eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Opole › Świadczenie przez wykonawcę pomocy prawnej na rzecz zamawiającego mającej charakter bieżącej obsługi prawnej ZDW w Opolu w zakresie zadań i obowiązk. realizowanych przez zamawiając. w okresie 12 m-cy

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych




Ogłoszenie z dnia 2022-12-01


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o zamówieniu
Usługi
Świadczenie przez wykonawcę pomocy prawnej na rzecz zamawiającego mającej charakter bieżącej obsługi prawnej ZDW w Opolu w zakresie zadań i obowiązk. realizowanych przez zamawiając. w okresie 12 m-cy

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu z up. Województwa Opolskiego

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 000126528

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: ul. Oleska 127

1.5.2.) Miejscowość: Opole

1.5.3.) Kod pocztowy: 45-231

1.5.4.) Województwo: opolskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL524 - Opolski

1.5.7.) Numer telefonu: 774591800

1.5.8.) Numer faksu: 774581352

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: przetargi@zdw.opole.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.bip.zdw.opole.pl

1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - inny zamawiający

administracja samorządowa

1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Inna działalność

zarządzanie drogami wojewódzkimi

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Tak

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Świadczenie przez wykonawcę pomocy prawnej na rzecz zamawiającego mającej charakter bieżącej obsługi prawnej ZDW w Opolu w zakresie zadań i obowiązk. realizowanych przez zamawiając. w okresie 12 m-cy

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-1a95edab-7093-11ed-abdb-a69c1593877c

2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00469491

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2022-12-01

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00019517/34/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.3.30 Świadczenie przez wykonawcę pomocy prawnej na rzecz zamawiającego mającej charakter bieżącej obsługi prawnej ZDW w Opolu w zakresie zadań i obowiązków realiz. przez zamawiającego w okresie 12 miesięcy

2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie

2.13.) O zamówienie mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, którzy spełniają warunki określone w art. 361 ustawy – usługi społeczne: Nie

2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną

Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA

3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania

https://platformazakupowa.pl, https://platformazakupowa.pl/pn/zdw_opole w tym dokumentacja dostępna do pobrania pod wskazanym adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/682241

3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie

3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak

3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: https://platformazakupowa.pl, https://platformazakupowa.pl/pn/zdw_opole w tym dokumentacja dostępna do pobrania pod wskazanym adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/682241

3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Korzystanie z platformy przez wyk. jest bezpłatne. 2. Za datę wpływu ośw., wniosków, zawiadomień oraz inf. przyjmuje się datę ich wczytania do platformy. 3. Instr. korzyst. z platformy: a) w przypadku posiadania konta na platformie – zgłoszenie do post. wymaga zalogowania, b) w przypadku, gdy wykonawca nie posiada konta na platformie–należy wyszukać nin. post. bezp. na platformie lub poprzez profil nabywcy zamaw.
(link z logo zamaw. a następnie zakładka „Postępowania”),wybrać post. 3.1. Zalecenia z odnośnie podpisu: a) dla dok. w form. pdf
zaleca się podpis w form. PAdES, b) dok. w form. innym niż pdf zaleca się podpisywać form. XAdES. 3.2. Niezbędne wymagania
sprzętowoaplikacyjne umoż. pracę na platformie: a) stały dostęp do sieci Internet o gwarantowanej przepust. nie mniejszej niż 512
kb/s, b) komputer klasy PC lub MAC o następującej konfiguracji:–pamięć min. 2 GB RAM,– procesor Intel IV 2 GHz lub jego nowsza
wersja,– jeden z systemów oper.:* MS Windows 7,* Mac OS x 10.4,* Linux,* lub ich nowsze wersje,c) zainst. dowolna przegl.
internetowa,w przypadku Internet Explorer min. wersja 10.0,d) włączona obsługa JavaScript,e) zainst. program Adobe Acrobat
Reader lub inny obsł. pliki w form. pdf. 3.3. Zam. rekomenduje przesył. danych w form. dopuszcz. odpowiednimi przepisami prawa tj. m.in.: kompresji danych zam. rekomenduje wykorz. jednego z form.: .zip; .7Z. 3.4. Zam. zaleca, aby nie wprow. jakichkolwiek zmian w plikach po ich podpisaniu. Wykonawca powinien pamiętać, aby plik z podpisem przekazywać łącznie z dokumentem podpisywanym – dotyczy podpisów XAdES. 3.5. Inf. Na temat kodowania i oznacz. czasu przekaz. danych. Pliki oferty załączone przez wyk. na platformie, widoczne są jako zaszyfrowane. Możliwość otworzenia plików dostępna jest dopiero po odszyfrowaniu przez zam. po upływie term. otwarcia ofert. Oznaczenie czasu przekazania danych przez platformę stanowi przypiętą do dokumentu elektr. lub wiadomości datę oraz dokładny czas (hh:mm:ss). 3.6. Dokum. nin. post. dostępna jest na platformie: https://platformazakupowa.pl, https://platformazakupowa.pl/pn/zdw_opole, www.bip.zdw.opole.pl lub bezp. pod wskazanym
adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/682241 w dziale „Załączniki do postępowania”. Pobranie dok. następuje po
kliknięciu na wybrany zał.. 3.7. Ofertę, ośw. wymagane post. pkt 5.1 SWZ–na zał.nr 2 do SWZ oraz na zał.nr 2a do SWZ (w
przypadku gdy wyk. polega na potencjale podm. udost. zasoby), zob., o którym mowa w punkcie 4.5. ppkt 2 SWZ, dok. i oświad.
należy wczytać jako zał. na platformie, według instr. dla wyk., które znajdują się na platformie. 3.8. Zam. w zakr. pytań techn. zw. z
działaniem systemu prosi o kontakt z CWK platformazakupowa.pl pod numer +48221010202, cwk@platformazakupowa.pl, która
udziela wszelkich inf. zw. z procesem składania ofert, rejestracji czy innych aspektów techn. platformy od pn do pt od 08:00 do
17:00. 3.9. Wym. techn. i org. opisane zostały w Regul. platformazakupowa.pl. Wyk. uczestniczący w przedmiotowym post. powinien zapoznać się z Regul. korzystania z platformy i wszelkimi instr., które znajdują się na platformie. 3.10. Występuje limit obj. plików lub spakow. folderów w zakr. całej oferty. Szczegółowe inf. w tym zakr. znajdują się w instrukcji zamieszcz. na platformie. 3.11. Przy dużych plikach kluczowe jest łącze intern. i dostępna przepustowość łącza po str. serwera platformazakupowa.pl oraz użytkownika.
3.12. Składając ofertę zaleca się zaplanowanie złożenia jej z wyprzedzeniem min. 24h, aby zdążyć w terminie przewidzianym na jej złożenie w przypadku siły wyższej, jak np. awaria platformazakupowa.pl, awaria Internetu, problemy techn. związane z brakiem np. aktualnej przeglądarki, itp. 3.13. W przyp. większych plików zalecamy skorzystać z instr.i pakowania plików dzieląc je na mniejsze paczki, zgodnie z instr. dla wyk. znajdującą się na platformie.

3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie

3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy

3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:

polski

3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, informuję, że: 1) administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu, ul. Oleska 127, 45-231 Opole, tel. 77 459 18 00,2) inspektorem ochrony danych osobowych w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Opolu jest Pan Jacek Kaflowski, email: iod@zdw.opole.pl,3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu związanym z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego na „Świadczenie przez wykonawcę pomocy prawnej na rzecz zamawiającego mającej charakter bieżącej obsługi prawnej Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu w zakresie zadań i obowiązków realizowanych przez zamawiającego w okresie 12 miesięcy” prowadzonym w trybie podstawowym bez przeprowadzenia negocjacji ,4) przetwarzane przez administratora danych dane osobowe mogą zostać ujawnione m.in. podmiotom prowadzącym działalność płatniczą, podmiotom prowadzącym działalność kurierską lub pocztową, dostawcom odpowiedzialnym za obsługę systemów informatycznych, podmiotom świadczącym usługi doradcze, pomoc prawną, podatkową, rachunkową, innym podmiotom, którym dane zostały lub zostaną udostępnione na podstawie umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych lub upoważnienia do przetwarzania danych oraz podmiotom, którym administrator danych będzie zobowiązany udostępnić dane, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,5) dane osobowe wykonawcy będą przechowywane przez okres obowiązywania umowy a następnie 5 lat, począwszy od 1 stycznia roku kalendarzowego następującego po zakończeniu okresu obowiązywania umowy. Okres ten dotyczy również wykonawców, którzy złożyli oferty i nie zostały one uznane, jako najkorzystniejsze (nie zawarto z tymi wykonawcami umowy), 6) obowiązek podania przez Panią/Pana danych osobowych bezpośrednio Pani/Pana dotyczących jest wymogiem ustawowym określonym w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych, związanym z udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, konsekwencje niepodania określonych danych wynikają z ustawy, 7) w odniesieniu do Pani/Pana danych osobowych decyzje nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosowanie do art. 22 RODO,

3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): ciąg dalszy sekcji 3.15). 8) posiada Pani/Pan: a) na podstawie art. 15 RODO prawo dostępu do danych osobowych Pani/Pana dotyczących. Administrator informuje, że w przypadku gdy wykonanie obowiązków, o których mowa w art. 15 ust. 1– 3 RODO, wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku, administrator może żądać od osoby, której dane dotyczą, wskazania dodatkowych informacji mających na celu sprecyzowanie żądania, w szczególności podania nazwy lub daty postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W przypadku, gdy wykonanie obowiązków, o których mowa w art. 15 ust. 1–3 RODO, w odniesieniu do przetwarzaniem danych osobowych – na etapie przechowywania – zawartych w protokole oraz załącznikach, wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku, administrator może żądać od osoby, której dane dotyczą, wskazania dodatkowych informacji mających w szczególności na celu sprecyzowanie nazwy lub daty zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia, b) na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania Pani/Pana danych osobowych (skorzystanie z prawa do sprostowania nie może skutkować zmianą wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ani zmianą postanowień umowy w zakresie niezgodnym z ustawą Prawo zamówień publicznych, a w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych – na etapie przechowywania – zawartych w protokole oraz załącznikach, nie może naruszać integralności protokołu oraz jego załączników),c) na podstawie art. 18 RODO prawo żądania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych (wystąpienie z żądaniem, o którym mowa w art. 18 ust. 1 RODO, nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego) z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO (prawo do ograniczenia przetwarzania nie ma zastosowania w odniesieniu do przechowywania, w celu zapewnienia korzystania ze środków ochrony prawnej lub w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej,
lub z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego),d)prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO, 9) nie przysługuje Pani/Panu: a) w związku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usunięcia danych osobowych, b) prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO, c) na podstawie art. 21RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdyż podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO. 10). Pozostałe informacje dotyczące RODO znajdują się w projekcie umowy.

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.

4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie

4.1.2.) Numer referencyjny: WP.3211.63.2022

4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Usługi

4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie

4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Tak

4.1.14.) Określenie aspektów społecznych, środowiskowych lub etykiet w opisie przedmiotu zamówienia:

Zamawiający uwzględnił wymagania w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników, zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy

4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

1. Przedmiotem zamówienia jest ,,Świadczenie przez wykonawcę pomocy prawnej na rzecz zamawiającego mającej charakter bieżącej obsługi prawnej Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu w zakresie zadań i obowiązków realizowanych przez zamawiającego w okresie 12 miesięcy” zgodnie z warunkami Specyfikacji Warunków Zamówienia.
Kod i nazwa Wspólnego Słownika Zamówień:
79.10.00.00-5 – usługi prawnicze.
79.11.10.00-5 – usługi w zakresie doradztwa prawnego.

2. Świadczenie przez wykonawcę pomocy prawnej na rzecz zamawiającego mającej charakter bieżącej obsługi prawnej będzie polegało, w szczególności na:
1) Opiniowanie i uzgadnianie pod względem formalno — prawnym porozumień i umów zawieranych przez zamawiającego z innymi podmiotami oraz przesłanych przez inne podmioty.
2) Sporządzanie opinii prawnych a także projektów umów, zarządzeń i innych aktów wywołujących skutki prawne.
3) Opiniowanie w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami wewnętrznych aktów prawnych Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu, w tym regulaminów i procedur wewnętrznych.
4) Współdziałanie w zakresie badania zasadności i sposobu załatwiania skarg lub wniosków w sprawach należących do zakresu działania Zamawiającego.
5) Uzgadnianie pod względem formalno-prawnym rozstrzygnięć administracyjnych wydawanych przez Zamawiającego.
6) Udzielanie bieżących konsultacji, porad prawnych oraz dokonywanie wykładni obowiązujących przepisów prawnych, w szczególności z dziedziny prawa cywilnego, prawa budowlanego, prawa administracyjnego, ustawy o drogach publicznych, ochrony środowiska, finansów publicznych oraz prawa zamówień publicznych.
7) Udział w przygotowywaniu oraz obsłudze postępowań dotyczących zamówień publicznych pod względem formalnym i prawnym, w tym przede wszystkim:
a) współpraca przy tworzeniu Specyfikacji Warunków Zamówienia;
b) współpraca przy tworzeniu projektowanych postanowień umów;
c) opiniowanie treści pism związanych z postępowaniami o udzielenie zamówienia publicznego;
d) doradztwo w zakresie wykładni Prawa zamówień publicznych.
8) Monitorowanie zmian w przepisach prawa i orzecznictwie sądów powszechnych wraz z analizą ich wpływu na działalność komórek organizacyjnych Zamawiającego oraz kolportaż do merytorycznych komórek organizacyjnych, w zakresie uzgodnionym z tymi komórkami.
9) Opracowywanie analiz i opinii prawnych dotyczących zasadności oraz zgodności z warunkami kontraktowymi roszczeń zgłaszanych przez Wykonawców robót, Projektantów i Nadzór oraz ich Podwykonawców, Wykonawców usług i dostaw lub osób trzecich w stosunku do Zamawiającego.
10) Audyt umów stosowanych przez Zamawiającego i zaproponowanie ewentualnych zmian.
11) Analiza podstaw i zasadności roszczeń zgłaszanych przez Zamawiającego w stosunku do Wykonawców robót, Projektantów i Nadzoru oraz ich Podwykonawców, a także Wykonawcami usług i dostaw.
12) Przygotowywanie projektów porozumień i ugód Zamawiającego w stosunkach umownych z Wykonawcami robót, Projektantami i Nadzorem oraz ich Podwykonawcami lub osobami trzecimi, a także Wykonawcami usług i dostaw.
13) Świadczenie pomocy prawnej przy wykonywaniu przez Zamawiającego nadzoru nad realizacją kontraktów.
14) Świadczenie pomocy prawnej przy sporządzaniu wniosków o przeprowadzenie egzekucji administracyjnych i komorniczych dotyczących nieruchomości.
15) Świadczenie pomocy prawnej w procesie uzyskiwania prawa do terenu pod planowane inwestycje.
16) Świadczenie pomocy prawnej w innych sprawach należących do właściwości Zamawiającego.
17) Świadczenie pomocy prawnej w sprawach z zakresu prawa pracy.
18) Czynności będące przedmiotem umowy świadczone będą przez Wykonawcę w ścisłym współdziałaniu z pracownikami odpowiednich komórek organizacyjnych Zamawiającego, przy zachowaniu zasady pełnej współpracy i należytego dzielenia się z pracownikami Zamawiającego posiadaną wiedzą i doświadczeniem.
19) Reprezentowanie Zamawiającego na podstawie udzielonych pełnomocnictw przed wszelkimi organami administracji, w pełnym zakresie, bez ograniczeń - w tym nadzór i pomoc w sporządzaniu przez komórki organizacyjne Zamawiającego wszelkich niezbędnych pism.
20) Wykonawca odpowiada za jakość, terminowość i zgodność z obowiązującymi przepisami prawnymi przygotowywanych opinii prawnych, udzielanych porad i konsultacji prawnych, ocen i analiz spraw wykonywanych w ramach niniejszej umowy.
21) Wszelkie opracowania wytworzone przez Wykonawcę w wyniku realizacji niniejszej umowy z chwilą ich odebrania przez Zamawiającego stają się automatycznie jego własnością. W szczególności Zamawiający jest uprawniony do:
(a) użytkowania opracowań na potrzeby własne oraz potrzeby osób trzecich w celach związanych z realizacja zadań Zamawiającego, bez ograniczeń w czasie;
(b) zwielokrotniania opracowań dowolną techniką w dowolnej ilości na potrzeby własne oraz potrzeby osób trzecich w celach związanych z realizacją zadań Zamawiającego;
(c) wprowadzania opracowań do pamięci komputera na dowolnej liczbie stanowisk komputerowych na potrzeby własne oraz potrzeby osób trzecich w celach związanych z realizacją zadań Zamawiającego.

4.2.6.) Główny kod CPV: 79100000-5 - Usługi prawnicze

4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:

79111000-5 - Usługi w zakresie doradztwa prawnego

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące

4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie

4.3.) Kryteria oceny ofert

4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium:

inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: Czas reakcji

4.3.6.) Waga: 40

4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW

5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak

5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:

Art. 109 ust. 1 pkt 4

5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak

5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.

1. Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie wykonał, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonuje należycie minimum:

a) 1 usługę polegającą na doradztwie prawnym na rzecz inwestora inwestycji liniowych lub wykonawcy umów na realizację inwestycji liniowych lub wykonawcy umów na nadzór i zarządzanie kontraktem dotyczącym realizacji inwestycji liniowych, której przedmiotem były realizacje inwestycji liniowych, w tym minimum jednej inwestycji liniowej o wartości co najmniej 10.000.000,00 PLN brutto,
b) 1 usługę polegającą na świadczeniu bieżącej obsługi prawnej na rzecz jednostki sektora finansów publicznych o wartości co najmniej 80.000,00 PLN brutto, obejmującej co najmniej: zagadnienia z prawa pracy, finansów publicznych oraz zamówień publicznych.

Dopuszcza się, aby usługi wymienione w ppkt. a) i b) wykonane były w ramach jednej umowy.

Wymaga się, aby każda z wyżej wymienionych usług do dnia złożenia oferty wykonywana była nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy. Jako jedną usługę zamawiający rozumie jedną umowę.

Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia muszą wykazać, że łącznie spełniają powyższy warunek.

2. Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że dysponuje osobami, którym zostanie powierzone wykonanie niniejszego zamówienia na stanowiskach wymienionych poniżej:

a) Radca prawny/adwokat posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego lub adwokata potwierdzone aktualnym wpisem odpowiednio na listę radców prawnych, o której mowa w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach pranych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1166 – tekst jednolity) lub listę adwokatów zgodnie z ustawą z dnia 26 maja 1982 r. prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2022 r., poz. 1184 – tekst jednolity) i doświadczenie zawodowe po uzyskaniu uprawnień minimum 3 lata jako radca prawny lub adwokat, w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, w obsłudze prawnej na rzecz inwestora inwestycji liniowych lub wykonawcy umów na realizację inwestycji liniowych lub wykonawcy umów na nadzór i zarządzanie kontraktem dotyczącym realizacji inwestycji liniowych, w zakresie dotyczącym realizacji inwestycji liniowych - 3 osoby.

b) Radca prawny/adwokat posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego lub adwokata potwierdzone aktualnym wpisem odpowiednio na listę radców prawnych, o której mowa w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach pranych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1166 – tekst jednolity) lub listę adwokatów zgodnie z ustawą z dnia 26 maja 1982 r. prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2022 r., poz. 1184 – tekst jednolity) i doświadczenie zawodowe po uzyskaniu uprawnień minimum 3 lata jako radca prawny lub adwokat, w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, w obsłudze prawnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych obejmujące co najmniej: zagadnienia z prawa pracy i finansów publicznych – 1 osoba.

c) Radca prawny/adwokat posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego lub adwokata potwierdzone aktualnym wpisem odpowiednio na listę radców prawnych, o której mowa w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach pranych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1166 – tekst jednolity) lub listę adwokatów zgodnie z ustawą z dnia 26 maja 1982 r. prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2022 r., poz. 1184 – tekst jednolity) i doświadczenie zawodowe po uzyskaniu uprawnień minimum 3 lata jako radca prawny lub adwokat, w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, w obsłudze prawnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych obejmujące co najmniej: zagadnienia z finansów publicznych oraz zamówień publicznych, w tym: opracowywał lub opiniował projekty umów o zamówienie publiczne w zakresie inwestycji liniowych na podstawie przepisów prawa zamówień publicznych oraz dokonywał analiz przepisów prawa zamówień publicznych – 1 osoba.

UWAGA. Wykonawca nie może wykazać jednej i tej samej osoby jako osoby z wymaganymi uprawnieniami i doświadczeniem z zakresu pkt. 2 ppkt. a), b) i c). Wykonawca musi wykazać łącznie 5 różnych osób spełniających wymagania określone w pkt. 2 ppkt. a), b) i c) powyżej.

Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia muszą wykazać, że łącznie spełniają powyższy warunek.

5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak

5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: 1. W celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu zamawiający, zgodnie z art. 274 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych przed wyborem najkorzystniejszej oferty, wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni terminie, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych:
1) odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, sporządzonych nie wcześniej niż 3 miesiące przed jej złożeniem, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji,
2) oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania wskazanych przez zamawiającego, o których mowa w:
a) art. 108 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych,
b) art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, dotyczących orzeczenia zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne tytułem środka zapobiegawczego,
c) art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, dotyczących zawarcia z innymi wykonawcami porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji,
d) art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych,
3) zamawiający zamiast podmiotowych środków dowodowych w postaci informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie:
a) art. 108 ust 1 pkt 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych,
b) art. 108 ust 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, dotyczącej orzeczenia zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne tytułem środka karnego, żąda oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust 1 ustawy.
2. Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast odpisu albo informacji z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, o których mowa w punkcie 1 podpunkt 1) powyżej – składa dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające, że:
a) nie otwarto jego likwidacji, nie ogłoszono upadłości, jego aktywami nie zarządza likwidator lub sąd, nie zawarł układu z wierzycielami, jego działalność gospodarcza nie jest zawieszona ani nie znajduje się on w innej tego rodzaju sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w przepisach miejsca wszczęcia tej procedury.
2.1. Jeżeli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w punkcie 2 powyżej, lub gdy dokumenty te nie odnoszą się do wszystkich przypadków, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, zastępuje się je odpowiednio w całości lub w części dokumentem zawierającym odpowiednio oświadczenie wykonawcy, ze wskazaniem osoby albo osób uprawnionych do jego reprezentacji, lub oświadczenie osoby, której dokument miał dotyczyć, złożone pod przysięgą, lub, jeżeli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania nie ma przepisów o oświadczeniu pod przysięgą, złożone przed organem sądowym lub administracyjnym, notariuszem, organem samorządu zawodowego lub gospodarczego, właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania wykonawcy. Przepis punktu 3 poniżej stosuje się.
3. Dokumenty, o których mowa w punkcie 2 powyżej powinny być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed ich złożeniem.

5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1. W celu potw spełn war dot zdoln techn lub zawod zam zgodn z art. 274 ust. 1 usta Pzp przed wybor najkorz oferty, wezw wyk, któr ofert zost najwyże ocen, do złoż w wyznacz, nie krótsz niż 5 dni, term, aktualn na dzień złoż podm śr dow:
a) wykazu usług wykon, a w przyp świadcz powtarz się lub ciągł równ wyk, w okr ostatn 3 lat przed upł term skł ofert, a jeż okr prow dział jest krót – w tym okr, wraz z podan ich wart, przed, dat wyk i podm, na rzecz któr usł zost wyk lub są wyk i pow zaw szczeg inform i dane niezb do oceny warunk udział w postępow, o któr mowa w sekcji 5.4) pkt 1 ppkt a) (tj. rodz świadcz usł, czy była to usł polegaj na doradztw prawn na rzecz inwest inwest liniow lub wykon umów na realiz inwest liniow lub wykon umów na nadzór i zarządz kontr dot real inwest liniow, okres i przedm świadcz usł (czy obejm real inwest liniow), wsk nazw i wart min jedn inwest liniow (o wart co najmn 10000000,00 PLN brutto), czy usł wyk była nieprz przez okr co najmn12 m-cy) oraz 5.4) pkt. 1 ppkt. b) (tj. rodz świad. usł, czy była to bieżą obsł prawn na rzecz jednost sekt finans publ, wart usł, okr i zakr świadcz. usługi: czy obsł praw obejm co najmn: zagadn z prawa pracy, finans publ oraz zamów publ, czy usł wyk była nieprz przez okr co najmn 12 m-cy) oraz załącz dowod określ, czy te usł zost wyk lub są wyk należ, przy czym dowod, o któr mowa, są refer bądź inne dok sporządz przez podm, na rzecz któr usł zost wykon, a w przyp świadcz powtarz się lub ciągł są wykon, a jeżeli wykon z przycz niezależn od niego nie jest w stan uzysk tych dok – ośw. wykon; w przyp świadcz powtarz się lub ciągł nadal wykonyw refer bądź inne dok potwierdz ich należ wyk powin być wyst w okr ostatn 3 m-cy – wyk usł stan zał nr 5 do SWZ,
b) wykazu osób, skierow przez wykon do realiz zamów publ, w szczeg odpow za świadcz usług, kontr jako, wraz z inform na tem ich kwalif zawod, uprawn, dośw i wykształ niezbędn do wy zamów publ, a także zakr wykon przez nie czynn oraz inform o podst do dyspon tymi osob – wyk osób stan zał nr 6 do SWZ i powin zawier szczeg inform i dane niezb do oceny warunk udz w postępow, o któr mowa w sekcji 5.4) pkt. 2 tj.:
– dla os wsk w sekcji 5.4) pkt. 2 ppkt a) (radca prawn/adwok) wpis imię i nazw, nr i data wpis na listę radc prawn lub adwok, okr pełn funk jako radca prawn lub adwok w obsł prawn poszcz podm (czy w okr ostatn 5 lat przed upł term skład ofert), wskaz stanow (radca prawn lub adwok), wpis pełn nazwy i adresy podm, na rzecz któr świadcz były usługi (w tym czy był to inwest inwest liniow lub wykon umów na realiz inwest liniow lub wykon umów na nadz i zarządz kontr dot realizacji inwest liniow), wsk zakr, którym zajmow się dana osoba (czy zakres dot realiz inwest liniow), okr czy wykaz doświad zost zdob po uzy uprawn oraz podać inform o podst do dyspon tymi osob,
– dla os wskaz w sekcji 5.4) pkt. 2 ppkt b) (radca prawn/adwok) wpis imię i nazw, nr i data wpis na listę radc prawn lub adwok, okres pełn funk jako radca prawn lub adwok w obsł prawn poszcz jedn sekt finans publ (czy w okr ostatn 5 lat przed upł term skład ofert), wsk stanow (radca prawn lub adwok), wpis pełne nazwy i adres jedn sekt finan publ, na rzecz któr świadcz były usługi, wsk zakres zagadn, którym zajmow się os (czy zakr obej zagadn z praw pracy i finan publ), okr czy wykaz dośw zost zdob po uzysk uprawn oraz pod inform o podst do dyspon tą osobą,
– dla os wsk w sekcji 5.4) pkt. 2 ppkt c) (radca prawn/adwok) wp im i nazw, nr i dat wp na list radc prawn lub adwok, okr pełn funk jako radc praw lub adwok w obsł praw poszcz jedn sekt fin publ (czy w okr ost 5 lat przed upł term skład ofert), wsk st (radc prawn lub adwok), wp peł nazw i adr jedn sekt fin publ, na rzecz któr świad były usługi, wsk zakr zag, któ zajmow się os (czy zakr obej zag z fin publ oraz zam publ, w tym: czy os opr lub opin proj umów o zam publi w zakr inw liniow na podst przep pzp oraz czy dok anal przep pzp), okr czy wyk dośw zost zdob po uzys upr oraz pod inf o podst do dysp tą osobą.

SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA

6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie

6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie

6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie

6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie

6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:

1. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W takim przypadku wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
2. W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, żaden z nich nie może podlegać wykluczeniu z powodu przesłanek, o których mowa w sekcji 5.2), w art 108 ust. 1 Pzp oraz przesłanek, o których mowa w punkcie III sekcji IX, natomiast spełnienie warunków udziału w postępowaniu wykonawcy wykazują zgodnie z sekcją 5.4).
3. W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez wykonawców, oświadczenie wymienione w sekcji 5.5) składa wraz z ofertą każdy z wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie. Oświadczenie to potwierdza brak podstaw wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu w zakresie, w jakim każdy z wykonawców wykazuje spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
4. Na wezwanie zamawiającego zgodnie z art. 274 ust 1 ustawy Prawo zamówień publicznych każdy z wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie przedkłada również dokumenty określone w sekcji 5.6) i 5.7). Dokumenty te potwierdzają brak podstaw wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie, w którym każdy z wykonawców wykazuje spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
5. W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane.
6. W przypadku, o którym mowa w punkcie 5 powyżej, wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia dołączają do oferty oświadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane, dostawy lub usługi wykonają poszczególni wykonawcy.
7. Wykonawcy, o których mowa w punkcie 1 powyżej ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy i wniesienia zabezpieczenia należytego wykonanie umowy (jeżeli wniesienie takiego zabezpieczenia jest wymagane przez zamawiającego).

6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Tak

SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY

7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie

7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak

7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:

Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany umowy zawartej z wykonawcą. Wszystkie dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie zakresu i warunków zmian zawarte są w SWZ.

7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie

SEKCJA VIII – PROCEDURA

8.1.) Termin składania ofert: 2022-12-09 10:00

8.2.) Miejsce składania ofert: Ofertę należy składać za pośrednictwem Platformy zakupowej: https://platformazakupowa.pl lub poprzez profil nabywcy: https://platformazakupowa.pl/pn/zdw_opole

8.3.) Termin otwarcia ofert: 2022-12-09 10:30

8.4.) Termin związania ofertą: do 2023-01-07

SEKCJA IX – POZOSTAŁE INFORMACJE

I. Treść zapytań wraz z wyjaśn., zmiany treści SWZ oraz inne dok. zam. bezpośr. związane z post. o udzielenie zam. zam. udost., bez ujawniania źródła zapyt. na str. intern. prowadz. post.: https://platformazakupowa.pl lub na profilu nabywcy: https://platformazakupowa.pl/pn/zdw_opole w tym dok. dostępna do pobr. pod wskazanym adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/682241. II. Wraz z formularzem oferty sporządzonym w formie elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (na załączniku nr 1 do SWZ), za pośrednictwem Platformy zakupowej: https://platformazakupowa.pl lub poprzez profil nabywcy: https://platformazakupowa.pl/pn/zdw_opole zgodnie z zasadami określonymi w sekcji 3.6) powinny być złożone: 1) odpis lub informację z KRS, Centralnej Ewidencji i Inf. o Dział. Gosp. lub innego właściw. rejestru celem potwierdz. umocow. osoby działającej w imieniu wykon., chyba że zamaw. może je uzyskać za pomocą bezpłat. i ogólnodost. baz danych, a wykon. wskazał dane umożliw. dostęp do tych dok. w odniesieniu do wykon., wykon. wspólnie ubieg. się o zam., jak również w odniesieniu do podm. udost. zasoby. W przypadku wskazania przez wykon. dostępn. ww. dok. pod określ. adresami intern. ogólnodost. i bezpłat. baz danych, zamaw. może żądać od wykon. przedstawienia tłumaczenia na j.polski pobranych samodzielnie przez zamaw. dok., 2) pełnomocnictwo lub inny dok. potwierdz. umocow. do reprezent. wykon. lub podmiotu udost. zasoby chyba, że umocow. do reprezent. wynika z dok., o których mowa w podpunkcie 1 powyżej, sporządz. w formie elektr. opatrzone kwalifik. podpisem elektr. lub w postaci elektr. opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osob., 3) oświadcz. o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp w formie elektr. opatrzonej kwalifik. podpisem elektr. lub w postaci elektr. opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osob. – na zał. nr 2 do SWZ, 3a) wykon., w przypadku polegania na zdoln. lub sytuacji podm. udost. zasoby, przedstawia, wraz z oświadcz., o którym mowa w ppkt 3 powyżej, także oświadczenie podm. udost. zasoby, potwierdzające brak podstaw wykluczenia tego podm. oraz odpowiednio spełnianie warunków udziału w post. lub kryteriów selekcji, w zakresie, w jakim wykon. powołuje się na jego zasoby – na zał. nr 2a do SWZ. Oświadcz. podm. udost. zasoby w zakresie w jakim potwierdzają okoliczności, o których mowa w treści art. 57 ustawy Pzp muszą mieć formę dok. elektr., podpisanego kwalifik. podpisem elektr. lub w postaci elektr. opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osob. przez każdy z tych podm. zgodnie z zasadami określ. w sekcji 3.6),
3b) w przypadku wykon. wspólnie ubieg. się o zamów. oświadcz. o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp składa każdy z nich zgodnie z zasadami określ. w sekcji 3.6),
4) pełnomocn. potwierdz. umocow. do reprezent. wszystkich wykon. wspólnie ubieg. się o udziel. zam. sporządz. w formie elektr. i opatrzone kwalifik. podpisem elektr. lub w postaci elektr. opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osob., 5) zobow. podm. udost. zasoby, o których mowa w punkcie 4.5 podpunkt 2 SWZ sporządz. w formie elektr. opatrzonej kwalifik. podpisem elektr. lub w postaci elektr.j opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osob. – wzór zobow. stanowi zał. nr 3 do SWZ, 6) oświadcz. o którym mowa w art. 117 ust 4 ustawy Pzp lub w punkcie 6.6 SWZ – zgodnie z zał. nr 4 do SWZ (dotyczy tylko wykon. wspólnie ubieg. się o udzielenie zam.). III. Z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się również wykonawców zgodnie z ustawą z dnia 13.04.2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 835) (punkt 4.8. podpunkt 6 SWZ).

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.