eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Piotrków Trybunalski › ROZBUDOWA UL. KRĘTEJ WRAZ Z BUDOWĄ I PRZEBUDOWĄ INFRASTRUKTURY TOWARZYSZĄCEJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM

To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2012-05-29

Piotrków Trybunalski: ROZBUDOWA UL. KRĘTEJ WRAZ Z BUDOWĄ I PRZEBUDOWĄ INFRASTRUKTURY TOWARZYSZĄCEJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM
Numer ogłoszenia: 177972 - 2012; data zamieszczenia: 29.05.2012
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 118690 - 2012r.

Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: tak.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Miasto Piotrków Trybunalski, ul. Pasaż Rudowskiego 10, 97-300 Piotrków Trybunalski, woj. łódzkie, tel. 044 7327796, faks 044 7327798.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: ROZBUDOWA UL. KRĘTEJ WRAZ Z BUDOWĄ I PRZEBUDOWĄ INFRASTRUKTURY TOWARZYSZĄCEJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM.

II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.

II.3) Określenie przedmiotu zamówienia: Rozbudowa ulicy Krętej wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej Zakres rzeczowy w obr. 10: dz. Nr 240, 389, 391 2, 390 6, 453; w obr .15: dz. Nr 346-1, 347, 348, 349, 578, 362, 365,379; w obr. 16: dz. Nr 234, 152 obejmuje : Rozbudowę ulicy Krętej w Piotrkowie Trybunalskim na odcinku od ul. Spacerowej do ulicy Wschodniej wraz ze skrzyżowaniami z ulicami: Jerozolimską, Wschodnią, Poleśną, Spacerową i Piaskową. Dane ogólne: Powierzchnia zagospodarowania objętego niniejszym opracowaniem - 0,7153 ha. Powierzchnia jezdni wynosi : 2476,0 m2 Powierzchnia zjazdów wg tabeli : 610,0 m2 Powierzchnia chodników : 650,0 m2 Powierzchnia zieleni : 7153m2 - 2476+614+647=3737m2 = 3416m2 co stanowi 47,8 % powierzchni objętej opracowaniem. Ul. Kręta funkcja ulicy lokalnej L-1-2 Kategoria ruchu KR2 Prędkość projektowa Vp=30 40 km h strefa ruchu uspokojonego Szerokość w liniach rozgraniczających - 8,25 m do 12,35 m Szerokość jezdni - 5,00 m Szerokość chodnika jednostronnego - 1,25 m Oznakowanie pionowe i poziome Szerokość zjazdów indywidualnych - 4,50 m, skosy 1:1 Odwodnienie ulicy odbywać się będzie poprzez projektowaną kanalizację deszczową oraz częściowo powierzchniowo z wykorzystaniem w części zlewni skierowanej do ul. Spacerowej. W zakres robót rozbiórkowych wchodzą - patrz plan rozbiórek: - rozbiórka istniejącej nawierzchni wraz z konstrukcją - frezowanie istniejącej nawierzchni na wlotach ulic bocznych - rozbiórka istniejących zjazdów i przepustów Istniejący słup betonowy przy skrzyżowaniu z ul. Jerozolimską, na której zawieszono kabel telekomunikacyjny, należy przesunąć poza kąt widoczności przy udziale właściciela linii. 2. Konstrukcja nawierzchni przyjęto kategorię ruchu KR2 o następującej konstrukcji nawierzchni : - Warstwa ścieralna z bet. - asf. typu SMA 0-11, grubości 5 cm - Warstwa dolna z bet. - asf. grub. 0-20, grubości 7 cm - Podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie 0 63 mm grubości 20 cm - Warstwa odsączająca z piasku grubości 20 cm - Krawężnik obustronny o wymiarach 20x30 cm na ławie betonowej z oporem. Na zjazdach zaprojektowano następującą konstrukcję: - Nawierzchnia z kostki betonowej barwionej gr.8 cm na podsypce piaskowej gr. 3 cm, - Podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie ( 0 31,5 mm) gr. 15cm, - Dolna warstwa podbudowy podsypka z piasku grub. 15 cm, - Zjazdy zamknięte obrzeżem betonowym o wymiarach 8x30 cm. Na chodnikach zaprojektowano konstrukcję : - Nawierzchnia z kostki betonowej barwionej grub. 8 cm na podsypce piaskowej grub. 3cm, - Dolna warstwa podbudowy: grunt nasypowy - grubości średniej 20 cm, - Chodnik zamknięty obrzeżem betonowym o wymiarach 8x30 cm. 3. Odwodnienie Układ spadków poprzecznych i podłużnych zapewni odprowadzenie wód deszczowych do projektowanych wpustów burzowych. 4. Roboty ziemne Projekt przewiduje wykonanie koryta tj. pogłębienie istniejącego po rozbiórce konstrukcji nawierzchni i poszerzeniu go do projektowanego zakresu z uwzględnieniem ław pod krawężnik. Przed wykonaniem chodnika projektuje się wykonanie nasypu po stronie północnej jezdni od granicy pasa drogowego do północnego krawężnika na głębokości 20 cm i spadkiem dna w kierunku jezdni. 5. Organizacja ruchu Czasowa organizacja ruchu wg opracowanego projektu. 6. Uwagi końcowe - wszelkie roboty ziemne w pobliżu istniejącego uzbrojenia wykonywać ręcznie pod nadzorem właściciela uzbrojenia, - roboty ziemne należy wykonać zgodnie z Polską Normą PN-S-2205 - roboty ziemne, wymagania i badania, - w obrębie murów cmentarza roboty ziemne wykonywać ręcznie oraz z ograniczeniem maszyn wywołujących wibracje gruntu w celu ochrony fundamentów murów, - pod zjazdami istniejące kable zabezpieczyć rurami ochronnymi stalowymi dwudzielnymi typu AROT o długości podanej na planie zagospodarowania, - wszystkie dane dotyczące wielkości i ilości robót wykazane są w przedmiarze robót. 7. Urządzenia obce W pasie drogowym zlokalizowane są następujące urządzenia obce : przyłącza wodociągowe sieci wodociągowe przyłącza kanalizacji sanitarnej sieć kanalizacji sanitarnej kanalizacja deszczowa sieć elektroenergetyczna sieć teletechniczna sieć gazowa II. Roboty instalacyjne Zakres rzeczowy obejmuje: 1. Wodociąg w ulicy Krętej 1.Podłączenie wodociągu do sieci wodociągowej 5 [kpl.] 2.Rurociąg z rur żeliwnych sferoidalnych o śr. 125mm z wewnętrzną powłoką cementową, zewnętrzna powłoka glinowo - cynkowa zabezpieczona żywicą epoksydową, połączenia kielichowe, (węzły połączenia kołnierzowe ze śrubami ze stali nierdzewnej), bloki oporowe 694,50 [mb] 3.Przyłącza w liniach regulacyjnych ulicy z rur O40mm PE trójwarstwowe PN16, PE100, SDR11 z zasuwą domową z żeliwa sferoidalnego (nawiertka zintegrowana) z obudową i skrzynką uliczną.101 [mb] 30 [szt] 4.Zasuwy z żeliwa sferoidalnego, kołnierzowe z miękkim uszczelnieniem klina, DN125, PN16 wraz z obudową i skrzynką uliczną, śruby ze stali nierdzewnej 12 [kpl.] 5.Zasuwy z żeliwa sferoidalnego, kołnierzowe z miękkim uszczelnieniem klina, DN50, PN16 wraz z obudową i skrzynką uliczną, śruby ze stali nierdzewnej 1 [kpl.] 6.Hydranty pożarowe podziemny z żeliwa sferoidalnego z podwójnym zamknięciem z uszczelnieniem trzpienia typu o-ring DN80 PN16 w komplecie z zasuwą, , odsadzką z żeliwa sferoidalnego, obudową i skrzynką odejściem rurą z żeliwa sferoidalnego 7 [kpl.] 7.Zespół napowietrzający odpowietrzający DN50 1 [kpl] 2.Kanalizację deszczową w ulicy Krętej i Jerozolimskiej 1.Sieć kanalizacji deszczowej z rur PVC O315 9,2 SDR11 lite 300[mb] 2.Sieć kanalizacji deszczowej z rur wielofunkcyjnych PE O400 275,5 [mb] 3.Przykanaliki do posesji i wpustów ulicznych z rur PVC O200 5,9 SDR 11 lite 107[mb] 32(w) 8,5[mb] 2(p) 4.Wpusty uliczne z osadnikami DN500, wpust kl. D400 32 [kpl] 5.Studnie żelbetowe DN1000, włazy z wypełnieniem betonowym D400 w tym osadnikowe 19 [kpl] 6.Usunięcie kolizji z siecią gazową DN63, DN160, DN40 3 [kpl] 3.Roboty towarzyszące (przygotowawcze, ziemne, inne) - Roboty pomiarowe, cięcie nawierzchni, rozbiórkowe, wywóz gruzu na teren Wykonawcy. Wykopy wąskoprzestrzenne o pionowych ścianach, w pełni umocnione - Pełna wymiana gruntu pod terenami utwardzonymi - jezdnie, chodniki, parkingi, wjazdy (w wycenie kanalizacji deszczowej uwzględnić koszty związane z wykonaniem inspekcji kanału kamera wizyjną, dokumentację załączyć do dokumentów odbiorowych) - Roboty ziemne, pełna wymiana gruntu w pasach drogowych, wywóz na teren Wykonawcy, pomiary zagęszczenia gruntu potwierdzone przez odpowiednie laboratorium, - Demontaż i odtworzenie jezdni ulicy Jerozolimskiej, demontaż i odtworzeniach chodników krawężników zgodnie z projektem - Przewierty, rury osłonowe, sygnalizacyjne, - Rury ochronne dwudzielne AROTA typ PS O160 - Odtworzenie nawierzchni, krawężników, chodników, po pracach jak również po używaniu ciężkiego sprzętu, - Zabezpieczenie istniejącego uzbrojenia rurami osłonowymi na trasie budowanych sieci. - Oznakowanie wodociągu - Odwodnienie wykopów, III. Roboty elektryczne - usunięcie kolizji z liniami energetycznymi i telekomunikacyjnymi Planuje się wykonanie zabezpieczenia istniejących przewodów teletechnicznych oraz elektroenergetycznych NN i WN na odcinkach kolidujących z projektowaną siecią, przyłączami i projektowanymi zjazdami. Należy zabezpieczyć planowaną sieć energetyczną w miejscach skrzyżowań z projektowanymi przewodami wodociągowymi. Na każdy przewód energetyczny NN i teletechniczny należy nałożyć niezależną dwudzielną rurę osłonową A110 PS długości 3 m. Na przewody elektroenergetyczne WN należy nałożyć niezależną dwudzielną rurę osłonową A160 PS długości 3m, z pominięciem nieczynnego przewodu WN - zgodnie z planem sytuacyjnym. Prace w pobliżu skrzyżowań z istniejącą infrastrukturą podziemną prowadzić pod nadzorem gestora odpowiedniej sieci. W miejscach tych bezwzględnie należy prowadzić ręczne roboty ziemne. Nie należy prowadzić zagęszczania gruntu bezpośrednio nad przewodami teletechnicznymi i energetycznymi. Uwaga: Przedmiary należy czytać łącznie z dokumentacjami technicznymi i Specyfikacjami Technicznymi Wykonania i Odbioru. Szczegółowy zakres prac opisany został w dokumentacji i przedmiarach. 1.Wykonawca w ramach swojego wynagrodzenia własnym staraniem i nakładem kosztów uzyskuje obsługę przez Zakład Energetyczny. 2.Zadanie winien wykonywać zespół , którego członkowie muszą posiadać kwalifikacje w zakresie eksploatacji sieci E. Inwestor dopuszcza stosowanie innego typu osprzętu i wyposażenia niż w dokumentacji pod warunkiem zachowania tych samych danych technicznych i standardów jakościowych elementów wskazanych dokumentacją i przedmiarami. Oferta winna podać typy proponowanego osprzętu i wyposażenia jak powyżej. IV.Wykonawca wyłoniony w drodze przetargu zobowiązany będzie do: - zapewnienia pełnej obsługi geodezyjnej z inwentaryzacją powykonawczą włącznie i dokumentacją powykonawczą w 4 egz., na koszt własny, - zgłoszenia i pokrycia kosztów związanych z zajęciem pasa drogowego na czas robót, - na czas prowadzenia robót zapewni dojazdy do posesji i dojścia pieszych poprzez wykonanie mostków przejazdowych i pieszych. - przeprowadzenia prób, dezynfekcji i badania wody. WYMAGANIA OGÓLNE WYKONANIA ROBÓT: - Przed przystąpieniem do przetargu należy dokonać wizji lokalnej obiektu w miejscu realizacji zamówienia - Wszystkie roboty winny być prowadzone zgodnie z Prawem Budowlanym przez osoby posiadające: - uprawnienia do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie o specjalności: konstrukcyjno - budowlanej w zakresie budowy dróg, instalacyjnej w zakresie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, elektroinstalacyjne w zakresie dozoru D (bez ogr. napięcia; do 20 kV) , UWAGA ! Zamówienie należy wykonać ściśle wg projektów budowlanych, wykonawczych i Specyfikacji Technicznych Wykonania i Odbioru Robót, które stanowią integralną część umowy. - Wszystkie materiały użyte do budowy muszą posiadać: - Certyfikat na znak bezpieczeństwa wykazując, że zapewniono zgodność z kryteriami właściwych przepisów i dokumentów technicznych. Deklarację zgodności lub certyfikat zgodności z: Polską Normą, Normą Europejską lub Aprobatą Techniczną, w przypadku wyrobów, dla których nie ustanowiono normy, jeżeli nie są objęte certyfikacją. Oświadczenia kierownika budowy i kierowników robót, że wyroby budowlane zostały dopuszczone do stosowania w budownictwie i posiadały odpowiednie oznakowania B lub CE oraz załączoną informację o wyrobie. - Kontroli jakości materiałów i wykonywanych robót (powołanych w projektach lub równoważnych o nie gorszych parametrach) dokonują w imieniu Zamawiającego inspektorzy nadzoru inwestorskiego, zgodnie z przepisami ustawy prawo budowlane, specyfikacjami technicznymi. - Rozpoczęcie prac należy zgłosić do odpowiednich jednostek - gestorów sieci, celem poinformowania o ww. robotach i czasie ich trwania. - Włączenie wodociągu do sieci miejskiej wykonać w uzgodnieniu z PWiK. - Włączenie kanału deszczowego do sieci miejskiej wykonać w uzgodnieniu z MZDiK, - Podczas realizacji robót Wykonawca będzie przestrzegać przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz. U. z 2003 r. Nr 47, poz. poz.401). - Wykonawca jest zobowiązany do zainstalowania w widocznych miejscach trzech banerów o wym. 2,0 x 1,0 m wg załączonego wzoru. - Warunkiem koniecznym dla prawidłowego przygotowania oferty przetargowej jest zapoznanie się z dokumentacją techniczną dotyczącą przedmiotowego zamówienia oraz Specyfikacjami Technicznymi Wykonania i Odbioru Robót. Przed podpisaniem umowy Wykonawca przedstawi Inwestorowi polisę ubezpieczenia OC, obejmującą osoby trzecie, na cały okres realizacji zadania. Przedmiotem zamówienia jest całość robót przewidzianych w ww. projekcie. W zakres przedmiotu zamówienia wchodzi także: -zapewnienie obsługi geologicznej i kompleksowej obsługi geodezyjnej inwestycji oraz wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej przez uprawnionego geodetę, opracowanie dokumentacji powykonawczej w 4 egzemplarzach w każdej branży, na koszt własny, -uzyskanie koniecznych zezwoleń i uiszczenie opłat u zarządców dróg na zajęcie pasa drogowego na czas robót, -właściwe oznakowanie dróg na czas budowy, zgodnie z zatwierdzonym projektem czasowej organizacji ruchu, zabezpieczenie wykopów przed dostępem osób trzecich, wykonanie przejść dla pieszych , -dostarczenie, zainstalowanie i obsługa wszystkich tymczasowych urządzeń zabezpieczających takich jak: zapory, światła ostrzegawcze, sygnały, ogrodzenia, poręcze itp. niezbędne do ochrony robót, zapewniające bezpieczeństwo pojazdów i pieszych, -zapewnienie dojść do posesji, -odtworzenie nawierzchni dróg i wjazdów do stanu pierwotnego, a w przypadku, gdy projekt drogowy przewiduje inne niż dotychczasowe zagospodarowanie terenu - doprowadzenie do stanu projektowanego, -wykonanie koniecznych badań zagęszczenia gruntu celem odtworzenia i odbudowy nawierzchni drogowych zgodnie z Polską Normą: Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania PN-S-02205 Wskaźniki zagęszczenia gruntu oznaczyć zgodnie z normą BN-77 8931-12, -wykonawca odpowiada za ochronę instalacji na powierzchni ziemi i za urządzenia podziemne, takie jak rurociągi, kable itp. oraz uzyska od odpowiednich władz będących właścicielami tych urządzeń potwierdzenie informacji dostarczonych mu przez Zamawiającego w ramach planu ich lokalizacji. Wykonawca zapewni właściwe oznaczenie i zabezpieczenie przed uszkodzeniem tych instalacji i urządzeń w czasie trwania budowy, -wykonawca zobowiązany jest umieścić w swoim harmonogramie rezerwę czasową dla wszelkiego rodzaju robót, które mają być wykonane w zakresie przełożenia instalacji i urządzeń podziemnych na terenie budowy i powiadomić inspektora nadzoru i władze lokalne o zamiarze rozpoczęcia robót. O fakcie przypadkowego uszkodzenia tych instalacji Wykonawca bezzwłocznie powiadomi inspektora nadzoru i zainteresowane władze oraz będzie z nimi współpracował dostarczając wszelkiej pomocy potrzebnej przy dokonywaniu napraw. Wykonawca będzie odpowiadać za wszelkie spowodowane przez jego działania uszkodzenia instalacji na powierzchni ziemi i urządzeń podziemnych wykazanych w dokumentach przekazanych mu przez Zamawiającego. UWAGA : Koszty zabezpieczenia terenu budowy wchodzą w zakres umowny i nie podlegają odrębnej zapłacie. V.Roboty towarzyszące (przygotowawcze, ziemne) Przewidziano wywóz nadmiaru ziemi z wykopów staraniem Wykonawcy. Wykonawca określi cenę na wszystkie elementy zamówienia, zgodnie z przedłożonymi do przetargu kosztorysami ofertowymi: UWAGA: Wyłoniony w niniejszym przetargu Wykonawca będzie zobowiązany do : I. Udzielenia na wykonane roboty gwarancji na okres min. 5 lat, licząc od dnia odbioru robót. II. Zabezpieczenia zieleni - doprowadzenie do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji w obrębie prowadzonych robót (usunięcie ewentualnych zniszczeń), III. Przed przystąpieniem do robót wykonawca zobowiązany będzie do inwentaryzacji stanu technicznego budynków znajdujących się w strefie oddziaływania robót. Wykonawca będzie odpowiedzialny za szkody powstałe w przyległych budynkach i na graniczących z inwestycją terenach, a związane z prowadzonymi robotami. IV. Załączenia do dokumentacji odbiorowej, najpóźniej w dniu odbioru, powykonawczą mapę inwentaryzacyjną, zawierającą w komplecie załącznik w postaci wykazu pomiarów, potwierdzoną przez uprawnionego geodetę. Wykonawca jest zobowiązany przed zawarciem umowy do przedstawienia Zamawiającemu: - harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji robót do akceptacji. Z uwagi na możliwość uzyskania dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi na roboty w zakresie kanalizacji deszczowej, płatność za wykonanie ww. robót należy uwzględnić od lipca 2012r. - oświadczenia o wykonywaniu robót siłami własnymi lub z udziałem podwykonawców, których odpowiednie dokumenty powinna zawierać oferta...

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.11.30.00 - Roboty na placu budowy 54.11.00.00 - 54.11.00.00 45.11.10.00 - Roboty w zakresie burzenia, roboty ziemne 45.23.31.20 - Roboty w zakresie budowy dróg 45.23.32.22 - Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania 45.23.32.00 - Roboty w zakresie różnych nawierzchni 45.23.32.60 - Roboty budowlane w zakresie dróg pieszych 45.23.13.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów i rurociągów do odprowadzania ścieków 45.23.20.00 - Roboty pomocnicze w zakresie rurociągów i kabli 45.23.32.21 - Malowanie nawierzchi .

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony

III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 23.05.2012.

IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 3.

IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: .

IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Przedsiebiorstwo Robót Drogowo-Mostowych Sp. z o.o., ul. Południowa 17/19, 97-300 Piotrków Trybunalski, kraj/woj. łódzkie.

IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 2248863,68 PLN.

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

  • Cena wybranej oferty: 1631866,16

  • Oferta z najniższą ceną: 1631866,16 / Oferta z najwyższą ceną: 1752178,32

  • Waluta: PLN.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.