eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 1119/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-06-11
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 1119/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski Protokolant: Marta Polkowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 czerwca 2015 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 maja 2015 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Konsorcjum: ECMG
GmbH, SGS Polska sp. z o.o., ul. Zelinkagasse 10, 1010 Wiedeń w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego: Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i
Autostrad, ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa,

przy udziale wykonawcy Multiconsult Polska sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203
Warszawa zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego


orzeka:

1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty oraz unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego z
przedmiotowego przetargu, nakazuje Zamawiającemu dokonanie ponownego badania i
oceny ofert, w tym zastrzeżonej w wyjaśnieniach z dnia 23 kwietnia 2015r. tajemnicy
przedsiębiorstwa,

2. kosztami postępowania obciąża Zamawiającego: Skarb Państwa – Generalnego
Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
Konsorcjum: ECMG GmbH, SGS Polska sp. z o.o., ul. Zelinkagasse 10, 1010 Wiedeń
tytułem wpisu od odwołania,

2.2. zasądza od Skarbu Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad,
ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa na rzecz Konsorcjum: ECMG GmbH, SGS Polska sp. z
o.o., ul. Zelinkagasse 10, 1010 Wiedeń kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście
tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodnicz
ący:…………………………..



Sygn. akt: KIO 1119/15

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w imieniu, którego
postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w
Katowicach, ul. Myśliwska 5 40-017 Katowice wszczął postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na „Zarządzanie kontraktem i pełnienie nadzoru dla budowy
autostrady Al Tuszyn - Pyrzowice realizowanej w ramach inwestycji pod nazwą „Autostrada
Al węzeł Pyrzowice - koniec obwodnicy Częstochowy”, nr postępowania 63/1-4/A-1/2014.

W dniu 19 maja 2015r. Zamawiający poinformował Odwołującego Konsorcjum firm w
składzie:
1.
ECMG GmbH, Zelinkagasse 10, 1010 Wiedeń;
2.
SGS Polska Sp. z o.o., ul. Bema 83, 01-233 Warszawa, adres do
korespondencji ECMG GmbH oddział w Polsce, RONDO ONZ 1, 00-124 Warszawa o
wyborze oferty Multiconsult Polska Sp. z o.o., jako najkorzystniejszej z jednoczesnym
powiadomieniem o wykluczeniu z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia
Odwołującego z powodu nie wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu w
zakresie wiedzy i doświadczenia oraz z powodu nie złożenia listy podmiotów należących do
tej samej grupy kapitałowej dot. SGS Polska Sp. z o.o.

W dniu 20 maja 2015r. Zamawiający przekazał Odwołującemu informację o
odtajnieniu jego wyjaśnień.

Jak wynika z treści uzasadnienia decyzji, Zamawiający uznał, że przedstawione w
wyniku uzupełnienia dokumentów zobowiązania podmiotów SGS Tecnos S.A., SGS Czech
Republic i ECM Group Polska S.A. do udostępnienia swojej wiedzy i doświadczenia oraz
wyjaśnienia Odwołującego nie potwierdzają faktu realnego przekazania wiedzy i
doświadczenia.

Jednocześnie Zamawiający podniósł, że nie wykazano, w jaki konkretnie sposób
nastąpi przekazanie wiedzy i doświadczenia w formie doradztwa i konsultacji oraz
zapewnienie czynnego udziału podmiotów udostępniających w realizacji zamówienia, co - w
ocenie Zamawiającego - świadczy o tym, że Odwołujący nie będzie realnie dysponował tymi
zasobami.

Nadto Zamawiający wskazał, że realność udostępnienia zasobów podmiotów trzecich
nie wynika z dokumentów złożonych przez Odwołującego, co powoduje uznanie, że
Odwołujący nie wykazał tych okoliczności, a tym samym nie wykazał spełniania warunków
udziału w postępowaniu.
Dodatkowo w dniu 20 maja 2015r. Zamawiający poinformował Odwołującego, że w
wyniku badania oferty Odwołującego uznał on, iż informacje znajdujące się w wyjaśnieniach
złożonych w dniu 23 maja 2015r. nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwe] konkurencji, a w związku z tym dokumenty te
zostaną odtajnione.

Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem przetargu Odwołujący w dniu 27
maja 2015r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej na czynności
Zamawiającego w przedmiotowym przetargu w zakresie zadania nr 2 obejmujące:
1.
badanie i ocenę ofert, wykluczenie Odwołującego oraz wybór, jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawcę Multiconsult Polska Sp. z o.o. z/s w
Warszawie;
2.
wykluczenie z udziału w postępowaniu Odwołującego z powodu nie wykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz z powodu nie złożenia listy podmiotów
należących do tej samej grupy kapitałowej w stosunku do jednego z członków Konsorcjum tj.
SGS Polska Sp. z o.o.
3.
odtajnienie wyjaśnień Odwołującego z dnia 23.04.2015r.

Powyższym czynnościom zarzucił naruszenie:
1.
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp
;
poprzez
dokonanie wyboru oferty Multiconsult Polska Sp. z o.o., jako najkorzystniejszej podczas, gdy
w świetle ustanowionych kryteriów oceny oferty, to oferta Odwołującego winna zostać
uznana za najkorzystniejszą;
2.
art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 26 ust. 2 b i art. 7 ustawy Pzp poprzez
bezpodstawne wykluczenie Odwołującego z powodu nie spełniania warunku udziału w
postępowaniu wynikające z uznania przez Zamawiającego, że złożone zobowiązania
podmiotów trzecich tj. SGS Tecnos S.A., SGS Czech Republic, ECM Group Polska S.A. do
udostępnienia swojego potencjału w zakresie wiedzy i doświadczenia nie potwierdzają
realnego przekazania tego zasobu na rzecz Odwołującego, co skutkuje uznaniem iż
Odwołujący nie spełnia warunku udziału w postępowaniu w zakresie wymaganej wiedzy i
doświadczenia;
3.
art. 24b ust. 3 w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne wykluczenie
Odwołującego z powodu nie przedłożenia listy podmiotów należących do tej samej grupy

kapitałowej co SGS Polska Sp. z o.o., podczas gdy Odwołujący złożył przedmiotową listę;
4.
art. 8 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji poprzez bezpodstawne odtajnienie wyjaśnień złożonych w dniu 23.04.2015r.
dotyczących udzielonego potencjału przez podmioty trzecie podczas, gdy informacje zawarte
w tych wyjaśnieniach stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

W związku z powyższym wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
1.
unieważnienia czynności badania i oceny ofert w przedmiotowym
postępowaniu i wyboru jako najkorzystniejszej oferty Multinconsult Polska Sp. z o.o.
2.
zakazanie odtajnienia wyjaśnień Odwołującego z dnia 23.04.2015r. z uwagi
na fakt, że zawierają one informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.
3.
wyboru, jako najkorzystniejszej, oferty Konsorcjum firm ECMG GmbH i SGS
Polska Sp. z o.o.

Odnośnie zarzutu dot. wyboru oferty najkorzystniejszej Odwołujący wskazał, że wświetle przyjętych kryteriów oceny ofert, to oferta Odwołującego winna zostać wybrana, jako
najkorzystniejsza, a dokonanie wyboru dalszej oferty wynika, z faktu bezpodstawnego
wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu - co zostanie wykazane w dalszej
części uzasadnienia.

Odnośnie zarzutu dot. wykluczenia z powodu nie wykazania spełniania warunków
udziału w postępowaniu Odwołujący zwrócił uwagę, że w dniu 13 kwietnia 2015r. dokonał
uzupełnienia żądanych dokumentów tj. przedłożył wykaz wykonanych głównych usług
uzupełniony o dodatkowe referencje, pisemne zobowiązanie podmiotów trzecich tj. SGS
Tecnos S.A., SGS Polska Sp. z o.o. i ECM Group Polska S.A. oraz oświadczenie o braku
podstaw do wykluczenia ECM Group Polska S.A.

W ocenie Odwołującego, wszystkie przedłożone zobowiązania potwierdzają w
sposób jednoznaczny i niepozostawiający wątpliwości, że udostępnienie ma charakter
realny.

Odwołujący powołał się na uzasadnienie decyzji Zamawiającego ze strony 3, gdzie
motywował, że „Ustawodawca wskazał, że w takiej sytuacji to po stronie Wykonawcy leży
udowodnienie Zamawiającemu okoliczności dysponowania takim zasobem podmiotu
trzeciego, który jest niezbędny do realizacji zamówienia, wskazując na szczególny dowód,
mianowicie pisemne zobowiązania podmiotu trzeciego o oddaniu do dyspozycji wykonawcy
niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia”.

Zdaniem Odwołującego oznacza to, że wystarczającym dowodem na potwierdzenie
udostępnienia zasobów jest przedłożenie pisemnego zobowiązania, przy czym ustawa Pzp
nie precyzuje, jakie informacje winny znaleźć się w tym zobowiązaniu.

Zauważył, że z treści złożonych zobowiązań wynika, że każdy z podmiotów złożył
oświadczenie woli zobowiązując się do udzielania pełnego wsparcia merytorycznego
podczas realizacji przedmiotu zamówienia.

Jednocześnie zwrócił uwagę, że podmioty te wskazały, w jaki sposób to wsparcie - a
więc udostępnienie wiedzy i doświadczenia - będzie realizowane, a mianowicie podmioty te
będą wykonywały usługę konsultingową na rzecz Wykonawcy wydając w ramach tej usługi
opinie oraz stale doradzając Wykonawcy.

Ponadto zadeklarował, że podmioty te zapewniły, że kontakt z nimi będzie miał
charakter stały, a nie doraźny, oraz będą przez cały czas monitorowały realizację usługi.

Dodatkowo, stwierdził, że podmioty te zobowiązały się świadczyć usługi
konsultingowe na rzecz wszystkich podwykonawców Konsorcjum, aby wszystkie podmiotu
biorące udział w realizacji zamówienia miały zapewniony dostęp do ich wiedzy i
doświadczenia.

Wyjaśnił również, że strony uzgodniły także warunki i zasady przyszłej współpracy,
która będzie oparta na umowie cywilnoprawnej, a z treści zobowiązań wynika, że usługi
konsultingowe będą świadczone przez kompetentne osoby, które posiadają wiedzę i
doświadczenie niezbędną do właściwej realizacji usługi będącej przedmiotem zamówienia.

Na realność zobowiązania wskazuje również – zdaniem Odwołującego - fakt, że
wszystkie podmioty udostępniające swój potencjał są powiązane kapitałowo z członkami
Konsorcjum ECMG.

W świetle powyższego niezrozumiała dla Odwołującego i sprzeczna z wyraźnymi
oświadczeniami woli podmiotów udostępniających swoje zasoby jest argumentacja
Zamawiającego, iż brak jest podstaw do uznania, że Konsorcjum ECMG będzie mogła
realnie korzystać z tych zasobów.

W przekonaniu Odwołującego, żądania Zamawiającego, a w tym kierunku zdaje się
zmierzać jego wywód zawarty w uzasadnieniu wykluczenia, dostarczania bliżej

niesprecyzowanych dokumentów, które miałyby potwierdzać realność udostępnienia nie
mają żadnego uzasadnienia, są one sprzeczne z przepisami ustawy Pzp, która za
wystarczający dowód w zakresie udostępnienia potencjału uznaje zobowiązanie podmiotu
trzeciego.

Argumentował, że z konstrukcji przepisów ustawy Pzp wynika, że taki dowód jest
wystarczający do wykazania realności korzystania z udostępnionego potencjału, a
Zamawiający kwestionując ten fakt winien udowodnić, że zobowiązanie ma charakter
pozorny. Zamawiający nie sprostał temu obowiązkowi i w sposób nieuprawniony usiłuje w
tym zakresie przerzucić obowiązek dowodowy na Wykonawcę.

Dodatkowo, zarzucił, że Zamawiający w sposób sprzeczny z przepisami ustawy Pzp,
wiąże udostępnienie zasobów przez podmiot trzeci z obowiązkiem udziału tego podmiotu w
charakterze podwykonawcy.

Zgodził się z twierdzeniem Zamawiającego, że taki udział najpełniej zaspokajałby
interesy Zamawiającego, ale obowiązek taki nie wynika z ustawy Pzp.

Reasumując, Odwołujący stwierdził, że udowodnił on realność dysponowania
potencjałem podmiotów trzecich, a ocena Zamawiającego w tym zakresie jest błędna.

Odnośnie zarzutu wykluczenia Odwołującego na podstawie art. 24b ust. 3 ustawy
Pzp wskazał na błędną interpretację postanowień art. 24b ust. 3 ustawy Pzp zastosowaną
przez Zamawiającego.

Wskazał, że zgodnie z art. 24b ust. 3 ustawy Pzp „Zamawiający wyklucza z
postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcę, który nie złożył wyjaśnień, oraz
wykonawcę, który nie złożył listy, o której mowa w art. 26 ust. 2d.”.

Zwrócił przy tym uwagę, że w przepisie tym nie ma normy nakazującej wykluczenie
Wykonawcy, który złożył błędną listę podmiotów.

Nie ulega wątpliwości Odwołującego, że przepisy dotyczące wykluczenia należy
interpretować ściśle bez żadnej wykładni rozszerzającej, bowiem adresaci normy prawnej nie
mogą być bowiem zaskakiwani negatywnymi skutkami, które nie wynikają wprost z przepisu
prawa.

Według Odwołującego w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze normę zawartą w
art. 24b ust. 3 ustawy Pzp, Zamawiający nie miał prawa i żadnych podstaw do zrównania
sytuacji Wykonawcy, który nie złożył w ogóle listy podmiotów do Wykonawcy, który złożył
błędną listę.

Przyznał, że taka wada listy podmiotów mogłaby ewentualnie być podstawą do
wykluczenia Wykonawcy z powodu podania nieprawdziwych informacji, ale zwrócił uwagę,że ta „nieprawdziwa informacja” musiałaby mieć wpływ na wynik postępowania.

Zdaniem Odwołującego takiej sytuacji nie ma w tej sprawie, ponieważ nie
zamieszczenie jednego z podmiotów na liście, nie miało i nie mogło mieć żadnego wpływu
na wynik postępowania.

Zauważył przy tym, że SGS EKO PROJEKT Sp. z o.o. nie złożył oferty w niniejszym
postępowaniu, a więc nie zachodzi potrzeba badania czy nie doszło do zachwiania
konkurencyjności w tym postępowaniu, a taki był cel wprowadzenia przepisów dotyczących
grupy kapitałowej i składania listy.

Niezależnie jednak od powyższego, Odwołujący wskazał, że Zamawiający nie miał
podstaw do wykluczenia Odwołującego, ponieważ w wyniku uzupełnienia listy podmiotów,
Zamawiający otrzymał pełną informację o składzie grupy kapitałowej SGS.

W ocenie Odwołującego dokumenty składane w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp,
uzupełniają już złożone dokumenty, a w pierwotnej liście dotyczącej grupy kapitałowej SGS
EKO PROJEKT Sp. z o.o. była ujęta.

Biorąc więc pod uwagę fakt, że oba te dokumenty są złożone do Zamawiającego i
tworzą pewną całość, uznać należy – w opinii Odwołującego, że złożył on pełną listę
podmiotów znajdujących się w grupie kapitałowej.

Odnośnie
odtajnienia
informacji
stanowiących
tajemnicę
przedsiębiorstwa
Odwołujący wskazał, że w dniu 20 maja 2015r. został poinformowany o odtajnieniu jego
wyjaśnień z dnia 23 maja 2015r. w zakresie dysponowania potencjałem podmiotów trzecich.

Nie zgodził się z uzasadnieniem decyzji Zamawiającego o odtajnieniu wyjaśnień
tajemnicy przedsiębiorstwa Odwołującego złożonych przy piśmie z dnia 30.04.2015r.
(powinno być z dnia 29.04.2015r.) z powodu nie uprawdopodobnienia, że informacje zawarte
w wyjaśnieniach stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.

Odwołujący nie podzielił stanowiska Zamawiającego w tym zakresie i wskazał, że
zarówno pod względem materialnym, jak i formalnym wykazał, że informacje zawarte w
przedmiotowych wyjaśnieniach stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.

W dniu 29 maja 2015r. zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego wykonawca Multiconsult Polska sp. z o.o.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.

Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść dokumentacji postępowania przetargowego, w tym Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ, oferty Odwołującego, wezwania Zamawiającego
z dnia 2 kwietnia 2015r. do uzupełnienia dokumentów, pisma Odwołującego z dnia 13
kwietnia 2015r. wraz z uzupełnionymi dokumentami, wezwania Zamawiającego z dnia 17
kwietnia 2015r. do złożenia wyjaśnień, pisma Odwołującego z dnia 23 kwietnia 2015r.wraz z
wyjaśnieniami objętymi tajemnicą przedsiębiorstwa, wezwania Zamawiającego z dnia 28
kwietnia 2015r. do złożenia wyjaśnień dotyczących listy podmiotów należących do tej samej
grupy kapitałowej, pisma Odwołującego z dnia 29 kwietnia 2015r. wraz z wyjaśnieniami,
wezwania Zamawiającego z dnia 30 kwietnia 2015r. do uzupełnienia dokumentów – listy
podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, pisma Odwołującego z dnia 30
kwietnia 2015r. wraz z uzupełnioną listą, pisma Zamawiającego z dnia 27 kwietnia 2015r.do
złożenia wyjaśnień dotyczących zastrzeżenia poufności informacji zawartych w
wyjaśnieniach, odpowiedzi Odwołującego na to wezwanie z dnia 29 kwietnia 2015r.,
informacji Zamawiającego z dnia 20 maja 2015r.o odtajnieniu wyjaśnień z dnia 23 kwietnia
2015r., informacji o ponownym wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 19 maja 2015r.,
odpowiedzi na odwołanie z dnia 10 czerwca 2015r., pisma procesowego Odwołującego z
dnia 10 czerwca 2015r., jak również na podstawie złożonych na rozprawie przez strony i
uczestnika wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie uwzględnić.

Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu.

W pierwszej kolejności Izba nie stwierdziła przesłanek do odrzucenia odwołania.

Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisów art.7, art.8 ust.3 ustawy Pzp w związku z art.11 ust.4
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, art.24 ust.2 pkt. 4 w związku z art.26 ust.2b,

art.24b ust.3, art. 91 ust.1 ustawy Pzp.

Podstawowym,
istotnym
zagadnieniem
wymagających
rozstrzygnięcia
w
przedmiotowej sprawie była kwestia oceny czy Zamawiający miał dostateczne podstawy
prawne do wykluczenia Odwołującego z przedmiotowego przetargu z powodu nie spełniania
przez niego warunku udziału w postępowaniu odnoszącego się do posiadania wiedzy i
doświadczenia w zakresie udostępnienia zasobu podmiotu trzeciego, a także z powodu nie
złożenia listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej.

W związku z rozpoznawaną sprawą należy wskazać, że zgodnie z art.26 ust. 2b
ustawy Pzp wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym,
osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub ekonomicznych
innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.
Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie
dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając
w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji
niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia.

Jednocześnie stosownie do § 1 ust.6 pkt. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający
od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z dnia 19
lutego 2013 r.) jeżeli wykonawca, wykazując spełnianie warunków, o których mowa w art. 22
ust. 1 ustawy, polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust.
2b ustawy, zamawiający, w celu oceny, czy wykonawca będzie dysponował zasobami innych
podmiotów w stopniu niezbędnym dla należytego wykonania zamówienia oraz oceny, czy
stosunek łączący wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich
zasobów, może żądać dokumentów dotyczących w szczególności:
a) zakresu dostępnych wykonawcy zasobów innego podmiotu,
b) sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu, przez wykonawcę, przy
wykonywaniu zamówienia,
c) charakteru stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem,
d) zakresu i okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia.

W ocenie Izby przedłożone przez Odwołującego przy piśmie z dnia 13 kwietnia
2015r. zobowiązania SGS Tecnos S.A. z dnia 13 sierpnia 2014r., SGS Czech Republic,
s.r.o. z dnia 21 sierpnia 2014r., ECM Group Polska S.A. z dnia 8 października 2014r.
potwierdzają realność przekazania zasobu wiedzy i doświadczenia w świetle powołanych
wyżej przepisów prawa.

Powyższe pisma zawierają prawem wymagane elementy jak: zakres dostępnych
wykonawcy zasobów innego podmiotu, sposób wykorzystania zasobów innego podmiotu,
przez wykonawcę, przy wykonywaniu zamówienia, charakter stosunku, jaki będzie łączył
wykonawcę z innym podmiotem, zakres i okres udziału innego podmiotu przy wykonywaniu
zamówienia.

Nadto, wymaga wskazania, że przepis art.26 ust. 2b ustawy Pzp przykładowo, jako
jeden z dowodów na okoliczność dysponowania zasobami podmiotu trzeciego w trakcie
realizacji zamówienia określił pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania wykonawcy
do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia.

W rozpoznawanej sprawie wykonawca z tego dowodu skorzystał i przedstawił
zobowiązania podmiotów do zadysponowania potencjału wiedzy i doświadczenia dla potrzeb
realizacji zamówienia.

Odwołujący przedstawiając przedmiotowe zobowiązania podmiotów trzecich ma
zapewnienie ze strony tych podmiotów o pełnym wsparciu merytorycznym poprzez pełnienie
usługi konsultingowej na rzecz Konsorcjum dotyczącej wydawania opinii oraz stałego
doradztwa dotyczącego realizacji przedmiotowej usługi.

W ramach pełnionej usługi konsultingu, udostępniający zasób zobowiązał się do
zapewnienia stałego kontaktu, wsparcia i monitorowanie realizowanej usługi na rzecz
Zamawiającego.

Jednocześnie Izba nie podzieliła zapatrywania Zamawiającego o konieczności
przedłożenia przez Odwołującego umowy, która szczegółowo określałaby uprawnienia i
obowiązki stron w zakresie udostępnienia zasobu podmiotu trzeciego.

W ocenie Izby posłużenie się przy dowodzeniu realnego przekazania zasobu
podmiotu trzeciego na rzecz wykonawcy umową jest prawnie dopuszczalne, jednak nie
przesądza o należytym wykonaniu zamówienia w późniejszym okresie realizacji umowy, a
zatem zobowiązanie podmiotu trzeciego zawierające wymagane prawem elementy w
odniesieniu do mających nastąpić w przyszłości skutków faktyczno-prawnych jest zrównane
ze szczegółową umową o współpracy wykonawcy i podmiotu trzeciego.

Gdyby ustawodawca chciał nałożyć na wykonawców szerszy zakres obowiązków
dowodowych dla wykazania faktów przekazania realnego potencjału podmiotów trzecich, to

zapewne ustanowiłby bardziej ścisły katalog okoliczności, których udowodnienie jest
obligatoryjne.

Rozstrzygając przedmiotową sprawę Izba wzięła również pod uwagę ścisłe
powiązania kapitałowe Odwołującego z podmiotami udostępniającymi zasób.

Według zapatrywania Izby inne podejście interpretacyjne w tym przypadku
powodowałby, że przepis art.26 ust. 2b ustawy Pzp należałoby uznać za martwy i jako taki
stanowiący jedynie fikcję prawną, a ocenę przeprowadzonego dowodzenia należałoby uznać
za zupełnie swobodną pozbawioną cech obiektywizmu.

Izba reprezentuje również pogląd, że nie jest konieczne podwykonawstwo przy
wykorzystywaniu potencjału podmiotu trzeciego, chociaż nie jest ono wykluczone, gdyby
istniał taki wymóg prawny powinien zostać odzwierciedlony w obowiązującym prawie.

W ocenie Izby również pytania skierowane do Odwołującego w piśmie z dnia 17
kwietnia 2015r. dotyczącym wyjaśnień były sformułowane przez Zamawiającego na poziomie
bardzo ogólnym, a zatem trudno byłoby oczekiwać od wykonawcy odniesienia się do takich
niesprecyzowanych wątpliwości.

Ostatecznie Odwołujący udowodnił, że podobne zobowiązania SGS Technos S.A. i
SGS Czech Republic s.r.o. z dnia 1 kwietnia 2014r. składane przez Odwołującego w innym
przetargu realizowanym przez Oddział GDDKiA we Wrocławiu były uznawane przez tego
Zamawiającego i nie stanowiły podstawy do jego wykluczenia.

Wobec tego Odwołujący działając w zaufaniu do Państwa, nie może być poddawany
innej próbie dowodowej prowadzonej obecnie przez tego samego Zamawiającego, lecz w
innym Oddziale GDDKiA.

Z powyższych względów Izba nie mogła uznać podstawy wykluczenia Odwołującego
przez Zamawiającego na zasadzie art.24 ust.2 pkt. 4 w związku z art.26 ust.2b ustawy Pzp
za uzasadnione.

Przechodząc do omówienia drugiego z zarzutów Izba uznała, że wykluczenie może
nastąpić jedynie z powodu nie złożenia przez niego listy, o której mowa w art.26 ust.2d.
Powyższe wynika z treści przepisu art.24b ust.3 ustawy Pzp.

Zebrany w sprawie materiał dokumentacyjny wskazuje, że Odwołujący przy ofercie

złożył listy podmiotów należących do grupy kapitałowej - SGS Polska S.A. (24 podmioty),
ECEG GmbH (6 podmiotów), a przy piśmie z dnia 30 kwietnia 2015r. złożył dodatkowo listę
podmiotów należących do grupy kapitałowej partnera konsorcjum SGS Polska S.A. (24
podmioty).

W przekonaniu Izby złożone przez Odwołującego listy podmiotów należących do
grupy kapitałowej przy ofercie i uzupełniona później lista wraz wyjaśnieniami dotyczącymi
SGS EKO Projekt sp. z o.o. stanowią listę podmiotów należących do grupy kapitałowej
obrazującą wyczerpująco wszelkie powiązania kapitałowe Odwołującego i innych
przedsiębiorców, a wykluczenie Odwołującego z przetargu z powodu nie złożenia przez
niego listy, o której mowa w art.26 ust.2d należałoby uznać za nadmiernie restrykcyjne i
nacechowane nieuzasadnionym formalizmem.

Ostatecznie
Izba
uznała
za
spóźnione
badanie
zastrzeżenia
tajemnicy
przedsiębiorstwa po ogłoszeniu wyniku przetargu, które zostało dokonane w dniu 19 maja
2015r., podczas gdy Zamawiający podjął decyzję o odtajnieniu wyjaśnień Odwołującego już
po tej czynności, czyli dopiero w dniu 20 maja 2015r., gdzie wyjaśnienia do tych zastrzeżeń
były złożone już w dniu 29 maja 2015r.

Zdaniem Izby Zamawiający nie dostatecznie szczegółowo przeprowadził badanie
przesłanek uprawniających Odwołującego do zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa na
zasadzie art.8 ust.3 ustawy Pzp w związku z art.11 ust.4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji.

Przede wszystkim Zamawiający przez okres około 1 miesiąc mógł wyjaśnić, że
informacje zawarte na stronie 1 nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa, natomiast jeśli
chodzi o informacje od punktu 1 ze strony 2 do zdania pierwszego ze strony 3 stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa i dalej tajemnicę taką stanowią informacje zawarte na stronie 3 z
wyłączeniem powołanego tam, podkreślonego orzeczenia KIO. W pozostałym zakresie nie
stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa informacje będące zacytowaniem orzecznictwa KIO.

Zamawiający powinien również ustalić czy pozostałe podane przez Odwołującego
informacje mają charakter organizacyjny lub mający wartość gospodarczą.

Jeżeli w tym zakresie miałby wątpliwości powinien zwrócić się do Odwołującego z
konkretnym zapytaniem dotyczącym poszczególnych cząstkowych informacji z wyjaśnień i
dopiero kompleksowa analiza przesłanek z art.11 ust.4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji dająca przekonanie Zamawiającemu o braku wystąpienia tajemnicy

przedsiębiorstwa uprawnia go do uruchomienia zniesienia klauzuli tej tajemnicy i ujawnienia
zawartych w wyjaśnieniach z dnia 23 kwietnia 2015r. poszczególnych informacji.

W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na
podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z
uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:…………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie