eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2007 › Sygn. akt: KIO/UZP 79/07
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-02-01
rok: 2007
sygnatury akt.:

KIO/UZP 79/07

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff Członkowie: Małgorzata Rakowska, Renata Tubisz Protokolant: Magdalena Sierakowska

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 17 i 28.01.2008 r. i rozprawie w dniu

28.01.2008 r.
w Warszawie odwołania wniesionego przez MAW Telecom International S.A., Warszawa,
ul. Chocimska 14
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Jednostka Wojskowa Nr 3823
w Dęblinie, Dęblin, ul. Brygady Pościgowej 5
protestu z dnia 11.12.2007 r.

przy udziale Gildia Sp. z o.o., Lublin, ul. Rudnicka 26 zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego- po stronie zamawiającego
.


orzeka:
1. Oddala odwołanie.


2. kosztami postępowania obciąża MAW Telecom International S.A., Warszawa,
ul. Chocimska 14

i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4064 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu

uiszczonego

przez MAW Telecom International S.A., Warszawa,
ul. Chocimska 14.

2)
dokonaćwpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz xxx,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu xxx.

3)
dokonaćwpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz MAW Telecom International S.A.,
Warszawa, ul. Chocimska 14.






U z a s a d n i e n i e

Postępowanie o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego na
dostawę symulatora kontroli ruchu lotniczego – Zp/N/38/2007 zostało wszczęte przez
Zamawiającego Jednostkę Wojskową Nr 3823, ul. Brygady Pościgowej 5, 08-521 Dęblin
ogłoszeniem w Dzienniku Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2007/S
190-231369 w dniu 03 października 2007r.
W dniu 17 października 2007 r. firma „MAW TELECOM International” SA,
ul. Chocimska 14, 00-791 Warszawa zwana dalej MAW TELECOM International pobrała
Specyfikacje Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ).
W dniu 11 grudnia 2007r. (faxem) MAW TELECOM International na podstawie art.
179 oraz art. 180 ust.1 przepisów Ustawy z dnia 24 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) zwana dalej ustawą Pzp
wniósł protest na następujące czynności Zamawiającego:


czynność zmiany opisu przedmiotu zamówienia w sytuacji braku
szczególnego uzasadnienia czym naruszono art. 38 ust.4 ustawy Pzp;


wpisanie
nowych
wymagań
dotyczących
przedmiotu
zamówienia
powodujących, ze naruszona została zasada uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców to jest art. 7 ust.1 oraz art. 29 ust.2 ustawy Pzp;


załączenie do SIWZ załącznika 1a, który nie definiuje opisu przedmiotu
zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, czym naruszono art. 29
ust.1 ustawy Pzp;


zmianę kryterium oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, czym
naruszono art. 38 ust.5 ustawy Pzp.
Wskazując na powyższe, Protestujący wniósł o:


zmianę lub usuniecie zaskarżonych zapisów;

ustalenie jednoznacznego sposobu oceny ofert
alternatywnie


unieważnienie postępowania.
Uzasadniając wniesienie protestu Protestujący podniósł, że modyfikacja SIWZ
z dnia 04 i 05.12.2007 r. wprowadziła istotna modyfikację opisu przedmiotu zamówienia
dodając do SIWZ nowy załącznik nr 1a zawierający liczne, wcześniej nie ujęte, wymagania
oraz wprowadzając nowe rozumienie warunku udziału w postępowaniu, legitymowania się
przez wykonawców ubiegających się o zamówienie niezbędnym doświadczeniem
w załączniku nr 5.

Po pierwsze, jego zdaniem Zamawiający wprowadza zalecenie, aby wszystkie


moduły oprogramowania były oparte na tej samej platformie sprzętowej (punkt 1 załącznika
nr 1a). Według jego wiedzy jest tylko jeden producent, którego produkty spełniają to
wymaganie, pozostali muszą wykonać dodatkowe czynności integracyjne, które wcześniej
nie były konieczne. Uważa że stwierdzenie „zaleca” stwarza problemy interpretacyjne, nie
określa czy sprzęt musi, czy nie musi spełniać niniejszy wymóg, taki opis według jego jest
sprzeczny z wymaganiami art. 29 ust.1 ustawy Pzp.

Po drugie, Zamawiający żąda według niego, aby system posiadał zdolność do
odzwierciedlania modelu terenu w dowolnym obszarze Ziemi (dla celów symulacji w oparciu
o zdjęcia satelitarne - punkt 6 załącznika nr 1a). Uważa, że wymóg ten nie ma uzasadnienia,
prowadzi do znaczącego podwyższenia ceny, podaje wobec tego w wątpliwość aktualność
oszacowania wartości zamówienia przed data wszczęcia postępowania, utrudnia dostęp do
zamówienia szerokiego rynku wykonawców, narusza art.7 ust.1 oraz art. 29 ust.2 ustawy
Pzp.

Po trzecie, w części „Moduł wieżowy – zestaw urządzeń” (punkt 9 załącznika nr 1a)
wprowadza wymóg wyposażenia terminala obsługi planów lotów AFTN w laserową drukarkę
pasków.

Po czwarte, w części „Moduł wieżowy – zestaw urządzeń” (punkt 10 załącznika nr
1a) wprowadza nową liczbę pseudopilotów, ograniczając tym samym konkurencje
i podnosząc cenę zestawu.

Po piąte, w części „Moduł wieżowy – zestaw urządzeń” (punkt 14 załącznika nr 1a)
wprowadza konieczność wyposażenia wynośnego modułu dydaktycznego w komputer
przenośny (laptop) i projektor multimedialny.

Po szóste, w punkcie 4 żąda możliwości szkolenia FAC, pilota i operatora wskaźnika
laserowego. W załączniku nr 1 żądał Zamawiający szkolenia na stanowisku wysuniętego
nawigatora naprowadzania lotnictwa (FAC) i na stanowisku operatora laserowego wskaźnika
celów. W nowym załączniku 1a w części „Moduł FAC” w punkcie 4 kolumnie II wpisano
zdaniem Protestującego wymagania na szkolenia pilotów na stanowisku pseudopilota.
Powyższe generalnie, wprowadza jego zdaniem wymóg szkolenia pilota w ogóle. Podobnie
Protestujący odczytuje żądanie dodatkowej kabiny (kolumna II). Powyższe zapisy jego
zdaniem naruszają przepisy art.7 ust.1, art.29 ust.1 i 2 ustawy Pzp.

Dodatkowo, podnosi iż zapis pod tabelą załącznika nr 1a: „niniejsza tabela jest
elementem pomocniczym dla zamawiającego” stwarza problemy interpretacyjne, nie
wiadomo czy nie spełnienie żądań z w/w tabeli będzie skutkować odrzuceniem, czy też
oferta będzie oceniona. Protestujący nie wie także czy taka oferta jest porównywalna z ofertą
spełniającą zapisy załącznika nr 1a . Uważa także, iż Zamawiający nie wskazał uzasadnienia
ich wprowadzenia, tak jak warunkuje to art. 38 ust.4 ustawy Pzp.

Odnośnie zarzutu względem załącznika nr 5 do SIWZ uważa, iż zmian treści


nagłówka z pierwotnego: „Wykazy wykonanych oraz wykonywanych przez wykonawcę
w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie, zamówień na dostawę aparatury, urządzeń i aparatury o przeznaczeniu wojskowym
lub związanych z dostawą urządzeń służących do zabezpieczenia ruchu lotniczego na kwotę
co najmniej 5.000.000 zł brutto (….)” na: „Wykazy wykonanych oraz wykonywanych przez
wykonawcę w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
w tym okresie, zamówień na dostawę odpowiadającą swoim rodzajem i wartością dostawom
stanowiącym przedmiot zamówienia, tj. symulatora kontroli ruchu lotniczego na kwotę co
najmniej 5.000.000 zł brutto (….)” doprowadziła do zmiany kryterium oceny spełniania
warunków udziału w postępowaniu, co narusza art. 38 ust.5 ustawy Pzp.

W wyniku powyższych czynności Zamawiającego, zdaniem Protestującego, jego
interes prawny może doznać uszczerbku.

W dniu 11 grudnia 2007 r. faxem oraz za pośrednictwem strony internetowej
Zamawiający przekazał Wykonawcom kopię protestu MAW TELECOM International i wezwał
ich do udziału w postępowaniu protestacyjnym.
W dniu 11 grudnia 2007 r. faxem (12.12.2007 r. pocztą) Gilda Sp. z o.o., ul. Rudnicka
26, 20-140 Lublin (pismem z dnia 11 grudnia 2007 r.), a w dniu 13 grudnia 2007 r. faxem
i pocztą (pismem z tego samego dnia) INS Sp. z o.o., ul. Leśna 24 A, 31-080 Zabierzów
przyłączyli się do postępowania protestacyjnego po stronie Zamawiającego.

Pierwszy z w/w przyłączył się do protestu w części dotyczącej kryterium oceny
spełniania warunków udziału w postępowaniu i żąda oddalenia w tym zakresie (także w tym
umiejscawia swój interes prawny). Uważa, iż zarzut powyższy był przedmiotem czynności
Zamawiającego z dnia 03.12.2007 r. i jako taki został podniesiony w proteście po terminie.
Podnosi fakt, iż oprotestowany zapis jest wynikiem wcześniejszej procedury protestacyjnej
i ostatecznego rozstrzygnięcia zapadłego w jego wyniku. Przypomina, iż Protestujący brał
udział w tej procedurze i popierał działania Przystępującego, który wtedy był Protestującym.
Ówczesne działanie Zamawiającego miało na celu doprecyzowanie, czego dotyczyć maja
dokumenty potwierdzające należyte wykonanie dostaw. Zdaniem Przystępującego
wcześniejsze zgoda Protestującego w zestawieniu z obecnym działaniem, wskazują na
zupełny brak wiedzy w zakresie tego: „jakiego zapisu powinien się domagać, aby skutecznie
wziąć udział w niniejszym postępowaniu”. Doprecyzowanie jak twierdzi Przystępujący uległ
zapis „(…) przedstawia wykaz wykonanych dostaw w okresie ostatnich trzech lat przed
dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres działalności jest
krótszy – w tym okresie (co najmniej jednej/1/ dostawy na kwotę min. 5.000.000 zł. brutto,
odpowiadających swoim rodzajem i wartością dostawom stanowiącym przedmiot
zamówienia, z podaniem ich wartości, dat wykonania i odbiorców oraz załączenia
dokumentów potwierdzających, że dostawy te zostały wykonane należycie)” a Protestujący


nie zrozumiał wcześniejszego rozstrzygnięcia, mylnie cytując zapisy z załącznika, ponieważ
nie tej części SIWZ dotyczy niniejsze doprecyzowanie. Kopie przyłączenia Przystępujący
przekazał Protestującemu 11.12.2007 r.

Drugi z w/w przyłączył się do protestu wnosi o jego oddalenie w całości, zgodnie ze
swoim interesem prawnym. Uważa, że Zamawiający opisał przedmiot zamówienia w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, tj. taki, który zapewnia, ze wykonawca będzie w stanie, bez
dodatkowych interpretacji, zidentyfikować, co jest przedmiotem zamówienia (jakie usługi,
dostawy, czy roboty budowlane) i ze wszystkie elementy istotne dla wykonania zmatowienia
będą w nim uwzględnione. Załącznik nr 1a jest elementem pomocniczym jak uważa za
Zamawiającym Przystępujący, a opis przedmiotu zmatowienia pozwala wykonawcom na
przygotowanie oferty i obliczenie ceny z uwzględnieniem wszystkich czynników
wpływających na nią. Zapis w/w nie utrudnia uczciwej konkurencji, czym nie narusza art. 29
ust.2 ustawy Pzp.

Powołując się na orzeczenie Zespołu Arbitrów z dnia 04.04.2003 r. (UZP/ZO/0-
348/03) cytuje za nim: „Ustawodawca pozostawił zamawiającemu możliwość precyzowania
cech przedmiotu zamówienia w sposób chroniący jego zobiektywizowany interes”, co
dowodzi, zdaniem Przystępującego, iż w przypadku dostaw sprzętu szkoleniowego dla
następnie wykorzystania w przygotowaniu osób (żołnierzy) do obrony kraju w pełni
uzasadnia czynności Zamawiającego. Zamawiający nie chciał pominąć cech obiektywnych
przedmiotu świadczenia, wskazując iż istnienie całego szeregu parametrów, którymi można
opisywać poszczególne przedmioty zamówienia, które jednak nie muszą być użyteczne
z punktu widzenia przedmiotu zamówienia i nie muszą znajdować się w jego opisie, aby ten
mógł być uznany za prawidłowy. Nadmierne uszczegółowienie grozi bowiem, jak twierdzi,
utrudnieniem uczciwej konkurencji, dlatego też Zamawiający wskazał w załączniku nr 1 a
elementy, które mogą być użyteczne i pomocnicze dla oceny przedmiotu zamówienia
jednakże wskazując, iż przede wszystkim w „dostawie ma być zapewniona kompatybilność
i możliwość pracy łącznej dostarczanych elementów”. Wskazując w załączniku nr 1a na
elementy pomocnicze, Zamawiający każdorazowo wskazywał na zasadę oraz elementy jej
składowe, posługując się wskazaniem, iż w przypadkach uzasadnionych możliwym jest
posłużeniem się przez „Wykonawcę takimi elementami w dostawie aby zapewnić
kompatybilność i możliwość pracy łącznej dostarczanych elementów”.

W dalszej części, Przystępujący po powołaniu się na brzmienie art. 3 oraz 15 ust.1
pkt. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003
r. Nr 153, poz.1503 ze zm.), stwierdził, iż Zamawiający każdorazowo w SIWZ wskazywał na
warunki zobiektywizowane dla udziału w postępowaniu oraz wskazywał na elementy
równoważne, które z szczegółowego opisu przedmiotu zmówienia będą brane pod uwagę
przy ocenie równoważności ofert a jego działania w żaden sposób nie spełniają wskazanych


powyżej definicji ustawowych czynu utrudniającego konkurencję. Wskazuje także na
orzeczenie Zespołów Arbitrów z dnia 26.04.2007 r., sygn. akt 484/07, zgodnie z którym
„1. Zamawiający jest uprawniony do opisania przedmiotu zamówienia w sposób
uwzględniający jego potrzeby o ile jest to zgodne z prawnie chronionymi interesami
wykonawców/dostawców i nie ma on obowiązku takiego formułowania wymogów, aby
zapewnić możliwość zrealizowania zamówienia przez wszystkie podmioty działające na
rynku w danej branży i w odniesieniu do wszystkich produktów oferowanych na rynku.
2. Powoływanie się na okoliczność, iż w poprzednim unieważnionym przetargu stawiano inny
wymóg nie może być przesadzające gdyż Zamawiający jest uprawniony do zmiany zdania
i nowego określenia wymogów w specyfikacji przygotowywanej dla nowego postępowania”.

W tym, miejscy Przystępujący podnosi iż przedmiotem postępowania o udzielnie
zamówienia publicznego jest dostawa symulatora szkoleniowego – dostawa symulatora
kontroli ruchu lotniczego a wiec jego zdaniem ma zastosowanie art. 5 ust.1 ustawy Pzp.
Rozstrzygnięcie protestu nastąpiło pismem z dnia 14 grudnia 2007 r. Zamawiający
oddalił protest.

W odniesieniu do pierwszego zarzutu, uznał iż jest bezzasadny i nie ma przesłanek
merytorycznych i faktycznych. Zamawiający wyjaśnił, iż możliwość precyzowania cech
przedmiotu zamówienia w sposób chroniący jego interes wynika z ustawy. Kierował się on
koniecznością nie pominięcia cech obiektywnych przedmiotu zamówienia wskazując, iż
istnieje szereg parametrów, które z punktu widzenia przedmiotu zamówienia nie musza
znajdować się w jego opisie, aby ten mógł być uznany z prawidłowy. Nadmierne zaś
uszczegóławianie prowadziłoby do utrudniania uczciwej konkurencji. Podnosi, iż na wniosek
Protestującego (pismo z dnia 19.11.2007 r.- otrzymane 20.11.2007 r. – prośba
o opracowanie tabeli z wymaganiami brzegowymi umożliwiającymi Wykonawcy
przedstawienie w ofercie minimalnych możliwości oferowanego symulatora) wskazał
w załączniku Nr 1a te elementy, które mogą być użyteczne i pomocnicze dla przygotowania
oferty. W rezultacie zmiana jest rezultatem stosownego wniosku Protestującego.
Zamawiający wyjaśnia, iż na każdym etapie postępowania wskazywał na konieczność
zapewnienia kompatybilności oferowanych modułów i możliwości pracy łącznej i rozdzielczej
dostarczanych elementów. Każdorazowo wskazywał na warunki zobiektywizowane dla
udziału w postępowaniu oraz wskazywał na elementy, które ze szczegółowego opisu
przedmiotu zamówienia będą brane pod uwagę.
Przytacza dalej jeden z argumentów Przystępującego, iż nie ma obowiązku takiego
formułowania wymogów, aby zapewnić możliwość zrealizowania zamówienia przez
wszystkie podmioty działające na rynku w danej branży i w odniesieniu do wszystkich
produktów oferowanych na rynku.

Podnosi, iż przepisy nie definiują pojęcia szczególnie uzasadnione przypadki. Istnieją


tylko ograniczenia czasowe i zakresowe. Pierwsze wynikają z charakteru SIWZ
pozwalającego przygotować ofertę. Drugie, dotyczą tych zapisów które budziły wątpliwości
i były przedmiotem zapytań. Wskazuję, iż wynikiem m.in. pytania Protestującego była zmiana
z dnia 05.12.2007 r. Zmiany nie wykraczały poza treść ogłoszenia i nie zmieniały warunków
udziału oraz sposobu oceny ich spełniania, a także kryteriów oceny ofert. Sporna tabela
miała spowodować unikniecie jakichkolwiek nieporozumień na etapie realizacji zamówienia.
Jej zapisy, zdaniem Zamawiającego nie generują dodatkowych kosztów, gdyż decydujące
w tym zakresie jest oprogramowanie, które nie było zmieniane. Zapis odnośnie komputera,
drukarki, czy tez informacji satelitarnej doprecyzowuje wcześniejsze zapisy.

Odnośnie sformułowania „zaleca” stwierdza, iż nie znaczy to, iż musi, czyli nie
ogranicza to Wykonawcy, przedstawia tylko najbardziej pożądane rozwiązanie. Na tym
Zamawiający kończy odniesienie do zarzutu pierwszego, jak i de facto do zarzutu drugiego
jak i trzeciego z uwagi na ich łączny charakter.

Względem zarzutu czwartego, Zamawiający stwierdza, iż zmienił tylko zapis w treści
załącznika nr 5, w którym na potwierdzenie warunku (zgodnie z którym – cześć V SIWZ –
Wykonawca w celu potwierdzenia, iż posiada niezbędną wiedzę i doświadczenia oraz
dysponuje potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia –
przedstawi wykaz wykonanych dostaw w okresie ostatnich trzech lat .… odpowiadających
swoim rodzajem i wartością dostawom stanowiącym przedmiot zamówienia), żąda
przedstawienia potwierdzenia zrealizowania dostawy na dostarczenie symulatora kontroli
ruchu lotniczego. Warunek nie został zmieniony ponieważ symulator kontroli ruchu
lotniczego odpowiada swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia. Wskazuje także, iż było to
już przedmiotem postępowania protestacyjnego z dnia 27.11.2007 r., w którym uczestniczył
Protestujący, a zmiana nastąpiła zgodnie z wolą ówczesnych uczestników postępowania
protestującego.
Rozstrzygniecie
protestu
Zamawiający
przekazał
Protestującemu
i
obu
Przystępującym w tym samym dniu faxem i za pośrednictwem strony internetowej.

W dniu 19 grudnia 2007 r. na rozstrzygnięcie protestu MAW TELECOM International
wniósł odwołanie podtrzymując zarzuty i wnioski przedstawione w proteście oraz podnosząc,
iż Zamawiający miał świadomość niewystarczającego zdefiniowania przedmiotu zamówienia,
czego dowodem jest jego wielokrotna modyfikacja. Załącznik nr 1a, zdaniem Odwołującego
zamiast pomagać wprowadza problemy interpretacyjne, a przedmiot zamówienia pozwala na
zakupienie dwóch różnych urządzeń, zatem oferty Wykonawców złożone w postępowaniu
nie będą porównywalne. Zdaniem Odwołującego, zgodnie z orzecznictwem „Zamawiający
ma obowiązek takiego przygotowania postępowania, (..) aby nie musiał pod wpływem
konkretnych wykonawców modyfikować SIWZ (UZP/ZO/0-2791/06). Poprzez liczne
modyfikacje SIWZ nadużył prawa wynikającego z art. 38 ust.4 ustawy, gdyż nie wykonał


przepisu art. 29 ust.1 ustawy Pzp. W dalszej części Odwołujący, podtrzymuje zarzut zmiany
kryterium oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Dodając, iż zmiana ta miała
miejsce nie raz w tym postępowaniu. Na koniec wnosi o unieważnienie postępowania na
podstawie art. 93 ust.1 pkt. 7 w zw. z art. 191 ust.3 ustawy Pzp. Kopia odwołania została
przesłana do Zamawiającego faxem i pocztą 19.12.2007 r.

Zamawiający wezwał w dniu 20.12.2007 r. faxem uczestników postępowania
protestacyjnego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. W dniu 28 grudnia 2007
r. do postępowania odwoławczego przystąpiła po stronie Zamawiającego firma Gilda Sp.
z o.o., ul. Rudnicka 26, 20-140 Lublin (wezwanie otrzymała 20.12.2007 r.) wnosząc
o oddalenie odwołania. Przystępujący, po pierwsze popiera argument Zamawiającego
z rozstrzygnięcia protestu, iż Odwołujący nie może korzystać z środków ochrony prawnej na
czynności Zamawiającego wykonane zgodnie z ostatecznym rozstrzygnięciem. Dodatkowo
stwierdza, iż załącznik nr 5 do SIWZ, to wzór przykładowego wykazu wykonanych dostaw.
Według niego, nie jest wymagane złożenie przez Wykonawcę danego oświadczenia według
zaproponowanego przez Zamawiającego wzoru (w tym wypadku wykazu). Ważne jest
bowiem, aby treść złożonego oświadczenia zgodna była z wymaganiami określonymi
w przepisach ustawy Pzp, czy w SIWZ (odnosi się to do załącznika nr 5). Warunki udziału
zaś oraz sposób ich oceny zawarte są w rozdziale V SIWZ i nie były zmieniane.

Przystępujący wskazuje na celowe działanie Odwołującego, który przez swoje
działanie wywołał sytuacje, która sam później oprotestował, czym naruszył jego zdaniem art.
5 kc (w zw. z art. 14 Ustawy Pzp).

Zdaniem Protestującego, Odwołujący nie ma interesu prawnego, gdyż interes ten nie
może być oceniany pod katem ewentualnego udziału w przyszłym postępowaniu. Ponadto,
za orzecznictwem sądowym (SO w Lublinie z dnia 16.06.2005 r., sygn. akt II Ca 327/05)
interes prawny powinien być udowodniony, a nie tylko uprawdopodobniony, przez
wnoszącego dany środek prawny. Zdaniem Przystępującego, Odwołujący dąży do
unieważnienia odwołania a nie uzyskania zamówienia, jego interes prawny nie został
udowodniony.

Dodatkowo za piśmiennictwem i orzecznictwem podnosi fakt, iż (…)Zamawiający jest
uprawniony do opisania przedmiotu zamówienia publicznego w sposób uwzględniający jego
potrzeby (…)”.Zaś ”Wskazanie w SIWZ wymogów technicznych czy organizacyjnych
trudnych do spełnienia przez Odwołującego lub innego oferenta nie stanowi dostatecznej
podstawy do uznania, że przedmiot zamówienia określony został w sposób naruszający
zasady wynikające z art.7 ust.1, art. 22 ust.2 oraz art. 29 ust.2 ustawy Pzp.

Ponadto, podnosi iż upłynął termin na oprotestowanie SIWZ, z tego względu należy
przyjąć, iż opis przedmiotu zamówienia w ocenie Odwołującego jest zgodny z art. 29 ustawy
Pzp.



Skład orzekający na podstawie materiału dowodowego zebranego w sprawie ustalił
i zważył, co następuje:

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

W pierwszej kolejności, skład orzekający Izby, z uwagi na charakter zarzutu
i związane z tym dyspozycje ustawowe, pragnie odnieść się do kwestii zmiany kryterium
oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, czyli naruszenia art. 38 ust.5 ustawy
Pzp. W jego ocenie zarzut ten nie znajduje potwierdzenia. Zgodnie ze SIWZ, tj. Część V.
Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania
tych warunków, „o zamówienie mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy: m. in. posiadają
niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia, tj. przedstawią wykaz wykonanych dostaw w okresie
ostatnich trzech lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli
okres działalności jest krótszy – w tym okresie (co najmniej jednej /1/ dostawy na kwotę min.
5.000.000,00 zł. brutto), odpowiadających swoim rodzajem i wartością dostawom
stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości, dat wykonania i odbiorców
oraz załączenia dokumentów potwierdzających, ze dostawy te zostały wykonane należycie)”.
Z kolei w Części VI SIWZ – Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają
dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
w pkt. 1. lit. j) mówi się iż, „w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału
w postępowaniu załączniki do oferty muszą zawierać następujące oświadczenia
i dokumenty: Wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych
również wykonywanych, dostaw w okresie ostatnich trzech lat przed dniem wszczęcia
postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres działalności jest krótszy – w tym
okresie (co najmniej jednej /1/ dostawy na kwotę min.: 5.000.000,00 zł. brutto)
odpowiadających swoim rodzajem i wartością dostawom stanowiącym przedmiot
zamówienia, z podaniem ich wartości, dat wykonania i odbiorców oraz załączenia
dokumentów potwierdzających, ze dostawy te zostały wykonane należycie – Załącznik nr 5”.
W pierwszym wypadku, zapis SIWZ (Część V) stanowi wypełnienie dyspozycji wynikającej
z art. 36 ust.1 pkt.5 ustawy Pzp, zaś w drugim (Część VI) dyspozycji wynikającej z art. 36
ust. 1 pkt. 6 ustawy Pzp. Słusznym wydaje się więc pogląd reprezentowany przez
Zamawiającego i Przystępującego a znajdujący odzwierciedlenie w orzecznictwie (Wyrok
Zespołu Arbitrów z dnia 07.12.2006 r., sygn. akt: UZP/ZO/0-2874/06) oraz doktrynie
i podzielany przez skład orzekający Izby, iż fakt uregulowania osobno kwestii dokumentów
składanych na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu od kwestii opisu


sposobu dokonywania oceny spełniania warunków ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia
zasadności rozpatrywanego zarzutu. Modyfikacja SIWZ w zakresie wykazu oświadczeń
i dokumentów nie jest objęta zakazem sformułowanym w art. 38 ust.5 ustawy Pzp, co więcej
niniejszy przepis w ogóle się do niej nie odnosi. Zdaniem doktryny taka modyfikacja w żaden
sposób nie narusza art. 7 ust.1 ustawy Pzp. W przypadku bowiem dokumentów, każdy
z wykonawców ma wiedzę, jakich dokumentów może żądać Zamawiający, gdyż ich katalog
jest zamknięty i określony rozporządzeniem w sprawie dokumentów (patrz: Praca Zbiorowa
w: „Analiza Wyroków Sądów Okręgowych oraz analiza orzeczeń Zespołów Arbitrów
wydanych na podstawie przepisów prawo zamówień publicznych”, Wyd. Urząd Zamówień
Publicznych, Warszawa 2006 r., str. 123). W stanie faktycznym będącym przedmiotem
orzekania zmiana dotyczyła Załącznika nr 5 do SIWZ, wypełnia wiec przesłanki o których
mowa była powyżej. Powyższy załącznik w swym pierwotnym brzmieniu nie współgrał
w sposób dostateczny z przedmiotem zamówienia, dlatego celowym i słusznym wydaje się
działanie Zamawiającego, który w wyniku uznania protestu powyższą sytuacje określił
w sposób jednoznaczny. Takie działanie doprowadzało do stanu zgodnego z § 1 ust.2 pkt.2
Rozporządzenia z dnia 19.06.2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów jakich może żądać
zamawiający od wykonawców oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane na
potwierdzenie spełnienie warunków udziału w postępowaniu (Dz. U z 2006 r., Nr 87, poz.
605), w którym mówi się wyraźnie, iż Zamawiający może żądać w celu potwierdzenia
opisanego przez siebie warunku posiadania przez wykonawcę niezbędnej wiedzy
i doświadczenia oraz dysponowania potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia – wykazu wykonanych, a w wypadku świadczeń okresowych lub
ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w okresie ostatnich trzech lat przed
dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem
i wartością dostawom lub usługom stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich
wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców oraz załączenia dokumentów
potwierdzających, ze dostawy lub usługi zostały wykonane należycie.
Bezsprzecznie podmioty zainteresowane udziałem w postępowaniu znając przedmiot
zamówienia od początku, tj. od dnia opublikowania ogłoszenia w stosownym publikatorze
Unii Europejskiej, czyli 03 października 2007 r. – CPV 31641300-4 (symulatory
szkoleniowe), tj. dostawa symulatora kontroli ruchu lotniczego (Sekcja II. 1.1 oraz 1.5
ogłoszenia) dysponowały wiedzą wobec kogo jest on skierowany. Zmiana dokonana przez
Zamawiającego nie zmieniła kręgu, czy też grupy potencjalnych wykonawców, którzy mogą
ubiegać się o udzielenie przedmiotowego zamówienia publicznego.
Potwierdza to wypowiedź Odwołującego, który chcąc wykazać tezę przeciwną i fakt
naruszenia art. 7 ust.1 ustawy Pzp, powołując się na konieczność zawarcia konsorcjum


w celu sprostania kwestionowanemu zapisowi SIWZ nie dostrzegł faktu, iż tylko jedna
z pięciu złożonych ofert to konsorcjum (Dowód załącznik do protokołu ZP-12).
Jednocześnie, skład orzekający Izby pragnie zauważyć, iż dokonana zmiana bez
względu na jej charakter miała na celu doprowadzenie treści SIWZ do zgodności z ustawą
oraz aktami wykonawczymi i była wynikiem uznania protestu, a co za tym idzie uwzględniała
interes nie tylko Odwołującego, ale i pozostałych uczestników postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego (patrz: Sąd Okręgowy w Świdnicy, wyrok z dnia 20.12.2005 r.,
sygn. akt: II Ca 584/05, Sąd Okręgowy w Poznaniu, wyrok z dnia 09.06.2006 r., sygn. akt II:
Ca 577/07, jak również wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 11.09.2002 r.,
niepublikowany za: M. Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzierżanowski: „Prawo Zamówień
Publicznych. Komentarz” wyd. 3, W-wa 2007, str.188).
Należy także, zgodzić się z podniesionym podczas rozprawy stanowiskiem
Przystępującego, iż brak jest po stronie Odwołującego interesu prawnego. Mimo
kwestionowania określonych zapisów SIWZ, Odwołujący złożył ofertę, a jak słusznie sam
stwierdził, nie jest w stanie odnieść się z powodu trwającej procedury oceny złożonych ofert,
do kwestii naruszenia jego interesu prawnego przez Zamawiającego. Poczynione podczas
rozprawy ustalenia wynikające z wyjaśnień Zamawiającego oraz okazanych ofert uprawniają
do twierdzenia, iż mimo zarzutów odnoszących się do przedmiotu zamówienia złożona przez
Odwołującego oferta jest zgodna z przedmiotem zamówienia określonym w SIWZ.


Powyższe znajduje potwierdzenie w orzecznictwie (Wyrok Zespołu Arbitrów z dnia
18.01.2007 r., sygn. akt: UZP/ZO/0-20/07, UZP/ZO/0-21/07) i doktrynie: naruszenie interesu
prawnego musi odnosić się do konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia,
w którym uczestniczy podmiot wnoszący środek ochrony prawnej. Takie stanowisko
potwierdził Zespół Arbitrów w wyroku z dnia 31.05.2004 r. (sygn. akt: UZP/ZO/0-760/04)
gdzie wskazał, że „interes prawny powinien dotyczyć tego postępowania, którego dotyczą środki odwoławcze. Nie można zatem powoływać się na przyszły, ewentualny i hipotetyczny
interes prawny” (za: M. Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzierżanowski; Prawo zamówień
publicznych, Komentarz, wyd. 2, W-wa 2006, str. 602). Dotychczasowe orzecznictwo stoi na
stanowisku, ze naruszenie interesu prawnego, na gruncie przepisów ustawy – Prawo
zamówień publicznych, polega w istocie na utracie możliwości ubiegania się o zamówienie
bądź też utraty możliwości jego uzyskania (wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia
04.10.2005 r. sygn. akt: V Ca 1136/05, wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 14.05.2004 r., sygn.
akt: UZP/ZO/0-641/04). W doktrynie zwraca się także uwagę, że interes prawny w uzyskaniu
zamówienia ma tylko ten, na którego sferę prawną w sposób bezpośredni lub pośredni
oddziałuje wynik danego postępowania, a fakt zaistnienia tegoż musi zostać udowodniony
(patrz: Praca zbiorowa w: „Analiza wyroków Sądów Okręgowych oraz analiza orzeczeń
Zespołów Arbitrów wydanych na podstawie przepisów ustawy prawo zamówień publicznych”,


Wyd. Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2006 r. , str.10). (….)

Reasumując, Odwołujący nadal jest uczestnikiem przedmiotowego postępowania
i nie utracił możliwości ubiegania się o zamówienie ani też możliwości jego uzyskania.
Odnośnie zarzutów związanych z opisem przedmiotu zamówienia oraz jego
modyfikacją w trybie art. 38 ust. 4 ustawy Pzp, należy uznać po analizie SIWZ,
w szczególności załącznika nr 1,tj. Wymagań taktyczno – technicznych symulatora ruch
lotniczego oraz załączonych do akt sprawy dokumentów, m.in. pisma Komendanta –
Dziekana Wydziału Lotnictwa z dnia 09.07.2007 r. oraz 01.10.2007 r., iż opis przedmiotu
zamówienia ma co najmniej charakter mieszany, tj. funkcjonalno-techniczny, czyli częściowo
przez wskazanie wymaganych parametrów, a częściowo przez wskazanie wymagań
funkcjonalnych. Istotne jest przy tym, zgodnie z twierdzeniem doktryny żeby wykonawca
mógł dokładnie na podstawie opisu przedmiotu zamówienia określić swoje zobowiązanie
(patrz: M. Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzierżanowski: „Prawo Zamówień Publicznych.
Komentarz” wyd. 3, W-wa 2007, str.156-157). Należy zaznaczyć za w/w przedstawicielami
doktryny, iż Zamawiający, dokonując opisu przedmiotu zamówienia, ma wybór do metody
dokonywania tego opisu. Dopuszczenie opisu przedmiotu zamówienia przez wskazanie
funkcji, jakie przedmiot zamówienia ma wypełnić, jest uwarunkowane dokonaniem przez
Zamawiającego wystarczająco dokładnego opisu. Wskazanie wymagań funkcjonalnych nie
zwalnia bowiem z obowiązku przestrzegania norm zawartych w art. 29 (str. 156). W tym
stanie faktycznym od początku, wiadomym był unikatowy charakter przedmiotu zamówienia,
dlatego Zamawiający zmuszony był do takiego a nie innego określenia przedmiotu
zamówienia. Działał więc zgodnie z tezą orzecznictwa (Wyrok Zespołu Arbitrów z dnia
27.12.2005 r., sygn. akt: UZP/ZO/0-3815/05, Wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 31.01.2006 r.,
sygn. akt: UZP/ZO/0-215/06), która daje Zamawiającemu prawo do samodzielnego
dokonania oceny swoich potrzeb i stosownie do tych potrzeb opisania – z zastrzeżeniem
zasad określonych w art. 29 ustawy – przedmiotu zamówienia. W związku z tym,
Zamawiający określił swojepotrzeby znając cel który mu przyświecał. Nie naruszył art. 29
ustawy Pzp., m.in. dlatego, iż jak potwierdził podczas rozprawy dopuszczał oferty
równoważne, akcentując nadto konieczność zapewnienia kompatybilności modułów
i możliwości pracy łącznej i rozdzielczej dostarczanych elementów.

Pojecie
„modyfikacji”
oznacza
zmianę,
przeróbkę,
poprawkę,
odmianę,
przekształcenie (W. Kopaliński: „Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych
z almanachem”, Świat Książki, W-wa 2007, s.333.)
Modyfikacje dokonywane przez Zamawiającego de facto miały na celu zapewnienie
wystarczająco dokładnego opisu przedmiotu zamówienia dla uczestników postępowania
o udzielnie zamówienia publicznego. W związku z powyższym nie może być w tym wypadku
mowy o naruszeniu art. 7 ust.1 oraz art. 29 ust.2 ustawy Pzp, gdyż działania Zamawiającego


były ukierunkowane na usunięcie takich zapisów SIWZ w przedmiocie zamówienia, które
ewentualnie mogłyby stanowić czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 3 ust.1 ustawy
z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003, Nr 153,
poz.1503 z późn. zm.), czyli być działaniem sprzecznym z prawem lub dobrymi obyczajami,
zagrażającym lub naruszającym interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
W związku z powyższym, Zamawiający wypełnił w tym względzie wszystkie
uwarunkowania wynikające z art. 38, a w szczególności z jego ustępu 4, które uzależniają
zmiany od ich zasadności. Zgodnie z doktryną bowiem: „W szczególnie uzasadnionych
przypadkach (tzn. gdyby np.: okazało się, że na podstawie sporządzonego opisu przedmiotu
zamówienia oferenci nie są w stanie złożyć ofert odpowiadających warunkom zamówienia),
zamawiający może zmienić specyfikację w dowolnym momencie postępowania, ale przed
upływem terminu składania ofert. (……..) Należy jednak zauważyć, ze przepis art. 38 ust.4
nie pozwala na swobodne dokonywanie zmian treści specyfikacji, a jedynie na dokonywanie
tych zmian (modyfikacji) w szczególnie uzasadnionych przypadkach”. (J. Pieróg: „Prawo
Zamówień Publicznych, Komentarz”, C. H. Beck, wyd. VI, 2004, s.125). „Zamawiający nie
może wprowadzać zmian, kiedy chce i jak chce. Decyzja o zmianie musi być uzasadniona
naprawdę wyjątkowymi okolicznościami”.(Przemysław Szustakiewicz: „Zasady Prawa
Zamówień Publicznych”, W-wa 2007, wyd. I, str.154). „Jakkolwiek pojęcie to (w szczególnie
uzasadnionych przypadkach) nie zostało nigdzie bliżej dookreślone, ale z treści tego
przepisu niewątpliwie wynika obowiązek zamawiającego uzasadnienia wprowadzenia zmian
treści modyfikacji”. (W. Hartung, P. Laudański, W. M. Stodolak, M. Stręciwilk, M. Winiarz:
„Zamówienia publiczne po nowelizacji”, Wrocław 2006, wyd. I, str.177).
Należy także zaznaczyć, iż załącznik nr 1 a do SIWZ ma charakter pomocniczy i nie
jest wiążący dla Zamawiającego podczas oceny złożonych ofert, powyższe przyznał on
podczas rozprawy. Wynika to także z akt sprawy oraz treści rozstrzygnięcia protestu.
W związku z niniejszym, nie ma znaczenia fakt, iż cztery z pięciu złożonych ofert, w tym
oferta Odwołującego powyższy załącznik zawiera. Jego brak nie będzie skutkował żadnymi
konsekwencjami przewidzianymi w ustawie Pzp. Wiążący jest załącznik nr 1 do SIWZ,
tj.Wymagania taktyczno – techniczne symulatora ruch lotniczegooraz pozostałe
modyfikacje za wyjątkiem załącznika nr 1a do SIWZ, który nie ma charakteru
obligatoryjnego, niniejsze czyni oferty złożone w przedmiotowym postępowaniu ofertami
porównywalnymi. Powyższe skutkuje, zdaniem składu orzekającego Izby, bezzasadnością
zarzutów odnoszących się do załącznika nr 1a do SIWZ.
Tym samym w ocenie Izby Odwołujący nie wykazał naruszenia art. 7 ust.1, art. 29 ust.1
i 2 oraz art. 38 ust. 4 i 5 ustawy Pzp, wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
191 ust. 6 i 7 ustawy Prawo zamówień publicznych.


Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych do Sądu Okręgowego w Lublinie.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________

*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie