Ogłoszenie z dnia 2024-09-10
Powiązane ogłoszenia:
- 2024/BZP 00454415/01 - Ogłoszenie z dnia 2024-08-12
- 2024/BZP 00462990/01 - Modyfikacja z dnia 2024-08-20
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Dostawy
4WOG-1200.2712.62.2024 Dostawa opału stałego (węgiel kamienny – eko-groszek do celów grzewczych) dla kotłowni w kompleksach wojskowych administrowanych przez 4 WOG w Gliwicach z podziałem na 5 części
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: 4 WOJSKOWY ODDZIAŁ GOSPODARCZY
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 240763798
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: ul. Generała Władysława Andersa 47
1.5.2.) Miejscowość: Gliwice
1.5.3.) Kod pocztowy: 44-121
1.5.4.) Województwo: śląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL229 - Gliwicki
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: 4wog.kancelaria@ron.mil.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://4wog.wp.mil.pl/pl/bip/
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://4wog.wp.mil.pl/pl/1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - inny zamawiający
Jednostka Wojskowa
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Obrona
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
4WOG-1200.2712.62.2024 Dostawa opału stałego (węgiel kamienny – eko-groszek do celów grzewczych) dla kotłowni w kompleksach wojskowych administrowanych przez 4 WOG w Gliwicach z podziałem na 5 części2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-d05c42e0-f808-4bc7-8686-329e5f356599
2.5.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00493059
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2024-09-10
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Nie
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00454415
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: 4WOG-1200.2712.62.2024
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Tak
4.3.1) Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania (bez VAT): 302764,23 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Dostawa węgla kamiennego (eko-groszek workowany po 20kg) do celów grzewczych dla kotłowni eksploatowanej przez Sekcję Obsługi Infrastruktury w Katowicach – kompleks wojskowy WCR w Będzin w sezonie grzewczym 2024/2025Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawierają:
Załącznik nr 1 - Formularz ofertowy
Załącznik nr 2 – Formularz cenowy
Załącznik nr 3 – Oświadczenie Wykonawcy
Załącznik nr 4 – Harmonogram dostaw
Załącznik nr 5 do SWZ – Projektowane postanowienia umowy (części 1-5)
Załącznik nr 6 do SWZ – Opis przedmiotu zamówienia (część 1-5)
Załącznik nr 7 do SWZ – Wzór zamówienia na opał
Załącznik nr 8 do SWZ – Protokół odbioru dostawy
4.5.3.) Główny kod CPV: 09111100-1 - Węgiel (minerał)
4.5.5.) Wartość części: 20487,80 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Dostawa węgla kamiennego (eko – groszek workowany po 20 lub 25 kg) do celów grzewczych dla kotłowni eksploatowanej przez SOI w Lubliniec – kompleks wojskowy w Lublińcu przy ul. Sobieskiego 35 w sezonie grzewczym 2024/2025Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawierają:
Załącznik nr 1 - Formularz ofertowy
Załącznik nr 2 – Formularz cenowy
Załącznik nr 3 – Oświadczenie Wykonawcy
Załącznik nr 4 – Harmonogram dostaw
Załącznik nr 5 do SWZ – Projektowane postanowienia umowy (części 1-5)
Załącznik nr 6 do SWZ – Opis przedmiotu zamówienia (część 1-5)
Załącznik nr 7 do SWZ – Wzór zamówienia na opał
Załącznik nr 8 do SWZ – Protokół odbioru dostawy
4.5.3.) Główny kod CPV: 09111100-1 - Węgiel (minerał)
4.5.5.) Wartość części: 3414,63 PLN
Część 3
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Dostawa węgla kamiennego (eko – groszek workowany po 20 lub 25 kg) do celów grzewczych dla kotłowni eksploatowanej przez SOI w Gliwicach – kompleks wojskowy w Kuźni Raciborskiej przy ul. Arki Bożka 9 w sezonie grzewczym 2024/2025Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawierają:
Załącznik nr 1 - Formularz ofertowy
Załącznik nr 2 – Formularz cenowy
Załącznik nr 3 – Oświadczenie Wykonawcy
Załącznik nr 4 – Harmonogram dostaw
Załącznik nr 5 do SWZ – Projektowane postanowienia umowy (części 1-5)
Załącznik nr 6 do SWZ – Opis przedmiotu zamówienia (część 1-5)
Załącznik nr 7 do SWZ – Wzór zamówienia na opał
Załącznik nr 8 do SWZ – Protokół odbioru dostawy
4.5.3.) Główny kod CPV: 09111100-1 - Węgiel (minerał)
4.5.5.) Wartość części: 28455,28 PLN
Część 4
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Dostawa węgla kamiennego (eko – groszek workowany po 20 lub 25 kg) do celów grzewczych dla kotłowni eksploatowanej przez SOI w Bytomiu – kompleks wojskowy w Toszku w sezonie grzewczym 2024/2025Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawierają:
Załącznik nr 1 - Formularz ofertowy
Załącznik nr 2 – Formularz cenowy
Załącznik nr 3 – Oświadczenie Wykonawcy
Załącznik nr 4 – Harmonogram dostaw
Załącznik nr 5 do SWZ – Projektowane postanowienia umowy (części 1-5)
Załącznik nr 6 do SWZ – Opis przedmiotu zamówienia (część 1-5)
Załącznik nr 7 do SWZ – Wzór zamówienia na opał
Załącznik nr 8 do SWZ – Protokół odbioru dostawy
4.5.3.) Główny kod CPV: 09111100-1 - Węgiel (minerał)
4.5.5.) Wartość części: 113821,14 PLN
Część 5
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Dostawa węgla kamiennego (eko-groszek workowany po 20 lub25 kg) do celów grzewczych dla kotłowni eksploatowanej przez Sekcję Obsługi Infrastruktury w Tarnowskich Górach – kompleks wojskowy w Tarnowskich Górach – Lasowice w sezonie grzewczym 2024/2025
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawierają:
Załącznik nr 1 - Formularz ofertowy
Załącznik nr 2 – Formularz cenowy
Załącznik nr 3 – Oświadczenie Wykonawcy
Załącznik nr 4 – Harmonogram dostaw
Załącznik nr 5 do SWZ – Projektowane postanowienia umowy (części 1-5)
Załącznik nr 6 do SWZ – Opis przedmiotu zamówienia (część 1-5)
Załącznik nr 7 do SWZ – Wzór zamówienia na opał
Załącznik nr 8 do SWZ – Protokół odbioru dostawy
4.5.3.) Główny kod CPV: 09111100-1 - Węgiel (minerał)
4.5.5.) Wartość części: 136585,37 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 2
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 2
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 26802,00 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 33210,00 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 26802,00 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mikro przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: JB SEBASTIAN JARZOMBEK
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON: 38628338
7.3.3) Ulica: UL. GÓRNA 12
7.3.4) Miejscowość: SIAMOSZYCE
7.3.5) Kod pocztowy: 42-425
7.3.6.) Województwo: śląskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-09-06
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 26802,00 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2025-04-30Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 3
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 4424,31 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 5535,00 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 4424,31 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: MERVEX SP. Z O.O.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON: 072882722
7.3.3) Ulica: UL. CENTRALNA 15
7.3.4) Miejscowość: BIELSKO-BIAŁA
7.3.5) Kod pocztowy: 43-346
7.3.6.) Województwo: śląskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-09-06
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 4424,31 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2025-04-30Część 3
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 3)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 3
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 33794,25 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 46125,00 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 33794,25 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 3)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: MERVEX SP. Z O.O.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON: 072882722
7.3.3) Ulica: UL. CENTRALNA 15
7.3.4) Miejscowość: BIELSKO-BIAŁA
7.3.5) Kod pocztowy: 43-346
7.3.6.) Województwo: śląskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 3)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-09-06
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 33794,25 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2025-04-30Część 4
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 4)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 4)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 3
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 135177,00 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 184500,00 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 135177,00 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 4)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: MERVEX SP. Z O.O
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON: 072882722
7.3.3) Ulica: UL. CENTRALNA 15
7.3.4) Miejscowość: BIELSKO-BIAŁA
7.3.5) Kod pocztowy: 43-346
7.3.6.) Województwo: śląskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 4)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-09-06
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 135177,00 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2025-04-30Część 5
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 5)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 5)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 3
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 162212,40 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 221400,00 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 162212,40 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 5)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: MERVEX SP. Z O.O.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON: 072882722
7.3.3) Ulica: UL. CENTRALNA 15
7.3.4) Miejscowość: BIELSKO-BIAŁA
7.3.5) Kod pocztowy: 43-346
7.3.6.) Województwo: śląskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 5)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-08-27
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 162212,40 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2025-04-30INNE PRZETARGI Z GLIWIC
- "Wykonanie dokumentacji projektowej budowy odwodnienia w ul. Spadochroniarzy i ul. Szybowcowej w Gliwicach oraz wykonanie dokumentacji projektowej budowy odwodnienia w ul. Kolejarzy w Gliwicach"
- 2025- Dostawa sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem na potrzeby Ośrodka Pomocy Społecznej w Gliwicach (3)
- 2025 - Świadczenie usług pogrzebowych dla potrzeb Ośrodka Pomocy Społecznej w Gliwicach na rok 2026
- Przeprowadzenie kursów podnoszących kwalifikacje/kompetencje zawodowe uczestników projektu "Kształcenie zawodowe w Powiecie Gliwickim zgodne z potrzebami transformacji regionu"
- Dostawa TV wraz z uchwytami do montażu na ścianie. DZPZ.282.94.2025.DM
- Przygotowywanie i dostarczanie (od poniedziałku do piątku) obiadów dwudaniowych i napoju dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 28 w Gliwicach w roku szkolnym 2025/2026
więcej: przetargi w Gliwicach »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.





