eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 2801/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-01-16
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 2801/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Beata Pakulska - Banach Protokolant: Marta Polkowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 stycznia 2015 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 grudnia 2014 roku przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1) „Zakład Usług
Komunalnych” Sp. z o. o. z siedzib
ą w Złocieńcu, ul. Piaskowa 4, 78 – 520 Złocieniec
(lider Konsorcjum); 2) B. D., prowadz
ącego działalność gospodarczą pod firmą Wywóz
Nieczysto
ści Stałych B. D. ul. J. Malczewskiego 9, 78-500 Drawsko Pomorskie (członek
Konsorcjum); 3) A. B., prowadz
ącego działalność gospodarczą pod firmą Usługi
Komunalne A. B., ul. Drawska 1, 78-520 Złocieniec (członek Konsorcjum); 4) K. K.,
prowadz
ącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Ogólnobudowlany - Zakład
Ciepłowniczy K. K., ul. Równa 11, 78-520 Złocieniec (członek Konsorcjum),

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego:
Jednostkę Wojskową 3378 Drawsko
Pomorskie, ul. Główna 1, 78-513 Oleszno,


przy udziale wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1) Przedsi
ębiorstwa Handlowo-Usługowego EKO FIUK Spółki Jawnej z siedzibą
w Chojnicy, Chojnica 2, 78-650 Mirosławiec


(lider Konsorcjum); 2) Zakładu Energetyki
Cieplnej i Usług Komunalnych Sp. z o. o. w Jastrowiu, ul. Wojska Polskiego 29,
64-915 Jastrowie (członek Konsorcjum)
, zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego,



orzeka:

1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami
postępowania
obciąża
wykonawców
wspólnie
ubiegających
się o udzielenie zamówienia:
1) „Zakład Usług Komunalnych” Sp. z o. o.

z siedzibą w Złocieńcu; 2) B. D., prowadzącego działalność gospodarczą pod
firm
ą Wywóz Nieczystości Stałych B. D.; 3) A. B., prowadzącego działalność
gospodarcz
ą pod firmą Usługi Komunalne A. B.; 4) K. K., prowadzącego
działalno
ść gospodarczą pod firmą Zakład Ogólnobudowlany - Zakład
Ciepłowniczy K. K.
, i:
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: pi
ętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1) „Zakład
Usług Komunalnych” Sp. z o. o. z siedzib
ą w Złocieńcu; 2) B. D.,
prowadz
ącego działalność gospodarczą pod firmą Wywóz Nieczystości
Stałych B. D.; 3) A. B., prowadz
ącego działalność gospodarczą pod firmą
Usługi Komunalne A. B.; 4) K. K., prowadz
ącego działalność gospodarczą
pod firm
ą Zakład Ogólnobudowlany - Zakład Ciepłowniczy K. K., tytułem
wpisu od odwołania;
2.2 zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1) „Zakład Usług Komunalnych” Sp. z o. o. z siedzibą w Złocieńcu; 2) B.
D., prowadz
ącego działalność gospodarczą pod firmą Wywóz
Nieczysto
ści Stałych B. D.; 3) A. B., prowadzącego działalność
gospodarcz
ą pod firmą Usługi Komunalne A. B.; 4) K. K., prowadzącego
działalno
ść gospodarczą pod firmą Zakład Ogólnobudowlany - Zakład
Ciepłowniczy K. K.
na rzecz Zamawiającego - Jednostki Wojskowej 3378
Drawsko Pomorskie
łączną kwotę 6 006 zł 60 gr (słownie: sześć tysięcy
sze
ść złotych sześćdziesiąt groszy), stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego, w tym kwotę 3 600 zł poniesioną z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kwotę 2 406,60 zł, stanowiącą koszty związane z dojazdem
na wyznaczone posiedzenie Izby (tj. koszty przejazdu i noclegu
pełnomocników Zamawiającego).

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Koszalinie.




Przewodnicz
ący: ………………………….………..




Sygn. akt: KIO 2801/14

U z a s a d n i e n i e

Jednostka Wojskowa 3378 Drawsko Pomorskie [zwana dalej: „Zamawiającym”],
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na realizację zadania: Odbiór odpadów komunalnych stałych
(segregowanych i niesegrowanych) oraz opró
żnianie zbiorników bezodpływowych i transport
nieczysto
ści ciekłych z jednostek, instytucji i obiektów wojskowych Jednostki Wojskowej
Nr 3378 Drawsko Pomorskie,
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych [j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.] – zwanej dalej: „ustawą Pzp”.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 21 października 2014 roku pod numerem 2014/S 202-357347.

W dniu 29 grudnia 2014 roku wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: 1) „Zakład Usług Komunalnych” Sp. z o. o. z siedzibą w Złocieńcu
(lider Konsorcjum); 2) B. D., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Wywóz
Nieczystości Stałych B. D. (członek Konsorcjum); 3) A. B., prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą Usługi Komunalne A. B. (członek Konsorcjum); 4) K. K., prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Zakład Ogólnobudowlany - Zakład Ciepłowniczy K. K.
(członek Konsorcjum) [zwani dalej łącznie: „Odwołującym”], wnieśli odwołanie wobec
czynności Zamawiającego polegającej na:

wyborze najkorzystniejszej oferty na wykonanie zamówienia dotyczącej części:
1) Część 1: Odbiór odpadów komunalnych stałych i nieczystości ciekłych - Grupa
Zabezpieczenia Oleszno;

2) Część 2: Odbiór odpadów komunalnych stałych i nieczystości ciekłych - Grupa
Zabezpieczenia Wałcz;

3) Część 3: Odbiór odpadów komunalnych stałych - Grupa Zabezpieczenia Złocieniec;
4) Część 4: Odbiór odpadów komunalnych stałych i nieczystości ciekłych - Grupa
Zabezpieczenia Mirosławiec;


nie podjęciu przez Zamawiającego czynności polegającej na wykluczeniu
przez Zamawiającego wykonawców – Konsorcjum w składzie: PHU EKO-FIUK Sp. J.
(Lider);
Zakład Energetyki Cieplnej i Usług Komunalnych Sp. z o. o. (Partner), mimo,że nie wykazali oni spełnienia warunków udziału w postępowaniu,

nie podjęciu przez Zamawiającego czynności polegającej na odrzuceniu oferty
ww. Konsorcjum.

Odwołujący w trakcie posiedzenia w dniu 15 stycznia 2014 roku podniósł, że omyłkowo
wskazał w odwołaniu, także czynność wyboru najkorzystniejszej oferty na realizację
zamówienia w zakresie dotyczącej części 2 i stwierdził, że w tym zakresie odwołania
nie wnosił.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp poprzez nie podjęcie przez Zamawiającego
czynności polegającej na wykluczeniu przez Zamawiającego wykonawców –
Konsorcjum w składzie: PHU EKO-FIUK Sp. J. (Lider); Zakład Energetyki Cieplnej
i Usług Komunalnych Sp. z o. o. (Partner) z uwagi na to, że nie wykazali oni
spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
2)

naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez nie podjęcie przez
Zamawiającego czynności polegającej na odrzuceniu oferty wykonawców –
Konsorcjum w składzie: PHU EKO FIUK Sp. J. (Lider); Zakład Energetyki Cieplnej
i Usług Komunalnych Sp. z o. o. (Partner).

W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o:


nakazane
Zamawiającemu
wykluczenia
z
przedmiotowego
postępowania
wykonawców – Konsorcjum w składzie: PHU EKO FIUK Sp. J. (Lider); Zakład
Energetyki Cieplnej i Usług Komunalnych Sp. z o. o. (Partner) i odrzucenia oferty
złożonej przez tych wykonawców,

nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert,

nakazanie Zamawiającemu wyboru, jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego
w następujących częściach: Część 1: Odbiór odpadów komunalnych stałych
i nieczystości ciekłych - Grupa Zabezpieczenia Oleszno; Część 3: Odbiór odpadów
komunalnych stałych - Grupa Zabezpieczenia Złocieniec; Część 4: Odbiór odpadów
komunalnych stałych i nieczystości ciekłych - Grupa Zabezpieczenia Mirosławiec.

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podnosił, że jego zdaniem czynność
polegająca na wyborze oferty złożonej przez wykonawców – Konsorcjum w składzie:
PHU EKO FIUK Sp. J. (Lider); Zakład Energetyki Cieplnej i Usług Komunalnych Sp. z o. o.
(Partner) została dokonana z naruszeniem prawa.
Odwołał się do postanowień Rozdziału VI Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, zawierającego opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu
dokonywania spełniania tych warunków, z których wynikało, że w postępowaniu mogą brać
udział wykonawcy, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie do wykonania zamówienia.
Warunek ten miał być spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że w ciągu ostatnich 3 lat przed

upływem terminu składania ofert, nabył wiedzę i doświadczenie. Powyższą okoliczność
wykonawca miał wykazać dowodami potwierdzającymi, że ww. usługi zostały wykonane
lub są wykonywane należycie. W przypadku, gdy Zamawiający jest podmiotem, na rzecz
którego usługi wskazane w wykazie zostały wcześniej wykonane, wykonawca nie miał
obowiązku przedkładania ww. dowodów. Zdaniem Odwołującego powyższy warunek nie
został przez ww. wykonawców spełniony, z uwagi na fakt, że usługi świadczone przez tych
wykonawców na rzecz Zamawiającego nie były wykonywane należycie. Odwołujący zauważył,że lider Konsorcjum, o którym mowa powyżej, tj. EKO-FIUK Sp. j. (dawniej: EKO-FIUK s.c.),
wchodząc uprzednio w skład innego Konsorcjum, realizował w 2013 roku oraz w miesiącach
styczeń – luty 2014 roku usługę na terenie Grupy Zabezpieczenia Oleszno - teren gminy
Drawsko Pomorskie oraz do dnia dzisiejszego realizuje usługę na terenie Grupy
Zabezpieczenia Złocieniec - teren Gminy Złocieniec na zlecenie Zamawiającego. Odwołujący
wskazał, że w trakcie wykonywania tych usług EKO-FIUK Sp. j. nie przekazywała i wciąż nie
przekazuje zmieszanych odpadów komunalnych do Regionalnego Zakładu Gospodarowania
Odpadami w Słajsinie, co świadczy o nienależytym wykonywaniu tych usług. Odwołujący
odniósł się do odpowiedzi Dowódcy Jednostki Wojskowej z dnia 28 listopada 2013 roku
na zapytanie zadane przez jednego z wykonawców w ramach ówczesnego postępowania
(znak: 861/2013), zgodnie z którą zmieszane odpady komunalne - na podstawie
Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla województwa Zachodniopomorskiego -
muszą być przekazywane do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych
w Słajsinie.
Odwołujący wskazał, że pismem z dnia 6 listopada 2014 roku Odwołujący
poinformował Zamawiającego o zaistniałych nieprawidłowościach, jednak nie podjęto żadnych
działań wyjaśniających, a dopiero podjęto je w związku z wniesieniem przez Odwołującego
kolejnego pisma z dnia 4 grudnia 2014 roku, w którym dodatkowo Odwołujący wskazał,że posiada udokumentowaną wiedzę, wynikającą ze sprawozdań kwartalnych podmiotów
odbierających odpady komunalne, złożonych w 2014 roku przez Spółkę EKO-FIUK.
Ze sprawozdań tych miało wynikać, że Spółka EKO-FIUK w ogóle nie przekazywała odpadów
do Regionalnego Zakładu Gospodarowaniem Odpadami w Słajsinie, ani do żadnej innej
instalacji. W ocenie Odwołującego, czynności te były sprzeczne z Wojewódzkim Planem
Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego, ustawą z dnia
13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, aktami prawa miejscowego,
a przede wszystkim niezgodne z postanowieniami podpisanej z Zamawiającym umowy oraz
wyjaśnieniami Dowódcy Jednostki.
Odwołujący podkreślił, że z przedstawionych i podpisanych przez Spółkę EKO-FIUK
dokumentów wynika, że w czasie realizacji zadania wywozu odpadów z obszaru Grupy
Zabezpieczenia Złocieniec i Grupy Zabezpieczenia Oleszno nie zostały odebrane

i zagospodarowane żadne odpady komunalne, a zatem członek Konsorcjum nie wykazał, aby
w sposób należyty wykonywał usługi wywozu odpadów komunalnych, a tym samym
Konsorcjum powinno zostać wykluczone z postępowania.
Odwołujący wskazał, że pismem z dnia 12 grudnia 2014 r. Zamawiający poinformował
go, że wystąpił do wykonawcy o przedstawienie dokumentacji potwierdzającej wywóz
nieczystości do Regionalnego Zakładu Gospodarowaniem Odpadami w Słajsinie. Ponadto,
Zamawiający poprosił Odwołującego o przedstawienie materiałów, o których wspominał
w pismach kierowanych do Dowódcy Jednostki Wojskowej. W odpowiedzi na pismo
Zamawiającego, Odwołujący złożył obszerne wyjaśnienia i załączył sprawozdania kwartalne
złożone w Urzędzie Miejskim w Złocieńcu oraz w Urzędzie Miejskim w Drawsku Pomorskim
przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, w tym przez
Spółkę EKO-FIUK, jak i drugiego ówczesnego konsorcjanta – Spółkę „Remondis-Sanitech”
Sp. z o. o. Poznań Oddział Barwice. Z dokumentów tych wynikało, że wykonawcy realizując
usługę wywozu nieczystości stałych z obszaru Grupy Zabezpieczenia Złocieniec (teren Gminy
Złocieniec), przekazywali zmieszane odpady komunalne do instalacji w Mirosławcu, a w 2014
r. żaden wykonawca nie odebrał i nie zagospodarowywał zmieszanych odpadów komunalnych
z obszaru działania Grupy Zabezpieczenia Złocieniec (gmina Złocieniec), co jest niezgodne
z warunkami i umową świadczenia usługi dla Zamawiającego na wywóz odpadów w ramach
postępowania o zamówienie publiczne 861/2013. Ponadto, realizując zadanie wywozu
nieczystości stałych z obszaru Grupy Zabezpieczenia Oleszno (teren gminy Drawsko
Pomorskie) ww. wykonawcy dopuszczali się rażącego łamania obowiązującego prawa, a także
warunków zawartej umowy, ponieważ w I półroczu 2013 roku odpady odebrane z terenu gminy
Drawsko Pomorskie były przekazywane do instalacji w Mirosławcu, zaś w drugim półroczu
2013 roku, wykonawcy przekazali wyłącznie do zagospodarowania odpady odebrane
od mieszkańców miasta i gminy Drawsko Pomorskie w ramach umowy z Urzędem Miejskim
w Drawsku Pomorskim. Natomiast odpady z poligonu drawskiego nie były w ogóle odbierane.
Odwołujący wskazał, że także w ramach usługi realizowanej w miesiącach styczeń i luty 2014
roku nie odebrano i nie zagospodarowano żadnych odpadów komunalnych z terenu działania
Grupy Zabezpieczenia Oleszno (gmina Drawsko Pomorskie). W dniu 19 grudnia 2014 roku
Zamawiający odpowiedział Odwołującemu, że brak jest podstaw do wykluczenia Konsorcjum,
nie odnosząc się jednak do faktu przekazywania odpadów komunalnych do innych instalacji,
niż wskazane w odpowiedzi dowódcy Zamawiającego.
W ocenie Odwołującego, Zamawiający nie podjął wszystkich czynności wyjaśniających
w celu zweryfikowania, w jaki sposób członek Konsorcjum - Spółka EKO-FIUK realizowała
swoje usługi, tym bardziej, że ze sprawozdań przedłożonych przez Odwołującego wynikało,że zmieszane odpady komunalne nie były przekazywane do właściwej instalacji bądź nie były
w ogóle zagospodarowywane, przez co w konsekwencji zaniechał czynności wykluczenia

wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia na podstawie art. 24 ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp, do których był zobowiązany.

W dniu 2 stycznia 2014 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo,
zawierające zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia,
tj.: Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego EKO FIUK Spółki Jawnej z siedzibą w Chojnicy,
oraz Zakładu Energetyki Cieplnej i Usług Komunalnych Sp. z o. o. w Jastrowiu [zwanych dalej
łącznie: „Przystępującym”].

W trakcie posiedzenia z udziałem Stron i Uczestnika postępowania odwoławczego
w dniu 15 stycznia 2015 roku Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wnosił
o oddalenie odwołania w całości i obciążenie Odwołującego kosztami postępowania wg spisu
kosztów.

Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz Uczestnika postępowania,
na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz o
świadczeń i stanowisk Stron
i Uczestnika post
ępowania, złożonych na rozprawie, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
i zwa
żyła, co następuje:

Izba nie stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania w oparciu o przepis art. 189 ust.
2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [j.t. Dz. U. z 2013 r., poz.
907 z późn. zm.] – dalej zwanej: „ustawą Pzp”.
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 29 grudnia 2014
roku oraz została przekazana w ustawowym terminie kopia odwołania Zamawiającemu.

Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę zgłaszającego
przystąpienie po stronie Zamawiającego, tj. wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia, tj.: Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowego EKO FIUK Spółkę
Jawną z siedzibą w Chojnicy oraz Zakład Energetyki Cieplnej i Usług Komunalnych Sp. z o. o.
w Jastrowiu.

Zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp wykonawca może zgłosić przystąpienie
do post
ępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania,
wskazuj
ąc stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
strony, do której przyst
ępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w formie

pisemnej
albo
elektronicznej
opatrzonej
bezpiecznym
podpisem
elektronicznym
weryfikowanym za pomoc
ą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a jego kopię przesyła
si
ę zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
Zamawiający w dniu 29 grudnia 2014 roku przekazał Przystępującemu informację
o wniesieniu odwołania oraz wezwał go do przystąpienia do postępowania odwoławczego.
W dniu 2 stycznia 2015 roku Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej zostało doręczone
pismo zawierające zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego od wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, tj.: Przedsiębiorstwa Handlowo-
Usługowego EKO FIUK Spółki Jawnej z siedzibą w Chojnicy oraz Zakładu Energetyki Cieplnej
i Usług Komunalnych Sp. z o. o. w Jastrowiu, przy czym zgłaszający przystąpienie wskazał
Stronę, do której zgłosił przystąpienie i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
tej Stron. Na posiedzeniu Strony potwierdziły otrzymanie kopii zgłoszenia przystąpienia.
Wobec powyższego Izba uznała, że zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 185
ust. 2 ustawy Pzp.

Izba ustaliła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia odwołania,
ponieważ zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, zgodnie z którymŚrodki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu, a tak
że innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia oraz poniósł lub mo
że ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów niniejszej ustawy
- to jest przesłanka posiadania interesu w uzyskaniu danego
zamówienia oraz możliwość poniesienia szkody.

Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożoną Izbie przez
Zamawiającego, w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, jak również dokumenty
załączone przez Odwołującego do odwołania, a także stanowiska i oświadczenia Stron
i
Uczestnika
postępowania
odwoławczego
przedstawione
pisemnie
(odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie z dnia 15 stycznia 2015 roku) oraz przedstawione ustnie
do protokołu posiedzenia i rozprawy.
Rozpatrując odwołanie w granicach podnoszonych zarzutów, podtrzymanych
na rozprawie, stosownie do art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, Izba ustaliła, co następuje.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Pzp, Izba uwzględnia odwołanie,
je
żeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik post
ępowania o udzielenie zamówienia.

Izba dokonawszy oceny podniesionych w odwołaniu zarzutów, biorąc pod uwagę
stanowiska Stron i Uczestnika postępowania przedstawione na rozprawie, stwierdziła,że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Zamawiający w treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia [zwanej dalej:
„SIWZ”] w Rozdziale I, zatytułowanym Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis
sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków
(w ust. 1 pkt 2) określił warunek
udziału w postępowaniu w zakresie posiadania wiedzy i doświadczenia do wykonania
zamówienia i wskazał, że Warunek ten zostanie spełniony, jeżeli wykonawca wykaże,
składaj
ąc oświadczenie - załącznik 4 do SIWZ (przy czym zapewne omyłkowo wskazano
załącznik nr 4 – który dotyczy wykazu urządzeń technicznych, zamiast załącznika nr 3, który
dotyczy właśnie wykazu usług), że w ciągu ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania
ofert, a je
żeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie nabył wiedzę
i do
świadczenie:
a) Cz
ęść nr 1: Odbiór odpadów komunalnych stałych i nieczystości ciekłych – Grupa
Zabezpieczenia Oleszno:
- Wykonuj
ąc min. 2 usługi na odbiór odpadów na łączną kwotę nie niższą niż
300 000 zł brutto.
- Wykonuj
ąc min. 2 usługi na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport
nieczysto
ści ciekłych na łączną kwotę nie niższą niż 70 000 zł brutto;
wraz z zał
ączeniem dowodów (poświadczeń) potwierdzających, że ww. usługi
zostały wykonane lub s
ą wykonywane należycie.
b) Cz
ęść nr 2: Odbiór odpadów komunalnych stałych i nieczystości ciekłych - Grupa
Zabezpieczenia Wałcz:
- Wykonuj
ąc min. 2 usługi na odbiór odpadów na łączną kwotę nie niższą niż 45 000
zł brutto.
- Wykonuj
ąc min. 2 usługi na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport
nieczysto
ści ciekłych na łączną kwotę nie niższą niż 20 000 zł brutto;
wraz z zał
ączeniem dowodów (poświadczeń) potwierdzających, że ww. usługi
zostały wykonane lub s
ą wykonywane należycie.
c) Cz
ęść nr 3: Odbiór odpadów komunalnych stałych - Grupa Zabezpieczenia
Złocieniec:
- Wykonuj
ąc min. 2 usługi na odbiór odpadów na łączną kwotę nie niższą niż 20 000
zł brutto.
wraz z zał
ączeniem dowodów (poświadczeń) potwierdzających, że ww. usługi
zostały wykonane lub s
ą wykonywane należycie.

d) Część nr 4: Odbiór odpadów komunalnych stałych i nieczystości ciekłych - Grupa
Zabezpieczenia Mirosławiec:
- Wykonuj
ąc min. 2 usługi na odbiór odpadów na łączną kwotę nie niższą niż 40 000
zł brutto.
- Wykonuj
ąc min. 2 usługi na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport
nieczysto
ści ciekłych na łączną kwotę nie niższą niż 15 000 zł brutto;
wraz z zał
ączeniem dowodów (poświadczeń) potwierdzających, że ww. usługi
zostały wykonane lub s
ą wykonywane należycie.

Uwaga! W przypadku, gdy Wykonawca składa ofert
ę na kilka z powyższych części
jest zobowi
ązany wykazać, że wykonał min. 2 usługi na odbiór odpadów i min.
2 usługi na opró
żnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości
ciekłych, na sum
ę kwot minimalnych wskazanych dla tych części zamówienia
(w zale
żności, na którą część Wykonawca składa ofertę). (…)

W przypadku, gdy Zamawiaj
ący jest podmiotem, na rzecz którego usługi wskazane
w wykazie zostały wcze
śniej wykonane, Wykonawca nie ma obowiązku
przedkładania ww. dowodów (po
świadczeń). (…)”.


Przystępujący, który w ocenie Odwołującego winien zostać wykluczony
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, a jego oferta odrzucona
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5, złożył ofertę na wszystkie części zamówienia w dniu
28 listopada 2014 roku.
Do oferty załączył wykaz usług, sporządzony według Załącznika nr 3 do SIWZ.
W wykazie tym Przystępujący zawarł oświadczenie, że nabył wiedzę i doświadczenie
wykonując następujące usługi:
1. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
zamieszkałych z terenu miasta Wałcz w okresie od 1.07.2013 r. do 31.10.2014 r.
na kwotę 4 627 031,04 zł - usługa realizowana na rzecz Gminy Miejskiej Wałcz.
2. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych
na terenie gminy i miasta Mirosławiec - w okresie od 1.07.2013 r. do 30.06.2014 r.
na kwotę 390 000,00 zł - usługa realizowana na rzecz Gminy i Miasta Mirosławiec.
3. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych - w okresie
od 1.06.2013 r. do 31.10.2014 r. na kwotę 496 772,12 zł - usługa realizowana na rzecz
Regionalnych Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o. o. w Białogardzie.

4. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych - w okresie
od 1.06.2013 r. do 31.10.2014 r. na kwotę 8 831,97 zł - usługa realizowana na rzecz
Stowarzyszenia Rozwoju Oświaty i Inicjatyw Społeczno-Gospodarczych w Krośnie.

Ponadto, Przystępujący załączył do oferty poświadczenia, że ww. usługi zostały
wykonane z należytą starannością, terminowo i zgodnie z zawartą umową, tj. poświadczenie
Gminy Miejskiej Wałcz z dnia 24 listopada 2014 roku, poświadczenie Gminy Mirosławiec z dnia
25 listopada 2014 roku, list referencyjny Regionalnych Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o. o.
w Białogardzie z dnia 26 listopada 2014 roku oraz poświadczenie

Stowarzyszenia Rozwoju
Oświaty i Inicjatyw Społeczno-Gospodarczych w Krośnie z dnia 25 listopada 2014 roku.

Usługi ujęte w wykazie usług załączonym przez Przystępującego do oferty, co do ich
należytego wykonania, czy wartości, nie były w ogóle kwestionowane przez Odwołującego.
Co więcej sam wykaz nie był kwestionowany przez niego. Nie było również zarzutów
odnoszących się do poświadczeń dotyczących wykonania tych usług z należytą starannością

Odwołujący zarzucał wyłącznie to, że Zamawiający winien był wykluczyć
Przystępującego z postępowania z uwagi na nie spełnianie przez niego warunku udziału
w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, gdyż jeden z wykonawców ubiegających
się o wspólne udzielenie zamówienia - lider Konsorcjum Przystępującego –
tj. Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe EKO FIUK Spółka Jawna z siedzibą w Chojnicy
w sposób nienależyty i niezgodnie z zawartą umową świadczył na rzecz Zamawiającego usługi
odbioru odpadów komunalnych w ramach uprzednio zawartej umowy, gdzie realizował
zamówienie wspólnie z innymi jeszcze wykonawcami. Na potwierdzenie swoich zarzutów
Odwołujący załączył do odwołania sprawozdania kwartalne podmiotu odbierającego odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości, które ww. wykonawca oraz Remondis Sanitech
Poznań Sp. z o. o. (dawny jego konsorcjant) złożyli w Urzędzie Miejskim w Złocieńcu oraz
w Urzędzie Miejskim w Drawsku Pomorskim. Ze sprawozdań tych miało wynikać,że wykonawcy ci nie przekazywali zmieszanych odpadów komunalnych do Regionalnej
Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Słajsinie, co było niezgodne z zawartą
umową z Zamawiającym, gdyż, zgodnie z wyjaśnieniami treści SIWZ dokonanymi przez
Zamawiającego (odpowiedź Dowódcy Jednostki z dnia 28.11.2013 r.), a dotyczącymi sposobu
realizacji zamówienia nr 861/2013, zmieszane odpady komunalne musiały być przekazywane
do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Słajsinie.

Izba ustaliła, że w wykazie usług załączonym do oferty Przystępującego nie została
wykazana jakakolwiek usługa świadczona na rzecz Zamawiającego. Wobec powyższego

zarzuty odnoszące się do nienależytego wykonywania dotychczasowych usług na rzecz
Zamawiającego nie mogą mieć znaczenia dla oceny zaistnienia przesłanki do wykluczenia
wykonawcy w oparciu o przepis art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

Zgodnie bowiem z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp z postępowania o udzielenie
zamówienia wyklucza si
ę również wykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków
udziału w post
ępowaniu.

Warunek udziału w postępowaniu w postaci wiedzy i doświadczenia, jak już powyżej
wskazano, został zawarty w Rozdziale VI ust. 1 pkt 2 SIWZ. Wykaz usług, sporządzony przez
Przystępującego, mający potwierdzać spełnianie przedmiotowego warunku, nie był w ogóle
kwestionowany. Odwołujący nie postawił jakichkolwiek zarzutów co do usług wykazanych
przez Przystępującego na potwierdzenie spełniania przez niego tego warunku. Odwołujący
stawiał jedynie zarzuty w zakresie usług świadczonych wprawdzie na rzecz Zamawiającego,
ale nie objętych wykazem.

W ocenie Izby, Odwołujący nie ma podstaw do kwestionowania usług świadczonych
dotychczas na rzecz Zamawiającego, w kontekście oceny przesłanki do wykluczenia
wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

Mając powyższe na uwadze wszelka argumentacja dotycząca nienależytego
wykonania dotychczas świadczonych usług na rzecz Zamawiającego jest bezprzedmiotowa
i nie może być brana pod uwagę co do oceny podstawy do wykluczenia Przystępującego
zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

W konsekwencji Izba uznała, że zarówno zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy
Pzp, jak i zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, stanowiącego, że Zamawiający,
odrzuca ofert
ę, jeżeli, została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału
w post
ępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert,
nie zasługują na uwzględnienie.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 1 ust. 1 pkt 2, § 3 pkt 1 lit. a), § 3 pkt 2 oraz § 5
ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Izba zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego uzasadnione koszty
postępowania odwoławczego, w tym wynagrodzenie pełnomocnika w kwocie 3 600 zł oraz
koszty związane z dojazdem na rozprawę, w tym koszty noclegów w wysokości 1480 zł oraz
koszty przejazdu na wyznaczone posiedzenie i rozprawę w wysokości 926,60 zł według
załączonego spisu kosztów, następnie zmodyfikowanego na rozprawie oraz na podstawie
załączonych faktur VAT.
Izba nie uwzględniła wniosku Przystępującego o zasądzenie kosztów na jego rzecz,
zgłoszonego w trakcie rozprawy. Zgodnie bowiem z § 5 ust. 3 pkt 2 ww. Rozporządzenia
w przypadku oddalenia odwołania Izba zasądza od odwołującego na rzecz uczestnika
postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie zamawiającego, wtedy, gdy wniósł
sprzeciw wobec uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
W przedmiotowej sprawie taka sytuacja nie zaistniała, wobec czego nie było podstaw
do uwzględnienia wniosku Przystępującego.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

Przewodniczący:
………………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie