eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008 › Sygn. akt: KIO/UZP 886/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-09-08
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 886/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska Członkowie: Anna Packo, Marzena Teresa Ordysińska Protokolant: Dorota Witak

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 września 2008r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Tadeusza Pióro prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Budowlano-Remontowa, ul. Maciejowa 98, 33-336 Łabowa
od rozstrzygnięcia przez
zamawiającego Karpacki Oddział Straży Granicznej im. I Pułku Strzelców
Podhalańskich w Nowym Sączu, ul. I Pułku Strzelców Podhalańskich 5, 33-306 Nowy
Sącz
protestu z dnia 4 sierpnia 2008r.

przy udziale Konsorcjum firm: Jana Konstantego prowadzącego działalność
gospodarczą
pod
nazwą
Przedsiębiorstwo
Budowlane
„KONSBUD”,
ul. B.A.Konstanty 29/20 (lider konsorcjum) oraz Jana Cabaka prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Usługowa „EKO-REM-BUD, Łabowa 185,
33-336 Łabowa
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego

orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje ponowne badanie i ocenę ofert,


2. kosztami postępowania obciąża Karpacki Oddział Straży Granicznej im. I Pułku
Strzelców Podhalańskich w Nowym Sączu, ul. I Pułku Strzelców Podhalańskich 5,
33-306 Nowy Sącz
i nakazuje:
1) zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4064 zł 00 gr
(słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty wpisu
uiszczonego przez Tadeusza Pióro prowadzącego działalność gospodarczą
pod nazwą: Firma Budowlano-Remontowa, ul. Maciejowa 98, 33-336 Łabowa,


2) dokonaćwpłaty kwoty 7 664 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy sześćset
sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) przez Karpacki Oddział Straży Granicznej
im. I Pułku Strzelców Podhalańskich w Nowym Sączu, ul. I Pułku Strzelców
Podhalańskich 5, 33-306 Nowy Sącz
na rzecz Tadeusza Pióro prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlano-Remontowa, ul.
Maciejowa 98, 33-336 Łabowa
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione
z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika,

3) dokonaćwpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4) dokonaćzwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz Tadeusza Pióro prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Firma Budowlano-Remontowa, ul. Maciejowa 98,
33-336 Łabowa.


U z a s a d n i e n i e

Karpacki Oddział Straży Granicznej im. I Pułku Strzelców Podhalańskich w Nowym
Sączu, zwany dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (t.j.: Dz. U. z 2007 r., Nr 223, poz. 1655),
zwanej dalej „ustawąPzp”, prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o
udzielenie zamówienia na „Rozbudowębudynku garażowo -magazynowo-warsztatowego na
terenie Karpackiego Oddziału Straży Granicznej w Nowym Sączu”. Ogłoszenie o
przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie ZamówieńPublicznych
30 czerwca 2008 r., nr 1, poz. 144891.

Zamawiający w dniu 29 lipca 2008 r. (pismem z dnia 30 lipca 2008 r.) poinformował
Tadeusza Pióro prowadzącego działalnośćgospodarcząpod nazwąFirma Budowlano-
Remontowa, zwanego dalej „Odwołującym” o wyborze jako najkorzystniejszej oferty
Konsorcjum firm: Jana Konstantego prowadzącego działalnośćgospodarcząpod nazwą:
Przedsiębiorstwo Budowlane „KONSBUD” (lider konsorcjum) oraz Jana Cabaka
prowadzącego działalnośćgospodarcząpod nazwąFirma Usługowa „EKO-REM-BUD,
zwane dalej „KONSBUD” oraz o wykluczeniu Odwołującego z postępowania, tym samym o
odrzuceniu jego oferty, ze względu na niespełnienie warunków udziału w postępowaniu.
Jako podstawęwykluczenia wskazał, iż„ w wykazie wykonanych robót budowlanych
załącznik nr 6 do SIWZ – w poz. 1 wykazano całośćrobót, wykonywanych przez konsorcjum,
którego udziałowcem był wykonawca, w poz. 3 wykazano roboty o charakterze
termomodernizacyjnym, które nie dopowiadająswoim rodzajem robotom budowlanym
stanowiącym przedmiot zamówienia, (…) w poz. 4 nie określono terminu realizacji
zamówienia (…)”.
Pismem z dnia 4 sierpnia 2008 r. (wpływ do Zamawiającego w tej samej dacie)
Odwołujący wniósł protest na czynności i zaniechania Zamawiającego podjęte w toku
postępowania o udzielenie przedmiotowego zamówienia oraz zarzucił Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasady
przestrzegania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
2. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do
uzupełnienia brakujących dokumentów,
3. art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, poprzez odrzucenie oferty Odwołującego,
4. oraz innych przepisów wskazanych w uzasadnieniu protestu.
Jednocześnie Odwołujący wniósł o:
1. unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2. unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołujacego,
3. przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert,
4. wezwanie Odwołującego do uzupełnienia brakujących dokumentów,
5. wybór oferty złożonej przez Odwołujacego jako najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu do podniesionych w proteście zarzutów Odwołujący wskazał, iż
Zamawiający błędnie wykluczył go z niniejszego postępowania, uznając iżnie spełnił on
warunków udziału w postępowaniu, tj. nie potwierdził - w przedłożonym wykazie -
wymaganego doświadczenia. Dodatkowo podniósł, iżna potwierdzenie spełnienia warunku
udziału w postępowaniu - zgodnie z ugruntowanąliniąorzecznicząmiał on prawo wykazać
roboty wykonywane przez konsorcjum, którego był jednym z konsorcjantów, tym samym w
złożonej ofercie wykazał sięwykonaniem dwóch robót budowlanych. Nadto dodał,że - w

przypadku uznania braku spełnienia tego warunku - Zamawiający, zobowiązany był wezwać
go w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia brakujących dokumentów.
Pismem z dnia 5 sierpnia 2008 r. Zamawiający poinformował wykonawców
o wniesieniu protestu, przekazał kopięprotestu oraz wezwał wykonawców do wzięcia
udziału w postępowaniu toczącym sięw wyniku wniesienia protestu (przedmiotowe pismo
KONSBUD otrzymał w tej samej dacie).
W dniu 8 sierpnia 2008 r. KONSBUD przystąpił do protestu (pismem z dnia 8
sierpnia 2008 r.), przekazując jednocześnie kopiępisma protestującemu.
Pismem z dnia 14 sierpnia 2008 r. Zamawiający rozstrzygnął protest, poprzez jego
oddalenie. Przedmiotowe pismo Odwołujący otrzymał w tej samej dacie.
Pismem z dnia 19 sierpnia 2008 r. Odwołujący wniósł odwołanie (wpływ do
Zamawiającego w tej samej dacie, wpływ do Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych w dniu
21 sierpnia 2008 r.). Przedmiotowe odwołanie nadano do Prezesa UZP w placówce
pocztowej operatora publicznego w dniu 19 sierpnia 2008 r.
Odwołujący podtrzymał zarzuty i wnioski wskazane w proteście oraz wniósł o
ewentualne unieważnienie postępowania.
Pismem z dnia 20 sierpnia 2008 r. Zamawiający poinformował uczestników
postępowania o wniesieniu odwołania, przekazał kopięodwołania, jednocześnie wzywając
do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.

W dniu 28 sierpnia 2008 r. (pismem z dnia 26 sierpnia 2008 r.) KONSBUD przystąpił
do postępowania odwoławczego, po stronie Zamawiającego.

Uwzględniając dokumentacjęz przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia SIWZ wraz z załącznikami,
złożone oferty, jak równieżbiorąc pod uwagęoświadczenia i stanowiska Stron złożone
podczas rozprawy, skład orzekający Izby zważył co następuje:

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

Zamawiający w rozdziale VI SIWZ „Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis
sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” pkt 2.4 zamieścił postanowienie, iż
o zamówienie mogąsięubiegaćwykonawcy, którzy spełniająwarunki określone w art. 22
ust. 1 ustawy Pzp, a „w zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia: rozpatrywane będą
oferty, w których wykazano wykonanie nie mniej niż2-ch robót budowlanych o podobnym
charakterze (roboty remontowo-budowlane obiektów biurowo - administracyjnych lub
mieszkalnych o kubaturze nie mniejszej niż2 000 m³ każda i wartości brutto każdego

zamówienia, za które wykonawca był odpowiedzialny nie mniejszej niż1 000 000,00 zł
brutto), wykonanych w ciągu ostatnich 5-ciu lat przed wszczęciem zamówienia. Wskazane
zamówienia należy udokumentowaćreferencjami (minimum dwie referencje wystawione
przez inwestora bezpośredniego)”. Na potwierdzenie powyższego wykonawcy zostali
zobowiązani – zgodnie z rozdziałem VII SIWZ „Informacja o oświadczeniach i dokumentach
jakie majądostarczyćwykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w
postępowaniu” litera B, pkt 7 i 8 – do załączenia „ Wykazu wykonanych robót budowlanych w
okresie ostatnich 5-ciu lat przed dniem wszczęcia postępowania, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością
robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości oraz
daty i miejsca wykonania, według wzoru określonego w załączniku nr 6 do specyfikacji”, a
przy sporządzaniu wykazu należy uwzględnićwymagania zawarte w rozdziale VI, pkt 2.4”
oraz „referencji (dokumentów) potwierdzających,że roboty budowlane, o których mowa w pkt
7 zostały wykonane należycie. Treśćreferencji winna zawieraćokreślenie rodzaju
wykonywanych robót, kubaturęobiektów, na których te roboty były wykonywane oraz ogólną
wartośćrobót”.

Odwołujący wraz z ofertązłożył:
1. „Wykaz wykonanych robót budowlanych” (według wzoru formularza – załącznik nr 6)
zawierający 4 pozycje zrealizowanych robót (s. 24 oferty), tj.:
a) pod poz. 1. „Budowęhali sportowej” dla Starostwa Powiatowego w Nowym
Sączu,
b) pod poz. 2. „Dobudowępawilonu dydaktycznego” dla Urzędu Miasta i Gminy
Uzdrowiskowej Muszyna,
c) pod poz. 3. „Termomodernizacjębudynków szpitala” dla Szpitala
Specjalistycznego w Nowym Sączu,
d) pod poz. 4. „Roboty budowlane” dla Urzędu Gminy w Łabowej,
2. 5 referencji ( s. 25-29 oferty), tj.:
a) list referencyjny wystawiony przez Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu,
b) referencje wystawione przez Urząd Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna,
c) dwa dokumenty referencji wystawione przez Szpital Specjalistyczny w
Nowym Sączu,
d) referencje wystawione przez Urząd Gminy w Łabowej.

Zamawiający uznał, iżroboty wykazane w pozycji 1., tj. „Budowa hali sportowej”
wykonywana na rzecz Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu nie mogąbyćuznane, gdyż
wykonywało je konsorcjum, którego Odwołujący był udziałowcem. Natomiast roboty
wskazane w pozycji 3. sątermomodernizacją, a w stosunku do robót wskazanych w poz. 4.
nie określono terminu realizacji zamówienia.

Skład orzekający Izby uznał za nieuprawnione twierdzenie Zamawiającego, jakoby
roboty wskazane przez Odwołującego w poz. 1. „Wykazu (...)” nie mogły byćuznane, gdyż
były wykonywane przez konsorcjum, którego Odwołujący był udziałowcem, tym samym, iż
wykonanie roboty budowlanej wspólnie z innymi konsorcjantami nie potwierdza, iżposiada
on wymaganąwiedzęi doświadczenie oraz potencjał techniczny do wykonania zamówienia.
Odwołujący wykonywał w okresie od 6 czerwca 2006 r. do 30 listopada 2006 r., jak
ustalono na podstawie „Listu referencyjnego” z dnia 30 stycznia 2007 r., wystawionego przez
Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu, będąc w konsorcjum firm, roboty budowlane
polegające na „Budowie Hali Sportowej przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Krynicy
Zdroju” oraz budowie przewązki łączącej halęsportowąz istniejącym budynkiem szkolnym,
których kubatura wynosiła 9.765,0 m³.
Istotąkonsorcjum jest wspólne działanie wykonawców ubiegających sięwspólnie o
udzielenie zamówienia dla osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego, a w przypadku
wyboru oferty konsorcjum jako oferty najkorzystniejszej, konsekwencjąktórego jest zawarcie
wspólnej umowy, także odpowiedzialnośćsolidarna wykonawców, którzy wspólnie ubiegali
sięo udzielenie zamówienia. Tak więc niemożnośćwykazania sięprzez wykonawcę
wykonanymi robotami, które faktycznie wykonywał, tyleże w konsorcjum, byłoby sprzeczne z
jego ideą, logiką, ale i z zasadami prawa zamówieńpublicznych, w tym równieżzasady
równego traktowania wykonawców ubiegających sięo udzielenie zamówienia.
Tym samym Izba w pełni podziela dotychczasowe orzecznictwo, zgodnie z którym
„skoro konorcjant odpowiada solidarnie za należyte wykonanie całego zamówienia, to
logicznąkonsekwencjątego faktu jest możliwośćposługiwania siędokumentami
(referencjami), poświadczającymi wykonanie zamówienia, za które ponosi odpowiedzialność.
Wnioskowanie przeciwne stanowiłoby całkowite zaprzeczenie idei konsorcjum i czyniłoby to
tęinstytucjęde facto bezcelową” (wyrok ZA z dnia 21 czerwca 2006 r., sygn. akt UZP/ZO/0-
1752/06).
Dlatego teżIzba stwierdziła, iżOdwołujący w celu potwierdzenia spełnienia warunku
udziału w postępowaniu w zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia mógł posłużyćsię
referencjami wystawionymi na rzecz konsorcjum, którego był konsorcjantem i, w ramach
którego wykonywał zamówienie. Natomiast kolejnąkwestią, której Zamawiający – jak wynika
z materiałów postępowania – nie badał, jest okoliczność, czy przedłożone referencje
potwierdzająspełnienie warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia
wymagane przez Zamawiającego, czy teżnie, a co Zamawiający zapewne uczyni dokonując
ponownego badania i oceny ofert.

Potwierdził siętakże zarzut zaniechania wezwania Odwołującego do uzupełnienia
brakujących dokumentów.
Z treści art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wynika, iżzamawiający wzywa wykonawców, którzy
w określonym terminie nie złożyli oświadczeńlub dokumentów, o których mowa
w art. 25 ust. 1, lub którzy złożyli dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1, zawierające
błędy, do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chybaże mimo ich uzupełnienia oferta
wykonawcy podlega odrzuceniu lub konieczne byłoby unieważnienie postępowania;
oświadczenia lub dokumenty powinny potwierdzaćspełnianie przez wykonawców warunków
udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty
budowlane wymagańokreślonych przez zamawiającego nie później niżw dniu
wyznaczonym przez zamawiającego jako termin uzupełnienia oświadczeńlub dokumentów,
a co za tym idzie, iżmamy do czynienia z dwoma sytuacjami, tj. niezłożeniem dokumentu
bądźteżzłożeniem dokumentu zawierającego błędy.
Celem art. 26 ust. 3 ustawy Pzp jest umożliwienie takiego uzupełnienia dokumentów,
które będąpodstawądecyzji o niewykluczaniu wykonawcy z postępowania.
Izba stoi na stanowisku, iżnie należy ograniczaćzastosowania art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp jedynie do jej literalnego brzmienia, gdyżdoprowadziłoby to do naruszenia art. 7 ustawy
Pzp, bowiem wykonawca, który w ogóle nie przedłożył określonych dokumentów na
potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, byłby w lepszej sytuacji niżten
wykonawca, który udokumentował spełnienie warunków udziału w postępowaniu jedynie w
części (skoro wykonawca może uzupełnićcały dokument to może uzupełnićjego część).
Uzupełnienie dokumentów dotyczy bowiem zarówno sytuacji błędu w istniejących,
złożonych dokumentach lub oświadczeniach, jak i braku oświadczeńlub dokumentów, a
przymiot braku odnosi siętakże do dokumentu, który nie potwierdza spełnienia warunku
udziału w postępowaniu. Przepisy nie przewidująnatomiast zakazu przedłożenia, w wyniku
wezwania, brakujących dokumentów, jeżeli wcześniej przedłożone nie potwierdziły
spełnienia wymogów określonych w SIWZ. Tym bardziej, iżzdanie drugie przywołanego
przepisu wyraźnie wskazuje, iżspełnianie warunków udziału w postępowaniu wykazać
można równieżna dzieńuzupełnienia dokumentów. Powyższe oznacza, iżzłożenie
dokumentu, z treści którego wynika niespełnianie warunków udziału w postępowaniu
zobowiązuje Zamawiającego do wezwania wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Poza tym z treści powyższego przepisu nie wynika wniosek,że Zamawiający możeżądać
tylko poprawienia błędów formalnych, a nie merytorycznych (lege non distinguende).
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, iżZamawiający uznając, iżwykonawca nie
przedłożył dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu
zobowiązany był do wezwaćgo do ich uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

Nadto Izba ustaliła, iżbrak uprawnieńdo prowadzenia określonej działalności
gospodarczej – podnoszony przez Przystępującego w przystąpieniu, jak i na rozprawie – nie
stanowił powodu odrzucenia oferty Odwołującego i jako taki nie był objęty przedmiotem
protestu i odwołania. Tym samym nie może byćrozpatrzony przez Izbę, gdyżIzba – zgodnie
z art. 191 ust. 3 ustawy Pzp - nie może orzekaćco do zarzutów, które nie były zawarte w
proteście.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji, nakazując Zamawiającemu
ponowne badanie i ocenęofert. Jednocześnie Izba zwraca uwagę, iżZamawiający,
dokonując ponownej czynności powinien przestrzegaćart. 7 ustawy Pzp.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania, uwzględniając koszty zastępstwa
prawnego pełnomocnika Odwołującego w wysokości 3 600,00 zł, na podstawie faktury
złożonej do akt sprawy, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 9 lipca 2007r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2007 r., Nr 128, poz. 886).



Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Nowym Sączu.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________
*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie