eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi CisnaDostawa lekkiego oleju opałowego do kotłowni Nadleśnictwa



Ogłoszenie z dnia 2022-10-07


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o wyniku postępowania
Dostawy
Dostawa lekkiego oleju opałowego do kotłowni Nadleśnictwa

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Cisna

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 370014679

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: Cisna 87A

1.5.2.) Miejscowość: Cisna

1.5.3.) Kod pocztowy: 38-607

1.5.4.) Województwo: podkarpackie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL821 - Krośnieński

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: cisna@krosno.lasy.gov.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://platformazakupowa.pl/pn/lasy_cisna

1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:

https://platformazakupowa.pl/pn/lasy_cisna

1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - inna państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej

1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Inna działalność


leśnictwo

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Dostawa lekkiego oleju opałowego do kotłowni Nadleśnictwa

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-ee5d7bf7-43bc-11ed-8832-4e4740e186ac

2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00382200

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2022-10-07

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2021/BZP 00239921/12/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.2.7 Dostawa lekkiego oleju opałowego do kotłowni Nadleśnictwa

2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak

2.14.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00376471/01

SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ

3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Numer referencyjny: ZP.270.34.2022

4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.4.) Rodzaj zamówienia: Dostawy

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

1. Przedmiotem zamówienia jest sukcesywna dostawa lekkiego oleju opałowego L-1 w ilości 50 000 litrów do kotłowni Nadleśnictwa Cisna, Cisna 87A, 38-607 Cisna. 2. Szczegółowy opis przedmiot zamówienia: 1) szacunkowa ilość – 50 000 litrów; 2) Zamawiający posiada zbiorniki na olej opałowy o pojemności 12 000 litrów 3) miejsce dostawy (Odbiorca) – kotłownia znajdująca się pod adresem Nadleśnictwo Cisna, 38-607 Cisna 87A 4) transport - Jednorazowa dostawa lekkiego oleju opałowego będzie wynosić w szacunkowych granicach od 5000 do 9000 litrów. Ilość dostarczanego jednorazowo paliwa uzależniona będzie od warunków atmosferycznych panujących w sezonie grzewczym. 5) termin realizacji dostawy: nie później niż 3 dni od złożenia zamówienia przez upoważnioną osobę wyznaczoną przez zamawiającego. 6) Dostarczana ilość oleju opałowego winna być fakturowana zgodnie z objętościowym systemem sprzedaży paliw opartym na m3 w temperaturze referencyjnej 15o C
7) Olej opałowy lekki L-1 musi spełniać standardy jakościowe określone w PN-C-96024/2011 Przetwory naftowe - oleje opałowe /dla gatunku L-1, co powinno być odzwierciedlone w formie certyfikatu (świadectwa) jakości dostarczonego razem z każdą partią dostawy oleju. 8) Olej opałowy lekki L-1 musi być zgodny z polskimi normami oraz Rozporządzeniem Ministra Energii z dnia 1 grudnia 2016 r. w sprawie wymagań jakościowych dotyczących zawartości siarki dla olejów oraz rodzajów instalacji i warunków, w których będą stosowane ciężkie oleje opałowe (Dz. U z 2016 poz. 2008), Rozporządzeniem Ministra Energii z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie metod badania jakości lekkiego oleju opałowego, ciężkiego oleju opałowego oraz oleju do silników statków żeglugi śródlądowej (tj.: Dz.U. z 2017r. poz. 584), Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 września 2019 r. w sprawie znakowania i barwienia wyrobów energetycznych (Dz. U. 2019 r., poz. 1822), ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2018 poz. 755). 9) Wykonawca ponosi odpowiedzialność za jakość dostarczonego oleju opałowego. 10) Minimalne parametry jakie musi spełniać olej opałowy lekki: a) Wartość opałowa min. 42,6 MJ/kg; b) Gęstość w temp. 15 0C max. 860 kg/m3; c) Temperatura zapłonu powyżej 56 0C; d) Lepkość kinematyczna w temperaturze 20 0C max 6,00 mm2/s; e) Zawartość siarki max 0,1 % (m/m). 11) Olej opałowy należy dostarczać cysternami samochodowymi, wyposażonymi w końcówki wlewowe z zalegalizowanym „odmierzaczem” w jednostkach miary - litr. Dostawy muszą być realizowane specjalistycznymi autocysternami zaopatrzonymi w posiadające ważne cechy legalizacyjne urządzenia wydawcze - pompy oraz drukarki - wskazujące dokładną ilość wydanego oleju opałowego w temperaturze referencyjnej +15 oC (urządzenia wydawcze powinny także posiadać świadectwa legalizacyjne wydane przez Urząd Miar i Wag). 12) Wykonawca zobowiązany będzie do uzupełniania zgłoszeń oraz aktualizacji danych w systemie SENT zgodnie z obowiązującymi przepisami Ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (t. j. Dz. U. 2021 r., poz. 1857). 13) Olej opałowy będzie dostarczany z zachowaniem wszystkich obowiązujących przepisów regulujących przewóz materiałów niebezpiecznych według ADR. 14) Olej opałowy będzie dostarczany cysternami wykonawcy na jego koszt. 15) Dostawa oleju opałowego będzie realizowana sukcesywnie (partiami) w godzinach od 7.30 do 14.30 w dni robocze, na podstawie zapotrzebowania złożonego pisemnie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail przez upoważnionego pracownika Zamawiającego. 16) Wykonawca ma obowiązek zrealizowania dostawy w czasie nie dłuższym niż 3 dni robocze (tj. od poniedziałku do piątku) od dnia złożenia zapotrzebowania przez zamawiającego. 3. Ustalenia organizacyjne związane z wykonaniem przedmiotu zamówienia: 1) ustalenia i decyzje dotyczące wykonywania zamówienia uzgadniane będą przez Zamawiającego z ustanowionym przedstawicielem Wykonawcy; 2) terminy i wielkości dostaw dostosowane będą do możliwości magazynowych Zamawiającego, zależnych od ilości spalanego paliwa (czynników atmosferycznych), jednakże zamówienie powinno być złożone nie później niż na 3 dni robocze (od poniedziałku do piątku) przed jego planowanym terminem; 3) szczegółowe wielkości i terminy dostaw będą uzgadniane każdorazowo telefonicznie lub elektronicznie drogą mailową; 4) Zamawiający zastrzega sobie prawo do zmiany wielkości danej dostawy, ilości i terminów dostaw; 5) z uwagi na pojemności magazynowe Zamawiającego jednorazowa dostawa nie może być większa niż 12 000 litrów paliwa; 6) wszelkie koszty transportu i rozładunku pokrywa Wykonawca; 7) wymagana jest należyta staranność przy realizacji zamówienia; 8) Zamawiający nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez Wykonawcę podczas wykonywania przedmiotu zamówienia; 9) dowodem przyjęcia dostawy oleju jest wydruk z odmierzacza. Pozostałe ustalenia: 1) Zamawiający nie przewiduje udzielenia zaliczek na poczet wykonania zamówienia. 2) Zamawiający nie przewiduje ustanowienia dynamicznego systemu zakupów. 3) Opis przedmiotu zamówienia został skonstruowany poprzez określenie wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności. Wówczas zgodnie z art. 101 ust. 5 i 6 ustawy Pzp, Wykonawca może powołać się na zgodność oferowanych świadczeń ze stosownymi normami, jeżeli dotyczą one wymagań w zakresie wydajności lub funkcjonalności określonych przez zamawiającego. W takiej sytuacji Wykonawca wykazuje, że dostawa, spełnia wymagania dotyczące wydajności lub funkcjonalności określone przez Zamawiającego. Zastosowanie rozwiązań równoważnych należy zasygnalizować w ofercie, niezależnie od tego, czy Zamawiający żąda przedłożenia przez wykonawcę przedmiotowych środków dowodowych. 4) Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne, jest zobowiązany wykazać, że oferowane przez niego rozwiązanie spełnia wymagania określone przez Zamawiającego. W takim przypadku, wykonawca załącza do oferty wykaz rozwiązań równoważnych wraz z jego opisem lub normami. 5) Zamawiający dopuszcza w każdym przypadku użycie materiału równoważnego pod względem istotnych (głównych) parametrów technicznych i użytkowych, przy zachowaniu co najmniej tego samego poziomu jakości, trwałości oraz kompatybilności z pozostałymi materiałami użytymi przy realizacji zamówienia. 6) Zgodnie z warunkami określonymi w projektowanych postanowieniach umowy w sprawie zamówienia publicznego, Zamawiający zastrzega na swoją rzecz uprawnienie do rezygnacji z realizacji zawartej umowy częściowym zakresie, w sytuacjach niezależnych od Stron w szczególności np. zmniejszonego zapotrzebowania na olej opałowy. Minimalny gwarantowany poziom realizacji umowy to 50 % wynagrodzenia netto określonego w § 5 ust. 1 umowy na podstawie oferty Wykonawcy.

4.5.3.) Główny kod CPV: 09134100-8 - Olej napędowy

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem

5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 256 ustawy

5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:

W dniu 04.10.2022r. Zamawiający Nadleśnictwo Cisna opublikował ogłoszenie o zamówieniu publicznym pn. „Dostawa lekkiego oleju opałowego do kotłowni Nadleśnictwa”. Równocześnie w tym samym dniu Zamawiający na dedykowanej stronie internetowej https://platformazakupowa.pl/transakcja/671503 opublikował Specyfikację Warunków Zamówienia wraz z załącznikami, w tym ze wzorem umowy określającym projektowane postanowienia umowy. W niniejszym postępowaniu jako jedyne kryterium oceny ofert Zamawiający przyjął kryterium najniższej oferowanej ceny za całość zamówienia tj. za 50.000 litrów oleju opałowego. Projektowane postanowienia umowy ws. zamówienia publicznego przewidują stałą cenę za 1 litr oleju opałowego, ustaloną na podstawie oferty Wykonawcy oraz przewidują formułę waloryzacji stawki za 1 litr oleju opałowego w ujęciu kwartalnym, w oparciu o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem (wzrost cen), publikowany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Monitorze Polskim na podstawie przepisu art. 25 ust. 11 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz. U. 2022 r., poz. 504).W dniu 06 października 2022 r. do Zamawiającego wpłynęło pismo od podmiotu zainteresowanego postępowaniem, w treści którego wnioskodawca domagał się wprowadzenia zmian do treści Specyfikacji Warunków Zamówienia m. in. odnośnie przyjętej formuły ustalania wynagrodzenia Wykonawcy. Autor pisma wskazał m. in. (cyt.): Zaproponowana przez Zamawiającego konstrukcja opisanych postanowień jest nie adekwatna do charakterystyki i dynamiki zmian cen na rynku paliw. Zmiany cen hurtowych paliw charakteryzują się dużą dynamiką i dochodzi do nich średnio do 1-2 dni. Wpływa na te zmiany ma wiele zewnętrznych (notowania ropy na światowych giełdach, zmiany kursów walut, globalna polityka gospodarcza) jaki wewnętrznych (polityka fiskalna i monetarna Państwa itp.) czynników. W takiej sytuacji, wobec zaproponowanych przez Zamawiającego postanowień Wykonawcy nie są w stanie skalkulować kosztów i zysków udziału w postępowaniu przetargowym, co może nie spełniać postanowień art. 29 ust. 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Wykonawca bowiem przy zaproponowanej konstrukcji opisanych postanowień nie jest w stanie oszacować kosztów realizacji umowy, co może wiązać się ze stratą finansową wynikającą z jej realizacji. Jednocześnie dla Zamawiającego istnieje ryzyko ponoszenia wyższych wydatków z tytułu niniejszych umów, w przypadku gdy hurtowe ceny paliwa spadną o mniej niż 3%, co w obliczu postanowień ustawy o dyscyplinie finansów publicznych może rodzić pewne ryzyko dla strony zamawiającej. W zamówieniach publicznych, których przedmiotem jest sukcesywna dostawa paliw standardem jest, iż Dostawca przy każdej dostawie dostarcza Zamawiającemu wydruk ze strony internetowej producenta paliw, zawierający hurtową cenę paliwa obowiązującą w danym dniu, od której odejmowany jest zaoferowany upust (lub dodawana marża jeśli dotyczy) oraz do której dodawany jest należny podatek VAT. Opisany sposób obliczania wartości jest sposobem najszerzej stosowanym w tego typu dostawach paliwa, z racji jego funkcjonalności i bezproblemowości. W tego typu umowach zarówno Zamawiający jak i Wykonawca powinni ponosić rzeczywiste koszty wynikające ze specyfiki gospodarki wolnorynkowej, a nie koszty regulowane i sterowane przez zapisy umowy. Równocześnie postanowienia § 8 ust. 2 w przypadku dostaw paliw płynnych w żadnym stopniu nie waloryzują wynagrodzenia Wykonawcy. Zamawiający dopuszcza waloryzację na podstawie komunikatów Prezesa GUS, które są podawane do publicznej wiadomości 1 raz na kwartał, a pierwsza waloryzacja może mieć miejsce dopiero po pierwszym kwartale 2023 roku. Oznacza to, że przez pierwszy kwartał (i pozostałe) Wykonawca będzie ponosił pełne ryzyko związane z dynamicznie zmieniającymi się obecnie cenami paliw, które publikowane są jak wyżej podkreślono średnio co 1-2 dni.

SEKCJA IX INFORMACJE DODATKOWE

CIĄG DALSZY PRZYCZYN UNIEWAŻNIENIA . Ilustrację zmienności cen Zamawiający może zaobserwować pod adresem https://www.orlen.pl/pl/dla-biznesu/hurtowe-ceny-paliw#paliwa-archive. Tak opisana konstrukcja kalkulacji cenowej jest naszym zdaniem niespójna z ideą „urealnienia wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zmian ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją kontraktu publicznego” opisanej w dokumencie pn. Klauzula waloryzacyjna w ustawie Prawo zamówień publicznych, dostępnej pod adresem: https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0014/52151/KLAUZULA-WALORYZACYJNA-W-USTAWIE-PRAWO-ZAMoWIEn-PUBLICZNYCH.pdf Zamawiający nie potraktował ww. wniosku otrzymanego w dniu 06 października 2022 r. jako wniosku o wyjaśnienie treści Specyfikacji Warunków Zamówienia, w rozumieniu przepisu art. 284 § 1 ustawy PZP, z uwagi na treść tego pisma, która zawiera kategoryczne żądania dotyczące wprowadzenia zmian do SWZ oraz do projektu umowy. Niemniej jednak wnikliwa analiza treści ww. pisma otrzymanego w dniu 06 października 2022 r. skłoniła Zamawiającego do uznania argumentu, że przyjęta w dokumentach zamówienia formuła ustalania wynagrodzenia wykonawcy za sukcesywne dostawy oleju opałowego w oparciu o stałą cenę za 1 litr wskazaną w ofercie oraz waloryzowaną nie częściej jak raz na kwartał w ciągu terminu realizacji umowy wynoszącego 12 miesięcy, może skutkować znaczącym ryzykiem gospodarczym zarówno po stronie Zamawiającego jak i Wykonawcy, związanym z wahaniami cen oleju opałowego w ciągu okresu realizacji umowy. Ryzyko gospodarcze po stronie Wykonawcy polega na potencjalnej możliwości realizacji dostaw oleju opałowego, po cenach które nie będą gwarantowały żadnego zysku, a co więcej które mogą generować straty. Ryzyko gospodarcze po stronie Zamawiającego polega na potencjalnej możliwości „przepłacania” za dostawy oleju opałowego, w sytuacji kiedy ceny za które będzie nabywany przez dostawcę spadną do poziomu znacznie poniżej ceny ofertowej. Należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 7 pkt 32 ustawy PZP, pod pojęciem zamówienia - należy przez to rozumieć umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług. Odpłatny z założenia charakter umów w sprawie zamówienia publicznego, musi skutkować tym że każdy Wykonawca powinien osiągnąć chociażby minimalny zyska z operacji gospodarczej polegającej na realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zresztą ustawa PZP zawiera regulacje, które mają zapobiegać składaniu ofert w rażąco niską ceną.
W konsekwencji unieważnienia niniejszego postępowania Zamawiający planuje w najbliższej przyszłości ogłosić kolejne postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę lekkiego oleju opałowego do kotłowni Nadleśnictwa, w którym zostanie przyjęte inne kryterium oceny ofert jak również w którym formuła ustalania wynagrodzenia wykonawcy za dostawy oleju opałowego zostanie dostosowana do uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych. W tej sytuacji dalsze prowadzenie niniejszego postępowanie jest nieuzasadnione, co stanowi podstawę do jego unieważnienia.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.