eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 2286/15
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2015-11-05
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 2286/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 5 listopada
2015 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22
października 2015r. przez wykonawcę B. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firm
ą B. S. Clean World z siedzibą we Wrocławiu, ul. Majakowskiego 4/8 w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa – Jednostkę Wojskową
4213 z siedzib
ą we Wrocławiu, ul. Obornicka 100-102

przy udziale wykonawcy S&A Service spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzib
ą we Wrocławiu, ul. Głubczycka 8 zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie
sygn. akt KIO 2286/15 po stronie odwołującego

przy udziale wykonawcy J. O. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Gala
J. O. z siedzib
ą we Wrocławiu, ul. Rostafińskiego 16/8 zgłaszającego swoje przystąpienie
w sprawie sygn. akt KIO 2286/15 po stronie odwołującego

przy udziale wykonawcy Impel Cleaning spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzib
ą we Wrocławiu, ul. Ślężna 118 zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn.
akt KIO 2286/15 po stronie odwołującego

postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
15 000zł. 00 gr. (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez
wykonawcę B. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą B. S. Clean
World z siedzib
ą we Wrocławiu, ul. Majakowskiego 4/8 tytułem wpisu od
odwołania


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie - w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodnicz
ący: ……………

Sygn. akt KIO 2286/15
Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
usługę sprzątania pomieszczeń wewnętrznych budynków, zewnętrznych powierzchni
utwardzonych oraz utrzymania terenów zielonych w jednostkach, instytucjach i obiektach
wojskowych administrowanych przez 2 WOG Wrocław zostało wszczęte ogłoszeniem o
zamówieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 14/10/2015 r.
pod numerem 2015/S 199 -361727, tego samego dnia zamawiający umieścił siwz wraz z
załącznikami na swojej stronie internetowej.

W dniu 22 października 2015r. odwołanie wniósł wykonawca B. S. Clean World z siedzibą
we Wrocławiu, ul. Majakowskiego 4/8 – zwany dalej odwołującym. Odwołanie zostało
podpisane przez właściciela firmy. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w
dniu 21 października 2015r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
- art. 29 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz.
U. z 2013 r. poz. 907 z późna. zm. poz. 984, 1047 i 1473, z 2014 r. poz. 423, 768, 811, 915 i
1146, 1232 oraz z 2015 r. poz. 349, poz. 478, poz. 605 – zwanej dalej ustawą) przez
zaniechanie czynności opisu w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz innych przepisów
wymienionych lub wynikających z uzasadniania niniejszego odwołania.
- art. 91 ust. 2 w związku z art. 36 ust 1 pkt. 13 ustawy przez wadliwy opis kryterium oceny
ofert, prowadzący do niejasności i subiektywnej weryfikacji przez zamawiającego na etapie
realizacji usługi.
- art. 353 (1) w. zw. z art. 5 Kodeksu cywilnego w związku z art. 7, art. 14, art. 29 oraz art.
139 ust. 1 ustawy w sposób naruszający zasady współżycia społecznego oraz
niegwarantujący równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, w zakresie, w
jakim zamawiający przewiduje w§15 ust. 1 umowy naliczanie kar umownych za opóźnienie,
niezależnie od zaistnienia przesłanki winy wykonawcy.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia, gdyż sposób ustalenia opisu
przedmiotu zamówienia jak i określenie kryterium oceny przekłada się wprost na możliwość
udziału odwołującego w postępowaniu oraz złożenia konkurencyjnej oferty. Interes
odwołującego w uzyskaniu zamówienia może doznać uszczerbku, gdyż niejednoznaczny
opis przedmiotu zamówienia uniemożliwia należytą kalkulację ceny oferty, a także może

skutkować nieprzewidzianymi stratami w trakcie realizacji umowy, z uwagi tez na wysokie i
niedoprecyzowane kary umowne. W konsekwencji, istnieje możliwość poniesienia szkody
przez odwołującego, a co za tym idzie ma on interes we wniesieniu odwołania.
Wniósł o nakazanie zamawiającemu:
dokonania czynności polegającej na modyfikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia
w zakresie szczegółowo wskazanym w treści odwołania.
W zakresie zarzutu naruszenia art. art. 29 ustawy odwołujący wskazał, że przedmiot
zamówienia należy opisać w sposób wyczerpujący, oznacza to, że z opisu tego musi
wynikać dokładny zakres zamówienia i warunki jego realizacji. Wykonawca kalkulując ceny
ofertowe bierze pod uwagę dane zamieszczone w siwz. Zamawiający w załączniku nr 5 do
siwz „Opis przedmiotu zamówienia” określił wymagania w sposób niejednoznaczny, co może
spowodować błędy w kalkulacji odwołującego, a w razie wygrania naraża go na straty w
trakcie realizacji umowy.
Zaniechanie opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, oraz
sformułowanie w sposób niejasny uniemożliwia rzetelną wycenę oferty.
Wniósł o nakazanie zamawiającemu dokonania modyfikacji w następującym zakresie:
1. załączniku nr 5 do siwz ’’Opis przedmiotu zamówienia,,
a.
część I - sekcja obsługi infrastruktury nr 1 Wrocław:
a.
uszczegółowienie pkt I ppkt 2a: Co Zamawiający rozumie, w zakresie sprzątania
powierzchni wewnętrznych, pod pojęciem: „Wyjątek stanowi sprzątanie stołówekżołnierskich, Klubu 4RBlog we Wrocławiu oraz Kościoła Garnizonowego we Wrocławiu”.
Wniósł o modyfikacje treści siwz w postaci wskazania w jakie dni, w jakich godzinach i czy
ma to być jednokrotne posprzątanie w ciągu dnia stołówek żołnierskich, Klubu 4RBlog we
Wrocławiu oraz Kościoła Garnizonowego we Wrocławiu.
b.
uszczegółowienie pkt I. ppkt 2b . Co zamawiający rozumie, w zakresie sprzątania
powierzchni utwardzonych, pod pojęciem: „Wyjątek stanowi Kościół Garnizonowy we
Wrocławiu oraz Klub 4RBlogu we Wrocławiu”. Wniósł o modyfikacje treści siwz w postaci
wskazania w jakie dni, w jakich godzinach i czy ma to być jednokrotne posprzątanie w ciągu
dnia Kościoła Garnizonowego we Wrocławiu oraz Klub 4RBlogu we Wrocławiu.
c.
uszczegółowienie pkt I. ppkt 2c. Zamawiający żąda od wykonawcy rozpoczęcia
usuwania śniegu i lodu oraz posypywania piaskiem bezpośrednio po wystąpieniu gołoledzi i
zlodowaceń-powierzchni, natomiast opadów śniegu nie później niż w ciągu 3 godzin po ich
wystąpieniu (czas podstawowy) - siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę w taki sposób,
aby nie stanowiły zagrożenia bezpieczeństwa dla poruszających się osób i pojazdów. Wniósł
o uzupełnienie wymogu przez wskazanie osoby, dla każdego obiektu osobno, z ramienia
zamawiającego, która podejmie decyzję o rozpoczęciu akcji odśnieżania i potwierdzi czas
rozpoczęcia reakcji wykonawcy, tak żeby nie budził wątpliwości czas rozpoczęcia akcji zima.

Ma to szczególne znaczenie z uwagi na wagę jaką zamawiający przykłada do tej kwestii, co
ma odzwierciedlenie zarówno w kryteriach oceny ofert, jak i przewidzianych karach za
opóźnienie wykonawcy w tym zakresie.
d.
uszczegółowienie pkt II ppkt 2. Czyszczenie i konserwacja mebli i innych urządzeń.
-
W celu możliwości rzetelnej wyceny usługi wniósł o podanie liczby „innych urządzeń”
podlegającej usłudze: grzejników, wyłączników światła, gniazd elektrycznych, kratek
wentylacyjnych, kloszy, urządzeń biurowych oraz mebli biurowych.
-
Co zamawiający miał na uwadze określając częstotliwość odkurzania mebli
tapicerowanych w przypadku zabrudzenia „na bieżąco”- prosi o podanie krotności i ilości.
e.
uszczegółowienie pkt II. ppkt 4. Mycie okien, ram, parapetów oraz stolarki drzwiowej.
Z uwagi na nieprecyzyjny opis „Wszystkich okien drzwi i parapetów raz na kwartał w okresie
obowiązywania umowy w budynkach utrzymywanych w czystości przez Wykonawcę, z
wyłączeniem gabinetów Dowódców Jednostek, Komendantów i Szefów instytucji
wojskowych, w których mycie okien, drzwi i parapetów należy wykonywać wg
zapotrzebowania, tj. z częstotliwością zapewniająca ich nienaganną czystość” Wniósł o
podanie dokładnej powierzchni i krotności mycia okien, drzwi i parapetów w pokojach
Dowódców Jednostek, Komendantów i Szefów Instytucji Wojskowych, bowiem brak tych
danych uniemożliwia rzetelną kalkulację wykonawcy.
f.
uszczegółowienie pkt II. ppkt 6. Utrzymanie czystości toalet. Wniósł o
doprecyzowania wymogu poprzez podanie dokładnej ilości urządzeń sanitarnych, armatury,
powierzchni luster, ilości pojemników na ręczniki papierowe, uchwytów do papieru
toaletowego, dozowników do mydła, suszarek podlegającej usłudze oraz podanie dokładnej
ilości miesięcznego zużycia papieru, mydła, ręczników papierowych, kostek wc, odświeżaczy
powietrza w celu dokładnej kalkulacji.
Wniósł również o podanie ilości poszczególnego rodzaju odświeżaczy powietrza w cyklu
miesięcznym. Zamawiający wskazał rodzaje (odświeżacz powietrza: w sprayu, elektryczny
(wkład do odświeżacza elektrycznego), w formie zawieszki zapachowej, (w zależności od
zainstalowanych urządzeń)), ale nie wskazał ilości poszczególnych odświeżaczy, a przy tak
dużych obiektach ma to wpływ na wycenę usługi.
g.
uszczegółowienie pkt Il. ppkt 7. Codzienne opróżnianie koszy na śmieci. Prosi o
podanie ilości koszy na śmieci, niszczarek oraz ich pojemności w celu dobrania worków i ich
wyceny.
h.
uszczegółowienie pkt Il. ppkt 8. Utrzymanie w czystości wejść do budynków. Prosi o
podanie ilości wycieraczek, powierzchni konstrukcji balustrad, poręczy i krat, drzwi oraz
znajdujących się przy wejściach tablic informacyjnych.

i.
uszczegółowienie Harmonogramu sprzątania powierzchni wewnętrznych budynków
(...) Sprzątanie budynków biurowo - administracyjnych -ZAKRES A w wierszu 10 i 20. Wniósł
o podanie ilości krzeseł, mebli tapicerowanych i ich powierzchni podlegającej usłudze.
j.
uszczegółowienie zakresu C Sprzątanie obiektów sportowych (hal sportowych). W
celu możliwości wyceny usługi odwołujący prosi o podanie warunków technicznych
producenta do utrzymania powierzchni obiektów sportowych dla danej hali, jeżeli jej
prawidłowe wykonanie uzależnia zamawiający od tych warunków.
k. uszczegółowienie pkt III. ppkt 8. Zamawiający, w ramach zleconych usług, wymaga od
wykonawcy opróżniania koszy na nieczystości ustawionych wzdłuż ciągów komunikacyjnych
i chodników. Czy wykonawca nie będący wytwórcą tych odpadów zobowiązany jest, zgodnie
z przepisami, posiadać zezwolenie na odbiór, zbieranie i transport odpadów zmieszanych o
kodzie 20 03 01,
Jednocześnie wniósł o podanie ilości, wielkości i krotności z jaką powinny być kosze
opróżniane, co jest niezbędne do wyceny.
1. uszczegółowienie pkt III. ppkt 6. Zamawiający wymaga usuwania opadłego listowia i gałęzi
(konarów) powstałych wskutek zmiennych warunków atmosferycznych np. silnego wiatru, ale
nie wskazuje czy konary które mają być usuwane w zakresie utrzymanie terenów
utwardzonych, to takiej wielkości które personel porządkowy może sam przenieść do
pojemnika przeznaczonego do wywozów, czy również te które wymagają udziału pilarza
celem pocięcia wielkich konarów na mniejsze części. Nakład czasu i pracy w obu
przypadkach jest różny, co ma wpływ na wycenę usługi. Tego samego uszczegółowienia
wymaga zapis w pkt. IV.
m. Uszczegółowienie pkt. IV. Utrzymanie terenów nieutwardzonych - trawników oraz
klombów, rabat kwiatowych i skalników itp.
Zamawiający nie określił ilości i rodzaju roślin do nasadzenia w rabatach, klombach,
donicach.
Zamawiający nie podał powierzchni i ilości rabat, klombów i donic, co jest niezbędne do
prawidłowej wyceny materiału dodatkowego do nasadzeń tj. ziemia, kora itp.
Brak powierzchni boisk podlegającej dosiewaniu, zabiegom chwastobójczym, nawożeniu.
Odwołujący prosi o podanie środków jakich zamawiający będzie wymagać przy tych
zabiegach.
Zamawiający wymagając usuwania samosiewów drzew z trawników, klombów, rabat
kwiatowych i skalników - w trakcie realizacji zadania koszenia trawy lub usuwania chwastów,
nie wskazał czy chodzi o bardzo młode samosiewy, które można wykosić lub wyciąć
sekatorem, czy też drzewa starsze do 10 lat, które nie wymagają odpowiedniej decyzji. Jeżeli
zamawiający miał na myśli również starsze drzewka winien podać ich obecną ilość oraz
wielkość celem kalkulacji przez wykonawcę.

załączniku nr 5 do siwz ’’OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA,,
B.
CZĘŚĆ II - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 2 WROCŁAW:
a.
uszczegółowienie pkt I ppkt 2a: co zamawiający rozumie, w zakresie sprzątania
powierzchni wewnętrznych, pod pojęciem: „Wyjątek stanowi sprzątanie stołówekżołnierskich” Wniósł o modyfikacje treści siwz w postaci wskazania w jakie dni, w jakich
godzinach i czy ma to być jednokrotne posprzątanie w ciągu dnia stołówek żołnierskich.
b.
uszczegółowienie jak do pkt I. ppkt 2c. dla CZĘŚĆ I — SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
c.
uszczegółowienie jak do pkt II ppkt 2. Czyszczenie i konserwacja mebli i innych
urządzeń dla CZĘŚCI - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
d.
uszczegółowienie jak do Pkt II. ppkt 4. Mycie okien, ram, parapetów oraz stolarki
drzwiowej dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
e.
uszczegółowienie jak do pkt II. ppkt 6. Utrzymanie czystości toalet, dla CZĘŚĆ I -
SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
f.
uszczegółowienie jak do pkt Il. ppkt 7. Codzienne opróżnianie koszy na śmieci, dla
CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
g.
uszczegółowienie jak do pkt Il. ppkt 8. Utrzymanie w czystości wejść do budynków dla
CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
h.
uszczegółowienie Harmonogramu sprzątania powierzchni wewnętrznych budynków
(...) Sprzątanie budynków biurowo - administracyjnych - ZAKRES A w wierszu 10. Wniósł o
podanie ilości krzeseł, mebli tapicerowanych i ich powierzchni podlegającej usłudze.
i.
uszczegółowienie jak do zakresu C Sprzątanie obiektów sportowych (hal sportowych)
dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
j. uszczegółowienie jak do pkt III. ppkt 8 dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
k. uszczegółowienie jak do pkt III. ppkt 6 dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
1. W załączniku nr 4 do opisu przedmiotu zamówienia -zestawienie terenów zielonych, w
podsumowaniu terenów zielonych SOI-2, występuje pozycja zielone o powierzchni
1130600mkw. Pozycja ta nie występuje natomiast w formularzu kalkulacji cenowej. Dla
wykonawcy nie jest jasne czy jest to teren nieobjęty sprzątaniem, czy błędnie nie
uwzględniony do wyceny.
załączniku nr 5 do siwz ’’OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA,,
C.
CZĘŚĆ III - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 3 WROCŁAW:
a.
uszczegółowienie pkt I ppkt 2a: Co Zamawiający rozumie, w zakresie sprzątania
powierzchni wewnętrznych, pod pojęciem: „Wyjątek stanowi sprzątanie stołówekżołnierskich”. Wniósł o modyfikacje treści siwz w postaci wskazania w jakie dni i czy ma to

być jednokrotne posprzątanie w ciągu dnia stołówek żołnierskich oraz w jakie dni, w jakich
godzinach i czy ma to być jednokrotne posprzątanie w ciągu dnia hali sportowej w
kompleksie przy ul. Trzmielowickiej 28.
b.
uszczegółowienie jak do pkt I. ppkt 2c. dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
c.
uszczegółowienie jak do pkt II ppkt 2. Czyszczenie i konserwacja mebli i innych
urządzeń dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
d.
uszczegółowienie jak do Pkt II. ppkt 4. Mycie okien, ram, parapetów oraz stolarki
drzwiowej dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
e.
uszczegółowienie jak do pkt II. ppkt 6. Utrzymanie czystości toalet, dla CZĘŚĆ I -
SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
f.
uszczegółowienie jak do pkt Il.ppkt 7. Codzienne opróżnianie koszy na śmieci, dla
CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
g.
uszczegółowienie jak do pkt Il.ppkt 8. Utrzymanie w czystości wejść do budynków dla
CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
h.
uszczegółowienie Harmonogramu sprzątania powierzchni wewnętrznych budynków
(...) Sprzątanie budynków biurowo - administracyjnych - ZAKRES A w wierszu 10. Wniósł o
podanie ilości krzeseł, mebli tapicerowanych i ich powierzchni podlegającej usłudze.
i.
uszczegółowienie jak do zakresu C :Sprzątanie obiektów sportowych (hal
sportowych) dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
j.
uszczegółowienie pkt. V pkt. 8. Zamawiający, w ramach zleconych usług, wymaga od
wykonawcy opróżniania koszy na nieczystości ustawionych wzdłuż ciągów komunikacyjnych
i chodników. Czy wykonawca nie będący wytwórcą tych odpadów zobowiązany jest, zgodnie
z przepisami, posiadać zezwolenie na odbiór, zbieranie i transport odpadów zmieszanych o
kodzie 20 03 01.
Jednocześnie wniósł o podanie ilości, wielkości i krotności z jaką powinny być kosze
opróżniane, co jest niezbędne do wyceny.
k. uszczegółowienie pkt VI. ppkt 6 Zamawiający wymaga usuwania opadłego listowia i gałęzi
(konarów) powstałych wskutek zmiennych warunków atmosferycznych np. silnego wiatru, ale
nie wskazuje czy konary które mają być usuwane w zakresie utrzymanie terenów
utwardzonych, to takiej wielkości które personel porządkowy może sam przenieść do
pojemnika przeznaczonego do wywozów, czy również te które wymagają udziału pilarza
celem pocięcia wielkich konarów na mniejsze części. Nakład czasu i pracy w obu
przypadkach jest różny, co ma wpływ na wycenę usługi.
załączniku nr 5 do siwz ”OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA,,
D.
CZĘŚĆ IV SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY BRZEG:

a.
uszczegółowienie pkt I ppkt 2a: Co Zamawiający rozumie, w zakresie sprzątania
powierzchni wewnętrznych, pod pojęciem: „Wyjątek stanowi sprzątanie stołówekżołnierskich”. Wniósł o modyfikacje treści siwz w postaci wskazania w jakie dni, w jakich
godzinach i czy ma to być jednokrotne posprzątanie w ciągu dnia stołówek żołnierskich.
b.
uszczegółowienie jak do pkt I.ppkt 2c. dla CZĘŚĆ I — SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
c.
uszczegółowienie jak do pkt II ppkt 2. Czyszczenie i konserwacja mebli i innych
urządzeń dla CZĘŚC I — SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
d.
uszczegółowienie jak do Pkt II. ppkt 4. Mycie okien, ram, parapetów oraz stolarki
drzwiowej dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
e.
uszczegółowienie jak do pkt II. ppkt 6. Utrzymanie czystości toalet, dla CZĘŚĆ I -
SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
f.
uszczegółowienie jak do pkt Il.ppkt 7. Codzienne opróżnianie koszy na śmieci, dla
CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
g.
uszczegółowienie jak do pkt Il.ppkt 8. Utrzymanie w czystości wejść do budynków dla
CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
h.
uszczegółowienie Harmonogramu sprzątania powierzchni wewnętrznych budynków
(...) Sprzątanie budynków biurowo - administracyjnych - ZAKRES A w wierszu 10. Wniósł o
podanie ilości krzeseł, mebli tapicerowanych i ich powierzchni podlegającej usłudze.
i.
uszczegółowienie jak do zakresu C :Sprzątanie obiektów sportowych (hal
sportowych) dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
j.
uszczegółowienie jak do pkt III. ppkt 8 dla CZĘŚĆ I — SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
k.
uszczegółowienie jak do pkt III. ppkt 6 dla CZĘŚĆ 1 - SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
l.
Uszczegółowienie jak do pkt. IV. Utrzymanie terenów nieutwardzonych - trawników
oraz klombów, rabat kwiatowych i skalników itp. dla CZĘŚĆ I SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
m.
Uszczegółowienie pkt. VI. Pielęgnacja żywopłotów i drzew. Zamawiający nie wskazał
ilości, wysokości i średnicy drzew przeznaczonych do pielęgnacji.
załączniku nr 5 do siwz ’’OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA,,
E. CZĘŚĆ V SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY JASTRZĘBIE:
a.
uszczegółowienie pkt I ppkt la: Co Zamawiający rozumie, w zakresie sprzątania
powierzchni wewnętrznych, pod pojęciem: „Wyjątek stanowi sprzątanie stołówekżołnierskich”. Wniósł o modyfikacje treści siwz w postaci wskazania w jakie dni, w jakich
godzinach i czy ma to być jednokrotne posprzątanie w ciągu dnia stołówek żołnierskich.

b.
uszczegółowienie pkt I.ppkt lc. Zamawiający żąda od wykonawcy rozpoczęcia
usuwania śniegu i lodu oraz posypywania piaskiem bezpośrednio po wystąpieniu gołoledzi i
zlodowaceń powierzchni, natomiast opadów śniegu nie później niż w ciągu 3 godzin po ich
wystąpieniu (czas podstawowy) - siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę w taki sposób,
aby nie stanowiły zagrożenia bezpieczeństwa dla poruszających się osób i pojazdów. Wniósł
o uzupełnienie wymogu poprzez wskazanie osoby z ramienia zamawiającego, która
podejmie decyzję o rozpoczęciu akcji odśnieżania i potwierdzi czas rozpoczęcia reakcji
wykonawcy, tak żeby nie budził wątpliwości czas rozpoczęcia akcji zima. Ma to szczególne
znaczenie z uwagi na wagę jaką zamawiający przykłada do tej kwestii, co ma
odzwierciedlenie zarówno w kryteriach oceny ofert, jak i przewidzianych karach za
opóźnienie Wykonawcy w tym zakresie.
c.
uszczegółowienie pkt II ppkt 2. Czyszczenie i konserwacja mebli i innych urządzeń.
W celu możliwości rzetelnej wyceny usługi wniósł o podanie liczby „innych urządzeń”
podlegającej usłudze: grzejników, wyłączników światła, gniazd elektrycznych, kratek
wentylacyjnych, kloszy, urządzeń biurowych oraz mebli biurowych. Co zamawiający miał na
uwadze określając częstotliwość odkurzania mebli tapicerowanych w przypadku zabrudzenia
„na bieżąco”- prosimy o podanie krotności i ilości.
d.
uszczegółowienie Pkt II. ppkt 4. Mycie okien, ram, parapetów oraz stolarki drzwiowej.
Z uwagi na nieprecyzyjny opis „Wszystkich okien drzwi i parapetów raz na kwartał w okresie
obowiązywania umowy w budynkach utrzymywanych w czystości przez wykonawcę, z
wyłączeniem gabinetów Dowódców Jednostek, Komendantów i Szefów instytucji
wojskowych, w których mycie okien, drzwi i parapetów należy wykonywać wg
zapotrzebowania, tj. z częstotliwością zapewniająca ich nienaganną czystość” Wniósł o
podanie dokładnej powierzchni i krotności mycia okien, drzwi i parapetów w pokojach
Dowódców Jednostek, Komendantów i Szefów Instytucji Wojskowych, bowiem brak tych
danych uniemożliwia rzetelną kalkulację wykonawcy.
e.
uszczegółowienie pkt II. ppkt 6. Utrzymanie czystości toalet. Wniósł o
doprecyzowania wymogu poprzez podanie dokładnej ilości urządzeń sanitarnych, armatury,
powierzchni luster, ilości pojemników na ręczniki papierowe, uchwytów do papieru
toaletowego, dozowników do mydła, suszarek podlegającej usłudze oraz podanie dokładnej
ilości miesięcznego zużycia papieru, mydła, ręczników papierowych, kostek wc, odświeżaczy
powietrza w celu dokładnej kalkulacji.
Wniósł również o podanie ilości poszczególnego rodzaju odświeżaczy powietrza w cyklu
miesięcznym. Zamawiający wskazał rodzaje (odświeżacz powietrza: w sprayu, elektryczny
(wkład do odświeżacza elektrycznego), w formie zawieszki zapachowej, (w zależności od
zainstalowanych urządzeń)), ale nie wskazał ilości poszczególnych odświeżaczy, a przy tak
dużych obiektach ma to wpływ na wycenę usługi.

f.
uszczegółowienie pkt Il.ppkt 7. Codzienne opróżnianie koszy na śmieci. Odwołujący
prosi o podanie ilości koszy na śmieci, niszczarek oraz ich pojemności w celu dobrania
worków i ich wyceny.
g.
uszczegółowienie pkt Il.ppkt 8. Utrzymanie w czystości wejść do budynków.
Odwołujący prosi o podanie ilości wycieraczek, powierzchni konstrukcji balustrad, poręczy i
krat, drzwi oraz znajdujących się przy wejściach tablic informacyj nych.
h.
uszczegółowienie Harmonogramu sprzątania powierzchni wewnętrznych budynków
(...) Sprzątanie budynków biurowo - administracyjnych - ZAKRES A w wierszu 10. Wniósł o
podanie ilości krzeseł, mebli tapicerowanych i ich powierzchni podlegającej usłudze.
i.
uszczegółowienie zakresu C :Sprzątanie obiektów sportowych (hal sportowych). W
celu możliwości wyceny usługi odwołujący prosi o podanie warunków technicznych
producenta do utrzymania powierzchni obiektów sportowych dla danej hali, jeżeli jej
prawidłowe wykonanie uzależnia zamawiający od tych warunków.
j.
uszczegółowienie pkt III. ppkt 8; zamawiający, w ramach zleconych usług, wymaga
od wykonawcy opróżniania koszy na nieczystości ustawionych wzdłuż ciągów
komunikacyjnych i chodników. Czy wykonawca nie będący wytwórcą tych odpadów
zobowiązany jest, zgodnie z przepisami, posiadać zezwolenie na odbiór, zbieranie i transport
odpadów zmieszanych o kodzie 20 03 01.
Jednocześnie wniósł o podanie ilości, wielkości i krotności z jaką powinny być kosze
opróżniane, co jest niezbędne do wyceny.
k. uszczegółowienie pkt III. ppkt 6. Zamawiający wymaga usuwania opadłego listowia i gałęzi
(konarów) powstałych wskutek zmiennych warunków atmosferycznych np. silnego wiatru, ale
nie wskazuje czy konary które mają być usuwane w zakresie utrzymanie terenów
utwardzonych, to takiej wielkości które personel porządkowy może sam przenieść do
pojemnika przeznaczonego do wywozów, czy również te które wymagają udziału pilarza
celem pocięcia wielkich konarów na mniejsze części. Nakład czasu i pracy w obu
przypadkach jest różny, co ma wpływ na wycenę usługi. Tego samego uszczegółowienia
wymaga zapis w pkt. IV.
1. Uszczegółowienie pkt. IV. Utrzymanie terenów nieutwardzonych - trawników oraz
klombów, rabat kwiatowych i skalników itp.
Zamawiający nie określił ilości i rodzaju roślin do nasadzenia w rabatach, klombach,
donicach. Zamawiający nie podał powierzchni i ilości rabat, klombów i donic, co jest
niezbędne do prawidłowej wyceny materiału dodatkowego do nasadzeń tj. ziemia, kora itp.
Brak powierzchni boisk podlegającej dosiewaniu, zabiegom chwastobójczym, nawożeniu.
Odwołujący prosi o podanie środków jakich zamawiający będzie wymagać przy tych
zabiegach. Zamawiający wymagając usuwania samosiewów drzew z trawników, klombów,
rabat kwiatowych i skalników - w trakcie realizacji zadania koszenia trawy lub usuwania

chwastów, nie wskazał czy chodzi o bardzo młode samo siewy, które można wykosić lub
wyciąć sekatorem, czy też drzewa starsze do 10 lat, które nie wymagają odpowiedniej
decyzji. Jeżeli zamawiający miał na myśli również starsze drzewka winien podać ich obecną
ilość oraz wielkość celem kalkulacji przez wykonawcę.
m. Brak zgodności wymagań zakresu utrzymania obwodnicy technicznej pkt. VII
powierzchnią do arkusza kalkulacji cenowej (zał. nr 1.5a), ponieważ występuje niezgodność
powierzchni i krotności. Niektóre pozycje mają być wykonywane 14 krotnie, niektóre 8
krotnie, niektóre 7 krotnie i 4 krotnie ,a formularz sumuje je z krotnością 7 razy.
6.
załączniku nr 5 do siwz "OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA,,
F. CZĘŚĆ VI SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY KŁODZKO
a.
uszczegółowienie pkt I ppkt la: Co zamawiający rozumie, w zakresie sprzątania
powierzchni wewnętrznych, pod pojęciem: „Wyjątek stanowi sprzątanie stołówekżołnierskich”. Wnosimy o modyfikacje treści siwz w postaci wskazania w jakie dni, w jakich
godzinach i czy ma to być jednokrotne posprzątanie w ciągu dnia stołówek żołnierskich.
b.
uszczegółowienie jak pkt I. ppkt lc. dla CZĘŚĆ V - SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY JASTRZĘBIE
c.
uszczegółowienie jak do pkt II ppkt 2. Czyszczenie i konserwacja mebli i innych
urządzeń dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
d.
uszczegółowienie jak do Pkt II. ppkt 4. Mycie okien, ram, parapetów oraz stolarki
drzwiowej dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
e.
uszczegółowienie jak do pkt II. ppkt 6. Utrzymanie czystości toalet, dla CZĘŚĆ I -
SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
f.
uszczegółowienie jak do pkt II ppkt 7. Codzienne opróżnianie koszy na śmieci, dla
CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
g.
uszczegółowienie jak do pkt II ppkt 8. Utrzymanie w czystości wejść do budynków dla
CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
h.
uszczegółowienie Harmonogramu sprzątania powierzchni wewnętrznych budynków
(...) Sprzątanie budynków biurowo - administracyjnych - ZAKRES A w wierszu 11. Wniósł o
podanie ilości krzeseł, mebli tapicerowanych i ich powierzchni podlegającej usłudze.
i.
uszczegółowienie jak do zakresu C Sprzątanie obiektów sportowych (hal sportowych)
dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
j. uszczegółowienie jak do pkt III. ppkt 8 dla CZĘŚĆ I — SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
k. uszczegółowienie jak do pkt III. ppkt 6 dla CZĘŚĆ I — SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
1.
Uszczegółowienie jak do pkt. IV. Utrzymanie terenów nieutwardzonych - trawników
oraz klombów, rabat kwiatowych i skalników itp. dla CZĘŚĆ I

-
SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
7.
załączniku nr 5 do siwz ”OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA,,
G. CZĘŚĆ VII SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY OLEŚNICA
a.
uszczegółowienie pkt I ppkt la: Co zamawiający rozumie, w zakresie sprzątania
powierzchni wewnętrznych, pod pojęciem: „Wyjątek stanowi sprzątanie stołówekżołnierskich”. Wniósł o modyfikacje treści siwz w postaci wskazania w jakie dni, w jakich
godzinach i czy ma to być jednokrotne posprzątanie w ciągu dnia stołówek żołnierskich.
b.
uszczegółowienie jak pkt I. ppkt lc. dla CZĘŚĆ V - SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY JASTRZĘBIE
c.
uszczegółowienie jak do pkt II ppkt 2. Czyszczenie i konserwacja mebli i innych
urządzeń dla CZĘŚC I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR
1
WROCŁAW
d.
uszczegółowienie jak do Pkt II. ppkt 4. Mycie okien, ram, parapetów oraz stolarki
drzwiowej dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
e.
uszczegółowienie jak do pkt II. ppkt 6. Utrzymanie czystości toalet, dla CZĘŚC I -
SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
f
uszczegółowienie jak do pkt Il. ppkt 7. Codzienne opróżnianie koszy na śmieci, dla
CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
g.
uszczegółowienie jak do pkt Il. ppkt 8. Utrzymanie w czystości wejść do budynków dla
CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
h.
uszczegółowienie Harmonogramu sprzątania powierzchni wewnętrznych budynków
(...) Sprzątanie budynków biurowo - administracyjnych - ZAKRES A w wierszu 10. Wniósł o
podanie ilości krzeseł, mebli tapicerowanych i ich powierzchni podlegającej usłudze.
i.
uszczegółowienie jak do zakresu C :Sprzątanie obiektów sportowych (hal
sportowych) dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
j. uszczegółowienie jak do pkt III. ppkt 8 dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
k. uszczegółowienie jak do pkt III. ppkt 6 dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
1. Uszczegółowienie jak do pkt. IV. Utrzymanie terenów nieutwardzonych - trawników oraz
klombów, rabat kwiatowych i skalników itp. dla CZĘŚĆ I - SEKCJA OBSŁUGI
INFRASTRUKTURY NR 1 WROCŁAW
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 91 ust. 2 w związku z art. 36 ust 1 pkt. 13 ustawy przez
wadliwy opis przez zamawiającego kryterium oceny ofert, odwołujący podniósł, że opisanie
przedmiotu zamówienia oraz kryterium oceny ofert w zakresie czasu reakcji na podjęcie
czynności usuwania śniegu i lodu, pkt. 13.2 siwz, poprzez wymóg zapewnienia jak
najkrótszego czasu (tj. nie więcej niż 3 godziny) oraz przyznanie w tym zakresie punktów w

sposób nieuzasadniony, niejasny oraz naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. W opisie tego kryterium oceny brakuje konkretnych informacji kto
z ramienia zamawiającego decyduje o rozpoczęciu akcji odśnieżania, czyli czasu od którego
będzie liczony czas reakcji i ją odbierze. Moment określenia początku akcji jest tak
lakoniczny, że odwołujący i zamawiający mogą nie zgadzać się w trakcie realizacji usługi z
czasem rozpoczęcia akcji, brakuje jasno określonego momentu początku podjęcia pracy
odśnieżania, tj. np. pokrywa śniegu 2cm itp. Sam fakt rozpoczęcia opadów nie niesie za
sobą obowiązku odśnieżania, bowiem śnieg może od razu się topić ze względu na dodatnią
temperaturę, czy też opady są za mało intensywne itp.
Wniósł o doprecyzowanie kwestii, kto podejmuje wiążąca decyzję o rozpoczęciu akcji, na
każdym obiekcie, poprzez poinformowanie/wezwanie wykonawcy, oraz potwierdza podjęcie
usługi w wymaganym/zadeklarowanym czasie. Ma to istotne znaczenie z uwagi na fakt, iż
stwierdzenie opóźnienia przez zamawiającego niesie za sobą wysokie kary.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1, art. 36 ust. 1 pkt. 13 w związku z art. 91 ust. 1 i 2
ustawy przez określenie kar umownych w § 15 umowy, w sposób niezapewniających
obiektywizmu przy ich ustalaniu, oraz dający możliwość naliczenia ich przez zamawiającego
za opóźnienie, niezależnie od zaistnienia przesłanki winy wykonawcy, odwołujący wskazał,że kary umowne powinny przysługiwać zamawiającemu wyłącznie w przypadku, gdy
nienależyte wykonanie umowy nastąpiło z winy wykonawcy. Powyższe stanowisko nie budzi
wątpliwości w orzecznictwie Sądu Najwyższego, zgodnie z którym, jeżeli wykonanie lub
nienależyte wykonanie jasnego zobowiązania jest następstwem okoliczności, za które strona
zobowiązana nie ponosi odpowiedzialności (art. 471 kc), kary umownej nie nalicza się -
wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 marca 1968 r. (sygn. Akt IICR 419/67).
Zamawiający w umowie stanowiącej załącznik do siwz przewidział kary umowne, które będą
obciążać wykonawcę nawet w przypadku, gdy nie ponosi on winy za zaistniałe zdarzenie,
gdyż w §15 ust. 1 wskazał, iż wykonawca zobowiązany jest do zapłaty kar w przypadku
opóźnień w realizacji obowiązków umownych. Opóźnienie w Kodeksie Cywilnym rozróżnione
jest na opóźnienie zwykłe oraz opóźnienie kwalifikowane czyli zwłokę. Z opóźnieniem
zwykłym mamy do czynienia - wówczas, gdy brak spełnienia świadczenia w określonym
terminie przez dłużnika nastąpił z przyczyn od niego niezależnych, za zaistnienie których nie
ponosi on odpowiedzialności. Z opóźnieniem kwalifikowanym, czyli ze zwłoką, mamy do
czynienia wówczas, gdy dłużnik nie wykonał swoich zobowiązań na skutek okoliczności, za
które ponosi odpowiedzialność, czyli z reguły przez niego zawinionych. Kara umowna jest
uważana w orzecznictwie za surogat odszkodowania za niewykonanie lub nienależyte
wykonanie zobowiązania i nie może ona prowadzić do nieuzasadnionego wzbogacenia się
którejkolwiek ze stron umowy. Wniósł o uzależnienie możliwości nałożenia kar od zwłoki po
stronie wykonawcy, tj. ograniczenia naliczania kar umownych jedynie do sytuacji, w których

do opóźnienia doszło z powodów, za które odpowiedzialność ponosi wykonawca. Ponadto w
§15 ust. 1 pkt. lI zamawiający określając wysokość kar za opóźnienia w przystąpieniu do
podjęcia czynności usuwania lodu i śniegu z ciągów komunikacyjnych chodników i placów,
posłużył się niezrozumiałymi odnośnikami, tj. §6 ust. 11 czy pkt. II lit. c) Specyfikacji
technicznej wykonania i odbioru usługi. W przypadku odniesienia do §6 ust. 11 (w
rozumieniu odwołującego umowy) nie ma powiązania pomiędzy paragrafami, natomiast
Specyfikacja techniczna wykonania i odbioru usługi nie stanowi żadnego z załączników do
siwz, nie można jej tez powiązać z opisem przedmiotu zamówienia, bowiem brak tam pozycji
II lit.c.
Wniósł o poprawienie zapisów §15 ust. 1 pkt. lI.

W dniu 22 października 2015r. zamawiający zamieścił kopię odwołania na swojej stronie
internetowej i wezwał wykonawców do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.

W dniu 23 października 2015r. swój udział w postępowaniu odwoławczym po stronie
odwołującego zgłosił wykonawca S&A Service spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu wskazując, że ma interes w rozstrzygnięciu na korzyść
odwołującego, gdyż nieprecyzyjnie opisany przedmiot zamówienia naraża go na
nieprawidłowości w wycenie, co może skutkować nieprzyznaniem zamówienia, a w
przypadku jego realizacji stratą wynikającą z niedoszacowania usługi. Ponadto brak
jednoznacznego określenia momentu naliczania reakcji , co stanowi kryterium oceny, jak i
później konsekwencji w postaci kar umownych za opóźnienia uderzają bezpośrednio w
interes jego firmy. Wniósł o uwzględnienie odwołania w całości.
Zgłoszenie zostało podpisane przez prezesa zarządu ujawnionego w KRS i upoważnionego
do samodzielnej reprezentacji. Z oświadczenia wykonawcy wynika, że przekazał kopię
zgłoszenia zamawiającemu i odwołującemu, a odwołujący potwierdził fakt otrzymania kopii.

W dniu 23 października 2015r. swój udział w postępowaniu odwoławczym po stronie
odwołującego zgłosił wykonawca Jarosław Osika prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą Gala Jarosław Osika z siedzibą we Wrocławiu wskazując, że ma interes w
rozstrzygnięciu na korzyść odwołującego, gdyż nieprecyzyjnie opisany przedmiot
zamówienia naraża go na nieprawidłowości w wycenie, co naraża go na straty wynikające z
niedoszacowania usługi. Ponadto nieprecyzyjność kryterium oceny, jak zapisów dotyczących
kar umownych za opóźnienia uderzają bezpośrednio w interes jego firmy. Wniósł o
uwzględnienie odwołania w całości.

Zgłoszenie zostało podpisane przez właściciela firmy. Z oświadczenia wykonawcy wynika, że
przekazał kopię zgłoszenia zamawiającemu i odwołującemu, a odwołujący potwierdził fakt
otrzymania kopii.

W dniu 26 października 2015r. do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
zgłosił swój udział wykonawca Impel Cleaning spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu, wskazał, że ma interes w rozstrzygnięciu na korzyść odwołującego,
gdyż jest wykonawcą, któremu postanowienia siwz uniemożliwiają przygotowanie oferty i
uzyskanie zamówienia. Wniósł o uwzględnienie odwołania. Zgłoszenie zostało podpisane
przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 1 października 2015r.
udzielonego przez prezesa zarządu ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej
reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS załączonym do zgłoszenia. Kopia zgłoszenia
została przekazana w dniu 26 października 2015r. zamawiającemu bezpośrednio i faksem, a
odwołującemu drogą elektroniczną i faksem.
W dniu 30 listopada 2015r. do Prezesa Krajowej izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź
zamawiającego na odwołanie, w której złożył on oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów
podniesionych w treści odwołania i zobowiązał się do dokonania modyfikacji siwz w zakresie
wskazanym w treści odwołania, zawiadomienia wykonawców o dokonanej modyfikacji oraz
przedłużenia terminu składania ofert o czas niezbędny na wprowadzenie zmian w ofertach, o
którym mowa w art. 12a ustawy. W uzasadnieniu zamawiający wskazał, że dokonał kontroli
dokumentacji przetargowej i uprzednio dokonanych czynności i stwierdził, że odwołanie
zasługuje na uwzględnienie. W celu dochowania należytej staranności oraz zachowania
uczciwej konkurencji i równego traktowania uczestników postępowania zamawiający pragnie,
aby postępowanie było prowadzone w sposób należyty z zachowaniem wszelkich zasad
wynikających z ustawy.
Izba zważyła, co następuje:
Izba oceniła, że zgłoszone przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego spełniają wymagania formalne wynikające z art. 185 ust. 2 ustawy.

Izba nie stwierdziła zaistnienia przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 ustawy, które
skutkowałyby odrzuceniem odwołania.

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu
niejawnym, pod warunkiem, że po stronie zamawiającego nie przystąpił skutecznie żaden
wykonawca. W takim wypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Jak

ustalono wyżej, w prowadzonym postępowaniu odwoławczym zgłoszenie przystąpienia po
stronie zamawiającego nie nastąpiło.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowań odwoławczych.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia, zatem
koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu
uiszczonego przez odwołujących na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do
§ 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


Przewodnicz
ący: ……………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie