eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 1153/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-06-27
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1153/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Dagmara Gałczewska - Romek Protokolant: Natalia Dominiak

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
24 czerwca 2014 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 czerwca 2014 r.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego -
WORKS 11 Michał Lubi
ński, Instytut Przemysłu Organicznego, MSM Martin s.r.o.,
ul. Porcelanowa 51, 40-246 Katowice
, w postępowaniu prowadzonym przez Agencję
Mienia Wojskowego, ul. Nowowiejska 26 A, 00-911 Warszawa
.



orzeka:

1
. oddala odwołanie.

2. kosztami postępowania obciąża
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia publicznego - WORKS 11 Michał Lubi
ński, Instytut Przemysłu
Organicznego, MSM Martin s.r.o., ul. Porcelanowa 51, 40-246 Katowice
, i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawców
wspólnie ubiegaj
ących się o udzielenie zamówienia publicznego - WORKS 11
Michał Lubi
ński, Instytut Przemysłu Organicznego, MSM Martin s.r.o.,
ul. Porcelanowa 51, 40-246 Katowice
, tytułem wpisu od odwołania,

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w
Warszawie.

Przewodnicz
ący: ……………



Uzasadnienie

Zamawiający - Agencja Mienia Wojskowego prowadzi w trybie przetargu
ograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest usługę
wydania orzeczeń bezpieczeństwa w przechowywaniu, w prowadzeniu prac załadowczych i
wyładowczych oraz w transporcie dla wszystkich partii 100 mm amunicji czołgowej oraz
certyfikatów klasyfikacyjnych i kart materiału wybuchowego pod względem bezpieczeństwa
dla określonych rodzajów 100 mm amunicji czołgowej.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z
dnia 22 stycznia 2014 roku pod poz. 2014/ S 015-023390.

W dniu 6 czerwca 2014 roku wykonawcy wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
publicznego - WORKS 11 Michał Lubiński, Instytut Przemysłu Organicznego, MSM Martin
s.r.o. (dalej zwani odwołujący) wnieśli do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od
niezgodnych z przepisami ustawy Pzp czynności i zaniechań Zamawiającego, związanych z
badaniem i oceną warunków spełnienia udziału w postępowaniu oraz ofert, a także wyborem
najkorzystniejszej oferty.

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez rażące naruszenie zasady zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców w procesie badania i oceny złożonych
warunków spełnienia udziału w postępowaniu oraz ofert,
2. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty POLIĆSKE
STROJIRNY a. s., w sytuacji gdy jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia,
3. art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy POLIĆSKE
STROJIRNY a. s., mimo że wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
4. art. 7 ust. 3 ustawy Pzp oraz art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wyboru, jako
najkorzystniejszej oferty Odwołującego, mimo że oferta Odwołującego jest zgodna z
warunkami specyfikacji istotnych warunków zamówienia i powinna zostać uznana za
ofertę najkorzystniejszą, zgodnie z kryteriami oceny określonymi przez Zamawiającego.

W zakresie wniosków dowodowych odwołujący wniósł o dopuszczenie dowodu z
dokumentów:
1. ogłoszenia Zamawiającego o zamówieniu w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
opublikowane w dniu 22 stycznia 2014 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na
okoliczność między innymi zakresu przedmiotu zamówienia oraz kryteriów
podmiotowych warunków udziału w postępowaniu,
2. specyfikacji istotnych warunków zamówienia na okoliczność między innymi wymogów
ustalonych przez Zamawiającego w przedmiocie braku możliwości wykonania żadnej
części zamówienia przez podwykonawców, wymogu określenia ceny brutto oferty oraz
kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty,
3. pisma Zamawiającego z dnia 7 maja 2014 r., nr 3300/6483 na okoliczność udzielenia
odpowiedzi na pytanie wykonawcom, w przedmiocie braku możliwości wykonaniażadnej części zamówienia przez podwykonawców oraz, iż wszystkie części
zamówienia zostały uznane przez Zamawiającego jako kluczowe,
4. wniosku POLIĆSKE STROJIRNY a.s. o dopuszczenie do udziału w przetargu
ograniczonym wraz z załącznikami na okoliczność niespełnienia przez POLIĆSKE
STROJIRNY a.s. kryteriów podmiotowych udziału w postępowaniu o udzielenia
zamówienia oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w szczególności braku
uprawnień POLIĆSKE STROJIRNY a.s. odpowiadających wymogom ustawy z dnia 30
kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2010 r. Nr 96 poz. 618 z późn.
zm.) lub instytutu równoważnego oraz zaoferowania realizowania zamówienia przez
podwykonawcę Czeski Urząd ds. Badania Broni i Amunicji oraz konieczności
korzystania z usług podwykonawcy celem wykonania zamówienia,
5. zaświadczenia Czeskiego Urzędu ds. Badania Broni i Amunicji z dnia 13.2.2014 r.
(tłumaczenie z języka czeskiego) na okoliczność wykonywania przez Czeski Urząd ds.
Badania Broni i Amunicji klasyfikacji niebezpiecznych rzeczy klasy 1 – Materiałów
wybuchowych które Urzędowi przedkłada POLIĆSKE STROJIRNY a.s. oraz wymogu
posiadania zezwolenia Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej na wykonywanie
klasyfikacji materiałów wybuchowych,
6. decyzji Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej upoważniającej Czeski Urząd ds.
Badania Broni i Amunicji do wykonywania klasyfikacji materiałów wybuchowych
(tłumaczenie z języka czeskiego) na okoliczność wymogu posiadania zezwolenia
Ministerstwa Transportu na wykonywania klasyfikacji materiałów wybuchowych,
7. oferty POLIĆSKE STROJIRNY a.s. na okoliczność niespełnienia wymogów specyfikacji
istotnych warunków zamówienia w zakresie wymogu przedstawienia w ofercie ceny

brutto,
8. pisma Zamawiającego z dnia 27 maja 2014 r. w przedmiocie wyboru najkorzystniejszej
oferty na okoliczność odrzucenia oferty Wojskowego Instytutu Technicznego
Uzbrojenia z uwagi na zaoferowanie przez wykonawcę realizacji usługi będącej
przedmiotem zamówienia przy udziale podwykonawcy oraz wyboru najkorzystniejszej
oferty wykonawcy POLIĆSKE STROJIRNY a.s.,
9. upoważnienia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24.02.2004 r.,
znak DPO-III/JZ/VIII/828/W/04 na okoliczność spełnienia przez Odwołującego
kryteriów podmiotowych udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz
specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez posiadanie przez Odwołującego
upoważnienia do dokonywania oceny pod względem bezpieczeństwa materiałów
wybuchowych produkowanych lub stosowanych w produkcji bądź wprowadzanych do
obrotu,
10. zarządzenia Ministra Gospodarki z dnia 15 marca 2012 r. na okoliczność spełnienia
przez Odwołującego kryteriów podmiotowych udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez posiadanie
przez Odwołującego upoważnienia do dokonywania czynności administracyjnych, w
sprawach badań, klasyfikacji, oraz warunków dopuszczania do przewozu towarów
niebezpiecznych.

Wskazując na legitymację do wniesienia odwołania i spełnienie przesłanek z art. 179 ust. 1
ustawy Pzp, odwołujący wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty, wykluczenia POLIĆSKE STROJIRNY a.s. z udziału w
postępowaniu, odrzucenia oferty tego wykonawcy oraz nakazanie Zamawiającemu
powtórzenie czynności oceny ofert oraz czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
2. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania, w
tym kosztów zastępstwa adwokackiego według norm przepisanych.







Na podstawie dokumentacji akt sprawy, przekazanej przez zamawiającego oraz biorąc
po uwag
ę stanowiska stron i uczestnika postępowania zgłoszone do protokołu
rozprawy, Izba ustaliła i zwa
żyła, co następuje:

Odwołanie podlega oddaleniu.

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania a odwołujący
legitymuje się interesem, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp we wniesieniu
odwołania. Ponadto na skutek działań i zaniechań zamawiającego może ponieść szkodę w
postaci braku możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia publicznego.
Izba dopuściła z urzędu jako dowody w sprawie dokumentację postępowania
przekazaną przez zamawiającego, zawierającą m.in. dowody wnioskowane przez
odwołującego.
Izba podzieliła stanowisko zamawiającego, iż zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4
przez zaniechanie wykluczenia wykonawcy Poličské Strojirny, z powodu niespełnienia
warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, jest zarzutem spóźnionym i
jako taki nie może podlegać rozpoznaniu przez Izbę w tym postępowaniu odwoławczym.
Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu ograniczonego, w który
wyróżnia się dwa odrębne etapy postępowania: ocenę wniosków o dopuszczenie do udziału
oraz ocenę ofert. W pierwszym etapie zamawiający dokonuje kwalifikacji podmiotowej
wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia, zapraszając do składania ofert wyłącznie
wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, w drugim etapie –
zamawiający dokonuje jedynie oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej w oparciu o
ustalone kryteria oceny ofert. Wyodrębnienie tych dwóch etapów jest istotne także z punktu
widzenia terminowości wnoszonych środków ochrony prawnej.
W rozpatrywanym postępowaniu o zamówienie publiczne, zamawiający postawił w treści
ogłoszenia zamieszczonego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 20 stycznia
2014 roku 2014/S 015-023390 wymagania co do posiadania przez wykonawcę statusu
instytutu badawczego, prowadzącego działalność na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia
2010 roku o instytutach badawczych (Dz. U. z 2010 nr 96, poz. 618 ze zm.) lub instytutu
równoważnego. Zamawiający wskazał także, że w przypadku wykonawców mających
siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zgodnie z art.
131d ust. 1 ustawy) posiadają oni uprawnienia w zakresie określonym w lit. a wydane
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, właściwymi dla danego kraju, w którym
wykonuje działalność gospodarczą. Celem potwierdzenia spełniania tego wymagania
wykonawca Poličské Strojirny złożył w pkt 3 ppkt 2 wniosku o dopuszczenie do udziału z
dnia 18 lutego 2014 roku oświadczenie, że posiada status instytutu badawczego,

prowadzącego działalność na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o instytutach
badawczych (Dz.U. z 2010 nr 96, poz. 618 ze zm.) lub instytutu równoważnego. W piśmie
z dnia 17 lutego 2014 roku wykonawca Poličské Strojirny wskazał, że funkcję instytutu
badawczego w przedmiotowym zakresie w Republice Czeskiej spełniają Czeski Urząd
Badania Broni i Materiałów Wybuchowych, który wydaje karty bezpieczeństwa nr ADR.
Poličské Strojirny mają w swojej działalności badania naukowe, prace rozwojowe związane z
wdrożeniem materiałów wybuchowych.
W świetle powyższego, należy uznać, że okoliczność potwierdzenia spełniania wymagań
określonych w ogłoszeniu a w szczególności potwierdzenie, że Poličské Strojirny posiadają
status instytutu badawczego i rola jaką pełni Czeski Urząd Badania Broni i Materiałów
Wybuchowych, zostały ujawnione na etapie składania wniosków o dopuszczenie do udziału
(termin na składanie wniosków upłynął dnia 19 lutego 2014 roku), a każdy z wykonawców
mógł zapoznać się zarówno z treścią wniosku jak i treścią złożonego oświadczenia. Termin
na kwestionowanie złożonego przez Poličské Strojirny oświadczenia o posiadaniu statusu
instytutu badawczego zaczął swój bieg od dnia przekazania wykonawcom zaproszenia do
składania ofert, czyli czynności kończącej ocenę wniosków o dopuszczenie do udziału.
Wówczas tj. od dnia 14 kwietnia 2014 roku (przekazanie zaproszenia do składania ofert)
odwołujący mógł skutecznie kwestionować niespełnienie przez Poličské Strojirny wymagań
określonych w ogłoszeniu i potwierdzonych przez wykonawcę we wniosku o dopuszczenie
do udziału. Niezależnie od powyższego Izba podziela także stanowisko zamawiającego co
do tego, że czynności wykonywane przez Czeski Urząd Badania Broni i Materiałów
Wybuchowych, są czynnościami administracyjnymi, realizowanymi na podstawie delegacji
uprawnień organów, co powoduje, że nie można uznać Urzędu Badania Broni i Materiałów
Wybuchowych za podwykonawcę tego zamówienia. Czeski Urząd Badania Broni i
Materiałów Wybuchowych realizuje czynności administracyjne i dokonuje w tym
postępowaniu klasyfikacji niebezpiecznych rzeczy klasy I i wystawiania certyfikatów.
Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp nie zasługuje na uznanie. Po pierwsze
wskazać należy, że obliczenie ceny oferty przez Poličské Strojirny nie narusza,
wskazywanego przez odwołującego postanowienia rozdziału XI siwz, odnoszącego się do
opisu sposobu obliczenia ceny. Z uwagi na to, że wykonawca Poličské Strojirny jest
podmiotem mającym siedzibę poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i wybór jego oferty
spowoduje powstanie obowiązku podatkowego po stronie zamawiającego, zgodnie z
przepisami o podatku od towarów i usług w zakresie dotyczącym wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów, to zamawiający był zobowiązany do zastosowania dyspozycji wynikającej
z art. 91 ust. 3 a ustawy Pzp i doliczenia do ceny zaproponowanej w ofercie podatku od
towarów i usług. Powoduje to, że do oceny i porównania ofert zamawiający przyjął

zaproponowaną przez Poličské Strojirny cenę powiększoną o obowiązującą stawkę podatku
VAT. W efekcie cena oferty tego wykonawcy wyniosła 2 219 819,80 zł i nadal jest ona ofertą
najkorzystniejszą w jedynym kryterium oceny ofert, jakim jest cena. Zamawiający dokonał
wyboru oferty w oparciu o ustalone wcześniej kryteria oceny ofert, co powoduje, że nie
potwierdził się zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.
W konsekwencji nie zasługują także na uznanie zarzuty naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy
Pzp

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt
1, § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


Przewodnicz
ący:
………………..….





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie