eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 241/14, KIO 243/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-02-25
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 241/14
KIO 243/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Dagmara Gałczewska - Romek Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2014 r. w Warszawie odwołań wniesionych do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 lutego 2014 roku przez:
A. wykonawcę
Landis+Gyr Sp. z o.o., al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa
B. wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
UAB ELGAMA-
ELEKTRONIKA, Systemy Pomiarowe ELGAMA Sp. z o.o., Plac Kombatantów 2,
58-100
Świdnica

w postępowaniu prowadzonym przez
PGE Dystrybucja S.A. Odział Rzeszów, ul. 8-go
Marca 8, 35-065 Rzeszów,


przy udziale:
A. wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
UAB ELGAMA-
ELEKTRONIKA, Systemy Pomiarowe ELGAMA Sp. z o.o., Plac Kombatantów 2,
58-100
Świdnica zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego
o sygn. akt: KIO 241/14 po stronie odwołującego;
B. wykonawcy

Elmess Metering Sp. z o.o., ul. Szczawińska 42c, 95-100 Zgierz
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 241/14
i KIO 243/14 po stronie zamawiającego;
C. wykonawcy

Landis+Gyr Sp. z o.o., al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 243/14
po stronie zamawiającego.


orzeka:
1. Oddala odwołania.


2. kosztami postępowania obciąża
Landis+Gyr Sp. z o.o., al. Jerozolimskie 212, 02-486
Warszawa
i wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: UAB
ELGAMA-ELEKTRONIKA, Systemy Pomiarowe ELGAMA Sp. z o.o., Plac
Kombatantów 2, 58-100
Świdnica i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 30 000 zł 00 gr

(słownie: trzydzieści tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Landis+Gyr Sp.
z o.o., al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa
i wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia:
UAB ELGAMA-ELEKTRONIKA,
Systemy Pomiarowe ELGAMA Sp. z o.o., Plac Kombatantów 2, 58-100
Świdnica tytułem wpisów od odwołań,
2.2. zasądza od
Landis+Gyr Sp. z o.o., al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa i
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
UAB ELGAMA-
ELEKTRONIKA, Systemy Pomiarowe ELGAMA Sp. z o.o., Plac Kombatantów
2, 58-100
Świdnicana rzecz PGE Dystrybucja S.A. Odział Rzeszów, ul. 8-go
Marca 8, 35-065 Rzeszów
kwotę 7 200 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy dwieście
złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika, w tym: kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) od
Landis+Gyr Sp. z o.o., al. Jerozolimskie
212, 02-486 Warszawa
oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia:
UAB ELGAMA-ELEKTRONIKA, Systemy Pomiarowe ELGAMA
Sp. z o.o., Plac Kombatantów 2, 58-100
Świdnica.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Rzeszowie.


Przewodnicz
ący: ………………



Uzasadnienie

Zamawiający - PGE Dystrybucja S.A. prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest dostawa urządzeń
układów pomiarowych energii elektrycznej - liczniki statyczne specjalne oraz modemy.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
z dnia 15 października 2013 roku pod poz. 2013/S 200-346824.

W dniu 10 lutego 2014 roku odwołujący - Landis+Gyr Sp. z o.o. wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie (Sygn. akt KIO 241/14) od zaniechań i czynności
zamawiającego z dnia 31 stycznia 2014 roku polegających na wyborze najkorzystniejszej
oferty Elmess Metering Sp. z o.o. w zakresie zadania nr 1 „liczniki statyczne specjalne
bezpośrednie” oraz zadania nr 2 „Liczniki statyczne specjalne półpośrednie i pośrednie”,
podczas gdy zamawiający winien wezwać Elmess do uzupełnienia dokumentów
potwierdzających brak przesłanki do odrzucenia oferty tej spółki w zakresie zadania nr 1 oraz
zadania nr 2 lub do złożenia wyjaśnień.
Wskazując na powyższe, odwołujący zarzucił naruszenie: art. 91 ust. 1, art. 25 ust. 1 pkt 2,
art., 26 ust. 3, art., 26 ust. 4 ustawy Pzp przez błędne przyjęcie, iż certyfikaty ocen zgodności
dołączone do oferty Elmess wraz z deklaracjami zgodności MID oferowanego przez Elmess
statycznego licznika energii elektrycznej czynnej spełnia wymogi wynikającego z Załącznika
5 do siwz, pkt 3.2 f oraz iż kopie deklaracji zgodności CE dołączone do oferty Elmess
spełniają wymogi wynikające z Załącznika nr 5 do siwz pkt 3.2h pomimo, że powyższe
dokumenty (zarówno certyfikaty jak i deklaracje) wymogów tych nie spełniają i zaniechał
wezwania do uzupełnienia dokumentów, a w konsekwencji podjęcie wadliwych decyzji o
wyborze oferty Elmess w powyższym zakresie.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, z uwagi na naruszenie przepisów ustawy
Pzp, które miało wpływ na wynik postępowania oraz nakazanie zamawiającemu powtórzenia
czynności badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu i nakazanie unieważnienia
czynności wyboru oferty Elmess i wezwania Elmess do uzupełnienia dokumentów w trybie
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp lub złożenia wyjaśnień. Wniósł także o zasądzenie kosztów
postępowania od zamawiającego na rzecz odwołującego według norm przepisanych.
W uzasadnieniu stawianych zarzutów podniósł, że dołączony do oferty Elmess certyfikat
wystawiony przez NMi Certin B.V, Numer T 10205 wersja 10 nie jest certyfikatem
aktualnym, gdyż ta sama jednostka notyfikująca wystawia certyfikaty dla powyższych
urządzeń produkowanych przez wskazanego w niej wytwórcę w nowej - jedenastej wersji.
W wersji jedenastej jednostka certyfikująca jednoznacznie stwierdza, że niniejsza wersja
certyfikatu zastępuje jego wcześniejsze wersje. Oznacza to, że dołączony do oferty

certyfikat nie spełnia jednoznacznego wymogu zawartego w załączniku Nr 5 do SIWZ w pkt.
3.2.2)f, który przewidział obowiązek wykonawcy dostarczenia wraz z ofertą deklaracji
zgodności MID wraz z aktualnymi certyfikatami oceny zgodności.
Ponadto przedstawiony certyfikat jako producenta wskazuje Elster GmbH, oraz lokalizacje
zakładu produkującego liczniki tj. miejscowość Lampertheim, przy Otto-Hahn-Strasse 25, w
Niemczech. Certyfikat obejmuje liczniki produkowane w konkretnym zakładzie i jeżeli
następuje zmiana jego lokalizacji winno to znaleźć swoje odzwierciedlenie w treści
certyfikatu. W konsekwencji tylko aktualny certyfikat dotyczący zakładu, w którym dany
producent prowadzi produkcję liczników może potwierdzić, że urządzenia te spełniają
wymogi potwierdzone w tym certyfikacie. W tym kontekście istotne jest, że według wiedzy
Odwołującego Elster GmbH zaprzestał prowadzenia produkcji powyższych liczników w
zakładzie wskazanym na dołączonym certyfikacie znajdującym się w miejscowości
Lampertheim, przy Otto-Hahn-Strasse 25, w Niemczech. Według wiedzy Odwołującego
Elster GmBH nie prowadził już działalności produkcyjnej w powyższym zakładzie w
momencie składania oferty przez Elmess. Zdaniem odwołującego, powyższe ma istotne
znaczenie, gdyż jak wynika z treści Załącznika 5 do SIWZ Zamawiający nie wymagał od
Wykonawców jakiegokolwiek certyfikatu, ale certyfikatu, który dotyczy liczników, które będą
produkowane w celu realizacji zamówienia objętego niniejszym postępowaniem.
Tymczasem dostarczone certyfikaty dotyczą liczników wytworzonych w zakładzie, który już
nie prowadzi produkcji. Powyższe jednoznacznie podważa aktualność tych certyfikatów oraz
nie pozwala dokonać Zamawiającemu weryfikacji jakości zaoferowanych przez Elmess
liczników dla celów postępowania, gdyż zaoferowane liczniki nie będą wytwarzane w
zakładzie, którego dotyczy certyfikat. Powyższe potwierdza deklaracja Elmess, wyrażona na
str. 90 oferty, zgodnie z którą miejscem produkcji liczników dostarczanych dla celów
realizacji tego zamówienia będzie zakład produkcyjny w miejscowości Mainz - Kastel,
Steinem (str. 19 - 21). To natomiast potwierdza, że złożone przez wykonawcę certyfikaty nie
spełniają wymogów Zamawiającego określonych w SIWZ.
Podobnie deklaracja zgodności CE oferowanych liczników, wystawiona przez ich
producenta Elster GmBH dotyczy urządzeń produkowanych w zakładzie w Lampertheim na
ulicy Otto-Hahn-Strasse 25, który zaprzestał już działalności produkcyjnej. Deklaracja ta nie
dotyczy więc zakładu produkcyjnego w miejscowości Mainz - Kastel, który został wskazany
jako miejsce prowadzenia produkcji liczników dostarczonych w ramach realizacji umowy
zawartej po przeprowadzeniu niniejszego postępowania o zamówienie publiczne. Deklaracja
ta po pierwsze, nie jest więc aktualna, gdyż poświadcza ona fakty, które nie odpowiadają
dzisiejszej rzeczywistości, po drugie, nie jest przydatna dla celów Zamawiającego, gdyż
odnosi się do urządzeń które nie będą produkowane w zakładzie wskazanym w deklaracji

Elmess. Powyższe oznacza, że Elmess nie dostarczył wymaganej deklaracji.
W konsekwencji, zdaniem odwołującego, zamawiający winien w toku postępowania żądać
uzupełnienia tych dokumentów na aktualne i dotyczące miejsca, w których producent
przedmiotowych liczników deklarował, że będzie prowadził ich produkcje. Tymczasem
zamawiający nie wezwał Elmess do uzupełnienia tych braków, czym naruszył przepis
art. 25 ust. 1 pkt 2, Art. 26 ust. 3, Art. 26 ust. 4 ustawy Pzp. Dokonując wyboru oferty Elmess
naruszył wiec art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.

W dniu 10 lutego 2014 roku odwołujący - wykonawcy wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: UAB Elgama - Elektronika oraz Systemy Pomiarowe ELGAMA Sp. z
o.o., wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie (Sygn. akt KIO 243/14) od
niezgodnych z przepisami ustawy czynności zamawiającego polegających na:
1. dokonaniu wyboru oferty Elmess Metering Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej w
postępowaniu w zadaniu nr 1 i 2,
2. dokonaniu wyboru oferty Landis+Gyr Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej w zadaniu nr 3,
3. odrzuceniu oferty odwołującego w zadaniach 1,2,3 na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp ze względu na to, że przedmiot oferty nie spełnia wymagań określonych w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, 4. Przeprowadzeniu postępowania w
sposób niezapewniający zachowania zasad uczciwej konkurencji.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. pkt 2 ustawy Pzp przez jego zastosowanie w sytuacji, gdy brak jest
przesłanek do jego zastosowania, gdyż oferta odwołującego odpowiadała dokładnie
opisowi przedmiotu zamówienia zawartego w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, tj. załącznik nr 5 pkt 22 (str. 44 - zadanie 1; str. 47 - zadanie 2, str. 50 -
zadanie 3,
2. art. 29 ust. 1 ustawy Pzp przez jego niezastosowanie w sytuacji, gdy zamawiający
jednoznacznie opisał przedmiot zamówienia w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w załączniku nr 5 pkt 22 w zadaniu 1, 2 i 3, natomiast przy ocenie ofert, tj.
próbek Odwołującego w zakresie zgodności z wymogami SIWZ, zastosował zupełnie
inne kryteria niż określone w wymienionym załączniku nr 5 w pkt 22 w zadaniu 1,2 i 3,
3. art. 7 ust. 1 uPZP, przez brak przeprowadzenia przez Zamawiającego postępowania o
udzielenie zamówienia, w wyniku wskazanych wyżej naruszeń, w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i unieważnienie czynności zamawiającego
polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego i wyborze oferty Elmess Metering Sp. z o.o.
jako najkorzystniejszej w zadaniu nr 1 i 2 oraz oferty Landi+Gyr Sp. z o.o. jako
najkorzystniejszej w zadaniu nr 3, nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności oceny
ofert i odrzucenie oferty Elmess Metering Sp. z o.o. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp z przyczyn wskazanych poniżej w uzasadnieniu oraz wybranie oferty odwołującego jako
najkorzystniejszej w zadaniu 1 i 2, a następnie podpisania z odwołującym umowy o
udzielenie zamówienia publicznego w zadaniu nr 1 i 2, ewentualnie nakazanie
zamawiającemu wyboru oferty odwołującego jako trzeciej niepodlegającej odrzuceniu w
zadaniu 1 i 2, a następnie dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem
aukcji elektronicznej, nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności oceny oferty i
wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej w zadaniu nr 3, a następnie podpisania
z odwołującym umowy o udzielenie zamówienia publicznego w zadaniu. Odwołujący wniósł
o zasądzenie kosztów postępowania od zamawiającego na rzecz odwołującego.
W uzasadnieniu stawianych zarzutów, odwołujący nie zgadzając się z decyzją
zamawiającego z dnia 31 stycznia 2014 roku o odrzuceniu jego oferty, podniósł, że wymóg
odnośnie tego, że licznik w stanie braku zasilania z obwodów pomiarowych powinien
wskazywać więcej niż 16 pozycji pomiarowych nie został zawarty przez zamawiającego zżadnym punkcie siwz. Zapisy siwz nie wskazują również w żadnym punkcie, że pomiar
danej wielkości jest tożsamy z jej wyświetleniem na LCD (licznik mierzy napięcia fazowe i
prądy fazowe, a zamawiający nie wymaga w żadnym punkcie siwz, aby były one
wyświetlane na LCD). Wywodzenie z punktu 4
załącznika nr 5 dla zadania 1 i 2 oraz punktu
5 załącznika nr 5 dla zadania 3
, że skoro licznik mierzy daną wielkość to ma tą wielkość
wyświetlać na LCD ( pkt 19 i 22
załącznika nr 5 dla zadania 1,2 i 3) jest niezgodne z innymi
zapisami SIWZ, gdyż Zamawiający żąda by licznik mierzył napięcia fazowe oraz prądy
fazowe, natomiast nigdzie w SIWZ nie wymaga, aby licznik te wielkości wyświetlał na LCD,
co jednoznacznie wskazuje, że wymaganie 22 należy czytać dosłownie. Co więcej, w
wymaganiu w pkt 22 w sposób jednoznaczny wskazana jest liczba pojedyncza dla energii w
strefach czasowych oraz dla energii sumarycznej. Kryterium wg którego Zamawiający
sprawdzał próbki liczników dostarczone przez Odwołującego jest więc całkowicie odmienne
od treści załącznika nr 5 punkt 22 dla zadań 1,2
i 3. Znaczenie wyrażenia: „co najmniej
energii w strefach czasowych, energii sumarycznej” nie jest tożsame z treścią wyjaśnienia
Zamawiającego zawartego w piśmie z 31
.01.2014 r.: „Zamawiający wymaga licznika
realizującego pomiary energii w czterech kwadrantach. Mierzone wielkości: moc i energia
(w czterech kwadrantach: P+, P-, Ql, Q2, Q3, Q4), napięcia fazowe, prądy fazowe".
Zgodnie z ogłoszoną w specyfikacji treścią wymagania, do spełnienia wystarczy
zaprezentować w trybie rezerwowym: energię w 4 strefach czasowych (np. energia czynna

pobrana w 1 strefie czasowej (kod OBIS 1.8.1), energia czynna pobrana w 2 strefie
czasowej (kod OBIS 1.8.2), energia czynna pobrana w 3 strefie czasowej (Kod OBIS 1.8.3),
energia czynna pobrana w 4 strefie czasowej (kod OBIS 1.8.4), energię sumaryczną (np.
sumaryczna energia czynna pobrana (kod OBIS 1.8.0)), datę (kod OBIS 0.9.2), czas
licznika (kod OBIS 0.9.1), test wyświetlacza (TEST), symbol taryfy (kod OBIS 0.2.2).
Jednoznacznie z tego wynika, że w celu spełniania wymagania punktu 22 wystarczające
jest 9 pozycji (ekranów wyświetleń). Liczniki przekazane przez Odwołującego w formie
próbki dla celów oceny oferty spełniają wszystkie wymagania szczegółowo określone w
SIWZ dla zadań 1,2 i 3. W stanie braku zasilania z obwodów pomiarowych możliwe jest
odczytanie wskazań licznika na wyświetlaczu w zakresie co najmniej energii w strefach
czasowych, energii sumarycznej, daty i czasu licznika, testu wyświetlacza, symbolu taryfy,
przynajmniej przez okres 100 dni od chwili zaniku napięcia. Ograniczenie wyświetleń
licznika do 16 pozycji w stanie braku zasilania z obwodów pomiarowych podyktowane jest
również ostrożnością Wykonawcy o wytrzymałość baterii przez okres przynajmniej 100 dni
od chwili zaniku napięcia. Z technicznego punktu widzenia licznik przedstawiony przez
odwołującego spełnia więc wszystkie wymagania SIWZ (mierzy energię w czterech
kwadrantach, napięcia fazowe, prądy fazowe, kąty fazowe itd.). Zgodnie z art. 29 ust. 1
ustawy Pzp zamawiający ma obowiązek opisać przedmiot zamówienia w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, z pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie
oferty. Odwołujący podkreślił, że nawet gdyby hipotetycznie przyjąć, że w sprawie zachodzi
niezgodność oferty z treścią SIWZ, to należy wskazać na nieistotność takiej ewentualnej
niezgodności dla całości oferty. Lista wyświetleń na LCD w trybie braku zasilania z
obwodów pomiarowych jest trybem rezerwowym wyświetleń, w związku z tym wymaganie z
załącznika nr 5 pkt 22 dotyczące zadania nr 1, 2 i 3 SIWZ można uznać jako nieistotne.
Przy użyciu oprogramowania producenta można dokonywać zmian nastawienia liczby
pozycji do wyświetlania w stania braku zasilania z obwodów zgodnie z tabelą 11.1 str. 104-
106 oferty Odwołującego.
Wskazując na całkowitą dowolność zamawiającego w ocenie ofert w przedmiotowym
postępowaniu, odwołujący powołał się na postępowanie o udzielenie zamówienia
wspólnego liniowego publicznego - sektorowego w trybie przetargu nieograniczonego w
sprawie „urządzenia układów pomiarowych energii elektrycznej - liczniki statyczne
specjalne oraz modemy”, organizowanym przez Zamawiającego w 2012 r., nr zamówienia
238/GD/12/WL, Zamawiający dla liczników objętych tym zamówieniem określił identycznie
wymóg wyświetleń na liczniku w stanie bez napięcia jak w zamówieniu, którego dotyczy
niniejsze odwołanie, tj. „możliwość odczytu wskazań licznika na wyświetlaczu w zakresie co
najmniej energii w strefach czasowych, energii sumarycznej, daty i czasu licznika, test

wyświetlacza, symbol taryfy, w stanie braku zasilania z obwodów pomiarowych
przynajmniej przez okres 100 dni od chwili zaniku napięcia”. Oferta odwołującego, która
zawierała próbkę licznika spełniającego tak określone wymagania, czyli przedstawiającego
na wyświetlaczu maksymalnie 16 pozycji po wyłączeniu napięć pomiarowych, nie została
odrzucona z powodu niespełnienia tego wymogu. Na dowód odwołujący powołał
specyfikację istotnych warunków zamówienia na urządzenia układów pomiarowych energii
elektrycznej -liczniki statyczne specjalne oraz modemy, nr zamówienia 238/GD/12/WL, -
pismo Zamawiającego do Odwołującego z 8,02.2013 r. zawierające wykaz ofert
odrzuconych w postępowaniu nr 238/GD/12/WL i powody odrzucenia oferty Odwołującego.
Odnośnie zaniechania odrzucenia oferty Elmess Metering Sp. z o.o. odwołujący wskazując,że oferta ta podlega odrzuceniu w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp z uwagi na
niespełnienie wymagania 14 ze strony 34 siwz. Elmess Metering sp. z o.o dostarczył bowiem
4 egzemplarze liczników (2 bezpośrednie dla zadania nr 1, 2 pośrednie i półpośrednie dla
zadania nr2), jednak dołączył jedynie 2 głowice optyczne USB, niezbędne do
przeprowadzenia testów liczników, zamiast 4 głowic. W związku z powyższym 2 z 4 próbek
liczników zostały złożone w stanie niekompletnym, nieodpowiadającym siwz, tymczasem
zamawiający wymagał, aby każde urządzenie posiadało „każde konieczne wyposażenie
licznika, którego brak uniemożliwi zamawiającemu przeprowadzenie złożonej oceny
oferowanego licznika”. Na dowód odwołujący złożył zdjęcie oferty Elmess Metering Sp. z
o.o., wskazujące na to, że zostały załączone wyłącznie 2 głowice optyczne USB.

Na podstawie dokumentacji akt sprawy oraz bior
ąc po uwagę stanowiska stron
i uczestników post
ępowania zgłoszone do protokołu rozprawy, Izba ustaliła, co
nast
ępuje:

Przedmiotem zamówienia jest dostawa urządzeń układów pomiarowych energii
elektrycznej - liczników statycznych specjalnych oraz modemów. Zamówienie zostało
podzielone na 4 zadania obejmujące dostawy: liczników statycznych specjalnych
bezpośrednich (zadanie nr 1), liczników statycznych specjalnych półpośrednich i pośrednich
(zadanie nr 2), liczników statycznych specjalnych pośrednich czterokwadrantowych (zadanie
nr 3) oraz modemów GPRS/CSD (zadanie nr 4).
W dniu 31 stycznia 2014 roku zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
postępowania i wyborze w zadaniach 1,2 i 3 oferty Elmess Metering sp. z o.o., zaś w
zadaniu nr 4 oferty Andra sp. z o.o..

Sygn. akt KIO 241/14 odwołanie Landis Gyr Sp. z o.o.

W pkt 18, 19 załącznika nr 3 „Zestaw dokumentów i załączników do oferty wymaganych
od wykonawców biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia”, zamawiający
wymagał złożenia: deklaracji zgodności MID wraz z aktualnymi certyfikatami oceny
zgodności (wg modułów B+D lub B+F lub HI) lub aktualne zatwierdzenie typu wydane przez
Główny Urząd Miar w Warszawie (dotyczy liczników wprowadzonych do obrotu lub
użytkownika na podstawie decyzji zatwierdzenie typu wydanych do dnia 7.01.2007 r.) oraz
kopii deklaracji zgodności CE, zgodnie z Dyrektywą 2004/22/WE z dnia 31 marca 2004 roku
w sprawie przyrządów pomiarowych (Dz.U. L135/1 z 30.4.2004, str. 149), kopie pisemnych
deklaracji zgodności CE załączone według wymogów załącznika F lub D lub H1 do
Dyrektywy MID, w zależności od wyboru procedur zgodności przez producenta. Wymagania
w tym zakresie zostały powtórzone w pkt 3.2. ppkt 2f oraz 2h załącznika nr 5 do siwz
„Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia”.
Celem potwierdzenia spełnia wyżej opisanych wymagań Elmess Metering Sp. z o.o.
załączył, na stronach 75 - 86 oferty, certyfikat o numerze T 10205, wersja 10, wydany dnia
12 kwietnia 2012 roku z datą ważności 3 czerwca 2019 r., wystawiony przez NMi Certin B.V.
jednostkę notyfikowaną w Holandii, wyznaczoną do wykonywania zadań związanych z
modułami oceny zgodności wspomnianymi w artykule 9 Dyrektywy 2004/22/We, według MID
- B wraz z tłumaczeniem. Certyfikat został wydany dla licznika energii elektrycznej czynnej
oznaczenie typu A(S) 1440-D1…(DC) lub AS 1440-W1…(CT), wyprodukowanego przez
Elster GmbH, Otto - Hahn - Strasse 25, 68623 Lampertheim, Niemcy. Na stronie 71 oferty
załączono świadectwo jakości WE, wydany dnia 4 września 2013 roku, wystawiony przez
NMi Certin B.V., w którym jednostka wyznaczona i notyfikowana przez Holandię do
wykonywania czynności związanych z modułami zgodności, o których mowa w artykule 9
Dyrektywy 2004/22/WE deklaruje, że system jakości firmy Elster GmbH, Steinern Strasse 19-
21 , 55252 Mainz - Kastel, Niemcy spełnia odpowiednie wymagania załącznika D Dyrektywy
2004/22/WE w zakresie oceny zgodności mierników energii elektrycznej. Z kolei na stronie
88-89 znajduje się deklaracja zgodności, w które Elster GmbH, Otto - Hahn - Strasse 25,
68623 Lampertheim deklaruje, że licznik elektryczny prądu wielofazowego A1440 oder
AS1440 spełnia wszelkie wymagania zawarte w dyrektywie 2004/22/WE w sprawie urządzeń
pomiarowych MID, procedury oceny zgodności dokonano zgodnie z załącznikiem B+D
dyrektywy 2004/22/WE. Ponadto, na stronie 90 oferty zamieszczono deklarację wykonawcy,
w której oświadcza on, że przedmiot zamówienia będzie wykonany w sposób gwarantujący,że udział towarów pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw, z
którymi Wspólnota Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców,

przekroczy 50% a miejscem produkcji liczników jest Elster GmbH, BU Electricity, Steinern
Str. 19-21, 55252 Mainz- Kastel, Germany.

Maj
ąc na uwadze powyższe, Izba zważyła, co następuje:

Odwołanie podlega oddaleniu
.

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania a odwołujący
legitymuje się interesem, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Ponadto na skutek
działań i zaniechań zamawiającego może ponieść szkodę w postaci braku możliwości
uzyskania przedmiotowego zamówienia publicznego w zadaniu nr 1 i 2. Oferta odwołującego
w zadaniach nr 1 i 2, objętych odwołaniem zajmuje drugą - bezpośrednio po ofercie Elmess
Metering Sp. z o.o. - pozycję pod względem ceny spośród ofert nie odrzuconych.

Izba nie podzieliła stanowiska odwołującego, że z uwagi na to, że została wydana kolejna 11
wersja certyfikatu badania typu WE, certyfikat w wersji 10 z dnia 12 kwietnia 2012 roku,
wystawiony przez NMi Certin B.V., zamieszczony na stronie 75 oferty Elmess, jest
nieaktualny. Certyfikat ten, zgodnie z jego brzmieniem pozostaje ważny do 3 czerwca 2019
roku, samo wydanie nowego certyfikatu nie powoduje unieważnienia czy wygaśnięcia
ważności certyfikatu wcześniej wydanego. Zgodnie z treścią załącznika B do Dyrektywy
2004/22/WE z dnia 31 marca 2004 roku w sprawie przyrządów pomiarowych (Dyrektywa
MID) „Badanie typu” jest częścią procedury oceny zgodności, według której jednostka
notyfikowana bada projekt techniczny przyrządu pomiarowego oraz zapewnia i deklaruje, że
konstrukcja spełnia odpowiednie postanowienia niniejszej dyrektywy. Z pkt 6 załącznika B
przywołanej dyrektywy wynika, że producent powinien poinformować jednostkę
notyfikowaną, przechowującą dokumentację techniczną dotyczącą certyfikatu badania typu
WE, o wszystkich modyfikacjach przyrządu mogących wpłynąć na zgodność przyrządu z
wymaganiami zasadniczymi lub warunkami ważności certyfikatu. Takie modyfikacje
wymagają dodatkowego zatwierdzenia w postaci uzupełnienia do pierwotnego certyfikatu
badania typu WE. Zdaniem Izby, z treści dyrektywy wynika jasno, że certyfikat badania typu
WE dotyczy produktu a nie jakości produkcji, a jego kolejne wersje są wydawane w związku
z modyfikacją produktu. Zgodnie z informacją zamieszczoną w treści samego certyfikatu,
kolejna, nowsza wersja certyfikatu (w tym przypadku wersja 11) zastępuje wcześniejsze
wersje, jednakże nie oznacza to, że wersje poprzednie certyfikatu nie wygasają.
Okoliczności te zostały potwierdzone w złożonym przez przystępującego Elmess jako dowód
w sprawie oświadczeniu z dnia 18 lutego 2014 roku, wydanym przez Elster GmbH, w którym
stwierdzono m.in., że: „świadectwo badania typu WE jest tak skonstruowane, że najnowsza

korekta zawsze zawiera poprzednie wersje. Oznacza to, że korekta obejmuje w całej pełni
treść korekty 10 plus najświeższe zmiany. Oznacza to również, że Elster może nadal
dostarczać swój licznik AS 1440, zgodny z opisem podanym w wersji 10”. Z korespondencji
elektronicznej prowadzonej z panem Gulian Couvreur z dnia 7 lutego 2014 roku, której
wydruki zostały złożone przez odwołującego, wynika także, że ważność certyfikatu jest
istotna jedynie w chwili wprowadzania urządzenia na rynek oraz to, że certyfikat pozostaje
ważny na każde urządzenie, które zostało wprowadzone na rynek, w czasie gdy certyfikat Bi
D był ważny. Sformułowania te, zdaniem Izby, stanowią dodatkowe potwierdzenie
prawidłowości stanowiska zamawiającego, że certyfikat pozostaje ważny, nawet jeśli
dochodzi do zmiany miejsca siedziby zakładu. Z kolei z treści korespondencji z dnia 12
lutego 2014 roku z panem Oosterman Cock nie wynika okoliczność wskazywana przez
odwołującego, że zmiana miejsca siedziby zakładu powoduje wygaśnięcie czy też
unieważnienie wcześniej wydanego certyfikatu dotyczącego produktu.
Izba nie podzieliła także stanowiska odwołującego co do tego, że w związku ze zmianą
siedziby produkcji liczników z Lampherteheim do Mainz - Kastel konieczne jest wydanie
nowego certyfikatu badania typu ze wskazaniem nowej siedziby. Certyfikat zgodności WE
jak wskazano wcześniej dotyczy produktu a nie jakości produkcji w danym zakładzie.
Zgodnie ze wskazaną wyżej dyrektywą 2004/22/WE z dnia 31 marca 2004 w sprawie
przyrządów pomiarowych producent zobowiązany jest zgłaszać jednostce certyfikującej
wyłącznie modyfikację przyrządu i nie ma tam mowy o miejscu wytwarzania. Z tych też
względów zmiana miejsca produkcji liczników nie pociąga konieczności wydania nowego
certyfikatu badania typu. Świadectwo systemu jakości WE - świadectwo CE -202 - złożone
przez odwołującego na stronie 71 oferty, które dotyczy jakości produkcji, określa już nową
nazwę zakładu produkcji Mainz- Kastel.
W świetle powyższego brak podstaw do wszczęcia procedury przewidzianej w art. 26 ust.3
lub 4 ustawy Pzp i wezwania Elmess do uzupełnienia dokumentów lub złożenia wyjaśnień.


KIO 243/14 odwołanie konsorcjum UAB Elgama Elektronika, Systemy Pomiarowe
Elgama Sp. z o.o.


W załączniku nr 5 do siwz dla zadań częściowych 1-3 zamawiający podał: w pkt 4 -
mierzone wielkości: moc i energia (w czterech kwadrantach: P+, P-, QI, QII, QIII, QIV),
napięcia fazowe, prądy fazowe, pkt 14 – liczba rejestratorów energii w strefach czasowych -
min. 4, pkt 22- możliwość odczytu wskazań licznika na wyświetlaczu w zakresie co najmniej
energii w strefach czasowych, energii sumarycznej, daty i czasu licznika, test wyświetlacza,
symbol taryfy, w stanie braku zasilania z obwodów pomiarowych przynajmniej przez okres

100 dni od chwili zaniku napięcia. Ponadto zamawiający wymagał, aby liczniki posiadały
możliwość zaprogramowania stref czasowych, zgodnie z obowiązującą Taryfą PGE
Dystrybucja S.A. w następujących grupach taryfowych „C” i „B”.
W pkt 14 na stronie 34 siwz, zamawiający wskazał, że wykonawcy winni załączyć do oferty
„dwa egzemplarze urządzenia wraz z każdym koniecznym wyposażeniem licznika, którego
brak uniemożliwi Zamawiającemu przeprowadzenie złożonej oceny oferowanego urządzenia
pod kątem zgodności z zapisami oferty oraz siwz, obejmującym m.in. nietypowe złączki,
interfejsy komunikacyjne dla wykonań modułowych, głowice optyczne ze złączem USB.


Maj
ąc na uwadze powyższe, Izba zważyła, co następuje:

Odwołanie podlega oddaleniu.


Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania a odwołujący
legitymuje się interesem, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Ponadto na skutek
działań i zaniechań zamawiającego może ponieść szkodę w postaci braku możliwości
uzyskania przedmiotowego zamówienia publicznego. Oferta odwołującego została
odrzucona w zadaniach 1,2 i 3.


Izba podzieliła stanowisko zamawiającego, że z postanowień załącznika nr 5 do siwz pkt 3.5
ppkt 14, 4, 22 oraz 35 wynika, że dla spełnienia minimalnych wymagań niezbędna jest
możliwość zaprezentowania na wyświetlaczu licznika co najmniej 6 mierzonych wielkości
energii w 4 strefach czasowych, co daje co najmniej 24 wielkości energii w strefach
czasowych. Należy do tego dodać energię sumaryczną co daje kolejne 6 wielkości oraz datę,
czas licznika, test wyświetlacza, symbol taryfy. Łącznie ilość wskazań licznika na
wyświetlaczu winna wynosić co najmniej 34. Bezspornym między stronami jest, że w
licznikach zaoferowanych przez odwołującego po wyłączeniu napięć pomiarowych na
wyświetlaczu pojawiają się wyłącznie w trybie sekwencyjnym rejestry bieżące maksymalnie
16 pozycji, co niewątpliwie dowodzi o niespełnieniu wymagań określonych przez
zamawiającego. Złożone przez odwołującego jako dowód w sprawie dokumenty w postaci
informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej z lat ubiegłych są bezprzedmiotowe dla
rozstrzygnięcia niniejszego odwołania, gdyż jak słusznie wskazał zamawiający odnoszą się
one do innego przedmiotu zamówienia i nie dotyczą liczników czterokwadrantowych.

Nie zasługuje także na uznanie zarzut odwołującego odnoszący się do oferty Elmess
Metering Sp. z o.o. dotyczący nie spełnienia wymogu pkt 14 str. 34 siwz przez dostarczenie
wraz z próbkami jedynie 2 zamiast 4 głowic USB. Dostarczone przez Elmess 2 szt. głowic
USB umożliwiły zamawiającemu przeprowadzenie złożonej oceny oferowanego urządzenia,
czemu odwołujący w toku rozprawy nie zaprzeczył. Nie może być zatem mowy o
niespełnienie wymagania określonego w pkt 14 str. 34 siwz, gdyż dostarczone głowice USB
z całą pewnością umożliwiły skuteczne przeprowadzenie oceny oferowanego urządzenia.

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust.1 pkt 2,
§ 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


Przewodnicz
ący:
……………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie