eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2017Sygn. akt: KIO 921/17
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2017-05-22
rok: 2017
sygnatury akt.:

KIO 921/17

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska Protokolant: Mateusz Zientak

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 maja 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 maja 2017 r. przez wykonawcę: M. Sp. z
o.o. ul. (…)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Ś. C. R., R. i Z. N. im.
gen. J. Z. w U. Sp. z o.o., ul. (…),


przy udziale wykonawcy: M. Sp. z o.o., ul. (…) zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,


orzeka:

1. oddala odwołanie,

2.
kosztami postępowania obciąża wykonawcę: M. Sp. z o.o. ul. (…), i:

2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł
00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę: M. Sp. z o.o. ul. (…) tytułem wpisu od odwołania,

2.2.
zasądza kwotę 4 394 zł 58 gr (słownie: cztery tysiące trzysta
dziewięćdziesiąt cztery złote pięćdziesiąt osiem groszy) od wykonawcy: M.
Sp. z o.o. ul. (…)
na rzecz zamawiającego:
Ś. C. R., R.
i Z. N. im. gen. J. Z. w U. Sp. z o.o., ul. (…)

,
stanowiącą koszty
poniesione
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i dojazdu na posiedzenie.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z

2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Bielsku Białej.


………………………………

Sygn. akt: KIO 921/17
Uzasadnienie

Zamawiający: Ś. C. R., R. i Z. N. im. gen. J. Z. w U. Sp. z o.o. prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na: „Dostawę cyfrowego aparatu RTG kostno -

płucnego z zawieszeniem sufitowym.” Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Dzienniku Urzędowym UE pod nr 2017/S 001-001028 w dniu 30 grudnia 2016 r.
W dniu 26 kwietnia 2017 r. Zamawiający zamieścił na stronie internetowej informację
o wyborze najkorzystniejszej oferty, złożonej przez M. sp. z o.o.

Wykonawca M. Sp. z o.o., z siedziba w K. wniósł odwołanie wobec czynności wyboru
oferty
złożonej
przez
wykonawcę
M.
sp.
z
o.o.
jako
najkorzystniejszej
i wobec zaniechania odrzucenia tej oferty oraz unieważnienia postępowania.
Odwołujący zarzucił naruszenie przez Zamawiającego w postepowaniu przepisów art.
89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 93 ust. 1 pkt 1 i art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z

2015 r., poz. 2164 ze zm.), zwanej
dalej „Pzp” oraz wniósł o unieważnienie czynności wyboru najkorzystniej oferty oraz
nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty, unieważnienia postępowania, i obciążenie
Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.

Odwołujący wyjaśnił, że w postępowaniu złożone zostały dwie oferty. Oferta
Odwołującego była korzystniejsza zarówno w zakresie ceny, jak i parametrów technicznych,
z uwagi jednak na kilka popełnionych w treści oferty omyłek Odwołujący został wykluczony
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 17 Pzp, a jego oferta została odrzucona.
Odwołujący nie wnosił odwołania wobec wykluczenia go z postępowania.

Odwołujący wyjaśnił, że legitymuje się interesem w uzyskaniu zamówienia, gdyż
w wyniku uwzględnienia odwołania dojdzie do unieważnienia postępowania, co otworzy
Odwołującemu drogę do uczestnictwa w kolejnym postępowaniu dotyczącym udzielenia
zamówienia na dostawę będącą przedmiotem niniejszego przetargu. Wskazał też na pogląd,że „dane zamówienie”, do którego odnosi się art. 179 ust. 1 Pzp, oznacza nie przedmiot
konkretnego postępowania, lecz dostawę/usługę/robotę budowlaną, którą zamawiający chce
na podstawie umowy o zamówienie publiczne nabyć.
Dotychczasowe orzecznictwo KIO wykazywało tendencję do zawężonego rozumienia
pojęcia „interesu w uzyskaniu danego zamówienia”. W myśl tego orzecznictwa, należało pod
tym rozumieć interes w uzyskaniu zamówienia w konkretnym postępowaniu przetargowym,
tzn. odwołanie takiego wykonawcy musiało być ukierunkowane wprost na uzyskanie decyzji
zamawiającego o udzieleniu mu zamówienia. Natomiast wykonawca, którego ofertę
odrzucono, i który od tego rozstrzygnięcia się nie odwołał lub też odwołanie zostało oddalone
przed rozstrzygnięciem przetargu, uznawany był dotąd za niemającego interesu w uzyskaniu
danego zamówienia, gdyż skutkiem jego odwołania mogłoby być co najwyżej unieważnienie
postępowania.
Powyższy sposób rozumienia interesu w uzyskaniu zamówienia nie wynika wprost ani
z ustawy Prawo zamówień publicznych, ani z treści dyrektywy Rady 89/665/EWG.

W orzecznictwie można też zauważyć odmienną tendencję (wyrok z dnia 30 grudnia 2011 r.,
sygn. KIO 2702/11, wyrok z dnia 7 października 2014 r., sygn. KIO 1245/14). Również
orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie wyklucza możliwości
wniesienia odwołania przez ostatecznie wykluczonego wykonawcę. W wyroku z dnia 21
grudnia 2016 r. w sprawie 0355/15 Trybunał w konkluzji orzekł, że przepis art. 1 ust. 3
dyrektywy 89/665 nie sprzeciwia się temu, by wykluczonemu wykonawcy odmówić prawa do
odwołania od decyzji o udzieleniu zamówienia, ale zarazem wskazał (pkt 35), że przepis ten
nie może być też interpretowany jako wykluczający przyznanie takiego prawa.
Odwołujący podniósł w odwołaniu zarzuty, że oferta wykonawcy M. sp. z o.o. jest w
wielu punktach niezgodna z SIWZ. Zdaniem Odwołującego, wykonawca mógł celowo
wprowadzić Zamawiającego w błąd w celu uzyskania zamówienia, gdyż jego oferta nie
spełnia co najmniej dwóch parametrów podanych w SIWZ, zaś w dwóch innych przypadkach
wykonawca niezgodnie z prawdą potwierdził parametr dodatkowo punktowany.
1. W Zestawieniu parametrów techniczno-użytkowych cyfrowego aparatu RTG kostno-
płucnego z zawieszeniem sufitowym, III LAMPA RTG NA ZAWIESZENIU
SUFITOWYM, pkt 22 Zamawiający wymagał funkcjonalności:
Zakres pionowego ruchu kołpaka z lampą z blokadą w dowolnym położeniu min. 160 cm.
Wykonawca w ofercie potwierdził spełnianie tego parametru, deklarując zakres
pionowego ruchu kołpaka 160 cm.

Z uzyskanych od producenta aparatu Adora DRi materiałów informacyjnych wynika
jasno, że parametr ten wynosi 159 cm. Aparat nie spełnia więc wymogów SIWZ. Wynika to z
dokumentacji aparatu, gdzie na str. 4 widoczny jest parametr „7ocal spot travel above floor
level 26-185 cm”
(co w tłumaczeniu oznacza: dystans jaki przebywa ognisko lampy nad
podłogą). Łatwo więc wyliczyć, że różnica wynosi 159 cm, a nie 160 cm, jak podano.
2. W Zestawieniu parametrów techniczno-użytkowych cyfrowego aparatu RTG kostno-
płucnego z zawieszeniem sufitowym, III LAMPA RTG NA ZAWIESZENIU
SUFITOWYM, pkt 23 Zamawiający wymagał funkcjonalności:
Zakres obrotu kołpaka z lampą wokół osi pionowej z blokadą w dowolnym położeniu -ruch
ciągły 360°.
Wykonawca w ofercie potwierdził spełnianie tego parametru, deklarując zakres obrotu
kołpaka z lampą wokół osi pionowej 360°. Z uzyskanych od producenta aparatu A.(…)
materiałów informacyjnych wynika, że parametr ten wynosi 240°. Na str. 4 dokumentacji
aparatu, załączonej do pisma z dnia 21.03.2017 r. widoczny jest parametr „Tube tutaiion
around vertical axis +/
- 120 °” (co w tłumaczeniu oznacza: obrót lampy wokół osi pionowej).
Łatwo wyliczyć, że zakres wynosi 240° a nie 360° jak podano. Aparat nie spełnia więc
wymogów SIWZ, a podana w tabeli parametrów przez ww. wykonawcę wielkość 360° jest
nieprawdziwa.

3. W Zestawieniu parametrów techniczno- użytkowych cyfrowego aparatu RTG kostno-
płucnego z zawieszeniem sufitowym, część VII: DETEKTOR CYFROWY W STOLE
KOSTNYM, pkt 106. Zamawiający wymagał funkcjonalności:
Dopuszczalne obciążenie detektora dla pacjenta stojącego na nim min. 100 kg.
Wykonawca w ofercie potwierdził spełnianie tego parametru, deklarując
dopuszczalne obciążenie detektora dla pacjenta stojącego na nim - 150 kg. Z uzyskanych od
producenta detektora materiałów informacyjnych (instrukcja obsługi) wynika, że parametr ten
wynosi 100 kg dla pola o średnicy 4 cm. Parametr 150 kg odnosi się tylko i wyłącznie do
pacjenta leżącego na detektorze (punkt 105 Zestawienia parametrów techniczno-
użytkowych) - w tym przypadku ciężar pacjenta rozkłada się na całą powierzchnię detektora i
parametr ten jest wyższy. Nie można tej samej wielkości parametru zapewnić dla pacjenta
stojącego na detektorze- zawsze będzie to wielkość mniejsza od 150 kg, choćby dlatego, że
nie będzie to ciężar rozłożony równomiernie. W dokumentacji detektora - wyciąg z instrukcji
obsługi - na stronie o nr 13 widoczny jest parametr „Jjocal load: 100 kg on an area 40 mm in
diameter”
(co w tłumaczeniu: miejscowe maksymalne obciążenie na obszarze o średnicy 40
mm). Podana przez wykonawcę w tabeli parametrów wielkość 150 kg jest więc
nieprawdziwa. Rzeczywista wartość (100 kg) spełnia wprawdzie wymogi SIWZ, ale nie jest
dodatkowo punktowana.
4. W Zestawieniu parametrów techniczno- użytkowych cyfrowego aparatu RTG kostno-
płucnego z zawieszeniem sufitowym, część VIII: KONSOLA TECHNIKA-
AKWIZYCYJNA, pkt 126 Zamawiający wymagał funkcjonalności:
Oprogramowanie konsoli operatora (interfejs) w j.polskim. Jedynym dopuszczalnym językiem
poz
ą j. polskim programowania jest j. angielski.

Język polski był dodatkowo punktowany (30 punktów), a język angielski był
dopuszczalny ale bez dodatkowej punktacji.

Wykonawca M. sp. z o.o. w ofercie potwierdził posiadanie oprogramowania konsoli
operatora (interfejsu) w języku polskim. Tymczasem z informacji otrzymanych od producenta
detektora (firmy C.), a także konsoli operatorskiej i jej oprogramowania wynika jedynie, że
Canon ma zamiar w bliżej nieokreślonej przyszłości wprowadzić polską wersję
oprogramowania. Obecnie detektory nie posiadają polskiego interfejsu. Podkreślił, że
konsola przynależy najściślej do detektora i jest z nim zintegrowana- różni producenci
aparatów RTG ucyfrawiają bezpośrednio aparaty, poprzez zakup kompletu: detektora z
komputerem operatorskim, który również jest produktem producenta detektora. Nie ma
możliwości samodzielnego wprowadzenia polskiego interfejsu do konsoli. Czym innym są
polskie nazwy protokołów/programów anatomicznych - to jest możliwe w każdym aparacie
RTG. Nie należy mylić tego z pojęciem interfejsu czyli pełnego oprogramowania z wszystkimi
komunikatami, opisami, poleceniami w języku polskim.

Odwołujący załączył na potwierdzenie zarzutu informacje od firmy C. i A. W tym
przypadku także wykonawca wprowadził Zamawiającego w błąd i niezgodnie z prawdą
zadeklarował wartość dodatkowo punktowaną.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt. 2 Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, której treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ponadto, zgodnie z art. 93
ust. 1 pkt. 1 Pzp, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego podlega
unieważnieniu, jeśli nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu.
W niniejszym postępowaniu złożone zostały dwie oferty, które obie podlegają
odrzuceniu, jednak na skutek naruszenia prawa przez Zamawiającego tylko jedna z nich
została odrzucona. Skoro oferta wykonawcy M. sp. z o.o., z uwagi na przytoczone wyżej
niezgodności z treścią SIWZ, powinna zostać odrzucona, to całe postępowanie podlega
unieważnieniu.

Wykonawca M. sp. z o.o. zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego. Wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2
w zw. z art. 179 ust. 1 Pzp, jako wniesionego przez podmiot, który nie posiada interesu
w uzyskaniu danego zamówienia i nie wykazał możliwości poniesienia szkody w wyniku
ewentualnego naruszenia przepisów ustawy Pzp przez Zamawiającego. Z ostrożności
wniósł także o oddalenie odwołania. Oświadczył, że jego oferta jest całkowicie zgodna
z SIWZ. Wskazał, że Odwołujący powołuje się na materiały producenta, które nie są
aktualne, nie zawierają najnowszych danych. Jako autoryzowany dystrybutor firmy C. w
Polsce potwierdził spełnienie wszystkich parametrów zawartych w SIWZ.

Zamawiający, pismem z dnia 17 maja 2017 r., złożył odpowiedź na odwołanie. Wniósł
o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 179 ust. 1 Pzp, jako
wniesionego przez podmiot nieuprawniony, który nie posiada interesu w uzyskaniu
zamówienia i nie poniósł ani nie może ponieść szkody w wyniku potencjalnego naruszenia
przepisów ustawy przez Zamawiającego. Z ostrożności Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania. Zamawiający wskazał, że Odwołujący został wykluczony z postępowania, a jego
oferta została odrzucona na podstawie art. 24 ust.1 pkt 17 Pzp, której to decyzji Odwołujący
nie kwestionował, uznając ją za zasadną. Odwołujący obecnie nie ma już interesu
w uzyskaniu zamówienia oraz nie wykazał możliwości poniesienia szkody w związku
z ewentualnym naruszeniem przepisów wskazanych w odwołaniu. Zamawiający podniósł,że wykonawcy nie przysługuje roszczenie o wszczęcie nowego postępowania po
unieważnieniu obecnego przetargu.
W zakresie zarzutów merytorycznych dotyczących treści oferty wykonawcy M. sp. z

o.o., Zamawiający stwierdził, że kwestionowane w odwołaniu parametry w ofercie
wykonawcy M. sp. z o.o. zostały potwierdzone, a zarzuty w tym zakresie są bezzasadne.

Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone na rozprawie przez strony
i uczestnika postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Odwołanie zostało rozpoznane w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy –
Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2016.1020), która weszła
w życie w dniu 28 lipca 2016 r.

Izba stwierdziła, że wykonawca M. sp. z o.o. skutecznie przystąpił do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego, stosownie do wymogów art. 185 ust. 2 i 3 Pzp.

Rozpoznając odwołanie, Izba dokonała w pierwszej kolejności badania spełnienia
przez Odwołującego przesłanek określonych w art. 179 ust. 1 Pzp, tj. kwestii posiadania
legitymacji do wniesienia odwołania. Posiadanie legitymacji czynnej przez wykonawcę
korzystającego ze środków ochrony prawnej podlega badaniu przez Izbę z urzędu w celu
ustalenia dopuszczalności wniesienia odwołania. Stwierdzenie braku legitymacji do
wniesienia środków ochrony prawnej prowadzi do oddalenia odwołania, a nie jest przesłanką
formalną skutkującą odrzuceniem odwołania w oparciu o przepis art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp.
Ponadto, stwierdzenie niewykazania przesłanek materialnoprawnych warunkujących
korzystanie ze środków ochrony prawnej skutkuje oddaleniem odwołania bez merytorycznego
rozpatrywania zarzutów i żądań podniesionych w odwołaniu.

W przedmiotowym postępowaniu zostały złożone dwie oferty. Jak wyjaśnił sam
Odwołujący, złożona przez niego oferta została uznana za odrzuconą w konsekwencji
wykluczenia Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 17 Pzp.
Powyższe decyzje Zamawiającego nie zostały zakwestionowane przez Odwołującego
w ramach środków ochrony prawnej. Odwołujący nie wnosił odwołania wobec czynności
wykluczenia go z postępowania. W tej sytuacji decyzja o wykluczeniu Odwołującego
i uznaniu jego oferty za odrzuconą stała się ostateczna, wobec czego Odwołujący nie bierze
już udziału w prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Odwołujący, pomimo uprzedniego wykluczenia go z postępowania, wniósł odwołanie
wobec czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, złożonej przez wykonawcę M. sp. z o.o. z
dnia 26 kwietnia 2017 r.

W danym tanie faktycznym Izba stwierdziła, że Odwołujący nie wykazał posiadania
legitymacji uprawniającej do wniesienia odwołania, wymaganej zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp.
W myśl art. 179 ust. 1 Pzp, odwołanie przysługuje wykonawcy, uczestnikowi
konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy. Tym samym, skuteczne wniesienie odwołania
przez wykonawcę uzależnione jest od jednoczesnego zaistnienia następujących
okoliczności: naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, posiadania interesu
w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniesienia lub możliwości poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Na gruncie rozpatrywanej sprawy nie sposób przypisać Odwołującemu, który został
wykluczony z przedmiotowego postepowania o udzielenie zamówienia, a jego oferta została
uznana za odrzuconą, posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia. W ustawie Prawo
zamówień publicznych odwołanie jest środkiem ochrony prawnej skierowanym na zmianę
sytuacji wykonawcy, polegającej na możliwości uzyskania w danym postępowaniu
zamówienia, tj. wyboru oferty złożonej przez wykonawcę odwołującego się w danym
postępowaniu. Jak wskazał Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 7 grudnia 2011 r.
w sprawie o sygn. V Ca 1973/11, w odniesieniu do oceny interesu w uzyskaniu zamówienia
oraz możliwości poniesienia szkody „(…) przepis art. 179 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 roku - Prawo zamówie
ń publicznych (Dz. U. z 2010 roku, Nr 113, poz. 759, ze zm.), w
aktualnym swym brzmieniu, powinien by
ć interpretowany szeroko. Środki ochrony prawnej
przewidziane w dziale ustawy inaugurowanym przez rzeczony przepis, przysługuj
ą
wszystkim osobom, które maj
ą lub miały interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz
poniosły lub mog
ą ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy. Szerokie rozumienie wyra
ża się w tym, że wystarcza zadowolić się hipotetycznym
interesem w uzyskaniu zamówienia i szkod
ą, która nie musi być pewna. Przepis ten jednak,
wbrew sugestiom skar
żącego, nie pełni funkcji publicznych. Postępowanie odwoławcze ma
jedynie na celu ochron
ę interesów osoby wnoszącej środki ochrony prawnej, o których mowa
w tym artykule. Konstatacja taka płynie nie tylko z tre
ści przywołanego przepisu, gdzie mowa
wyra
źnie o „interesie w uzyskaniu zamówienia" oraz o „szkodzie", ale z konstrukcji całego
post
ępowania odwoławczego. Wystarczy prześledzić poszczególne rozwiązania legislacyjne
przyj
ęte w kolejnych przepisach ustawy by przekonać się, że postępowanie odwoławcze i
skargowe nakierowane s
ą na ochronę interesów uczestników i potencjalnych uczestników

procedury wyboru kontrahenta, nie zaś na ochronę interesu publicznego. Interes publiczny
le
ży u podstaw przepisów regulujących postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego,
ale ju
ż nie przepisów mających na celu ochronę interesów konkurentów podmiotu
wybranego do wykonania zamówienia. Tu
ścierają się przede wszystkim interesy
uczestników post
ępowania, a racje natury publicznej są jedynie refleksem właściwej funkcji
post
ępowania odwoławczego. Dlatego wnosząc odwołanie, a następnie sprzeciw, skarżący
nie mo
że powoływać się na naruszenie przez zamawiającego reguł gry ze względu na
interes społeczny. Do kontroli tego rodzaju powołane s
ą organy ścigania i inne podmioty, do
których zada
ń statutowych to należy (choćby Najwyższa Izba Kontroli, vide: art. 2 ustawy z
dnia 23 grudnia 1994 roku o Najwy
ższej Izbie Kontroli, Dz. U. z 2007 roku, Nr 231, poz.
1701, ze zm.). W przeciwnym razie ustawodawca nie posłu
żyłby się zwrotem „interes w
uzyskaniu zamówienia" i nie warunkowałby mo
żliwości wniesienia odwołania od szkody, jaką
mo
że wyrządzić działanie zamawiającego naruszające przepisy ustawy. Takie ograniczenie
jest zreszt
ą konieczne, bo łatwo wyobrazić sobie jakie skutki powodować by mogła
nieograniczona podmiotowo mo
żliwość kwestionowania wyników wyboru wykonawcy
zamówienia. Byłaby to po
żywka dla tych wszystkich, którzy - z różnych powodów - widzieliby
korzy
ść w paraliżowaniu postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego.
Koncepcja powy
ższa znajduje potwierdzenie w źródle unormowania przyjętego w ustawie w
postaci dyrektywy Rady z dnia 21 grudnia 1989 roku w sprawie koordynacji przepisów
ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnosz
ących się do stosowania procedur
odwoławczych w zakresie udzielania zamówie
ń publicznych na dostawy i roboty budowlane
(Dz. U. UE. L.89.395.33, ze zm.), gdzie w art. 1 normuj
ącym zakres zastosowania i
dost
ępność procedur odwoławczych prawodawca posłużył się taką samą formułą, stanowiąc
w pkt. 3,
że państwa członkowskie zapewniają dostępność procedur odwoławczych, w
ramach szczegółowych przepisów, które pa
ństwa członkowskie mogą ustanowić,
przynajmniej dla ka
żdego podmiotu, który ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia i który poniósł szkod
ę lub może ponieść szkodę w wyniku domniemanego
naruszenia.”

Należy zatem, opisane w przepisie art. 179 ust. 1 Pzp przesłanki materialnoprawne
traktować w postępowaniu odwoławczym w powiązaniu z sytuacją wykonawcy składającegośrodek ochrony prawnej i elementarną możliwością uzyskania przez niego danego
zamówienia oraz poniesieniem lub możliwością poniesienia szkody w wyniku zarzucanych
naruszeń prawa. Odmienne rozumienie regulacji art. 179 ust. 1 Pzp oznaczałoby możliwość
wnoszenia środka ochrony prawnej ze skutkiem jego merytorycznego rozpatrzenia nawet
jeśli podmiot, który zainicjuje postępowanie odwoławcze pozostaje bez realnej możliwości
udziału w postępowaniu i realizacji zamówienia w kształcie, jaki wynika z zakresu tego
zamówienia, dokonanego opisu przedmiotu tego zamówienia itp. warunków postepowania.

Jednocześnie należy zauważyć, że przepis art. 179 ust. 1 Pzp nie nawiązuje do interesu
rozumianego jako dążenie do uzyskania stanu ogólnej zgodności z prawem, ale do realizacji
interesu konkretnego wykonawcy, w konkretnym postępowaniu, polegającego na uzyskaniu
stanu, w którym dany wykonawca będzie mógł uzyskać dane zamówienie. Dane zamówienie
- to konkretne zamówienie – konkretny przedmiot świadczenia opisany w części stanowiącej
opis przedmiotu zamówienia, rodzaj i jakość świadczenia, czas i miejsce jego realizacji oraz
inne elementy charakteryzujące świadczenie, do którego wykonania zobowiązuje się
wykonawca. Podobnie stwierdził Sąd Okręgowy w Katowicach w wyroku z dnia 3 maja 2010
r. o sygn. akt XIX Ga 148/10 wskazując, że przez interes wykonawcy należy rozumieć
szanse na wygranie konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Nie sposób zgodzić się z Odwołującym, że w wyniku uwzględnienia niniejszego
odwołania dojdzie do unieważnienia postępowania, co otworzy mu drogę do uczestnictwa
w kolejnym postępowaniu dotyczącym udzielenia zamówienia na dostawę będącą
przedmiotem niniejszego przetargu. Słusznie w tym zakresie wskazywał Zamawiający, że po
unieważnieniu danego postępowania wykonawcy nie przysługuje żadne roszczenie
o wszczęcie kolejnego postępowania na ten sam przedmiot zamówienia. Nie ma żadnej
pewności, że nowe postępowanie zostanie wszczęte na tych samych warunkach i zasadach.
Legitymacja do wniesienia środka ochrony prawnej służy takiemu podmiotowi, który
wykaże interes w uzyskaniu zamówienia. Nie może ona zostać spełniona przez wykazanie
posiadania interesu, rozumianego jako zainteresowanie w rozstrzygnięciu, które nie może
być poparte normą prawa materialnego. Odwołujący musi dowieść, iż posiada obiektywną, tj.
wynikającą z rzeczywistej utraty możliwości uzyskania zamówienia, lub ubiegania się
o udzielenie zamówienia, potrzebę uzyskania określonego rozstrzygnięcia wniesionegośrodka ochrony prawnej, aby uzyskać dane zamówienie.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że wykonawca ostatecznie
wykluczony z postępowania nie może ponieść szkody w wyniku naruszenia zarzucanych
w odwołaniu przepisów ustawy Pzp, dotyczących oceny przez Zamawiającego innej oferty.
Szkoda musi być wynikiem naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp, co
oznacza, że wykazywana przez Odwołującego szkoda musi pozostawać w adekwatnym
związku przyczynowym z naruszeniem przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp.
Odwołujący musiałby zatem wykazać, że Zamawiający dokonał albo zaniechał dokonania
określonej czynności wbrew przepisom ustawy Pzp, czego normalnym następstwem,
w okolicznościach danej sprawy, jest poniesienie lub możliwość poniesienia szkody przez
wnoszącego odwołanie. Takie okoliczności, w świetle art. 179 ust. 1 Pzp, nie zostały przez
Odwołującego w niniejszej sprawie wykazane.

Powyżej wskazane okoliczności uzasadniały oddalenie odwołania z uwagi na brak
legitymacji Odwołującego do wniesienia odwołania. W oparciu o ustalony stan rzeczy,
Izba orzekła jak w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Pzp oraz § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).

………………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie