eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 1312/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-07-09
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 1312/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Dagmara Gałczewska - Romek Członkowie: Anna Chudzik, Magdalena Grabarczyk Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2012 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 czerwca 2012 r. przez wykonawcę
Polska
Wytwórnia Papierów Warto
ściowych S.A., 00-222 Warszawa, ul. Sanguszki 1
w postępowaniu prowadzonym przez
Główny Inspektorat Transportu Drogowego, 02-676
Warszawa ul. Post
ępu 21,
przy udziale:
A. wykonawcy
Hewlett-Packard Polska Sp. z o.o., 02-678 Warszawa, ul. Szturmowa
2a
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego,
B. wykonawcy
Assecco Poland S.A., 35-322 Rzeszów, ul. Olchowa 14 zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego


orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu dokonanie modyfikacji
postanowie
ń specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz treści Istotnych
Postanowie
ń Umowy (IPU) w sposób podany w treści uzasadnienia.


2. kosztami postępowania obciąża
zamawiającego: Główny Inspektorat Transportu
Drogowego, 02-676 Warszawa ul. Post
ępu 21 i,
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
30 000 zł 00 gr
.

(słownie: trzydzieści tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Polską Wytwórnię
Papierów Warto
ściowych S.A., 00-222 Warszawa, ul. Sanguszki 1 tytułem wpisu
od odwołania.
2.2. zasądza od
Zamawiającego - Głównego Inspektoratu Transportu
Drogowego, 02-676 Warszawa ul. Post
ępu 21 na rzecz Odwołującego - Polskiej
Wytwórni Papierów Warto
ściowych S.A., 00-222 Warszawa, ul. Sanguszki 1,
kwotę
33 600 zł 00 gr (słownie: trzydzieści trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.

Przewodnicz
ący: ……………..…..….
….………………….
…….……………….

Sygn. akt: KIO 1312/12
Uzasadnienie

Zamawiający -
Główny Inspektorat Transportu Drogowego prowadzi w trybie
przetargu ograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest
wytworzenie i wdrożenie centralnego systemu przetwarzania dla Centrum Automatycznego
Nadzoru nad Ruchem Drogowym wraz ze świadczeniem usług gwarancyjnych oraz
utrzymania i rozwoju systemu.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod nr 2011/S 208-338889 z dnia 28.10.2011 roku.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), zwanej dalej „ustawą
Pzp”.
W dniu 22 czerwca 2012 roku, odwołujący - Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
wniósł odwołanie wobec:
I.
postanowień treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie:
1. wprowadzenia do kryterium oceny ofert kryterium próbki (pkt 8.4. SIWZ)
nieobecnego uprzednio w ogłoszeniu o zamówieniu;
2. wprowadzenia do kryterium oceny próbki, której sporządzenie jest bardzo
kosztowne a ponadto niemożliwe do dokonania w terminie pomiędzy
przekazaniem odwołującemu treści specyfikacji a terminem składania ofert
określonym w treści zaproszenia do składania ofert;
3. ukształtowania zasad oceny kryterium ceny (pkt 8.4.1 SIWZ) w sposób
ograniczający możliwość konkurowania przez wykonawców w zakresie tego
kryterium;
4. ukształtowania zasad oceny kryterium techniczno-jakościowego w sposób
umożliwiający jego swobodną ocenę przez Zamawiającego (pkt 8.4.2 SIWZ
wraz z postanowieniami załącznika A do SIWZ);
5. ograniczenia jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
poprzez wprowadzenie procedury przeprowadzenia Demonstracji Próbki (pkt
2.11. Załącznika F do Rozdziału II SIWZ) z wyłączeniem demonstracji dla
innych uczestników postępowania;
6. skrócenia terminów realizacji zamówienia w stosunku do treści ogłoszenia o
zamówieniu;
7. określenia kryterium terminu w sposób wadliwy;
II.
ukształtowania istotnych postanowień umowy w sposób jednostronnie korzystny dla
zamawiającego, naruszający zasady współżycia społecznego oraz sprzecznie z naturą
stosunku zobowiązaniowego, w szczególności poprzez:

8. wprowadzenie postanowień o karach umownych nakładanych na wykonawcę
niezależnie od przyczyny niewykonania lub nienależytego wykonania umowy,
kar o wysokościach rażąco wygórowanych oraz nieadekwatnych do wysokości
potencjalnie grożącej Zamawiającemu szkody;
9. wprowadzenie możliwości odstąpienia od umowy z żądaniem zapłaty kary
umownej w przypadku powstania opóźnienia niezależnego od wykonawcy (pkt
23.8.2 IPU);
10. wprowadzenie wymogu posiadania przez Wykonawcę ubezpieczenia od
odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej przez Wykonawcę
działalności na kwotę co najmniej 48 min złotych, niezależnego od
zabezpieczenia należytego wykonania umowy, która to suma ubezpieczenia
stanowi znaczą cześć wartości zamówienia i stanowi blisko 1/3 maksymalnej
szacowanej wartości zamówienia określonej w treści specyfikacji (rozdział 22
IPU);
11. wprowadzenie niezrozumiałego obowiązku zapłaty wynagrodzenia na rzecz
Zamawiającego (pkt 23.10 IPU);
12. wprowadzenie niejednoznacznego postanowienia dotyczącego momentu
odbioru Wersji Docelowej (pkt 11.4. IPU);
13. wprowadzenie obowiązku modyfikacji rezultatów prac w przypadku istnienia
prawdopodobieństwa zgłoszenia roszczenia osoby trzeciej związanych z wadą
prawną Produktu lub Oprogramowania (pkt 15.3 IPU);
14. wprowadzenie obowiązku przeniesienia autorskich praw majątkowych z chwilą
instalacji, implementacji, z chwilą powstania lub najpóźniej w momencie
złożenia do depozytu zgodnie z pkt. 16 Umowy, przekazania Zamawiającemu
danego elementu Dokumentacji czy innych materiałów lub danego Elementu
Autorskiego lub jakiegokolwiek elementu Oprogramowania Użytkowego czy
aktualizacji lub innych aplikacji (pkt 15.9 IPU);
15. wprowadzenie bardzo szerokiego zakresu licencji na Oprogramowanie Obce
(pkt. 15.14 i nn. IPU);

II.
zaniechania przekazania odwołującemu kompletnej specyfikacji istotnych warunków
zamówienia;

Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
I.
w odniesieniu do treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia:
1. wprowadzenie do kryterium oceny ofert kryterium próbki (pkt 8.4. SIWZ)
nieobecnego uprzednio w ogłoszeniu o zamówieniu - naruszenie art. 7 ust. 1
ustawy Pzp w zw. z art. 38 ust. 4b, 48 ust. 2 pkt 10 ustawy Pzp.;
2. wprowadzenie do kryterium oceny ofert kryterium próbki (pkt 8.4. SIWZ), której
sporządzenie jest bardzo kosztowne a ponadto niemożliwe do dokonania w
terminie pomiędzy przekazaniem Odwołującemu treści specyfikacji a terminem
składania ofert określonym w treści zaproszenia do składania ofert - naruszenie art.
7 ust.1 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp. a także art. 91 ust. 2 oraz art. 91 ust. 3 w
zw. z art. 2 pkt 5 ustawy Pzp przez wprowadzenie kryteriów nieodnoszących się do
przedmiotu zamówienia a odnoszącego się do zdolności organizacyjnych
wykonawcy;
3. ukształtowanie zasad oceny kryterium ceny (pkt 8.4.1 SIWZ) w sposób
ograniczający możliwość konkurowania przez wykonawców w zakresie tego
kryterium - naruszenie art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 4 w zw. z art. 2 pkt 5 ustawy
Pzp
4. ukształtowanie zasad oceny kryterium techniczno-jakościowego w sposób
umożliwiający jego swobodną ocenę przez Zamawiającego (pkt 8.4.2 SIWZ wraz z
postanowieniami załącznika A do SIWZ) - naruszenie art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7
ust. 1 ustawy Pzp.;
5. ograniczenie jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego poprzez
wprowadzenie procedury przeprowadzenia Demonstracji Próbki (Załącznik F pkt
2.11.) z wyłączeniem demonstracji dla innych uczestników postępowania -
naruszenie art. 8 ust. 1 ustawy Pzp;
6. skrócenie terminów realizacji zamówienia w stosunku do treści ogłoszenia o
zamówieniu - naruszenie art. 7 ust. 1 w zw. z art. 48 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp;
7. określenia kryterium terminu w sposób nieodpowiadający wadze przyznanej temu
kryterium w treści specyfikacji - naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy Pzp;
8. ukształtowanie istotnych postanowień umowy w sposób jednostronnie korzystny dla
Zamawiającego, naruszający zasady współżycia społecznego oraz sprzecznie z
naturą stosunku zobowiązaniowego - naruszenie art. 7 ust.1, art. 14, art. 139 ust. 1
ustawy Pzp w zw. z art. 353
1
k.c.
9. w odniesieniu do zaniechania przekazania odwołującemu kompletnej specyfikacji
istotnych warunków zamówienia - naruszenie dyspozycji art. 51 ust. 4 w zw. z art.8
ust 1 ustawy Pzp.( zasada jawności).

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
1. przekazania kompletnej specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz z
załącznikiem K do rozdziału II siwz.
2. dokonania zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia przez:
a. wykreślenie z kryteriów oceny ofert kryterium próbki oraz odpowiednią
modyfikację kryterium techniczno-jakościowego;
b. zmianę zasad oceny w ramach kryterium ceny w ten sposób, żeby
punktem odniesienia w ramach tego kryterium była oferta najniższa
złożona w postępowaniu a nie 50% maksymalnej kwoty, jaką
Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia;
c. dokonanie zmian w zakresie Załącznika A do Rozdziału II SIWZ
polegających na wprowadzeniu jednoznacznych zasad dokonywania
oceny poszczególnych podkryteriów w ramach kryterium techniczno-
jakościowego;
d. w przypadku nieuwzględnienia żądania usunięcia kryterium próbki
dopuszczenie do udziału pozostałych wykonawców w Demonstracji
Próbki, względnie uzależnienie wyłączenia jawności Demonstracji Próbki
od złożenia w tym zakresie oświadczenia o zastrzeżeniu tajemnicy
przedsiębiorstwa wykonawcy z jednoczesnym udostępnieniem wszystkim
wykonawcom protokołu z Demonstracji Próbki zawierającego punktację w
odniesieniu do każdego z punktowanych elementów oceny wedle
Załącznika F do Rozdziału II SIWZ;
e. wydłużenie terminu wykonania Wersji Podstawowej Systemu do czasu
adekwatnego dla opisanego zakresu
f. zmianę zasad oceny ofert w ramach kryterium terminu w sposób
odpowiadający wadze tego kryterium;
3.

dokonanie zmian w treści Rozdziału III SIWZ (istotne postanowienia umowne)
polegających na:
a. zamianie słowa „opóźnienie” na słowo „zwłoka” w punktach 11.7, 19.6,
19.10, 20.1, 20.2, 20.3, 20.4, 20,5, 23.8.2 istotnych postanowień umowy;
b. zmianie wysokości kary umownej w postanowieniach Rozdziału II, w
szczególności poprzez zmianę w punktach 20.7.1., 20.7.2., 20.7.3. IPU
wysokości kary umownej na kwotę 50.000,00 zł;
c. wykreśleniu punktu 20.8 IPU;
d. wykreśleniu rozdziału 22 wraz z załącznikiem nr 5 IPU
e. zmianie w punkcie 23.10 IPU fragmentu zdania w obecnym brzmieniu
„Obowiązek zapłaty wynagrodzenia na rzecz Zamawiającego” na brzmienie
„Obowiązek zapłaty wynagrodzenia na rzecz Wykonawcy
f. wykreśleniu z punktu 15.3. IPU fragmentu „(lub będzie istnieć
prawdopodobieństwo jego zgłoszenia lub informacje o naruszeniu
uzasadniać będą potrzebę podjęcia niezbędnych działań jeszcze przed
podniesieniem roszczenia”;
g. zmianę punktu 15.9 IPU w zd. 1 przez nadanie mu brzmienia:
„Przeniesienie praw, o którym mowa w pkt. 75.5, 15.6. i 15.7 następuje z chwilą podpisania
Protokołu Odbioru Wersji Podstawowej Systemu, Protokołu Odbioru Wersji Docelowej
Systemu oraz Protokołu Odbioru Ko
ńcowego Przedmiotu Zamówienia, w odniesieniu do
Oprogramowania U
żytkowego czy aktualizacji lub innych aplikacji (z wyłączeniem
Oprogramowania Obcego), Elementów Autorskich, Dokumentacji, czy innych utworów,
odbieranych przez Zamawiaj
ącego w ramach danego Protokołu”.
h. zmianę zasad licencjonowania Oprogramowania Obcego w sposób opisany
w uzasadnieniu odwołania wraz z przedłużeniem terminu na składnie ofert.
Odwołujący wyjaśnił, że informację o okolicznościach stanowiących podstawę złożenia
odwołania powziął w dniu 14 czerwca 2012 roku tj. w dniu przekazania odwołującemu
niekompletnej treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zatem termin na
wniesienie odwołania został dochowany.

Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosili swoje przystąpienie Hewlett-
Packard Polska Sp. z o.o. oraz Assecco Poland S.A.,
wnosząc o uwzględnienie odwołania.
Przystępujący Assecco Poland S.A. w trakcie rozprawy ograniczył zakres swojego
przystąpienia, wskazując w piśmie procesowym, że popiera wszystkie zarzuty podniesione w
odwołaniu, za wyjątkiem zarzutu dotyczącego kryterium próbki - punkt 1.2, zarzutu
dotyczącego terminu na wdrożenie wersji podstawowej systemu - punkt 1.6, zarzutu
dotyczącego wysokości polisy - podpunkt C.
Pismem z dnia 4 lipca 2012 roku złożonym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
zamawiający uwzględnił część zarzutów podniesionych w odwołaniu wniesionych wobec
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający uwzględnił następujące
zarzuty:
1. wprowadzenia do kryterium oceny kryterium próbki, nieobecnego uprzednio w
ogłoszeniu o zamówieniu i dokonał zmiany specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w tym zakresie w pkt 8.4 oraz 8.4.2 Rozdziału I siwz.
2. ukształtowania zasad oceny kryterium ceny (pkt 8.4.1 siwz) w sposób ograniczający
możliwość konkurowania przez wykonawców w zakresie tego kryterium.
3. ograniczenia jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez
wprowadzenia procedury przeprowadzenia Demonstracji Próbki ( pkt 2.11 Załącznika
F do Rozdziału II siwz) z wyłączeniem demonstracji dla innych uczestników
postępowania.
4. ukształtowania istotnych postanowień umowy w sposób jednostronnie korzystny dla
zamawiającego, naruszający zasady współżycia społecznego oraz sprzecznie z
naturą stosunku zobowiązaniowego – zarzut ten został uwzględniony częściowo
przez dokonanie modyfikacji pkt 23.10 IPU oraz pkt 15.3 IPU.

Na podstawie dokumentacji akt sprawy oraz maj
ąc na uwadze stanowiska stron i
uczestnika post
ępowania złożone do protokołu rozprawy, Izba ustaliła i zważyła, co
nast
ępuje:
Odwołanie zasługuje na uwzgl
ędnienie.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przeszkody formalno - prawne do merytorycznego
rozpoznania odwołania, a odwołujący legitymuje się interesem, o którym mowa w art. 179
ust. 1 ustawy Pzp we wniesieniu odwołania, ponadto na skutek działań i zaniechań
zamawiającego może ponieść szkodę, polegającą na braku możliwości uzyskania
przedmiotowego zamówienia publicznego.
Odnosząc się merytorycznie do zarzutów podniesionych w odwołaniu, zważyła, co
następuje:
I. Zarzuty dotyczące specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
1. wprowadzenie jako kryterium oceny ofert kryterium próbki, nieobecnego uprzednio w
ogłoszeniu, której sporządzenie jest bardzo kosztowne i niemożliwe do dokonania w
terminie między przekazaniem odwołującemu treści siwz a terminem składania ofert
Zarzut niezasadny.
W dziale IV.2.1 ogłoszenia o zamówieniu „Kryteria udzielenia zamówienia”, zamawiający
podał 3 kryteria wyboru oferty najkorzystniejszej:
1. cena - waga - 30
2. kryteria techniczno - jakościowe - waga - 65
3. Termin realizacji - waga 5.
W pkt 8.4 przekazanej wykonawcom specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
zamawiający podał 4 kryteria wyboru oferty najkorzystniejszej:
1. Cena - waga kryterium: 30%,
2. Kryteria techniczno - jakościowe - waga kryterium: 30%,
3. Próbka - waga kryterium: 35%,
4. Termin realizacji - waga kryterium: 5%.
Pismem z dnia 4 lipca 2012 roku, w którym zamawiający uwzględnił część zarzutów
odwołania, podał, że przy wyborze oferty najkorzystniejszej stosować będzie 3 kryteria:
1. cena - 30%,
2. kryterium techniczno - jakościowe - 65%,
3. termin realizacji – 5 %.
Zamawiający wyjaśnił także, iż „rozbieżność w kryteriach oceny ofert pomiędzy
ogłoszeniem o specyfikacją istotnych warunków zamówienia była jedynie pozorna.
Zamawiający dokonuje oceny jakościowej ofert (kryterium techniczno – jakościowe) na
podstawie wypracowania wykonawcy pn. „Opis rozwiązania wykonawcy” oraz Próbki”.
Izba stoi na stanowisku, że żądanie przedłożenia próbki w zamówieniach, których
przedmiotem jest wytworzenie i wdrożenie systemu informatycznego jest w pełni
uzasadnione potrzebami zamawiającego, bowiem próbka składana w tego typu
zamówieniach umożliwia niewątpliwie ocenę jakości, funkcjonalności i zaproponowanych
rozwiązań. Wymóg złożenia próbki jest dopuszczalny także w sytuacji, gdy przedmiotem
zamówienia jest wytworzenie i wdrożenie oprogramowania, które ma charakter nowatorski
a gotowy produkt jeszcze nie istnieje. W tym zakresie Izba nie podziela stanowiska
odwołującego, że żądanie złożenia próbki może dotyczyć wyłącznie produktu
funkcjonującego już w obrocie.
Nie znajduje także potwierdzenia argument odwołującego, że kryterium próbki jest
kryterium nowym, nieobecnym uprzednio w treści ogłoszenia. Złożona próbka jest
podstawą oceny w kryterium jakościowo - technicznym, które zostało wskazane w treści
ogłoszenia. Izba wzięła pod uwagę okoliczność, że w piśmie z dnia 4 lipca 2012 roku,
zamawiający przywrócił 3 kryteria oceny ofert, które uprzednio wskazał w treści
ogłoszenia: cena, kryterium jakościowo - techniczne oraz termin realizacji, wskazując, że
ocena oferty w kryterium jakościowo - technicznym zostanie dokonana przez: ocenę
techniczno - jakościową w oparciu o Opis rozwiązania prezentowanego w Załączniku nr 1
do oferty oraz ocenę techniczno - jakościową w oparciu o Próbkę.
Zgodnie z wymogiem określonym w art. 48 ust. 2 pkt 10 ustawy Pzp w treści ogłoszenia
zamawiający, ma obowiązek podać kryteria oceny ofert i ich znaczenie, co też uczynił
wskazując na 3 kryteria i ich wagi. Natomiast w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia zamawiający musi podać, zgodnie z treścią art. 36 ust. 2 pkt 13 ustawy Pzp,
opis tych kryteriów (podanych wcześniej w ogłoszeniu) oraz sposób oceny ofert. W ocenie
Izby, oznacza to, że w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamawiający winien
określić na podstawie jakich dokumentów oraz w jaki sposób będzie oceniał oferty w
poszczególnych kryteriach. Zgodnie z decyzją zamawiającego ocena ofert w ramach
kryterium jakościowo - technicznego zostanie dokonana w oparciu o opis rozwiązania
oraz próbkę. W tym znaczeniu próbka nie może być postrzegana jako nowe kryterium,
ale jako sposób oceny oferty w kryterium jakościowo - technicznym.Żądania odwołującego co do wykreślenia możliwości oceny ofert w oparciu o próbkę nie
uzasadnia także argument o wysokich kosztach związanych z jej przygotowaniem. Koszty
związane z wytworzeniem próbki, która jest istotnym elementem oceny jakości
zaproponowanego produktu poniosą wszyscy uczestnicy postępowania, zatem zasada
równego traktowania nie została naruszona. Ponadto jak oświadczył w trakcie rozprawy
zamawiający, próbka dotyczy tylko niektórych z wymaganych w siwz funkcjonalności
oprogramowania i będzie ona stanowiła bazę wyjściową do tworzenia pozostałych funkcji
systemu, zatem zarzut odwołującego, że brak powiązania między próbką a przedmiotem
zamówienia jest bezpodstawny.
Izba nie podzieliła także argumentu odwołującego, że sporządzenie próbki w terminie
między przekazaniem odwołującemu treści siwz a terminem składania ofert jest
niemożliwe i faworyzuje wykonawców, którzy posiadają oprogramowanie odpowiadające
wymogom zamawiającego lub posiadają dużą część jego komponentów. Powyższych
twierdzeń odwołujący w żaden sposób nie udowodnił, w szczególności nie przedstawił
dowodu na to, że sporządzenie próbki w wymaganym przez zamawiającego terminie jest
obiektywnie niemożliwe.

2.
ukształtowanie zasad oceny kryterium ceny w sposób ograniczający możliwość
konkurowania w zakresie tego kryterium.
Zarzut bezprzedmiotowy wobec dokonanej w tym zakresie pismem z dnia 4.07.2012 roku,
modyfikacji pkt 8.4.1 specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odwołujący potwierdził
w trakcie rozprawy, że zmiana siwz w tym zakresie jest satysfakcjonująca.

3. ukształtowanie zasad oceny kryterium techniczno - jakościowego, w sposób
umożliwiający jego swobodną ocenę przez zamawiającego.
Zarzut uzasadniony w zakresie nieprecyzyjnego przypisania punktacji poszczególnym
podkryteriom w kryterium techniczno - jakościowym.
W pkt 8.4.2 specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zamawiający podał, że ocena
oferty w ramach kryterium techniczno - jakościowego zostanie dokonana zgodnie
z postanowieniami Załącznika A do Rozdziału II SIWZ. Ocena oferty w ramach kryterium
jakościowo - technicznego zostanie dokonana poprzez ocenę podkryteriów w kryterium
techniczno - jakościowym opisanych w Tabeli nr 1. W Tabeli dla każdego podkryterium
przyporządkowane zostały dwie skrajne liczby punktów, tj. Dopuszczalna i Maksymalna
liczba punktów, jaką może przyznać ofercie Komisja w ramach danego podkryterium.
W Tabeli nr 1 załącznika A zamawiający zamieścił opis 20 podkryteriów techniczno -
jakościowych (K1 - K20) wraz ze wskazaniem celu, sposobu oceny wg czynników oceny
oraz punktacji dopuszczalnej i maksymalnej. W rubryce „Sposób oceny wg. czynników
oceny” podał elementy, który będą podlegały ocenie w danym podkryterium, przypisując
im punktację np. dla podkryterium K1 „Automatyzacja postępowań wyjaśniających” -
1. Kompletność, szczegółowość, spójność i poprawność merytoryczna Modelu procesów
z uwzględnieniem uwarunkowań - do 12 pkt, 2. Poziom automatyzacji postępowań oraz w
ich kontekście zapewnienia kontroli jakości przetwarzania danych (aktualności,
kompletności i poprawności merytorycznej) - do 5 pkt, 3. Optymalność modelu organizacji
pracy dla Wydziału ds. Wykroczeń CANARD - do 3 pkt. Punktacja Dopuszczalna,
Maksymalna - 10- 20. Jednocześnie na stronach 11- 28 załącznika A zamawiający podał
sposób sporządzenia „Opisu rozwiązania dla kryterium techniczno - jakościowego”
odnośnie każdego podkryterium od K1 - K20.
Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła, co następuje :
Zastosowanie kryterium jakościowo - technicznego, które jest niewątpliwie kryterium
niemierzalnym zawsze wiąże się z pewną subiektywną oceną członków komisji
przetargowej. Jednak sposób oceny ofert kryterium techniczno - jakościowego powinien
być tak skonstruowany, aby możliwie maksymalnie ograniczyć subiektywne odczucia i
osobiste preferencje oraz zapewnić zobiektywizowaną ocenę jakości zaproponowanego
rozwiązania (produktu).
W rozpatrywanym stanie faktycznym, Izba uznała, że podanie przez zamawiającego
przez użycie sformułowań np. „do 12 pkt” wyłącznie górnej granicy punktacji, która będzie
przyznawana w poszczególnych podkryteriach, stwarza nie tylko zbyt dużą arbitralność i
dowolność po stronie członków komisji przetargowej ale wprowadza także niepewność po
stronie wykonawców składających ofertę ile tak naprawdę punktów mogą otrzymać w
danym podkryterium. Dodatkowo takie skonstruowanie oceny ofert stwarza obawy, że
zamawiający będzie dokonywał oceny ofert nie tylko wyłącznie w oparciu o zasady
określone w specyfikacji istotnych warunków, ale będzie oceniał oferty pomiędzy sobą, co
jest niedopuszczalne. Wykonawcy, składając ofertę winni mieć pewność, że przykładowo
w kryterium K1 automatyzacja postępowań wyjaśniających, spełniając wymagania
dotyczące kompletności, szczegółowości, spójności i poprawności merytorycznej Modelu
procesów z uwzględnieniem uwarunkowań otrzymają ściśle określoną liczbę punktów.
Słusznie wskazuje także odwołujący w treści odwołania, że posłużenie się „widełkami”
przy ocenie podkryteriów powoduje, że ocena dokonana
Za konieczne Izba uznała nakazanie zamawiającemu dokonania modyfikacji sposobu
oceny ofert w kryterium jakościowo - technicznym przez przypisanie konkretnej, ściśle
określonej
punktacji
przysługującej
za
spełnienie
wymogów
określonych
w
poszczególnych podkryetriach, podanych w załączniku A.
4. Ograniczenie jawności postępowania o udzielenie zamówienia przez wprowadzenie
procedury przeprowadzenia Demonstracji Próbki z wyłączeniem demonstracji dla
innych uczestników postępowani.
Zarzut bezprzedmiotowy.
W ocenie Izby, zamawiający pismem z dnia 4 lipca 2012 roku uczynił zadość żądaniu
odwołującego, wskazując na zmienione brzmienie pkt 2.11 Załącznika F do Rozdziału II
siwz, zgodnie z którym „Demonstracja próbki jest jawna, chyba że Wykonawca zastrzeże
jej zawarto
ść jako tajemnicę przedsiębiorstwa. Zamawiający nakłada na Wykonawcę
zobowi
ązanie do zachowania poufności na temat uzyskanych materiałów do demonstracji
(…)”.
W świetle powyższego zarzut, że zamawiający ograniczył jawność przeprowadzenia
demonstracji Próbki a priori, bez wyraźnej w tym zakresie woli wykonawców jest
bezprzedmiotowy.
Zarzut dotyczący zastrzeżenia poufności punktacji otrzymanej przez wykonawców jest
nieuzasadniony z uwagi na to, że nie znajduje on potwierdzenia zarówno w
postanowieniach specyfikacji istotnych warunków zamówienia jak również w
oświadczeniu złożonym przez zamawiającego w toku rozprawy, że punktacja przyznana
poszczególnym ofertom będzie jawna.
5. Skrócenie terminów realizacji zamówienia w stosunku do treści ogłoszenia.

Zarzut niezasadny.
Odwołujący podnosił, że stosownie do treści ogłoszenia o zamówieniu termin realizacji
zamówienia został wskazany na 120 miesięcy, tymczasem w treści przekazanej
wykonawcom specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamawiający przewidział
wykonanie wersji podstawowej systemu w maksymalnym terminie 5 miesięcy,
przewidując dodatkowe punkty za skrócenie tego terminu o 1 miesiąc.
W ocenie Izby, brak sprzeczności pomiędzy terminem realizacji zamówienia podanym w
ogłoszeniu a terminem przewidzianym na wykonanie wersji podstawowej systemu,
przewidzianym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Izba podzieliła w tym
zakresie stanowisko zamawiającego, że podany w ogłoszeniu termin 120 miesięcy jest
terminem najdłuższym, w czasie którego należy wykonać pełny zakres przedmiotu
zamówienia, który obejmuje nie tylko wytworzenie, wdrożenie centralnego systemu
przetwarzania dla Centrum Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym, ale
obejmuje także świadczenie usług gwarancyjnych, utrzymanie i rozwój systemu w okresie
trwania umowy.
Oczywistym jest zatem, że termin 120 miesięcy nie jest wyłącznie terminem na wykonanie
wersji podstawowej systemu, lecz na wykonanie wszystkich świadczeń i obowiązków
wynikających z przedmiotu zamówienia. Wobec tego zamawiający miał prawo w treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia doprecyzować terminy wykonania
poszczególnych czynności, elementów wchodzących w zakres przedmiotu zamówienia.
Twierdzenie Odwołującego, że określenie tak krótkiego terminu wykonania wersji
podstawowej rodzi podejrzenia o faworyzowaniu wykonawców dysponujących już
częściowo gotowymi rozwiązaniami, pozostało gołosłowne. Ponadto odwołujący nie
wskazał, jaki termin wykonania wersji podstawowej byłby dla niego wystarczający.
6. Określenie kryterium terminu w sposób wadliwy.
Zarzut niezasadny.
W świetle pisma z dnia 22 czerwca 2012 roku, w którym zamawiający w odpowiedzi na
pytanie nr 2 wyjaśnił, że w opisie sposobu przyznawania punktów w tym kryterium
znajduje się omyłka polegająca na braku znaku % po cyfrze 5. Zamawiający poprawił
omyłkę i wzór otrzymał postać: T0= Tof x 5%.
Jednocześnie zamawiający wskazał, że ocena w ramach kryterium termin realizacji
zostanie dokonana przez przyznanie ofercie dodatkowo po 25 punktów za zobowiązanie
się wykonawcy do wcześniejszej realizacji wersji podstawowej systemu za każdy tydzień.
Zamawiający w tym kryterium przyzna maksymalnie 100 punktów. Oznacza to, że 100
punktów otrzyma oferta, która zadeklaruje skrócenie terminu o 4 tygodnie, co po
zastosowaniu wzoru wskazanego wyżej (wagi kryterium) oznacza, że oferta uzyska w tym
kryterium 5 punktów. Zarówno wzór jaki i opis kryterium termin realizacji zostały podane w
sposób prawidłowy.
7. zaniechanie przekazania odwołującemu kompletnej specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, załącznik K zawierający dane stanowiące tajemnicę służbową,
złożenie oświadczenia o zachowaniu w poufności.
Zarzut zasadny.
Zamawiający uzależnił udostępnienie treści załącznika K do rozdziału II siwz od złożenia
stosownego oświadczenia o zobowiązaniu do zachowania w poufności informacji w nim
zawartych. Izba ustaliła, że jedynie odwołujący nie złożył wymaganego oświadczenia i na
dzień rozprawy nie zapoznał się z treścią załącznika K do siwz. Zdaniem Izby,
zamawiający, który jest jednostką administracji państwowej, ma prawo, w celu
zachowania w poufności danych zawartych w treści załącznika K, które mogłyby być
wykorzystane w sposób niewłaściwy, jako wystawca dokumentu nadać mu klauzulę
„zastrzeżone”. Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o
ochronie informacji niejawnych (Dz.U. Nr 182, poz. 1228), informacjom niejawnym nadaje
się klauzulę „zastrzeżone", jeżeli nie nadano im wyższej klauzuli tajności, a ich
nieuprawnione ujawnienie może mieć szkodliwy wpływ na wykonywanie przez organy
władzy publicznej lub inne jednostki organizacyjne zadań w zakresie obrony narodowej,
polityki zagranicznej, bezpieczeństwa publicznego, przestrzegania praw i wolności
obywateli, wymiaru sprawiedliwości albo interesów ekonomicznych Rzeczypospolitej
Polskiej. Zgodnie z art. 6 ust. 1 przywołanej ustawy klauzulę tajności nadaje osoba, która
jest uprawniona do podpisania dokumentu lub oznaczenia innego niż dokument materiału.
W świetle powyższego, należy uznać, że dążąc do zachowania danych zawartych w
załączniku K w poufności zamawiający winien, jako wystawca dokumentu nadać mu
odpowiednią klauzulę tajności, przez co zapewniłby skuteczną ochronę informacji w nim
zawartych. Wówczas wymóg złożenia oświadczenia o zobowiązaniu wykonawcy do
zachowania w poufności informacji zawartych w tym dokumencie należy uznać za
bezprzedmiotowy. Uzależnienie udostępnienia załącznika K do specyfikacji istotnych
warunków zamówienia od złożenia przez wykonawcę stosownego oświadczenia o
zachowaniu danych w nim zawartych w poufności oraz innych obowiązków nie znajduje
oparcia zarówno w przepisach ustawy Pzp jak również w przepisach ustawy o ochronie
informacji niejawnych. Zamawiający ma obowiązek przekazać kompletną specyfikację
istotnych warunków zamówienia wszystkim wykonawcom, którzy spełniają wymagania
określone w ogłoszeniu i zostali zaproszeni do składania ofert.
II. Zarzuty dotyczące istotnych postanowień umowy:
W pierwszej kolejności Izba nie podzieliła zarzutu odwołującego, że istotne
postanowienia umowy (dalej IPU) zostały ukształtowane w sposób jednostronnie
korzystny dla zamawiającego i naruszają zasady współżycia społecznego oraz są
sprzeczne z naturą stosunku zobowiązaniowego. Istotne postanowienia umowy,
stanowiące załącznik do siwz, rozdział III siwz, określają wzajemne prawa i obowiązki
stron stosunku zobowiązaniowego i są z pewnością umową dwustronnie zobowiązującą.
Odnosząc się do poszczególnych zarzutów dotyczących treści postanowień IPU, Izba
zważyła co następuje:
1. zarzut dotyczący wprowadzenia postanowień o karach umownych nakładanych na
wykonawcę niezależnie od przyczyn niewykonania lub nienależytego wykonania
umowy, kar o wysokościach rażąco wygórowanych oraz nieadekwatnych do
wysokości potencjalnie grożącej zamawiającemu szkody.
Zarzut niezasadny zarówno co do wysokości jak i przyczyn za które przewidziana jest
kara umowna.
Treścią zastrzeżenia kary umownej jest zobowiązanie się dłużnika do zapłaty
wierzycielowi określonej kwoty pieniężnej w razie niewykonania lub nienależytego
wykonania zobowiązania (art. 483 § 1 KC). W świetle przepisu art. 484 § 1 kc w razie
niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania kara umowna należy się
wierzycielowi w zastrzeżonej na ten wypadek wysokości bez względu na wysokość
poniesionej szkody. W oparciu o przywołany przepis przyjmuje się, że za dopuszczalne
uznać należy zastrzeżenie w umowie uprawnienia wierzyciela do żądania kary nawet w
sytuacji, gdy przyczyną niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania są
okoliczności niezawinione przez dłużnika. Możliwość zastrzeżenia takiej klauzuli jest
dopuszczalna w świetle art. 473 § 1 KC dopuszczającego możliwość modyfikacji
ogólnych reguł odpowiedzialności dłużnika, które co do zasady oparte są na zasadzie
winy. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby dłużnik w takiej sytuacji przyjął na siebie
również odpowiedzialność za przypadek (J. Jastrzębski, Odsetki za opóźnienie a kara
umowna, Palestra 2004, z. 7-8, s. 54).
W świetle powyższego niezasadne jest żądanie odwołującego, aby w punktach 11.7,
19.6, 19.10, 20.1, 20.2, 20.3, 20.4, 20.5, 23.8. słowo „opóźnienie” zastąpić słowem
„zwłoka”.
Izba nie podzieliła także stanowiska odwołującego co do określenia wysokości kar
umownych, przewidzianych w IPU w sposób wygórowany. Ustawa Pzp, jak również
przepisy kodeksu cywilnego nie określają maksymalnej wysokości kar umownych, ani nie
formułują definicji kary rażąco wysokiej. Aby uznać, czy kara jest rażąco wygórowana
należy odwołać się do ugruntowanego orzecznictwa i doktryny, które dla oceny czy kara
nosi znamiona kary rażąco wygórowanej wymagają porównania jej wysokości zeświadczeniem dłużnika. Przewidziane w pkt 20.7.1, 20.7.2, 20.7.3 IPU kary umowne z
tytułu naruszenia przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych, ochrony
danych, naruszenia zasad przetwarzania danych osobowych czy naruszenia praw
własności intelektualnej w wysokościach 1 000 000 oraz 800 000 zł, stanowią niespełna
0,1% wartości szacunkowej zamówienia, która wynosi 140 000 0000 zł. Ponadto należy
wziąć pod uwagę okoliczność, że ewentualne odszkodowanie z tytułu naruszeń,
opisanych w pkt 20.7.1, 20.7.2, 20.7.3 IPU może przekroczyć ustaloną wysokość kary
umownej.

2. wprowadzenie możliwości odstąpienia od umowy z żądaniem zapłaty kary umownej w
przypadku powstania opóźnienia niezależnego od wykonawcy (23.8.2).
Zarzut niezasadny.
Kwestionowane postanowienie umowy dotyczy prawa zamawiającego do odstąpienia od
części lub całości umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy w sytuacji, gdy w
realizacji jakiegokolwiek obowiązku określonego w umowie powstaną opóźnienia po
stronie wykonawcy i umowa uprawnia zamawiającego do odstąpienia. Jednocześnie
postanowienie to wskazuje na pkt 5.7 IPU oraz 11.22, który przewiduje już w przypadku
przekroczenia terminów realizacji umowy możliwość naliczenia kar umownych,
wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy. Z kolei pkt 11.22 dopuszcza naliczenie kar
umownych, wypowiedzenie czy odstąpienie od umowy w przypadku nienależytego
wykonania umowy. Zamawiający ustanowił tym samym odpowiedzialność wykonawcy już
w sytuacji samego opóźnienia, za które wykonawca nie ponosi winy, co jest działaniem
dopuszczalnym na gruncie przepisów, o czym wskazano wyżej.

3. wprowadzenie wymogu posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w
zakresie prowadzonej działalności na kwotę 48 mln, złotych, niezależnego od
zabezpieczenia należytego wykonania umowy, która to suma ubezpieczenia stanowi
blisko 1/3 maksymalnej szacowanej wartości zamówienia określonej w siwz.
Zarzut zasadny w odniesieniu do nieostrych sformułowań dotyczących towarzystwa
ubezpieczeniowego, z którym należy zawrzeć umowę ubezpieczenia. Zarzut niezasadny
co do wysokości sumy ubezpieczenia.
W ocenie Izby wymóg zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w
zakresie prowadzonej działalności niezależnie od zabezpieczenia należytego wykonania
umowy jest w pełni uzasadniony. Są to dwie różne, nie wykluczające się instytucje, które
odnoszą się do odmiennych podstaw prawnych, przedmiotu i form zabezpieczenia.
Analizując postanowienie pkt 22.1 IPU Izba stwierdziła, że sformułowanie użyte przez
zamawiającego, w którym zobowiązuje on wykonawcę do zawarcia umowy „w wiodącym
na rynku towarzystwie ubezpieczeniowym o niezachwianej sytuacji finansowej,
posiadaj
ącym zezwolenie do wystawiania polis ubezpieczeniowych na terenie Polski” jest
sformułowaniem pozostawiającym zbyt dużą dowolność interpretacyjną co do towarzystw
ubezpieczeniowych, spełniających wymagania w ten sposób określone. Iza uznała za
konieczne nakazanie zamawiającemu dokonania zmiany w tym zakresie przez
wykreślenie nieostrych pojęć dotyczących towarzystwa ubezpieczeniowego, z którym
należy zawrzeć umowę ubezpieczenia.
W ocenie Izby, biorąc pod uwagę rozmiar przedsięwzięcia, jego wartość szacunkową
oraz ewentualne szkody wynikające z niewykonania lub nienależytego wykonania umowy
zasadnym jest żądanie wskazanej wysokości sumy ubezpieczenia od odpowiedzialności
cywilnej oraz żądanie należytego wykonania umowy.
4. wprowadzenie obowiązku zapłaty wynagrodzenia na rzecz zamawiającego w pkt 23.
10 IPU.
Zarzut bezprzedmiotowy wobec zmiany brzmienia treści pkt 23.10 IPU nadanej pismem z
dnia 4 lipca 2012 roku, która określa „obowiązek zapłaty wynagrodzenia na rzecz
Wykonawcy” i wyczerpuje w pełni żądanie odwołującego w tym zakresie.

5. wprowadzenie niejednoznacznego postanowienia dotyczącego momentu odbioru
Wersji Docelowej (pkt 11.4 IPU).
Zarzut zasadny.
Odwołujący
podniósł, że postanowienie pkt 11.4 IPU jest niejednoznaczne, bowiem może
sugerować, że Odbiór Wersji Docelowej następuje po wygaśnięciu Gwarancji. Zdaniem
odwołującego niejasność ta może mieć istotne znacznie praktyczne, bowiem IPU z
kwestią podpisania protokołu Odbioru Wersji Docelowej wiąże wypłatę 40% wartość
wytworzenia systemu. Co prawda wyjaśnienia zamawiającego przedstawione w toku
rozprawy nie potwierdziły stanowiska odwołującego, ale aby nie pozostawiać niejasności,
które mogą wyniknąć na tle realizacji umowy, w ocenie Izby zasadnym jest
doprecyzowanie przez zamawiającego momentu odbioru Wersji Docelowej.
6. wprowadzenie obowiązku modyfikacji rezultatów prac w przypadku istnienia
prawdopodobieństwa zgłoszenia roszczenia osoby trzeciej związanych z wadą
prawną produktu lub Oprogramowania (pkt 15.3 IPU).
Zarzut niezasadny.
Zamawiający dokonał częściowo modyfikacji pismem z dnia 4 lipca 2012 roku, zgodnej zżądaniem odwołującego,
wykreślając sformułowanie użyte w nawiasie „lub będzie istnieć
prawdopodobie
ństwo jego zgłoszenie”. Pozostawiona część sformułowania „informacje o
naruszeniu uzasadnia
ć będą potrzebę podjęcia niezbędnych działań jeszcze przed
podniesieniem roszczenia”
zobowiązuje wykonawcę do niezwłocznego zmodyfikowania
dotychczas przekazanych zamawiającemu rezultatów prac, w sytuacji gdy samo
roszczenie osoby trzeciej związane z wadą prawną produktu lub jego części jeszcze nie
zostało podniesione ale informacje o naruszeniu uzasadniają potrzebę podjęcia
niezbędnych działań. Celem takiego postanowienia jest możliwe szybkie zapobiegnięcie
roszczeniu osób trzecich związanych z wadą prawną produktu, co zdaniem Izby jest
zasadne. Ponadto podnieść należy, że odwołujący nie wykazał, w jaki sposób i dlaczego
sformułowanie użyte przez zamawiającego narusza lub mogłoby naruszać jego
uzasadniony interes.

7. wprowadzenie obowiązku przeniesienia autorskich praw majątkowych z chwilą
instalacji, implementacji, z chwilą powstania lub najpóźniej w momencie złożenia do
depozytu zgodnie z pkt 16 umowy, przekazania zamawiającemu danego elementu
Dokumentacji (pkt 15.9 IPU).

Zarzut zasadny, Izba nakazała dokonanie modyfikacji treści pkt 15.9 i nadanie mu
brzmienia, zgodnego z żądaniem odwołującego:
„Przeniesienie praw, o których mowa w pkt 15.5, 15.6, 15.7 następuje z chwilą
podpisania Protokołu Odbioru Wersji Podstawowej Systemu, Protokołu Odbioru Wersji
Docelowej Systemu oraz Protokołu Odbioru Ko
ńcowego Przedmiotu Zamówienia, w
odniesieniu do Oprogramowania U
żytkowego czy aktualizacji lub innych aplikacji (z
wył
ączeniem Oprogramowania Obcego), Elementów Autorskich, Dokumentacji, czy
innych utworów, odbieranych przez Zamawiaj
ącego w ramach danego Protokołu.”
Zgodzić się należy co do zasady z zamawiającym, że przeniesienie autorskich praw
majątkowych może nastąpić w dowolnym momencie ustalonym w umowie przez strony,
bowiem brak obowiązku w przepisach prawa aby przeniesienie nastąpiło z chwilą zapłaty
wynagrodzenia
lub w innym konkretnie określonym momencie. Jednak, mając na uwadze
podnoszone przez odwołującego obawy, że kwestionowane przez odwołującego
postanowienie może doprowadzić do przeniesienia autorskich praw majątkowych na
zamawiającego, z którym to przeniesieniem nie będzie związany obowiązek zapłaty
wynagrodzenia na rzecz wykonawcy, Izba uznała, że dla zachowania równości stron
stosunku zobowiązaniowego zasadnym jest dokonanie modyfikacji postanowienia 15.9 w
ten sposób, aby przeniesienie autorskich praw majątkowych nastąpiło w chwili
podpisania protokołów odbioru.

8. wprowadzenie bardzo szerokiego zakresu licencji na Oprogramowanie Obce (pkt
15.14).

Zarzut bezprzedmiotowy, bowiem w dniu 22 czerwca 2012 roku zamawiający dokonał
zmiany siwz z tym zakresie a odwołujący potwierdził w toku rozprawy, że dokonana
zmiana spełnia jego oczekiwania.

W świetle powyższego, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt
2, § 3 i § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący: ………….……

…………….…
………….……



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie