eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2008 › Sygn. akt: KIO/UZP 679/08
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2008-07-17
rok: 2008
sygnatury akt.:

KIO/UZP 679/08

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff Członkowie: Agnieszka Trojanowska, Renata Tubisz Protokolant: Magdalena Pazura

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 lipca 2008 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez BUD-KLIM Sp. z o.o., 03-707 Warszawa, ul. Floriańska 8/6 od rozstrzygnięcia przez
zamawiającego Warszawska Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych – Ośrodek
Szkoleniowo-Hotelowy, 00-042 Warszawa, ul. Nowy Świat 63
protestu z dnia
24 czerwca 2008 r.

przy udziale XXX zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego XXX po
stronie odwołującego sięoraz XXX - po stronie zamawiającego
.


orzeka:
1 oddala odwołanie,


2. kosztami postępowania obciąża BUD-KLIM Sp. z o.o., 03-707 Warszawa,
ul. Floriańska 8/6

i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4064 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt cztery złote zero groszy) z kwoty

wpisu uiszczonego przez BUD-KLIM Sp. z o.o., 03-707 Warszawa,
ul. Floriańska 8/6,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz XXX,
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu XXX,

3)
dokonaćwpłaty kwoty 00 zł 00 gr (słownie: XXX) przez XXX na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 15 936 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset
trzydzieści sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu
ZamówieńPublicznych na rzecz BUD-KLIM Sp. z o.o., 03-707 Warszawa,
ul. Floriańska 8/6.


U z a s a d n i e n i e

Postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na „Termomodernizację- docieplenieścian zewnętrznych i stropodachu
oraz wymianęokien w budynku Ośrodka Szkoleniowo - Hotelowego WOIPiP w Warszawie
ul. Reymonta 8", zostało wszczęte przez WarszawskąOkręgowąIzbęPielęgniarek
i Położnych, ul. NowyŚwiat 63, 00-042 Warszawa zwanądalej: „Zamawiającym”,
ogłoszeniem w Biuletynie ZamówieńPublicznych za numerem 103980-2008 w dniu
16.05.2008 r.

W postępowaniu złożono 7 ofert, w dniu 18.06.2008 r. Zamawiający odrzucił 5 ofert
i dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej (z pośród 2 pozostałych), którązłożyła firma:
Usługi Budowlane, Artur Sitarek, ul. Polna 6 m 11, 26-800 Białobrzegi 02 zwana dalej:
„Usługi Budowlane, Artur Sitarek” informując o powyższym uczestników postępowania.

W dniu 24.06.2008 r. (wpływ bezpośredni) na podstawie przepisu art. 180 w związku
z 179 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (tekst jednolity:
Dz. U. z 2007 r., nr 223, poz. 1655) zwanej dalej: „Pzp” druga w rankingu oceny ofert firma:
Bud - Klim Sp. z o.o., ul. Floriańska 8/6, 03-707 Warszawa zwana dalej: „Protestującym” albo
„Odwołującym” złożyła protest na wybór najkorzystniejszej oferty.
Interes prawny Protestującego doznał uszczerbku, jak wskazał, gdyżjego oferta ma
niższącenęniżoferta wybrana jako najkorzystniejsza oraz powinna byćoceniona jako oferta

najkorzystniejsza zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Zamawiającego. ZaśWykonawca,
którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, jego zdaniem, powinien zostać
wykluczony z postępowania z powodu nie spełnienia przesłanek z art. 22 ust.1 pkt. 2 Pzp
opisanych szczegółowo w S1WZ, a oferta ta powinna zostaćuznana za odrzuconązgodnie
z art. 24 ust. 4 Pzp.
W toku dalszej argumentacji:
Po
pierwsze,
Protestujący
wskazał,

Zamawiający
dokonując
wyboru
najkorzystniejszej oferty naruszył art. 7 ust. 1 i 3 Pzp, to jest przygotował i przeprowadził
postępowanie z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców oraz zamierza udzielićzamówienia wykonawcy, który został wybrany
z naruszeniem przepisów Pzp.
Po drugie, naruszył również, według niego, art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp przyjmując
bezpodstawnie,że Wykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejsząposiada
niezbędnąwiedzęi doświadczenie oraz,że Wykonawca ten dysponuje potencjałem
technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia oraz art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 Pzp
w ten sposób,że nie wykluczył z postępowania Wykonawcy, którego oferta została uznana
za najkorzystniejszą, chociażWykonawca ten złożył nieprawdziwe informacje mające wpływ
na wynik postępowania - utrzymując,że wykonał roboty wymienione w oświadczeniu z dnia
16.06.2008 r. w zakresie, terminie i o wartości tam wskazanej oraz nie złożył, mimo
wezwania dokumentów potwierdzających posiadane doświadczenie zawodowe i wiedzę.
Po trzecie, Zamawiający uchybił również, zdaniem Protestującego, art. 96 Pzp
poprzez niewypełnienie obowiązków w zakresie prowadzenia protokołu z postępowania.
Po czwarte, Zamawiający naruszył równieżart. 91 w związku z art. 2 pkt. 1 Pzp,
w szczególności w ten sposób,że nie respektował ustawowej definicji „ceny" wskazanej
w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97 poz.1050 ze zm.),
dokonując w ramach kryterium cena własnych wyliczeńwysokości ceny ofertowej a nie
porównywał cen podanych w ofercie, jak równieżposługując sięcenąnetto podczas otwarcia
ofert, przy dokonywaniu oceny i przy porównywania ofert.
Wskazując powyższe Protestujący wniósł o:
a) uwzględnienie protestu; b) unieważnienie i uchylenie czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty; c) powtórzenie czynności oceny ofert; d) wykluczenie z postępowania Wykonawcy,
którego oferta została uznana za najkorzystniejsząoraz jej odrzucenie; e) wybór jako
najkorzystniejszej oferty Protestującego.

W ramach uzasadnienia Protestujący podniósł,że wybrany wykonawca nie spełnia
warunków udziału w postępowaniu wymaganych przez Zamawiającego w SIWZ, jak również
oferta jest niezgodna z treściąSIWZ.

Po pierwsze, Zamawiający sformułował jako jeden z warunków udziału
w postępowaniu posiadanie przez wykonawcęwiedzy i doświadczenia poprzez wykonanie
w okresie ostatnich 5 lat lub gdy okres działalności jest krótszy to w tym okresie, co najmniej
dwóch robót budowlanych odpowiadających swym rodzajem i wartościąrobotom,
stanowiącym przedmiot zamówienia. Oferta uznana za najkorzystniejsząnie przedstawiła co
najmniej 2 robót odpowiadających swym rodzajem i wartościąrobotom, stanowiącym
przedmiot zamówienia. Dopiero, jak wskazał Protestujący w wyniku wezwania
Zamawiającego do uzupełnienia dokumentów Usługi Budowlane, Artur Sitarek złożył
oświadczenie z dnia 16.06.2008 r.,że wykonał w 2006 r. kompleksowe docieplenieścian
i stropodachu budynku przy ul. Czarnomorskiej 17 w Warszawie na rzecz MSW Energetyka
za kwotę2 121 000 zł orazże wykonał w 2005 r. za kwotę2 042 000 zł termoizolację
w technologii Drywit budynku mieszkalnego przy ul. Szekspira 2 w Warszawie na zlecenie
Eko - lnstal T. Kliśi M. KliśSp. jawna z siedzibąw Nowym Sączu. Jednakże, zdaniem
Protestującegożadna z wyżej wymienionych realizacji nie odpowiada swym rodzajem
i wartościąrobotom, stanowiącym przedmiot zamówienia.śadna z tych realizacji, co wynika
wprost z treści oświadczenia i załączonych listów referencyjnych, nie zawierała łącznie robót
obejmujących docieplenieścian zewnętrznych, docieplenie stropodachu i wymianęokien.
Powyższe oświadczenie nie odpowiada również, jak podniósł, stanowi faktycznemu.
MSM Energetyka realizowała termo modernizacjębudynku przy ul. Czarnomorskiej
17 w Warszawie wieloetapowo, a nie w ciągu tylko jednego roku kalendarzowego - roku
2006. Wartośćrealizacji w roku 2006 nie odpowiada kwocie wskazanej w oświadczeniu ani
w liście referencyjnym. Okoliczności te nie znajdująpotwierdzenia w dokumentach
sporządzonych na okolicznośćzawarcia umowy oraz rozliczenia robót, jak również
w zeznaniachświadków.
WSM zleciła wykonanie robót na budynku przy ul. Szekspira 2 w Warszawie firmie
Eko - Instal T. Kliśi M. KliśSp. jawna z siedzibąw Nowym Sączu i podpisała umowętylko
z tąfirmą. Firma Eko - Instal T. Kliśi M. KliśSp. jawna z siedzibąw Nowym Sączu wystawiła
inwestorowi WSM fakturęza wykonanie robót budowlanych z 7% stawkąpodatku VAT, a nie
ze stawką22%, co powinno miećmiejsce w sytuacji, gdyby rzeczywiście podzleciła
wykonanie robót objętych umowąze Spółdzielnia jakiemukolwiek podwykonawcy. WSM nie
została równieżnigdy powiadomiona o zleceniu całości robót podwykonawcy: Usługi
Budowlane, Artur Sitarek i w Spółdzielni brak jest dokumentu - zawiadomienia o zawarciu
umowy między firmąEko - Instal T. Kliśi M. KliśSp. jawna z siedzibąw Nowym Sączu
(Wykonawca) a Usługi Budowlane, Artur Sitarek (podwykonawcą). Spółdzielnia nie wyrażała
zgody na zawarcie umowy z podwykonawcą- zgodnie a art. 674
1
k.c. Równieżz treści listu
referencyjnego dotyczącego realizacji obiektu przy ul. Szekspira 2 w Warszawie wynika

wprost,że Usługi Budowlane, Artur Sitarek nie był wykonawcącałości robót, a tylko mógł co
najwyżej wykonywaćpewien fragment robót. Brak jest równieżdowodu,że to właśnie Usługi
Budowlane, Artur Sitarek wykonał na tym obiekcie roboty za kwotę2 042 000 zł, bo takiego
oświadczenia list referencyjny nie zawiera. W jego treści jest tylko stwierdzenie,że łączna
wartośćwykonanych (tzn. robót wykonanych na tym obiekcie) wynosiła 2 042 000 zł.
Przedmiotem robót na obiekcie przy Szekspira 2 była termoizolacja co nie jest tożsame
w wymaganiami Zamawiającego w zakresie wykonania 2 robót odpowiadających swym
rodzajem i wartościąrobotom, stanowiącym przedmiot zamówienia.

Po drugie, jak wskazał Protestujący w ofercie Usługi Budowlane, Artur Sitarek brak
jest wskazania osoby, która posiada uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi oraz
do sprawowania samodzielnych funkcji w budownictwie w specjalności elektrycznej.

Po trzecie, cena oferty Usługi Budowlane, Artur Sitarek jest faktycznie dla
Zamawiającego wyższa niżcena nominalna podana pierwotnie w formularzu ofertowym.
Przedsiębiorca, który złożył wybrana ofertęma obowiązek stosowaćprzepisy ustawy z dnia
12.06.2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. Nr 139 poz.1323
z późn. zm.). Ustawa ta dopuszcza wyłącznie 30 - dniowy termin zapłaty w transakcjach
handlowych, a począwszy od 31 - dnia wierzycielowi przysługująobligatoryjnie odsetki
ustawowe. Zgodnie z przepisem art. 5 tej ustawy czynnośćprawna ograniczająca
uprawnienia wierzyciela wynikające z ustawy jest nieważna. Odsetki ustawowe przysługują
w wysokości odsetek za zwłokęokreślonej na podstawie art. 56 ustawy z dnia 29.08.1997r.
Ordynacja podatkowa i wynosząobecnie 14,5 % - zgodnie z Obwieszczeniem Ministra
Finansów z dnia 27.03.2008 r. (M.P. Nr 28, poz. 262). Tak więc, Protestujący na tej
podstawie wnioskuje, iżcenęoferty Usługi Budowlane, Artur Sitarek należałoby albo
powiększyćo koszt obligatoryjnych odsetek ustawowych, które Zamawiający będzie musiał
zapłacić, gdyby termin zapłaty wynosił 60 dni zgodnie z ofertą, albo teżw trakcie
dokonywania oceny tej oferty Zamawiający powinien uwzględnićjednie 30 - dniowy termin
zapłaty - zgodnie z powołanąwyżej ustawą.
Wskazane okoliczności, zdaniem Protestującego mająistotne znaczenie przy
dokonywaniu czynności oceny ofert i należy je podnieśćtylko z ostrożności procesowej,
chociażw ocenie Protestującego oferta wybrana nie powinna byćw ogóle oceniania, ze
względu na obowiązek jej wcześniejszego odrzucenia.
Powyższe wskazuje, iżocena kryterium „warunki płatności" została przez
Zamawiającego dokonana wadliwie.

Po czwarte, w ocenie Protestującego, Zamawiający równieżw sposób wadliwy
dokonał oceny kryterium „ceny", ponieważdokonywał porównania tego kryterium wg ceny
netto oraz w sposób nieuprawniony pomniejszył cenęoferowanąw wybranej ofercie o kwotę
hipotetycznego skonta.
Z treści projektu umowy, zdaniem Protestującego, wynika, iżpo rozstrzygnięciu
postępowania Zamawiający nie przewiduje w istocie wprowadzenia skonta do umowy
z wykonawcą, ani wydłużonego do 60-dni terminu płatności do umowy. Wynika to wprost
z treści dokumentów pn. Harmonogram rzeczowo - finansowy na rok 2008 i Harmonogram
płatności za wykonane roboty ocieplenie budynku przy ul. Reymonta nr 8 w Warszawie
w 2008 r., które zostały przez Usługi Budowlane, Artur Sitarek złożone w dniu 17.06.2008 r.
i przyjęte przez Zamawiającego jako wiążące. Zamawiający wymagał w SIWZ, aby do
10.12.2008 r. ostatecznie zostały wykonane roboty objęte zamówieniem.
Protestujący podniósł, iżgdyby Usługi Budowlane, Artur Sitarek dopuszczał
60 - dniowy termin zapłaty to powinien był wskazaćw w/w dokumentach,że zapłata będzie
dokonana w lutym 2009, a nie w grudniu 2008 r. Natomiast, gdyby zakładał,że dojdzie
rzeczywiście do zastosowania skonta, pomniejszyćwartośćnależnego mu wynagrodzenia
o kwotęskonta, czego nie uczynił.

Po piąte, należy wskazać, zdaniem Protestującego,że harmonogram rzeczowo -
finansowy załączony przez wybranego Wykonawcębył niezgodny z wymaganiami
Zamawiającego opisanymi w SIWZ, co skutkuje tym,że oferta jest niezgodna z SIWZ,
a braku tego nie można uzupełnići oferta taka podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust.1
pkt 2 Pzp.

Po szóste, Protestujący wskazuje również,że na skutek powyższych uchybień
Zamawiający nieprawidłowo wyliczył punktacjędla każdej z ocenianych ofert, w tym również
oferty Protestującego i koniecznym jest poprzez powtórzenie czynności oceny ofert oraz
dokonanie prawidłowego wyliczenia punktacji.

W dniu 26.06.2008 r. Zamawiający faxem i wysłał pocztąpisemnie uczestnikom
postępowania przetargowego kopięprotestu i wezwał ich do udziału w postępowaniu
protestacyjnym.śadne przystąpienia do postępowania protestacyjnego nie miały miejsca.

Rozstrzygniecie protestu nastąpiło w dniu 01.07.2008 r. faxem, poprzez jego:
Po pierwsze uwzględnienie w części dotyczącej:
1. unieważnienie i uchylenie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;

2. powtórzenia czynności oceny ofert.
W ramach uzasadnienia Zamawiający stwierdził, iżw sposób wadliwy dokonał
wyboru oferty najkorzystniejszej w aspekcie przyjęcia harmonogramu sporządzonego
niezgodnie z wytycznymi SIWZ. Pozostałe zastrzeżenia ujęte w proteście zostaną
rozpatrzone podczas ponownej oceny ofert.
Po drugie odrzucenie w części dotyczącej:
1. wykluczenia z postępowania Wykonawcy, którego oferta została uznana za
najkorzystniejszą;
2. wybór najkorzystniejszej oferty złożonej przez Protestującego.
W ramach uzasadnienia Zamawiający stwierdził, iżobydwie czynności mogąbyć
dokonane po ponownej ocenie ofert.

W dniu 04.07.2008 r. (wpływ bezpośredni) Odwołujący na częściowe uwzględnienie
i częściowe odrzucenie protestu wniósł odwołanie do Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych podtrzymując zarzuty i wnioski z protestu.
Odwołujący podniósł,że Zamawiający nie zawarł w rozstrzygnięciu protestu
uzasadnienia oraz pouczenia o sposobie i terminie wniesienia odwołania - zgodnie
z dyspozycjąart. 183 ust. 4 Pzp. Ponadto, Pzp nie zna konstrukcji uwzględnienia protestu
w pewnej części z jednoczesnym odrzuceniem protestu w pozostałej części.
Nadto z treści rozstrzygnięcia protestu oraz z okoliczności sprawy wynika,że mimo
oświadczenia Zamawiającego, iżprotest uwzględnił w części, to jednak w rzeczywistości
protestu nie uwzględnił, skoro nie wykonał bezprawnie zaniechanej czynności wykluczenia
z postępowania Wykonawcy, którego oferta została uznana za najkorzystniejsząoraz jej
odrzucenia, jak równieżwyboru, jako najkorzystniejszej, oferty złożonej przez Odwołującego.
Zamawiający nie miał także, zdaniem Odwołującego,żadnych podstaw faktycznych ani
prawnych, o których mowa a art. 180 ust. 7 Pzp, do odrzucenia protestu, a tym bardziej
odrzucenia protestu w pewnej części.
Odwołujący wskazał także, iżpoprzez czynnośćwyboru najkorzystniejszej oferty
dokonanąz naruszeniem Pzp oraz przez wadliwie wykonane przez Zamawiającego
czynności oraz bezprawne zaniechania opisane w proteście interes prawny Odwołującego
doznał uszczerbku. W przypadku prawidłowego działania Zamawiającego, w tym
wykluczenia z postępowania Wykonawcy, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą
oraz jej odrzucenia, oferta Odwołującego na postawie kryteriów oceny ofert wskazanych
przez Zamawiającego, zostałaby uznana za najkorzystniejszą.
Odwołujący stwierdził, iżma interes prawny w złożeniu niniejszego odwołania,
bowiem Zamawiający nie uwzględniłżądańzawartych w proteście, mimo iżzawiadamia
i oświadcza,że protest został uwzględniony. Gdyby Zamawiający rzeczywiście protest

uwzględnił, to powinien był nie tylko unieważnićczynnośćwyboru najkorzystniejszej oferty,
ale jednocześnie był obowiązany do wykluczenia z postępowania Wykonawcy wybranego
oraz dokonania ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty. Zamawiający w trakcie
postępowania wezwał wykonawców w trybie wskazanym w art. 26 ust. 3 Pzp, w tym również
Usługi Budowlane, Artur Sitarek, do uzupełnienia oświadczeńi dokumentów, dotyczących
potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie posiadaj wiedzy
i doświadczenia. Zamawiający nie mógł zatem po raz drugi wzywaćdo wykonania tej
czynności. Nie istniały więcżadne przeszkody, aby wszystkieżądania i zarzuty protestu nie
zostały rozpoznane przez Zamawiającego łącznie.
Jeżeli nie zachodząprzesłanki do odrzucenia protestu wymienione enumeratywnie
w art. 180 ust. 7 Pzp, to Zamawiający rozstrzyga protest merytorycznie. Zamawiający może
oczywiście rozstrzygnąćprotest „w sposób milczący" - zgodnie z art. 183 ust. 3 Pzp, kiedy
w terminie ustawowym na rozstrzygnięcie protestu, nie zajmujeżadnego stanowiska. Kiedy
jednak Zamawiający, zdaniem Odwołującego, w terminie ustawowym na rozstrzygnięcie
protestu, informuje o uwzględnieniu protestu, jednak bez wskazania w uzasadnieniu
rozstrzygnięcia protestu swojego stanowiska co do podniesionych oraz zgłoszonych
w proteścieżądań, jednocześnie nie dokonującżadnej czynności, któraświadczyłaby
rzeczywiście o uwzględnieniu protestu, to Wykonawca ma prawo twierdzić,że do
uwzględnienia protestu nie doszło i czynnośćtaka była tylko pozorna.
Odwołujący stwierdził, iżjeżeli w takiej jak wskazana sytuacji Wykonawca, który
złożył protest nie wniesie odwołania, to utraci w przyszłości uprawnienie do korzystania ześrodków ochrony prawnej w zakresieżądańi zarzutów objętych protestem.
W niniejszej sprawie Zamawiający, zdaniem Odwołującego – za orzeczeniem
Zespołu Arbitrów, zastosował metodęrozstrzygania protestu „na raty”. W pierwszej fazie
podjął bowiem decyzjęo unieważnieniu wyboru oferty najkorzystniejszej, a następnie
przystąpił do badania oferty IMEX BIS pod kątem spełniania warunków udziału
w postępowaniu i jej zgodności z zapisami SIWZ. Dopiero po przeprowadzeniu takiego
dodatkowego postępowania wyjaśniającego zdecydował sięna ostateczne rozstrzygnięcie
protestu. Zastosowanie takiej procedury Zespół Arbitrów uznał za sprzeczne z ustawąPrawo
zamówieńpublicznych, a w szczególności z art. 183 ust. 5 pkt 2 tej ustawy (wyrok ZA z dnia
21.11.2006 r., sygn. akt: UZP/ZO/0-2796/06).
Kopie odwołania otrzymał tego samego dnia Zamawiający (wpływ bezpośredni).

W dniu 08.07.2008 r. Zamawiający przesłał faxem i wysłał pocztąpisemnie
uczestnikom postępowania przetargowego kopięodwołania i wezwał ich do udziału
w postępowaniu odwoławczym.śadne przystąpienia do postępowania odwoławczego nie
miały miejsca.

Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej po przeprowadzeniu postępowania
w sprawie, w szczególności zapoznaniu sięz dokumentacjąpostępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowieniami SIWZ, treściąofert i po
wysłuchaniu oświadczeńwoli, jak i stanowiska stron i uczestników postępowania na
posiedzeniu i rozprawie ustalił i zważył, co następuje.

Skład orzekający Izby w pierwszej kolejności ustalił,że: „Podzielając stanowisko
zawarte w publikacji Urzędu ZamówieńPublicznych z 2004 r. ”Środki ochrony prawnej –
poradnik”, autorstwa Waldemara Łysakowskiego rozdział III skład orzekający uznał, iżbrak
jest materialno-prawnej przesłanki warunkującej skutecznośćwniesieniaśrodka ochrony
prawnej przez Odwołującego w postaci interesu prawnego (art. 179 ust. 1). W związku z tym,
stosując wykładnięgramatycznąi systemowąpowołanego wyżej przepisu, należy przyjąć,że
wykazanie przez Odwołującego interesu prawnego jest jego obowiązkiem przy korzystaniu
z każdegośrodka ochrony prawnej. Charakter prawny wymienionej przesłanki oznacza,że
jej niewykazanie przez wnoszącegośrodek ochrony prawnej skutkuje oddaleniem
wniesionegośrodka ochrony prawnej nawet wtedy, gdyśrodek ten jest merytorycznie
uzasadniony, tj. zostało wykazane naruszenie przez zamawiającego przepisów Ustawy PZP,
czy przepisów zawartych w aktach wykonawczych wydanych na tej podstawie.” (wyrok KIO
z dnia 19.12.2007 r., sygn. akt. KIO/UZP 1431/07). Ponadto, z uwagi na materialno - prawny
charakter interesu prawnego podlega on rozpoznaniu na rozprawie.
W przedmiotowym stanie faktycznym Odwołujący wnosił, o:
a) uwzględnienieśrodka ochrony prawnej; b) unieważnienie i uchylenie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty; c) powtórzenie czynności oceny ofert; d) wykluczenie
z postępowania Wykonawcy, którego oferta została uznana za najkorzystniejsząoraz jej
odrzucenie; e) wybór jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego.
Zamawiający w ramach rozstrzygnięcia protestu uwzględnił wniosek o:
1. unieważnienie i uchylenie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
2. powtórzenie czynności oceny ofert.
Stwierdzając, iżw sposób wadliwy dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej
w aspekcie przyjęcia harmonogramu sporządzonego niezgodnie z wytycznymi SIWZ,
zapowiadając rozpatrzenie dalszych zastrzeżeńpodczas ponownej oceny ofert.
Ponadto odrzucił wniosek o:
1. wykluczenia z postępowania Wykonawcy, którego oferta została uznana za
najkorzystniejszą;
2. wybór najkorzystniejszej oferty złożonej przez Odwołującego.
Stwierdzając, iżobydwie czynności mogąbyćdokonane po ponownej ocenie ofert.

Interes prawny istnieje wówczas, gdy w konkretnym, toczącym siępostępowaniu,
w wyniku naruszenia prawa przez Zamawiającego Wykonawca traci możliwośćuznania jego
oferty za najkorzystniejszą(por. SO w Białymstoku z 31.03.2006 r., sygn. akt: II Ca 104/06,
SO w Warszawie z 21.03.2006 r., sygn. akt: V Ca 2402/05). W przedmiotowym stanie
faktycznym nie miało to miejsca.
Zamawiający
uwzględniając
częściowo
protest
uczynił
zadośćżądaniom
Odwołującego w zakresie zgodnym z jego interesem prawnym. Częściowe odrzucenie
protestu było wynikiem niemożności niezwłocznego uwzględnienie protestu w całości
z uwagi na koniecznośćprzeprowadzenia ponownej czynności badania i oceny ofert.
W części nieuwzględnionejżądania były przedwczesne. Dopiero w wyniku ponownego
badania i oceny ofert mogło nastąpićwykluczenia z postępowania Wykonawcy, którego
oferta została uznana za najkorzystniejsząi odrzucenie jego oferty oraz wybór
najkorzystniejszej oferty złożonej przez Odwołującego. Powyższe czynności z uwagi na art.
183 ust. 5 pkt 2 Pzp mogły miećmiejsce dopiero po ostatecznym rozstrzygnięciu protestu,
jeżeli co najmniej jedno ze zgłoszonychżądańnie zostało uwzględnione, co miało miejsce
w przedmiotowym stanie faktycznym. Mimo wyczerpania przez Zamawiającego trybu
wynikającego z art. 26 ust. 3 Pzp powinien on odczekaćz wykonaniem czynności będących
rezultatem częściowego uwzględnienia z uwagi na art. 182 ust. 2 pkt 2 i 3 Pzp, czyli jeżeli nie
wniesiono odwołania - powinno to nastąpić- z upływem terminu do wniesienia odwołania,
a w przypadku wniesienia odwołania z dniem wydania postanowienia kończącego
postępowanie odwoławcze albo wyroku Izby. Z w/w względów należy uznaćza błędne
zawarte w odwołaniu stanowisko Odwołującego o konieczności jednoczesnego dokonania
przez Zamawiającego czynności, któreświadczyłaby rzeczywiście o uwzględnieniu protestu.
Także teza o pozornym uwzględnieniu protestu jest także błędna, gdyżz innych czynności
dokonanych przez Zamawiającego nie wynika, iżzaniechał on dokonania czynności, do
której był obowiązany zgodnie z swoim rozstrzygnięciem. Ponadto, Izba zauważa, iż
uwzględniając częściowo protest Zamawiający poinformował także Odwołującego, iżuznaje
co najmniej jeden z zarzutów zawartych w proteście wobec oferty uznanej za
najkorzystniejszą, przesądzając tym samym o jej odrzuceniu.
Stanowisko Odwołującego, iżjeżeli w takiej jak wskazana sytuacji Wykonawca, który
złożył protest nie wniesie odwołania, to utraci w przyszłości uprawnienie do korzystania ześrodków ochrony prawnej w zakresieżądańi zarzutów objętych protestem, także nie jest do
końca trafne. Po pierwsze, art. 183 ust. 5 pkt 2 Pzp ma na celu umożliwienie wnoszeniaśrodków ochrony prawnej w zakresie nieuwzględnionym. Po drugie, tak jak
w przedmiotowym stanie faktycznym, w wypadku dokonania przez Zamawiającego (co jak
wynika z akt sprawy nie miało miejsca) ponownego wyboru oferty Usługi Budowlane, Artur
Sitarek przysługiwałby Odwołującemuśrodek ochrony prawnej na czynnośćnową- nowa

okoliczność- tj. czynnośćdokonanąniezgodnie z ostatecznym rozstrzygnięciem protestu. Po
trzecie, tak jak w przedmiotowym stanie faktycznym (co jak wynika z akt sprawy miało
miejsce), w wypadku wykluczenia z postępowania Wykonawcy, pierwotnie wybranego
i odrzucenia tak oferty Usługi Budowlane, Artur Sitarek (zgodnie zżądaniem Odwołującego),
jak i wykluczenia z postępowania i odrzucenie oferty Odwołującego oraz unieważnienia
postępowania w trybie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp przysługiwałby Odwołującemuśrodek ochrony
prawnej na wyżej wskazane czynności.
Powołane orzeczenie przez Odwołującego wskazuje właśnie na sytuacje taką, iż
Zamawiający nie mając względu na koniecznośćostatecznego rozstrzygnięcia protestu
przeprowadził postępowanie wyjaśniające, co zostało zakwestionowane przez skład
orzekający i było podstawąuwzględnienia odwołania.
W przedmiotowym stanie faktycznym natomiast, Zamawiający nie uwzględnił protestu
w całości z uwagi na przedwczesnośćczęściżądań, tj. wykluczenia z postępowania
Wykonawcy, którego oferta została uznana za najkorzystniejsząi odrzucenie jego oferty oraz
wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez Odwołującego. Późniejsze działania
Zamawiającego, jak wynika z akt sprawy, były po pierwsze efektem działańsamego
Odwołującego – pismo Odwołującego z dnia 02.07.2008 r. o określenie terminu w jakim
Zamawiający dokona ponownego badania i oceny, po drugie Odwołujący nie tracąc prawa
do wnoszeniaśrodków ochrony prawnej oprotestował (08.07.2008 r.) rezultat ponownego
badania i oceny ofert, tj. nie samo wykluczenie z postępowania Wykonawcy, pierwotnie
wybranego i odrzucenie oferty Usługi Budowlane, Artur Sitarek (dokonane zgodnie
zżądaniem Odwołującego), ale wykluczenie z postępowania i odrzucenie oferty
Odwołującego oraz unieważnienie postępowania w trybie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp (czynności
Zamawiającego z dnia 03.07.2008 r., o których poinformował Odwołującego faxem w dniu
04.07.2008 r.).

Ponadto, Izba podkreśla,że istnienie interesu prawnego powinno byćnadto
udowodnione, a nie tylko uprawdopodobnione (wyrok Sądu Okręgowego w Lublinie z dnia
16.06.2005 r., sygn. akt: II Ca 327/05).

Z uwagi na brak interesu prawnego Krajowa Izba Odwoławcza nie ma obowiązku
odnoszenia sięmerytorycznie do podniesionych przez Odwołującego zarzutów, co teżczyni
opierając sięw tym względzie na wyroku Sądu Okręgowego w Lublinie z dnia 05.05.2008 r.,
sygn. akt: IX Ga 44/08: „Mając na uwadze powyższe rozważania należy wskazać, iż
prawidłowo przyjęła Krajowa Izba Odwoławcza,że po stronie skarżącego nie został
wskazany przez niego fakt naruszenia jego interesu prawnego (….). W związku z tym trafne
jest rozstrzygniecie Krajowej Izby Odwoławczej, skutkujące oddaleniem odwołania tylko

i wyłącznie jużz tego względu. Nie mniej w uzasadnieniu wydanego przez siebie wyroku
Izba, oprócz powyższej kwestii odniosła sięrównieżw sposób merytoryczny do
podniesionych przez odwołującego zarzutów, czego wświetle powyższego nie musiała już
czynić”.

Mając powyższe na uwadze, skład orzekający Izby orzekł jak w sentencji nie
uwzględniając odwołania.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania.





Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) na niniejszy wyrok/postanowienie* -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………


_________

*
niepotrzebne skreślić



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie