eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008 › Sygn. akt: KIO/UZP 474/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-05-30
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 474/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska Członkowie: Barbara Bettman, Renata Tubisz Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na posiedzeniu / rozprawie
w dniu / w dniach
.30 maja 2008r. w Warszawie
odwołania wniesionego przez Konsorcjum POL-DRÓG Kościan sp. z o.o. – Lider
Konsorcjum z siedzibą w Kościanie, ul. Gostyńska 38 i POL-DRÓG Piła sp. z o.o. z
siedzibą w Pile, ul. Wawelska 106
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Wielkopolski
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, ul. Wilczak 51
protestu / protestów
z dnia 30 kwietnia 2008r.

przy udziale zgłaszającego przystąpienie XXXX do postępowania odwoławczego XXXX po
stronie odwołującego sięoraz
XXXX
- po stronie zamawiającego
.


orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje powtórzenie czynności badania i oceny ofert,


2. kosztami postępowania obciąża Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu,
ul. Wilczak 51
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 064
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy)

z kwoty wpisu

uiszczonego

przez Konsorcjum POL-DRÓG Kościan sp. z
o.o. – Lider Konsorcjum z siedzibą w Kościanie, ul. Gostyńska 38 i POL-
DRÓG Piła sp. z o.o. z siedzibą w Pile, ul. Wawelska 106

2)
dokonaćwpłaty kwoty 7 664 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy sześćset
sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) przez Wielkopolski Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Poznaniu, ul. Wilczak 51
na rzecz Konsorcjum POL-
DRÓG Kościan sp. z o.o. – Lider Konsorcjum z siedzibą w Kościanie, ul.
Gostyńska 38 i POL-DRÓG Piła sp. z o.o. z siedzibą w Pile, ul. Wawelska
106,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu zastępstwa
prawnego i wpisu

3)
dokonaćwpłaty kwoty 0 zł 00 gr (słownie: xxxx) na rzecz Urzędu Zamówień
Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 15 93600 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz Konsorcjum POL-DRÓG Kościan sp. z o.o.
– Lider Konsorcjum z siedzibą w Kościanie, ul. Gostyńska 38 i POL-
DRÓG Piła sp. z o.o. z siedzibą w Pile, ul. Wawelska 106


U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
remont bieżący ul. Fabrycznej w Wolsztynie od km 0+000 do km 0+600 w ciągu drogi
wojewódzkiej nr 305 Bolewice – Nowy Tomyśl – Wolsztyn – Wroniniec, oznaczonego
znakiem WZDW.15.3331-27/08 zostało wszczęte przez Wielkopolski Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Poznaniu, ul. Wilczak 51 – zwanego dalej Zamawiającym, ogłoszeniem w
Biuletynie ZamówieńPublicznych dnia za numerem 60328 z dnia 26 marca 2008r.
W dniu 24 kwietnia 2008r. Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej i odrzucił
ofertęKonsorcjum POL-DRÓG Kościan sp. z o.o. – Lider Konsorcjum (dawne
Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe „ASBET” sp. z o.o.) z siedzibąw Kościanie, ul.
Gostyńska 38 i POL-DRÓG Piła sp. z o.o. z siedzibąw Pile, ul. Wawelska 106 – zwanego
dalej Odwołującym. W uzasadnieniu odrzucenia Zamawiający wskazał,że odrzucenie
nastąpiło na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień
publicznych (DZ. U. t.j. z 2007r. nr 233 poz. 1655) – w skrócie ustawa, gdyżtreśćoferty nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (w skrócie siwz). Oferta
została podpisana przez osobęnieupoważnionądo składania oświadczeńwoli w imieniu

lidera. Z załączonego KRS wynika,że do składania oświadczeńwoli i podpisywania w
imieniu spółki upoważniony jest każdy z członków zarządu samodzielnie. Zgodnie z KRS
prezesem zarządu jest Wojciech Jruga, a ofertępodpisał Krzysztof Kluczyk
Na te czynności w dniu 30 kwietnia 2008r. wniósł protest Odwołujący, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy,
§
1 ust. 1
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie rodzajów
dokumentów potwierdzających spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, art. 201
§
4
ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych, art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20
sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Wniósł o unieważnienie czynności
odrzucenia oferty Odwołującego, unieważnienie decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty i
powtórzenie czynności ponownej oceny ofert oraz wyboru najkorzystniejszej oferty.
W uzasadnieniu Odwołujący podniósł,że Zamawiający dokonał błędnej interpretacji
przepisów ustawy o KRS. Zgodnie z art. 14 tej ustawy podmiot obowiązany do złożenia
wniosku o wpis do Rejestru nie może powoływaćsięwobec osób trzecich działających w
dobrej wierze na dane, które nie zostały wpisane do Rejestru. Zasada wyraźna w art. 14
ustawy o KRS dotyczy jedynie ochrony osób trzecich działających w dobrej wierze, a nie
działa w stosunku do osób będących w złej wierze. Działanie osoby będącej w złej wierze
polega na znajomości istnienia niezarejestrowanych danych podjęte z wyłączeniem dobrej
wiary po jej stronie. Zamawiający miałświadomość,że reprezentujący Lidera Odwołującego
Prezes Zarządu – Krzysztof Kluczyk w chwili składania wniosku o dopuszczenie do udziału w
przetargu przedłożył Zamawiającemu wraz z dokumentacjąofertowąuchwałęnr 2 Rady
Nadzorczej Spółki z dnia 31 lipca 2007r. powołującągo na stanowisko Prezesa Zarządu oraz
odpis z KRS nieuwzględniający jeszcze tej zmiany. Było to związane z przedłużającąsię
procedurąrejestrową. Sąd dokonał wpis w dniu 9 kwietnia 2008r. Odwołujący powołał sięna
odpis KRS Lidera z 11 stycznia 2008r, uchwałęRady Nadzorczej z 31 lipca 2007r.,
dokumentacjęprzetargowąZamawiającego, wniosek o zmianędanych z dnia 30 listopada
2007r. i postanowienie Sądu Rejestrowego z dnia 9 kwietnia 2008r. Taświadomość,że dane
wpisane do KRS nie sązgodne ze stanem faktycznym, wyłączała, według Odwołującego,
dobrąwiarę. Zdaniem Odwołującego, rozstrzygniecie protestu dowodzi,że Zamawiającemu
jest znana zasada deklaratoryjności wpisu zmiany osobowej organów spółki oraz zasada
skuteczności uchwały powołującej nowych członków organów. Zgodnie z art. 201
§
1 ksh
zarząd spółki prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Art. 201
§
4 ksh stanowi,że
członków zarządu powołuje uchwałąZgromadzenie Wspólników albo inny organ określony w
umowie spółki. W tym przypadku jest to Rada Nadzorcza. Czynnośćta podlega ujawnieniu w
rejestrze, ale wpis ma charakter informacyjny, potwierdzający istniejący stan rzeczy. Art. 17
ust. 1 ustawy o KRS nie może stanowićgeneralnej zasady zmierzającej do bezwzględnego

uznawania,że osoby formalnie figurujące w tym rejestrze jako członkowie zarządu, zgodnie
z prawem reprezentująspółkęw ramach jej zarządu. Charakter konstytutywny, co do
powołania członków zarządu spółki ma wyłącznie uchwała organu właściwego do jego
powołania. Przeciwna interpretacja prowadziłaby, wedle Odwołującego, do niemożności
działania w obrocie w okresie od podjęcia uchwały do dokonania wpisu. Zamawiający
błędnie oparł sięjedynie na literalnym brzmieniu
§
1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzających
spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jakich
możeżądaćzamawiający od wykonawcy (Dz. U. 71 poz. 645) oraz na domniemaniu
wynikającym z art. 17 ustawy o KRS. Domniemania można obalićprzez dowody przeciwne –
w tym przypadku uchwały Rady Nadzorczej. Na wzmocnienie swojej argumentacji powołał
postanowienie Sądu Apelacyjnego z 25 maja 2005r. sygn. akt III Apz 16/2006 i wyrok
Zespołu Arbitrów z 8 lutego 2005r. sygn. akt UZP/ZO/0-195/05.

W dniu 9 maja 2008r. Zamawiający rozstrzygnął protest oddalając go w całości. Podniósł,że
wprawdzie wpis zarządu do rejestru wywołuje skutek deklaratoryjny, ale jest obowiązkowy i
ma znaczenie z punktu widzenia jawności materialnej rejestru. Wpisy dotyczące spółek są
ogłaszane i zasada jawności wiąże sięz ogłoszeniem tych wpisów. Dla uczestników obrotu
wpis do rejestru i jego ogłoszenie może miećznaczenie. Zasada jawności wiąże sięz
domniemaniem powszechnej znajomości danych wpisanych do rejestru, ich prawdziwości i
dobrej wiary. Zasada określona w art. 15 i 16 ustawy o KRS polega na określeniu chwili, w
której dane podlegające ujawnieniu w rejestrze zyskująskutecznośćwobec osób trzecich. W
ustawie o KRS wyróżniono skutki wpisu w zależności od tego, czy wpis podlega czy teżnie
podlega ogłoszeniu. Podmiot jużwpisany do KRS nie może siępowoływaćwobec osób
trzecich na wpisane dane, które jeszcze nie sąogłoszone, nawet wtedy gdyby udowodnił,że
te dane sąim znane.
W dniu 14 maja 2008r. Odwołujący wniósł odwołanie podtrzymując zarzuty podniesione w
proteście i rozszerzając zarzuty o naruszenie art. 14, 15 i 16 ustawy o KRS. Wniósł o
nakazanie Zamawiającemu : unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
unieważnienie decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty i nakazanie powtórzenia czynności
ponownej oceny ofert oraz wyboru najkorzystniejszej oferty
Odwołujący w uzasadnieniu odwołania podtrzymał twierdzenia i argumentacjęzawartąw
proteście.

Izba ustaliła następujący stan faktyczny :
Zamawiający w SIWZ przewidział następujące zapisy :
1. pkt 11.3.1 – pełnomocnictwo do reprezentowania wszystkich wykonawców wspólnie
ubiegających sięo udzielenie zamówienia ewentualnie umowęo współdziałaniu, z
której będzie wynikaćprzedmiotowe pełnomocnictwo. Pełnomocnik może być
ustanowiony
do
reprezentowania
wykonawców
w
postępowaniu
albo
reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy,
2. pkt 11.3.2 - pełnomocnictwo do podpisania oferty, o ile prawo do podpisania oferty
nie wynika z innych dokumentów złożonych wraz z ofertą
3. pkt 11.4 – wraz z ofertą, w tym samym opakowaniu, winny byćzłożone oświadczenia
i dokumenty dotyczące właściwości wykonawcy, wymagane postanowieniami pkt 7,
4. pkt 11.8 – oferta musi byćpodpisana przez wykonawcę. Zamawiający zaleca, aby
ofertępodpisano zgodnie z zasadami reprezentacji wskazanymi we właściwym
rejestrze lub ewidencji działalności gospodarczej. Jeżeli osoba/osoby podpisująca
ofertędziała na podstawie pełnomocnictwa, to pełnomocnictwo to musi w swej treści
wyraźnie wskazywaćuprawnienie do podpisania oferty. Zamawiający uznaje,że
pełnomocnictwo do podpisania oferty obejmuje także dokonywanie czynności
wymienionych w pkt. 11.10 i 11.11. Pełnomocnictwo to musi zostaćzłożone jako
częśćoferty i musi byćw oryginale lub kopii poświadczonej za zgodnośćz
oryginałem przez notariusza.
Oferta Odwołującego została podpisana przez prezesa zarządu Krzysztofa Kluczyka. W pkt.
7 oferty złożono oświadczenie :
„sposób reprezentacji konsorcjum dla potrzeb niniejszego zamówienia jest następujący :
W konsorcjum w składzie :
1. Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe „ASBET” sp. z o.o. 64-000 Kościan, ul. Gostyńska 38
2. „POL-DRÓG Piła” sp. z o.o. z siedzibąw 64-920 Piła, ul. Wawelska 106
PD-M „ASBET” sp. z o.o. 64-000 Kościan, ul. Gostyńska 38, w rozumieniu art. 23 ust. 1
ustawy Prawo ZamówieńPublicznych pełni funkcjęPełnomocnika i Lidera Konsorcjum
posiada pełnomocnictwo do reprezentowania „POL-DRÓG Piła” sp. z o.o. oraz Konsorcjum,
w tym wykonywania w jego imieniu i na jego rzecz oraz w imieniu Konsorcjum wszelkich
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.”
Na stronie 4 oferty załączono pełnomocnictwo POL-DRÓG Piła z siedzibąw Pile dla
Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego „ASBET” sp. z o.o. w Kościanie do reprezentowania
Konsorcjum w przedmiotowym postępowaniu znak 15.3331-27/08. Pełnomocnictwo
upoważnia m. In. do podpisania i złożenia oferty wraz z załącznikami, wnoszeniaśrodków
ochrony prawnej (protestu, odwołania i skargi). Z prawem dalszych pełnomocnictw w

zakresieśrodków ochrony prawnej wnoszenia pism procesowych i reprezentowania przed
KrajowąIzbąOdwoławczą. Pełnomocnictwo podpisali prezes zarządu i prokurent zgodnie z
zasadąreprezentacji spółki POL-DRÓG Piła ujawnionąw KRS nr 55129 str 5-12 oferty.
Odpis z KRS dla Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego „ASBET” sp. z o.o. w Kościanie nr
142672 według stanu na dzień11 stycznia 2008r. ujawniał samodzielny sposób reprezentacji
spółki oraz zawierał nazwisko prezesa zarządu Wojciecha Jurga – str. 13-18 oferty. Do oferty
załączono protokół z posiedzenia Rady Nadzorczej Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego
„ASBET” sp. z o.o. w Kościanie z dnia 31 lipca 2007r. zgodnie, z którym w dniu 31 lipca
2007r. podjęto uchwałęnr 1, zgodnie z którąRada Nadzorcza odwołała z dniem 31 lipca
2007r. pana Wojciecha Jurgęz funkcji prezesa zarządu spółki i zobowiązywała zarząd do
skierowania stosownego wniosku do KRS w Poznaniu celem ujawnienia podjętej uchwały
oraz uchwałęnr 2 zgodnie z którąRada Nadzorcza powołała z dniem 1 sierpnia 2007r. pana
Krzysztofa Kluczyka na stanowisko prezesa zarządu spółki i zobowiązywała zarząd do
skierowania stosownego wniosku do KRS w Poznaniu celem ujawnienia podjętej uchwały.
Ponadto na podstawie uchwały nr 3 z dniem 1 sierpnia 2007r. pan Wojciech Jurga został
powołany na stanowisko wiceprezesa zarządu – str. 19 – 23. Na stronie 4 znajduje siętakże
oświadczenie o zmianie nazwy firmy Przedsiębiorstwa Robót Drogowych i Mostowych „POL-
DRÓG RDM PIŁA” sp. z o.o. na „POL-DRÓG Piła” sp. z o.o. Do odwołania załączono
wniosek do Sądu Rejonowego w Poznaniu o zmianędanych podmiotu w rejestrze
przedsiębiorców, z którego wynika,że na podstawie aktu notarialnego z dnia 12 listopada
2007r. Rep. A 25496/2007 – Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników uległa zmianie
nazwa Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego„ASBET” sp. z o.o. w Kościanie na „POL-
DRÓG Kościan” sp. z o.o. Dołączono także postanowienie Sądu Rejonowego Poznań–
Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu w prawie PO.IX.Ns-Rej.KRS/003239/08/011 z dnia 9
kwietnia 2008r.na mocy, którego postanowiono wpisaćzmianęnazwy spółki oraz w danych
osób wchodzących w skład organu Krzysztofa Kluczyka jako prezesa zarządu i Wojciecha
Jurgęjako wiceprezesa zarządu. Z uzasadnienia postanowienia wynika,że wniosek o
zmianędanych – nazwy firmy Odwołującego w rejestrze wpłynął 25 marca 2008r. Natomiast
wedle oświadczeńOdwołującego zawartych w proteście i i odwołaniu oraz podtrzymanych
na rozprawie wniosek o zmianęosób w organie zarządzającym spółki został złożony w dniu
30 listopada 2007r. Zamawiający, według oświadczenia złożonego na rozprawie oraz
dokumentacji postępowania, nie wzywał Odwołującego do wyjaśnieńani w trybie art. 26 ust.
4 ustawy, ani art. 87 ust. 1 ustawy.
Izba dopuściła jako dowody ogłoszenie o zamówieniu, SIWZ wraz z załącznikami, protokół
postępowania wraz z załącznikami, ofertęOdwołującego, dowody załączone do odwołania.



Izba zważyła, co następuje :

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Należy przyznaćracjęOdwołującemu,że wpis zmiany osobowej organu spółki do rejestru
przedsiębiorców w KRS ma charakter deklaratoryjny, natomiast o konstytutywności zmiany
przesądza uchwała organu uprawnionego do dokonywania zmian osobowych w zarządzie
spółki, wynika to z literalnego brzmienia art. 201 § 4 ksh. Uchwała w przedmiocie powołania
członka zarządu może zakreślaćtermin, od którego nowy członek zarządu pełni swoje
funkcje, albo w braku takiego określenia, należy uznać,że członek zarządu został powołany
z datąuchwały. Takie pogląd jest ugruntowany w orzecznictwie i doktrynie – vide wyrok SN z
5 grudnia 2002 r. (I PKN 619/01, OSNP 2004, nr 11, poz. 191) „odwołanie oraz wybór
członka zarządu spółki z o.o. następuje na mocy uchwały zgromadzenia wspólników, której
skutecznośćnie zależy od dokonania odpowiedniego wpisu w rejestrze (KRS). Wpis (lub
jego brak) do rejestru danych członków zarządu nie tworzy nowego stanu prawnego. W
odniesieniu do powołania i odwołania członków zarządu decydujące znaczenia ma ważnie
powzięta uchwała o ich powołaniu (odwołaniu)”; zob. wyrok NSA w Katowicach z 9 września
2002 r. sygn. akt I SA/Ka 1259/01, POP 2004, nr 1, poz. 5, glosa aprobująca: Draniewicz B.
Pr.Spółek 2005/2/54 „Prawidłowo podjęta uchwała o odwołaniu członka zarządu i powołanie
w jego miejsce innej osoby staje sięskuteczna niezależnie od tego, czy zmiana taka
zostanie ujawniona w rejestrze spółki z ograniczonąodpowiedzialnością. Innymi słowy
mówiąc wpis (lub jego brak) do rejestru handlowego danych członków zarządu nie tworzy
nowego stanu prawnego. Potwierdza on tylko fakt,że dane osoby sązarządcami. W
odniesieniu do powołania i odwołania członków zarządu decydujące znaczenia ma ważnie
powzięta uchwała o ich powołaniu (odwołaniu)”, U. Promińska artykuł PPH 2002/11/16
Uwagi w sprawie zarządzania i reprezentacji spółki partnerskiej. Teza nr 9 „Z natury organu,
przez który działa osoba prawna, wynika,że jego kompetencje w sferze wewnętrznej, jak i
na zewnątrz są- co do zasady - nierozerwalnie połączone (czynności prawne podjęte przez
zarząd sąuzewnętrznieniem podjętych przez niego decyzji) i wyłączne (art. 204 § 1 k.s.h.).
Reprezentacjęzarządu może wyłączyćtylko ustawa (na przykład art. 210 k.s.h.). Umowa
może byćjedynieźródłem ograniczeńco do sposobu składania oświadczeńwoli przez
zarząd (art. 205 k.s.h.). Nie jest natomiast dopuszczalne ograniczenie reprezentacji ze
skutkiem wobec osób trzecich (art. 204 § 2 k.s.h.)” czy teżA. Kidyba komentarz LEX 2007
Komentarz do art. 201 kodeksu spółek handlowych (Dz.U.00.94.1037), [w:] A. Kidyba,
Kodeks spółek handlowych. Tom I. Komentarz do art. 1-300 k.s.h., LEX, 2007, wyd. V.
„Powołanie do zarządu powinno wskazywaćdzień, od którego zarząd może pełnićswoją
funkcję; jeżeli termin taki nie jest wskazany, skutecznośćwyboru następuje od następnego
dnia po ustanowieniu. Wpis zarządu do rejestru jest obowiązkowy, ale wywołuje skutek

deklaratoryjny. Wpisy deklaratoryjne sąto bowiem te wszystkie wpisy, którym przepis nie
nadał wyraźnie charakteru wpisu konstytutywnego. W związku z powyższym nie powinno
byćżadnych wątpliwości,że wpis zarówno wspólników, członków zarządu, rady nadzorczej
ma charakter deklaratoryjny. Należy więc wyraźnie podkreślić,że wpis nie decyduje o tym,
czy ktośjest czy nie jest członkiem zarządu (wspólnikiem, członkiem rady nadzorczej),
bowiem jego rolęi znaczenie należy oceniaćprzez pryzmat przepisów ustawy o KRS i
skutków z tego wynikających. W konsekwencji przyjąćnależy,że objęcie funkcji przez osobę
powołaną(podobnie odwołanie) do zarządu nie zależy od okoliczności wpisu do rejestru.
Członkiem zarządu (rady nadzorczej) jest więc ten, który został prawidłowo powołany do
organu, natomiast członkostwo w organie wygasa w następstwie okoliczności skutkujących
ustanie mandatu (m.in. upływ terminu, rezygnacja, odwołanie, wygaśnięcie mandatu z innych
przyczyn). Wynika stąd zarazem,że niekoniecznie osoba wpisana do rejestru jest
rzeczywistym członkiem organu (czy wspólnikiem) i odwrotnie, osoba niewpisana może w
rzeczywistości byćczłonkiem organu (czy wspólnikiem). Może to byćzwiązane zarówno z
czasem, który musi upłynąćod złożenia wniosku do dokonania wpisu (równieżwykreślenia),
zaniechania takiego działania itd.” Izba podziela powyższe poglądy orzecznictwa i doktryny i
przyjmuje je za własne. Jedyny odmienny pogląd wyraził NSA w Rzeszowie w wyroku z dnia
12 września 2003r. sygn. akt SA/Rz 886/02 POP 2004/3/51 jednakże pogląd ten nie spotkał
sięz aprobatądoktryny, ani Izby. Powoływane przez Zamawiającego regulacje wynikające z
przepisów art. 14, 15 i 16 ustawy o KRS nie zmieniająpowyższego stanowiska. Z tych
przepisów wynikająjedynie rygory i domniemania służące zapewnieniu pewności i
bezpieczeństwa obrotu, a więc aby osoba działająca w zaufaniu do niezgodnych z
rzeczywistym stanem prawnym zapisów KRS nie była w sytuacji gorszej, niżosoba, która
zna dane nieujawnione. Należy podzielićpogląd Odwołującego,że przyjęcie interpretacji
Zamawiającego, co do braku możliwości powołania sięna uchwałęo powołaniu członka
zarządu, do czasu ogłoszenia o wpisie, w znacznym stopniu utrudniałoby obrót gospodarczy
vide wyrok z dnia 5 lipca 2006 r. sądu apelacyjnego w Poznaniu sygn. akt I ACa 167/06
„1.śaden przepis prawa nie stanowi, iżdo reprezentowania osoby prawnej uprawnione są
tylko te osoby, które w takim charakterze figurująw KRS. Z przepisów art. 14-17 ustawy z
1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym wynikająjedynie pewne rygory i domniemania
prawne, służące zapewnieniu pewności i bezpieczeństwa obrotu, a składające sięna
domniemanie wiary publicznej rejestru. Oznacza to np.,że czynnośćprawna dokonana z
osobąwpisanąjako uprawniona do reprezentowania osoby prawnej w KRS wiąże co do
zasady tąosobę, mimo,że w rzeczywistości osoba ta utraciła status piastuna.”
Mając na uwadze powyższe Izba stwierdziła naruszenie przez Zamawiającego art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy,

art. 201
§
4 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek

handlowych, art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym
uznając,że Zamawiający wadliwie odrzucił ofertęOdwołującego.
Izba nie uwzględniła zarzutu naruszenia
§
1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzających
spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jakich
możeżądaćzamawiający od wykonawcy, z uwagi na fakt, iżw przedmiotowym
postępowaniu ten akt prawny nie mógł mieśćzastosowania na skutek jego uchylenia z
dniem 25 maja 2006r. i zastąpienia rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 19
maja 2006r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od
wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane (Dz. U. Nr 87 poz. 605)
.

Fakt, iżzgłoszenie wniosku nastąpiło z uchybieniem terminu do składania wniosków o
zmianędanych ujawnionych w KRS nie stanowi uzasadnionej przesłanki dla przyjęcia przez
Zamawiającego domniemania,że dane ujawnione w KRS odpowiadajądanym rzeczywistym.
Zamawiając posiadając uchwałęRady Nadzorczej Lidera Odwołującego powinien powziąć
wątpliwość
o
rzeczywistym
składzie
osobowym
organu
zarządzającego
Lidera
Odwołującego. Z uwagi na fakt,że odpis z KRS jest składany na potwierdzenie spełniania
warunku określonego w art. 22 ust. 1 pkt. 1 ustawy oraz art. 24 Należy do kategorii
dokumentów podmiotowych i jeśli rodząsięwątpliwości co do danych zapisanych w tym
dokumencie Zamawiający zobligowany był je wyjaśnićw trybie art. 26 ust. 4 ustawy.
Natomiast racjęnależy przyznaćZamawiającemu,że takich wyjaśnieńnie można było
dokonaćw trybie art. 87 ust. 1 ustawy, gdyżw tym trybie możliwe jest wyjaśnianie treści
oferty lub poprawianie omyłek rachunkowych lub oczywistych omyłek pisarskich.
Nadto należy wskazać,że Zamawiający błędnie dokonał odrzucenie oferty na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyżoferta Odwołującego nie była sprzeczna z treściąspecyfikacji w
tym zakresie, w jakim wskazywała na sposób reprezentacji. Natomiast braki w reprezentacji
należy rozważaćw kontekście złożenia lub nie złożenia oświadczenia woli, a więc w
kontekście art. 39 kc w związku z art. 14 ustawy i w takim zakresie można było ewentualnie
dokonaćodrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 5 ustawy albo art. 89 ust. 1 pkt. 8
ustawy.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 191 ust.
6 i 7 ustawy Prawo zamówieńpublicznych, uznając za uzasadnione koszty zastępstwa
prawnego Odwołującego na podstawie przedłożonego przez niego rachunku.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok/postanowienie* - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Poznaniu.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie