Ogłoszenie z dnia 2024-04-09
Powiązane ogłoszenia:
- 2024/BZP 00251430/01 - Ogłoszenie z dnia 2024-03-19
- 2024/BZP 00259231/01 - Modyfikacja z dnia 2024-03-25
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Dostawy
Dostawa wielokanałowych torów radiowych na potrzeby projektu AGRARSENSE dla Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej.
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: Politechnika Gdańska
1.3.) Oddział zamawiającego: Wydział Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 000001620
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Narutowicza 11/12
1.5.2.) Miejscowość: Gdańsk
1.5.3.) Kod pocztowy: 80-233
1.5.4.) Województwo: pomorskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL633 - Trójmiejski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: logistyka@eti.pg.edu.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://www.pg.edu.pl/centrum-zp
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://platformazakupowa.pl/pn/pg_edu/proceedings1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - uczelnia publiczna
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Edukacja
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Dostawa wielokanałowych torów radiowych na potrzeby projektu AGRARSENSE dla Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej.2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-768b377b-e5f4-11ee-a01e-f641a8763d5f
2.5.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00277647
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2024-04-09
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2024/BZP 00036123/07/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.2.18 Dostawa radia programowalnego i konwerterów częstotliwości na potrzeby projektu dla WETI PG
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Tak
2.12.) Nazwa projektu lub programu:
"Inteligentne, cyfrowe komponenty i systemy dla rolnictwa i leśnictwa opartego na danych / Smart, digitalized components and systems for data-based Agriculture and Forestry”, umowy numer: 101095835 i KDT/2021/7/AGRARSENSE/20232.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00251430
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: CRZP/48/009/D/24
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Tak
4.3.) Łączna wartość poszczególnych części zamówienia: 515138,00 PLN
4.3.1) Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania (bez VAT): 194010,43 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest dostawa 1 szt. wielokanałowego toru radiowego pracującego w paśmie od 1 MHz do 7.2 GHz, sterowanego przez port sieciowy lub pracującego samoistnie.2. Kod wg CPV: 32230000-4 Radiowa aparatura nadawcza z aparaturą odbiorczą, 32352100-6 Części sprzętu radiowego i radarowego, 38540000-2 Maszyny i aparatura badawcza i pomiarowa 38570000-1 Przyrządy i aparatura nastawcza i kontrolna.
3. Przedmiot zamówienia obejmuje dostawę do siedziby Zamawiającego: Politechnika Gdańska, Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, ul. Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk, budynek nr 41 WETI A, pok. 116.
4. Przedmiot zamówienia musi być fabrycznie nowy, bez wcześniejszej eksploatacji, sprawny technicznie, wolny od wad prawnych i fizycznych.
5. Zamawiający wymaga, aby Wykonawca udzielił gwarancji na oferowany przedmiot zamówienia w wymiarze: co najmniej 12 miesięcy, liczonej od daty podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, bez uwag.
6. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się w załączniku nr 5 do SWZ Opis przedmiotu zamówienia.
7. Realizacja przedmiotu zamówienia odbywać się będzie na zasadach i warunkach opisanych w SWZ oraz w projektowanych postanowieniach umowy, stanowiących załącznik nr 4 do SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 32230000-4 - Radiowa aparatura nadawcza z aparaturą odbiorczą
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
32352100-6 - Części sprzętu radiowego i radarowego
38540000-2 - Maszyny i aparatura badawcza i pomiarowa
38570000-1 - Przyrządy i aparatura nastawcza i kontrolna
4.5.5.) Wartość części: 132326,98 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest dostawa 1 szt. wielokanałowego toru radiowego pracującego w paśmie od 70 MHz do 6 GHz, sterowanego przez port sieciowy lub pracującego samoistnie.2. Kod wg CPV: 32230000-4 Radiowa aparatura nadawcza z aparaturą odbiorczą, 32352100-6 Części sprzętu radiowego i radarowego, 38540000-2 Maszyny i aparatura badawcza i pomiarowa, 38570000-1 Przyrządy i aparatura nastawcza i kontrolna.
3. Przedmiot zamówienia obejmuje dostawę do siedziby Zamawiającego: Politechnika Gdańska, Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, ul. Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk, budynek nr 41 WETI A, pok. 116.
4. Przedmiot zamówienia musi być fabrycznie nowy, bez wcześniejszej eksploatacji, sprawny technicznie, wolny od wad prawnych i fizycznych.
5. Zamawiający wymaga, aby Wykonawca udzielił gwarancji na oferowany przedmiot zamówienia w wymiarze: co najmniej 12 miesięcy, liczonej od daty podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, bez uwag.
6. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się w załączniku nr 5 do SWZ Opis przedmiotu zamówienia.
7. Realizacja przedmiotu zamówienia odbywać się będzie na zasadach i warunkach opisanych w SWZ oraz w projektowanych postanowieniach umowy, stanowiących załącznik nr 4 do SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 32230000-4 - Radiowa aparatura nadawcza z aparaturą odbiorczą
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
32352100-6 - Części sprzętu radiowego i radarowego
38570000-1 - Przyrządy i aparatura nastawcza i kontrolna
38540000-2 - Maszyny i aparatura badawcza i pomiarowa
4.5.5.) Wartość części: 36319,25 PLN
Część 3
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest dostawa 2 szt. wielokanałowego toru radiowego pracującego w paśmie od 70 MHz do 6 GHz, sterowanego przez USB.2. Kod wg CPV: 32230000-4 Radiowa aparatura nadawcza z aparaturą odbiorczą, 32352100-6 Części sprzętu radiowego i radarowego, 38540000-2 Maszyny i aparatura badawcza i pomiarowa, 38570000-1 Przyrządy i aparatura nastawcza i kontrolna.
3. Przedmiot zamówienia obejmuje dostawę do siedziby Zamawiającego: Politechnika Gdańska, Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, ul. Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk, budynek nr 41 WETI A, pok. 116.
4. Przedmiot zamówienia musi być fabrycznie nowy, bez wcześniejszej eksploatacji, sprawny technicznie, wolny od wad prawnych i fizycznych.
5. Zamawiający wymaga, aby Wykonawca udzielił gwarancji na oferowany przedmiot zamówienia w wymiarze: co najmniej 12 miesięcy, liczonej od daty podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, bez uwag.
6. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się w załączniku nr 5 do SWZ Opis przedmiotu zamówienia.
7. Realizacja przedmiotu zamówienia odbywać się będzie na zasadach i warunkach opisanych w SWZ oraz w projektowanych postanowieniach umowy, stanowiących załącznik nr 4 do SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 32230000-4 - Radiowa aparatura nadawcza z aparaturą odbiorczą
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
32352100-6 - Części sprzętu radiowego i radarowego
38540000-2 - Maszyny i aparatura badawcza i pomiarowa
38570000-1 - Przyrządy i aparatura nastawcza i kontrolna
4.5.5.) Wartość części: 25364,21 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 3 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
Zamawiający – Politechnika Gdańska Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, działając zgodnie z art. 260 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) zwaną dalej ustawą Pzp, zawiadamia o unieważnieniu części 1 przedmiotowego postępowania pn. „Dostawa wielokanałowego toru radiowego pracującego w paśmie od 1 MHz do 7.2 GHz, sterowanego przez port sieciowy lub pracującego samoistnie”.
Uzasadnienie prawne unieważnienia postępowania:
Art. 255 pkt 3 ustawy Pzp - cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty.
Oferta złożona przez Wykonawcę YOTTA VOLT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ ul. ŻELAZNA nr 40, lok. 101, 00-832 WARSZAWA została odrzucona. Powyżej przedstawiono uzasadnienie faktyczne i prawne dla czynności odrzucenia oferty.
Stosownie do art. 255 pkt 3 ustawy Pzp zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty. Co do zasady przesłankę unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp odnieść należy do kwoty, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, udostępnionej na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpośrednio przed otwarciem ofert.
Zamawiający udostępnił przed otwarciem ofert informację, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę: 37.831,31 EUR brutto.
Zgodnie z orzecznictwem KIO, nie ma obowiązku zwiększania kwoty przeznaczonej na sfinansowanie konkretnego zadania, tak aby obowiązkowo dokonać wyboru. Możliwość zwiększenia budżetu warunkowana jest z pewnością wieloma czynnikami, a wykonawca nie ma prawnych możliwości domagać się zwiększenia budżetu, ponieważ takie zachowanie w pewnych przypadkach mogłoby narazić zamawiającego na zarzuty niegospodarnego zarządzania środkami publicznymi (wyrok KIO z dnia 24 maja 2012 r. sygn. Akt KIO 964/12 – wyrok aktualny w bieżącym stanie prawnym).
W świetle powyższego nie powinno budzić wątpliwości unieważnienie postępowania bez wyboru najkorzystniejszej oferty, w sytuacji gdy cena oferty wykonawcy PartAD Artur Dyrda 34-220 Maków Podhalański, Grzechynia nr 768 przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 2
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 2
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 1
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 35927,19 EUR
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 39852,00 EUR
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 2
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 2
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 1
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 10340,82 EUR
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 10524,50 EUR
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 10524,50 EUR
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mikro przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: PartAD Artur Dyrda 34-220 Maków Podhalański, Grzechynia nr 768
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 5521594068
7.3.3) Ulica: Grzechynia nr 768
7.3.4) Miejscowość: Maków Podhalański
7.3.5) Kod pocztowy: 34-220
7.3.6.) Województwo: małopolskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-04-09
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 10524,50 EUR
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 80 dni
Część 3
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 2 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
Zamawiający – Politechnika Gdańska Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, działając zgodnie z art. 260 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) zwaną dalej ustawą Pzp, zawiadamia o unieważnieniu części 3 przedmiotowego postępowania pn. „Dostawa wielokanałowego toru radiowego pracującego w paśmie od 70 MHz do 6 GHz, sterowanego przez USB”.
Uzasadnienie prawne unieważnienia postępowania:
Art. 255 pkt 2 ustawy Pzp – wszystkie złożone wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferty podlegały odrzuceniu.
Uzasadnienie faktyczne unieważnienia postępowania:
W przedmiotowym postępowaniu w wymaganym terminie, tj. do dnia 02 kwietnia 2024 r. do godz. 10:00 wpłynęła jedna oferta wykonawcy YOTTA VOLT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ ul. ŻELAZNA nr 40, lok. 101, 00-832 WARSZAWA, która została odrzucona.
Formularz oferty wraz z załącznikami złożony poprzez Platformę zakupową w dniu 02.04.2024 r. o godz. 9:59 przez Wykonawcę YOTTA VOLT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, nie został podpisany weryfikowalnym podpisem tj.: podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Żeby złożenie oferty mogło być uznane za skuteczne, wymaga od Wykonawcy przekazania zamawiającemu pliku (dokumentu elektronicznego) zawierającego ofertę z załącznikami wraz z właściwym podpisem elektronicznym, który został złożony przed zaszyfrowaniem oferty.
W toku badania oferty wraz z załącznikami Zamawiający musi zweryfikować podpis Wykonawcy, jednak walidacja plików okazała się niemożliwa. Zamawiający korzystał z dwóch różnych narzędzi do weryfikacji podpisu elektronicznego i otrzymał następujące komunikaty: „Uwierzytelnienie tego pliku nie jest możliwe. Prawdopodobnie plik nie został podpisany, jego format nie jest obsługiwany przez weryfikator, plik jest uszkodzony lub plik jest większy niż 50 MB” oraz „Uwierzytelnienie e-dokumentu nie jest możliwie. Weryfikator nie wykrył wśród przesłanych plików żadnego pliku z podpisem”.
Złożenie oferty bez podpisu elektronicznego jest uchybieniem nieusuwalnym. Dlatego też brak podpisu dokumentów elektronicznych skutkuje ich nieważnością i oferta Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
SEKCJA VI OFERTY (dla części 3)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 1
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
INNE PRZETARGI Z GDAŃSKA
- Zakup podłoży bakteriologicznych oraz krążków i pasków nasączonych antybiotykami do oznaczania antybiogramów metodą dyfuzyjno-krążkową dla UCK.
- Remont pomieszczeń obiektu Centrum Sportu Akademickiego Politechniki Gdańskiej (budynek nr 70) przy Al. Zwycięstwa 12 w Gdańsku
- Prace instal w zakresie demo istniej agregatów wody lod wraz z sekc chłodniczymi central oraz montaż nowych agreg chłod w tym sekcji chłod dla istnie central w trybie zaprojektuj i wybuduj.
- Remont Sali Obsługi Klienta, ul. Kołobrzeska 43, Gdańsk dla Drugiego i Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
- Remont pomieszczeń biurowych na potrzeby Wydziału ICE
- Dostawa urządzeń służących do celów naukowo - badawczych realizowanych w ramach projektu naukowego pn. "Zastosowanie sferycznego druku 3D do stworzenia wielowarstwowego hydrożelowego modelu skórnego"
więcej: przetargi w Gdańsku »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- "Zakup i montaż wodomierzy z modułem radiowym do zdalnego odczytu ilości pobranej wody"
- Dostawa urządzenia do nanoindentacji.
- Wymiana wodomierzy na wodomierze z odczytem radiowym na terenie Gminy Brzeźnio
- Dostawa mikrotomu rotacyjnego półautomatycznego wraz z kompatybilną łaźnią wodną
- Dostawa 6 osiowego systemu CNC do stykowych pomiarów struktury geometrycznej powierzchni 2D/3D oraz konturu
- Zrównoważony rozwój gospodarki wodno - ściekowej na terenie Gminy Międzyrzec Podlaski - Zakup i montaż zestawów wodomierzowych ze zdalnym odczytem wraz z oprogramowaniem do zdalnego odczytu
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.