eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 2766/15
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2016-01-05
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 2766/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk Protokolant: Paweł Puchalski

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron postępowania odwoławczego w
dniu 5 stycznia 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 21 grudnia 2015 r. przez
wykonawcę Transmed s.c. A. M., T. U., ul.
Traugutta 1, 67-100 Nowa Sól


w postępowaniu prowadzonym przez
Szpital Wojewódzki
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej im. Karola Marcinkowskiego, ul.
Zyty 26, 65-046 Zielona Góra,


postanawia:

1. odrzucić odwołanie;

2. kosztami postępowania obciąża
Transmed s.c. A. M., T. U., ul. Traugutta 1, 67-100
Nowa Sól
i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Transmed s.c. A. M., T.
U., ul. Traugutta 1, 67-100 Nowa Sól
tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zielonej Górze.


Przewodnicz
ący: ………………………………




Sygn. akt: KIO 2766/15

Uzasadnienie

Odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę Transmed s.c. A. M., T. U. [Odwołujący],
reprezentowanego przez adwokata P. H., od niezgodnych, zdaniem Odwołującego, z
przepisami ustawy czynności Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego na „świadczenie usług transportu sanitarnego w zakresie transportu sanitarnego
rozumianego, jako przewóz pacjentów (transport w stanie zagrożenia życia, transport na
dializoterapię, konsultacje i badania diagnostyczne, przekazanie pacjenta do innego
podmiotu leczniczego, transport do domu), materiałów biologicznych (krwi i materiałów
krwiopochodnych, materiału biologicznego do badań), zespołu ds. transplantacji, narządów i
transportu zaopatrzeniowego, oraz innych wynikających z działalności Zamawiającego przez
7 dni w tygodniu w okresie 36 miesięcy od daty zawarcia umowy”, prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) [ustawa Pzp] przez
Zamawiającego - Szpital Wojewódzki Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej im.
K. Marcinkowskiego z Zielonej Góry. Odwołujący postępowaniu zarzucił: wybór oferty, która
nie spełnia wymagań określonych w pkt II ust. 7 lit. b) Formularza Cenowo - Technicznego,
będącego integralnym załącznikiem do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia a
także określenie w pkt. II ust. 8 Formularza Cenowo - Technicznego, będącego integralnym
załącznikiem do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia pojazdów możliwych do
wydzierżawienia od Zamawiającego, które nie spełniają wymagań określonych w pkt II ust. 7
lit. b) rzeczonego Formularza Cenowo - Technicznego i w konsekwencji zawarcie umowy z
wykonawcą wybranym niezgodnie z przepisami ustawy, którego zakres umowny
zobowiązania nie jest tożsamy ze Specyfikacją. Wskazał także, że powyższe czynności
naruszają następujące przepisy:
1. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp z uwagi na przygotowanie i przeprowadzenie przetargu w
sposób nie zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców i w konsekwencji wybranie oferty i udzielenie zamówienia wykonawcy
niezgodnie z przepisami ustawy,
2. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp z uwagi na wybór oferty, której treść nie odpowiada treści
Specyfikacji istotnych Warunków Zamówienia a w szczególności integralnego załącznika -
Formularza Cenowo - Technicznego,
3. art. 82 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 140 ust. 1 Pzp z uwagi na zawarcie umowy, w której
zakres świadczenia wykonawcy nie odpowiada SIWZ.

Z uwagi na powyższe Odwołujący wniósł o: uwzględnienie odwołania i unieważnienie umowy
albo unieważnienie umowy w zakresie zobowiązań niewykonanych; ewentualnie w
przypadku nieuwzględnienia powyższego, uwzględnienie odwołania i stwierdzenie
naruszenie przepisów ustawy. Odwołujący podał także, że odwołanie zostaje wniesione w
dniu 18 grudnia 2015 roku, czyli w terminie przewidzianym w art. 182 ust. 3 ustawy Pzp. W
uzasadnieniu podniesionych zarzutów podał, że „ W dniu 18 listopada 2015 roku zostało
rozstrzygnięte postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzonego w trybie przetargu
nieograniczonego na świadczenie usług transportu sanitarnego w zakresie transportu
sanitarnego rozumianego, jako przewóz pacjentów (transport w stanie zagrożenia życia,
transport na dializoterapię, konsultacje i badania diagnostyczne, przekazanie pacjenta do
innego podmiotu leczniczego, transport do domu), materiałów biologicznych (krwi i
materiałów krwiopochodnych, materiału biologicznego do badań), zespołu ds. transplantacji,
narządów i transportu zaopatrzeniowego, oraz innych wynikających z działalności
Zamawiającego przez 7 dni w tygodniu w okresie 38 miesięcy od daty zawarcia umowy. Na
podstawie rozstrzygnięcia przetargu w dniu 8 grudnia 2015 roku została zawarta umowa z
wykonawcą - konsorcjum firm „Agamed" i Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ermed,
którego oferta została uznana za najkorzystniejszą. Odwołujący w dniu 14 grudnia 2015
roku, przy okazji rozliczania się z umowy łączącej go z zamawiającym uzyskał informacje, iż
samochody wydzierżawiane przez Zamawiającego nie są przystosowane do przewozu osób
niepełnosprawnych. Otóż w pkt II ust 7 lit. B Formularza Cenowo - Technicznego
stanowiącego integralny załącznik do SIWZ, Zamawiający wymaga, aby wykonawca
realizował przedmiot umowy środkami nie starszymi niż rok produkcji 2009 o specyfikacji
minimum 2 pojazdy wyposażone w klimatyzację, posiadające wygodne fotele i
przystosowane do przewozu (9 osób wraz z kierowcą) osób dializowanych i możliwością
przewozu osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. W pkt II ust.
8 rzeczonego Formularza Cenowo - Technicznego z kolei Zamawiający w celu realizacji
zamówienia może wydzierżawić pojazdy własne określone razem z warunkami dzierżawy na
podstawie odrębnej umowy, która stanowi załącznik nr 5 do SIWZ. Odwołujący zweryfikował
oferowane przez Zamawiającego pojazdy przeznaczone do dzierżawy i okazało się, że nie
spełniają one kryterium zawartego w powołanym pkt II ust. 7 lit. B Formularza Cenowo -
Technicznego, tj. nie są przystosowane do możliwości przewozu osób niepełnosprawnych a
ponadto nie umożliwiają przewozu 9 osób. Dowód: kserokopie dowodów rejestracyjnych
wydzierżawianych pojazdów”. Dalej podał, że (…) wykonawca - konsorcjum firm „Agamed" i
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ermed w ofercie umieścił pojazdy oferowane przez
Zamawiającego do dzierżawy i które jednocześnie nie spełniają kryterium zawartego w
SIWZ”. Podkreślił, że (…) jednym z kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej, oprócz ceny,
było kryterium wieku środków transportu. W związku z powyższym zawarcie umowy z

wykonawcą, którego oferta nie spełniała warunków w Formularzu Cenowo - Technicznym,
stanowiącym integralny załącznik do SIWZ powoduje, iż zawarcie umowy nastąpiło z
rażącym naruszeniem ustawy Pzp i wobec tego podlega unieważnieniu lub ewentualnie
stwierdzeniu, iż zawarcie umowy nastąpiło z naruszeniem ustawy Pzp”. Odwołujący
przytoczył treść wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 30 września 2009 roku:
„Stosownie do przepisu art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz, 1655 ze zm., dalej: "P.z.p.") zakresświadczenia wykonawcy wynikający z umowy jest tożsamy z jego zobowiązaniem zawartym
w ofercie. Z kolei, zgodnie z art. 82 ust. 3 Pzp treść oferty musi odpowiadać treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W innym wypadku oferta podlega odrzuceniu
(art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp). Z tego wynika, że umowę o zamówienie publiczne można uznać za
wykonaną pod względem przedmiotowym jedynie wówczas, jeżeli jej przedmiot (np. oddane
dzieło) ściśle odpowiada złożonej przez wykonawcę ofercie oraz SIWZ." (Wyrok SA w
Poznaniu z 30.09.2009r., I Aca 620/09). Zgodnie z wyrokiem NSA w Warszawie z dnia 13
lutego 2014 roku: Do stwierdzenia, że doszło do naruszenia wyrażonych w art. 7 ust. 1 p.z.p.
zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców nie jest konieczne, ani
nawet potrzebne wykazanie, że do naruszenia konkurencyjności faktycznie doszło. (II GSK
1980/12,LEX1450742). Przekładając powyższy wyrok na grunt niniejszej sprawy, wymaga
podkreślenia, iż mamy do czynienia z pośrednią dyskryminacją gdyż podmiot, który
zaoferował pojazdy wydzierżawione nie musiał spełniać przesłanek, które dotyczyły inne
podmioty oferujące wykonanie umowy pojazdami spełniającymi parametry wskazane w
SIWZ. Zwrócił także uwagę na Wyrok Sądu Okręgowego w Zielonej Górze z dnia 26 maja
2011 r., sygn. I C 371/10 i zawarte w nim stwierdzenie, że: „Każde rażące naruszenie ustawy
przy wyborze ofert prowadzi do nieważności umowy w sprawie zamówienia publicznego,
nawet, jeśli nie wpłynęło w ogóle na wynik postępowania (np. dokonanie oceny ofert za
pomocą dodatkowego kryterium niewskazanego w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, które dało taki sam rezultat, jak ocena ofert dokonana za pomocą kryteriów
podanych w specyfikacji)."


Zamawiaj
ący w piśmie z dnia 23 grudnia 2015 r.[data wpływu do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 29 grudnia 2015] w jego punkcie 4 podał, że nie powiadomił
wykonawców o wniesionym odwołaniu oraz nie kierował do nich wezwania o zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego, albowiem nie był w zaistniałej sytuacji do
zastosowania przepisu art. 185 ust.1 ustawy Pzp, z uwagi na wniesienie odwołania z
naruszeniem art. 182 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp.



Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zwa
żyła, co następuje:

Odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust.2 pkt 2 ustawy - Prawo
zamówień publicznych.

Rozpoznając wniosek Zamawiającego o odrzucenia odwołania na podstawie art. 182
ust.1 pkt 1 ustawy Pzp, Izba – na podstawie ustaleń z akt sprawy potwierdzonych w toku
posiedzenia – w pierwszej kolejności ustaliła, że odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej zostało wniesione w dniu 21 grudnia 2015 r. [data prezentaty wpływu], w
piśmie, na którym widnieje data 15 grudnia 2015 r. Izba ustaliła także, że kopia odwołania
została przekazana do Zamawiającego w dniu 17 grudnia 2015 r. Wobec tych ustaleń, Izba
stwierdza, że oznaczenie na piśmie, w którym wniesiono odwołanie do Prezesa KIO
[15.12.2015 r.], jak również data przekazania kopi odwołania do Zamawiającego pozostaje
bez wpływu na skuteczność wniesienia odwołania. Zgodnie z regułami wyznaczonymi art.
182 ust.1 - 3 ustawy Pzp ocena skuteczności wniesionego odwołania, co do terminu
następuje od daty wniesienia [złożenia] odwołania do Prezesa KIO.

Izba ustaliła ponadto, że Zamawiający w piśmie z dnia 18 listopada 2015 r.
poinformował wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia - konsorcjum firm „Agamed" i Niepubliczny Zakład
Opieki Zdrowotnej Ermed. W piśmie tym poinformował także Odwołującego o odrzuceniu
jego oferty na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp. Izba stwierdziła również, że w tym
postępowaniu Zamawiający decyzją z dnia 17 grudnia 2015 r. dokonał uchylenia wyboru
oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej. Wykonawca zarówno decyzji o uchyleniu
wyboru jego oferty, jak i decyzji o odrzuceniu tej oferty nie kwestionował w trybie
przewidzianym przepisami ustawy Pzp. W związku z tymi ustaleniami Izba uznała, że w
związku z podjętą decyzją w dniu 18 listopada 2015 r. w stosunku do oferty Odwołującego o
jej odrzuceniu utracił on z dniem 18 listopada 2015 r. w przedmiotowym postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego status wykonawcy, a zatem w dacie wniesienia
odwołania – w dniu 21 grudnia 2015 r. - do Prezesa KIO nie był już uczestnikiem
prowadzonego postępowania, któremu przysługiwało uprawnienie do wniesienia odwołania.
Tym samym wykonawcę, który utracił status wykonawcy w rozumieniu art. 2 pkt 11 Pzp,
należy uznać za podmiot nieuprawniony w rozumieniu art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp. Podmiot
nieuprawniony w rozumieniu wskazanego przepisu to podmiot, któremu nie służy przymiot

wykonawcy ubiegającego się o zamówienie i, który ponadto nie może skutecznie powoływać
się na legitymację procesową, o której mowa w art. 179 ust. 1 Pzp, przypisaną w pierwszej
kolejności do podmiotu, który powołując się na interes we wnoszeniu odwołania jest także w
stanie wykazać możliwość poniesienia szkody w danym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego wskutek naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp w
toku danego – konkretnego – postępowania. Przeciwny pogląd i skierowanie tego odwołania
do rozpoznania na rozprawie skutkowałoby jego oddaleniem bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów. Izba zauważa również, że gdyby nawet przyjąć, że wykonawca jest
uprawniony do wniesienia odwołania, to w niniejszej sprawie zachodziłaby przeszkoda do
rozpoznania tego odwołania, określona w art. 189 ust.2 w jego punkcie 3 w związku z art.
182 ust.1 pkt 1 i pkt 3 ustawy Pzp. Zarzuty wskazane w odwołaniu dotyczą bowiem
naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, a także art. 82
ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 140 ust. 1 Pzp, a zatem zarzuty te dotyczą oceny i wyboru
oferty najkorzystniejszej, o których to okolicznościach Odwołujący został powiadomiony w
dniu 18 listopada 2015 r. W odniesieniu do ostatniego z zarzutów naruszenia art. 82 ust. 3
ustawy Pzp w zw. z art. 140 ust. 1 Pzp Izba zauważa także, że umowa w sprawie tego
zamówienia zawarta została w dniu 8 grudnia 2015 r. i w związku z art. 182 ust.3 pkt 1
ustawy Pzp przy poszanowaniu wymaganej przepisem reguły zachowania należytej
staranności związanej z możliwością powzięcia wiadomości o okolicznościach, stanowiących
podstawę jego wniesienia - od tej daty - a nie od daty 14 grudnia 2015 r. - rozpocząłby bieg
termin do wniesienia odwołania dla tego zarzutu rozumianego szerzej, aniżeli niezgodność
treści oferty ze specyfikacją. Izba zauważa, że wyznacznikiem zainteresowania treścią
umowy oraz określonym w nim świadczeniem mogła być informacja zawarta w punkcie 4
powiadomienia z dnia 18 listopada.2015 r., w którym Zamawiający podał, że umowa w
związku z dyspozycją art. 94 ust.1 pkt 1 Pzp może być zawarta po 28.11.2015 r. Pierwszym,
zatem możliwym terminem – według kalendarza, uwzględniając dni ustawowo wolne od
pracy – był termin 1 grudnia 2015 r. Wykonawca nie żądał po upływie tego terminu
powiadomienia o faktycznym terminie zawarcia tej umowy i tym samym nie mógłby
skutecznie domagać się uznania daty 14 grudnia 2015 r. za datę, w której przy dochowaniu
należytej staranności możliwe było wyłącznie powzięcie przez wykonawcę wiadomości o
okolicznościach, stanowiących podstawę o wniesienia odwołania.

Izba stwierdza ponadto, że rozstrzygając w niniejszej sprawie miała na uwadze
stanowisko Zamawiającego wyrażone w piśmie z dnia 23.12.2015 r. i potwierdzone na
posiedzeniu przed Izbą w przedmiocie nie powiadomienia o wniesionym odwołaniu
wykonawców, którzy uczestniczyli w przedmiotowym postępowaniu. Niewątpliwie
zaniechanie powiadomienia wykonawców w trybie art. 185 ust.1 ustawy Pzp stanowi

naruszenie tego przepisu. Wskazywany przez Zamawiającego art. 182 ust.1 pkt 1 ustawy
Pzp, jako podstawa odrzucenia odwołania nie uprawniał Zamawiającego [podobnie żadnego
z zamawiających] do rozstrzygania o skuteczności wniesionego odwołania i podstawach jego
odrzucenia. Ustawa Pzp uprawnia zamawiającego wyłącznie do wnioskowania - w oparciu o
przesłanki z art. 189 ust.2 tej ustawy - o takie rozstrzygnięcie do Krajowej Izby Odwoławcze,
która jest organem właściwym do stwierdzenia podstaw odrzucenia odwołania. Jednakże,
pomimo dokonanych ustaleń i stwierdzonego naruszenia art. 185 ust.2 ustawy Pzp, Izba
uznała, że w okolicznościach faktycznych sprawy, to naruszenie z uwagi na stwierdzoną
podstawę odrzucenia odwołania, ma charakter formalny, pozostaje bowiem bez wpływu na
uprawnienia wykonawców niepowiadomionych o wniesionym odwołaniu oraz na
rozstrzygnięcie w tej sprawie. Z tego też względu Izba nie odraczała posiedzenia dla
rozpatrzenia tego odwołania, celem wykonania przez Zamawiającego czynności zgodnie z
wymaganiami art. 185 ust.1 ustawy Pzp.

Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy na
podstawie przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp, uwzględniając przepisy rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


…………………………………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie