eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 593/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-04-08
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 593/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 kwietnia 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 marca 2014 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
WASKO S.A. w Gliwicach oraz
GISPRO sp. z o.o. w Szczecinie

w postępowaniu prowadzonym przez
Miasto Jastrzębie-Zdrój w Jastrzębiu-Zdroju

przy udziale wykonawcy
Designers sp. z o.o. w Warszawie, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


orzeka:
1.
oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia
WASKO S.A. w Gliwicach oraz GISPRO sp. z o.o. w Szczecinie i zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnastu tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia
WASKO S.A. w Gliwicach oraz GISPRO sp.
z o.o. w Szczecinie
tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Gliwicach.

Przewodnicz
ący: ………………….…

Sygn. akt: KIO 593/14

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Miasto Jastrzębie-Zdrój w Jastrzębiu-Zdroju - prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz.
907 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, którego przedmiotem jest „wykonanie ewidencji
dróg,
przeprowadzenia
okresowych
przeglądów
dróg
oraz
wdrożenia
systemu
informatycznego wspomagającego proces zarządzania drogami”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 29 listopada 2013 r. nr 2013/S 232-403023.
W dniu 14 marca 2014 r. zamawiający zawiadomił wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia WASKO S.A. w Gliwicach oraz GISPRO sp. z o.o.
w Szczecinie, zwanych dalej „odwołującym”, o wyborze jako najkorzystniejszej oferty
złożonej przez Designers sp. z o.o. w Warszawie, zwanego dalej „przystępującym”.
W dniu 24 marca 2014 r. odwołujący wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej
wobec
czynności
zamawiającego
polegającej
na
wyborze
oferty
najkorzystniejszej, zaniechania czynności wykluczenia przystępującego z udziału w
postępowaniu. Zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia przystępującego,
pomimo iż złożył on nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik postępowania,
2) art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia przystępującego,
pomimo iż nie wykazał on warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i
doświadczenia,
3) z ostrożności art. 26 ust 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez zamawiającego
wezwania przystępującego do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnianie
przez tego wykonawcę warunków udziału w postępowaniu,
4) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
1) unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2) powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
3) wykluczenie z postępowania przystępującego na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp,
4) wybór oferty odwołującego jako najkorzystniejszej;
5) z ostrożności - wezwanie przystępującego do uzupełnienia dokumentów na podstawie
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w celu zbadania, czy wykonawca przystępujący spełnia

warunki udziału w postępowania w zakresie posiadania niezbędnej wiedzy i
doświadczenia.

W uzasadnieniu odwołujący przywołał opis warunku udziału w postępowaniu w
zakresie wiedzy i doświadczenia, jaki zamawiający zamieścił w pkt 8.2. SIWZ. Wywiódł, że
zgodnie z treścią warunku należało wykazać się zrealizowaniem kompleksowego systemu (o
ustalonym przez zamawiającego zakresie zagadnień tematycznych), które zakończyło się
wdrożeniem. Na potwierdzenie spełniania warunku posiadania wiedzy i doświadczenia w tym
zakresie przystępujący przedstawił zamówienie zrealizowane dla Miejskiego Zarządu Dróg i
Komunikacji w Radomiu (MZDiK Radom), na wykonanie ewidencji dróg krajowych,
wojewódzkich, powiatowych i gminnych znajdujących się w granicach administracyjnych
miasta Radomia wraz z dostawą i wdrożeniem oprogramowania do prowadzenia ewidencji
dróg i obiektów mostowych. Odwołujący wywiódł, że przedmiot ww. zamówienia nie
obejmował obsługi ewidencji i analiz pomiarów ruchu oraz obsługi ewidencji przejazdów
ponadnormatywnych. Powołał się na opis przedmiotu zamówienia w postępowaniu 106/2009
wraz z jego modyfikacją, który załączył do odwołania. Odwołujący wywiódł również, że
uzyskał – w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej – częściową odpowiedź z
MZDiK Radom z 10.02.2014 r., z której wynika, że przedmiot zamówienia w postępowaniu
106/2009 nie obejmował dwóch kwestionowanych zakresów. Ponadto potwierdzeniem tego
jest treść umowy zawartej pomiędzy przystępującym a MZDiK Radom. Odwołujący
argumentował, że wdrożenie to nie zapewnienie samej (potencjalnej) możliwości pewnych
funkcjonalności, ale realne, rzeczywiste przekazanie ich do użytkowania. Wskazał ponadto,że nie zgadza się z argumentacją przystępującego, jaką ten przedstawił w swym piśmie z
dnia 25 lutego 2014 r. Wywiódł, że nieprawdziwe jest twierdzenie jakoby konieczność
zapewnienia obsługi ewidencji i analiz pomiarów ruchu, czy obsługi ewidencji przejazdów
ponadnormatywnych wynikała bezpośrednio z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
16 lutego 2005 r. w sprawie sposobu numeracji i ewidencji dróg publicznych, obiektów
mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiektom
mostowym i tunelom.

Obie funkcjonalności to funkcjonalności dodatkowe, dodatkowe
możliwości systemu, niezdefiniowane w przywołanym rozporządzeniu. Ponadto przyznanie
przez przystępującego faktu, iż w ramach zapewnienia obu funkcjonalności nie miało miejsca
wprowadzenie danych jest równoznaczne z przyznaniem niewykonania wdrożenia.

Etapem
procesu wdrażania jest pozyskanie i wprowadzenie danych. Podawanie informacji zgodnie z
którymi zakres wdrożenia był szerszy od faktycznie wykonanego należy zaklasyfikować jako
złożenie nieprawdziwych informacji. Z ostrożności, na wypadek niepodzielenia stanowiska co
do zarzutu naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp odwołujący podniósł, że wobec braku
wykazania przez przystępującego spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w zakresie

wymagania z pkt. 8.2.1 ppkt a) SIWZ, zamawiający winien wezwać tego wykonawcę do
uzupełnienia w trybie art. 26 ust 3 ustawy Pzp dokumentów, z których wynikać będzie
spełnienie warunków udziału w postępowaniu.

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił przystąpienie
wykonawca Designers sp. z o.o. w Warszawie. Wniósł o oddalenie odwołania. Przedstawił
uzasadnienie faktyczne i prawne swego stanowiska.

Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania. Przedstawił uzasadnienie faktyczne i
prawne swego stanowiska.

Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania, w tym w
szczególno
ści: protokół postępowania, ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia
SIWZ, ofert
ę złożoną przez przystępującego, wnioski odwołującego do MZDiK Radom
o udzielenie informacji w trybie przepisów o dost
ępie do informacji publicznej, pismo
MZDiK z 10 lutego 2014 r., umow
ę nr 163/2009 zawartą pomiędzy przystępującym a
MZDiK Radom, opis przedmiotu zamówienia post
ępowania nr 106/2009 prowadzonego
przez MZDiK Radom, wyja
śnienia przystępującego z 25 lutego 2014 r., pismo
zamawiaj
ącego zawierające rozstrzygnięcie postępowania, odwołanie, zgłoszenie
przyst
ąpienia do postępowania odwoławczego, jak również biorąc pod uwagę
o
świadczenia, dokumenty i stanowiska stron i uczestnika postępowania złożone w
trakcie posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zwa
żyła, co
nast
ępuje:

W pierwszej kolejności Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że odwołanie nie zawiera
braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. W dalszej kolejności Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu
nieograniczonego z zastosowaniem przepisów ustawy Pzp wymaganych przy procedurze,
której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W ocenie Izby, wypełnione zostały przesłanki dla wniesienia odwołania określone w
art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, tj. posiadanie przez odwołującego interesu w uzyskaniu danego
zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów ustawy. Oferta odwołującego została sklasyfikowana na drugim miejscu – za
ofertą wybraną jako najkorzystniejsza. Ustalenie, iż zamawiający wbrew przepisom ustawy

zaniechał wykluczenia wykonawcy, którego ofertę wybrano, prowadziłoby do nakazania
zamawiającemu wykonania tej czynności, czego efektem może być wybór oferty
odwołującego jako najkorzystniejszej.

Powyższe wyczerpuje przesłanki z art. 179 ust. 1
ustawy Pzp.

Ustalono, że stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp o udzielenie zamówienia
mogą ubiegać się wykonawcy, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie. Warunek udziału w
postępowaniu w zakresie posiadania wiedzy i doświadczenia został przez zamawiającego
opisany, stosownie do art. 22 ust. 3 ustawy Pzp, w pkt 8.2 a SIWZ. Stosownie do
powołanego postanowienia wykonawcy obowiązani byli udokumentować posiadanie wiedzy i
doświadczenia poprzez wykazanie zrealizowania w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
co najmniej 1 zakończonego wdrożeniem kompleksowego systemu działającego w oparciu o
platformę GIS zapewniający w swej funkcjonalności następujące zagadnienia tematyczne:

prowadzenie ewidencji dróg, zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie sposobu
numeracji i ewidencji dróg publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów
oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiektom mostowym i tunelom (Dz.U. Nr 67, poz.
582 z dnia 25.04.2005 r.),

prowadzenia ewidencji obiektów mostowych, zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie
sposobu numeracji i ewidencji dróg publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i
promów oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiektom mostowym i tunelom (Dz.U. Nr
67, poz. 582 z dnia 25.04.2005 r.),

obsługę zajęcia pasa drogowego,

obsługę wyceny majątku drogowego,

obsługę ewidencji i analiz pomiarów ruchu,

obsługę ewidencji przejazdów ponadnormatywnych
dla co najmniej jednego zarządcy dróg publicznych

Celem potwierdzenia tak opisanego warunku udziału w postępowaniu wykonawcy
obowiązani byli złożyć wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub
ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich 3 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz
których dostawy lub usługi zostały wykonane oraz załączeniem dowodów, czy zostały
wykonane lub są wykonywane należycie (np. referencje) (pkt 9.2.2 SIWZ).

Przystępujący złożył wraz z ofertą wykaz usług, w którym wskazał na doświadczenie
polegające na wdrożeniu w okresie od 21.12.2009 r. do 29.11.2011 r. na rzecz MZDiK
Radom kompleksowego systemu działającego w oparciu o platformę GIS zapewniającego w
swej funkcjonalności następujące zagadnienia tematyczne prowadzenie ewidencji dróg i
mostów, obsługę zajęcia pasa drogowego, obsługę wyceny majątku drogowego, obsługę
ewidencji i analiz pomiarów ruchu, obsługę ewidencji przejazdów ponadnormatywnych.
Do wykazu załączono referencje wystawione przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji
w Radomiu z 18 grudnia 2013 r., zgodnie z którymi przystępujący wdrożył system eDIOM
działający w oparciu o platformę GIS zapewniający w swej funkcjonalności opisane w
referencjach zagadnienia tematyczne, w tym m.in. obsługa ewidencji i analizy pomiaru ruchu,
obsługa ewidencji przejazdów ponadnormatywnych. W referencjach wskazano, że całość
zadania została wykonana zgodnie z warunkami umowy rzetelnie i terminowo.

Odwołujący zwrócił się do MZDiK Radom w dniach 29 stycznia 2014 r. i 3 lutego 2014
r. z wnioskami o udostępnienie informacji w trybie przepisów o dostępie do informacji
publicznej. W odpowiedzi na ww. wnioski MZDik Radom udzielił częściowo odpowiedzi
pismem z dnia 10 lutego 2014 r., w którym informuje, że „zakres przedmiotowego
zamówienia publicznego był tworzony z oparciu o Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i
udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz
promach (Dz. U. z 2005 r. Nr 67, poz. 583) i nie ujmował obsługi z pozycji programu analizy
pomiarów ruchu i ewidencji przejazdów ponadnormatywnych, jednakże wdrożony system
taką możliwość posiada”.

W odpowiedzi na wezwania zamawiającego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26
ust. 4 ustawy Pzp przystępujący złożył wyjaśnienia z dnia 25 lutego 2014 r. W wyjaśnieniach
tych wskazał, że system eDIOM jest zintegrowanym, modułowym systemem zarządzania
drogami. W skład modułu podstawowego wchodzi m.in. analiza i ewidencja natężenia ruchu
ora obsługa przejazdów ponadnormatywnych. Wyjaśniał, że nie ma możliwości
zainstalowania systemu eDIOM bez modułów podstawowych, gdyż zgodnie z
Rozporządzeniem w sprawie sposobu numeracji i ewidencji dróg publicznych, obiektów
mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiektom
mostowym i tunelom, wszystkie te informacje są wymagane ww. rozporządzeniem. Dlatego
też, każde wdrożenie systemu eDIOM obejmuje minimum wszystkie moduły podstawowe.
Wskazał, że moduł podstawowy bez wymienionych podsystemów nie będzie funkcjonował w
ogóle. Jedyną różnicą jest zakres uzupełnionych danych, które są zawarte w specyfikacji
przetargowej. Dane o ruchu drogowym mogą być uzupełnione w dowolnym momencie przez

zamawiającego, jeżeli tylko dane te będą w jego posiadaniu. To samo dotyczy przejazdów
ponadnormatywnych i decyzji z tym związanych.

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Odwołujący
kwestionował
w
odwołaniu
brak
wykazania
doświadczenia
przystępującego w zakresie wdrożenia systemu zapewniającego w swej funkcjonalności
m.in. zagadnienia tematyczne dotyczące obsługi ewidencji i analiz pomiarów ruchu oraz
obsługi ewidencji przejazdów ponadnormatywnych. Twierdził również, że przystępujący
złożył w tym zakresie nieprawdziwe informacje.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że rzeczywiście przedmiotem zamówienia w
postępowaniu na „wykonanie ewidencji dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i
gminnych znajdujących się w granicach administracyjnych miasta Radomia wraz z dostawą i
wdrożeniem oprogramowania do prowadzenia ewidencji dróg i obiektów mostowych”
prowadzonym przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu nie była funkcjonalność
systemu w zakresie obsługi ewidencji i analiz pomiarów ruchu ani obsługi ewidencji
przejazdów ponadnormatywnych. Powyższe wynikało z opisu przedmiotu zamówienia w tym
postępowaniu, umowy nr 163/2009 zawartej pomiędzy MZDiK Radom a przystępującym, jak
również z pisma MZDiK w Radomiu z 10 lutego 2014 r.
Nieprzekonujące dla Izby okazało się stanowisko przystępującego, jakoby z
przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 16 lutego 2005 r. w sprawie sposobu
numeracji i ewidencji dróg publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów
oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiektom mostowym i tunelom (Dz.U. Nr 67, poz.
582) wynikał obowiązek prowadzenia przez zarządców dróg ewidencji i analiz pomiarów
ruchu. Z powyższego przystępujący wywodził, że skoro wykonał system dla zarządcy drogi,
który miał być zgodny z powołanym rozporządzeniem, to system ten musiał również
obejmować funkcjonalność w zakresie obsługi ewidencji i analiz pomiaru ruchu. W tym
zakresie istotnym był przypis nr 9 pod tabelą 3a książki drogi jaką prowadzą zarządcy dróg,
a której wzór stanowi załącznik do powołanego rozporządzenia. Z ww. przypisu wynikało, że
wypełnianie kolumny 27 i 28 tabeli, odnoszącej się do średniej wielkości ruchu na drogach,
nie jest obligatoryjne. Powyższe oznaczało, że skoro z przepisów analizowanego
rozporządzenia nie wynikała konieczność prowadzenia przez zarządcę drogi ewidencji i
analiz pomiaru ruchu, to system informatyczny, który miał być zgodny z tym aktem prawnym,
niekoniecznie musiał obsługiwać sporną funkcjonalność.

Nieprzekonująca okazała się również argumentacja przystępującego, który wywodził,że ewidencja przejazdów ponadnormatywnych jest częścią rejestru zajęć pasa drogowego.
O tym, że są to odmienne instytucje świadczyły odmienne regulacje prawne w tym zakresie.
Definicję zajęcia pasa drogowego odnajdujemy w przepisach ustawy z 21 marca 1985 r. o
drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 260 ze zm.) i aktów wykonawczych do tej
ustawy, w szczególności w rozporządzeniu Rady Ministrów z 01.06.2004 r. w sprawie
określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego. Z kolei problematyka
przejazdów ponadnormatywnych została uregulowana w przepisach ustawy z 20 czerwca
1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.) i aktach
wykonawczych do tej ustawy, w tym zwłaszcza w rozporządzeniu Ministra Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 22.06.2012 r. w sprawie zezwoleń na przejazd
pojazdów nienormatywnych. A zatem zapewnienie wdrożenia w ramach systemu
informatycznego funkcjonalności z zakresu zajęć pasa drogowego nie oznaczało samo przez
się, że wdrożono również funkcjonalność w zakresie obsługi ewidencji przejazdów
ponadnormatywnych. Powyższe oznaczało, że obydwie sporne funkcjonalności nie były
objęte opisem przedmiotu zamówienia, jaki sporządził MZDiK w Radomiu, a w konsekwencji
nie były one przedmiotem umowy nr 163/2009 z 21.12.2009, jaką zawarł przystępujący z tym
zarządcą drogi.

Ustalenia, jakie poczyniła Izba nie oznaczały jednak, że przystępujący nie zapewnił
MZDiK Radom w ramach wdrożenia zamawianego systemu również funkcjonalności w
zakresie obsługi ewidencji i analiz pomiaru ruchu oraz obsługi ewidencji przejazdów
ponadnormatywnych.

Jak bowiem wynikało z treści referencji wystawionych przez Miejski
Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu z 18 grudnia 2013 r., przystępujący wdrożył w sposób
należyty system eDIOM działający w oparciu o platformę GIS zapewniający w swej
funkcjonalności opisane w referencjach zagadnienia tematyczne, w tym m.in. obsługę
ewidencji i analizy pomiaru ruchu, obsług
ę ewidencji przejazdów ponadnormatywnych.
Potwierdzeniem tej okoliczności było dalsze pismo MZDiK w Radomiu z 10 lutego 2014 r.
Zapytany o sporne funkcjonalności wyjaśnił, że zakres zamówienia publicznego był tworzony
w oparciu o Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu
sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych,
obiektach mostowych, tunelach oraz promach (Dz. U. z 2005 r. Nr 67, poz. 583) i nie
ujmował obsługi z pozycji programu analizy pomiarów ruchu i ewidencji przejazdów
ponadnormatywnych, jednakże wdrożony system taką możliwość posiada.
Zestawienie treści obydwu pism pochodzących od MZDiK Radom oznaczało, że
obydwie sporne funkcjonalności w ramach wdrożonego systemu zostały jednak
zleceniodawcy zapewnione w ramach wdrożonego systemu, pomimo iż nie były objęte

opisem przedmiotu zamówienia. Dodatkowo zaś MZDiK Radom potwierdził w referencjach
fakt należytego wykonania takiego wdrożenia systemu, które – jak wskazał wprost -
obejmowało zapewnienie spornych możliwości.
Powyższe oznaczało wykazanie przez przystępującego warunku udziału w
postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia opisanego w pkt 8.2. SIWZ. Jak wynikało z
opisu warunku należało udowodnić wiedzę i doświadczenie w zakresie wykonania co
najmniej 1 zakończonego wdrożeniem kompleksowego systemu działającego w oparciu o
platformę GIS zapewniającego w swej funkcjonalności zagadnienia tematyczne m.in.
obsługę
ewidencji
i
analiz
pomiarów
ruchu,
obsługę
ewidencji
przejazdów
ponadnormatywnych. W ocenie Izby zapewnienie zagadnienia tematycznego można
rozumieć jako zapewnienie możliwości skorzystania z funkcjonalności, która obejmuje dane
zagadnienie. Treścią warunku nie zostało objęte wprowadzanie danych w obszarze dwóch
analizowanych modułów. Wywodzenie ze słowa „wdrożenie” użytego w odniesieniu do
systemu, iż w ramach zapewnienia spornych funkcjonalności należało wprowadzić bliżej
nieokreślone dane jest niezasadne. Nie zostało wykazane, iż w obszarze tych dwóch
funkcjonalności systemu istnieje konieczność wprowadzenia jakichkolwiek danych
historycznych. Okoliczność ta była sporna i wyraźnie kwestionowana w zgłoszeniu
przystąpienia. Przystępujący wywiódł bowiem, że dane dotyczące wielkości średniego ruchu
na drodze są wprowadzane przez zamawiającego na bieżąco. Analogicznie wprowadzane
są dane co do przejazdów ponadnormatywnych. Skoro odwołujący uważał, że wdrożenie
systemu zapewniającego w funkcjonalności oba zagadnienia musi, poza skonfigurowaniem
modułów do pracy, oznaczać dodatkowo wprowadzenie jakichś danych historycznych, to
należało to w jakiś sposób wykazać. Nie takiego Izbie nie zostało wykazane. Tymczasem
nawet wykładnia warunku dokonywania w kontekście opisu przedmiotu zamówienia, jaki
zamieścił zamawiający w SIWZ, przeczyła interpretacji odwołującego. Zamawiający, opisując
w pkt 7.6 i 7.8 przedmiot zamówienia w zakresie obu zagadnień, nie wymagał wprowadzania
jakichkolwiek danych historycznych.
Biorąc powyższe pod uwagę Izba doszła do przekonania, że skoro przystępujący
dostarczył i wdrożył w sposób należyty system e-DIOM, który zapewnił zleceniodawcy
możliwość

obsługi ewidencji i analiz pomiarów ruchu oraz obsługi ewidencji przejazdów
ponadnormatywnych, to posiada wymagane przez zamawiającego wiedzę i doświadczenie w
zakresie, który kwestionował odwołujący. Izba wskazuje, że nabycie wiedzy i doświadczenia
jest okolicznością faktyczną, następuje niezależnie od tego czy dany element usługi został
wykonany poza opisem przedmiotu zamówienia czy też w jego ramach. Istotnym jest fakt
zrealizowania spornego elementu i potwierdzenie należytego jego wykonania przez
zleceniodawcę. Obie okoliczności zostały wykazane, co wynikało z treści przywołanych
referencji i pisma MZDiK Radom z 10 lutego 2014 r. Kwestia relacji prawnych łączących

zleceniodawcę i zleceniobiorcę, jak również okoliczność czy wykonana usługa byłaświadczeniem odpłatnym czy nieodpłatnym nie stanowiły przeszkody dla uznania, że
przystępujący legitymuje się wymaganym doświadczeniem.
Reasumując Izba stwierdziła, że wykonawca złożył prawdziwe informacje oraz
wykazał spełnienie warunku w zakresie wiedzy i doświadczenia, opisanego w pkt 8.2 SIWZ.
Tym samym zamawiający nie naruszył art. 24 ust. 2 pkt 3 i pkt 4 ustawy Pzp, a w
konsekwencji również art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.

Zgodnie z przepisem art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględnia odwołanie w sytuacji, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało
wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, co ze
wskazanych wyżej względów nie miało miejsca w analizowanej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak
w pkt 1 sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt
1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. Nr 41 poz. 238).



Przewodnicz
ący: ………………….…


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie