eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013 › Sygn. akt: KIO 528/13
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2013-03-21
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 528/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2013 r., w Warszawie, odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 marca 2013 r. przez wykonawcę

A………… G………….. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Studio Architektury Format A……….. G………….. ul. Poniatowskiego 35, 41-807 Zabrze


w postępowaniu prowadzonym przez

Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Motława” Sp. z o.o.
ul. Królikarnia 13, 80-744 Gdańsk



orzeka:

1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża A………. G………… prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Studio Architektury Format A……….. G………..
ul. Poniatowskiego 35, 41-807 Zabrze i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez A……….
G…………. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Studio
Architektury Format A…………. G……………. ul. Poniatowskiego 35, 41-807
Zabrze tytułem wpisu od odwołania,


2.2. zasądza od A……….. G………… prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą Studio Architektury Format A………. G…………. ul. Poniatowskiego 35,
41-807 Zabrze kwotę 4 326 zł 43 gr (słownie: cztery tysiące trzysta dwadzieścia
sześć złotych czterdzieści trzy grosze) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika, dojazdu
i opłaty skarbowej od pełnomocnictw.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.


Przewodniczący: …………………………



Sygn. akt: KIO 528/13

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający –
Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Motława” Sp. z o.o. ogłosił konkurs
na
opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej poprzedzającej wybór projektanta
dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla zadania p.n. „zabudowa kwartału ulic Osiek,
Browarna, Zamkowa i Panieńska na działkach 241, 242, 243, 244, 245 i 246 obręb 100
w Gdańsku oraz na terenie przyległym, przez który będzie przebiegała Infrastruktura
Towarzysząca” na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.).

8 marca 2013 r. odwołujący – A……….. G………….. prowadzący działalność gospodarczą
pod nazwą Studio Architektury Format A……….. G………… wniósł odwołanie w zakresie
oceny (odrzucenia) jego pracy konkursowej wnosząc o ocenę tej pracy przez inny skład sądu
konkursowego lub o unieważnienie konkursu z winy zamawiającego i zwrotu kosztów
przygotowania pracy konkursowej.
Zamawiający jako powód odrzucenia pracy konkursowej wskazał niespełnienie zapisów
MPZP (miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) w zakresie § 7 pkt 8
(powinno być § 7 ust. 7 pkt 8) i § 2 ust. 2 pkt 4 określających kształt dachu.
Zdaniem
odwołującego
odrzucenie
pracy
konkursowej
z
tych
powodów
jest
niedopuszczalne, niezgodne z prawem i narusza art. 180 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych. Podane przez zamawiającego powody odrzucenia pracy Studio Architektury
Format są następujące:
§ 7 ust. 7 pkt 8 MPZP ma treść: „7. Zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania
terenu (…) 8) kształt dachu: od strony ulic: Browarnej, Zamkowej, Panieńskiej i Osiek dachy
strome o nachyleniu połaci 40º do 50º lub mansardowe, dla połaci dolnej 60º do 70º, dla
połaci górnej 20º do 30 º, od strony wnętrza kwartału – kształt dachu dowolny, układ dachów
dowolny – szczytowy lub kalenicowy”.
Zapis planu jest jednoznaczny, jednak w żadnym miejscu nie pojawia się wymóg zachowania
określonej wysokości dachu lub wskazanie wymaganej długości połaci dachowej.
W odrzuconym projekcie zaproponowano od strony ulic: Browarnej, Zamkowej, Panieńskiej
i Osiek dachy strome o długości połaci dachowej ok.1,5 m i kącie nachylenia 45º.
Zamawiający nie mógł na podstawie przytoczonego zapisu MPZP domniemywać, że
zaproponowane rozwiązanie jest niewłaściwe, zaproponował więc w odrzuconej pracy dach
o kącie nachylenia połaci mieszczącym się w zakresie zdefiniowanym przez MPZP. Rozmiar

tego dachu nie neguje jego istnienia. Dach ten został oparty na płaskim stropie, który od
wnętrza kwartału jest tarasem użytkowym. Rozwiązanie takie jest w zupełności zgodne
z zapisem obowiązującego MPZP, gdyż od strony wnętrza kwartału kształt dachu jest
dowolny. Taras jako stropodach jest formą dachu, gdyż pełni funkcję przykrycia
i zwieńczenia budynku oraz osłaniania go przed wpływami atmosferycznymi. MPZP nie
zakazuje robienia tarasu na ostatniej kondygnacji lub na poziomie dachu.
§ 2 ust. 2 pkt 4 MPZP definiuje następująco dach stromy: „dach, który spełnia równocześnie
następujące warunki: połacie dachowe są nachylone do poziomu pod kątem większym niż
30º, a w przypadku górnej połaci dachu mansardowego – pod kątem większym niż 10º,
powierzchnia lukarn przykrytych połaciami o mniejszym nachyleniu nie przekracza połowy
całej powierzchni przykrytej dachem odwzorowanym na rzucie poziomym. Za dach stromy
uważa się również dachy w kształcie kopuły, kolebki itp. dachy widoczne z poziomu terenu.”
Praca odwołującego na przekroju B-B pokazuje taki dach, o kącie nachylenia 45º od strony
zewnętrznej kwartału. Dach ten nie zawiera żadnych lukarn, a zatem punkt b) jest
nieadekwatny. Pozostała część górnego przekrycia budynku nie jest dachem, lecz tarasem
użytkowym. MPZP w punkcie b) nie zawiera sformułowania „powierzchnia lukarn lub
jakichkolwiek połaci o mniejszym nachyleniu nie przekracza połowy całej powierzchni
przykrytej dachem odwzorowanym na rzucie poziomym”. W połączeniu z zapisem
o dowolnym kształcie dachu od strony wnętrza kwartału plan pozostawił całkowitą dowolność
i wykorzystał możliwość stworzenia tarasu.
Wobec braku bezpośredniego dowodu (zapisu MPZP) niespełnienia wskazanego warunku
konkursu, nie można odrzucić pracy na tej podstawie i w ten sposób rozstrzygać na
niekorzyść uczestnika konkursu.

W odpowiedzi zamawiający wniósł o oddalenie odwołania i zasądzenie od odwołującego
kosztów związanych z dojazdem na rozprawę oraz wynagrodzenia pełnomocników według
spisu kosztów.
Zamawiający wskazał, iż sąd konkursowy dokonał oceny prac, w tym złożonej przez
odwołującego. Prace konkursowe musiały spełniać warunki określone regulaminem
konkursu w tym między innymi warunek zgodności z MPZP (rozdział III ust. 6 regulaminu
konkursu). Zgodność z MPZP jest warunkiem koniecznym do uzyskania pozwolenia na
budowę. Sąd konkursowy oceniając pracę odwołującego wskazał, że nie spełnia ona
zapisów MPZP, w tym § 7 ust. 7 pkt 8 i § 2 ust. 2 pkt 4 określających kształt dachu. Dach jest
też niewidoczny z poziomu terenu. Ponadto galeriowy układ komunikacji, hotelowy układ
mieszkań, niedoświetlone podwórze wewnętrzne uciążliwe pod względem akustycznym,
małe zróżnicowanie mieszkań nie wzbudziły akceptacji.

Pierzeja zabudowy nie spełnia zapisu MPZP § 7 ust. 10 pkt. 2 lit. c – brak wymaganego
zróżnicowania wysokości gzymsu koronującego oraz brak odtworzenia podziału
parcelacyjnego na elewacjach.
W pracy odwołującego zaproponowano rozwiązanie, które w opinii odwołującego ma
charakter skośnego dachu, choć w istocie nim nie jest. Zaproponowane rozwiązanie to
skośna attyka lub wygrodzenie zabezpieczające płaski dach, balustrada w kształcie trójkąta.
W wyjaśnieniu pojęć § 2 pkt 4 MPZP dach stromy to dach, który spełnia równocześnie
następujące warunki: a) połacie dachowe są nachylone do poziomu pod kątem większym niż
30°, a w przypadku górnej połaci dachu mansardowego pod kątem większym niż 10°. Za
dach stromy uważa się również dachy w kształcie kopuły, kolebki itp. dachy widoczne
z poziomu terenu. Rozwiązanie odwołującego zaprezentowane w pracy nie spełnia również
tego warunku.
Prawo budowlane nie podaje definicji dachu, natomiast zgodnie z definicjami
encyklopedycznymi dach jest określany jako przykrycie budynku, osłaniające jego
pomieszczenia przed opadami atmosferycznymi, słońcem i wiatrem, zmniejszającym straty
cieplne, w znacznym stopniu kształtujące bryłę budynku i wpływające na krajobraz.
Zaproponowane rozwiązanie nie spełnia tego warunku, nie przykrywa żadnej kubatury ani
użytkowej, ani pomocniczej, nie chroni przed opadami, nie zmniejsza strat ciepła, nie osłania
przed słońcem ani wiatrem. Obrazuje to przekrój, w którym jest widoczny charakter trójkątnej
zabudowy, jak i proporcje do dachu płaskiego. Zdaniem zamawiającego odwołujący podjął
nieudolną próbę obejścia dyspozycji MPZP. W pracy konkursowej odwołujący wskazuje
„Nawiązanie do kształtu dachów otaczających budynków – kąt ok. 45 stopni”. Pokazanie
bezpośredniego otoczenia wskazuje, iż autor pracy prawidłowo zdefiniował pojęcie dachu
stromego, lecz w pracy konkursowej tego nie odzwierciedlił.
Praca naruszyła również wymóg § 7 ust. 10 pkt 2 lit. c – w ulicy Osiek w pierzei zabudowy
należy w elewacjach odtworzyć historyczny podział parcelacyjny oznaczony na rysunku
planu poprzez artykulację pionową oraz zróżnicowanie wysokości gzymsu koronującego
w granicach +/- 50 cm.
Ponadto żądania odwołującego nie mogą być spełnione.

W oparciu o stan faktyczny ustalony na podstawie dokumentacji postępowania oraz
złożonych oświadczeń Izba ustaliła i zważyła, co następuje: odwołanie nie zasługuje
na uwzględnienie.


Na wstępie Izba stwierdziła, że nie zachodzi żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania opisanych w art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, a odwołujący
ma interes we wniesieniu odwołania.

Izba stwierdziła także, że stan faktyczny sprawy nie jest sporny między stronami.
Zamawiający jako powód odrzucenia pracy konkursowej wskazał niespełnienie zapisów
MPZP (miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) w zakresie § 7 ust. 7 pkt 8
i § 2 ust. 2 pkt 4 określających kształt dachu.
Zgodnie z wymaganiem § 7 ust. 7 pkt 8 MPZP dach od strony ulic miał być dachem stromym
lub mansardowym, od strony wnętrza kwartału kształt dachu mógł być dowolny, układ
dachów dowolny – szczytowy lub kalenicowy. § 2 ust. 2 pkt 4 MPZP wskazuje, że dach
stromy to dach, który spełnia równocześnie następujące warunki: połacie dachowe są
nachylone do poziomu pod kątem większym niż 30º, a w przypadku górnej połaci dachu
mansardowego – pod kątem większym niż 10º, powierzchnia lukarn przykrytych połaciami
o mniejszym nachyleniu nie przekracza połowy całej powierzchni przykrytej dachem
odwzorowanym na rzucie poziomym. Za dach stromy uważa się również dachy w kształcie
kopuły, kolebki itp. dachy widoczne z poziomu terenu.

W swoim stanowisku zamawiający sprecyzował, że nie neguje w odrzuconej pracy
konkursowej koncepcji zamieszczenia na dachu tarasu, lecz, że odwołujący od strony
zewnętrznej w ogóle nie przewidział dachu stromego, lecz dach płaski, na którym umieścił
rozwiązanie konstrukcyjne będące skośną attyką lub wygrodzeniem zabezpieczającym
płaski dach, balustradę w kształcie trójkąta.

Po zapoznaniu się w rysunkami i ilustracjami obrazującymi koncepcję wyglądu budynku Izba
przyznała rację zamawiającemu. Owszem, MPZP nie zawiera wymogu określonej wysokości
dachu lub długości połaci dachowej, lecz, przede wszystkim wskazuje, że ma to być dach.
Natomiast zaproponowane w pracy konkursowej rozwiązanie w widoczny sposób nie jest
dachem, a jedynie elementem konstrukcyjnym czy ozdobnym mającym taki dach pozorować.
Jednak, jak wynika z ww. ilustracji, rozwiązanie to nawet nie spełnia tej funkcji, gdyż nie
wygląda jak dach, a dodatkowo jest niewidoczne w widoku budynku oglądanego
z bezpośredniej bliskości z poziomu ulicy. Tym samym budynek w tym rzucie wizualnie
wygląda jak sześcian, tj. budynek o płaskim dachu, co jest niezgodne z założeniami wyglądu
budynku.
Co do innych wskazanych w odpowiedzi na odwołanie wad pracy konkursowej, które ją
dyskwalifikują lub wpływają na jej ocenę punktową Izba wskazuje, że nie stanowiły one
oficjalnie podanej odwołującemu przyczyny odrzucenia pracy, a do samej oceny pracy nie
doszło – tym samym nie zostały objęte odwołaniem i nie mogą być przedmiotem
rozpoznania przez Izbę, zgodnie z art. 192 ust. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych.

W związku z powyższym Izba orzekła jak w sentencji odwołanie oddalając.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt
1, § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).



Przewodniczący: ………………..………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie