eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Zawiercie › "Kompleksowa rewitalizacja osiedla TAZ w Zawierciu - etap I" (budynek dawnej Willi Dyrektora TAZ w Zawierciu ul. Szymańskiego 2).

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych




Ogłoszenie z dnia 2019-04-03

Ogłoszenie nr 560064768-N-2019 z dnia 03-04-2019 r.

Zawiercie: "Kompleksowa rewitalizacja osiedla TAZ w Zawierciu - etap I" (budynek dawnej Willi Dyrektora TAZ w Zawierciu ul. Szymańskiego 2).
OGŁOSZENIE O ZMIANIE UMOWY - Roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia:

obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy:

zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej

tak
Należy wskazać projekt/program: Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, Działanie 10.3. "Rewitalizacja obszarów zdegradowanych", Poddziałanie 10.3.1 "Rewitalizacja obszarów zdegradowanych - ZIT".

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:

tak
Numer ogłoszenia: 607951-N-2018

Zostało opublikowane ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:

nie

Zostało opublikowane ogłoszenie o udzieleniu zamówienia:

tak
Numer ogłoszenia: 500252461-N-2018

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY



I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Zawiercie, Krajowy numer identyfikacyjny 51596800000000, ul. ul. Leśna 2, 42-400 Zawiercie, woj. śląskie, państwo Polska, tel. 32 49 41 267, e-mail zamowieniapubliczne@zawiercie.eu, faks 32 67 22 684.
Adres strony internetowej (url): http://www.zawiercie.eu
Adres profilu nabywcy: Nie dotyczy
Adres strony internetowej, pod którym można uzyskać dostęp do narzędzi i urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne:
Nie dotyczy

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:

Administracja samorządowa

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

"Kompleksowa rewitalizacja osiedla TAZ w Zawierciu - etap I" (budynek dawnej Willi Dyrektora TAZ w Zawierciu ul. Szymańskiego 2).

Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):

ZP.271.80.2018

II.2) Rodzaj zamówienia:

Roboty budowlane

II.3) Krótki opis zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań) - a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

1. Przedmiotem zamówienia jest: "Kompleksowa rewitalizacja osiedla TAZ w Zawierciu - etap I" (budynek dawnej Willi Dyrektora TAZ w Zawierciu ul. Szymańskiego 2). 1. Stan istniejący: a) Dane ogólne: Adres ewidencyjny 42 - 400 Zawiercie, ul. Szymańskiego nr 2, dz. nr 17/3 Województwo Śląskie Gmina Zawiercie Styl Willa w stylu szwajcarskim Architekt Hugo Kuder (proj. 1896 - 1897) Wpis do rejestru zabytków Budynek stanowi integralny element osiedla robotniczego TAZ w Zawierciu wpisanego do rejestru zabytków pod nr 1428/91. b) Opis obiektu: ? Mury fundamentowe - cegła pełna na zaprawie cementowo - wapiennej. Budynek w całości podpiwniczony. ? Cokół - murowany z cegły, w okładzinie z kamienia wapiennego, spoinowanej zaprawą cementowo - wapienną. ? Mury - budynek murowany z cegły pełnej palonej na zaprawie cem. - wap. Ściany elewacyjne licowane elewacyjną kształtką klikierową. ? Stropy - piwnice - stropy stalowo ceramiczne, odcinkowe. Stropy nad parterem drewniane ? Konstrukcja i pokrycie dachu - więźba dachowa w konstrukcji drewnianej, nad częścią północną konstrukcja dachowa płatwiowo - kleszczowa. Dach nad częścią centralną czterospadowy z iglicą, nad częścią północną i południową dach dwuspadowy z naczółkiem, wieża nakryta dachem wielospadowym. Dach pokryty blachą dachówkową, wieża blachą płaską. ? Schody - te prowadzące na poddasze są żelbetowe, te na wieżę drewniane, policzkowe, zabiegowe, a te zewnętrzne żelbetowe z okładziną ceramiczną. ? Podłogi - wykonane z okładzin ceramicznych, lastryko, terakota oraz klepka dębowa. ? Drzwi - drzwi wejściowe drewniane, dwuskrzydłowe, płycinowe. Drzwi wewnętrzne drewniane płycinowe pełne i przeszkolone. ? Stolarka okienna - drewniana skrzynkowa, zróżnicowana. Głównie z profilowanym ślemieniem i listwą przymykową zamiast słupków. ? Wnętrze - wnętrze budynku i układ pomieszczeń dość dobrze zachowane w stosunku do układu pierwotnego. ? Instalacje - budynek wyposażony jest w instalację wod-kan, C.O., instalację elektryczną, rynny włączone są do kanalizacji burzowej lub ogólnospławnej. 2. Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane (zakres dotyczy remontu poszczególnych elewacji, budynku dawnej willi dyrektora TAZ w Zawierciu przy ul. Szymańskiego nr 2) tj.: 1) Elewacja wschodnia: a) odtworzenie izolacji pionowej fundamentów - 51,35 m2; b) renowacja: ? cokołów - 33,90 m2; ? elewacje (tynki płaskie w polach szachulca) - 38,26 m2; ? elewacja opaski - 23,00 m2; ? elewacja z cegły klikierowej - 110,39 m2; ? remont schodów zewnętrznych - 22,50 mb; c) wymiana blacharki elewacyjnej - 6,2 m2; d) wymiana rur spustowych - 14,80 mb; e) remont stolarki okiennej - 92,32 m2; f) remont stolarki drzwiowej - 9,51 m2. 2) Elewacja północna: a) odtworzenie izolacji pionowej fundamentów - 27,98 m2; b) renowacja: ? cokołów - 17,13 m2; ? wzmocnienie kamienia - Portal - 5,82 m2 ? elewacji (tynki płaskie w polach szachulca) - 11,50 m2; ? elewacji i wieży (gzymsy i opaski) - 54,43 m2 ? elewacji z cegły klikierowej - 190,01 m2; ? remont schodów zewnętrznych - 24,2 mb; c) remont i impregnację więźby dachowej wieży - 60,00 mb, 28,34 m2; d) wymianę poszycia dachu wieży na istniejącą pierwotnie dachówkę ceramiczną karpiówkę - 55,68 m2; e) wymiana blacharki elewacyjnej - 34,40 m2; f) remont stolarki okiennej - 67,76 m2; g) demontaż i montaż przewodów uziemiających - 12,00 mb; h) remont elementów drewnianych - 47,56 m2. 3) Elewacja południowa: a) odtworzenie izolacji pionowej fundamentów - 46,20 m2; b) renowacja: ? cokołów - 38,58 m2; ? elewacji (tynki płaskie w polach szachulca) - 36,84 m2; ? elewacji (opaski) - 27,30 m2 ? elewacji z cegły klikierowej - 101,66 m2; c) remont stolarki okiennej -113,76 m2; d) wymiana rur spustowych - 22,8 mb; e) remont elementów drewnianych - 67,26 m2; f) remont elementów metalowych na zew. - 22,12 m2. 4) Połać dachowa: a) demontaż i montaż istniejącego pokrycia dachowego + impregnacja + dachówka karpiówka - 823,90 m2; b) demontaż i montaż instalacji odgromowej - 167,00 mb; c) demontaż montaż orynnowania - 78,10 mb; d) miejscowe przemurowania i remont trzonów kominowych od poziomu stropu poddasza nieużytkowego - 43,20 m2; e) montaż obróbek blacharskich - 74,70 m2; f) montaż płotków przeciwśnieżnych - 64,10 mb; g) montaż ław kominiarskich - 6 szt; h) montaż stopni kominiarskich - 80,00 mb. 5) Roboty towarzyszące: a) Ustawianie rusztowań - 1779,06 m2; b) Naprawa murów zabytkowych (ilość miejsc) - 354. oraz pozostałe roboty zgodnie z przedmiarem robót. 2. Szczegółowy zakres robót określa dokumentacja projektowa, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych oraz przedmiary robót, które stanowią załączniki do specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej siwz). Z uwagi na kosztorysowy charakter wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu zamówienia rozliczenie robót nastąpi w oparciu o kosztorys powykonawczy, tj. rzeczywiste obmiary wykonanych robót. 3. Ponadto, obowiązki Wykonawcy związane z realizacją zamówienia określa także załączony do SIWZ wzór umowy. 4. Tam, gdzie w dokumentacji projektowej w tym w przedmiarach robót, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót został wskazany znak towarowy (marka), producent, dostawca, patent, pochodzenie, źródło lub szczególny proces, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczone przez konkretnego Wykonawcę lub nastąpiło wskazanie norm, europejskich ocen technicznych, wspólnych specyfikacji technicznych lub innych odniesień, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 lub ust. 3 ustawy, Zamawiający zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy dopuszcza złożenie oferty równoważnej lub zgodnie z art. 30 ust. 4 ustawy zaoferowanie rozwiązań "równoważnych" w stosunku do wskazanych w dokumentacji pod warunkiem, że zapewnią uzyskanie parametrów technicznych nie gorszych od założonych w dokumentacji oraz będą zgodne pod względem: a) gabarytów i konstrukcji (wielkość, rodzaj, właściwości fizyczne, liczba elementów składowych), b) charakteru użytkowego (tożsamość funkcji), c) charakterystyki materiałowej (rodzaj i jakość materiałów), d) parametrów technicznych (wytrzymałość, trwałość, dane techniczne, dane hydrauliczne, charakterystyki liniowe, konstrukcja), e) parametrów bezpieczeństwa użytkowania, f) standardów emisyjnych. 5. W przypadku opisania przedmiotu zamówienia poprzez odesłanie do norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy Pzp, Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym. 6. Materiały i urządzenia użyte do wykonania umowy powinny odpowiadać, co do jakości wymogom wyrobów dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie określonych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 z późn. zm.), ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (tj. Dz. U. z 2016 r. poz.1570) oraz wymogom specyfikacji technicznych, wykonania i odbioru robót i SIWZ. 7. Wymagany termin gwarancji: min. 36 miesięcy, max. 60 miesięcy, licząc od dnia końcowego odbioru przedmiotu zamówienia, przy czym okres gwarancji musi być równy okresowi rękojmi. 8. Obowiązek zatrudnienia na umowę o pracę. Zamawiający działając na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy Pzp, wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na podstawie umowy o pracę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r., poz. 166 z późn. zm.) wszystkich osób, które będą wykonywać następujące czynności w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia polegające na wykonaniu w ramach: a) Branży konstrukcyjno-budowlanej: * izolacji pionowej fundamentów, * cokołu, * elewacji - tynki płaskie w polach szachulca, * elewacji - opaski, * elewacji z cegły klinkierowej, * blacharki elewacyjnej, * stolarki okiennej i drzwiowej, * elementów metalowych, * elementów drewnianych, * rusztowań, * remontu elewacji północnej i wieży budynku, * portalu, * elewacji i wieży - gzymsy, opaski, * okładziny schodów zewnętrznych do wieży, * wymiany pokrycia wieży, * wymiany pokrycia dachowego budynku, * remontu elewacji wschodniej budynku, * elewacji - tynki płaskie w polach szachulca i murkach schodów, * remontu konstrukcji dachowej i wymiana poszycia dachowego, * kominów z cegły klinkierowej - kominy powyżej połaci dachu, * kominów poniżej powierzchni dachu. b) Branży instalacyjnej: * instalacji odgromowej. czyli tzw. pracowników fizycznych. Wymóg nie dotyczy, więc miedzy innymi osób: kierujących budową, wykonujących obsługę geodezyjną, dostawców materiałów budowlanych. Wykonawca jest zobowiązany do spełnienia warunków dotyczących zatrudniania osób na umowę o pracę przy wykonywaniu przedmiotu zamówienia określonych szczegółowo w § 3 ust. 3 i § 10 ust. 1 pkt 1 lit. l wzoru umowy. 9. Budynek dawnej Willi Dyrektora TAZ w Zawierciu ul. Szymańskiego 2 wchodzi w skład układu urbanistycznego osiedla robotniczego TAZ wpisanego do Rejestru Zabytków Województwa Śląskiego pod numerem A/1428/91, co nakłada na Wykonawcę obowiązki w zakresie stosowania odpowiednio przepisów prawa, w tym w szczególności ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2017 r., poz. 2187 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1265). 10. Opis przedmiotu zamówienia zawiera także wzór umowy, który stanowi załącznik nr 4 do SIWZ. 11. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, Działanie 10.3. "Rewitalizacja obszarów zdegradowanych", Poddziałanie 10.3.1 "Rewitalizacja obszarów zdegradowanych - ZIT".


II.4) Główny kod CPV: 45400000-1
Dodatkowe kody CPV:

45100000-8,

45200000-9

II.5) Okres na jaki została zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego/ umowa ramowa/dynamiczny system zakupów:
Od dnia 04.10.2018r., do dnia 15 kwietnia 2019r.

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB W JAKIM UDZIELONO ZAMÓWIENIA

Przetarg nieograniczony


SEKCJA V: ZMIANA UMOWY

V.1) DATA ZMIANY UMOWY:
08/03/2019

V.2) RODZAJ I ZAKRES ZMIAN:

podstawa prawna zmiany określona w art. 144 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp:
W dniu 08.03.2019r., został zawarty aneks do umowy nr 556/2018 z dnia 04.10.2018r., między Gminą Zawiercie, a Wykonawcą - Wiecha Sp. z o.o. Zmianie uległ § 6 ust 1 umowy, otrzymując następujące brzmienie: "Za wykonanie przedmiotu umowy określonego w § 1 umowy strony ustalają wynagrodzenie kosztorysowe, zgodnie ze złożoną w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego ofertą Wykonawcy, na kwotę w wysokości: brutto: 1.098.948,69 zł (słownie: jeden milion dziewięćdziesiąt osiem tysięcy dziewięćset czterdzieści osiem złotych 69/100) w tym 23% podatku VAT w kwocie 205.494,47 zł (słownie: dwieście pięć tysięcy czterysta dziewięćdziesiąt cztery złote 47/100)."

V.3) PRZYCZYNY DOKONANIA ZMIAN W UMOWIE:
W dniu 4 października 2018r. Gmina Zawiercie zawarła umowę z Wykonawcą - Wiecha Sp. z .o.o., której przedmiotem była: "Kompleksowa rewitalizacja osiedla TAZ w Zawierciu - etap I" (budynek dawnej Willi Dyrektora TAZ w Zawierciu, ul. Szymańskiego 2), w ramach zadania pn.: "Kompleksowa rewitalizacja osiedla TAZ w Zawierciu". Po przeprowadzeniu szczegółowych pomiarów dachu inspektor nadzoru, kierownik budowy oraz projektant stwierdzili odchyłki wymiarowe poziomów krokwi dochodzące do 10 cm. Ze względów technologicznych jak i estetycznych przy zastosowaniu pokrycia z dachówki "karpiówki" konieczne stało się wyrównanie poziomu połaci dachowych. Powyższe zostało potwierdzone w protokole konieczności z dnia 04.02.2019r, natomiast wartość robót budowlanych została wskazana w zaakceptowanym przez Inspektora nadzoru kosztorysie robót dodatkowych. Tym samym należy przyjąć, iż zaistniała konieczność wykonania robót dodatkowych nieobjętych zamówieniem podstawowym, o których mowa w art. 144 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.). Zgodnie z w/w przepisem zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy lub umowy ramowej w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zmiany dotyczą realizacji dodatkowych robót budowlanych od dotychczasowego, wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym, o ile stały się niezbędne i zostały spełnione łącznie następujące warunki: a) zmiana wykonawcy nie może zostać dokonana z powodów ekonomicznych lub technicznych, w szczególności dotyczących zamienności lub interoperacyjności sprzętu, usług lub instalacji, zamówionych w ramach zamówienia podstawowego. b) zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego, c) wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie lub umowie ramowej. Zamawiający w chwili przygotowywania postępowania wziął pod uwagę wszystkie elementy przedmiotu zamówienia, które będą miały wpływ na wysokość wynagrodzenia Wykonawców, w tym na zakres przedmiotu zamówienia. Przedmiotowe roboty dodatkowe były niemożliwe do przewidzenia na etapie przygotowania postępowania. Zgodnie ze sporządzonym Programem Prac Konserwatorskich i Budowlanych dla zakresu związanego z wymianą pokrycia dachowego dla potrzeb tego programu projektant przeprowadził inwentaryzację pokrycia dachowego. Pełna inwentaryzacja stanu wieźby dachowej nie była możliwa przed zdjęciem poszycia dachowego. Projektant w Programie zalecił po zdjęciu blachodachówki dokonanie gruntowego przeglądu odsłoniętej więźby dachowej i w razie konieczności wymianę lub wzmocnienie elementów więźby. Przeprowadzony w takcie robót przegląd odsłoniętej wieźby dachowej wykazał odchyłki wymiarowe poziomów krokwi dochodzące do 10 cm, a tym samym konieczność wyrównania poziomu połaci dachowych poprzez nabicie każdej z krokwi obustronnie deskami o wymiarach 40x200 mm mocowanych wkrętami co 50 cm. Rozpatrując niezbędność w przedmiotowym przypadku należy zauważyć, iż nie wykonanie dodatkowych robót polegających na wyrównaniu powierzchni połaci dachowych remontowanego budynku mogłoby doprowadzić do nieprawidłowego wykonania całości robót budowlanych stanowiących przedmiot umowy zawartej z dotychczasowym wykonawcą. Odnosząc się do spełnienia w/w przesłanek z lit. a) i b) należy stwierdzić, iż na terenie budowy znajduje się zaplecze budowy oraz gromadzony jest sprzęt budowlany, rusztowania, materiały budowlane stanowiące własność dotychczasowego Wykonawcy. W przypadku zlecenia robót dodatkowych innemu Wykonawcy, Zamawiający poniósłby znaczne koszty w związku z usunięciem w/w elementów znajdujących się na placu budowy przez dotychczasowego Wykonawcę. Należy zauważyć, iż ze względów technicznych mogło by nie być możliwe przebywanie drugiego Wykonawcy na terenie jednego placu budowy z uwagi na brak miejsca. Ponadto przebywanie dwóch zespołów pracowników na jednym placu budowy znacznie utrudniało by wzajemną pracę. Ponadto wybór nowego Wykonawcy w jednym z trybów konkurencyjnych, narażałoby Zamawiającego na utratę czasu niezbędnego do wyboru odpowiedniego Wykonawcy. Powyższe zamówienie objęte jest projektem współfinansowanym ze środków UE, tym samym okres realizacji projektu musi być zgodny ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie. Na przedłużenie tego terminu Zamawiający musiałby wystąpić o wyrażenie stosownej zgody do Instytucji Zarządzającej co również wiązałoby się czasem oczekiwania na odpowiedź w w/w sprawie. Również ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne prace na obiekcie powinny zostać zakończone jak najszybciej. Należy również zauważyć, iż remontowany budynek jest czynnym obiektem, w którym siedzibę ma Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Stanisława Szymańskiego w Zawierciu, tym samym prace muszą być prowadzone tak, aby jak najmniej zakłócać pracę biblioteki. Odnosząc się do spełniania przesłanki z lit. c) wartość robót dodatkowych wynosiła 58.742,66 zł (słownie: pięćdziesiąt osiem tysięcy siedemset czterdzieści dwa złotych 66/100) brutto, co stanowi 5,64% wartości umowy podstawowej, która wynosiła 1 040 206,03 (słownie: jeden milion czterdzieści tysięcy dwieście sześć złotych 03/100). Tym samym w dnia 08.03.2019r., został zawarty aneks do umowy nr 556/2018 z dnia 04.10.2018r., między Gminą Zawiercie, a Wykonawcą - Wiecha Sp. z o.o. Zmianie uległ § 6 ust 1 umowy, otrzymując następujące brzmienie: "Za wykonanie przedmiotu umowy określonego w § 1 umowy strony ustalają wynagrodzenie kosztorysowe, zgodnie ze złożoną w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego ofertą Wykonawcy, na kwotę w wysokości: brutto: 1.098.948,69 zł (słownie: jeden milion dziewięćdziesiąt osiem tysięcy dziewięćset czterdzieści osiem złotych 69/100) w tym 23% podatku VAT w kwocie 205.494,47 zł (słownie: dwieście pięć tysięcy czterysta dziewięćdziesiąt cztery złote 47/100)."

V.4) INFORMACJE DODATKOWE:

 

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.