art. 26 ust. 3, art. 24 ust. 1 pkt 10 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych. W wyniku uzupełnienia dokumentów, Konsorcjum przekazało dokumenty
dotyczące osób, które w ocenie Protestującego odpowiadajązakresowi wynikającemu
z postanowieńsiwz oraz wezwania do uzupełnienia. Subiektywne odczucia Zamawiającego
dotyczące stopnia szczegółowości podanych informacji, nie mogąmiećznaczenia,
zwłaszcza,że pojęcie „szczegółowości” ma charakter nieostry, zaśZamawiający, poza
wskazaniem oczywistego celu, jakim jest potwierdzenie spełniania warunków udziału
w postępowaniu, nie podałżadnych informacji, które mogłyby służyćza wskazówkę, dla
oceny satysfakcjonującego Zamawiającego poziomu szczegółowości. Zastrzeżenia
Zamawiającego względem przedłożonych dokumentów –życiorysów zawodowych wynikały
z braku wskazania w nich szczegółowego zakresu obowiązków (czynności) wykonywanych
na poszczególnych kontraktach przez Kluczowych Ekspertów, co w ocenie Zamawiającego
nie pozwalało potwierdzićspełniania warunku. Protestujący, odnosząc siędo
poszczególnych ekspertów, wskazywał na możliwośćpotwierdzenia spełniania warunku na
podstawie uzupełnionych przez Niego dokumentów, gdyż:
1. Ekspert Kluczowy nr 1 - funkcja Inżyniera Kontraktu jest równoznaczna z pełnieniem
funkcji
kierownika
zespołu
nadzorującego
realizację
robót
budowlanych,
a współfinansowanie projektu z funduszy unijnych oznacza,że dany projekt był realizowany
zgodnie z warunkami kontraktowymi FIDIC, gdyżstosowanie tych warunków jest wówczas
wymagane przez instytucjęwspółfinansującą;
2. Ekspert Kluczowy – Kierownik dla Kontraktu na roboty sanitarne – posiada wymagane
doświadczenie, gdyżprzez ponad 7 lat pełnił funkcjęKierownika Kontraktu (Projektu) ze
strony Inwestora dla robót polegających na realizacji sieci kanalizacji sanitarnej, co wświetle
postanowieńsiwz jest wystarczające do przyjęcia, iżwykonywał „prace podobne”
(zdefiniowane w siwz);
3. Ekspert Kluczowy – Inspektor nadzoru/Kierownik dla Kontraktu na roboty sanitarne -
posiada wymagane doświadczenie, gdyżprzez ponad 7 lat pełnił funkcjęKierownika
Kontraktu (Projektu) ze strony Inwestora dla robót polegających na realizacji sieci kanalizacji
sanitarnej, co wświetle postanowieńsiwz jest wystarczające do przyjęcia, iżwykonywał
„prace podobne” (zdefiniowane w siwz); w złożonych dokumentach w sposób jednoznaczny

wskazano przedsięwzięcia w zakresie realizacji zadańw oparciu o warunki kontraktowe
FIDIC;
4. Ekspert Kluczowy – Kierownik dla Kontraktu na roboty budowlane - posiada
wymagane doświadczenie, gdyżprzez ponad 7 lat wykonywał „prace podobne”
(zdefiniowane w siwz);
Niezależnie od powyższego, Protestujący wskazał, iżw przypadku czynności wykluczenia
z postępowania, Zamawiający nie miał podstaw prawnych do dokonania czynności
odrzucenia złożonej oferty, gdyżofertętakąuznaje sięza odrzuconą„ex lege”.
Wadliwośćczynności badania i oceny ofert, skutkująca bezpodstawnym wykluczeniem
Protestującego z postępowania, pociąga za sobąwadliwośćczynności wyboru oferty
najkorzystniejszej. W przypadku bowiem prawidłowego przeprowadzenia badania i oceny
ofert, oferta Protestującego zostałaby uznana za najkorzystniejszą.

Zamawiający w dniu 1 września 2008r. przekazał Wykonawcy faksem informację
o odrzuceniu protestu na podstawie art. 180 ust. 7 ustawy Pzp. W ocenie Zamawiającego
protest, wobec dokonanego zastrzeżenia w siwz („(…) można wnieśćpisemny protest (…)”),
aby był uznany za skuteczny, należało wnieśćw formie pisemnej. Ponieważpisemny protest
dotarł do Zamawiającego w dniu 21 sierpnia 2008 r., należało uznać, iżzostał on złożony po
upływie terminu na jego wniesienie, liczonego od dnia 12 sierpnia 2008 r., tj. przekazania
informacji o rozstrzygnięciu postępowania. Na poparcie swojego stanowiska, Zamawiający
przytoczył postanowienia Zespołów Arbitrów, a także postanowienie Sądu Okręgowego
w Kaliszu (sygn. akt. VI Ga 46/07). Niezależnie od podstawy odrzucenia protestu,
Zamawiający, z ostrożności procesowej, oddalił go w całości. W załączniku nr 4 do IDW,
wymagano między innymi opisania zakresu obowiązków i zrealizowanych projektów.
W piśmie wzywającym do uzupełnienia dokumentów, Zamawiający wskazał, aby
szczegółowo określono funkcjęEkspertów na poszczególnych kontraktach z dokładnym
określeniem terminu (od-do) oraz opisaniem czynności, które wykonywali. Brak tych
informacji nie pozwalał Zamawiającemu na pozytywne potwierdzenia warunku, gdyżnie
mógł zidentyfikowaćdla kogo (po której stronie) wykonywał usługi Ekspert, a określony
w siwz warunek precyzyjnie określał zdobyte doświadczenie ze strony Inwestora.
Pojęcie „Inżynier Kontraktu” jest pojęciem umownym nie zdefiniowanym, któremu strony
mogąprzypisaćróżne znaczenie, np. inżynierem kontraktu można nazwaćosobę, która
będzie pełniła funkcjęinspektora nadzoru. Zatem pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu nie
jest jednoznaczne z warunkiem posiadania 7 lat doświadczenia jako kierownik zespołu
nadzorującego realizacjęrobót budowlanych. Zamawiający podkreślił brak możliwości
ponownego wezwania do uzupełnieniażyciorysów, a także ich wyjaśnienia w sytuacji, gdy
nie ma w nich wymaganych informacji, a zostały one uzupełnione na wezwanie

Zamawiającego. Nie uzupełnienie dokumentów we wskazanym przez Zamawiającego
terminie skutkuje wykluczeniem wykonawcy z postępowania. Ewentualne wyjaśnienia
prowadziłyby do uzupełnienia dokumentów, co stanowiłoby naruszenie przepisów ustawy
Pzp. Za całkowicie nietrafionąuznał Zamawiający argumentację,że współfinansowanie
projektu z funduszy unijnych oznacza,że dany projekt był realizowany zgodnie z warunkami
kontraktowymi FIDIC. O tym decyduje bądźsam inwestor, bądźinstytucja pośrednicząca.
W przypadku Kierownika dla Kontraktu na roboty sanitarne, Wykonawca miał obowiązek
wykazaćsiędwoma Ekspertami. W przypadku tylko jednego z nich Zamawiający mógł
uwzględnićprace objęte wykazem (Pan W.), jednak suma okresu zatrudnienia nie spełnia
warunku 84 miesięcy (7 lat), a jedynie 22 miesiące.
W części zarzutu dotyczącego naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy, Zamawiający
powołując sięna doktrynęprzedmiotu wskazał, iżw przypadku wykluczenia wykonawcy
z postępowania, zastosowanie ma art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy, w związku z art. 24 ust. 4,
zgodnie z którym ofertęwykonawcy wykluczonego uznaje sięza odrzuconą. Zamawiający
postępując zgodnie z przepisami prawa i wykluczając Konsorcjum z postępowania nie
naruszył równieżartykułu 7 ust. 1 ustawy przez naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców.

W dniu 3 września 2008r., Konsorcjum wniosło do Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych
odwołanie, w którym podtrzymano stanowisko przedstawione w proteście i wniesiono
o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności badania
i oceny ofert oraz dokonanie wyboru oferty Konsorcjum. W ocenie Odwołującego, skoro
Zamawiający nie rozstrzygnął protestu w wymaganym terminie, należy to poczytywaćza
oddalenie go w całości. Rozstrzygnięcie protestu dokonane po upływie wymaganego terminu
może byćuznane jedynie za wyrażenie przez Zamawiającego stanowiska w sprawie.
W odniesieniu do przytoczonej przez Zamawiającego argumentacji dotyczącej podstaw
odrzucenia protestu, Odwołujący wskazał, iżzgodnie z aktualnym brzmieniem przepisów, tj.
art. 180 ust. 1 i art. 27 ust. 1 i 2 ustawy, wymagana forma wniesienia protestu nie odbiega od
wymaganej formy wnoszenia innych dokumentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego (poza ofertą). Skoro Zamawiający dopuścił możliwośćprzekazywania
oświadczeń, zawiadomieńoraz informacji faksem, tym samym dopuścił równieżwnoszenie
faksem protestów. Z przepisów nie wynika możliwośćróżnicowania wymaganej formy dla
poszczególnych rodzajów dokumentów składanych przez wykonawców. Zatem zastrzeżenie,że protest winien miećformępisemnąjest bezskuteczne. W ocenie Odwołującego wątpliwe
jest równieżsamo zastrzeżenie przez Zamawiającego formy pisemnej, jako jedynej dla
wniesienia protestu. Wynika to zarówno z postanowieńpkt 34.2 siwz, jak i faktycznych
działańZamawiającego, który stosownie do art. 27 ust. 2 ustawy, potwierdził fakt otrzymania

protestu, faksem. Ponadto Zamawiający w toku postępowania równieżuznał za wniesiony
skutecznie pierwszy protest Odwołującego, przekazany Zamawiającemu w ostatnim dniu za
pomocąfaksu.
W zakresie kwestionowanych dokumentów dotyczących Kluczowych Ekspertów, Odwołujący
podtrzymał,

wystarczającym
było
wskazanie
pełnionej
funkcji

Inżyniera
Kontraktu/Kierownik Kontraktu/Projektu, a także odniesienie w sposób pośredni, czy też
bezpośredni do warunków kontraktowych FIDIC, dla potwierdzenia spełniania warunku.
Odwołujący odwołał siędo zwyczaju i powszechnej praktyki, jak równieżwyjaśnień
Zamawiającego znaczenia pojęcia „prac podobnych”. Ponadto, Odwołujący nadmienił, iż
wezwanie do uzupełnienia dokumentów nie może prowadzićdo zmiany rozumienia warunku
udziału w postępowaniu. Natomiast skierowane przez Zamawiającego wezwanie do
przedstawienia dokumentów i informacji wykraczało poza zakres ujęty pierwotnie w siwz, jak
równieżżądanych informacji.

W trakcie posiedzenia Izba nie stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania,
w szczególności naruszenia co do formy i terminu wniesienia protestu. Skład orzekający Izby
uznał, iżZamawiający określając sposób przekazywania oświadczeń, wniosków,
zawiadomieńi informacji, dopuścił możliwośćposługiwania sięfaksem oraz drogą
elektroniczną, zaznaczając jednocześnie, iżw takim przypadku termin do ich wnoszenia
będzie dochowany, jeżeli ich treśćdotrze do adresata przed upływem terminu i zostanie
potwierdzona pisemnie w ciągu 2 dni roboczych (pkt 35 siwz). Wskazanie w pkt 34.2 siwz na
prawo do wniesienia pisemnego protestu na zasadach określonych w art. 180-183 ustawy
Pzp, nie wykluczało możliwości wykorzystania przez Odwołującego faksu do skutecznego
przekazania treści protestu przed upływem terminu do jego złożenia. Na podstawie art. 27
ust. 3 Pzp Zamawiający w pkt 35 siwz dokonał wyboru formy komunikowania się
uczestników postępowania. Zapisy siwz dotycząceśrodków ochrony prawnej, w tym protestu
(pkt 34.2) nie określały w sposób odmienny sposobu porozumiewania sięstron
postępowania. Zamawiający w pkt 35 siwz wskazał co do zasady formępisemnąale
jednocześnie dopuścił pozostałe dwie formy niezależnie od rodzaju dokumentu. Potwierdza
to równieżdotychczasowy sposób porozumiewania siępomiędzy stronami, który odbywał się
za pomocąfaksu; między innymi w ten sposób Zamawiający potwierdził Odwołującemu
otrzymanie protestu przesłanego do Niego faksem. Ponadto, Izba wskazuje, iżograniczanie
dopuszczonej w siwz formy przekazywania dokumentów za pomocąfaksu w odniesieniu do
niektórych tylko czynności, stanowiłoby naruszenie zasady prowadzenia postępowania
w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców. Protest ma charakterśrodka prawa materialnego o funkcjach sygnalizacyjno-
reklamacyjnych. Jest szczególnymśrodkiem prawnym wymuszającym szybkąi sprawną
korektęuchybieńw zakresie czynności zamawiającego. Dokonywanie przez zamawiającego

rozróżnienia formy porozumiewania sięi ograniczanie możliwości wykorzystania faksu do
wszystkich innych czynności z wyjątkiem protestu, oceniane powinno byćw kontekście
utrudniania wykonawcom możliwości korygowania decyzji Zamawiającego ważnych dla
przebiegu i wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i korzystania ześrodków ochrony prawnej. Protest nie jest niczym innym, jak oświadczeniem woli i wywołuje
on skutki prawne z chwilązłożenia go Zamawiającemu (art. 61 § 1 kc). Powinien on zatem
podlegaćtym samym zasadom jakie określono dla pozostałych czynności podejmowanych
w toku postępowania, zarówno przez zamawiającego, jak i wykonawców. Zamawiający nie
korzysta zżadnych atrybutów władzy publicznej i działa jako strona stosunku
materialnoprawnego o charakterze cywilnoprawnym, a nie publiczno-procesowego. Powinien
zatem dążyćdo zachowania równowagi stron w najszerszym zakresie, o ile nie sprzeciwia
siętemu ustawa. Tym samym Izba uznała, iżprotest został wniesiony w terminie za pomocą
faksu w dniu 19 sierpnia 2008r., a następnie został potwierdzony niezwłocznie na piśmie
w terminie 2 dni roboczych, tj. w dniu 21 sierpnia 2008r. Zamawiający nie mógł zatem na tej
podstawie wywodzićskutków w postaci odrzucenia protestu, jako wniesionego
z uchybieniem siedmiodniowego terminu. Niezależnie od powyższego, Izba wskazuje,że
faktycznie Zamawiający oddalił protest na skutek upływu terminu do jego rozstrzygnięcia,
określonego w art. 183 ust. 1 ustawy. PonieważZamawiający podjął decyzje o odrzuceniu
protestu po upływie terminu do jego rozstrzygnięcia, Odwołujący słusznie przyjął, iżzostał on
oddalony na podstawie art. 183 ust. 3 ustawy Pzp., w dacie 29 sierpnia 2008r., od którego to
dnia rozpoczął swój bieg termin do wniesienia odwołania. Przekazanie po tej dacie
rozstrzygnięcia protestu stanowiło w tych okolicznościach jedynie przedstawienie stanowiska
Zamawiającego w sprawie, nie mające jednak wpływu na prawo do wnoszeniaśrodków
ochrony prawnej, chociażmogącej utrudniaćstronie zachowanie terminu do wniesienia
odwołania (w związku z wadliwym pouczeniem o terminie do wniesienia odwołania).

Na podstawie oryginału dokumentacji i stanowisk stron, skład orzekający Izby
ustalił i zważył, co następuje
.

Interes prawny Odwołującego potwierdza sięw tej okoliczności,że w przypadku
uznania zasadności zarzutów objętych odwołaniem, do postępowania przywrócona
zostałaby oferta Konsorcjum, która pod względem ceny była najniższa spośród złożonych
ofert.

W zakresie zarzutów merytorycznych Izba stwierdziła, iżodwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.

Istota sporu, przed którym stanęła Krajowa Izba Odwoławcza sprowadzała siędo
ustalenia, czy złożone przez Konsorcjum dokumenty sąwystarczające do potwierdzenia
spełniania warunku udziału w postępowaniu, tj. dysponowania osobami, w tym Kluczowymi
Ekspertami, wskazanymi w pkt 9.1.3 siwz. Zamawiający oczekiwał od wykonawców, aby
wskazali w ofertach osoby do wykonania zamówienia wraz z informacjami na temat ich
kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności. W tym celu Zamawiający
opracował i dołączył do siwz załącznik nr 4 do części I IDW „Wzór informacji na temat
kwalifikacji zawodowych, doświadczenia osób wyznaczonych do wykonania niniejszego
zadania”. W zakresie doświadczenia Zamawiający wymagał wskazania okresu (od-do),
miejsca, firmy, stanowiska wraz z opisem zakresu obowiązków i zrealizowanych projektów.
W toku badania oferty Konsorcjum, Zamawiający wezwał wykonawcępisemnie 11 lipca
2008r. do uzupełnienia informacji zawartych w załączniku nr 4 do oferty i wykazania, w której
części i pozycjach załącznika nr 4 zawarta została informacja potwierdzająca,że Kluczowi
Eksperci od I do IV, spełniająwymagania opisane w siwz w pkt 9.1.3. Instrukcji dla
Wykonawców. W odpowiedzi z dnia 16 lipca 2008r., Odwołujący sięprzedłożył uzupełniony
załącznik nr 3 (wykaz osób), w którym wskazał dwie nowe osoby w miejsce Kierownika
Zespołu, a także Inspektora Nadzoru Robót Sanitarnych i przekazałżyciorysy tych osób, jak
równieżpozostałych pierwotnie wskazanych w załączniku do oferty (z wyłączeniem osób
zastąpionych), odpowiadających załącznikowi nr 4. W toku oceny spełniania warunku,
Zamawiający uznał, iżzałączone dokumenty nie sąwystarczające do potwierdzenia warunku
postawionego dla Eksperta Kluczowego – Kierownika Zespołu, Eksperta Kluczowego –
Kierownika dla Kontraktu na roboty sanitarne, Eksperta Kluczowego – Kierownika dla
Kontraktu na roboty budowlane oraz Eksperta Kluczowego – Inspektora Nadzoru (roboty
sanitarne).

Odnosząc siędo poszczególnych osób wskazanych na stanowiska ekspertów, KIO
zważyła, co następuje.

Ekspert Kluczowy – Kierownik Zespołu. Zamawiający oczekiwał zgłoszenia jednej
osoby, która posiadałaby co najmniej 7 letnie doświadczenie jako kierownik zespołu
nadzorującego realizacjęrobót budowlanych, a także pełniła funkcje Inżyniera
Kontraktu/Inżyniera Projektu lub Inżyniera Rezydenta nad realizacjąprzynajmniej
2 kontraktów według procedur FIDIC lub równoważnych, w tym 1 dotyczącego budowy sieci
kanalizacyjnej, wodociągowej lub obiektów gospodarki wodno-ściekowej lub renowacji
bezwykopowej sieci wod-kan. Wykonawca na wezwanie Zamawiającego zgłosił Pana
Juliana P. załączając wypełnionyżyciorys zawodowy.

Na podstawie analizy załączników, w odniesieniu do opisu warunku zamieszczonego
w siwz, skład orzekający uznał, iżz załącznika nr 4 nie można uzyskaćpełnej informacji
umożliwiającej potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu. Odwołujący sięzarówno
w załączniku nr 3 jak i nr 4 wskazał 10 projektów, przy których pełnił funkcje Inżyniera
Kontraktu. Opisy w obu załącznikach nie różniąsięmiędzy sobątreścią. Co najmniej sześć
projektów dotyczyło wyłącznie sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, obiektów gospodarki
wodno-ściekowej. Zamieszczone informacje, w ocenie składu orzekającego, nie pozwalają
na stwierdzenie, iżwskazana osoba kierowała zespołem nadzorującym realizacjęrobót
budowlanych przez okres 7 lat. Możliwe jest jedynie potwierdzeniem pełnienia funkcji
Inżyniera Kontraktu we wskazanych projektach. Odwołujący nie dokonał opisu obowiązków,
zgodnie z załącznikiem nr 4 do IDW, co uniemożliwiało Zamawiającemu ustalenie zakresu
czynności wykonywanych w ramach pełnionej funkcji. Nie znalazło uznania, w ocenie Izby,
stanowisko Odwołującego, iżsamo wskazanie funkcji, jakąpełniła osoba w wymienionych
projektach (Inżynier Kontraktu), było wystarczające dla potwierdzenia spełniania warunku
dotyczącego Eksperta Kluczowego nr I. Zawarte w dokumentach informacje nie wskazują,
w których kontraktach osoba ta kierowała zespołem nadzorującym realizacjęrobót
budowlanych. Na tej podstawie Izba przyznała racjęZamawiającemu, iżzałączone
dokumenty uniemożliwiały Zamawiającemu potwierdzenie spełniania warunku udziału
w postępowaniu. PonieważZamawiający jużraz wezwał Wykonawcędo uzupełnienia
dokumentów, nie ma on możliwości ponownego skorzystania z art. 26 ust. 3 ustawy
w zakresie dokumentów mających potwierdzićdoświadczenie wskazanej osoby. Niezależnie
od powyższego, Izba stwierdziła, iżzamieszczony przez Odwołującego siężyciorys nie
zawiera informacji, czy, a jeżeli tak, to które z projektów były realizowane na warunkach
kontraktowych FIDIC. Tymczasem warunek postawiony przez Zamawiającego wymagał
wykazania sięco najmniej dwoma takimi kontraktami. Nie może, w ocenie Izby, stanowić
potwierdzenia prowadzenia kontraktów wg FIDIC, informacja o współfinansowaniu niektórych
projektów z funduszy unijnych. Sposób współfinansowania nie przesądza o korzystaniu
z umownych klauzul wprowadzanych dobrowolnie przez strony kontraktu. Tym bardziej, iż
w odniesieniu do innych projektów, wskazywanych przy pozostałych ekspertach, Odwołujący
sięzaznaczał, iżprojekt był realizowany w oparciu o FIDIC (np. w odniesieniu do Pani G.,
Pan W.). Informacje podane dla osoby wskazanej na stanowisko Kierownika Zespołu, mogły
jednak budzićwątpliwości, gdyżte same projekty były wykazywane wżyciorysie Eksperta
Kluczowego – Kierownika dla Kontraktu na roboty sanitarne Pani G., jako realizowane w
oparciu o warunki kontraktowe FIDIC. Na tej podstawie Izba stwierdziła, iżOdwołujący nie
dochował
staranności
przy
przygotowywaniu
dokumentów
mających
potwierdzić
doświadczenie osoby wskazanej na stanowisko Kierownika Zespołu, chociażzostał przez
Zamawiającego wezwany do uzupełnienia dokumentów. W ocenie składu orzekającego,

Zamawiający
mógł
i
powinien,
w
celu
uzyskania
potwierdzenia
decyzji
o wykluczeniu Wykonawcy z postępowania, zwrócićsiędo Niego o wyjaśnienie treści
uzupełnionych dokumentów. Ponieważna podstawie treści uzupełnionych dokumentów nie
można potwierdzić, iżwskazana osoba kierowała zespołem nadzorującym realizacjęrobót
budowlanych, a Odwołujący sięw toku rozprawy nie przedstawiłżadnych dowodów na
potwierdzenie tego faktu, Izba uznała, iżZamawiający nie miał możliwości wezwać
Wykonawcędo ponownego uzupełnienia dokumentów dotyczących doświadczenia osoby
wskazanej na Kierownika Zespołu i tym samym Wykonawca podlegał wykluczeniu
z postępowania. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5, Zamawiający odrzuca ofertęwykonawcy
wykluczonego z udziału w postępowaniu.

W zakresie pozostałych Ekspertów Kluczowych – Kierownik Kontraktu na roboty
sanitarne (Pani Urszula G., Pan Bogusław W.) oraz Kierownik dla Kontraktu na roboty
budowlane (Pan Henryk Ł.), Izba uznała,że decyzja Zamawiającego o braku potwierdzenia
doświadczenia wymienionych osób nie znajduje wystarczającego potwierdzenia w
dokumentach uzupełnionych przez Odwołującego się. W odniesieniu do wskazanych
ekspertów, Zamawiający wymagał wykazania 7 letniego okresu doświadczenia w
wykonywaniu podobnych prac, przez które należało rozumiećzarządzanie kontraktem,
nadzorowanie i rozliczanie robót poprzez pełnienie funkcji Kierownika Kontraktu (Projektu) ze
strony Inwestora dla określonego rodzaju robót, w tym zarządzanie jako Kierownik Kontraktu
(Projektu) przynajmniej jednym zadaniem realizowanym wg procedur FIDIC lub
równoważnych. W piśmie z dnia 12 maja 2008r. w odpowiedzi na pytanie nr 2, Zamawiający
wyjaśnił, iżosoby, które zdobyły doświadczenie pełniąc funkcje Inżyniera Kontraktu,
Koordynatora Kontraktu lub Inżyniera Rezydenta spełniająwarunki dla Eksperta Kluczowego
– Kierownika dla Kontraktu na roboty sanitarne oraz dla Eksperta Kluczowego – Kierownika
dla Kontraktu na roboty budowlane.
W ocenie składu orzekającego, Wykonawca w uzupełnieniu przedłożył dokumenty,
które nie wykluczająmożliwości potwierdzenia doświadczenia w wykonywaniu robót
podobnych. Zamawiający dokonując opisu znaczenia prac podobnych odwołał sięwprost do
pełnionych funkcji przypisując im: „zarządzanie kontraktem, nadzorowanie i rozliczanie robót
poprzez pełnienie funkcji Kierownika Kontraktu (Projektu) ze strony Inwestora
”.
Jednocześnie, zgodnie z załącznikiem nr 4 do IDW (śyciorys), wykonawcy mieli opisać
zakres obowiązków w ramach projektów. Tym samym odniesienie sięwyłącznie do pełnionej
funkcji Kierownika Kontraktu (Projektu), w ocenie Izby, nie było wystarczającym
potwierdzeniem spełniania warunku, jeżeli Wykonawca nie określił, iżz danąfunkcjąłączyło
sięwykonanie czynności, do których odwołał sięZamawiający przy określaniu prac
podobnych. W załączniku nr 4, Odwołujący sięwskazał jednak osoby, które legitymująsię

wymaganym doświadczeniem, pomimo niekiedy lakonicznych opisów zakresu obowiązków.
Skoro jednak Zamawiający nie opisał w specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
w jakim zakresie szczegółowości oczekuje opisu obowiązków, nie może teraz wykluczać
Wykonawcy z tego tylko powodu, iżzamieszczone opisy nie zawierająwprost sformułowań
przeniesionych z opisu warunku. Zamawiający oceniając przedstawione mu dokumenty
dokonywał subiektywnej oceny zamieszczonych opisów, pomijając te, które budziły jego
wątpliwości, chociażmogły byćuznane za wystarczające w kontekście zapisów siwz.
W odniesieniu do Pana Ł., Odwołujący sięprzedłożył opis zakresu obowiązków, który
odpowiadał robotom podobnym - „sprawowanie obowiązków koordynatora inwestycji
z ramienia Inwestora (przedstawiciel Inwestora Zastępczego), w tym koordynatora pracy
inspektorów nadzoru oraz nadzoru autorskiego. Sprawowanie funkcji inspektora nadzoru
robót budowlanych, a także rozliczanie całości inwestycji”. Opis ten odnosił siędo wszystkich
wskazanych od 1 do 9 inwestycji (w przedziale czasowym 16.03.1999r. – 27.09.2006 r.),
w tym jednej realizowanej w oparciu o warunki kontraktowe FIDIC. Podobnie w przypadku
Pana W., Zamawiający pominął niektóre pozycje z wykazu, które w ocenie Izby zawierały
opis obowiązków i pozwalały potwierdzićwymagane doświadczenie (np. realizowane od
listopada
1983r.
na
rzecz
ZUTB
„BUSET”
Zakład
Usług
Technicznych
w Budownictwie Międzyrzecz: kierowanie zespołem wg FIDIC, nadzorowanie robót,
zarządzanie, rozliczanie). Jak stwierdził sam Zamawiający użyte przez niego określenia
funkcji sąpojęciami umownymi. W ocenie Izby dopuszczalne było zatem przyjęcie tych
kontraktów, w których wskazane stanowisko mogło odbiegaćod określenia użytego przez
Zamawiającego (Kierownik Kontraktu/Projektu), jednak opis obowiązków potwierdzał
wykonanie robót podobnych. W zakresie doświadczenia Pani G., Izba uznała, iżwymienione
w pierwszej części tabeli pod opisem „I zarządzanie robotami jako Kierownik Projektu z
zakresu ochronyśrodowiska”, projekty sąwystarczające do potwierdzenia warunku
określonego w specyfikacji.

Mając na uwadze przedstawione powyżej stanowisko dotyczące braku potwierdzenia
doświadczenia osoby wskazanej na stanowisko Kierownika Zespołu, Izba uznała, iż
Zamawiający słusznie wykluczył Wykonawcęz postępowania. Tym samym nie znalazł
potwierdzenia zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 10 ustawy, a także art. 7 ust. 1.

Na tej podstawie orzeczono jak w sentencji. O kosztach postępowania orzeczono
stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Pzp. Izba zasądziła na
rzecz Zamawiającego zwrot kosztów związanych z zastępstwem przed KrajowąIzbą
Odwoławcząoraz kosztów dojazdu pełnomocnika, na podstawie złożonych do akt sprawy
rachunków.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Szczecinie.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_____
*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie