eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2021 › Sygn. akt: KIO 1575/21
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2021-07-19
rok: 2021
sygnatury akt.:

KIO 1575/21

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 19 lipca 2021 r., w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 maja 2021 r. przez wykonawcę
ERBUD
Spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie

w postępowaniu prowadzonym przez
Szpital Specjalistyczny im. Stefana Żeromskiego SPZOZ w Krakowie

przy udziale wykonawcy
WARBUD Spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


postanawia:

1.
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz ERBUD
Spółki akcyjnej kwoty 20.000,00 złotych (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis.


Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie – w terminie
14
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodniczący: ……………….………


Sygn. akt: KIO 1575/21

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – Szpital Specjalistyczny im. Stefana Żeromskiego SPZOZ w Krakowie
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „budowę dodatkowego
pawilonu dla potrzeb Szpitaln
ego Oddziału Ratunkowego Szpitala Specjalistycznego im.
Stefana Żeromskiego SPZOZ w Krakowie” na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 14 maja 2021 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 093-240435.
Wartość zamówienia przekracza progi
unijne, o których mowa w art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.

O
dwołujący – ERBUD S.A. wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 17 ust. 2 i 3 w zw. z art. 112 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 4 w zw.
z art. 116 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych przez sformułowanie warunku udziału
w postępowaniu w zakresie zdolności technicznych lub zawodowych w sposób
nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia, w zakresie, w jakim Zamawiający w warunku
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej wymaga jedynie,
aby o udzielenie zamówienia ubiegał się wykonawca, który wykaże, iż:
1.1. w okresie ostatnich 5 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie, wykonał co najmniej jedne roboty
budowlane
polegające na zaprojektowaniu i/lub przeprojektowaniu oraz budowie i/lub
przebudowie budynku
/ów (obiektu kubaturowego), w których wykonywana jest działalność
lecznicza (budynku/
ów wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych należącego do klasy
1264) o wartości każdego zadania nie mniejszej niż 20.000.000 zł brutto i powierzchni
całkowitej objętej zakresem zadania nie mniejszej niż 3.500 m
2
,
Jedne roboty budowlane
polegające na zaprojektowaniu i/lub przeprojektowaniu oraz
przebudowie budynku/
ów użyteczności publicznej o wartości każdego zadania nie mniejszej
niż 20.000.000 zł brutto i powierzchni całkowitej objętej zakresem zadania nie mniejszej niż
3.500 m
2
, obiekt musi być objęty ochroną konserwatora zabytków lub znajdować się na
obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków
W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia np.
Konsorc
jum powyższy warunek musi spełnić przynajmniej jeden z Wykonawców
ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia np. członek Konsorcjum"
oraz 1.2. w okresie ostatnich 3 l
at przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie wykonał, co najmniej jedną usługę

projektową polegającą na zaprojektowaniu i/lub przeprojektowaniu budynku/ów, w których
wykonywana jest działalność lecznicza (budynku/ów wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów
Budowlanych należącego do klasy 1264) o wartości każdej usługi nie mniejszej niż 500.000
zł brutto i powierzchni całkowitej objętej zakresem zadania nie mniejszej niż 3.000 m
2
. W
zakresie projektowania musi znajdować się wykonanie co najmniej: projektu budowlanego
wraz z uzysk
aniem decyzji o pozwoleniu na budowę, projektów wykonawczych
obejmujących wszystkie branże, STWiORB-ów, tj. określenie warunków udziału w
postępowaniu na zbyt wysokim, minimalnym poziomie zdolności w stosunku do przedmiotu
zamówienia, podczas gdy postawienie warunków udziału w postępowaniu na odpowiednim
poziomie, proporcjonalnie do przedmiotu zamówienia zgodnie z zasadami proporcjonalności,
przejrzystości w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
wykonawców,
umożliwi
wykonanie
zamówienia
przez
wykonawcę
dającego
rękojmię/gwarancję należytego wykonania zamówienia, na odpowiednim poziomie
jakościowym, Zamawiający dopuszcza oddzielne lub łączne spełnienie ww. warunków w
ramach realizacji jednej roboty budowlanej.
W przypadku Wyk
onawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia np.
Konsorcjum powyższy warunek musi spełnić przynajmniej jeden z Wykonawców
ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia np. członek Konsorcjum.
2. art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 99 ust. 1 i 4
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
dokonanie przez Za
mawiającego opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny
i nieprecyzyjny oraz w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję poprzez
wskazanie w dokumencie SOR
– Uzupełnienie PFU – zał. nr 5, że:
• Przewiązki – zmienić jeden akapit w pkt 3.4.1 na: W zakresie architektury przewiązki
komunikacyjnej należy uwzględnić jej wkomponowanie w centralny dziedziniec Szpitala,
z uwzględnieniem odpowiedniego, starannie zaprojektowanego połączenia z istniejącymi
Budynkami „C” oraz „F” i „F1”, Elewacja między Budynkami C i F/F1 oraz F/F1 i SOR – jest
objęta gwarancją, należy uzgodnić z wykonawcą elewacji przejęcie warunków gwarancji na
styku Budynków,
• „Wymagania w zakresie włączeń w istniejące instalacje – jak pkt 3.14: Ponieważ instalacje
(w bud F1,D1,E,G i międzyobiektowe) są nowo wybudowane i na gwarancji wykonawca
zobowiązany jest do uzgodnień z Warbud S.A. warunków realizacji zadania inwestycyjnego,
rozwiązań projektowych całości inwestycji w szczególności w branżach instalacyjnych,
włączeń systemowych, programowania i konfiguracji systemów, oraz przeprowadzenia
włączeń nowych instalacji bez utraty gwarancji.
W zakresie projektowania musi znajdować się wykonanie co najmniej: projektu budowlanego
wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, projektów wykonawczych
obejmujących wszystkie branże, STWiORB-ów.

Zamawiający dopuszcza oddzielne lub łączne spełnienie ww. warunków w ramach realizacji
jednej (1) usługi projektowej.
W przypadku Wy
konawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia np.
Konsorcjum powyższy warunek musi spełnić przynajmniej jeden z Wykonawców
ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia np. członek Konsorcjum".

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu modyfikacji
treści specyfikacji warunków zamówienia i ogłoszenia poprzez:
1.
Zastąpienie w całości w pkt 7.2. specyfikacji warunków zamówienia Lp. 2 Zdolność
techniczna lub zawodowa:
1.1. warunku udziału w postępowaniu wskazanego w pkt 1 na następujący:
Wykonawca musi wykazać, iż w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie wykonał, co
najmniej jedne roboty budowlane
polegające na budowie i/lub przebudowie budynku/ów i/lub
nadbudowie i/lub rozbudowie (obiektu kubaturowego),
w których wykonywana jest
działalność lecznicza (budynku/ów wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych
należącego do klasy 1264) o wartości każdego zadania nie mniejszej niż 20.000.000 zł
brutto i powierzchni całkowitej objętej zakresem zadania nie mniejszej niż 3.500 m
2
.
W przypadku w
ykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia np.
k
onsorcjum powyższy warunek musi spełnić przynajmniej jeden z wykonawców
ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia np. członek konsorcjum.
Jedne roboty budowlane
polegające na budowie i/lub przebudowie budynku/-ów i/lub
nadbudowie i/lub rozbudowie budynku/
ów użyteczności publicznej o wartości każdego
zadania nie mniejszej niż 20.000.000 zł brutto i powierzchni całkowitej objętej zakresem
zadania nie mniejszej niż 3.500 m
2
, obiekt musi być objęty ochroną konserwatora zabytków
lub znajdować się na obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków.
Zamawiający dopuszcza oddzielne lub łączne spełnienie ww. warunków w ramach realizacji
jednych robót budowlanych.
W przypadku w
ykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia np.
k
onsorcjum powyższy warunek musi spełnić przynajmniej jeden z wykonawców
ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia np. członek konsorcjum.
1.2. warunku udziału w postępowaniu wskazanego w pkt 2 na następujący:
Wykonawca musi wykazać, iż w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie wykonał, co
najmniej: j
edną usługę projektową, polegającą na zaprojektowaniu i/lub przeprojektowaniu
budynku/ów (obiektu kubaturowego), w których wykonywana jest działalność lecznicza
(budynku/
ów wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych należącego do klasy 1264) o

wartości każdego zadania nie mniejszej niż 20.000.000 zł brutto (dwadzieścia milionów zł
brutto) i powierzchni całkowitej objętej zakresem zadania nie mniejszej niż 3.500 m
2
.
Jedną usługę projektową polegającą na zaprojektowaniu i/lub przeprojektowaniu budynku/ów
użyteczności publicznej o wartości każdego zadania nie mniejszej niż 20.000.000 zł brutto
i powierzchni całkowitej objętej zakresem zadania nie mniejszej niż 3.500 m
2
, musi być
objęta ochroną konserwatora zabytków lub znajdować się na obszarze objętym ochroną
konserwatora zabytków.
W zakresie projektowania musi znajdować się wykonanie co najmniej: projektu budowlanego
wraz z uzyskaniem de
cyzji o pozwoleniu na budowę, projektów wykonawczych
obejmujących wszystkie branże, STWiORB-ów.
Zamawiający dopuszcza oddzielne lub łączne spełnienie ww. warunków w ramach realizacji
jednej usługi projektowej.
W przypadku w
ykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia np.
k
onsorcjum powyższy warunek musi spełnić przynajmniej jeden z wykonawców
ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia np. członek konsorcjum.
2.
Zmodyfikowanie poniższego fragmentu w dokumencie SOR – Uzupełnienie PFU – zał. nr
5:
• Przewiązki – zmienić jeden akapit w pkt 3.4.1 na: W zakresie architektury przewiązki
komunikacyjnej należy uwzględnić jej wkomponowanie w centralny dziedziniec Szpitala,
z uwzględnieniem odpowiedniego, starannie zaprojektowanego połączenia z istniejącymi
Budynkami „C” oraz „F” i ”F1 Elewacja między Budynkami C i F/F1 oraz F/F1 i SOR – jest
objęta gwarancją, należy uzgodnić z wykonawcą elewacji przejęcie warunków gwarancji na
styku Budynków w taki sposób, aby wynikały z niego zasady, na jakich ma nastąpić przejęcie
warunków gwarancji na styku Budynków przez wykonawcę ubiegającego się o realizację
zamówienia stanowiącego przedmiot postępowania,
3.
Usunięcie w całości następującego fragmentu znajdującego się w dokumencie SOR –
Uzupełnienie PFU – zał. nr 5:
„• Wymagania w zakresie włączeń w istniejące instalacje” jak pkt 3.14: Ponieważ instalacje
(w bud F1,D1,E,G i międzyobiektowe) są nowo wybudowane i na gwarancji Wykonawca
zobowiązany jest do uzgodnień z Warbud SA warunków realizacji zadania inwestycyjnego,
rozwiązań projektowych całości inwestycji w szczególności w branżach instalacyjnych,
włączeń systemowych, programowania i konfiguracji systemów, oraz przeprowadzenia
włączeń nowych instalacji bez utraty gwarancji”.
4. Z
asądzenie kosztów postępowania odwoławczego według norm przepisanych.

Zamawiający oświadczył, że kopię odwołania zamieścił na platformie przetargowej i stronie
prowadzonego postępowania 26 maja 2021 r.

31 maja 2021 r. (poniedziałek) przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego zgłosił wykonawca Warbud S.A.

15 czerwca 2021 r. Z
amawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że
postanowił częściowo uwzględnić odwołanie, wskazując zmodyfikowane postanowienia
specyfikacji warunków zamówienia.
Zama
wiający wniósł o umorzenie postępowania lub ewentualnie o oddalenie odwołania
i zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego.

28 czerwca 2021 r. wykonawca przystępujący po stronie zamawiającego został wezwany do
złożenia oświadczenia w przedmiocie sprzeciwu co do uwzględnienia obwołania w części.
Wykonawca nie wniósł sprzeciwu.

16 lipca
2021 r. Odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu pozostałej części zarzutów
odwołania.

Zgodnie z art. 522 ust. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania
pozostałych zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze
na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzg
lędnienia części zarzutów. W takim przypadku zamawiający
wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.
Art. 568 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że Izba umarza postępowania
odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku: 1) cofnięcia odwołania; 2) stwierdzenia,
że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne; 3) o którym
mowa w art. 522
ustawy Prawo zamówień publicznych.

Wobec powyższych oświadczeń Zamawiającego i Odwołującego Izba stwierdziła, że
Zamawiający częściowo uwzględnił zarzuty odwołania, a w pozostałej części odwołanie
zostało wycofane przed otwarciem rozprawy, zaś wykonawca przystępujący po stronie
zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia odwołania w części, zatem
zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego i, zgodnie
z przepisem art. 568 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekła jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art. 575 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 2, § 9 ust. 1
pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Z dyspozycji art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, że strony i uczestnik
po
stępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania
odwoławczego stosownie do jego wyniku. Zgodnie z art. 574 ustawy Prawo zamówień
publicznych d
o kosztów postępowania odwoławczego zalicza się wpis i uzasadnione koszty
stron i uczestników postępowania odwoławczego wnoszących sprzeciw.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia, jeżeli zamawiający uwzględnił w części
zarzuty przedstawione w odwołaniu i pozostałe zarzuty zostały przez odwołującego
wycofane, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca albo uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie
zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu, a koszty,
o których mowa w § 5 pkt 2 ww. rozporządzenia (uzasadnione koszty stron postępowania
odwoławczego), znosi się wzajemnie
Wartość zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych z 2019 r., zatem, zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia wpis
wynosi 20
.000 złotych i taka kwota została przez Odwołującego uiszczona.
W związku z powyższym Izba postanowiła o zwrocie Odwołującemu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty 20.000 złotych stanowiącej uiszczony wpis.


Przewodniczący: ……………….………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie