eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2007 › Sygn. akt: KIO/UZP 59/07
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-01-28
rok: 2007
sygnatury akt.:

KIO/UZP 59/07

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Lubomira Matczuk - Mazuś Członkowie: Grzegorz Mazurek, Jolanta Markowska Protokolant: Magdalena Sierakowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniach

14.01.2008 r. i 28.01.2008 r. w Warszawie odwołania
wniesionego przez Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Robót Inżynierii Wodno-Lądowej
"Wodbud" S.J. Zając i Połaczewski, Pielgrzymka, Twardocice 50a
od rozstrzygnięcia
przez zamawiającego Gmina Chojnów, Chojnów, ul. Fabryczna 1 protestu z dnia
05.12.2007 r.

przy udziale xxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego xxx po stronie
odwołującego sięoraz xxx - po stronie zamawiającego
.


orzeka:
1. Unieważnia postępowanie.


2. kosztami postępowania obciąża Gmina Chojnów, Chojnów, ul. Fabryczna 1
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4064zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty
wpisu

uiszczonego

przez Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Robót
Inżynierii Wodno-Lądowej "Wodbud" S.J. Zając i Połaczewski,
Pielgrzymka, Twardocice 50a

2)
dokonaćwpłaty kwoty 10673 zł 24 gr (słownie: dziesięćtysięcy sześćset
siedemdziesiąt trzy złote dwadzieścia cztery grosze) przez Gmina Chojnów,
Chojnów, ul. Fabryczna 1
na rzecz Przedsiębiorstwo Specjalistyczne
Robót Inżynierii Wodno-Lądowej "Wodbud" S.J. Zając i Połaczewski,
Pielgrzymka, Twardocice 50a
, stanowiącej uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu wpisu, zastępstwa prawnego oraz kosztów dojazdu.

3)
dokonaćwpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Robót
Inżynierii Wodno-Lądowej "Wodbud" S.J. Zając i Połaczewski,
Pielgrzymka, Twardocice 50a.


U z a s a d n i e n i e

W odwołaniu wniesionym w piśmie z dnia 14 grudnia 2007 r. od rozstrzygnięcia
protestu polegającego na jego oddaleniu, Odwołujący – „WODBUD” S.J. Włodzimierz Zając
i Mieczysław Połaczewski, Przedsiębiortswo Specjalistyczne Robót Inżynierii Wodno-
Lądowej z siedzibąw Twardocicach, zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: art.7
ust. 1 i 3, art.89 ust.1 pkt 6, art.88 oraz art. 183 ust. 5 pkt 2, art. 180 ust. 7 w zw. z art. 181
ust.6 i art. 181 ust. 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (DZ.U.
z 2007 r. Nr 223, poz. 1655).
W ocenie Odwołującego naruszenie wskazanych przepisów prawnych polegało na
niewłaściwym wykonaniu wyroku Zespołu Arbitrów z dnia 9 listopada 2007 r. sygn. akt
UZP/ZO/0-1318/07.
Zespół Arbitrów wydając wyrok rozważył kwestięodrzucenia oferty Odwołującego,
zarówno z powodu zarzutu niezgodności oferty z treściąSIWZ, jak i z powodu błędu w
obliczeniu ceny.
W zakresie pierwszego zarzutu stwierdził,że Zamawiający samżądał podania ceny
oferty z obowiązującąstawkąpodatku VAT w dniu składania ofert, natomiast w zakresie
drugiego zarzutu - błędu w obliczeniu ceny stwierdził,że błąd ten nie mam znaczenia, ze
względu na zastosowanie ryczałtowej ceny oferty.
Odwołujący ponadto podał,że w dniu składania ofert ( 3 października 2007 r. )
obowiązywała stawka VAT w wysokości 7% w zakresie infrastruktury towarzyszącej
budownictwu mieszkaniowemu, zatem cena wskazana w jego ofercie była prawidłowa.
Zarówno w SIWZ, jak i w późniejszych wyjaśnieniach dotyczących treści SIWZ,
Zamawiający potwierdził,że „ Ofertęnależy złożyćze stawkąpodatku VAT obowiązującąw
dniu złożenia oferty” (pkt X SIWZ), „W SIWZ wyraźnie określono,że VAT należy obliczyć
zgodnie z obowiązującąstawkąw dniu złożenia oferty, a nie stawkąjaka będzie
obowiązywaćw okresie późniejszym” ( wyjaśnienie z dnia 21 września 2007 r. )
RównieżZamawiający podał,że „ Cena projektu jest cenąryczałtowąw związku z
powyższym tak należy jąskalkulowaćujmując wszystkie czynniki cenotwórcze”.
Zespół Arbitrów uwzględnił odwołanie Odwołującego i nakazał Zamawiającemu
dokonanie ponownej oceny ofert (wyrok z dnia 9 listopada 2007 r. )
Stąd w ocenie Odwołującego, Zamawiający powinien ocenićofertępoprzednio
odrzuconąpod względem merytorycznym. Zamawiający ponownie wybrał tęsamąofertę, a
ofertęOdwołującego ponownie odrzucił, tym razem na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy
Prawo zamówieńpublicznych. Uzasadnił,że Odwołujący niewłaściwie obliczył cenęoferty
przyjmując podatek za 2008 r. w stawce 7%. Podatek z takąstawkąjest błędem w obliczeniu
ceny oferty. Stąd nie odrzucono oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo

zamówieńpublicznych, tak jak poprzednio lecz na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy
Prawo zamówieńpublicznych.
Odwołujący wniósł protest na czynnośćZamawiającego.
Zamawiający-Gmina Chojnów odrzucił protest na podstawie art. 180 ust. 7 ustawy
Prawo zamówieńpublicznych, jako niedopuszczalny na podstawie art. 181 ust. 6 ustawy
Prawo zamówieńpublicznych. Zdaniem Zamawiającego wykonawca nie może korzystaćześrodków ochrony prawnej na czynności Zamawiającego wykonane zgodnie z ostatecznym
rozstrzygnięciem protestu, zapadłym w postępowaniu. Ponadto zgodnie z art. 181 ust. 7
ustawy Prawo zamówieńpublicznych wykonawca wnoszący protest nie może następnie
wnieśćprotestu, powołując sięna te same okoliczności.

Odwołujący wniósł w odwołaniu o:
1) unieważnienie dokonanej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2) unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołujący sięna podstawie art. 89 ust.
1 pkt. 6 ustawy,
3) dokonanie ponownego badania i oceny ofert oraz ponownego wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Na rozprawie strony podtrzymały swoje stanowiska przedstawione wyżej.

KIO po rozpoznaniu odwołania na rozprawie ustaliła i zważyła, co następuje:

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane,
prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego przez GminęChojnów, którego
przedmiotem jest ,,Budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjno – tłocznej wraz z
modernizacjąoczyszczalniścieków dla wsi Okmiany gmina Chojnów’’, zostało ogłoszone w
BZP 1000, poz. 164599 z dnia 12.09.2007 r.

Zadanie miało byćwykonane w okresie: rozpoczęcie w 2007r. i zakończenie dnia
31.10.2008 r.

W części X SIWZ pt. ,,Sposób obliczenia ceny’’ Zamawiający określił ,,Cena oferty
powinna byćpodana w zł polskich i jest to cena brutto. Infrastrukturze mieszkaniowej służyć
będzie 72% wartości inwestycji. - - obciążenie VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Ofertęnależy złożyćze stawkąpodatku VAT obowiązującąw dniu złożenia oferty. W cenie
oferty brutto należy uwzględnićwszystkie koszty niezbędne do wykonania zamówienia wraz
z kosztami dodatkowymi w tym m.in.: koszty związane z dostawąmediów na teren budowy,
z zajęciem pasa drogowego, z wykonaniem inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej.’’

W odpowiedziach na pytania wykonawców, stanowiących wyjaśnienie treści SIWZ
Zamawiający podał:

1) Pismo z dnia 21.09.2007 r.
,,Pytanie 1:
Prosimy o jednoznaczne zinterpretowanie zapisu: ,,ofertęnależy złożyćze stawkąpodatku
VAT obowiązującąw dniu złożenia oferty.’’ Czy zapis ten należy rozumieć,że cenębrutto
oferty należy wyliczyćzgodnie z obowiązującąw dniu złożenia oferty ustawąo podatku od
towarów i usług (ustawa z dnia 11.03.2004 r. – Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., art. 146)
czy teżVAT naliczyćw stawce obowiązującej w dniu złożenia ofert, pomimo jej zmiany od
01.01.2008 r.
Odpowiedź:
W SIWZ wyraźnie określono,że VAT należy obliczyćzgodnie z obowiązującąstawkąw dniu
złożenia oferty, a nie stawkąjaka będzie obowiązywaćw okresie późniejszym. Cena projektu
jest cena ryczałtowąw związku z powyższym tak należy jąskalkulowaćujmując wszystkie
czynniki cenotwórcze.’’
2) Pismo z dnia 27.09.2007 r.
Pytanie 7:
Wykonawca zadający pytanie sformułował je w sposób bardzo obszerny i oczekiwał
odpowiedzi czy należy zastosowaćstawkęw wysokości 22% za roboty wykonane w 2008 r.
Pytanie dotyczyło równieżwyjaśnienia, jak będzie wyglądało wystawianie faktur w zakresie
wysokości podatku VAT, w szczególności w zakresie 15%VAT (różnica pomiędzy stawką
22% VAT i 7%VAT).

Zamawiający udzielił odpowiedzi:,, Podatek VAT należy obliczyćzgodnie z
obowiązującymi przepisami. Ofertęnależy złożyćbrutto z prawidłowym podatkiem VAT. W
zadanym pytaniu wykonawca sam sobie odpowiedział jaki jest podatek VAT na tego rodzaju
roboty. Cena oferty jest cenąryczałtowąi takąnależy podać. Zakres prac w poszczególnych
latach określa harmonogram.’’

W prowadzonym postępowaniu w dniu 03.10.2007 r. złożono 7 ofert, w tym dwie
oferty z podatkiem VAT ze stawką7% za cały okres realizacji zamówienia (2007 r. i 2008 r.)
pozostałe oferty ze stawkąpodatku VAT 7% na 2007 r. i 22% na 2008 r.

Zamawiający odrzucił obie oferty zawierające podatek VAT ze stawką7% na lata
2007 – 2008 (w tym ofertęOdwołującego), jako oferty, których treśćnie odpowiada treści
SIWZ. Wybrał ofertęnajkorzystniejszą, złożonąprzez Instal Lubin Sp. z o.o. ze stawką
podatku 7% za 2007 r. i 22% za 2008 r.

Na skutek protestu i odwołania Odwołującego, wyrokiem z dnia 09.11.2007 r. sygn.
akt UZP/ZO/0-1318/07 Zespół Arbitrów uwzględnił odwołanie, unieważnił czynnośćwyboru
oferty najkorzystniejszej, unieważnił czynnośćodrzucenia oferty Odwołującego i nakazał
Zamawiającemu dokonanie ponownej czynności badania i oceny ofert oraz wyboru oferty
najkorzystniejszej.

W uzasadnieniu wyroku Zespół Arbitrów ustalił,że metoda procentowego określenia
udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów, tj. mieszkalnych i
niemieszkalnych, znajdujących sięna terenie objętym robotami i zastosowanie obliczonego
wskaźnika do rozliczenia wykonanych robót ( 72% przy infrastrukturze mieszkaniowej),
możliwe jest w stosunku do robót wykonanych w 2007 r. W 2008 r. obowiązuje stawka
podatku VAT w wysokości 22%. Zespół Arbitrów równieżuznał,że Zamawiający nie podał w
SIWZ sposobu obliczenia ceny w sposób jednoznaczny. Wobec tego przy wynagrodzeniu
ryczałtowym stawka podatku VAT, czy kwota podatku VAT nie ma znaczenia. Stąd nawet w
przypadku błędu w obliczeniu ceny nie ma podstaw do odrzucenia oferty.
Zamawiający dokonując ponownego badania i oceny ofert wezwał wykonawców do
złożenia wyjaśnieńdotyczących treści ofert, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Prawo
zamówieńpublicznych (pismo z dnia 21.11.2007 r.), w zakresie :
,, - wysokości zastosowanych stawek podatku VAT,
- sposobu wyliczenia podatku VAT
za roboty objęte harmonogramem rzeczowo – finansowym robót na poszczególne
lata inwestycji tj. w 2007 i 2008 roku – załącznik nr 5 do SIWZ.’’

W odpowiedzi na wezwanie Odwołujący udzielił informacji (pismo z dnia
22.11.2007 r.),że zastosował siędo wymagańZamawiającego zawartych w SIWZ. W
zakresie sposobu wyliczenia podatku VAT za roboty wykonane w roku 2007 i 2008 –
załącznik nr 5 do SIWZ, nie podał podatku VAT, odwołując siędo wymagańzawartych w
SIWZ.
Wykonawca, który złożył wybranąofertępodał (pismo z dnia 21.11.2007 r.),że na
roboty wykonane w 2007 r. stawka podatku VAT wynosi 7%, a na roboty wykonane w 2008 r.
22%.
Podobnego
wyjaśnienia
udzielił
trzeci
wykonawca
ZRI INSTALBUD
S.j.
J. Pankiewicz, L. Lewicki, B. Kilian (pismo z dnia 21.11.2007 r.).
Zamawiający pismem z dnia 29.11.2007 r. powiadomił wykonawców,że ponownie
wybrał jako ofertęnajkorzystniejszą, ofertęzłożonąprzez Instal Lubin Sp. z o.o., natomiast
ofertęOdwołującego odrzucił. Podał m.in.,że w formularzu ofertowymżądał wykazania
wynagrodzenia ryczałtowego wraz z wyodrębnionąkwotąpodatku VAT, a w harmonogramie
rzeczowo – finansowym wynagrodzenia netto oraz brutto.
Po uzyskaniu wyjaśnieńod wykonawców w przedmiocie sposobu wyliczenia podatku
VAT, było możliwe sprawdzenie poprawności obliczenia cen ofertowych brutto. Ponieważ
Odwołujący zastosował 7% stawkęVAT na cały okres realizacji robót (lata 2007 – 2008),
sprzeczne jest to z przepisami ustawy podatkowej. Uznał,że o ile błąd w obliczeniu ceny nie
mógł byćpodstawąodrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo

zamówieńpublicznych, o tyle stanowi bezwzględnąpodstawęodrzucenia oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówieńpublicznych.
Na powyższe czynności Odwołujący wniósł protest, a wobec jego odrzucenia
odwołanie do Prezesa UZP.
KIO rozpoznając odwołanie odroczyła w dniu 14.01.2008 r. rozprawę, m.in. na
wniosek stron w związku z rozpoznawaniem przez Sąd Okręgowy w Legnicy (termin
rozprawy -16.01.2008 r.) skargi wniesionej na wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 09.11.2007 r.
sygn. akt. UZP/ZO/0-1318/07 przez wykonawcę, którego ofertęwybrano jako
najkorzystniejszą– Instal Lubin Sp. z o.o.
Wyrokiem z dnia 16.01.2008 r. sygn. akt VI Ga 79/07 Sąd Okręgowy w Legnicy
oddalił skargę. Z uzasadnienia wyroku wynika,że Zespół Arbitrów wydał prawidłowy wyrok w
zakresie rozstrzygnięcia dokonanego w dniu 09.11.2007 r., bowiem Odwołujący złożył ofertę
z cenąobliczonąw taki sposób, w jakiżądał tego Zamawiający.
PonieważZamawiający określił niespójnie wymagania w zakresie obliczenia ceny, a
szczególności w zakresie stawki VAT na roboty będące przedmiotem zamówienia, podając,że stawka ma byćobowiązująca w dniu składania ofert, nie odnosząc siędo kwestii zmiany
stawki podatku VAT w okresie realizacji zamówienia, doprowadził do tego,że wykonawcy
zastosowali różne stawki podatku VAT. Uchybienia te w ocenie Sądu wykluczajązłożenie
przez wykonawców ofert zgodnych z ustawą– Prawo zamówieńpublicznych oraz powodują,
iżnie jest możliwe zakończenie niniejszego postępowania w drodze wyboru oferty
najkorzystniejszej. Na marginesie Sąd zauważył ,,iżz powodu niejasnych zapisów SIWZ
wszystkie oferty były obarczone brakiem, skutkującym ich odrzucenie i to bez względu na to,
czy wskazywały 7%, czy 22% VAT, gdyżkażda z ofert odmiennie definiowała pojęcie
obowiązujący.’’
Na rozprawie Odwołujący potwierdził,że zarówno w formularzu ofertowym jak i w
załączniku nr 5 (harmonogram rzeczowo – finansowy) przyjął stawkę7% VAT na cały okres
realizacji zamówienia. Jednakże jego oferta w zakresie ceny brutto nie ulegnie zmianie (jako
cena ryczałtowa), zmieni siętylko kwota VAT, zarówno co do wysokości w formularzu
ofertowym oraz w załączniku nr 5 (harmonogram rzeczowo – finansowy). Kwota ta ulegnie
zmniejszeniu, która jest wynikiem różnicy w stawce VAT, pomiędzy stawką7% i 22%
(1 931 33,94 zł).
KIO ustaliła również,że wobec nierozpoczęcia robót w 2007 r., roboty objęte
przedmiotem zamówienia rozpoczęte zostanąw 2008 r. A więc we wszystkich ofertach
kwota VAT przyjęta według stawki 7% na 2007 r. ulegnie zmianie.
Poprzez nieprecyzyjne określenie, sposobu obliczenia ceny oferty jako istotnego
elementu SIWZ i dalsze potwierdzanie tych rozbieżności w wyjaśnieniach dotyczących treści
SIWZ (pisma z dnia 21 i 27.09.2007 r.), Zamawiający doprowadził do tego, iżna skutek

złożenia ofert z różnymi stawkami VAT, powstała niemożliwośćporównania złożonych ofert
zarówno, jak określił to Sąd Okręgowy w Legnicy, ofert ze stawką7%, jak i stawką22%.
Z tych względów KIO uznała,że Zamawiający nie ma możliwości prawidłowego
zakończenia prowadzonego postępowania poprzez wybór najkorzystniejszej oferty, bowiem
postępowanie obarczone jest wadą, która uniemożliwia zawarcie ważnej umowy w sprawie
zamówienia publicznego (art. 93 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 146 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo
zamówieńpublicznych).
Na podstawie art. 191 ust. 3 ustawy Prawo zamówieńpublicznych, KIO z urzędu
uwzględniła okoliczności skutkujące unieważnieniem postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego i orzekła jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
191 ust. 6 i 7 ustawy Prawo zamówieńpublicznych, uznając za uzasadnione koszty
w wysokości 3009,24 zł z tytułu przelotu samolotem Odwołującego na rozprawęw dniach
14.01.2008 r. i 28.01.2008 r. i wynagrodzenie pełnomocnika w kwocie 3600zł. Nie
uwzględniono kosztów noclegu w kwocie 570 zł, z uwagi na korzystanie z połączenia
lotniczego.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejszy wyrok/postanowienie* - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Legnicy.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



_________

*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie