eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010 › Sygn. akt: KIO 506/10, KIO 534/10
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2010-04-22
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO 506/10
KIO 534/10

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska Członkowie: Anna Packo, Katarzyna Prowadzisz Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 kwietnia 2010 r. w Warszawie odwołańskierowanych
w drodze zarządzenia Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 8 kwietnia do łącznego
rozpoznania, wniesionych przez:
A. wykonawcęELCOR Dariusz Czajczyński, Krzysztof Dąbrowski Sp. j.,
ul. Przemysłowa 10, 42-714 Lisów (sygn. akt KIO 506/10),
B.
wykonawcęRPM S.A., ul. Niegolewskich 7, 42-700 Lubliniec (sygn. akt KIO 534/10),
od czynności zamawiającego Gminy Boronów, ul. Dolna 2, 42-283 Boronów,

przy udziale wykonawcy Budownictwo Urządzeń Gazowniczych GAZOBUDOWA Sp.
z o.o., ul. Wolności 339, 41-800 Zabrze
zgłaszającego swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 506/10 po stronie Odwołującego


orzeka:
1. Uwzględnia oba odwołania i nakazuje powtórzenie badania i oceny ofert w zakresie
zadania nr 1.


2. Kosztami postępowania obciąża Gminę Boronów, ul. Dolna 2, 42-283 Boronów
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości
20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) z kwoty
wpisów uiszczonych przez odwołujących się, w tym:

A.
koszty w wysokości 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy złotych zero
groszy) tj. kwotęwpisu uiszczonego przez wykonawcęELCOR Dariusz
Czajczyński, Krzysztof Dąbrowski Sp. j., ul. Przemysłowa 10, 42-714
Lisów,

B.

koszty w wysokości koszty w wysokości 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć
tysięcy złotych zero groszy) tj. kwotęwpisu uiszczonego przez wykonawcę
RPM S.A., ul. Niegolewskich 7, 42-700 Lubliniec

2) dokonaćwpłaty kwoty 27 200 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia siedem tysięcy
dwieście złotych zero groszy) przez Gminę Boronów, ul. Dolna 2, 42-283
Boronów
na rzecz odwołujących się, w tym:

A.

kwoty 13 600 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) na
rzecz wykonawcy ELCOR Dariusz Czajczyński, Krzysztof Dąbrowski
Sp. j., ul. Przemysłowa 10, 42-714 Lisów
, stanowiącej uzasadnione koszty
strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz koszty wynagrodzenia
pełnomocnika,

B.

kwoty 13 600 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) na
rzecz wykonawcy RPM S.A., ul. Niegolewskich 7, 42-700 Lubliniec,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od
odwołania i koszty wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z 2008 r. Nr 171, poz. 1058, Nr 220,
poz.1420 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 101) na niniejszy wyrok – w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu
ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Częstochowie.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



U z a s a d n i e n i e

I.
Gmina Boronów, ul. Dolna 2, 42-283 Boronów (zwana dalej Zamawiającym), prowadzi
postępowanie na wykonanie zamówienia publicznego pn. Budowa kanalizacji sanitarnej wraz
z oczyszczalniąścieków dla sołectw Hucisko i Grójec.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie ZamówieńPublicznych z dnia
24.02.2010 r. i Zamawiający zamieścił specyfikacjęistotnych warunków zamówienia (dalej:
SIWZ) na swojej stronie internetowej. Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2007r., Nr 223, poz.1655 z późn. zm.; dalej: Prawo zamówień
publicznych).
W postępowaniu, dla zadania nr 1, zostało złożonych sześćofert. W dniu
23.03.2010 r. Zamawiający zawiadomił uczestników postępowania o wyniku postępowania -
trzech wykonawców zostało wykluczonych z postępowania w związku z identyczną
podstawąfaktycznąi prawną– Zamawiający uznał,że nie spełnili oni warunków udziału
w postępowaniu.
Od takiego wyniku podstępowania w dn. 26 i 29 marca 2010 odwołali siędwaj wykonawcy -
ELCOR Dariusz Czajczyński, Krzysztof Dąbrowski Sp. J., ul. Przemysłowa 10, 42-714 Lisów
(postępowanie
odwoławcze
sygn.
akt
KIO
506/10)
i
RPM
Spółka
Akcyjna,
ul. Niegolewskich 7, 42 - 700 Lubliniec (postępowanie odwoławcze sygn. akt KIO 534/10).
Do postępowania odwoławczego KIO 506/10 przystąpił wykonawca Budownictwo Urządzeń
Gazowniczych GAZOBUDOWA Sp. z o.o., ul. Wolności 339, 41-800 Zabrze - trzeci
z wykluczonych wykonawców.
Odwołujący podnosili,że inaczej rozumieli warunek udziału w postępowaniu, określony
przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu i w SIWZ, niżZamawiający – a jego intencja
co do rozumienia warunku udziału w postępowaniu została dopiero wyjawiona w decyzji
o wykluczeniu wykonawców z postępowania. Ponadto Odwołujący w sprawie KIO 506/10
podnosił,że został nieprawidłowo wezwany do uzupełnienia dokumentu, którego Zamawiający
nieżądał w SIWZ oraz wskazywał na rozbieżności pomiędzy SIWZ a ogłoszeniem
o zamówieniu.

II. Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 187 ust. 4 Prawa zamówień
publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie. Izba nie rozpatrywała
zastrzeżeńdotyczących samej SIWZ i ewentualnych rozbieżności pomiędzy SIWZ
a ogłoszeniem o zamówieniu, ponieważniewątpliwie były to zarzuty wniesione po terminie
(który biegł od daty opublikowania ogłoszenia i SIWZ).
Obaj Odwołujący mająinteres prawny we wnoszeniuśrodków ochrony prawnej, ponieważ
w konsekwencji uwzględnienia odwołań, i powtórzenia czynności badania i oceny ofert -
w związku z czym obaj Odwołujący zostaliby uznani za niepodlegających wykluczeniu -
oferta jednego z nich miałaby szansęzostaćuznana przez Zamawiającego za
najkorzystniejszą, a oferta drugiego – znalazłaby sięna trzecim miejscu w rankingu ofert, co
znacząco zwiększa szansęwykonawcy na uzyskanie zamówienia.
Izba nie rozpatrywała zarzutu, podniesionego w postępowaniu odwoławczym sygn. akt
KIO 506/10, dotyczącego nieprawidłowego wezwania do uzupełnienia dokumentu, który nie
był wskazany w SIWZ, ponieważsam Odwołujący podniósł,że uzupełnił ten dokument,
a wykluczenie go nie nastąpiło z tego powodu – więc jeżeli nawet nastąpiło jakieśuchybienie
w tym zakresie ze strony Zamawiającego, to po pierwsze nie miało tożadnego wpływu na
wynik postępowania, a po drugie, Odwołujący nie poniósłżadnego uszczerbku, który
wskazywałby na naruszenie jego interesu prawnego w związku zżądaniem dokumentu.

Po zapoznaniu sięz dokumentacjąpostępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: oba odwołania zasługująna uwzględnienie.

W zakresie rozpatrywanego zarzutu – nieprawidłowego wykluczenia wykonawców
z postępowania w zakresie zadania nr 1, na podstawie art. 24 ust. 4 Prawa zamówień
publicznych, Izba ustaliła co następuje:
1. W sekcji III pkt III.3 ogłoszenia o zamówieniu „Warunki udziału w postępowaniu oraz opis
sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków" Zamawiającyżądał, aby
wykonawcy ubiegający sięo udzielenie zamówienia ,,wykonali roboty budowlane
w zakresie niezbędnym do wykazania spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia tj. -
minimum 2 roboty budowlane z zakresu budowy kanalizacji sanitarnej, o następującym
minimalnym zakresie rzeczowym: siećkanalizacji sanitarnej PVC min. Ø 200 - 4000 m,
przepompowniaścieków - 1 szt. oraz załącządokumenty potwierdzająceże roboty
zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone”.
2. Wykonawcy ELCOR, RPM i Gazobudowa do swoich ofert załączyli wykazy wykonanych
robót wraz z referencjami – z wykazów RPM i Gazobudowy wynikało,że każdy z tych
wykonawców wykonał co najmniej jednąkanalizacjęo min Ø 200 i długości ponad
4000m, i jednąprzepompownięścieków. Natomiast ELCOR potwierdził wykonanie
kanalizacji o min. Ø 200 o długości poniżej 4000m (oryginały ofert Zamawiający okazał
na rozprawie, do akt zrobiono kopie z wykazów oraz referencji ELCOR, RPM
i Gazobudowa).
2. Zamawiający wezwał wykonawców do uzupełnienia dokumentów, wskazując,że ELCOR
wykazał w dokumentach składanych wraz z ofertą,,zbyt krótkąsiećkanalizacji”,
natomiast wykonawca –RPM i Gazobudowa ,,zbyt krótkąsiećkanalizacji” oraz ,,brak
przepompowniścieków”.
3. Wszyscy wykonawcy odpowiedzieli na wezwanie zamawiającego w terminie. RPM
i Gazobudowa wyjaśnili,że ze z opisu warunku udziału w postępowaniu nie wynikało,że
każda z dwóch wymaganych robót ma obejmowaćrównocześnie i kanalizację,
i przepompownię, a ponadto nie wynikało,że każda z tych robót ma obejmować
kanalizacjęo dł. 4000m. Wykonawca ELCOR uzupełnił dokument – referencje
potwierdzające,że wykonał kanalizacjęo min. Ø 200 i długości ponad 4000 m (List
referencyjny Gminy Lipie z dn. 25.07.2007 r., kopia w aktach sprawy).
Biorąc pod uwagęwszystkie dokumenty złożone w sprawie (oferty wraz
z uzupełnieniami) każdy z wykonawców – RPM, ELCOR i Gazobudowa – wykazali się
wykonaniem nie mniej, niżdwóch robót, z których co najmniej jedna polegała na budowie
przepompowniścieków i co najmniej jedna – na budowie kanalizacji o dł. ponad 4000 m
i o min Ø 200.
Zamawiający – jak sięokazało dopiero w zawiadomieniu o wyniku postępowania –
wymagał, aby każda z dwóch robót, potwierdzających spełnienie warunku udziału
w postępowaniu, polegała i na budowie przepompowniścieków, i na budowie kanalizacji
o dł. ponad 4000 m i o min Ø 200.
Zatem Izba musiała rozstrzygnąć, jaki sposób rozumienia warunku był właściwy: czy zakres
prac do wykonania w ramach jednej roboty miał byćwykonany łącznie, czy każdy
z podanych zakresów miał byćwykonany w ramach osobnej roboty.
Wobec tak postawionego problemu, Izba zajęła stanowisko,że rzeczywiście warunek
udziału w postępowaniu sformułowany przez Zamawiającego można rozumiećw co najmniej
dwojaki sposób: tak, jak rozumiał to Zamawiający (łączny zakres prac do wykonania
w ramach każdej roboty) i tak, jak rozumieli to wykonawcy ELCOR, RPM i Gazobudowa
(osobny zakres prac do wykonania w ramach dwóch osobnych robót), przy czym ten drugi
sposób rozumienia warunku jest korzystniejszy dla wykonawców – i dlatego, zgodnie
z utartąliniąorzeczniczą, iżwątpliwości co do postanowieńSIWZ rozstrzyga sięna korzyść
wykonawców, należy przyjąćgo za obowiązujący. Oczywiście, wykazanie warunku
rozumianego w sposób postulowany przez Zamawiającego równieżwypełnia warunek
w postępowaniu rozumiany w sposób postulowany przez Odwołujących (argumentum
a maiori ad minus).
Warunek rozumiany na sposób wykonawców jest w ocenie Izby adekwatny do
przedmiotu zamówienia zadania nr 1, w którym należy wykonać3 kanały grawitacyjne,
w tym jeden o min. Ø 200 i dł 5102 m, i trzy przepompownieścieków, a Zamawiający nie
wykazał,że dla zapewnienia wykonawcy zdolnego do realizacji niniejszego zamówienia
konieczne jest wykonanie obu rodzajów robót łącznie - tj. nie wykazał,że wykonawca, który
wykonał osobno kanalizacjęo min. Ø 200 i dł. 4000 m i osobno przepompownięścieków, nie
jest wykonaćzadania będącego przedmiotem zamówienia.
Gdyby Zamawiający chciał w sposób niebudzący wątpliwości zażądaćwykonania
pełnego zakresu robót w ramach każdej z dwóch wymaganych robót, powinien ten zamiar
jednoznacznie wyrazićw SIWZ, przez użycie co najmniej określenia ,,każda z nich” (robót)
bądź,,łącznie”. Tymczasem w opisie warunku (,,minimum 2 roboty budowlane z zakresu
budowy kanalizacji sanitarnej, o następującym minimalnym zakresie rzeczowym: sieć
kanalizacji sanitarnej PVC min. Ø 200 - 4000 m, przepompowniaścieków - 1 szt.)
Zamawiający nie tylko nie użył takiego określenia, ale i spójnika wskazującego na koniunkcję
(,,i”, ,,oraz”). Przyjąćrównieżnależy,że gdyby wykonawcy powzięli jakiekolwiek wątpliwości
co do zakresu warunku udziału w postępowaniu, usiłowaliby je zakwestionowaćw drodze
wnoszeniaśrodków ochrony prawnej albo co najmniej wyjaśnićw drodze pytańdo SIWZ.
O tym,że wykonawcy nie mieliżadnych wątpliwości,świadczy nie tylko powyższa
okoliczność, ale równieżto,że co najmniej trzech wykonawców (uczestnicy postępowania
odwoławczego) zrozumiało warunek udziału w identyczny sposób.
Wobec powyższego stwierdzono naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 4 Prawa zamówień
publicznych i orzeczono jak sentencji.
Skoro nie zaistniała podstawa do wykluczenia wykonawców z postępowania, o której
mowa w art. 24 ust. 2 pkt 4 Prawa zamówieńpublicznych, nie zaistniała równieżpodstawa
do zatrzymania wadium.
Na marginesie Izba zwraca uwagę,że wobec tak podniesionych zarzutów, nawet gdyby się
okazało,że wykonawcy niewłaściwie zrozumieli warunek udziału w postępowaniu określony
przez Zamawiającego, to w takich okolicznościach wątpliwa byłaby podstawa do
zatrzymania wadium (nieuzupełnienie dokumentów nie wynikałoby z przyczyn leżących po
stronie wykonawców).
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz
art. 192 ust. 10 Prawa zamówieńpublicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 ust 1 i § 5 ust. 3
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Uwzględniono koszty zastępstwa obu Odwołujących do wysokości 3 600,00 zł (trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy), zgodnie z rachunkami, które złożyli do akt sprawy.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie