eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Augustów › Zakładanie remiz-sadów wraz z ich pielęgnacją.



Ogłoszenie z dnia 2022-04-05


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o wyniku postępowania
Usługi
Zakładanie remiz-sadów wraz z ich pielęgnacją.

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzi podmiot, któremu powierzono przeprowadzenie postępowania

1.2.) Nazwa zamawiającego: NADLEŚNICTWO AUGUSTÓW

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 790011210

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: ul. Turystyczna 19

1.5.2.) Miejscowość: Augustów

1.5.3.) Kod pocztowy: 16-300

1.5.4.) Województwo: podlaskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL843 - Suwalski

1.5.7.) Numer telefonu: 87-643-99-00

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: augustow@bialystok.lasy.gov.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://augustow.bialystok.lasy.gov.pl/

1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:

https://platformazakupowa.pl/pn/lasy_augustow

1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - inna państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej

1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Inna działalność


Gospodarka leśna.

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Zakładanie remiz-sadów wraz z ich pielęgnacją.

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-c6a935b5-a4fa-11ec-80f8-1ad70aec7fa4

2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00109597

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2022-04-05

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Nie

2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Tak

2.12.) Nazwa projektu lub programu:

Puszcza Augustowska i bartnictwo szansą na uratowanie ostatniej ostoi rodzimej pszczoły augustowskiej. LP- lasy pszczołom pszczoły lasom.

2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak

2.14.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00087986/01

SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ

3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Numer referencyjny: SA.270.6.3.2022

4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.3.) Wartość zamówienia: 154440,74 PLN

4.4.) Rodzaj zamówienia: Usługi

Część 1

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Pakiet I - Nadleśnictwo Augustów.
W tym zakresie Zamawiający występuje samodzielnie.
Przedmiotem zamówienia jest: zakładanie remiz-sadów wraz z ich pielęgnacją w ramach projektu „Puszcza Augustowska i bartnictwo szansą na uratowanie ostatniej ostoi rodzimej pszczoły augustowskiej. LP- lasy pszczołom pszczoły lasom” finansowanego ze środków MF EOG 2014-2021.
Tytuł Projektu: "Puszcza Augustowska i bartnictwo szansą na uratowanie ostatniej ostoi rodzimej pszczoły augustowskiej. LP- lasy pszczołom pszczoły lasom”.
Przedmiot zamówienia obejmuje podział na cztery pakiety (każdy Pakiet obejmuje Etap I oraz Etap II):
Pakiet I – Nadleśnictwo Augustów.
Przedmiot zamówienia obejmuje:
Etap I- zakładanie remiz-sadów na powierzchniach leśnych odnawianych w ramach zadań gospodarczych (zręby). Zaplanowane do wykonania czynności to:
1. Posadzenie drzew owocowych, które dostarczone zostaną przez Nadleśnictwa (500 szt./ha)
2. Sadzonki drzew owocowych o wysokości powyżej 1 m muszą być wysadzone w jamkę.
3. Przygotowanie gleby poprzez orkę na pasach
4. Sadzenie w jamkę.
5. Grodzenie i Zakup niezbędnych elementów do wykonania gordzenia m.in.: siatka grodzeniowa leśna, skoble, drut, słupki leży po stronie Wykonawcy.
6. Dostarczenie materiałów na miejsce wykonania ogrodzenia, przygotowanie powierzchni do montażu grodzenia poprzez usunięcie przeszkadzających krzewów, krzewinek i roślinności zielnej leży po stronie Wykonawcy.
7. Grodzenie siatką leśną ocynkowaną o wysokości 2 m zabezpieczającą przed zającami tj. wymiary dolnych oczek min. 15 x5 cm.
8. Słupki drewniane liściaste (nie wymagane korowanie) lub iglaste (okorowane).
9. Minimalna średnica słupka w cieńszym końcu 12 cm a maksymalna 25 cm.
10. Słupki wkopywane na głębokość 0,6 m. Odległość między słupkami 5 m. Po jednym przełazie w miejscu wyznaczonym przez Zamawiającego.
Etap II- pielęgnacja wykonnaych remiz-sadów. Pracę będą polegać na wykaszaniu- powierzchni w celu poprawy warunków wzrostu i ograniczenia konkurencji z roślinnością leśną. Zabieg będzie wykonywany w III kwartale danego roku. Termin będzie wynikał z warunków przyrodniczych określony przez poszczególne Nadleśnictwa.
Termin realizacji:
a) Etap I- do 20.05.2022 r.
b) Etap II- do 30.07.2022 r.
Podpisanie Umowy i rozliczenie finansowe z Wykonawcą w danym pakiecie będzie wykonywane przez właściwe terytorialnie (dany pakiet) nadleśnictwo.
Szczegóły określa pkt 3 SWZ.

4.5.3.) Główny kod CPV: 77000000-0 - Usługi rolnicze, leśne, ogrodnicze, hydroponiczne i pszczelarskie

4.5.5.) Wartość części: 59629,63 PLN

Część 2

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Pakiet II- Nadleśnictwo Głęboki Bród .
W tym zakresie zamawiający występuje w roli jednostki organizacyjnej na podstawie art. 37 ust 2 ustawy PZP.
Przedmiotem zamówienia jest: zakładanie remiz-sadów wraz z ich pielęgnacją w ramach projektu „Puszcza Augustowska i bartnictwo szansą na uratowanie ostatniej ostoi rodzimej pszczoły augustowskiej. LP- lasy pszczołom pszczoły lasom” finansowanego ze środków MF EOG 2014-2021.
Tytuł Projektu: "Puszcza Augustowska i bartnictwo szansą na uratowanie ostatniej ostoi rodzimej pszczoły augustowskiej. LP- lasy pszczołom pszczoły lasom”.
Przedmiot zamówienia obejmuje podział na cztery pakiety (każdy Pakiet obejmuje Etap I oraz Etap II):
Pakiet II- Nadleśnictwo Głęboki Bród
Przedmiot zamówienia obejmuje:
Etap I- zakładanie remiz-sadów na powierzchniach leśnych odnawianych w ramach zadań gospodarczych (zręby). Zaplanowane do wykonania czynności to:
1. Posadzenie drzew owocowych, które dostarczone zostaną przez Nadleśnictwa (500 szt./ha)
2. Sadzonki drzew owocowych o wysokości powyżej 1 m muszą być wysadzone w jamkę.
3. Przygotowanie gleby poprzez orkę na pasach
4. Sadzenie w jamkę.
5. Grodzenie i Zakup niezbędnych elementów do wykonania grodzenia m.in.: siatka grodzeniowa leśna, skoble, drut, słupki leży po stronie Wykonawcy.
6. Dostarczenie materiałów na miejsce wykonania ogrodzenia, przygotowanie powierzchni do montażu grodzenia poprzez usunięcie przeszkadzających krzewów, krzewinek i roślinności zielnej leży po stronie Wykonawcy.
7. Grodzenie siatką leśną ocynkowaną o wysokości 2 m zabezpieczającą przed zającami tj. wymiary dolnych oczek min. 15 x5 cm.
8. Słupki drewniane liściaste (nie wymagane korowanie) lub iglaste (okorowane).
9. Minimalna średnica słupka w cieńszym końcu 12 cm a maksymalna 25 cm.
10. Słupki wkopywane na głębokość 0,6 m. Odległość między słupkami 5 m. Po jednym przełazie w miejscu wyznaczonym przez Zamawiającego.
Etap II- pielęgnacja wykonanych remiz-sadów. Pracę będą polegać na wykaszaniu- powierzchni w celu poprawy warunków wzrostu i ograniczenia konkurencji z roślinnością leśną. Zabieg będzie wykonywany w III kwartale danego roku. Termin będzie wynikał z warunków przyrodniczych określony przez poszczególne Nadleśnictwa.
Termin realizacji:
a) Etap I- do 20.05.2022 r.
b) Etap II- do 30.07.2022 r.
Podpisanie Umowy i rozliczenie finansowe z Wykonawcą w danym pakiecie będzie wykonywane przez właściwe terytorialnie (dany pakiet) nadleśnictwo.
Szczegóły określa pkt 3 SWZ.

4.5.3.) Główny kod CPV: 77000000-0 - Usługi rolnicze, leśne, ogrodnicze, hydroponiczne i pszczelarskie

4.5.5.) Wartość części: 6708,33 PLN

Część 3

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Pakiet III- Nadleśnictwo Płaska.
W tym zakresie zamawiający występuje w roli jednostki organizacyjnej na podstawie art. 37 ust 2 ustawy PZP.
Przedmiotem zamówienia jest: zakładanie remiz-sadów wraz z ich pielęgnacją w ramach projektu „Puszcza Augustowska i bartnictwo szansą na uratowanie ostatniej ostoi rodzimej pszczoły augustowskiej. LP- lasy pszczołom pszczoły lasom” finansowanego ze środków MF EOG 2014-2021.
Tytuł Projektu: "Puszcza Augustowska i bartnictwo szansą na uratowanie ostatniej ostoi rodzimej pszczoły augustowskiej. LP- lasy pszczołom pszczoły lasom”.
Przedmiot zamówienia obejmuje podział na cztery pakiety (każdy Pakiet obejmuje Etap I oraz Etap II):
Pakiet III- Nadleśnictwo Płaska
Przedmiot zamówienia obejmuje:
Etap I- zakładanie remiz-sadów na powierzchniach leśnych odnawianych w ramach zadań gospodarczych (zręby). Zaplanowane do wykonania czynności to:
1. Posadzenie drzew owocowych, które dostarczone zostaną przez Nadleśnictwa (500 szt./ha)
2. Sadzonki drzew owocowych o wysokości powyżej 1 m muszą być wysadzone w jamkę.
3. Przygotowanie gleby poprzez orkę na pasach
4. Sadzenie w jamkę.
5. Grodzenie i Zakup niezbędnych elementów do wykonania grodzenia m.in.: siatka grodzeniowa leśna, skoble, drut, słupki leży po stronie Wykonawcy.
6. Dostarczenie materiałów na miejsce wykonania ogrodzenia, przygotowanie powierzchni do montażu grodzenia poprzez usunięcie przeszkadzających krzewów, krzewinek i roślinności zielnej leży po stronie Wykonawcy.
7. Grodzenie siatką leśną ocynkowaną o wysokości 2 m zabezpieczającą przed zającami tj. wymiary dolnych oczek min. 15 x5 cm.
8. Słupki drewniane liściaste (nie wymagane korowanie) lub iglaste (okorowane).
9. Minimalna średnica słupka w cieńszym końcu 12 cm a maksymalna 25 cm.
10. Słupki wkopywane na głębokość 0,6 m. Odległość między słupkami 5 m. Po jednym przełazie w miejscu wyznaczonym przez Zamawiającego.
Etap II- pielęgnacja wykonanych remiz-sadów. Pracę będą polegać na wykaszaniu- powierzchni w celu poprawy warunków wzrostu i ograniczenia konkurencji z roślinnością leśną. Zabieg będzie wykonywany w III kwartale danego roku. Termin będzie wynikał z warunków przyrodniczych określony przez poszczególne Nadleśnictwa.
Termin realizacji:
a) Etap I- do 20.05.2022 r.
b) Etap II- do 30.07.2022 r.
Podpisanie Umowy i rozliczenie finansowe z Wykonawcą w danym pakiecie będzie wykonywane przez właściwe terytorialnie (dany pakiet) nadleśnictwo.
Szczegóły określa pkt 3 SWZ.

4.5.3.) Główny kod CPV: 77000000-0 - Usługi rolnicze, leśne, ogrodnicze, hydroponiczne i pszczelarskie

4.5.5.) Wartość części: 59629,63 PLN

Część 4

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Pakiet IV- Nadleśnictwo Szczebra .
W tym zakresie zamawiający występuje w roli jednostki organizacyjnej na podstawie art. 37 ust 2 ustawy PZP.
Przedmiotem zamówienia jest: zakładanie remiz-sadów wraz z ich pielęgnacją w ramach projektu „Puszcza Augustowska i bartnictwo szansą na uratowanie ostatniej ostoi rodzimej pszczoły augustowskiej. LP- lasy pszczołom pszczoły lasom” finansowanego ze środków MF EOG 2014-2021.
Tytuł Projektu: "Puszcza Augustowska i bartnictwo szansą na uratowanie ostatniej ostoi rodzimej pszczoły augustowskiej. LP- lasy pszczołom pszczoły lasom”.
Przedmiot zamówienia obejmuje podział na cztery pakiety (każdy Pakiet obejmuje Etap I oraz Etap II):
Pakiet IV- Nadleśnictwo Szczebra
Przedmiot zamówienia obejmuje:
Etap I- zakładanie remiz-sadów na powierzchniach leśnych odnawianych w ramach zadań gospodarczych (zręby). Zaplanowane do wykonania czynności to:
1. Posadzenie drzew owocowych, które dostarczone zostaną przez Nadleśnictwa (500 szt./ha)
2. Sadzonki drzew owocowych o wysokości powyżej 1 m muszą być wysadzone w jamkę.
3. Przygotowanie gleby poprzez orkę na pasach
4. Sadzenie w jamkę.
5. Grodzenie i Zakup niezbędnych elementów do wykonania grodzenia m.in.: siatka grodzeniowa leśna, skoble, drut, słupki leży po stronie Wykonawcy.
6. Dostarczenie materiałów na miejsce wykonania ogrodzenia, przygotowanie powierzchni do montażu grodzenia poprzez usunięcie przeszkadzających krzewów, krzewinek i roślinności zielnej leży po stronie Wykonawcy.
7. Grodzenie siatką leśną ocynkowaną o wysokości 2 m zabezpieczającą przed zającami tj. wymiary dolnych oczek min. 15 x5 cm.
8. Słupki drewniane liściaste (nie wymagane korowanie) lub iglaste (okorowane).
9. Minimalna średnica słupka w cieńszym końcu 12 cm a maksymalna 25 cm.
10. Słupki wkopywane na głębokość 0,6 m. Odległość między słupkami 5 m. Po jednym przełazie w miejscu wyznaczonym przez Zamawiającego.
Etap II- pielęgnacja wykonanych remiz-sadów. Pracę będą polegać na wykaszaniu- powierzchni w celu poprawy warunków wzrostu i ograniczenia konkurencji z roślinnością leśną. Zabieg będzie wykonywany w III kwartale danego roku. Termin będzie wynikał z warunków przyrodniczych określony przez poszczególne Nadleśnictwa.
Termin realizacji:
a) Etap I- do 20.05.2022 r.
b) Etap II- do 30.07.2022 r.
Podpisanie Umowy i rozliczenie finansowe z Wykonawcą w danym pakiecie będzie wykonywane przez właściwe terytorialnie (dany pakiet) nadleśnictwo.
Szczegóły określa pkt 3 SWZ.

4.5.3.) Główny kod CPV: 77000000-0 - Usługi rolnicze, leśne, ogrodnicze, hydroponiczne i pszczelarskie

4.5.5.) Wartość części: 28473,15 PLN

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA

Część 1

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem

5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 3 ustawy

5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:

Uzasadnienie prawne unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia:
Na podstawie art. 255 pkt 3) ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.):

„Art. 255. Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:
(…)
3) cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty;(…)”

Uzasadnienie faktyczne unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia:

W wyznaczonym terminie do składania ofert, tj.: do dnia 25.03.2022 r. do godz. 08:00 została złożona oferta przez następującego Wykonawcę, tj.: POLHAR Bartosz Masiewicz
ul. Wypusty 5, 16-300 Augustów który zaoferował kwotę 371 388,00 zł brutto. Natomiast na realizację zamówienia Zamawiający zamierzał przeznaczyć kwotę 64 400,00 zł. brutto.
Po analizie możliwości finansowych, Zamawiający stwierdził, iż w chwili obecnej nie ma możliwości zwiększenia kwoty pierwotnie przeznaczonej na realizację przedmiotu zamówienia do ceny oferty z najniższą ceną .

SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1

Część 2

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem

5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy

5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:

Uzasadnienie prawne unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia:

Na podstawie art. 255 pkt 1) ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.):

„Art. 255.Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:
1) nie złożono żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo żadnej oferty;(…).”

Uzasadnienie faktyczne unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia:

W przedmiotowym postępowaniu w wyznaczonym terminie do składania ofert, tj.: do dnia 25.03.2022 r. do godz. 08:00 nie została złożona żadna oferta.

SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 0

Część 3

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem

5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy

5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:

Uzasadnienie prawne unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia:

Na podstawie art. 255 pkt 1) ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.):

„Art. 255.Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:
1) nie złożono żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo żadnej oferty;(…).”

Uzasadnienie faktyczne unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia:

W przedmiotowym postępowaniu w wyznaczonym terminie do składania ofert, tj.: do dnia 25.03.2022 r. do godz. 08:00 nie została złożona żadna oferta.

SEKCJA VI OFERTY (dla części 3)

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 0

Część 4

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 4)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem

5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 3 ustawy

5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:

Uzasadnienie prawne unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia:
Na podstawie art. 255 pkt 3) ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.):

„Art. 255. Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:
(…)
3) cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty;(…)”


Uzasadnienie faktyczne unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia:

W wyznaczonym terminie do składania ofert, tj.: do dnia 25.03.2022 r. do godz. 08:00 została złożona oferta przez następującego Wykonawcę, tj.: Usługi Leśne Koronkiewicz Wojciech 16-310 Sztabin, Kamień 29 który zaoferował kwotę 88 929,00 zł brutto. Natomiast na realizację zamówienia Zamawiający zamierzał przeznaczyć kwotę 30 751,00 zł brutto.
Po analizie możliwości finansowych, Zamawiający stwierdził, iż w chwili obecnej nie ma możliwości zwiększenia kwoty pierwotnie przeznaczonej na realizację przedmiotu zamówienia do ceny oferty z najniższą ceną .

SEKCJA VI OFERTY (dla części 4)

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.