Ogłoszenie z dnia 2025-11-20
Ogłoszenie o zamówieniu
Dostawy
Zakup wraz z sukcesywną dostawą 7020 sztuk tablic rejestracyjnych
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: Powiat Mrągowski
1.3.) Oddział zamawiającego: Starostwo Powiatowe w Mrągowie
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 510750373
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Królewiecka 60A
1.5.2.) Miejscowość: Mrągowo
1.5.3.) Kod pocztowy: 11-700
1.5.4.) Województwo: warmińsko-mazurskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL622 - Olsztyński
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: starostwo@powiat.mragowo.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://www.bip.powiat.mragowo.pl
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Zakup wraz z sukcesywną dostawą 7020 sztuk tablic rejestracyjnych
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-ffe14434-0d3e-4488-9968-e4a727dab5ed
2.5.) Numer ogłoszenia: 2025/BZP 00544312
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2025-11-20
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2025/BZP 00036922/10/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.2.7 Zakup wraz z sukcesywną dostawą 7020 sztuk tablic rejestracyjnych
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-ffe14434-0d3e-4488-9968-e4a727dab5ed3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: https://ezamowienia.gov.pl/pl/
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Wymagania techniczne i organizacyjne
zostały szczegółowo opisane w SWZ przedmiotowego postępowania oraz Regulaminie Platformy e-Zamówienia.
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): 1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o danych) (Dz. U. UE L119 z dnia
4 maja 2016 r., str. 1; zwanym dalej „RODO”) informujemy, że:
2. Administratorem danych osobowych (dalej ADO) jest Starosta Mrągowski, z siedzibą: Starostwo Powiatowe w Mrągowie, ul. Królewiecka 60A, 11-700 Mrągowo, tel: +48 89 741 01 50, e-mail: starostwo@powiat.mragowo.pl.
3. W sprawach związanych z ochroną danych osobowych i realizacji praw dziecka, może Pan/i kontaktować się z Inspektorem
Ochrony Danych Osobowych (dalej IOD), za pomocą: poczty elektronicznej na adres: iod@powiat.mragowo.pl lub pisemnie na
adres: ul. Królewiecka 60A, 11-700 Mrągowo.
1) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu związanym z przedmiotowym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonym w trybie podstawowym bez negocjacji.
2) odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja postępowania w oparciu o art. 74 ustawy P.Z.P.
3) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane, zgodnie z art. 78 ust. 1 P.Z.P. przez okres 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli czas trwania umowy przekracza 4 lata, okres przechowywania obejmuje cały czas trwania umowy;
4) obowiązek podania przez Panią/Pana danych osobowych bezpośrednio Pani/Pana dotyczących jest wymogiem ustawowym określonym w przepisanych ustawy P.Z.P., związanym z udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
5) w odniesieniu do Pani/Pana danych osobowych decyzje nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosownie do art. 22
RODO.
UWAGA! Ze względu na ograniczoną ilość znaków, pełny opis w SWZ.
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: IZP.272.11.2025
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiot zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest zakup wraz z sukcesywną dostawą 7020 sztuk tablic rejestracyjnych, zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa, według wzoru określonego Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz. U. poz. 1709 z późn. zm.).
2. Zakres zamówienia
W ramach zamówienia Wykonawca zobowiązuje się do:
- produkcji i dostarczania tablic rejestracyjnych różnego typu w ilościach określonych przez Zamawiającego w trakcie realizacji umowy,
- zapewnienia zgodności tablic z obowiązującymi wzorami i normami,
- zapewnienia wysokiej jakości wykonania (czytelność, trwałość, odporność na warunki atmosferyczne),
- oznaczenia tablic zgodnie z numeracją przekazaną przez Zamawiającego.
3. Rodzaje tablic rejestracyjnych
Zamówienie obejmuje następujące typy tablic:
a) tablice samochodowe jednorzędowe i dwurzędowe (w tym: zwyczajne, indywidualne, tymczasowe, badawcze, zabytkowe) – w kompletach - 2800 kompletów (5 600 sztuk)
b) tablice samochodowe jednorzędowe i dwurzędowe (w tym: zwyczajne, indywidualne, tymczasowe, badawcze, zabytkowe) – w sztukach – 700 sztuk
c) tablice motocyklowe (w tym: zwyczajne, indywidualne, tymczasowe, badawcze, zabytkowe) – w sztukach – 600 sztuk
d) tablice motorowerowe (w tym: zwyczajne, tymczasowe, badawcze) - w sztukach – 120 sztuk
4. Wymagania techniczne
Tablice rejestracyjne muszą spełniać wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r . w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz. U. poz. 1709 z późn. zm.).
UWAGA! Ze względu na ograniczoną ilość znaków, pełny opis w SWZ
4.2.6.) Główny kod CPV: 30195000-2 - Tablice
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
34928470-3 - Elementy oznakowania
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: od 2026-01-02 do 2026-12-31
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: Zamawiający wyznaczył następujące kryteria oceny ofert przypisując im odpowiednie wagi punktowe i
przyjął, że w zakresie każdego kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej 1% wagi kryterium = 1 pkt.
a) Cena (C) – waga kryterium 60%
b) Czas realizacji zamówienia (T) – waga kryterium 40%
UWAGA! Ze względu na ograniczoną ilość znaków, pełny opis w SWZ.
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
inne.4.3.5.) Nazwa kryterium: Czas realizacji zamówienia
4.3.6.) Waga: 40
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak
5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:
Art. 109 ust. 1 pkt 4
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
Warunki udziału w postępowaniu w zakresie:- uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów:
Dla uznania, że Wykonawca spełnia warunek dotyczący posiadania uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, Wykonawca powinien wykazać, że posiada aktualny wpis do rejestru przedsiębiorców produkujących tablice rejestracyjne zgodnie z art. 75a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2025 r., poz. 1006).
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: 1) Do oferty Wykonawca zobowiązany jest dołączyć aktualne na dzień składania ofert:
a) oświadczenie składane na podstawie art. 125 ust. 1 Ustawy Pzp - zgodnie z Załącznikiem nr 4 do SWZ;
b) przedmiotowe środki dowodowe, o których mowa w Rozdziale 10 pkt 5).
2) Zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym
niż 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych, aktualnych na dzień ich złożenia:
a) oświadczenie wykonawcy, w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy, o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 275), z innym wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, ofertę częściową lub wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, albo oświadczenia o przynależności do tej samej grupy kapitałowej wraz z dokumentami lub informacjami potwierdzającymi przygotowanie oferty, oferty częściowej lub wniosku o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu niezależnie od innego wykonawcy należącego do tej samej grupy kapitałowej – zgodnie z załącznikiem nr 5 do
SWZ,
b) oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy, w zakresie
podstaw wykluczenia z postępowania wskazanych przez zamawiającego – zgodnie z załącznikiem nr 6 do SWZ,
c) odpis lub informacja z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w
zakresie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy, sporządzonych nie wcześniej niż 3 miesiące przed jej złożeniem, jeżeli odrębne przepisy
wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji.
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1) Do oferty Wykonawca
zobowiązany jest dołączyć aktualne na dzień składania ofert:
a) oświadczenie składane na podstawie art. 125 ust. 1 Ustawy Pzp - zgodnie z Załącznikiem nr 4 do SWZ;
2) Zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym
niż 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych, aktualnych na dzień ich złożenia:
a) oświadczenie wykonawcy, w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy, o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, w
rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 275), z innym wykonawcą,
który złożył odrębną ofertę, ofertę częściową lub wniosek
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, albo oświadczenia o przynależności do tej samej grupy kapitałowej wraz z
dokumentami lub informacjami potwierdzającymi przygotowanie oferty, oferty częściowej lub wniosku o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu niezależnie od innego wykonawcy należącego do tej samej grupy kapitałowej – zgodnie z załącznikiem nr 5 do
SWZ,
b) w celu potwierdzenia spełniania przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu dotyczących wymaganych uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej na wezwanie Zamawiającego Wykonawca zobowiązany będzie do złożenia odpowiednio zezwolenia, licencji, koncesji lub wpisu do rejestru działalności regulowanej, tj. zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców produkujących tablice rejestracyjne, zgodnie z art. 75a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2025 r., poz. 1006).
c) oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy, w zakresie
podstaw wykluczenia z postępowania wskazanych przez zamawiającego – zgodnie z załącznikiem nr 6 do SWZ,
c) odpis lub informacja z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w
zakresie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy, sporządzonych nie wcześniej niż 3 miesiące przed jej złożeniem, jeżeli odrębne przepisy
wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji.
UWAGA! Ze względu na ograniczoną ilość znaków, pełny opis w SWZ.
5.11.) Wykaz innych wymaganych oświadczeń lub dokumentów:
1) Wykonawcy wspólnie ubiegający sięo udzielenie zamówienia dołączają do oferty oświadczenie, z którego wynika, które czynności wykonają poszczególni
wykonawcy.
2) Pełnomocnictwo (jeżeli dotyczy).
Upoważnienie osób podpisujących ofertę musi bezpośrednio wynikać z dokumentów dołączonych do oferty. Oznacza to, że jeżeli upoważnienie takie nie wynika wprost z dokumentu stwierdzającego status prawny wykonawcy, to do oferty należy
dołączyć stosowne pełnomocnictwo w formie oryginału lub kserokopii potwierdzonej notarialnie, ustanowione do reprezentowania wykonawcy/ów ubiegającego/ych się o udzielenie zamówienia publicznego.
W przypadku składania oferty wspólnej przez kilku przedsiębiorców (tzw. konsorcjum) członkowie muszą ustanowić
pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy. Do oferty należy dołączyć stosowne pełnomocnictwo, podpisane przez osoby upoważnione do składania
oświadczeń woli każdego z członków.
UWAGA! Ze względu na ograniczoną ilość znaków, pełny opis w SWZ.
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia (w takim przypadku wykonawcy ustanawiają pełnomocnikado reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego). Przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Wykonawcy, o których mowa w art. 58 ust.1, ponoszą solidarną
odpowiedzialność za wykonanie umowy. Oświadczenia i dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia z postępowania składa każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie. Warunek udziału w postępowaniu jest
niepodzielny. Wykonawcy wspólnie ubiegający się
o udzielenie zamówienia dołączają do oferty oświadczenie, z którego wynika, które czynności wykonają poszczególni
wykonawcy. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tego z wykonawców, który wykona usługi do realizacji których te zdolności są wymagane. Spółka cywilna w rozumieniu art. 860. § 1. Kodeksu Cywilnego z punktu widzenia zdobytego doświadczenia może być postrzegana jako jego nabywca, jeżeli jej wspólnicy łącznie zrealizowali umowę.
UWAGA! Ze względu na ograniczoną ilość znaków, pełny opis w SWZ.
6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Zamawiający przewiduje możliwość zmiany zawartej umowy w stosunku do treści wybranej oferty w zakresie oraz na warunkach wskazanym w projektowanych postanowieniach umowy, stanowiących Załącznik nr 2 do SWZ.7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin składania ofert: 2025-11-28 10:00
8.2.) Miejsce składania ofert: Wykonawca składa ofertę za pomocą Platformy e-Zamówienia dostępnej pod adresem: https://ezamowienia.gov.pl
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2025-11-28 10:30
8.4.) Termin związania ofertą: do 2025-12-27
INNE PRZETARGI Z MRĄGOWA
- "Zakup głowicy do ramienia hydraulicznego oraz instalacji pneumatycznej do ciągnika"z podziałem na części
- Zakup wraz z sukcesywną dostawą 7020 sztuk tablic rejestracyjnych
- Dostawa fortepianu koncertowego dla Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Mrągowie
- Zakup ciągnika wraz z osprzętem do zimowego utrzymania
- Przebudowa przepompowni P-3 wraz z wymianą urządzeń technologicznych
- Wykonanie dokumentacji: Przebudowa skrzyżowania ulic: Królewieckiej, Giżyckiej, Gen. L. Okulickiego i Wolności wraz z budową ścieżki rowerowej/pieszo rowerowej w ciągu ul. Wolności w Mrągowie"
więcej: przetargi w Mrągowie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Wykonanie i dostawa tablic rejestracyjnych dla Powiatu Prudnickiego oraz odbiór i utylizacja wycofanych tablic rejestracyjnych
- Dostawa tablic rejestracyjnych dla Starostwa Powiatowego w Rzeszowie
- Wykonanie i dostarczanie nowych tablic rejestracyjnych oraz odbieranie i złomowanie wycofanych z użytku tablic rejestracyjnych do/z siedziby Starostwa Powiatowego w Mławie
- Wykonywanie w 2026 roku usług w zakresie produkcji, dostawy i złomowania tablic rejestracyjnych
- Zakup wraz z sukcesywną dostawą 7020 sztuk tablic rejestracyjnych
- Wykonanie i dostawa (sukcesywna) tablic rejestracyjnych dla potrzeb Starostwa Powiatowego w Nowym Targu
więcej: Tablice »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.





