eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 1179/14
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2014-06-25
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1179/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk, Jolanta Markowska, Lubomira Matczuk – Mazuś Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 25 czerwca 2014 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 czerwca 2014 r.
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia KenBIT Koenig i
Wspólnicy Sp. J., ul.
Żytnia 15/22, 01-014 Warszawa, WB Electronics S.A., ul.
Pozna
ńska 129/133, 05-850 Ożarów Mazowiecki, Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2
S.A., ul. Fabryczna 12, 55-003 Czernica
w postępowaniu prowadzonym przez Inspektorat
Uzbrojenia, ul. Królewska 1/7, 00-909 Warszawa,



postanawia:

1. umarza postępowanie odwoławcze;

2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
15 000 zł 00
gr
(słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy), stanowiącą kwotę uiszczonego wpisu na
rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
KenBIT Koenig i
Wspólnicy Sp. J., ul.
Żytnia 15/22, 01-014 Warszawa, WB Electronics S.A., ul.
Pozna
ńska 129/133, 05-850 Ożarów Mazowiecki, Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2
S.A., ul. Fabryczna 12, 55-003 Czernica.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zmianami) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.


Przewodnicz
ący: ………………………………….

………………………………….

………………………………….



Sygn. akt: KIO 1179/14

Uzasadnienie

Postępowanie prowadzone jest przez Zamawiającego - Inspektorat Uzbrojenia Wojskowego
z Warszawy na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) [ustawa Pzp), z uwzględnieniem przepisów rozdziału 4a,
którego przedmiotem jest „Dostawa dla SZ RP Węzłów Teleinformatycznych w wersji
kontenerowej i Węzłów Teleinformatycznych w wersji przenośnej [WTI]” o wartości wyższej
niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.8 ustawy Pzp.

Odwołanie zostało wniesione w związku z Ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy w
sprawie przedmiotowego zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki (ogłoszenie o
dobrowolnej przejrzystości ex ante), opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 31 maja 2014 r. pod nr 2014/S 104-182875.

Odwołujący – wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia - KenBIT
Koenig i Wspólnicy Sp. j. z Warszawy, WB Electronics S.A. z Ożarowa Mazowieckiego i
Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2 S.A. z Czernicy - podniósł zarzut naruszenia art. 131h
ust. 6 pkt 1 w zw. z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 1 tej ustawy z
uwagi na przyjęcie, że jedynym wykonawcą zdolnym do realizacji zamówienia z przyczyn
technicznych oraz związanych z ochroną praw wyłącznych jest konsorcjum firm WZŁ Nr 1
S.A., TELDAT Sp. z o.o. sp. k oraz SILTEC Sp. z o.o. Zegrze Płd. (zwane dalej „Konsorcjum
WZŁ").

Zdaniem Odwołującego na rynku występują również inne podmioty będące w stanie
wykonać zamówienie objęte przedmiotem postępowania, w tym Odwołujący, i z tego
względu prowadzone postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie zapewnia
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, albowiem
preferuje konkretnego wykonawcę oraz utrudnia innym, potencjalnym wykonawcom, w tym
Odwołującemu,
możliwość
pozyskania
zamówienia,
w
szczególności
poprzez
niezastosowanie jednego z dwóch podstawowych trybów udzielania zamówień publicznych
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, tj. przetargu ograniczonego lub negocjacji z
ogłoszeniem, w sytuacji, gdy w przedmiotowym stanie faktycznym nie zachodzi żadna z
okoliczności
przewidzianych
ustawowo,
jako
przesłanka
zastosowania
trybu
niekonkurencyjnego.

Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpili – zgodnie z
wymaganiami art. 185 ust.2 ustawy Pzp - wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia - Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 S.A. - TELDAT Sp. z o.o. sp. k. -SILTEC
Sp. z o.o. [dalej: Przystępujący], zgłaszając przystąpienie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w formie pisemnej w dniu 24 czerwca 2014 r. oraz wnosząc o oddalenie
odwołania.

Przystępujący wykonawca oświadczył, że ma interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
Zamawiającego, podnosząc jednocześnie, że przedmiotowe zmówienie miało być udzielone
na jego rzecz, jako jedynego wykonawcy mogącego wykonać to zamówienie, albowiem
Zamawiający w wyniku prawidłowo przeprowadzonej długotrwałej oraz wnikliwej fazy
analityczno-koncepcyjnej, uznał propozycję Przystępującego za jedyną spełniająca
wymagania Sił Zbrojnych RP i w rezultacie Zamawiający zaprosił Odwołującego do
negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.

Przystępujący podkreślił, że uwzględnienie odwołania (…) narusza interes Zamawiającego,
który zobowi
ązany jest do skutecznej realizacji „Planu Modernizacji Technicznej Sił
Zbrojnych RP", a w tym konkretnym przypadku skutecznego pozyskania dla SZ RP wyrobów
w
postaci
„W
ęzłów
Teleinformatycznych
w
wersji
kontenerowej
i
W
ęzłów
Teleinformatycznych w wersji przeno
śnej" od Konsorcjum WTS, które to Zamawiający świadomie wybrał, jako jedynego Wykonawcę, posiadającego w tym zakresie wyroby
spełniaj
ące jego wymagania i będące zarazem wyrobami zapewniającymi pełną unifikację i
kompatybilno
ść ze sprzętem wojskowym aktualnie eksploatowanym w SZ RP, tj.
Zintegrowanymi W
ęzłami Teleinformatycznymi JAŚMIN (125 zestawów), których
dotychczasowym dostawc
ą i jedynym producentem był i nadal jest TELDAT Sp. z o.o. sp.k.
oraz Ruchomymi W
ęzłami Łączności Cyfrowej, Przenośno-Przewoźnymi Terminalami
Satelitarnymi, Mobilnymi Terminalami Satelitarnymi, których dotychczasowym dostawc
ą i
jedynym producentem była i nadal jest Spółka Skarbu Pa
ństwa - Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 S.A”.
Przystępujący stwierdził również, że (…) Jedynie produkty Konsorcjum WTS oraz jego
zdolno
ści i kilkunastoletnie doświadczenie ściśle związane z przedmiotem planowanych
dostaw pozwalaj
ą oraz gwarantują Zamawiającemu skuteczną realizację przedmiotowego
zadania i pełn
ą unifikację nowych Węzłów Teleinformatycznych ze sprzętem aktualnie
eksploatowanym w SZ RP, których dostawc
ą były ww. spółki, czego nie jest w stanie
zapewni
ć Odwołujący”.

Przystępujący wskazał także, że (…) ma interes w przystąpieniu do postępowania
odwoławczego z uwagi na fakt, i
ż to właśnie propozycja Przystępującego został uznana przez
Zamawiaj
ącego, jako najkorzystniejsza i jedyna spełniająca oczekiwania Zamawiającego.
Ewentualne uwzgl
ędnienie odwołania może doprowadzić do zmiany wyboru uprzednio
dokonanej propozycji na niekorzy
ść Zamawiającego tj. Sił Zbrojnych RP oraz
Przyst
ępującego. Przystępujący ma zatem interes w tym, aby odwołanie zostało
rozstrzygni
ęte na korzyść Zamawiającego. To właśnie Zamawiający w procedurze dialogu
technicznego powzi
ął pełną informację, co do zasadności wdrożenia takiego właśnie trybu
post
ępowania, a każde inne rozstrzygnięcie w tej sprawie byłoby działaniem na szkodę
Przyst
ępującego i pozbawiłoby go możliwości uzyskania znaczącego kontraktu oraz
wynikaj
ących z niego korzyści finansowych, a także wizerunkowych”.

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie pismem z dnia 23 czerwca 2014 r. [data
wpływu do KIO w dniu 24.06. 2014 r.] oświadczył, że uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu oraz, że (…) dokona weryfikacji (oceny) możliwości realizacji
zadania przez innych potencjalnych Wykonawców, maj
ąc przede wszystkim na uwadze
konieczno
ść zapewnienia pełnej kompatybilności i interoperacyjności w zakresie współpracy
WTI z systemami aktualnie posiadanymi, eksploatowanymi oraz wprowadzonymi na
wyposa
żenie SZ R zmiany opisu przedmiotu zamówienia w sposób zgodny z żądaniem
wnosz
ącego odwołanie wykonawcy”.

Przystępujący wykonawca w piśmie z dnia 25 czerwca 2014 r. wniósł sprzeciw
powołując się na art. 186 ust.4 ustawy Pzp z żądaniem oddalenia odwołania oraz powołując
się na art. 190 ust.1 i 3 ustawy Pzp wniósł m.in. o przeprowadzenie de facto dowodu z opinii
biegłego z zakresu informatyki i telekomunikacji, że w szczególności (…) niemożliwym jest
zapewnienie przez Odwołuj
ącego pełnej interoperacyjności oraz kompatybilności z
eksploatowanymi z Siłach Zbrojnych RP zintegrowanymi w
ęzłami teleinformatycznymi
produkcji firmy TELDAT sp. z o.o. sp.k.
(…)

Odwołujący na posiedzeniu - na podstawie art. 185 ust.4 ustawy Pzp zgłosił –
opozycję, podnosząc brak interesu Przystępującego w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
Zamawiającego, podkreślając, że uwzględnienie odwołania także nie będzie naruszało
interesu wykonawcy do ubiegania się o zamówienie, albowiem wykonawca ten uczestnicząc

w postępowaniu w każdym innym konkurencyjnym trybie przewidzianym ustawą Pzp ma
możliwość uzyskania przedmiotowego zamówienia.

Izba zważyła, co następuje:

Zgodnie z art. 185 ust. 3 ustawy Pzp wykonawca, który przystąpił do postępowania
odwoławczego staje się jego uczestnikiem, jeżeli ma interes w tym, aby odwołanie zostało
rozstrzygnięte na korzyść strony do której przystąpił, jednakże zgłoszenie opozycji przeciw
przystąpieniu i uwzględnienie opozycji przez Izbę powoduje, że taki wykonawca nie uzyskuje
statusu uczestnika postępowania odwoławczego. To z kolei oznacza, że wykonawca ten nie
może wnieść sprzeciwu, o którym stanowi art. 185 ust.4 ustawy Pzp, albowiem uprawnienie
do wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu zostało przyznane przez ustawodawcę tylko wykonawcy o
statusie uczestnikami postępowania odwoławczego.

Izba w niniejszej sprawie uwzględniła opozycję, albowiem uznała, że Odwołujący w
okolicznościach faktycznych sprawy uprawdopodobnił - zgodnie z art. 185 ust.4 zdanie
drugie ustawy Pzp – brak interesu Przystępującego w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
Zamawiającego.

Zamawiający – tak jak podał w odpowiedzi na odwołanie – uwzględniając to odwołanie w
całości, miał przede wszystkim na uwadze konieczność ponownej weryfikacji (oceny)
możliwości realizacji zadania przez innych potencjalnych wykonawców, w tym
Odwołującego.

Zgodnie z kluczowymi zasadami ustawy Prawo zamówień publicznych przygotowując [w tym
dokonując wyboru trybu] i przeprowadzając postępowanie o udzielenie zamówienia każdy
zamawiający zobowiązany jest zapewnić zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców, a zamówienie może być udzielone tylko na rzecz wykonawcy
wybranego zgodnie z przepisami tej ustawy.

Wybór trybu zamówienia z wolnej ręki zawsze musi być poprzedzony rzetelną i obiektywną
oceną zastosowanych przesłanek, albowiem zarówno orzecznictwo KIO jak i sądowe
wskazuje na konieczność ścisłej wykładni przesłanek zastosowania zamówienia z wolnej
ręki, nie pozwalając na stosowanie wykładni rozszerzającej. Naruszenie przepisów ustawy w
zakresie przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki, o której stanowi przepis art. 67

ust.1 pkt 1 lit a) i b) powodowałoby nieważność takiego postępowania [art. 93 ust.1 pkt 7
ustawy Pzp], a w konsekwencji, w przypadku udzielenia zamówienia - nieważność zawartej
umowy [art. 146 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp].

Powyższe zasady dotyczą także, wobec treści art. 131 h ust.6 pkt 1 ustawy Pzp, zamówień
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i Zamawiający - tak jak już Izba zauważyła -
uwzględniając odwołanie powziął wątpliwości, co do poprawności wyboru trybu zamówienia
z wolnej ręki dla udzielenia zamówienia, którego przedmiotem jest „Dostawa dla SZ RP
Węzłów Teleinformatycznych w wersji kontenerowej i Węzłów Teleinformatycznych w wersji
przenośnej [WTI],” zwracając jednocześnie uwagę na potrzebę rzetelnej weryfikacji tej
czynności.

Zatem w okolicznościach faktycznych tej sprawy, Przystępujący nie uprawdopodobnił
obiektywnie interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść Zamawiającego, albowiem jego
argumentacja w istocie zmierzała do uprawdopodabniania interesu wykonawcy w domaganiu
się oddalenia odwołania.

Wobec powyższych ustaleń Izba uznała, że przystąpienie wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia - Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 S.A. -
TELDAT Sp. z o.o. sp. k. - SILTEC Sp. z o.o.- nie było skuteczne i tym samym zgłaszający
przystąpienie wykonawcy nie uzyskując statusu uczestnika postępowania odwoławczego nie
mogli korzystać z uprawnienia do wniesienia sprzeciwu przyznanego art. 186 ust.4 ustawy
Pzp tylko uczestnikowi postępowania odwoławczego.

Mając powyższe na uwadze Izba, stosując odpowiednio przepis art. 186 ust.3 ustawy
Pzp, postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego z uwagi na uwzględnienie przez
Zamawiającego w całości podnoszonych w odwołaniu zarzutów.

Izba wskazuje ponadto, że zgodnie z treścią powołanego przepisu, w przypadku
umorzenia postępowania odwoławczego na skutek uwzględnienia przez zamawiającego w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie zżądaniem zawartym w odwołaniu.

Orzekając o zwrocie wpisu Izba miała na względzie art. 186 ust. 6 ust. 1 ustawy Pzp
oraz przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).



Przewodnicz
ący: ……………………………

……………………………

……………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie