eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2017Sygn. akt: KIO 1235/17
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2017-07-03
rok: 2017
sygnatury akt.:

KIO 1235/17

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 3 lipca 2017 r. w
Warszawie odwołania wniesionego w dniu 16 czerwca 2017 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej przez wykonawcę:
Clar System Spółka Akcyjna, ul. Janickiego 20B, (60-542
Poznań) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego –
Szpital Kliniczny im. Ks.
Anny Mazowieckiej,
Karowa 2 (00-315 Warszawa),


postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy:

Clar System Spółka Akcyjna z siedzib
ą w Poznaniu kwoty 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), stanowiącej kwotę uiszczonego wpisu od
odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2015 poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodnicz
ący: ……………………………………….

Sygn. akt KIO 1235/17

Uzasadnienie

Odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę - Clar System Spółka Akcyjna z
siedzibą w Poznaniu
wobec treści postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego o wartości większej niż kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U.2015.2164 ze zm.), zwanej dalej „Pzp”, którego przedmiotem
jest: „Utrzymanie czystości Szpitala” (nr referencyjny: 12/05/17). Ogłoszenie o zamówieniu
opublikowano w dniu 03/06/2017 w Dzienniku Urzędowym UE. Treść specyfikacji istotnych
warunków zamówienia została zmieszczona na stronie internetowej Zamawiającego - Szpital
Kliniczny im. Ks. Anny Mazowieckiej w dniu 05/06/2017 r. Wykonawca w odwołaniu wskazał,że kwestionowane postanowienia specyfikacji naruszają:
1. art. 29 ust. 3a ustawy Pzp, z uwagi na zaniechanie przez Zamawiającego prawidłowego, tj.
zgodnego z treścią określenia w opisie przedmiotu zamówienia wymogu dotyczącego
zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób
wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia pomimo, że przedmiot oraz charakter
tych czynności - tj. czynności związane z utrzymaniem czystości na terenie szpitala oraz
nadzór nad wykonywaniem pracy przez personel sprzątający - implikuje ich wykonywanie na
podstawie umowy o pracę zgodnie z art. 22 § 1, § 11 i § l2 K.p., czym został naruszony przepis
art. 29 ust. 3a ustawy Pzp, art. 36 ust. 2 pkt 8a lit c) ustawy Pzp w zw, z art. 18 ust. 2 Dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień
publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Tekst mający znaczenie dla EOG; zwanej
dalej: „Dyrektywą”) w zw. z motywami Dyrektywy nr 37,40,103 i 105 w zw. z art. 22 § 1, § 11 i
§ l2 K.p.;
2. art. 36 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz art. 89
ust. 1 pkt 1,2 i 6 ustawy Pzp, albowiem dokonany opis przedmiotu zamówienia oraz opis
sposobu obliczenia ceny, uniemożliwia porównanie ofert, co przejawia się w zaniechaniu
określenia w opisie przedmiotu zamówienia wyrażonego w procentach stosunku wartości
usługi pomocniczych przy pacjencie zwolnionych z podatku VAT do zakresu całkowitej
wartości usług utrzymania czystości opodatkowanych podatkiem VAT, co zważywszy także na
treść formularza ofertowego i opisany w nim sposób obliczenia ceny, doprowadzi do złożenia
ofert, których ceny nie będą mogły zostać porównane z uwagi, na to, że każdy wykonawca
będzie mógł w sposób dowolny i sprzeczny z przepisami prawa ustalić proporcję wartości
usług zwolnionych od podatku VAT w stosunku do usług opodatkowanych tym podatkiem, co
będzie miało wpływ na naruszenie uczciwej konkurencji w toku postępowania i doprowadzi do
złożenia ofert, których ceny zostaną obliczone w sposób dowolny i różny, uniemożliwiający ich
porównanie;
3. w projekcie umowy w sprawie zamówienia publicznego (załącznik nr 8 do SIWZ):
a) art. 14, art. 139 § 1 ustawy Pzp w zw. z art. 3531 k.c„ 58 § 1 i 2 k.c„ art. 5 kc, 483 § 1 k.c. i art.
471, 475 § 1, 491 § 1 oraz art. 4921 k.c. z uwagi na określenie w § 9 ust. 1 pkt 1 projektu
umowy postanowienia przewidującego, że w przypadku odstąpienia od umowy z przyczyn
lezących po stronie Wykonawcy lub odstąpienia od umowy przez Wykonawcę, Wykonawca
będzie zobowiązany zapłacić Zamawiającemu karę umowną w wysokości 10% wartości
wynagrodzenia z podatkiem VAT określonego w § 7 ust. 1;
b) art. 7 ust. 1, art. 14, oraz art. 139 § 1 ustawy Pzp w zw. z art. 353* k.c., 58 § 1 i 2 k.c., art. 5
k.c., art. 395 § 1 k.c. z uwagi na określenie w § 3 ust. 29 in fine oraz w § 6 ust. 1 i 2 projektu
umowy postanowień uprawniających Zamawiającego do odstąpienia od umowy bez
zastrzeżenia terminu, w którym Zamawiający z uprawnienia do odstąpienia od umowy w
sprawie zamówienia publicznego może skorzystać;
4. art. 23 ust. 1 i ust. 4 w zw. art. 14 i 139 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 3531 k.c. w zw. z art, 7
ust. 1 i 3 ustawy Pzp, z uwagi na nieuprawnione i nie znajdujące oparcia w przepisach ustawy
Pzp żądanie sformułowane w rozdziale XXI pkt 2 SIWZ wymogu, aby wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia przedstawili Zamawiającemu umowę określającą
zasady ich współpracy w formie (charakterze) i o treści żądanej przez Zamawiającego w tym
postanowieniu SIWZ;
5. art. 147 ust. 2 ustawy Pzp z uwagi na sformułowanie w § 10 ust. 1 projektu umowy (załącznik
nr 8 do SIWZ) wymogu, by zabezpieczenie należytego wykonania umowy służyło pokryciu
roszczeń Zamawiającego także z tytułu rękojmi za wady, podczas gdy, mając na względzie
charakter i zakres przedmiotowy zamówienia publicznego, instytucja rękojmi za wady nie
znajdzie zastosowania w przedmiotowym postępowaniu;
6. art. 7 ust. 1, art. 25 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju z
dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (zwanego dalej: „Rozporządzeniem”)
oraz art. 143b ust. 8 ustawy Pzp z uwagi na określenie w § 11 ust. 4 projektu umowy (załącznik
nr 8 do SIWZ) postanowienia uprawniającego Zamawiającego do żądania przedłożenia przez
wykonawcę potwierdzonej za zgodność z oryginałem odpisu, zawartej umowy o
podwykonawstwo, której wartość przekracza kwotę 10.000,00 złotych, co stanowi
zastrzeżenie na rzecz Zamawiającego uprawnienia nie znajdującego oparcia w przepisach
ustawy Pzp oraz Rozporządzenia;
7. art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1, 2 i ust. 3 ustawy Pzp oraz art, 30 ust. 4 ustawy Pzp z uwagi na
dokonanie w załączniku nr 5 do SIWZ (ppkt 1,2,3,4,5,6,7 i 8 tego załącznika) opisu
stosowanych środków i materiałów zużywalnych w taki sposób, że zawężona została
konkurencja do produktów jednego producenta przy równoczesnym zaniechaniu przez
Zamawiającego zastrzeżenia, że dopuszcza produkty równoważne i zaniechanie wskazania
zakresu równoważności;
8. art. 7 ust. 1 i art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp z uwagi na
dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, przy
pomocy niedokładnych określeń oraz w sposób nieuwzględniający wszystkie wymagania i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ofert, co przejawia się w zaniechaniu przez
Zamawiającego:
a. sporządzenia, jako załącznika do projektu umowy lub SIWZ, wzoru listy obecności osób
realizujących usługę w poszczególnych jednostkach szpitala, o której mowa w rozdziale III pkt
III ppkt 12 SIWZ (str. 6 SIWZ);
b. określenia w SIWZ podstaw do określenia przez wykonawców wysokości kwot, którymi
Zamawiający będzie ich obciążał w związku z udostępnieniem wykonawcom energii
elektrycznej oraz wody, i poprzestanie w tym zakresie jedynie na przewidzeniu, że Rozliczenia
za wykorzystane media nastąpi na podstawie ustalenia miesięcznego ryczałtu. Informacja
dotycząca sposobu rozliczenia będzie wynikać z treści podpisanego przez strony
porozumienia” (rozdział III pkt IV ppkt 7 in fine SIWZ; str. 7 SIWZ);
b) określenia w opisie przedmiotu zamówienia (lub dodania do dokumentacji postępowania jako
kolejnego załącznika) informacji dotyczących sposobu gospodarowania odpadami w
obiektach Zamawiającego, a poprzestanie w tym zakresie jedynie na informacji, że Zebrane
podczas sprzątania odpady, umieszczone w opakowaniach odpowiednich do ich rodzaju
usunąć do miejsca składowania: - zgodnie z obowiązującą procedurą nr 07 „Zarządzanie
odpadami' (załącznik nr 1 do S1WZ Plan higieny, str. 2);
9. art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp i art. 7 ust. 1 tej ustawy, co przejawia się w nie określeniu przez
Zamawiającego w Planie higieny (lub w innym dokumencie) sposobu i częstotliwości mycia
inkubatorów oraz łóżek oraz łóżeczek noworodków, podczas gdy w załączniku nr 1 Plan
higieny Szpitala znalazła się jedynie ogólna informacja, wskazująca, że wykonywanie tych
czynności wchodzi w zakres przedmiotu zamówienia;
10.
art. 24 ust, 1 pkt 23 w zw. z ust. 11 ustawy Pzp, art. 26 ust. 2f ustawy Pzp oraz przepisów
Rozporządzenia z uwagi na określenie w rozdziale X ppkt 6 in fine (str. 11 SIWZ) obowiązku
wykonawcy aktualizowania, po wcześniejszym złożeniu zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy Pzp,
treści oświadczenia w przedmiocie przynależności albo nie do grupy kapitałowej, podczas gdyżaden przepis ustawy oraz Rozporządzenia nie nakłada obowiązku dokonywania takiej
aktualizacji z urzędu;
11. art. 22 ust, 1a oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 58 ust, 1 oraz ust. 4 Dyrektywy z uwagi
na określenie w niniejszym postępowaniu warunku udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej i zawodowej w sposób nieproporcjonalny i uniemożliwiający dokonanie
rzeczywistej oceny zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia;
12. art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 22 ust. 1a ustawy Pzp z uwagi na określenie warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej określonego w rozdziale VIII
pkt 2 ppkt 2 lit b) SIWZ (co zostało powtórzone w § 3 ust. 31 pkt 2 projektu umowy) w sposób
nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz w sposób nadmierny w stosunku do celu,
któremu określenie warunku udziału w postępowaniu ma służyć, a nadto określenie tego
warunku w sposób niezgodny z przepisem § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki,
Pracy i Polityki społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad
stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń,
instalacji i sieci, czym został naruszony także przepis art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp;
13. art. 7 ust. 1 i art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp z uwagi na
dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, przy
pomocy niedokładnych określeń oraz w sposób nieuwzględniający wszystkie wymagania i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ofert, co przejawia się w zaniechaniu
określenia przez Zamawiającego typu/rodzaju posiadanych przez niego urządzeń autoclaw, o
których mowa w rozdziale VIII pkt 2 ppkt 2 lit b) SIWZ oraz rozdziale XXI pkt 5 lit d) SIWZ, tj.
urządzeń służących do odkażania i utylizacji resztek badanego materiału metodą pary wodnej
pod ciśnieniem.

Do postępowania odwoławczego w terminie określonym art. 185 ust. 2 ustawy Pzp nie
przystąpił żaden wykonawca.

Zamawiający - piśmie z dnia 30 czerwca 2017 r. - w odpowiedzi na odwołanie podał,że wnosi o oddalenie dwóch zarzutów [pkt 2 i 11 odwołania], z których pierwszy dotyczy: (1)
naruszenia art. 36 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
oraz art. 89 ust. 1 pkt 1, 2 i 6 ustawy Pzp - dokonanie - opisu przedmiotu zamówienia oraz
sposobu obliczenia ceny, który uniemożliwia porównanie ofert, co przejawia się w zaniechaniu
określenia w opisie przedmiotu zamówienia wyrażonego w procentach stosunku wartości
usługi pomocniczych przy pacjencie zwolnionych z podatku VAT do zakresu całkowitej
wartości usług utrzymania czystości opodatkowanych podatkiem VAT, a drugi (2) naruszenia
art. 22 ust, 1a oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 58 ust, 1 oraz ust. 4 Dyrektywy - określenie
- warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej w sposób
nieproporcjonalny i uniemożliwiający dokonanie rzeczywistej oceny zdolności wykonawcy do
należytego wykonania zamówienia.
W pozostałym zakresie w odniesieniu do zarzutów wg pkt 1, 3 do 10 oraz pkt 12 i 13
odwołania oświadczył, że te zarzuty podlegają uwzględnieniu powołał się na modyfikację
specyfikacji istotnych warunków zamówienia z dnia 29/06/2017 r.

Zamawiający wniósł jednocześnie o pominięcie zarzutów uwzględnionych i
ewentualnie na podstawie dyspozycji art. 186 ust. 3a ustawy Pzp - wniósł o umorzenie
postępowania odwoławczego.

Odwołujący w piśmie z dnia 22 czerwca 2017 r. złożonym do akt sprawy w tej dacie
oświadczył, że na podstawie art. 187 ust.8 ustawy Pzp cofa odwołanie, a w zdaniu drugim
wskazując również na art. 187 ust.8 in fine wniósł o zarządzenie zwrotu odwołującemu 90%
wpisu uiszczonego od odwołania.

Mając na uwadze stan faktyczny i aspekt prawny sprawy Izba uznała, że
post
ępowanie odwoławcze podlega umorzeniu w związku z art. 186 ust. 3a ustawy Pzp.

Wskazany art. 186 ust. 3a ustawy Pzp stanowi: „W przypadku uwzględnienia przez
zamawiaj
ącego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych
zarzutów przez odwołuj
ącego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecno
ści stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
post
ępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiaj
ącego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który
przyst
ąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiaj
ący wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
post
ępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie
uwzgl
ędnionych zarzutów”.

Przepis w zakresie ust.3a wprowadzony został ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r. o
zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016
r. poz. 1020). Zgodnie z jego dyspozycją w sytuacji, w której zamawiający uwzględnia część
zarzutów przedstawionych w odwołaniu i jednocześnie odwołujący wycofuje pozostałe zarzuty,
Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego. Takie rozwiązanie sprawy może nastąpić pod
warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca, tak jak w niniejszej sprawie. Także dotyczy sytuacji, gdy
wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia części zarzutów. W każdym z tych przypadków zamawiający zobowiązany
będzie wykonać, powtórzyć lub unieważnić czynność w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.

Zdaniem Izby, w niniejszej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Odwołujący
składając oświadczenie o cofnięciu odwołania de facto cofa zarzuty w zakresie
nieuwzględnionym. Następstwem zatem takiej wykładni oświadczenia woli złożonego w piśmie
z dnia 03/07/2017 jest zastosowanie wnioskowanej przez Zamawiającego, jako podstawy
prawnej umorzenia postępowania odwoławczego art. 186 ust.3a ustawy Pzp. W następstwie
bowiem wejścia w życie wskazanej regulacji dopuszczono z jednej strony możliwość
uwzględnienia odwołania w części, a z drugiej cofnięcia zarzutów [czytaj: odwołania] w
zakresie nieuwzględnionym. Konsekwencją tego jest zastosowanie regulacji dotyczącej
ponoszenia kosztów postępowania, a mianowicie art. 186 ust. 6 pkt 1ustawy Pzp zgodnie z
którym: „Koszty postępowania odwoławczego: 1) w okolicznościach, o których mowa w ust. 2
i 3a, znosi się wzajemnie” (…), co powoduje, że wpis w całości podlega zwrotowi na rzecz
wnoszącego odwołanie. W tym przypadku Izba ma na uwadze, że wskazywana regulacja
poprawiła poprzedni stan prawny, ograniczony tylko wyłącznie do sytuacji uwzględnienia
odwołania w całości, co nie przystawało do realiów postępowań odwoławczych.

Izba oczywiście dostrzega i nie pomija bezrefleksyjnie wskazywanej przez
Odwołującego podstawy prawnej oświadczenia o cofnięciu odwołania – art. 187 ust.8 ustawy
Pzp - złożonego w piśmie z dnia 3 lipca br. Niemniej jednak Izba uznała, że w stanie
faktycznym sprawy powinna zastosować, jako podstawę umorzenia wskazywany przez
Zamawiającego art. 186 ust.3a Pzp, także z uwagi na wskazywany powyżej cel wprowadzenia
tego przepisu. Jednakże, gdyby wykonawca uznał, że interpretacja Izby jego oświadczenia
woli jest nieprawidłowa naturalnie może w postępowaniu ze skargi na podstawie art. 198a i
198b ustawy Pzp (jak w pouczeniu) domagać się przed Sądem zastosowania jako podstawy
umorzenia art. 187 ust. 8 zd. pierwsze tego przepisu. Tym samym zgodnie z art. 187 ust. 8 zd.
drugie Pzp oraz na podstawie § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2010 nr 41poz. 238 ze zmianą z 2017 r. poz.
47.) będzie miał prawo domagać się zwrotu na jego rzecz 90% kwoty wpisu uiszczonego od
odwołania w wysokości 15.000 zł, w miejsce zasądzonej pełnej kwoty wpisu.

Mając powyższe na względzie orzeczono, jak w sentencji.


……………………………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie